Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2298239_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
7. december 2020
Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med
handicap den 11. november 2020
Social- og Indenrigsudvalget afholdte åben høring om retssik-
kerhed for borgere med handicap den 11. november 2020. Hø-
ringen havde til hensigt at belyse problemerne med sagsbe-
handlingen på handicapområdet og bidrage til at skabe et bedre
grundlag for politiske drøftelser om veje til at forbedre retssik-
kerheden disse borgere. I det følgende opsamles anbefalinger-
ne fra høringens ni oplægsholdere.
Anbefalinger fra oplægsholderne
Høringens ni oplægsholdere:
1. Sanne Møller, Embedsværket ApS og forfatter til rappor-
ten ”Retssikkerhed for udsatte borgere” af Advokatsam-
fundet
2. Jacob Hess, vicedirektør, Ankestyrelsen
3. Thomas Krog, politisk chef, Muskelsvindfonden
4. Monica Lylloff, #ENMILLIONSTEMMER
5. Ditte Brøndum, næstformand, Dansk Socialrådgiverfor-
ening
6. Jakob Bigum Lundberg, formand for Socialchefforeningen
og direktør i Næstved Kommune
7. Kresten Gaub, borgerrådgiver, Roskilde kommune
8. Anni Sørensen, landsformand, LEV
Livet med udvik-
lingshandicap
9. Birgitte Arent Eriksson, vicedirektør, Justitia
Side 1 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0002.png
1. Sanne Møller, Embedsværket ApS og forfatter til rappor-
ten ”Retssikkerhed for udsatte borgere” af Advokatsam-
fundet
Pointer og anbefalinger:
Før tilsyn:
o
Bed Det Kommunale Tilsyn om at føre et systematisk
tilsyn med kommunerne på baggrund af det kommu-
nale danmarkskort.
o
Det skal have konsekvenser for kommunalbestyrel-
sesmedlemmer, der er ansvarlige for en kommune,
der vedholdende overtræder lovgivningen og ikke gør
noget ved det.
o
Skab politisk efterspørgsel på retssikkerhed.
Flyt guleroden:
o
Sørg for at kommunerne ikke kan beholde penge, de
har sparet på ulovlige afgørelser (både ved for sene
tilkendelser eller uretmæssige nedsættelser).
Det kan gøres med en retssikkerhedsfond, men bor-
gerrådgiver Gaubs refleksion over at gøre refusion be-
tinget af lovlige afgørelser kan måske også anvendes.
Gevinsten skal i hvert fald fjernes.
o
Retssikkerhedsfonden har den fordel, at den samtidig
sikrer anerkendelse og kompensation til de borgere,
der i mange år har betalt prisen for manglende tilsyn
med kommunerne, og som de facto ikke kan få er-
statning ved domstolene.
Skab viden:
o
Støt en kursændring i kommunerne ved at sikre viden
om, hvad der virker, hvad der er gode investeringer i
handicapområdet, og overvej om der kan skabes fri-
hed i kommunernes budgetter til at investere i/omstille
til retssikkerhed i en kort årrække.
Endelig vil jeg tilslutte mig Justitias forslag om at støtte en
borgerrådgiverordning i alle kommuner som en måde at styr-
ke borgerne og give forvaltningerne modspil i nærområdet.
2. Jacob Hess, vicedirektør, Ankestyrelsen
Pointer og anbefalinger:
Den juridiske kvalitet i en social sag ikke er et påhæng til den
gode faglige indsats, men
sammen med stærk socialfaglig
Side 2 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0003.png
viden
er det en forudsætning for rigtige afgørelser og tillid
mellem borger og myndighed.
Ankestyrelsen er sat i verden for at sikre retssikkerheden.
Det gør vi på flere måder. Først og fremmest skaber vi rets-
sikkerhed på borgerniveau, når vi afgør de klagesager, vi
modtager. Vi skaber også retssikkerhed i forhold til sagsbe-
handlingen i alle landets kommuner gennem f.eks. kurser og
vejledning om praksis. Og vi løfter retssikkerheden på sam-
fundsniveau, når vi omsætter vores data og undersøgelser til
ny viden, som vi stiller til rådighed for f.eks. lovgivningsmag-
ten.
