Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 76
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2020-6403
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af ledningsført vand og lov om vandforsyning m.v.
(Forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandsbidraget)
§1
I lov om afgift af ledningsført vand, jf. lovbekendtgørelse nr. 171 af 25. februar 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »6 kr. og 18 øre« til: »6 kr. og 37 øre«.
2.
§ 3, stk. 2,
ophæves.
§2
I lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1450 af 5. oktober 2020, foretages
følgende ændringer:
1.
§ 11 b
ophæves.
2.
§ 52 a, stk. 1, nr. 13,
ophæves.
Nr. 14 og 15 bliver herefter nr. 13 og 14.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder anvendelse på leverancer, der sker fra og med den 1. februar 2020.
Stk. 3.
For løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden påbegyndes inden lovens
ikrafttrædelsestidspunkt og afsluttes efter dette tidspunkt, beregnes den ændrede afgift af så stor en
del af leverancen, som tidsrummet fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt til afregningsperiodens
afslutning udgør i forhold til den samlede afregningsperiode.
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet har den 6. december 2020 indgået aftale om finansloven for 2021, der blandt andet
gennemfører en række initiativer, der har til formål at forbedre den danske natur og miljø. Forslaget
har til formål at udmønte en del af denne aftale.
Aftaleparterne ønsker at føre en bæredygtig politik og tage ansvar for den grønne omstilling. Et
vigtigt element heri er at modvirke forringelser af den danske natur og miljø. Det er fuldstændigt
naturligt, at man i Danmark kan åbne for vandhanen og drikke vandet. Danmark har noget af
verdens bedste drikkevand. De seneste år har der dog vist sig et stigende pres på
drikkevandsressourcerne, og det vurderes derfor vigtigt at sikre den målrettede beskyttelse af
drikkevandet fremadrettet.
Mere konkret har dette lovforslag til formål at tilvejebringe den fremtidige finansiering af den
statslige grundvandskortlægning og kommunernes indsatsplanlægning m.v., ved en forhøjelse af
vandafgiften, hvormed den vigtige opgave at sikre den fremtidige beskyttelse af drikkevandet kan
opretholdes. Forhøjelsen af vandafgiften erstatter det midlertidige drikkevandsbidrag, som udløber
ved udgangen af 2020. Drikkevandsbidraget blev indført for at finansiere grundvandskortlægningen
og den kommunale indsatsplanlægning.
Med lovforslaget foreslås det at forhøje afgiften af ledningsført vand, så finansieringen af den
statslige grundvandskortlægning og udpegning samt kommunernes indsatsplanlægning og
koordinationsforum fremover alene tilvejebringes ved afgiften på ledningsført vand, som følge af, at
drikkevandsbidraget ophører med virkning fra den 1. januar 2021. Det foreslås derfor, at
vandafgiften forhøjes med 19 øre pr. m
3
fra den 1. februar 2021. Forhøjelsen svarer til det i 2020
gældende drikkevandsbidrag, hvorved der ikke vil ske ændringer i det samlede afgiftsniveau.
Finansieringen af grundvandskortlægning og den kommunale indsatsplanlægning, som hidtil har
været finansieret via drikkevandsbidraget, sker herefter på finansloven og indgår i den tværgående
udgiftspolitiske prioritering.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forhøjelse af vandafgiften
2.1.1. Gældende ret
Der skal betales afgift af ledningsført vand, som forbruges her i landet, jf. § 1 i lov om afgift af
ledningsført vand (herefter vandafgiftsloven). Afgiften på ledningsført vand udgør i 2020 6 kr. og
18 øre pr. m
3
vand, jf. vandafgiftslovens § 3, stk. 1. Der skal desuden, til og med den 31. december
2020 betales et bidrag til drikkevandsbeskyttelse, som i 2020 udgør 19 øre pr. m
3
vand, jf.
vandafgiftslovens § 3, stk. 2. Drikkevandsbidraget har til formål at finansiere Miljø- og
Fødevareministeriets og kommunernes opgaver i forbindelse med beskyttelse af grundvandet,
herunder kortlægning og udpegning af områder med drikkevandsinteresser, indvindingsoplande og
områder, som er særligt følsomme over for forurening.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
Det følger af vandafgiftslovens § 2, stk. 1, at vandafgiften betales af registrerede virksomheder.
Vandafgiften skal endvidere betales af ejeren af en ejendom, der forsynes med ledningsført vand,
men ikke får leveret vand fra en almen vandforsyning, jf. vandafgiftslovens § 2, stk. 2.
Almene vandforsyninger skal anmelde sig til registrering hos Skatteforvaltningen, jf.
vandafgiftslovens § 4, stk. 1. Ved almene vandforsyninger forstås den person eller juridiske enhed,
der ejer et eller flere vandforsyningsanlæg, der forsyner eller har til formål at forsyne mindst 10
ejendomme, jf. vandforsyningslovens § 3, stk. 3.
