Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2306956_0001.png
EN TRYG
BARNDOM OG
ET GODT
VOKSENLIV
FOR ANBRAGTE
BØRN
Kasper Løftgaard
– Socialpædagogernes
bidrag til øget kvalitet
i anbringelserne
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0002.png
A
lle børn og unge i Danmark fortjener en god og tryg barn-/ungdom.
At sikre trivsel og udvikling for et anbragt barn er en kerneopgave
for vores velfærdssamfund. Men det er desværre også en opgave,
vi som samfund ikke altid lykkes med. Det skal blive bedre. Det handler ikke
kun om tryghed i barndomme. Det handler også om at være langt mere
ambitiøse på børnenes vegne, så de vokser op til gode voksenliv.
Hos Socialpædagogerne arbejdet vi altid med udgangspunkt i barnet og
barnets tarv. Derfor hilser vi regeringens fokus på ”Barnet først” velkommen.
Vi ser et stort behov for at gå anbringelsesområdet efter i sømmene og få
hævet kvaliteten i indsatserne til anbragte børn. Den ambition deler vi med
en bred skare af politiske partier på Christiansborg. Socialpædagogerne ser
frem til at bidrage i det arbejde.
Vores medlemmer arbejder hver dag for at skabe trygge rammer og de bedst
mulige betingelser for anbragte børn og unge på døgninstitutioner, opholds-
steder, i plejefamilier og på interne skoler. Vi giver i dette udspil et indblik i
deres arbejde og præsenterer konkrete forslag til, hvordan man fra politisk
side kan forbedre værktøjskassen på anbringelsesområdet til gavn for
anbragte børn.
God læselyst!
Benny Andersen
Forbundsformand, Socialpædagogerne
Ricky John Molloy
2
SOCIALPÆDAGOGERNE
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0003.png
PEJLEMÆRKER
PEJLEMÆRKER FOR
DEN GODE ANBRINGELSE
A
INDHOLD
SKOLE
OG FRITID
nbragte børn og unge har som deres jævnaldrende ret til en barn-/ungdom
med nærvær og trygge rammer, med venner, skolegang og mulighed for
aktiv deltagelse i fællesskaber. Anbragte børn og unge har krav på at blive
mødt i deres udfordringer og behov. Og uanset forudsætninger og baggrund skal
alle anbragte børn og unge have mulighed for at forfølge deres drømme.
Derfor er der nogle helt grundlæggende pejlemærker, vi skal have for øje i arbejdet
med at sikre anbragte børn et godt anbringelsesforløb:
LYT TIL BARNET
Det enkelte barn har brug for at blive
lyttet til og inddraget alderssvarende.
Det er helt centralt, når det handler om
noget så vigtigt som barnets eget liv
og om arbejdet med at finde frem til,
hvordan vi skaber en god barndom for
barnet.
BEVAR FORÆLDRE-
RELATIONEN
For stort set alle anbragte børn og unge
vil forældrene altid spille en vigtig rolle.
Og vi ved, at tidligere anbragte børn
ofte vender tilbage til deres ophav. Det
er derfor afgørende, at relationen til
forældrene bliver rammesat og under-
støttet, så det er til barnets bedste.
FORÆLDRE
TIL ANBRAGTE
BØRN OG UNGE
SÆT KVALITETEN FØRST
Når vi sammensætter et anbringel-
sesforløb for et barn eller en ung, bør
det være under overskriften ’one size
does not fit all’. Derfor er det vigtigt,
at kommunerne har forskellige typer
anbringelser til rådighed med høj faglig
kvalitet, og at de har mulighed for at
bruge dem fleksibelt.
SAMARBEJD PÅ TVÆRS
En udsat families liv rummer ofte et
virvar af udfordringer og problemer.
Derfor skal vi have et ubureaukratisk og
solidt samarbejde på tværs af sektorer
og fagligheder. Vi skal især have fokus
på overgange i barnets liv, da der hér er
særlig risiko for, at viden og relationer
går tabt – særligt i overgangen fra barn
til voksen.
Disse pejlemærker danner rammen,
når vi på de kommende sider præsen-
terer vores konkrete forslag til, hvordan
vi kan forbedre anbringelses-
området.
DØGNINSTITUTION
OG OPHOLDSSTED
LAV DET RETTE MATCH
PLEJEFAMILIE
Et forkert match mellem barn og
anbringelseshjem er en af hovedårsa-
gerne til sammenbrud i anbringelsen.
Derfor skal vi sikre stabilitet og udvik-
ling ved at lave det rette match til rette
tid. Det kræver en grundig udredning
og inddragelse af barnet og familien
samt inddragelse af relevante fagper-
soner omkring familien.
OVERGANGE
OG EFTERVÆRN
ANBRINGELSESUDSPIL
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0004.png
SKOLE OG FRITID
SKOLE
OG FRITID
SOCIALPÆDAGOGERNE
FORESLÅR
Der skal udarbejdes en
trivsels-
og læringsplan
i forbindelse
med anbringelse og hjemgivelse,
som skal opdateres løbende.