For os har retssikkerheden på borgerniveau to sider. Borger-
ne skal have en korrekt afgørelse, og den skal komme så
hurtigt som muligt. Det skal den, fordi borgeren
og i virke-
ligheden også kommunen
har behov for en afklaring på et
måske langvarigt sagsforløb. Derfor arbejder vi hårdt på at
nedbringe sagsbehandlingstiden
uden at slække på kvali-
teten. Og vores sagsbehandlingstid er for nedadgående. I
2022 er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nede på 13
uger for de fleste af sagerne på handicapområdet.
Tilsynet med at kommuner og regioner overholder de regler,
der gælder for kommuner og regioner, har siden 2017 ligget i
Ankestyrelsen. Det har givet os en ekstra muskel til at sikre
retssikkerheden for borgerne på bl.a. handicapområdet, hvis
der er tegn på, at en kommune konsekvent anvender loven
forkert, eller hvis kommunen ikke efterlever en afgørelse fra
Ankestyrelsen.
Der er navnlig tre årsager til, at Ankestyrelsen omgør sager
på handicapområdet. Sagsoplysning, inddragelse af borge-
ren og forkert retsanvendelse.
Erfaringen fra vores arbejde er, at det virker med
ledelses-
mæssig opmærksomhed
på retssikkerhedsdimensionen i
sagsbehandlingen. En kommune, der skal arbejde systema-
tisk med at løfte kvaliteten, skal
kortlægge,
hvor der er van-
skeligheder. Det er også vigtigt, hvordan
viden
om den kor-
rekte sagsbehandling bliver formidlet til medarbejderne i or-
ganisationen. Endelig er det vigtigt med
løbende kvalitets-
sikring.
Det er fornuftigt for kommunen at overveje, hvordan
man løbende vil overvåge kvaliteten i sagsbehandlingen og
sikre, at den ikke skrider.
3.Thomas Krog, politisk chef, Muskelsvindfonden
Side 3 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0004.png
Pointer og anbefalinger:
På intet tidspunkt i nyere tid har retssikkerheden været så
meget under pres, som den er netop nu.
Kulturen er skiftet i kommunerne
kompensationsprincippet
er nogle steder glemt.
o
Vi skal have genoprettet kulturen, der bygger på en
kompensationsordning, hvor et fysisk handicap ikke
skal stoppe mennesker med handicap fra at få børn, fra
at tage en uddannelse, fra at være sammen med ven-
ner og fra selv at bestemme over eget liv.
Økonomien i enkeltsager fylder for meget
o
Der er vildt meget brug for en finansieringsreform, der
markant fjerner den dyre enkeltsags betydning for en
kommunes økonomi. Vi skal have kommunerne til
igen at fokusere på den enkeltes behov og ikke på
prisen for den enkeltes foranstaltning.
Ankestyrelsen er under indflydelse af presset
både res-
sourcemæssigt og fra KL
o
2-pct.-besparelserne gennem mange år kan mærkes
på kvaliteten. Vi oplever flere og flere elementære fejl.
o
Ankestyrelsens dygtige unge velmenende jurister
mangler erfarne lægfolk at spare med, om hvilken be-
tydning deres afgørelser får i virkeligheden.
o
Vi ser meget tydeligt, at Ankestyrelsen de seneste år
har ændret praksis til fordel for kommunerne, f.eks. i
forhold til BPA-ordninger.
Der er brug for en retssikkerhedspakke.
o
Muskelsvindfonden har f.eks. peget på disse elemen-
ter:
Finanslovsforhandlinger. Det koster ikke noget at
øge retssikkerheden (muskelsvindfonden.dk)
4. Monica Lylloff, #ENMILLIONSTEMEMR
Pointer og anbefalinger:
Vi har i Enmillionstemmer indsamlet og indsamler stadig vid-
nesbyrd fra ofrene og vidnerne til den manglende retssikker-
hed. De første 474 er blevet offentliggjort og er med til at vise
menneskene bag tallene, både tallene i rapporter og mørke-
tallet.
