Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2297172_0001.png
Til Folketingets socialordførere
Staten og Kommunernes
Indkøbsservice A/S
Zeppelinerhallen
H.C. Hansens Gade 4
2300 København S
Telefon:33 42 70 00
www.ski.dk
CVR: DK17472437
Orientering om udbud af fælleskommunalt indkøb af genbrugshjælpemidler
Selv om vi i Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) normalt ikke henvender os direkte
til det politiske niveau, valgte vi i februar 2019 at sende en orientering til Folketingets
daværende erhvervs-, ældre- og sundhedsordførere i forbindelse med det første,
fælleskommunale udbud af genbrugshjælpemidler. Det gjorde vi, fordi debatten var præget af
flere ukorrekte påstande om udbuddet.
Udbuddet af den første pulje af genbrugshjælpemidler (omfattende bl.a. rollatorer, toiletstole,
senge og madrasser) er nu gennemført med et godt resultat. Der var god konkurrence om de
15 delaftaler, og det har ført til, at kommunerne kan få genbrugshjælpemidlerne til 21 pct.
lavere priser. Produkterne er i vidt omfang de samme som før, og kvaliteten af produkterne
blev undervejs i udbuddet testet og godkendt af både repræsentanter fra brugerne og af
kommunale fageksperter. Resultatet er således, at den samme høje kvalitet kan opnås til
lavere omkostninger, fordi kommunerne står sammen om deres indkøb.
SKI udbyder nu på vegne af kommunerne næste pulje af genbrugshjælpemidler, herunder
manuelle kørestole og glide- og vendehjælpemidler. De misvisende påstande om det første
udbud førte til en vis politisk usikkerhed omkring udbuddet, og jeg håber, at denne orientering
kan imødegå eventuelle spørgsmål og bekymringer. Vi står dog altid til rådighed for en
uddybning.
3. december 2020
Fælles indkøb af genbrugshjælpemidler af økonomiske hensyn og efter kommunernes ønske
SKI er ejet af staten og KL og er not-for-profit. Vores opgave er at udvikle indkøbsaftaler, der
fremmer konkurrencen og matcher det offentliges indkøbsbehov. Indkøbsaftalerne på
genbrugshjælpemidler er en del af det Fælleskommunale Indkøbsprogram, der udspringer af
de årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen. Formålet med indkøbsprogrammet er at få
mere for skattekronerne og skabe et større lokalpolitisk råderum til velfærd.
Genbrugshjælpemidler er standardhjælpemidler, som efter endt brug rengøres og
desinficeres, før de gives videre til den næste borger. Kommunernes indkøb af
genbrugshjælpemidler er udbudspligtigt, og området er gennem årene blevet udbudt af de
kommunale indkøbsfællesskaber. Data fra kommunernes konkrete indkøb viser, at
kommunerne betalte vidt forskellige priser, selv om der var tale om de samme
genbrugshjælpemidler fra den samme leverandør. De kommuner, der betalte mest for
hjælpemidlerne, betalte mere end dobbelt så meget som de kommuner, der betalte mindst.
For nøjagtigt samme produkt fra samme leverandør! Det var en af grundene til, at
kommunerne besluttede, at genbrugshjælpemidler skulle udbydes på en fælles aftale.
Alle fælleskommunale aftaler udvikles i tæt samarbejde med kommunale fagspecialister og
brugere, så vi får en indkøbsaftale, der matcher brugernes behov. Derudover har vi altid dialog
med leverandører og brancheorganisationer, så vi har den sidste nye viden fra markedet.
I forhold til genbrugshjælpemidler har vi haft en omfattende dialog med kommunale fysio- og
ergoterapeuter, visitatorer og ansatte fra hjælpemiddeldepoterne. Ligeledes har vi haft en tæt
inddragelse af brugerrepræsentanter udpeget af handicaporganisationerne, som vi også har
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Henvendelse af 3/12-20 fra SKI - Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S om de fælleskommunale indkøbsaftaler på genbrugshjælpemidler
2297172_0002.png
haft en selvstændig dialog med om selve udbuddet. Aftalerne har naturligvis også været i
høring i de kommunale ældre- og handicapråd. Således har arbejdet været gennemført i
overensstemmelse med de relevante bestemmelser i serviceloven og retssikkerhedsloven.
De fælleskommunale aftaler er skruet sammen, så kommunerne kun skal bruge aftalerne, hvis
de kan dække det konkrete behov. Har en borger brug for et særligt genbrugshjælpemiddel,
som ikke kan købes på aftalen, kan kommunen frit købe hjælpemidlet uden om aftalerne.
De to første aftaler på genbrugshjælpemidler vil samlet blive opdelt i mindst 30 delaftaler. Det
giver plads til både store leverandører med en bred produktportefølje og mindre,
specialiserede leverandører.
Fakta om den første indkøbsaftale 50.98 Genbrugshjælpemidler
Den første fælleskommunale aftale er udbudt under navnet ”50.98 Genbrugshjælpemidler”.
Aftalen er opdelt i 15 delaftaler og dækker rollatorer, el-scootere, madrasser, senge, toiletstole
mv. Hver delaftale har tre leverandører. 70 kommuner er tilsluttet aftalen, og der var stor
interesse og stærk konkurrence om de enkelte delaftaler, da udbuddet blev gennemført.
Den fælleskommunale indkøbsaftale har resulteret i et gennemsnitligt besparelsespotentiale
på 21 pct. svarende til 53 mio. kr. Potentialet er beregnet ved at sammenholde kommunernes
fakturaer fra 2017 og 2018 mod de priser, der er budt ind med på den fælles aftale. Når
kommunerne kan købe de samme genbrugshjælpemidler som før med store rabatter, giver
det øget råderum til velfærd.