Virksomheder og institutioner m.v., der leverer varer eller ydelser omfattet af momsloven, og som i
forbindelse med leveringen af disse varer og ydelser forbruger ledningsført vand fra andre anlæg
end almene vandforsyninger, såfremt vandforbruget overstiger 1000 m
3
pr. år, skal ligeledes lade
sig registrere hos Skatteforvaltningen, jf. vandafgiftslovens § 4, stk. 2.
Virksomheder, der forbruger vand fra egen boring til både godtgørelsesberettigede formål og ikke-
godtgørelsesberettigede formål, skal kun lade sig registrere, hvis forbruget til de ikke-
godtgørelsesberettigede aktiviteter årligt udgør over 1.000 m
3
.
Godtgørelsesberettigede formål omfatter virksomheders forbrug af vand i forbindelse med
momspligtig levering af varer og ydelser, der ikke er omfattet af momslovens § 13, stk. 1.
Hvis en virksomhed også leverer vand til mindst 10 andre ejendomme eller til et vandværk, skal
virksomheden registreres som vandværk.
2.2. Drikkevandsbidraget
2.2.1. Gældende ret
Bidraget til drikkevandsbeskyttelse er øremærket miljøministerens og kommunernes opgave med
beskyttelse af drikkevandet efter § 11 b i lov om vandforsyning (herefter vandforsyningsloven).
Provenuet overføres via en intern statslig overførsel fra Skatteministeriet til Miljø- og
Fødevareministeriet. Bidraget opkræves af alle vandindvindere, både kommunalt ejede almene
vandforsyningsanlæg, øvrige almene vandforsyningsanlæg og private brønde og boringer. Efter
vandafgiftslovens § 9 kan virksomheder, der er registreret efter momsloven, få tilbagebetalt
afgiften.
Vandforsyningslovens § 11 b opregner de opgaver, som skal finansieres gennem bidraget til
drikkevandsbeskyttelsen. Det drejer sig om Miljø- og Fødevareministeriets udgifter forbundet med
grundvandskortlægning og udpegning, som nævnt i vandforsyningslovens § 11 og § 11 a, stk. 1, nr.
1 - 5, og kommunernes omkostninger til koordinationsforum og udarbejdelse af indsatsplaner, jf.
vandforsyningslovens §§ 12-13 a.
Vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1, indeholder en udtømmende opregning af de udgifter, som en
almen vandforsyning kan indregne i vandprisen under overholdelse af den indtægtsramme eller den
regnskabsmæssige kontrolramme, som måtte være fastsat for forsyningen i medfør af § 6 eller § 6 a
i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold. I vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1,
nr. 13, fremgår udgifter til dækning af afgifter i forbindelse med vandafgiftslovens § 3, stk. 2, og
vandforsyningslovens § 11 b.
2.3. Den foreslåede ordning
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
2299069_0004.png
Det foreslås, at vandafgiften på 6 kr. og 18 øre pr. m
3
forhøjes med 19 øre pr. m
3
, svarende til
drikkevandsbidraget i 2020, så afgiften, fra den 1. februar 2021, vil komme til at udgøre 6 kr. og 37
øre pr. m
3
.
Det foreslås desuden at ophæve vandafgiftslovens § 3, stk. 2, om bidrag til drikkevandsbeskyttelse,
som følge af, at drikkevandsbidraget alene skal betales til og med den 31. december 2020 og
efterfølgende overgår til finansloven 2021. Fra og med den 1. januar 2021 vil bestemmelsen således
være overflødig.
Forslaget har til formål at tilvejebringe finansiering af den fremtidige grundvandskortlægning og
den kommunale indsatsplanlægning svarende til drikkevandsbidraget i 2020 for at finansiere Miljø-
og Fødevareministeriets fortsatte opgavevaretagelse af den statslige grundvandskortlægning og
kommunernes indsatsplanlægning m.v.
Herefter foreslås det derfor indbudgetteret under § 24, Miljø- og Fødevareministeriet, de udgifter
forbundet med de statslige og kommunale opgaver med grundvandskortlægning og udpegning samt
indsatsplanlægning og koordinationsforum, som i dag dækkes gennem bidraget til
drikkevandsbeskyttelse, jf. vandforsyningslovens § 11 b. Det drejer sig om Miljø- og
Fødevareministeriets udgifter forbundet med grundvandskortlægning og udpegning, som nævnt i
vandforsyningslovens § 11 og § 11 a, stk. 1, nr. 1 - 5, og kommunernes omkostninger til
koordinationsforum og udarbejdelse af indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens §§ 12-13 a.
Som en konsekvens af de foreslåede ophævelser af vandforsyningslovens § 11 b og
vandafgiftslovens § 3, stk. 2, foreslås vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1, nr. 13, ligeledes ophævet,
da vandforsyninger fremover ikke kommer til at have udgifter forbundet med opkrævningen af
drikkevandsbidraget.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om forhøjelse af vandafgiften skønnes at indebære et merprovenu på ca. 45 mio. kr.