Vidnesbyrdene viser, at mennesker bliver svigtet, krænket,
og diskrimineret
de viser lovbrud og konventionsbrud.
Vi skal have gjort op med den vilkårlighed og dermed mang-
lende retssikkerhed, der gennemsyrer handicapområdet. Alle
Side 4 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0005.png
med handicap skal have lige muligheder for og adgang til
specialiseret udredning, visitation, viden, behandling og til-
bud uanset, hvor man bor. Vi skal altså have området ud af
98 kasser, så det hverken er lokaløkonomiske hensyn eller
geografiske forskelle der afgør, om man kan få den rette
hjælp.
Vi skal have området tættere på fagligheden. Der skal ske en
opdeling af ansvaret for området, det vil sige en opdeling af
ansvaret for visitation - drift/udførelse - betaling: Der skal sik-
res en faglig og ensartet visitation: Inddrag VISO i den tanke.
Det vil kræve en omorganisering af VISO og af den nuvæ-
rende brug af VISO, men vil give god mening. Lad VISO visi-
tere til rette specialiserede myndighed/tilbud med rette fagli-
ge viden, som er tilgængeligt for borgere i hele landet og ikke
kun for dem med det rette postnummer. Giv regionerne mu-
ligheden for at drive de tilbud.
En strukturændring er en langsigtet investering, og er ikke
den endelige løsning, men vil være forudsætningen for, at al-
le andre nødvendige ændringer vil have effekt. Det vil være
en investering i menneskers livskvalitet og en investering
rent samfundsøkonomisk.
5. Ditte Brøndum, næstformand, Dansk Socialrådgiverfor-
ening
Pointer og anbefalinger:
Socialrådgiverne skal have tid og mulighed for at være tætte-
re på borgerne
De skal have tid til at samarbejde med de mennesker, der
har behov for hjælp og støtte, og deres pårørende. Og tid til
kendskab. Det er kendskab til den enkelte borger og hans og
hendes behov, drømme og mål. Men det er jo også kend-
skab til støtte, hjælpemidler, specialiserede tilbud, mv. Det
kræver naturligvis tid og kanaler for mine medlemmer til at få
viden.
Den specialiserede viden og udvikling af den specialiserede
indsats skal sikres
Der skal gøres mere, for at sikre at viden om og udvikling af
den mere specialiserede indsats. Der skal tages et nationalt
ansvar for at de specialiserede indsatser eksisterer, og at de
udvikles. Den viden, der er på de specialiserede indsatser,
skal gøres mere tilgængelig for de kommunale indsatser og
socialrådgiverne. Det er derudover også vigtigt at understøt-
te de specialiserede og dermed oftest de dyreste indsatser
økonomisk.
Genopret økonomien
Side 5 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0006.png
Det er afgørende, at socialrådgiverne får lov til at give den
hjælp, vi i samarbejde med borgerne vurderer, de har brug
for. Mange socialrådgivere oplever, at økonomiske hensyn
jævnligt overtrumfer deres faglige vurderinger af, hvilken
hjælp og støtte, der er behov for. Folketinget skal sikre, at
kommunernes økonomi følger med de stigende udgifter på
handicapområdet, samt at kommunerne har mulighed for at
forbedre vilkårene for mennesker med handicap generelt.
Der er kommet flere borgere til med behov for hjælp og støt-
te
og økonomien er ikke fuldt med
der skal ske en øko-
nomisk genopretning af dette område.
6. Jakob Bigum Lundberg, formand for Socialchefforenin-
gen og direktør i Næstved Kommune
Pointer og anbefalinger:
Rapporten fra Advokatrådet viser, at det stigende antal fejl,
kommunerne begår, primært er fejl i f.t. forvaltningsloven.
Antallet af indholdsmæssige fejl/omgørelser har ikke ændret
sig betydeligt de senere år.
Kommunerne kan og skal gøre det bedre. Først og fremmest
rette op på forvaltningslovfejl. Vi skal sørge for, at medarbej-
derne har de rette kompetencer. Vi vil også gerne udvide
samarbejdet med Ankestyrelsen om kvalitet i sagsbehand-
lingen. Styrelsen har vigtig viden på tværs af kommuner,
som bør nyttiggøres.