Anbringelseshjem, skole, sags-
behandler, forældre og barn
skal sammen lave en plan for,
hvordan der opnås trivsel, inklu-
sion i fællesskaber og læring.
Herunder også hvordan anbrin-
gelseshjemmet kan understøtte
læring og venskaber, og hvilke
yderligere læringstiltag barnet
har brug for – fx lektiehjælp
eller Learning Camps ved
Lær for Livet.
Der skal foretages et
sundheds-
tjek
ved sundhedsplejen ved
hver § 50-undersøgelse. Under-
søgelsen skal screene barnet/
den unge for eventuelle fysiolo-
giske udfordringer i forhold til
læring – fx nedsat syn og/eller
hørelse, ordblindhed mv.
Kvaliteten af undervisnin-
gen på de interne skoler skal
styrkes
gennem fastsættelse
af nationale standarder og mål-
sætninger, og
tilsynet
med de
interne skoler skal varetages af
en uafhængig instans, der kan
sikre ensartethed og systematik
i kvalitetsvurderingerne.
Der skal oprettes en
lands-
dækkende taskforce,
som
understøtter kompetenceløft af
lærere, pædagoger, plejefamili-
er og socialpædagoger i udsatte
børns læring og læringsmiljøer.
Der skal etableres en
digital
portal og/eller lokale partner-
skaber
i den enkelte kommune,
der kan bygge bro mellem an-
bragte børn/unge og foreninger
og civilsamfundstilbud.
S
kole og uddannelse er blandt
de vigtigste beskyttende fak-
torer i forhold til trivsel i
voksenlivet
1
.
Anbragte børn klarer sig markant
dårligere i skolen, og langt færre får
folkeskolens afgangseksamen sam-
menlignet med deres jævnaldrende.
Det skyldes ikke, at udsatte børn og
unge er mindre begavede, men sna-
rere at de ikke mødes med de samme
positive forventninger, at de har flere
skolefraværsperioder og -skift, og at de
generelt trives dårligere i skolen. Sko-
len spiller en afgørende rolle i forhold til
at skabe positiv skolekultur, da dette er
med til at skabe mindre fravær og mere
trivsel for alle elever.
For at sikre, at flere anbragte børn får
9. klasse, skal vi forebygge unødven-
dige skoleskift. Når et barn anbringes,
skal der derfor særligt tages højde for,
om et skoleskift kan forebygges, hvis
barnet er i et godt skoleforløb. Der skal
laves en grundig udredning og være
et langt tættere samarbejde mellem
anbringelseshjem og skole.
Kvaliteten på landets interne skoler skal
styrkes, og der skal fokus på at styrke
overgange tilbage til folkeskolen. De in-
terne skoler kommer ind, når folkesko-
len ikke kan give børnene et undervis-
ningstilbud. Her er plads og mulighed
for at skræddersy undervisningsforløb,
så det passer til det enkelte barn.
Vi skal sikre, at kvaliteten er i top alle
steder.
FÆLLESSKABER ER VIGTIGE
Det er vigtigt, at anbragte børn og unge
har mulighed for at indgå i gode fælles-
skaber, hvad enten det er i skolen eller
i form af en fritidsaktivitet eller
et fritidsjob.
Skolen er en vigtig arena til at danne
venskaber og være en del af børne-
fællesskaber. Men alt for ofte oplever
udsatte børn og unge, at de sættes
uden for fællesskaberne.
Sammenlignet med andre børn i
Danmark deltager færre udsatte børn
desuden i en fritidsaktivitet
2
, og næsten
tre gange så mange anbragte unge
føler sig ensomme sammenlignet
med deres jævnaldrende
3
.
Den gode anbringelse handler der-
for om mere og andet end et trygt og
omsorgsfuldt hjem. Anbragte børn og
unge skal have et solidt setup, som
understøtter deres børnefællesskaber,
skolegang og læring.
1 Stockholm Universitet (2010). Skolprestationer för utsatta barn – en påverkbar risikofaktor.
2 SFI (2014). Anbragte børn og unges trivsel 2014.
3 VIVE (2018). Anbragte unge med psykiske vanskeligheder.
7 UD AF 10 ANBRAGTE FÅR IKKE 9. KLASSES AFGANGSPRØVE
Kilde:
KL-beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik 2020.
4
SOCIALPÆDAGOGERNE
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0005.png
8 PEJLEMÆRKER
SKOLE OG FRITID
DAG- OG DØGNTILBUDDET BAKKEVEJ
CASE
ANDERS ER VIGTIG
FOR SKOLEGANGEN
’Godmorgen. ’Casper’ er på vej til skolen, men det
er bestemt ikke matematik, der trækker i dag. Han
glæder sig til idræt.’
