Notat
5. oktober 2020
J.nr. 20-1008279
PP - Jura og
revisionsprocesser
PA
Orientering om håndtering af sager om selvanmeldelse
På skatte- og afgiftsområdet findes der en såkaldt selvanmeldelsesordning, der indebærer,
at straffen for overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivningen kan reduceres eller helt bort-
falde, hvis man af egen fri vilje opsøger skattemyndighederne og oplyser om den indtægt,
som man ikke har indberettet.
Problemstilling
I forbindelse med arbejdet med Skattelovrådets rapport om selvanmeldelse er det konsta-
teret, at der ved genoptagelser af skatteansættelser via TastSelv ikke hidtil har været indar-
bejdet automatiske kontroller, som aktiveres, hvis der dannes en ny årsopgørelse, der ud-
løser en stor restskat. De manglende automatiske kontroller har medført, at der potentielt
kunne ske selvanmeldelser, som ikke udløste samme kontrol, og eventuel strafferetlig vur-
dering som i sager, hvor borgeren ikke anvender TastSelv, men foretager selvanmeldelsen
på anden vis, fx pr. brev eller mail. Problemet har bestået siden indkomståret 2007, hvor
det daværende SKAT indførte muligheden for genoptagelse via TastSelv for tidligere ind-
komstår.
Potentielt omfang
En foreløbig analyse har vist, at der for indkomstårene 2016-2018 i alt har været tale om
3.682 genoptagelser via TastSelv med restskat på 100.000 kr. og derover, heraf 208 gen-
optagelser med restskat over 1 mio. kr. Analysen viser, at langt de fleste genoptagelser fo-
rekommer kort tid efter, at oplysningsfristen er udløbet, hvilket indikerer, at der er tale
om rettelser i selvangivelser og dermed ikke om selvanmeldelser. Skattestyrelsen bemær-
ker i den sammenhæng, at der kan være mange grunde til, at årsopgørelsen ved genopta-
gelse udløser en stor restskat, som ikke indebærer overvejelser om en strafmæssig sank-
tion. Der kan fx være tale om en fejlagtig indberetning fra borgerens side, som efterføl-
gende bliver korrigeret af borgeren selv, eller at borgeren inden for fristen herfor vælger
at udtræde af virksomhedsordningen med konsekvenser i form af beskatning af opsparet
overskud og/eller mindre skatteværdi af renteudgifter i virksomheden, eller vælger at
overføre til medarbejdende ægtefælle.
Ud fra en gennemgang af et mindre antal sager skønnes det med stor usikkerhed, at 5-10
pct. af de tilfælde, hvor en selvanmeldelse via TastSelv udløser store restskatter, bør un-
dergå en strafferetlig vurdering. For årene 2016-2018 ville antallet af sager, der burde være
undergået strafferetlig vurdering, derfor være i størrelsesordenen 200-400. På grundlag af