Men vi skal også blive bedre til at inddrage og lytte til bor-
gerne. Dialogen skal forbedres. Samarbejdet med kommu-
nen må ikke opleves som en kamp, heller ikke om jura. Vi
skal passe på en udvikling med stigende fokus på formelle
regler på bekostning af den gode dialog og samarbejde.
Regler om f.eks. merudgifter til handicap og tabt arbejdsfor-
tjeneste bør forenkles. De er alt for bureaukratiske både for
borgere og for kommuner. Merudgifter udgør i sig selv 20
pct. af alle hjemviste klager.
Retssikkerhed må ikke generelt føre til mindre skøn, mini-
mumsstandarder og one-size-fits-all. Hvert menneske med
handicap har krav på en individuel behandling.
Debatten om retssikkerhed må ikke kun blive for enkeltgrup-
per. Vi skal have alle med. Også alle på vores botilbud, som
ofte ikke kan argumentere og klage selv.
Og til syvende og sidst handler diskussionen også om vær-
dighed og hvilken tilværelse, vi tilbyder mennesker med han-
dicap. Hvis Folketinget beslutter at hæve overlæggeren, bør
der følge penge med.
7. Kresten Gaub, borgerrådgiver, Roskilde kommune
Side 6 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0007.png
Pointer og anbefalinger:
Vi kan ikke længere gå ud fra, som en selvfølge, at myndig-
hederne gør, hvad de kan for at efterleve loven.
Vi er derfor nødt til at se på, om myndighederne i de enkelte
tilfælde har tilstrækkeligt med
Evne, Vilje og Ressourcer
- til
at efterleve loven.
Hvordan kan udvalget understøtte efterlevelsen af loven?
a) Regelforenkling
færre detailregler. Hold fast i de grund-
læggende principper.
b) Sørg for at der er tilstrækkeligt med ressourcer til området
både til ydelserne og til behandlingen af sager.
c) Fokus på regelefterlevelse som en del af en kultur i myn-
dighederne.
i) Udvalget skal prioritere tiltag, der hjælper myndig-
hederne til at forstå hvorfor de skal efterleve loven.
ii) Fokus på, at myndighederne har de rigtige inci-
tamenter til at efterleve loven
(1) Hvad er vigtigst?
(2) Hvad understøtter vi? Grundloven eller bud-
getloven?
(3) Hvad måler vi på?
8. Anni Sørensen, landsformand, LEV
Livet med udvik-
lingshandicap
Pointer og anbefalinger:
Udfordringerne
Mange fejl fører til utilstrækkelig hjælp og mistillid.
Eks-
treme fejlprocenter i kommunernes afgørelser på socialom-
rådet/handicapområdet er en alvorlig udfordring for mange
familier med børn med handicap, samt for voksne med han-
dicap og deres pårørende. Konsekvenserne er utilstrækkelig
hjælp, lange ventetider og mistillid til kommunale myndighe-
der.
Stort mørketal.
Fejlprocenterne dækker over et stort mørke-
tal af afgørelser med tilsvarende mange fejl, som aldrig på-
klages. Ikke mindst blandt voksne med udviklingshandicap er
der mange, som ikke har forudsætninger for at ansøge om
den nødvendige hjælp eller til at benytte klagesystemet på
egen hånd - og som ikke har nogle (f.eks.forældre/søskende)
til at hjælpe sig med at gøre det. Nogle har professionel-
le/faste værger, men disse yder meget sjældent bistand i
forbindelse med ansøgning eller klage i det sociale system
Side 7 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0008.png
og de er heller ikke retligt forpligtede til denne opgave. Kon-
sekvensen er ulighed i retssikkerhed på grund af handicap.
Klagesystemet er vigtigt, men kan ikke løse alle udfor-
dringer.
Muligheden for at klage og få sagen i Ankestyrelsen
er helt centralt. Men vi må ikke tro, at alle retssikkerhedsud-
fordringer kan løses ved at justere og styrke klagesystemet
eller gennem en nyskabelse som en forvaltningsdomstol for
den sags skyld. Klagesystemet forudsætter ressourcestærke
borgere, det vil sige mennesker som kan læse og forstå den
afgørelse, de modtager
og som kan tage stilling til om den
er korrekt eller om der skal klages.