Sådan kan Anders Klug skrive i en SMS. Han er
socialpædagog på døgninstitutionen Bakkevej i
Hedensted, der har høj fokus på god skolegang
og derfor samarbejder tæt med de anbragte
børns lærere.
– Hvis vi kun lige med det yderste har kunnet
motivere et barn til at gå i skole, er det jo vigtigt,
at læreren er forberedt,
siger han.
På den og mange andre måder spiller Anders
Klug en afgørende rolle for børnenes skolegang.
– Ofte handler det om at klæde lærerne på og dele
den viden, vi har om børnene. Fx ved at sige: ’Max
har brug for at se en mulighed for succes, hvis han
skal begynde på noget nyt.’ Vores socialpædagogi-
ske faglighed kommer tit i spil ved, at vi vender tin-
gene lidt på hovedet og undersøger, hvilke nye ting
man kan prøve at gøre, hvis noget ikke fungerer. Fx
har vi i samarbejde med en specialskole skrædder-
syet et undervisningstilbud, så et barn byggede en
seng med pedellen.
Bakkevej har også fokus på lektielæsning og
positive forventninger om, at børnene kan og
vil lære noget. Og så gør Anders Klug og
kollegerne en stor indsats for at understøtte
børnenes sociale liv.
– Man skal ikke underkende betydningen af sunde
relationer og fællesskaber, men for nogle anbragte
børn er det hårdt arbejde at have og få en legeafta-
le. Måske fordi de på grund af forældrenes misbrug
slet ikke har været vant til at kunne invitere nogen
med hjem. Og så går vi ind og faciliterer.
Anders Klug,
socialpædagog
Michael Drost-Hansen
ANBRAGTE BØRN HAR SVÆRERE
VED AT FÅ ARBEJDE SOM VOKSEN
BLANDT 30-ÅRIGE FORDELT PÅ TIDLIGERE
ANBRAGTE OG IKKE-ANBRAGTE
4%
5%
16%
46%
Ikke-
anbragt
80%
Anbragt
som barn
49%
Uden for arbejdsstyrken
I beskæftigelse
Ledig
Kilde:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (2020).
Anbragte børn har sværere ved at få uddannelse og job.
ANBRINGELSESUDSPIL
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0006.png
FORÆLDRE TIL ANBRAGTE
FORÆLDRE TIL ANBRAGTE
BØRN OG UNGE
SOCIALPÆDAGOGERNE
FORESLÅR
Der skal tages stilling til, om
det vil gavne barnet at
fort-
sætte igangværende eller
etablere nye indsatser
i
familien efter en anbringelse.
Forældre til anbragte børn
skal have ret til
gratis
psykologhjælp.
Særligt udsatte forældre skal
tilbydes en
styrket § 54-støtte,
der har særlige, socialfaglige
kompetencer, og som kan sikre
en helhedsorienteret støtte.
I nogle tilfælde vil det være
hensigtsmæssigt, at støtten
ydes af en ansat på barnets
døgninstitution/opholdssted, da
det skaber en rød tråd til gavn
for hele familien.
Der skal være
klare aftaler for
samarbejdet
med forældrene i
plejefamilieanbringelser.
Aftalerne skal beskrives i
plejekontakten og indeholde
både en beskrivelse af rammen
for samarbejdet med forældre-
ne i hverdagen og en beskrivel-
se af den støtte, plejefamilien
skal modtage undervejs.
F
orældresamarbejde skal altid
tage udgangspunkt i barnets tarv.
Et anbragt barns forældre har
stor betydning for barnets trivsel.
4
Og det har en positiv effekt for barnet,
at forældrene bakker op om anbringel-
sen, ligesom at et velfungerende for-
ældresamarbejde skaber mere stabile
anbringelser.
Det er dog desværre langtfra altid,
at der er et godt forældresamarbejde.
Mange familieplejere oplever, at samar-
bejdet med de biologiske forældre er
vanskeligt. Der kan også være højkon-
flikt mellem forældre og forvaltning. Og
forældrene kan have svære problem-
stillinger, der påvirker anbringelsen
negativt. Der er desuden ofte sorg for-
bundet med, at ens barn bliver anbragt.
Det er en gennemgribende forandring
både i barnets og forældrenes liv.
Det er derfor afgørende at sætte ind, så
der skabes de bedste forudsætninger
for et godt samarbejde, når det er til
barnets bedste. Her handler det om
den rette visitation, om at sikre støtte til
forældrene og om at støtte op om an-
bringelserne i plejefamilier. Plejefami-
lier er forpligtet til at samarbejde med
forældrene, men de skal ikke stå alene.
TVANGSANBRINGELSER KAN
VÆRE NØDVENDIGE
Socialpædagogerne ser ikke tvangs-
anbringelser som et mål i sig selv.
At tvangsanbringe et barn kan være
nødvendigt for at sikre barnets trivsel
og udvikling. Og hvis kommunen vur-
derer, at en tvangsanbringelse er den
rigtige løsning, skal kommunen ikke
tøve med at gøre det. Men tvang af
enhver art skal være fagligt begrundet,
og beslutningen skal tages på baggrund
af grundige undersøgelser – også af
de konsekvenser, det kan få for barnet/
den unge i fremtiden og dermed langt
ind i voksenlivet.
