Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2300363_0001.png
Låsby, 8. december 2020
Store retssikkerhedsmæssige problemer på adoptionsområdet
Regeringen ønsker at fokusere mere på nationale adoptioner, herunder at øge antallet af tvangsfjernelser og
tvangsbortadoptioner, jf. Statsministerens nytårstale og efterfølgende udtalelser fra Social- og indenrigsministeren,
herunder udtalelserne i åbent samråd i Folketinget, den 22. oktober 2020.
Adoptions & Samfund ønsker på den baggrund af gøre opmærksom på, at det kan konstateres, at der er en række
bekymrende retssikkerhedsmæssige problemer i forbindelse med regeringens ønske. Det gælder især på området
for national adoption, hvor der er en manglende sikkerhed for den nødvendige adskillelse mellem de forskellige
myndighedsinstanser i adoptionsprocessen.
På området for national adoption er rollerne blandet helt sammen. Tilsyn og formidling foregår i samme
instans. Det finder vi meget foruroligende og uhensigtsmæssigt set i lyset af den udtalte ønskede stigende
mængde af nationale adoptioner. Hertil kommer den generelle opfattelse af en stærkt dalende tillid til de
danske myndigheder og kontrolinstanser, en tillid der som bekendt er i frit fald de seneste dage.
Hvis ikke vi bliver meget bedre til at støtte og udvikle national og international adoption som god mulighed,
åbner vi døren for rugemoderskab og andre gråzoner, som menneskerettighedsmæssigt er en udnyttelse af
kvinder.
Nationalt adopterede og deres familier får slet ikke samme tilbud om løbende rådgivning og vejledning fra
erfarne rådgivere, som man tilbyder ved internationale adoptioner. Det bør selvfølgelig straks ændres.
Sammenblanding af kompetencer giver tab af retssikkerhed
Kompetencen til at træffe afgørelse om adoption uden samtykke blev i 2019 flyttet fra Familieretshuset til
Ankestyrelsen. Det har derfor udviklet sig til at være samme myndighed, der er klageinstans for afgørelser om
tvangsanbringelse, 1. Instans for afgørelser om tvangsadoption og som også står for selve placeringen af barnet i en
dansk familie.
Det er ganske vist Adoptionsnævnet, der i medfør af loven administrerer national adoption og udvælger den familie,
som skal adoptere et barn uden de biologiske forældres samtykke. Men det er Ankestyrelsens adoptionskontor, der
varetager sekretariatsbistanden for Adoptionsnævnet og behandler adoptionssager uden samtykke.
Der er brug for en meget mere ensartet tilgang til adoption
Ankestyrelsen har længe stået for et veldokumenteret, godt og forsvarligt tilsyn med internationale adoptioner til
Danmark. Sammenlignet med resten af verden ligger vi derfor helt i top hvad angår sikkerhed og kontrol, og der er
en helt tydelig adskillelse mellem den del af opgaverne, der relaterer sig til afgørelser og tilsyn, og den del der
vedrører selve formidlingsopgaven. Det er et sundt forvaltningsretligt princip.
Der er imidlertid stor forskel på formidlingen af børn til international adoption i forhold til nationale adoptioner, der i
vid udstrækning fortsat foregår som i den gamle Mødrehjælps dage. Det vil sige at godkendelse og formidling de
facto finder sted i samme instans.
Vi mener, at der er omgående brug for at skabe en mere ensrettet tilgang til adoption som familieform, som efter
vores opfattelse bør foretrækkes frem for surrogatmødre.
Formand Michael Paaske, Adoption & Samfund, Klanghøj 47, 8670 Låsby
E-mail:
[email protected],
tlf.: 23 89 71 51
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Henvendelse af 8/12-20 fra Adoption & Samfund om "Nationale adoptioner"
2300363_0002.png
Én samlet indgang
Adoption & Samfund foreslår derfor at placere opgaven med at administrere nationale adoptioner i en formidlende
organisation, således at den fremover kommer til at stå for formidlingen af ansøgere til såvel national som
international adoption.
Desuden anbefaler vi, at Adoptionsnævnet fremover træffer afgørelse om den endelige placering af barnet på
baggrund af en indstilling fra den formidlende organisation.
Vi mener, at denne løsning er den rigtige, også fordi den formidlende organisation, som eksempelvis i dag er DIA, har
de nødvendige faglige og sociale kompetencer samt den nødvendige erfaring med rådgivning af familier. Det er
vigtigt at fastholde og anvende denne erfaring og specialviden, som er afgørende for en vellykket adoption.
Samtidig sikres, at alle ansøgere vil opleve og gennemgå fuldstændig den samme og ligeværdige proces, baseret på
tydelig ansvarsfordeling i opgavevaretagelsen, hvilket vil sikre, at den fornødne retssikkerhed altid er til stede for alle
parter i adoptionsprocessen. Dette er desværre ikke tilfældet i dag.
Retssikkerhedsmæssigt betænkeligt
Det er Adoption & Samfunds klare opfattelse, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, når samme myndighed
både er klageinstans for kommunernes afgørelser om tvangsanbringelser og også er 1. instans for alle afgørelser om
adoption uden samtykke og tilmed ansvarlig for formidlingen af alle nationale adoptioner. Dertil kommer, at der ikke
i dag er et uafhængigt tilsyn med formidlingen af nationale adoptioner.
Af hensyn til retssikkerheden for børnene og deres familie, er det efter vores opfattelse indlysende, at der hurtigst
muligt bør etableres en skarp adskillelse af myndighedsopgaverne, dvs. de opgaver der relaterer sig til at træffe
afgørelser i et juridisk univers, fra de opgaver der relaterer sig til formidlingsopgaven, herunder administration af
den nationale liste.
Fordele:
Retssikkerhedsmæssigt forsvarlig adskillelse mellem de to instanser sikres. Det vil sige; adskillelse af den del
af opgaverne, der relaterer sig til afgørelser og tilsyn og den del der omfatter formidlingsopgaven
Sammenblanding af roller undgås.
Bevarelse og sikring af at et af verdens bedste og mest sikre tilsynssystemer også kommer at omfatte
nationale adoptioner
Øget robusthed og sikring af vedligeholdelse af kvalitet og kompetencer i den formidlende organisation
Fortsat mulighed for familiedannelse gennem national adoption og international adoption giver danske
barnløse en bredere vifte af muligheder for at danne familie uden at skulle ty til ulovlige veje som
rugemoderskab, som menneskerettighedsmæssigt er krænkende og udnyttende i forhold til kvinder.
Med venlig hilsen
Michael Paaske
Formand, Adoption & Samfund
Formand Michael Paaske, Adoption & Samfund, Klanghøj 47, 8670 Låsby
E-mail:
[email protected],
tlf.: 23 89 71 51
2