Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2307347_0001.png
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0002.png
Høring Social- og Indenrigsudvalget
2020
Hvordan forløber en god anbringelse, og hvordan
kvalitetssikrer man anbringelsen?
Hvordan undgår man sammenbrud i anbringelser?
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0003.png
Udfordringer og løsningsforslag ifm. rekrutterings-, godkendelses-og matching-
procesen?
Udfordringer og løsningsforslag ifm. uddannelse, supervision og støtte til
plejefamilier/netværksplejefamilier/netværk?
Hvilken betydning har økonomien ift. at sikre et vellykket anbringelsesforløb?
Hvordan sikres den gode relation og det gode samarbejde mellem
plejefamilie/netværksplejefamilie og barnets biologiske forældre/netværk?
Høring Social- og Indenrigsudvalget
2020
Hvordan opleves muligheden for at bevare relationen mellem
plejefamilie/netværksplejefamilie og barnet, når barnet f.eks. er hjemgivet eller
flyttet til et andet anbringelsessted?
Har myndighederne større fokus på tvangsadoption end tidligere, og hvilken
betydning har det i givet fald på plejefamilieområdet?
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0004.png
Det anbragte barn 2020
Forældrenes problemer er især manglende forældreevne (75 %)
og i et vist omfang misbrug
(33 %) og psykiske lidelser (28 %)
VIVE 2018
G e n n e m s n i t f o r a n b r i n g e l s e r l i g g e r p å c a . 1 2 å r. ( K L 2 0 1 7 )
Børn kommer super traumatiserede ud til plejefamilier
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0005.png
VIVE undersøgelse 2011
U n g e p å 1 3 - 1 7 å r e r m e g e t d y r e r e e n d b ø r n p å 0 - 7 å r, n å r d e t g æ l d e r
udgifter til anbringelser uden for hjemmet og forebyggende
foranstaltninger. Ergo betyder flere unge og færre førskolebørn, at
k o m m u n e r n e s u d g i f t e r t i l u d s a t t e b ø r n o g u n g e s t i g e r. I d e s i d s t e t i å r h a r
der netop været vækst i antallet af unge i Danmark, mens der har været
fald i antallet af førskolebørn. Og den ændrede aldersfordeling blandt børn
og unge er en væsentlig årsag til den eksplosion i de kommunale udgifter
t i l u d s a t t e b ø r n , v i h a r v æ r e t v i d n e t i l i d e s e n e r e å r. I l ø b e t a f d e s i d s t e t i
år er det samlede udgiftsbehov steget med 10% alene på grund af den
æ n d r e d e a l d e r s f o r d e l i n g . D e t v i s e r e n n y
a n a l y s e f r a A K F, A n v e n d t
KommunalForskning.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0006.png
plejefamilieanbringelser
Vækst på 30% til 66% af alle anbragte børn i plejefamilier
Ti l s v a r e n d e f a l d i i n s t i t u t i o n s a n b r i n g e l s e r
Konservativ
årlig
besparelse på anbringelsesområdet på
3,2 milliarder sammenlignet med før 2007
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0007.png
Barnets behov samt mål for succes
Ti l k n y t n i n g s k a l s k e f ø r d e t 4 å r
Alderssvarende relationer
Stabilt læringsmiljø
Kontinuitet i anbringelsen
At få en folkeskole afgangseksamen
At få en ungdomsuddannelse
At få et job og en fast bopæl
Fastholde venskaber
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0008.png
De vigtigste 3 ting for et anbragt barn
Plejefamilien
Forældrene
Socialrådgiver
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0009.png
Barnets mulighed for den bedste udvikling
Barnets retssikkerhed
Plejefamiliens retssikkerhed
(Overenskomst)
Barnets levevilkår (plejefamiliens
økonomi)
Faglighed hos plejefamilien
Plejefamilien
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0010.png
Fordomme og fakta
KL mener at Plejefamilier er selvstændige
S K AT a c c e p t e r e r I K K E a t v i e r
selvstændige
Hvorfor er spørgsmålet om
selvstændighed så vigtigt?