Men uanset årsagen til en tvangs-
anbringelse er det vigtigt, at der arbejdes
med barnets forhold til familien. Vi skal
sikre, at børnene har en stemme ift.
deres forældre, give dem kendskab til
familien og redskaber til at håndtere
deres familie.
4 Ankestyrelsen (2019). Trivsel blandt børn anbragt på døgninstitutioner og opholdssteder.
1 UD AF 4
FORÆLDRE FÅR §-54 STØTTE
UNDER ANBRINGELSEN
Kilde:
Social- og Indenrigsudvalget (2020).
Det anbragte barns forældre er livsvidner og grundfundamentet for en
sammenhængende livsfortælling og identitet. Hvis ikke man har det ’kit’ til
at binde sit liv sammen med, er man sårbar under anbringelsen og rodløs
bagefter. Anbragte børn skal ikke mases på samvær, men alt skal sættes
ind for at opretholde relationen og det bedst mulige forældresamarbejde,
hvis vi vil give anbragte børn de bedste vilkår i deres videre livsforløb.
- David Adrian Pedersen, formand for De Anbragtes Vilkår
6
SOCIALPÆDAGOGERNE
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0007.png
FORÆLDRE TIL ANBRAGTE
Ricky John Molloy
BÜLOWSVEJ FOR BØRN OG UNGE
CASE
FAMILIEFOKUS FOREBYGGER ANBRINGELSER
En midlertidig anbringelse af et barn eller en døgnind-
sats for hele familien kan forebygge en varig anbrin-
gelse. Det oplever man på Bülowsvej for Børn og
Familier, hvor hele familien er i fokus, og forældrene
får støtte til at varetage børnenes behov.
I løbet af tre måneder afdækker socialpædagogerne
barnets udviklingsmæssige ressourcer, potentialer og
behov for støtte i tæt parløb med barnets familie.
Det gør de bl.a. med Marte Meo-metoden, hvor de med
videooptagelser analyserer, hvad barnet kan, hvad det
kan med støtte, og hvor det kan udvikle sig. Desuden
afdækker de barnets følelsesmæssige udvikling. Og
så bruger de den evidensbaserede metode FIT til at
vurdere samarbejdet og effekten af indsatsen set fra
barnets, daginstitutionens og forældrenes perspektiv.
– Vi undersøger, hvad barnet synes om vores indsats –
selvfølgelig tilpasset barnets alder og forudsætninger
– ligesom resultaterne skal ses der, hvor barnet færdes
i hverdagen: i vuggestuen, i børnehaven og i familien. Vi
arbejder meget systematisk for at kunne give den rette
indsats fra starten. Men det er en balance mellem hjerne
og hjerte. Vi skal føle for børnene og forældrene og skabe
stærk tilknytning. Ellers flytter vi ikke noget,
siger for-
stander Sanne Juliussen og fortsætter:
– Vores opgave er at fokusere på børnenes ressourcer og
dermed give dem oplevelser af, at de har en plads i verden
og kan! For mange kommer med en oplevelse af ikke at due.
Arbejdet munder ud i en udviklingsplan med konkrete
mål og pædagogiske vejledninger, der følger barnet –
uanset om det skal hjem eller anbringes. Og det sker i
tæt samarbejde med forældrene.
– Det er afgørende, at forældrene har tillid til det, vi gør.
Samtidig arbejder vi med udvikling af deres forældre-
kompetencer. For jo bedre de kan udviklingsstøtte barnet,
jo bedre får de det,
siger Sanne Juliussen.
Også her bruges Marte Meo-metoden til at tale med
forældrene om, hvad der fungerer i samspillet med
barnet. Andre har glæde af et Theraplay-forløb, hvor
forælder og barn laver en aktivitet sammen, der
genskaber kropslige, glædesfyldte situationer fra den
tidlige barndom og styrker tilknytningen. Og gennem
konkrete opgaver og løbende feedback lærer forældre-
ne at bekræfte barnet, sætte ord på følelser, stille krav
og give omsorg.
En af dem, der har fået hjælp, er Zsa Zsa, som er mor
til en dreng, der var i stærk mistrivsel. I løbet af ti
måneder lærte hun at bygge en hverdag op for ham og
stille alderssvarende krav.
– Det var på en måde som at være i skole for at blive
forældre. Jeg er taknemmelig. Vi havde ikke været, hvor
vi er i dag, hvis ikke det havde været for det her sted,
siger Zsa Zsa.
