Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 174
Offentligt
2329561_0001.png
1. halvår 2020
Tematilsyn om videoafhøring af børn
Anklagemyndigheden fører et særligt tilsyn med, om videoafhøring af børn foretages
hurtigst muligt efter politianmeldelsen - både for at sikre beviserne i sagen og for at
skåne barnet mest muligt.
Udgangspunktet er, at videoafhøring af børn skal foretages hurtigst muligt, og hvis det
er praktisk muligt som udgangspunkt inden for en uge fra anmeldelsen.
Tilsynet gennemføres i alle politikredse og omfatter 1. videoafhøring af børn under 15
år, der er forurettede i en straffesag.
September 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0002.png
Tilsynets resultater
De regionale statsadvokater har fortsat ført tilsyn med sagsområdet efter ”Trafiklys-
modellen” i 1. halvår 2020.
Resultater og udvikling
I 1. halvår 2020 er der gennemført 923 videoafhøringer omfattet af tilsynet mod 993 i
2. halvår 2019.
I 1. halvår 2020 har:
1 politikreds en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 7 dage
6 politikredse en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 14 dage
5 politikredse en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 uger
Ingen politikredse en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på mere end 3 uger
Af de nævnte videoafhøringer blev:
Ca. 62 pct. gennemført indenfor 7 dage
Ca. 22 pct. gennemført indenfor 8 – 14 dage
Ca. 8 pct. gennemført indenfor 15 - 30 dage
Ca. 8 pct. gennemført efter mere end 30 dage
Til sammenligning var der i 2. halvår 2019:
2 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 7 dage
5 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 14 dage
4 politikredse med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 uger
1 politikreds med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på mere end 3 uger
Af de videoafhøringer blev:
ca. 59 pct. gennemført indenfor 7 dage
ca. 21 pct. gennemført indenfor 8 – 14 dage
ca. 13 pct. gennemført indenfor 15 – 30 dage
ca. 7 pct. gennemført efter mere end 30 dage
Sager om vold, tvang eller lignende udgør ca. 70 pct., og sager om seksualforbrydelser
udgør ca. 20 pct. i 1. halvår 2020, hvilket også gjorde sig gældende i 2. halvår 2019.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager omfattet af tilsynet er 12,4 dage på
landsplan i 1. halvår 2020. Der er således sket et fald i den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på ca. 1 dag, da den i 2. halvår 2019 lå på 13,2 dage på landsplan.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid skal ses i lyset af, at få sager med lange
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0003.png
sagsbehandlingstider kan påvirke det samlede resultat i ikke ubetydelig grad.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 1. halvår 2020 påvirkes på landsplan af
forhindringer for gennemførelse af videoafhøringer på grund af Covid-19 situationen.
Der blev således til dels lukket ned for videoafhøringer i børnehusene fra midten af
marts, indtil det i løbet af de følgende uger var muligt at nyindrette børnehusene,
således at afstandskravene kunne overholdes. Kun i Børnehus Syd kunne det lade sig
gøre at gennemføre afhøringerne inden for de eksisterende fysiske rammer. For så vidt
angår børnehusene på Sjælland betød nyindretningen, at kapaciteten blev begrænset i
en periode af hensyn til afstandskravet. Endvidere har det i flere sager ikke været
muligt at foretage ”knibtangsmanøvrer”, mens skoler og institutioner har været lukket,
ligesom relevante parter har meldt afbud til afhøringer på grund af særlig risiko for
smitte.
Fraregnet videoafhøringer omfattet af Covid19-udfordringerne er den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid på 10, 4 dage på landsplan, idet:
2 politikredse har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 7 dage
8 politikredse har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 14 dage
2 politikredse har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på under 3 uger
Politikredsenes årsagsangivelser
Som led i tilsynet er der fortsat skærpet fokus på at belyse de årsager, der kan henføres
til politiet og anklagemyndigheden som eksempelvis mangel på personaleressourcer,
ekspeditionsfejl mv. Kendetegnene for disse årsager er, at de ikke ses begrundet i
vægtige hensyn til barnets tarv, efterforskningen eller andre lignende saglige hensyn.
