Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2336327_0001.png
12. februar 2021
Kære minister og kære medlemmer af Socialudvalget.
Jeg er plejefar til
b.la.
Stine Julie Hansen, som har haft en artikel omkring hendes opvækst, i flere
medier.
Jeg vil hermed bidrage med information omkring nogle få, blandt mange, fakta, fra det virkelige liv
for plejefamilierne i Danmark anno 2021.
I forhold til "Barnet først" er man jo heldigvis udemærket klar over, at skal det lykkedes at få en
skatteYDER frem for en skatteNYDER, ud af de man anbringer hos os, er det vigtigt at os
plejefamilier får ordnede forhold.
Først skal man definerer os. Vi aner ikke hvad vi er, er vi ansat i kommunen, på lige fod med
pædagoger og medarbejdere i Park og Vej, der jo inkluderer pension, ordnede ferieforhold,
opsigelsesvarsel der er anstændigt etc etc, nej det er vi ikke, eller er vi selvstændige med de fordele
alle andre selvstændige har, nej det er vi heller ikke.
I 2014 var der en djøff'er der bekendtgjorde at plejefamilier ikke længere kunne betragtes som
selvstændige. Sådan har det været siden, med et stort økonomisk skattesmæk til følge for mange.
Selv de revisorer der blev betalt for disse regnskaber, var dybt undrende. Findes der mon noget
lovhjemmel der understøtter dette? I mange år har det ellers været muligt at anfører sig som
selvstændig.
Vi er dog hverken ansatte eller selvstændige? Apanage får vi heller ikke!!?
I forhold til vores ferie, bliver der konkret drevet rovdrift på os.
Man udsender i starten af året en skrivelse, har vedhæftet en sådan fra en af vore
samarbejdskommuner, hvor man bliver dikteret ferie i løbet af året.
Jeg har ALDRIG , mødt nogle plejeforældre der ikke ønskede at afholde, og medbringe plejebørn
sammen med andre, på ferien. Der er bare det at vi aldrig afholder ferie. Her hos os har vi været
plejeforældre i 16 år, og har i den tid haft 1 gang, 4 sammenhængende dages ferie, uden børn. Det
var i 2012. Siden har vi ikke afholdt ferie uden et eller flere plejebørn, hvilket er helt ok.
MEN når kommunerne udsender disse feriesedler, betyder det at de derfor kan beholde vore
ferieemidler i deres budget, og hvert år budgettere fremadrettet med vore feriepenge. Det er der
såmænd intet mærkeligt i, MEN vi afholder jo KONKRET ikke ferie, idet de vi har anbragt stadig
er hos os i den periode hvor vi er TVUNGET på ferie. Altså vi har vort arbejde med i ferien.
Ungerne afholder ferier fra skole eller lign, men lokationen bliver bare flyttet hjem hos os. Når vi
påberåber os retten til ikke at afholde ferien, bliver der ganske enkelt bare trukket feriepengene fra
uge 8, uge 28- 29 og 30, samt uge 42. Man accepterer ikke at vi ikke afholder ferie, hvilket jo
konkret og dokumenterbart er sandheden. Samtidig skal vi jo stadig kører til samvær, deltage i div
møder og lign. I "ferien". Brokket man sig, bliver der konkret truet med at barnet flyttes.
Er det mon I overensstemmelse med god skik i et offentligt system?
De af os der har feriepenge svarende til et årligt vederlag eller mere, financierer jo på den måd
vor egen løn. Pengene burde jo gå ind på feriekonto, da vi jo virkelig ikke afholder ferie.
Man vil gerne at det bliver muligt at et anbragt barn/ung, får mulighed for at fravælge samvær. Det
lyder fantastisk. I forhold til barnets reform i 2011, blev der ændret således at, " barnet/den unge har
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 12/2-21 fra Michael Greve Pedersen, Årslev om forholdene for plejefamilierne i Danmark
ret til samvær" hvor det før dette var forældrene der havde ret til samvær. Dog er det fuldstændigt
værdiløst idet der et andet sted står, " forældre og tæt tilknyttede biologisk familie, har ret til 1 time
hver 28 dag!!??!!
Pt har vi i vores situation et anbragt barn, der lider og nærmest raller, fordi sagsbehandleren intet
kan stille op, da der er ret til 1 time hver 28 dag. Således er vort plejebarn i den grad massivt
udfordret, fordi der er mange der har den ret. Hun bliver omsorgssvigtet af systemet, med
Folketinget som medløbere. Det er IKKE forældrene der ejer deres børn, eller andre
familiemedlemmer, så væk med den pasus, så de der bliver omsorgssvigtet ved samvær, kan slippe
og få ro på. Det er ikke, hvilket tydeligt kan dokumenteres, altid de anbragte har godt af at have
samvær med biofamilien.
Såfrem man ønsker flere der søger om en godkendelse som plejefamilie, er man nødt til at foretage
nogle voldsomme justeringer og konkret sørge for vi får nogle overenskomstmessige
minimumsrettigheder. Dette bliver naturligvis ikke gratis, men hvad der evt kan spares på at
anbringe et barn i en plejefamilie istedet for på en integreret institution, vil kunne opveje en stor del
af de ekstraudgifter det vil koste, at lave nogle forhold, så flere søger og flere bliver, som
plejefamilie.