ANBRINGELSESUDSPIL
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0008.png
DØGNINSTITUTION OG OPHOLDSSTED
DØGNINSTITUTION
OG OPHOLDSSTED
SOCIALPÆDAGOGERNE
FORESLÅR
Der skal foretages en
styrket,
tværfaglig visitation
med
inddragelse af socialpædago-
gisk og psykologfaglig viden,
der sikrer, at barnet anbringes
det rette sted med den rette
faglighed til at varetage barnets
behov. Det rette match forebyg-
ger sammenbrud.
→ Dag- og døgninstitutioner
repræsenterer stærke faglige
vidensmiljøer,
som skal bruges
som ressourcecentre, hvor
andre faggrupper, borgere og
familieplejere kan få rådgivning.
På det højt specialiserede om-
råde skal Socialstyrelsen
udpege særlige ressourcecentre,
som kommunerne er forpligtet
til at inddrage i udredning
og visitation i komplekse
anbringelsessager.
Der skal
indføres et uddannel-
seskrav på døgninstitutioner
og opholdssteder,
så med-
arbejderne overvejende er
socialpædagogisk uddannet
med respekt for, at der ud fra
konkrete hensyn kan være
brug for andre fagligheder.
Uddannelseskravet skal sikre,
at de rette socialpædagogiske
kompetencer altid er til stede.
Socialtilsynet følger op på, om
uddannelseskravet opfyldes på
de enkelte tilbud, og personale-
sammensætningen offentliggø-
res på Tilbudsportalen.
→ Socialtilsynene skal styrkes
i forhold til dels at sikre reel
og systematisk inddragelse af
de anbragte børn i forbindelse
med tilsyn, dels i form af øgede
beføjelser til at sikre, at der ikke
sker en uhensigtsmæssig sam-
menblanding af målgrupper på
anbringelseshjemmene.
8
SOCIALPÆDAGOGERNE
D
øgninstitutioner og opholds-
steder er til for de børn og
familier, som har brug for en
særlig socialpædagogisk indsats.
Her findes viden, ekspertise og faglige
miljøer, som kan tage vare på en række
af de særlige vanskeligheder, børnene
og familierne udfordres af. Men
området er under pres.
Mange specialiserede pladser og tilbud
er lukket. Det skyldes ikke, at der er
kommet færre børn og unge med kom-
plekse problemstillinger, men snarere at
kommunerne har omlagt til fore-
byggende og tidlige indsatser og i højere
grad har familiepleje som anbringelses-
form. Det kan være en god strategi for
mange børn og familier, men ikke nød-
vendigvis for de børn og familier, der har
behov for en mere specialiseret indsats.
På mange døgntilbud oplever medar-
bejdere og ledere, at børn med vidt for-
skellige vanskeligheder anbringes det
samme sted. Også socialtilsynene har
påpeget dette. Resultatet er en løbende
afspecialisering, som både påvirker
børnenes trivsel og udvikling
5
.
Samtidig har for stor en andel af
de ansatte på døgninstitutioner og op-
holdssteder ikke en relevant socialfaglig
uddannelse. Der er derfor brug for
tiltag, som sikrer, at den rette faglighed
er til stede for de børn og familier, der
har det største behov for støtte.
Hvis vi skal bevare og udvikle kvaliteten
til gavn for børnene, skal vi sætte ind
nu og udvikle i stedet for at afvikle.
RESSOURCECENTER SOM
VIDENSMILJØ
Der er et stort, uudnyttet potentiale i,
at døgntilbuddene anvendes som
ressourcecentre. Dermed kan de levere
vigtig socialpædagogisk viden og styrke
det tværfaglige samarbejde omkring
udsatte børn og unge. Det kan fx være
ved at tilbyde specialviden, rådgivning
og sparring til plejefamilier, lærere og
pædagoger på almenområdet og til
sagsbehandlere. Ressourcecentrene
vil også kunne støtte og rådgive familier
samt børn og unge med særlige proble-
matikker – også når der ikke er tale om
anbringelser.
5 Socialpædagogerne (2019). Analyse blandt ledere på døgninstitutioner og opholdssteder.
AFSPECIALISERING PÅ DØGNINSTITUTIONER OG OPHOLDSTEDER
MEDLEMMER, SOM OPLEVER AFSPECIALISERING
SOM EN KONSEKVENS AF, AT BØRN MED FORSKELLIGE
VANSKELIGHEDER ANBRINGES SAMME STED.
8%
25%
I høj eller meget høj grad
I nogen grad
37%
I ringe grad eller slet ikke
29%
Andet/ved ikke
Kilde:
Socialpædagogerne (2019). Analyse blandt ledere på døgninstitutioner og opholdssteder.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0009.png
DØGNINSTITUTION OG OPHOLDSSTED
FAMILIEHUSET VESTHIMMERLAND
Majbrit Hjertmann,
familieplejekonsulent
Michael Bo Rasmussen
CASE
HER FÅR PLEJE-
FAMILIERNE
SUPERVISION
PÅ DØGN-
INSTITUTIONEN
I Vesthimmerland får plejefamilier supervision af ansatte
på den lokale døgninstitution, Familiehuset Vesthimmer-
land – både individuelt og i grupper.