Politikredsenes angivelser af årsager til en sagsbehandlingstid ud over 7 dage fremgår
af bilag 1. Af bilaget fremgår endvidere den procentvise fordeling af årsager for
henholdsvis 2. halvår 2019 og 1. halvår 2020 samt den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for hver kategori.
I en række sager har sagsbehandlingstiden baggrund i årsager, som politiet eller
anklagemyndigheden ikke har direkte indflydelse på. Det gælder eksempelvis sager,
hvor afhørte er forhindret i at deltage i videoafhøringen (ca. 25 pct.) eller sager, hvor
yderligere
efterforskning/oplysninger
er
påkrævet,
før end
videoafhøringen
meningsfuldt kan gennemføres (ca. 11 pct.).
I 1. halvår 2020 udgør mangel på ressourcer i politiet og visitations- og ekspeditionsfejl
henholdsvis ca. 7 pct. og ca. 4 pct. Til sammenligning udgjorde mangel på ressourcer i
politiet og visitations- eller ekspeditionsfejl henholdsvis ca. 22 pct. og ca. 7 pct. af
årsagerne til en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage i 2. halvår 2019.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0004.png
Initiativer og udviklingstiltag
Der er i alle politikredse også i 1. halvår 2020 blevet arbejdet på at forbedre
sagsbehandlingstiderne, men særligt Covid-19 situationen og de nødvendige
sundhedsmæssige hensyn, som dette har medført, har været en væsentlig udfordring
for politikredsene. Der arbejdes fortsat med lokale initiativer, som de regionale
statsadvokater løbende vurderer og drøfter med politikredsene.
”Trafiklyset”
Med henblik på at fastholde fokus i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiden til et
acceptabelt niveau i hver enkelt politikreds samt fokus på årsager, der kan henføres til
politiet og anklagemyndigheden, indførte Rigsadvokaten sammen med Rigspolitiet i
2019 en ny, landsdækkende model for en målrettet opfølgning på området og en mere
fokuseret indsats i forhold til de udfordrede politikredse. Som anført ovenfor
indebærer modellen, at de enkelte politikredse indplaceres i tre forskellige kategorier
– henholdsvis kategori grøn, kategori gul og kategori rød.
På baggrund af resultaterne af tilsynet for 1. halvår 2020 er der foretaget følgende
indplacering af politikredsene:
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0005.png
I kategori grøn ligger Nordjyllands Politi, Midt- og Vestjyllands Politi, Sydøstjyllands Politi,
Syd- og Sønderjyllands Politi, Fyns Politi, Københavns Vestegns Politi og Bornholms Politi.
Politikredse i denne kategori har alle en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på et stabilt og
tilfredsstillende niveau. Desuden er disse politikredse kendetegnet ved, at de angivne
årsager i sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage ses velbegrundede med
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0006.png
baggrund i f.eks. hensyn til barnet.
Det løbende tilsyn fortsætter i forhold til disse politikredse, men der iværksættes ikke
yderligere tiltag.
I kategori gul ligger Østjyllands Politi samt Midt- og Vestsjællands Politi.
Politikredsene i denne kategori har en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på et bekymrende
niveau. I denne kategori indgår også politikredse kendetegnet ved, at de angivne årsager i
sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage for en større dels vedkommende er
begrundet i forhold, politikredsen har direkte indflydelse på. Herudover indgår
politikredse, som dog har haft en positiv udvikling i sagsbehandlingstiden, men som endnu
ikke er nået ned på et stabilt og tilfredsstillende niveau.
Tilsynet er skærpet for disse politikredse. Der vil blive afholdt et eller flere møder med
ledende personale i politikredsene for at drøfte udviklingen. Desuden vil allerede iværksatte
initiativer i politikredsen blive gennemgået og vurderet, ligesom behovet for yderligere
tiltag vil blive drøftet.