Vi hører ofte at det at være plejefamilie er specielt, og ikke sammenligneligt med andet, DET bør jo
netop være en god grund til at sørge for ordnede forhold.
Der skal pensionsordning, anstændige ferieforhold, anstændig opsigelsesvarsler, ordnede forhold
ved akut sygdom i plejefamilien, eks kræft, bedre lønforhold. Den lønmodel der kaldes
gennemsnitsmodellen er intet værd, idet kommunerne allerede har udhulet den. Meningen var at
plejefamilien skulle have en løn der måske var lidt under, fra starten af anbringelsen, og efterhånden
ville det ende med at lønnen var til plejefamiliens fordel efter mange års anbringelse. Der gør
samtlige kommuner det at den løn de sætter op, er så lav, så selv efter 15 år og et godt forløb, er den
til kommunens fordel. 6 vederlag er gennemsnit herhjemme, men jngen kommuner kører med 6
vederlag, men 5 og 7. Man dikterer således 5 vederlag, for så er man sikker på at det aldrig vil være
for meget, og man har igen trådt på plejefamilien. NEJ man siger ikke bare fra efter nogle år, idet
man har fået så stærke følelser for de unger, at man da ikke bruger dem som våben, hvilket
kommunerne gerne gør.
FÅ nu økonomien over i regionerne, og lad ikke de der skal betale, bestemme hvad det skal koste.
Et udvalg der er uvildigt skal beslutte omstændighederne omkring en anbringelse, og regionerne
betaler. Det vil også være mere solidarisk, så INGEN kommuner kan deporteret deres dyre
borgerer, til andre kommuner, uden det alligevel koster.
Nogle taler om at bare man får supervision og kan få fat i nogle fagpersoner, hele døgnet, så
kommer der flere plejeforældre på banen. Jeg har kontakt til +1200 plejefamilier herhjemme og
ingen af dem er særlig grad interesseret i at kunne få kontakt til fagpersoner hele døgnet, men kun
interesseret i de anstændige forhold jeg skrev i forrige afsnit, de er interesserede i ordnede
overenskomstmæssige rettigheder. Og det er også dette der skal til for at hverve nye plejefamilier,
konkret.
Vi har ved flere lejligheder haft supervision af nogle fagpersoner fra institutioner og opholdssteder.
De fleste gange var det stort set umuligt at anvende deres kompetencer, FORDI deres
hjælp/supervision var beregnet på en institution/opholdssted, hvilket ikke kunne anvendes i en
traditionel plejefamilie.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Henvendelse af 12/2-21 fra Michael Greve Pedersen, Årslev om forholdene for plejefamilierne i Danmark
Vil man have flere plejeforældre på banen, til de flere og tidligere der skal anbringes, er der kun EN
metode, det er ordnede overenskomstmæssige forhold. Samtidig skal der fjernes alle de ord der
hedder " kommunen kan" de skal laves om til " kommunen skal"
Jeg ved godt at kommunerne har selvstyret, men de sidste 5-8 år, har ingen kommuner kunne
forvalte dette selvstyret, de deres budgetter tæller mere end ordnede forhold, det er det rene
Klondyke.
Normalt er det arbejdsmarkedets parter der laver overenskomster, men vi HAR jo set at regeringer
blander sig, når noget går i stå, herunder ved lærerkonflikter og når der skal laves overenskomst for
de nye politikadetter.
Derfor bør man kontakte KL og be dem lave ordnede forhold for landets plejefamilier, til
ikraftrædelse senest ved årsskiftet 2022-2023.
Der VIL ikke byde sig flere plejefamilier til, såfrem man ikke afsætter væsentligt flere midler til
dette område, skubber på KL og sørger for ordnede forhold.
Med ordnede forhold for både os og de der anbringes, vil chancen for vi får flere skatteYDERE
blive mange gange størrer, og pengene spares i den anden ende, ved at se langsigtet.
Kære Hr. Brandenborg.
Du sad en eftermiddag op til valget, sammen med en del plejefamilier i en villa i Svendborg, og fik
rigtig mange fakta og informationer om netop hele dette område. Således blev du bekendtgjort med
og klædt på til at kæmpe plejefamiliernes sag for væsentligt bedre forhold.
Jeg var der, jeg husker dine ord: jeg lover jer, hvis i stemmer mig ind, at jeg vil kæmpe jeres sag.
Hermed har du mulighed for at holde dit valgløfte, det løfte der gjorde at vi alle, der var samlet den
dag, stemte på dig.
Vedhæftet et eksempel på hvordan kommunerne dikterer vores FERIE, sammen MED de plejebørn
de har anbragt, som har ferie fra skolen.
Med venlig hilsen
Michael Greve Pedersen
Næråparken 20, Sdr. Nærå.
5792 Årslev, Fyn.
Tlf: 40961981