Det har stor betydning for blandt andre familieplejer Ole
Moustsen:
– Jeg bliver dygtigere og på den lange bane kan jeg gøre det
bedre for mine plejebørn.
En af supervisorerne er socialpædagog og familiepleje-
konsulent Majbrit Hjertmann, der blandt andet leder en
gruppesupervision for familieplejere, som mindst fire
gange om året mødes på døgninstitutionen.
– Familieplejerne udvikler sig fagligt i samspil med
hinanden, fordi de kan spejle sig i hinanden og reflektere i
fællesskab, samtidig med at de får tilført ny viden og indsigt.
Det har vi nogle særlige muligheder for at understøtte her
på døgninstitutionen, fordi vi kan trække på hele det specia-
liserede, faglige miljø.
Majbrit Hjertmann kan nemt invitere en kollega med
specialviden med til gruppesupervisionen, ligesom hun
selv kan få sparring, når familieplejerne har særlige
udfordringer. Hun inddrager også faglige redskaber fra
døgninstitutionen i samarbejdet med familieplejerne.
– Blandt andet når jeg giver individuel supervision og
sammen med familieplejerne laver en udviklingsplan med
konkrete mål for deres arbejde. Her er tankegangen den
samme, som når vi på døgninstitutioner arbejder med be-
handlingsplaner. Det gælder om at finde konkrete metoder
til at nå de mål, der er sat i barnets handleplan,
siger hun.
Hvis målet fx er at styrke barnets selvværd, kan en af
metoderne i overført betydning være at ’holde barnet i
hånden,’ når det prøver nye udfordringer.
– Jeg fungerer som sparringspartner og bruger fx min
viden om børns udvikling til at stille gode spørgsmål, der
får familieplejerne til at reflektere.
ANBRINGELSESUDSPIL
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0010.png
PLEJEFAMILIE
PLEJEFAMILIE
SOCIALPÆDAGOGERNE
FORESLÅR
Der skal laves en
national
handleplan på plejefamilie-
området,
der understøtter øget
rekruttering, fastholdelse og
opkvalificering af plejefamilier.
Handleplanen skal således
adressere:
• Kvalificeret kompetence-
udvikling,
psykologfaglig
supervision og faglig sparring
med andre plejefamilier.
• Faglig, kvalificeret støtte og
et beredskab,
når der opstår
vanskeligheder i forældre-
samarbejdet.
• Ordentlige løn-, ansættelses-
og pensionsforhold
ved en
overenskomstlignende aftale
og klare rammer for, hvordan
kommunerne skal dække
udgifterne til plejebarnets
forsørgelse under anbringel-
sen, samt honorering, når
plejefamilier holder ferie med
plejebørn.
• Nytænkning af området,
det passer til udviklingen i
bo- og familieformer generelt,
fx familieplejekollektiver i
storbyer.
→ Døgntilbud skal etableres som
faglige vidensmiljøer,
der kan
anvendes til at vejlede, rådgive
og samarbejde med plejefamili-
erne om plejeopgaven.
Der skal
nedsættes et uafhæn-
gigt rejsehold,
der kan mægle i
situationer, hvor en plejefamilie
og den anbringende kommune
ligger i konflikt. Formålet med
taskforcen er at forebygge sam-
menbrud.
D
e seneste år er der sket en
markant omlægning fra an-
bringelse på døgntilbud til flere
anbringelser i plejefamilier.
Når man
anbringer børn i plejefamilier, som man
tidligere ville have anbragt på døgnin-
stitution pga. barnets eller forældrenes
udfordringer, stiller det krav til familie-
plejernes faglighed og støtten til dem.
At være familieplejer kræver viden,
indsigt og rummelighed. Men familie-
plejere er ikke som medarbejdere på
døgntilbud en del af et fagligt videns-
miljø. Familieplejere har ikke kolleger,
de kan sparre med.
Hvis opgaven bliver for kompleks, og ple-
jefamilien må give op, er prisen stor for
det anbragte barn, som igen skal have et
nyt hjem.
REKRUTTERINGSVANSKELIGHEDER
Der mangler plejefamilier, og udvik-
lingen går kun én vej: Der er flere
familieplejere, som stopper, end der
kommer til. Derudover er familierne
fordelt geografisk skævt.
Det kan medføre, at et barn skal flytte
langt efter en plejefamilie med den
konsekvens, at der sker skift ift. skole
og fritid, ligesom kontakten til forældre
og netværk svækkes. Derudover kan
manglen på kvalificerede plejefami-
lier betyde, at der ikke laves det rette
match, fordi der ikke er en plejefamilie
med de rette kvalifikationer til rådighed.
Nogle socialtilsyn har desuden på-
peget, at det er vanskeligt at skaffe
tilstrækkeligt med plejefamilier, der er
kvalificeret til at tage sig af de ofte ret
omfattende og komplekse udfordringer,
som de anbragte børn har.
