Social- og Indenrigsministeren
Social- og Indenrigsudvalget
Randers 12/12 2020
Tvangsbortadoptions nødvendighed for barnet eller kommunens økonomi?
Rigtig ofte skal vi læse om og lytte til, at tvangsbortadoptioner til for barnets skyld. For at give
barnet tryghed, stabilitet og sikkerhed i sin tilknytning til plejen samt en ny chance i livet. Det kan
vi bare slet ikke følge behovet for med mulighed for videreført anbringelse, jf. Servicelovens § 68a
og mulighed for at afbryde samvær, Servicelovens § 71, stk. 4, 2. punktum. Disse to bestemmelser
kan sikre barnet tryghed, stabilitet og sikkerhed i sin tilknytning til plejen, og stadig have en chance
i livet for at kende sin historie og identitet ved adgang til oplysninger og samvær med sit biologiske
ophav og øvrige familie.
Mange tidligere anbragte børn efterlyser at have fået respekteret deres ret til deres øvrige
familierelationer, jf. Børnekonventionen.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/jeg-er-
inderligt-imod-regeringen-vil-afskaere-boern-fra-deres-roedder
Vi kan kun se kommuners økonomiske spareøvelse i tvangsbortadoptioner, og det er da også landets
fattigste kommuner, der tvangsbortadopterer flest:
https://www.berlingske.dk/samfund/her-er-flest-
boern-bortadopteret-med-tvang-en-kommuner-stikker-af?
fbclid=IwAR3yGYUDZkdgC15u0YRkYpN6-1kelzcWipvjvyMA3dhD9WTIMouMCpLzY0I
En
kommune sparer både institionsplads og støtte til familien med behov for støtte ved at
tvangsbortadoptere børn. Ligesom i 1930’erne omhandler hvem der må reproducere kun de, der kan
forsørge sig selv og egne samt ikke er en byrde for samfundet. Tvangssterilisering virker mere
humant end de nuværende tvangsbortadoptioner på baggrund af banale grundlag, som slet ikke
overholder Menneskerettighedsdomstolens klare fortolkning af den juridiske prøvelse af
tvangsfjernelses- og tvangsbortadoptionsgrundlagets kriterier, som vi har redegjort for for et år
siden, jf. Side 4:
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L68/bilag/13/2125588.pdf
Vi undrer os over, at Social- og Indenrigsministeren, Astrid Krag (S) og Folketingets øvrige
Socialordfører i Social- og Indenrigsudvalget ikke sikrer borgere med handicaps den retmæssige
kompensering herfor, så mennesker med handicap også har adgang til at få deres
menneskerettigheder beskyttet.
Katrine Jensen
Katrine Jensen kunne ikke få støtte til sin Dysleksi af sin kommune, og derfor fik hun tvangsfjernet
sin første søn. At Katrine Jensen ikke vil kunne støtte sit barn i at få en god uddannelse og derfor
ikke har adgang til at være mor i Danmark udgør eugenik, og er derudover en falliterklæring om
den danske folkeskole. Dysleksi påvirker som bekendt ikke øvrige færdigheder, men manglende
boglige færdigheder har mange fordomme med sig. Da Katrine Jensen igen blev gravid og
kommunen varslede at ville tvangsfjerne det barn Katrine Jensen ventede, flyttede Katrine Jensen
højgravid til Polen, som ikke har udleveringsaftale med Danmark.
Det kom senere frem på møde med Slagelse Kommune, at kommunen havde påtænkt at indstille
Katrine Jensens nyfødte barn til tvangsbortadoption. I dag er Katrine Jensens yngste barn 6 måneder
gammel og trives så meget, at Polens myndigheder ikke ser grund til at følge Katrine Jensen bare
fordi hun har Dysleksi. Sjællandske Medier har skrevet en fin artikelserie om Katrine Jensens svære
valg:
https://sn.dk/Slagelse/Nybagt-mor-noedsaget-til-at-flygte-Ellers-havde-de-tvangsfjernet-min-