I kategori rød ligger Nordsjællands Politi, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi og
Københavns Politi.
Politikredse i denne kategori har en sagsbehandlingstid på et stærkt bekymrende niveau,
og årsager til sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage ses for en stor dels
vedkommende at have baggrund i forhold, politikredsene har direkte indflydelse på.
Desuden indgår i denne kategori politikredse, hvor der sker en meget pludselig og markant
stigning i sagsbehandlingstiden, som ikke ses velbegrundet.
Tilsynet skærpes væsentligt for disse politikredse. Der vil blive afholdt møder med øverste
ledelse i politikredsen. Der vil i den forbindelse blive lagt en plan for, hvordan
sagsbehandlingstiderne nedbringes samt en plan for, hvilke eventuelle yderligere tiltag der
skal iværksættes på området.
Det bemærkes dog, at resultatet for politikredsene indplaceret i kategori rød i 1. halvår 2020
skal ses i forhold til Covid-19 situationen og de begrænsede afhøringsfaciliteter i Børnehus
Sjælland og Børnehus Hovedstaden, der i stort omfang har haft betydning for
politikredsenes mulighed for at gennemføre videoafhøringer indenfor 7 dage.
De regionale statsadvokater og Rigspolitiet gennemgår fortsat ved indgangen til hvert nyt
kvartal samtlige politikredse og foretager indplacering i forhold til de nævnte kategorier. De
enkelte politikredse har således løbende mulighed for at blive kategoriseret bedre afhængigt
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0007.png
af udviklingen.
Opfølgning og yderligere initiativer
De regionale statsadvokater og Rigspolitiet bruger ”Trafiklys-modellen” til at fremme best
practice samt udlede og dele læringspunkter med alle politikredse.
Som yderligere opfølgning siden afrapporteringen af marts 2020 har der været foretaget
følgende aktiviteter:
Statsadvokaten i København har afholdt særskilte møder med ledelsen i
Nordsjællands Politi, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi samt Københavns
Politi, hvor man har drøftet behandlingen af sager med videoafhøring af børn. Der
er alle steder stort fokus på sagsområdet. Nordsjællands Politi har særligt været
ramt af langtidssygemeldinger blandt videoafhørerne. Der er nu lagt en plan for
uddannelse
af
flere
videoafhørere
og
skærmning
af
ressourcerne
til
videoafhøringer.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi arbejder endvidere
målrettet på at indhente efterslæbet efter den delvise nedlukning af Børnehus
Sjælland. Københavns Politi har oplyst, at baggrunden for sager med en
sagsbehandlingstid på mere end 7 dage i 2. kvartal 2020 har været mangel på
videoafhøringsfaciliteter forårsaget af Covid-19 situationen. Politikredsen vil
desuden gennemgå visitationsprocedurerne nøje for at forhindre fremtidige
visitationsfejl, og man har i øvrigt meget stort ledelsesmæssigt fokus på at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Desuden pågår opfølgningen på centrale initiativer fortsat f.eks. gennem det
løbende tilsyn med henblik på at vurdere effekten heraf (assistanceordning,
uddannelse, registrering mv.).
Statsadvokaternes bemærkninger
Statsadvokaterne bemærker, at den positive udvikling, der kunne spores i 2. halvår 2019,
er fortsat i løbet af 1. halvår 2020. Der er i alle kredse stort ledelsesmæssigt fokus på at
fastholde de nødvendige ressourcer på sagsområdet. Det er efter statsadvokaternes
vurdering positivt, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på landsplan stadig er
faldende, selvom nogle politikredse fortsat er udfordrede.
Det bemærkes hertil, at Covd-19 situationen har givet ekstraordinære udfordringer på dette
sagsområde i 1. halvår 2020. Der er således 25 % af sagerne, hvor årsagen til en
sagsbehandlingstid på mere end 7 dage er, at afhørte er forhindret og 15 % af sagerne, hvor
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0008.png
årsagen angives at være mangel på afhøringsfaciliteter. De samme årsager repræsenterede
henholdsvis 15 % og 1,5 % i 2. halvår 2019.