MERE ATTRAKTIVE FORHOLD
For at sikre kvalificerede plejefamilier
og gode anbringelser for børn og unge
skal det gøres mere attraktivt at være
plejefamilie. Vi ved fra vores familieple-
jemedlemmer, at det, der skaber mest
utryghed og usikkerhed i arbejdet, er
udfordringer i forbindelse med forhand-
linger om vilkår med kommunen. Derfor
er der behov for ordentlige og forudsi-
gelige rammer i ansættelsen, ligesom
plejefamilierne skal have adgang til
løbende støtte, supervision og kompe-
tenceudvikling.
60%
Kilde:
Aalborg Universitet (2017). Familiepleje i Danmark.
NÆSTEN
AF PLEJEFAMILIERNE
OPLEVER, AT DE BØRN,
DE FÅR ANBRAGT I DAG,
HAR FLERE KOMPLEKSE
PROBLEMSTILLINGER
END TIDLIGERE.
10
SOCIALPÆDAGOGERNE
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0011.png
PLEJEFAMILIE
Gitte Jensen,
familieplejer
Sofia Busk Hansen
FAMILIEPLEJER
CASE
GITTE ER FAMILIEPLEJER MED HJERNE OG HJERTE
– Der er ikke noget, der kan måle sig
med, at mit plejebarn lægger armene om
mig og siger: ’Jeg er så glad for at være
her hos dig. Uden dig havde jeg fået et
helt andet liv.’
Sådan siger Gitte Jensen, der har været
familieplejer i 20 år.
– Jeg er stolt af mit arbejde. Det er jeg!
Men jeg kan godt forstå, at det er svært at
rekruttere nye plejefamilier. Hvis det skal
være attraktivt at være familieplejer, skal
vi føle os trygge i arbejdet. Det handler
først og fremmest om, at der supervision
og faglig sparring, når det brænder på.
Og så handler det om, at der er ordentlige
vilkår og en aftale om overenskomst.
Det skaber tryghed for os og dermed
tryghed for børnene,
siger hun.
I sit arbejde bruger Gitte Jensen både
hjerne og hjerte.
– Hjertet skal jeg selvfølgelig have med.
Ellers kunne jeg ikke give børnene den
omsorg, de har brug for. Men jeg skal
også bruge min hjerne. Det handler
meget om at forstå børnene og deres
handlemåde – og se bag om handlingerne,
så jeg fx ikke bliver vred og skælder ud,
men forstår, hvad der ligger bag. Og så
jeg hele tiden reflekterer over, hvad jeg
selv gør – og om jeg måske kan gøre
noget bedre.
Netop trygheden er vigtig for, at Gitte
Jensen kan gøre sit allerbedste for sine
plejebørn, forklarer hun – både i for-
hold til ansættelsesforhold, faglig støtte
og kompetenceudvikling.
– Som familieplejer har du ofte en kæmpe
opgave. Den skal du ikke stå alene med.
Der skal være en livline.
UDFORDRINGER
ANTALLET AF BØRN
OG UNGE I FAMILIEPLEJE
ER STEGET MED
14 PROCENT I PERIODEN
2011 TIL 2018
ANTALLET AF
FAMILIEPLEJERE
ER FALDET MED
7 PROCENT I PERIODEN
2015 TIL 2018
GENNEMSNITSALDEREN
FOR PLEJEFORÆLDRE
ER STEGET FRA 46 ÅR
TIL 52 ÅR I PERIODEN
2000 TIL 2017
14 %
Kilde:
Danmarks Statistik (2020).
7%
Kilde:
Socialstyrelsen (2015, 2018), Socialstyrelsens rapport
om socialtilsynenes virksomhed.
6
ÅR
Kilde:
Social- og Indenrigsministeriet (2019),
Socialpolitisk Redegørelse 2019.
ANBRINGELSESUDSPIL
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0012.png
OVERGANGE OG EFTERVÆRN
OVERGANGE
OG EFTERVÆRN
SOCIALPÆDAGOGERNE
FORESLÅR
Det skal tilstræbes, at
barnet/
den unge kan vælge sin egen
kontaktperson,
som også kan
følge med ved eventuelle skift i
barnets/den unges liv.
Der skal laves
formaliserede
udslusningsforløb
i form af en
tydelig plan for overgangen ved
skift i anbringelsen eller ved
hjemgivelse. Udslusningsstøt-
ten skal kunne følge barnet op
til 18 måneder og skal kunne-
benyttes efter behov. Det kan
fx være, at barnet/den unge
fastholder sin kontaktperson,
kontakt til en lærer eller til sin
plejefamilie.
Alle tidligere anbragte unge skal
have
ret til efterværn op til det
25. år.
Støtten skal være kontinu-
erlig og kan tilpasses den unges
behov, men må ikke fratages, før
den unge fylder 25 år.
Kvaliteten i
efterværn skal
forbedres og udvides.