Plejefamilien
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0011.png
Instruktionsbeføjelsen kommunal
ledelse af plejefamilier
Plejefamilien
Det handler om begrebet
instruktionsbeføjelse
(jeg fremsender et
skriv om begrebet til jer alle)
Kommunerne vil ikke tage ledelsesansvar
for arbejdet med plejefamilien på trods af at
man anbringer svært belastede børn i
behandlingsforløb hos plejefamilier!
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0012.png
Løsning
Accepter ledelse af plejefamilien
Lav en OK med PLF
Dermed sikres plejefamiliens
retssikkerhed og økonomi
Dermed sikres fremtidig rekruttering
Plejefamilien
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0013.png
Barnets retssikkerhed
Barnet har ingen ret i egen sag og
ingen ser på barnets tilknytning.
Plejefamilien
Giv barnets primære omsorgsperson
delt forældremyndighed
Ly t t i l b a r n e t
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0014.png
Socialrådgiveren
Problematikker:
E t b a r n s r å d g i v e r u d s k i f t e s t y p i s k h v e r 9 m d r.
En typisk rådgiver i en B&U afdeling er på sit første job efter
uddannelsen (3 år uden specialisering på området)
Socialrådgiver
Alder midt 20’erne har måske ikke børn
Hvorfor bliver de ikke i afdelingerne?
Når man spørger ind til dette er svaret typisk utilfredshed med de
indsatser som rådgiver får tilladelse til at tilbyde barnet. Dette er
ekstremt utilfredsstillende de skal typisk ansøge ledelsen om de
mindste ting fordi økonomien styres ekstremt hårdt
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0015.png
Mange anbringelsesskift skyldes
økonomi
Flyt økonomien ud af kommunerne og pulje hele
omkostningsdelen i en central enhed.
Efteruddannelse evt. kompetencegivende
Din stemme: Værktøj til at udføre en børnesamtale på barnets
p r æ m i s s e r o g s o m k a n g e n e r e r e r s t a t u s o g h a n d l e pl an er.
Socialrådgiver
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0016.png
Tvangsanbringelse
Det største overgreb man kan give et
menneske.
Anbringelse (Accept vs. Ikke accept)
Retssystemets advokater lever af at holde live i forældrenes håb
om hjemsendelse. Forældre som ikke har en chance for at få
barnet hjem loves noget andet af advokater (Tvang og Magt på
FB er et eksempel)
Konsekvensen er
fastholdelse i mangel på accept af
anbringelsen. Barnet bliver fortalt at det er forkert anbragt
Man skal blive gode forældre til et anbragt barn
Forældrene
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0017.png
Opsummering
Ti d l i g a n b r i n g e l s e
Overenskomst (plejefamiliens retssikkerhed)
Barnets ret til egen sag (Barnets retssikkerhed)
Fleksibilitet i uddannelsessystemet
Økonomi ud af kommunerne
Opkvalificering af rådgiverene
Hjælp til at være forældre til et anbragt barn
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0018.png
Høring Social- og Indenrigsudvalget
2020
Udfordringer og løsningsforslag ifm. rekrutterings-, godkendelses-og matchning-
processen?
Giv plejefamilier rettigheder
en overenskomst
Største problem er rekruttering af de rette plejefamilier, godkendelse og matchning er blot en formssag baseret på rette kompetencer.
Der skal tænkes helt ud af boksen og anderkende plejefamilien som et arbejde, hvis opgave er at sikre et barnet opvækst på bedst mulige
måde. Vigtigheden og professionelismen bør og skal være sidestillet med andre fagprofessionelle rund om barnet.
Udfordringer og løsningsforslag ifm. uddannelse, supervision og støtte til
plejefamilier/netværksplejefamilier/netværk?
Plejefamilier skal have tilgang til undervisning og man skal kunne forstå et barn på barnets præmisser. Men det er matchningen som skal
sikre de rette kompetencer, det skal være helt almindelige eller ualmindelige familier .