Løsninger
Lev finder Advokatrådets anbefalinger relevante i forhold til
initiativer, der kan styrke retssikkerheden på handicapområ-
det. Vi finder det imidlertid afgørende, at der også tages initi-
ativer, som kan imødegå de særlige udfordringer, som gør
sig gældende for borgere, der ikke selv har forudsætninger
for at ansøge og klage
og som ikke har pårørende eller
andre til at bistå i den forbindelse.
De bagvedliggende mekanismer skal ændres.
Der er brug
for at ændre på de bagvedliggende mekanismer på handi-
capområdet, som er årsagerne til at retssikkerheden er truet.
Det drejer sig om kommunernes økonomi, incitamenter og
specialviden i visitationen mv. Ændringerne skal understøtte,
at børn, unge og voksne med behov visiteres til den rette
indsats uden at skulle klage sig vej gennem systemet.
Automatisk ’second opinion’.
Der er brug for en balance-
ring af den uindskrænkede myndighedsfunktion, som kom-
munerne har i dag. Visse afgørelser bør
uanset om borge-
ren klager eller ej
– automatisk underkastes en slags ’second
opinion’ eller en ’gatekeeper’ funktion hos en anden myndig-
hed. En ’dobbeltmyndighed’ vil styrke retssikkerheden for de
mest sårbare, som ikke har forudsætninger for at klare sig i
klagesystemet på egen hånd. Og det vil kunne understøtte,
at der ydes den rette kvalitet og specialisering i den indsats,
der visiteres til.
Offensivt retssikkerhedstilsyn.
Ankestyrelsen bør gives en
mere offensivt og opsøgende rolle på vegne af dem, som ik-
ke ansøger eller klager selv. Styrelsen bør have mulighed for
at optage sager til behandling af egen drift, blandt andet ba-
seret på en udvidet brug af praksisundersøgelser af ikke-
påklagede afgørelser.
Side 8 | 9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 103: Anbefalinger fra åben høring om retssikkerhed for borgere med handicap den 11. november 2020
2298239_0009.png
Værger bør få entydig forpligtelse til at sikre retssikker-
heden.
I den eksisterende værgemålslov er værgen ikke for-
pligtet til at yde bistand i forhold til sociale sager, ansøge om
hjælp, yde bistand til at klage over sociale afgørelser mv. En
sådan forpligtelse
særligt i forhold til professionelle/faste
værger
vil styrke retssikkerheden for borgere med et vær-
gemål.
9.Birgitte Arent Eriksson, vicedirektør, Justitia
Pointer og anbefalinger:
Den kommunale retssikkerhed på handicapområdet er på et
helt uacceptabelt niveau.
Der er stor regelkompleksitet på det socialretlige område
(herunder serviceloven), men det er kun en del af problemet.
Der er brug for hurtig handling og konkrete initiativer.
Anbefaling 1: Ankestyrelsen skal have mulighed for - af egen
drift i forbindelse med en klagesag eller efter anmodning fra
en borger - at pålægge en kommune at betale godtgørelse til
borgere, der har lidt et velfærdstab, fordi kommunen groft har
tilsidesat sine pligter efter serviceloven.
Anbefaling 2: Udbredelse og styrkelse af borgerrådgiverord-
ningen, der er en slags kommunale ombudsmænd, der kan
føre tilsyn med forvaltningen og skabe bedre forvaltningskul-
tur, ligesom de kan hjælpe især ressourcesvage borgere, når
sagen er gået i hårknude, eller de har brug for hjælp til at
klage.
Der henvises i den forbindelse til
https://justitia-int.org/wp-
content/uploads/2019/03/Forslag-til-godtgørelsesordning-
25042019.pdf
og
https://justitia-int.org/analyse-borgerraadgiver-
en-sikring-af-borgernes-retssikkerhed/
Med venlig hilsen
Magnus Jarl Brunés,
udvalgssekretær
Side 9 | 9