Social- og Ældreudvalget
Social- og Ældreministeren
Randers 9/2 2021
Menneskerettighedsdomstolens principielle afgørelser
I Regeringens udspil virker det ikke til, at Regeringen er bekendt med retspraksis fra
Menneskerettighedsdomstolen, herefter EMD. Af pædagogiske årsager gør vi citater fra:
Strand Lobben sagen;
App. Nr:
37283/13
, grønne, citater fra
M. L. Sagen:
App. Nr:
64639/16
for røde og citater fra
K. Og T. Sagen;
App.
Nr:
25702/94
for lilla. Parenteser med tal angiver præmisser fra dommene. Vi har gjort udpluk af præmisserne
med
fed skrift
og understregning for at gøre det læsevenligt, med det vi ønsker at fremhæve fra præmisserne.
Adoptionslovens og Serviceloven strider med Menneskerettighedskonventionens art. 8
Adoptionsloven og Servicelovens omtaler ”særlige tilfælde” positivt, hvilket kan omfatte hvad som helst. Dette
svarer ikke overens med Menneskerettighedskonventionens, herefter EMRK, art. 8s beskyttelse, da beskyttelsen
mod statens indgreb i privat- og familielivet skal være begrundet i
”usædvanlige tilfælde”.
Danmarks forpligtelser ved anbringelse af et barn
Adoptionsloven giver ikke barnet tilstrækkelig beskyttelse ud fra EMDs Storskammerets principielle afgørelse
om tvangsbortadoption. Vi har allerede skrevet ind om den mangelfulde retsprocessuelle beskyttelse af barnet
mod statens indgreb, en masse. Nu vil vi påpege de mangler dansk lov har i forhold til EMRK art. 8, som EMD har
redegjort for fortolkningen af, i sine principielle afgørelser med retsvirkning for dansk lov, jf. Inkorporering af
EMRK i 1992. I EMDs afgørelse
Strand Lobben vs. Norge af 10/9 2019
fremgår det af præmis 143-147 hvad
Danmarks forpligtelser er ved anbringelse af et barn:
“(143)
Under both Norwegian law and the European Convention on Human Rights, the overall goal
[in each case] is to have a care order revoked and the family reunited. A care order is therefore
always temporary as a starting point.
The authorities have a positive duty to actively strive to maintain
the relationship between the child and the parents and to facilitate reunification. This implies that the
authorities must monitor the development closely. Contact rights and assistance measures are crucial here.
As long as reunification is the goal, the contact must be arranged to make this possible. The authorities are
to ensure, to the extent possible, that the contact sessions are of a good quality. If the sessions do not work
well, one must try out adjustments or alternatives – for instance arranging them elsewhere, or under
guidance.”
Det er Danmarks pligt at sørge for at samvær forløber konstruktivt for barnet med den støtte der er behov
for, da det ultimative sigte med en anbringelse af et barn er, at barnet skal genforenes med sin familie. Børn
bør sikres en
hjemgivelsesplan
ved anbringelsen, som varetages af uvildige aktører, som ikke har indstillet
til anbringelsen, da disse selvfølgelig ikke kan varetage sagsbehandlingen objektivt, jf. Retsplejelovens § 96,
stk. 2.
”(144) As long as family reunification is the goal, the purpose of access is not only to ensure that the child
knows who his or her parents are, but also to preserve the possibility of reunification. This requires a
thorough assessment of the frequency and quality of the contact sessions.
And even when reunification is
not possible, it has an intrinsic value to maintain family bonds as long as it does not harm the child.”
Her fastslås, at selvom familien ikke kan blive genforenet, så skal de familiære bånd opretholdes så længe
barnet ikke tager skade herved, da de familiære bånd har en iboende værdi.
”(145) In my opinion, and depending on the situation, the child welfare services should in principle not be
prevented early in the process – when choosing where to place a child (section 4-14 of the Child Welfare
Act) and preparing a care plan (section 4-15) – from assuming that the placement will be long-term. If
siblings are involved, an individual assessment must be made with regard to each child.
However, the
Side 1 ud af 6