Hvilken betydning har økonomien ift. at sikre et vellykket anbringelsesforløb?
Man kan ikke tage vare på et eller flere omsorgssvigtede børn uden at have økonomien i orden. Konsekvensen af arbejdet med de børn som
placeres i plejefamilier i dag var tidligere visiteret til institutioner og er meget omsorgskrævende. Skal en familie kunne have et ordentligt
arbejde som sikre en god økonomi ja så skal barnet være tæt på normalt, det er ikke tilfældet. For at sikre et større antal børn uden store
skader skal de ikke have været i en omsorgssvigtet situation forud for anbringelse. Konsekvensen er derfor meget tidlige anbringelser og
ordentlige lønforhold.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0019.png
Høring Social- og Indenrigsudvalget
2020
Hvordan sikres den gode relation og det gode samarbejde mellem
plejefamilie/netværksplejefamilie og barnets biologiske forældre/netværk?
Der skal være 2 til en tango. Biologiske forældre som ikke kan tage vare på deres børn skal kunne lære at blive gode forældre til et anbragt
barn. Der er 2 typer anbringelser den ene mislykkes fordi forældrene er i konflikt med plejefamilien grundet det store traume det er at miste
sit barn ved at en myndighed dømmer dig som dårlig forældre. Den anden lykkes, fordi forældrene erkender at plejefamilien kan tage vare og
kan elske deres barn som de ikke selv kan varetage.
Hvordan opleves muligheden for at bevare relationen mellem
plejefamilie/netværksplejefamilie og barnet, når barnet f.eks. er hjemgivet eller
flyttet til et andet anbringelsessted?
Det sker desværre så godt som aldrig, når først et barn hjemsendes lukker forælderen sig om barnet og nægter samvær. Barnet bliver ikke
hørt om dette. Det bygger bl.a. på økonomi når først barnet er hjemsendt så lukkes øjnene og pengene spares til anbringelsen. Der er nogle få
plejefamilier som få tilkendt samværs ret.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0020.png
Høring Social- og Indenrigsudvalget
2020
Har myndighederne større fokus på tvangsadoption end tidligere, og hvilken
betydning har det i givet fald på plejefamilieområdet?
JA der er stor bevågenhed på at lave tvangsadoptioner og rigtig mange plejefamilier forsøges presset til at overtage det fulde ansvar også
selvom deres økonomi hænger i laser og de ene part skal tage natarbejde. Man skal huske på der er jo ikke tale om en hjemmegående kone
fra Gentofte, men om almindelige mennesker med en almindelig økonomi. De er typisk bosat ude i landkommunerne med højt til loftet, hvor
huspriser e er så lave at de har råd til et stort hus, så der er plads til fa ilie . Deres alder er idt i 50’er e og har haft
børn som er vokset op
evt. hjemmeboende store børn. Manden er typisk håndværker eller anden faglært og konen er typisk pædagog, lærer, socialrådgiver eller
SOSU’er.
De har måske været plejefamilie i 10 år og der er ikke mange jobmuligheder ude på landet. Derfor er der sjældent plads i økonomien
og mulighed for den fleksibilitet der skal til for at sikre børn med ofte massive udfordringer ved en adoption. Mange forsøger at maskerer
deres økonomi og acceptere alligevel en adoption, men det er absolut ikke løsningen. Hvis man før fødslen laver adoptioner er det fint, men
man skal ikke byttet jobbet som plejefamilie ud med en adoption og samtidig presse folk helt ud i tovene, fordi de har fået en tilknytning til
barnet og derfor ikke vil give slip på barnet.
Går man den vej vil der ikke være plejefamilier i Danmark om 10 år!
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 125: Oplæg til lukket ekspertmøde den 17/12-20 om plejefamiliers og netværksplejefamiliers vilkår, fra Plejefamiliernes Landsforening
2307347_0021.png
Tak for jeres tid