Den unge
skal således have mulighed for
at få hjælp til økonomistyring,
tilknytning til arbejdsmarkedet/
uddannelse, boligsøgning og til
at opbygge et netværk.
A
nbragte børn og unges opvækst
er alt for ofte kendetegnet ved
mange skift.
Det kan fx være
skift af adresse, sagsbehandler og
skole. Nogle skift er nødvendige,
mens andre kan og skal forebygges.
Uanset hvad årsagen til et skift er, er
der behov for at sikre bedre koordinere-
de overgange. For manglende kontinu-
itet kan danne grobund for mistrivsel
og besværliggøre fastholdelsen af nære
relationer og netværk.
Der er behov for at lave en ny struktur
omkring anbragte børns liv. Der skal i
højere grad tænkes udslusninger, når
anbringelsen ophører. Det skal vi gøre
for at sikre, at meningsfulde relationer
i barnets/ den unges liv og vigtig viden
ikke går tabt i forbindelse med flytning.
Det gælder både før og efter det 18. år.
OVERGANG TIL VOKSENLIVET
Det er afgørende, at der er en klar
ramme for overgangen til voksenlivet,
og at den unge i god tid ved, hvad han/
hun kan regne med. Lige præcis i
årene omkring det 18. år sker der ofte
mange skift i alle unges liv, fx i forhold
til uddannelse. Det er et grundvilkår
for anbragte, at der samtidig melder
sig spørgsmål om, hvor de nu skal bo.
Her skal vi i god tid sikre, at der er en
plan ift. bolig, uddannelse og støtte,
som den unge kan se sig selv i. Planen
om overgang til voksenlivet skal derfor
påbegyndes ved det 15. år.
Alle anbragte unge skal have den
støtte, de har behov for i overgangen
til voksenlivet, og udgangspunktet skal
være, at den unge ikke slippes, før den
unge er klar.
ANBRAGTE DER HAR OPLEVET SKIFT
61 %
40 %
Anbragte i plejefamilie
Kilde:
SFI (2014): Anbragte børn og unges trivsel 2014.
Anbragte på døgninstitution
12
SOCIALPÆDAGOGERNE
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0013.png
Ricky John Molloy
1 UD AF 3
UNGE HJEMLØSE ER TIDLIGERE ANBRAGT.
Kilde:
Social- og Indenrigsministeriet (2019). Socialpolitisk Redegørelse 2019.
42%
AF EFTERVÆRNSMODTAGERE MENER
IKKE, AT DE HAR MODTAGET DEN STØTTE
DE HAR BEHOV FOR.
Kilde:
Deloitte (2017). Efterværn og den gode overgang til voksenlivet.
ANBRINGELSESUDSPIL
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0014.png
TID TIL FORANDRING
TID TIL
FORANDRING
M
ange børn vokser op i gode anbringelsesforløb, men nogle
børn gør ikke.
Deres barndom er – foruden at være præget af
omsorgssvigt – kendetegnet ved mange skift af fx bopæl, relatio-
ner og skole. Det er belastende og får stor betydning for deres voksenliv.
Alt for mange tidligere anbragte har voksenliv med dårligt helbred, de er
marginaliseret ift. uddannelse og arbejdsmarked, og de lever ensomme liv.
Anbringelsesområdet har i en årrække været under forandring. Særligt
kommunale omstillinger inspireret af Borås i Sverige præger billedet.
Det er omstillinger, som blandt andet bygger på et princip om mindst mulig
indgriben og tidlig indsats. En omstilling, hvor man med forebyggelse stræ-
ber efter tre ting: at undgå anbringelser, at anbringe i plejefamilie frem for
døgninstitution og at anbringe på døgninstitution som sidste udvej.
Ricky John Molloy
Mange børn anbringes i dag i en sen alder, og de børn, der anbringes på
døgninstitution, har store vanskeligheder med sig i bagagen, som de burde
have fået den rette hjælp til langt tidligere. Regeringen ønsker, at flere
skal anbringes tidligere, og at der skal gøres op med synet på anbringelse
som sidste udvej. Herved gør regeringen delvist op med det herskende
paradigme i de kommunale praksisser.
Socialpædagogerne bakker op om store dele af regeringens udspil og er
enige i, at der skal sættes tidligt ind. Men vi skal først og fremmest sætte
ind med rette indsats til rette tid. Med dette bidrag ønsker vi at være med
til at kvalificere de kommende forhandlinger på anbringelsesområdet.
Vi glæder os til den vigtige dialog om anbragte børns vilkår, og vi står altid
klar til at bidrage med yderligere viden og inspiration fra praksis.
Verne Pedersen
Forbundsnæstformand, Socialpædagogerne
14
SOCIALPÆDAGOGERNE
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0015.png
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 121: Rapport: En tryg barndom og et godt voksenliv for anbragte børn, fra Socialpædagogernes Landsforbund
2306956_0016.png
SOCIALPÆDAGOGERNE
Brolæggerstræde 9, 1211 København K
7248 6000
www.sl.dk