2020-21
Alm.del Bilag 17
Offentligt
2359025_0001.png
Kommunerne er klar til at tage stort ansvar for etablering af en effektiv landsdækkende ladeinfrastruktur
I den politiske vejtransportaftale fra december indgår en målsætning om 775.000 el- og hybridbiler i 2030. Hvis
det mål skal indfries, skal borgerne have sikkerhed for, at de kan lade deres biler op. Uanset, hvor i landet de
befinder sig. Kommunerne er klar til at påtage sig et stort ansvar og medvirke til etablering af en effektiv
landsdækkende ladeinfrastruktur. På nuværende tidspunkt mangler imidlertid de helt nødvendige lovhjemler for,
at kommunerne kan agere.
Regeringen har annonceret et lovforslag, der skal etablere det nødvendige lovgrundlag. Lovforslaget forventes
udsendt i høring inden sommerferien med henblik på fremsættelse i efteråret 2021 og ikrafttræden primo 2022.
KL mener
ikke,
at hverken borgere eller kommuner kan være tjent med at vente til 2022 med en lovændring.
Det gælder særligt for ladestanderbekendtgørelsen, hvor der er akut behov for en genfortolkning af
kommunernes muligheder, da den nuværende udformning af bekendtgørelsen medvirker til spild af offentlige
ressourcer og modarbejder den politiske ambition om en grøn omstilling af personbiltransporten.
KL ønsker, at kommunerne skal have optimale rammer for at kunne understøtte arbejdet med udrulning af effektiv
landsdækkende ladestanderinfrastruktur. I det følgende peger KL på fem forhold, der bør håndteres i forbindelse
med en kommende national strategi på området. Der bør handles omgående på pkt. 1.
1) Opdatering af ladestanderbekendtgørelsen
Den gældende ladestanderbekendtgørelse kræver, at bygningsejere, herunder kommunerne, opstiller
ladestandere afhængig af antallet af parkeringspladser. Med de nuværende regler må der imidlertid ikke være
offentlig adgang til kommunalt finansierede ladestandere, og kommunerne er derfor reelt pålagt at investere i
ladekapacitet ved rådhuse, kultur- og idrætsfaciliteter m.v. uden, at kommunens borgere har adgang til opladning.
Staten bør derfor hurtigst muligt ændre ladestanderbekendtgørelsen – alternativt ophæve den indtil den rette
anden lovhjemmel er tilvejebragt.
2) National plan for ladeinfrastrukturen
For at den enkelte kommune kan understøtte en effektiv etablering af ladeinfrastrukturen og minimere offentlige
fejl- og overinvesteringer, er der behov for, at staten - i samarbejde med kommunerne - sikrer, at hele landet bliver
underlagt en grundig men også hurtig analyse af, hvor ladepunkterne skal opstilles, og hvilken type, der konkret
er behov for. Analysen skal danne grundlag for en national plan, der både sikrer den grønne omstilling, og sikrer
mobiliteten i den enkelte kommune og sammenhængen på tværs af landet.
3) Mulighed for ladestandere i hele landet - etablering af statslig puljeordning
Der er stor forskel på hvor i landet, der eksisterer et rentabelt marked for elladestandere. Det bør være muligt at
lade sin elbil op i alle dele af landet. Etablering af den nødvendige ladeinfrastruktur forventes derfor at kræve
statslig koordinering, og at der visse steder i kommunerne må gives offentligt tilskud for at sikre opsætning af de
nødvendige ladepunkter. Udgifterne forventes at være så geografisk skæve og være så målrettede den konkrete
opgave, at bloktilskuddet ikke er en brugbar finansieringskilde. Der bør derfor etableres en statslig puljeordning,
der kan sikre en retfærdig og fleksibel finansiering af tilskud til ladeinfrastrukturen i områder, hvor elbiler endnu
har en beskeden udbredelse, og hvor der derfor ikke eksisterer et rentabelt marked.
4) Nationalt center for innovation og vidensdeling om opladning
Opgaven med etablering af en effektiv ladeinfrastruktur frem mod 2030 er en ny opgave, som er underlagt så
mange usikre faktorer, at der vil være et konstant behov for ny og opdateret viden, der kan danne grundlag for
investeringsbeslutninger. Det drejer sig i høj grad om planlægning, udbud og godkendelse af etablering af
ladeinfrastruktur, men den teknologiske udvikling og bilisternes adfærd spiller også ind. Der er derfor behov for et
nationalt center, hvor alle disse faktorer kan håndteres i et partnerskab mellem stat, kommuner og private aktører.
5) Retningslinjer for parkeringsregler ved ladepladser
Investeringer i ladekapacitet og bilejernes nytte af kapaciteten forringes kraftigt, hvis ladepladser bliver benyttet
til almindelig parkering uden, at der sker opladning. Der er derfor behov for, at staten sikrer de nødvendige rammer
og retningslinjer for parkeringsregler ved ladepladser.
1