Det er endnu uvist, hvorledes Covid-19 situationen udvikler sig, men der er stort fokus på
at få nedbragt den ophobning af sager, som i nogle kredse skete som følge af nedlukningen
af børnehusene mv. Efter det oplyste er der nu fuld kapacitet i alle børnehuse igen.
Statsadvokaterne finder det positivt, at der er sket et fald i sager med en sagsbehandlingstid
på mere end 7 dage med baggrund i visitations- og ekspeditionsfejl, ligesom det er positivt
at der er et betydeligt fald i andelen af sager med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage
med baggrund i politiets ressourcemæssige situation.
Det er samlet set statsadvokaternes vurdering, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
på landsplan kan nedbringes yderligere, og at det skal sikres, at sager behandles så hurtigt,
som det er praktisk muligt og fagligt forsvarligt, med mindre vægtige grunde som f.eks.
hensynet til barnet taler for andet. Statsadvokaterne vil fortsat følge området
tilsynsmæssigt i resten af 2020.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 174: Anklagemyndighedens rapport for 1. halvår 2020 vedrørende tematilsyn om videoafhøring af børn, fra justitsministeren
2329561_0009.png
Bilag 1 – Politikredsenes årsagsangivelser
1
Årsag
2. halvår
2019
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
2. halvår 2019
1. halvår
2020
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
1. halvår 2020
Yderligere
eller
påkrævet
information
efterforskning
15 pct.
Ca. 25 dage
11 pct.
Ca. 28 dage
Mangel på ressourcer i
politiet
Anden begrundelse
Planlægning
knibtangsmanøvre
Afhørte forhindret
Hensyn
til
afgørende
af
22 pct.
11 pct.
9 pct.
15 pct.
6 pct.
1,5 pct.
7 pct.
7 pct.
3 pct.
4 pct.
0,3 pct.
Ca. 17 dage
Ca. 37 dage
Ca. 19 dage
Ca. 23 dage
Ca.20 dage
Ca. 10 dage
Ca. 18 dage
Ca. 18 dage
Ca. 101 dage
Ca. 12 dage
Ca. 10 dage
7 pct.
9 pct.
10 pct.
25 pct.
5 pct.
15 pct.
5 pct.
4 pct.
2 pct.
5 pct.
0 pct.
Ca. 12 dage
Ca. 32 dage
Ca. 14 dage
Ca. 25 dage
Ca. 32 dage
Ca. 23 dage
Ca. 13 dage
Ca. 16 dage
Ca. 79 dage
Ca. 11 dage
0 sager
koordinering i sagen
Mangel
afhøringsfaciliteter
Nødvendig
forhindret
Visitations-
ekspeditionsfejl
Revurdering af behovet
for afhøring
Hjemmebesøg prioriteret
Mangel på ressourcer i
anklagemyndigheden
eller
deltager
1
Politikredsene indsender månedligt manuelle indberetninger til Rigspolitiet, hvor kredsene redegør for samtlige sager
med en sagsbehandlingstid på mere end 7 dage. Til brug for disse indberetninger benyttes et standardiseret
registreringsark, som blev implementeret nationalt i 2018.
Rigspolitiet opgør data om gennemførte videoafhøringer omfattet af tilsynet på baggrund af de løbende manuelle
indberetninger fra politikredsene. Politikredsenes data er dynamiske, idet der bl.a. tages hensyn til korrektion af
indtastningsfejl og forsinkede opdateringer. Datatræk for en given periode kan derfor være korrigeret ved senere
udtræk i forhold til tidligere udtræk. Datatræk til brug for denne afrapportering og ovenstående tabel er opgjort per
henholdsvis 9. januar 2020 og 3. juli 2020.