Til Folketingets socialordførere
Staten og Kommunernes
Indkøbsservice A/S
Zeppelinerhallen
H.C. Hansens Gade 4
2300 København S
Telefon:33 42 70 00
www.ski.dk
CVR: DK17472437
Orientering om udbud af fælleskommunalt indkøb af genbrugshjælpemidler
Selv om vi i Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) normalt ikke henvender os direkte
til det politiske niveau, valgte vi i februar 2019 at sende en orientering til Folketingets
daværende erhvervs-, ældre- og sundhedsordførere i forbindelse med det første,
fælleskommunale udbud af genbrugshjælpemidler. Det gjorde vi, fordi debatten var præget af
flere ukorrekte påstande om udbuddet.
Udbuddet af den første pulje af genbrugshjælpemidler (omfattende bl.a. rollatorer, toiletstole,
senge og madrasser) er nu gennemført med et godt resultat. Der var god konkurrence om de
15 delaftaler, og det har ført til, at kommunerne kan få genbrugshjælpemidlerne til 21 pct.
lavere priser. Produkterne er i vidt omfang de samme som før, og kvaliteten af produkterne
blev undervejs i udbuddet testet og godkendt af både repræsentanter fra brugerne og af
kommunale fageksperter. Resultatet er således, at den samme høje kvalitet kan opnås til
lavere omkostninger, fordi kommunerne står sammen om deres indkøb.
SKI udbyder nu på vegne af kommunerne næste pulje af genbrugshjælpemidler, herunder
manuelle kørestole og glide- og vendehjælpemidler. De misvisende påstande om det første
udbud førte til en vis politisk usikkerhed omkring udbuddet, og jeg håber, at denne orientering
kan imødegå eventuelle spørgsmål og bekymringer. Vi står dog altid til rådighed for en
uddybning.
3. december 2020
Fælles indkøb af genbrugshjælpemidler af økonomiske hensyn og efter kommunernes ønske
SKI er ejet af staten og KL og er not-for-profit. Vores opgave er at udvikle indkøbsaftaler, der
fremmer konkurrencen og matcher det offentliges indkøbsbehov. Indkøbsaftalerne på
genbrugshjælpemidler er en del af det Fælleskommunale Indkøbsprogram, der udspringer af
de årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen. Formålet med indkøbsprogrammet er at få
mere for skattekronerne og skabe et større lokalpolitisk råderum til velfærd.
Genbrugshjælpemidler er standardhjælpemidler, som efter endt brug rengøres og
desinficeres, før de gives videre til den næste borger. Kommunernes indkøb af
genbrugshjælpemidler er udbudspligtigt, og området er gennem årene blevet udbudt af de
kommunale indkøbsfællesskaber. Data fra kommunernes konkrete indkøb viser, at
kommunerne betalte vidt forskellige priser, selv om der var tale om de samme
genbrugshjælpemidler fra den samme leverandør. De kommuner, der betalte mest for
hjælpemidlerne, betalte mere end dobbelt så meget som de kommuner, der betalte mindst.
For nøjagtigt samme produkt fra samme leverandør! Det var en af grundene til, at
kommunerne besluttede, at genbrugshjælpemidler skulle udbydes på en fælles aftale.
Alle fælleskommunale aftaler udvikles i tæt samarbejde med kommunale fagspecialister og
brugere, så vi får en indkøbsaftale, der matcher brugernes behov. Derudover har vi altid dialog
med leverandører og brancheorganisationer, så vi har den sidste nye viden fra markedet.
I forhold til genbrugshjælpemidler har vi haft en omfattende dialog med kommunale fysio- og
ergoterapeuter, visitatorer og ansatte fra hjælpemiddeldepoterne. Ligeledes har vi haft en tæt
inddragelse af brugerrepræsentanter udpeget af handicaporganisationerne, som vi også har