Det markante økonomiske resultat skal ses i lyset af, at kvalitet blev vægtet mindst lige så højt
som pris. Kvaliteten blev således vægtet med mindst 50 pct. og på flere delaftaler med 60 pct.
Kvalitetstestene blev gennemført over tre runder af to uger. Hver runde startede med en uges
grundige kvalitetstests, der blev gennemført af 10-12 ergoterapeuter, fysioterapeuter og
depotteknikere samt brugere af hjælpemidler. Derefter var der en uge til opsamling og
kvalitetssikring. Hvert hjælpemiddel blev evalueret ud fra det konkrete brug. Mens toiletstolene
således blev vurderet i forhold til siddekomfort, blev rollatorer og el-scooterne testet i forhold
til køreegenskaber og funktionalitet - testpersonerne afprøvede blandt andet, hvordan de
klarede kanter og dørtrin.
De 15 delaftaler har været i drift i knap et halvt år, og kommunerne har taget godt imod dem.
Nogle kommuner har dog været længere tid om at tage delaftalerne i brug end andre. Det
skyldes dels, at de har haft et lager af genbrugshjælpemidler at trække på, dels har nogle
kommuner skullet skifte leverandør i forbindelse med indkøbsaftalen. Et leverandørskifte
særligt under en pandemi
kan betyde lidt ekstra indkøringstid. SKI har stor erfaring med at
understøtte indkøringen af nye indkøbsaftaler, og vi afholder seminarer for nye leverandører,
infomøder for kommunerne, leverer kommunikationsprodukter og e-kataloger mv.
Fakta om den kommende indkøbsaftale 50.99 Genbrugshjælpemidler (pulje 2)
Den kommende indkøbsaftale 50.99 Genbrugshjælpemidler (pulje 2) vil også blive opdelt i 15
delaftaler og blandt andet dække over manuelle kørestole, siddepuder og glide- og
vendehjælpemidler.
Vi har som altid inddraget brugere og leverandører i processen: Vi har haft intens dialog med
handicaprepræsentanter, kommunale fysio- og ergoterapeuter, hjælpemiddelteknikere og
kommunale indkøbskonsulenter, og vi har gennemført både stormøder og 1:1 møder med
mere end 20 potentielle tilbudsgivere.
SKI - Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S | Zeppelinerhallen | H.C. Hansens Gade 4 | 2300 København S CVR
17472437 | EAN 5790000275847
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Henvendelse af 3/12-20 fra SKI - Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S om de fælleskommunale indkøbsaftaler på genbrugshjælpemidler
2297172_0003.png
Vi er i øjeblikket i gang med den tekniske dialog, hvor virksomheder har mulighed for at
kommentere udkast til udbudsmaterialet. Den tekniske dialog er et væsentligt værktøj, som
SKI konsekvent bruger på tværs af vores aftaler. Formålet er naturligvis at få alle relevante
input fra markedet med, så vi kan indarbejde det i det endelige udbudsmateriale.
Aftale 50.99 Genbrugshjælpemidler (pulje 2) forventes at træde kraft i tredje kvartal 2021. På
alle delaftalerne vægtes kvalitet med 60 pct. og lige som sidst inddrages brugere og fagfolk i
kvalitetsvurderingen.
Fokus på bæredygtighed
Foruden den traditionelle bundlinje har kommunerne fokus på den grønne bundlinje og
værdibaseret indkøb. Bæredygtigt indkøb fylder meget i offentligt indkøb og i særdeleshed
hos SKI. I SKI kortlægger vi konsekvent markedernes grønne værdikæder, så vi udnytter
potentialet for grønt indkøb i hver enkelt rammeaftale.
Det ligger i selve ordet ”genbrugshjælpemidler”, at kommunerne indsamler, rengør, reparerer
og genudlåner hjælpemidler til borgerne. Et genbrugshjælpemiddel kan derfor have mange
brugere, inden det er udtjent, hvilket er et afgørende element i at sikre de lavest mulige
totalomkostninger (TCO).
For at få en lav TCO skal der være høj produktkvalitet. Det har vi fået på den første aftale for
genbrugshjælpemidler, og på den kommende aftale for genbrugshjælpemidler understøtter vi
yderligere den høje kvalitet ved konsekvent at vægte kvalitet med 60 pct. (og pris 40 pct.) på
samtlige 15 delaftaler. Derudover skal alle indkomne tilbud opnå en vis kvalitetsscore for at
blive taget i betragtning. Det betyder, at man ikke kan vinde med et tilbud, der kompenserer
for en middelmådig kvalitet med en ekstra lav pris.
Vi understøtter yderligere den grønne profil ved blandt andet at gøre det muligt at handle med
brugte reservedele.
Vi står til rådighed med mere information
I SKI oplever vi normalt et godt samarbejde og en god konsensus om vores indkøbsaftaler. Vi
rækker hånden frem og forsøger altid at imødegå bekymringer og kritik i dialog med brugere,
leverandører og interesseorganisationer.
Men på enkelte indkøbsområder oplever vi, at misinformationer kan fylde i debatten. Det er
ærgerligt, for det kan skabe en unødig usikkerhed og bekymring blandt brugerne.
Vi står altid til rådighed for udvalget eller den enkelte ordfører, hvis I har spørgsmål til de
pågældende aftaler eller indkøb og SKI mere generelt.
Alle spørgsmål er velkomne.
Med venlig hilsen
Mobil 3045 5350, [email protected]
SKI - Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S | Zeppelinerhallen | H.C. Hansens Gade 4 | 2300 København S CVR
17472437 | EAN 5790000275847