(2021-niveau) i 2021 såvel umiddelbart som efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Finansårsvirkningen i 2021 skønnes at udgøre ca. 45 mio. kr.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af forhøjelse af vandafgiften
Mio. kr. (2021-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2021
45
45
45
2022
50
50
50
2023
50
50
50
2024
50
50
50
2025
50
50
50
Varigt
50
50
50
Finansår
2021
45
Prisfølsomheden på vandforbruget skønnes at være forholdsvis lille. Den forslåede forhøjelse af
vandafgiften skønnes derfor kun at have en marginal adfærdsregulerende virkning på forbruget.
Merprovenuet ved den foreslåede forhøjelse af vandafgiften svarer til mindreprovenuet ved
drikkevandsbidragets ophør i udgangen af 2020. Derved er der samlet set ingen provenumæssige
konsekvenser ved ophøret af drikkevandsbidraget og den foreslåede forhøjelse af vandafgiften.
Ved finansiering af grundvandskortlægning og kommunernes indsatsplanlægning via den forslåede
forhøjelse af vandafgiften, i stedet for drikkevandsbidraget, er finansieringen i tråd med øvrige
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
statslige udgifter på finansloven og indgår i den tværgående udgiftspolitiske prioritering.
Den foreslåede forhøjelse af vandafgiften vil udelukkende påvirke husholdninger, idet erhverv er
undtaget for afgiften. For forbrugerne vil der dog ikke være en ændring af det samlede
afgiftsniveau.
3.2 Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige implementeringsmæssige konsekvenser for
Skatteforvaltningen.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes at være fulgt i relevant omfang. Det
betyder, at den foreslåede forhøjelse af vandafgiften alene medfører mindre systemmæssige
tilretninger i Skattefovaltningens eksisterende it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om forhøjelse af vandafgiften skønnes isoleret set at medføre negative økonomiske
konsekvenser for de almene vandforsyningsanlæg (kommunalt- eller forbrugerejede
forsyningsanlæg), svarende til den umiddelbare provenupåvirkning, der udgør ca. 45 mio. kr. årligt.
Denne omkostning forventes overvæltet i form af højere priser til forbrugerne. Set i sammenhæng
med ophøret af drikkevandsbidraget pr. 1. januar 2021 er der dog ingen konsekvenser ved den
foreslåede forhøjelse af vandafgiften.
4.2 Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Den foreslåede forhøjelse af vandafgiften vil skulle bidrage til finansieringen af
grundvandskortlægningen og den kommunale indsatsplanlægning og vil derved have indirekte
positive miljømæssige effekter.
Grundvandskortlægningen består i, at Miljøstyrelsen løbende kortlægger nye indvindingsoplande.
Denne kortlægning har en vigtig miljømæssig funktion, idet der, fx ved etablering af nye
drikkevandsboringer, er arealer, der kan være særligt sårbare for udvaskning af nitrat og pesticider.
Den kommunale indsatsplanlægning består i, at kommunerne (på baggrund af Miljøstyrelsens
vurdering af indvindingsoplandes arealanvendelse, forureningstrusler mv.) udarbejder indsatsplaner
på miljøfølsomme arealer, der indeholder en detaljeret opgørelse over behovet for miljømæssig
beskyttelse, samt retningslinjer og tidsplan for indsatsen til opnåelse af miljømæssig beskyttelse.
Den foreslåede forhøjelse af vandafgiften vurderes ikke at have klimamæssige effekter.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
2299069_0006.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. december 2020 til den 14. december 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Hotel og Restauration, Advokatsamfundet, Affald Plus, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI,
Biobrændselsforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet, Borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Flaskegenbrug, Brancheforeningen for Skov, Have og Park-Forretninger, Brintbranchen,
Bryggeriforeningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Skibskredit, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme,
Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Retursystem A/S, Dansk Selskab
for Miljøret, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Energiforbrugere, Danske Regioner, Danske Vandværker, DANVA, Det
Økologiske Råd, De Økonomiske Råd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Drivkraft Danmark,
Eksportrådet, EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energinet.dk, Energistyrelsen, Energitilsynet,
Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen Biogasbranchen, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen Danske Revisorer, FSE, FSR - danske revisorer, GAFSAM, GEUS, GRAKOM, HK-
Kommunal, HK-Privat, HOFOR, HORESTA, IBIS, Justitia, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Nationalt
Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi,
Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien, SEGES, Serviceforbundet, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Søfartsstyrelsen, Vedvarende
Energi og VELTEK.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Forslaget om forhøjelse af
stat, kommuner og regioner
vandafgiften skønnes at
indebære et merprovenu på ca.
45 mio. kr. i 2021 efter
tilbageløb og adfærd.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre nævneværdige
implementeringsmæssige
konsekvenser for
Skatteforvaltningen.
Forslaget om forhøjelse af
vandafgiften skønnes at øge
erhvervslivets umiddelbare
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
2299069_0007.png
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
afgiftsbelastning med ca. 45
mio. kr. i 2021, som dog
forventes overvæltet i form af
højere priser til forbrugerne.
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
Forslaget om forhøjelse af
Ingen
vandafgiften forventes
indirekte at have positive
miljømæssige effekter via
finansiering af hhv.
grundvandskortlægningen og
den kommunale
indsatsplanlægning.
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af vandafgiftslovens § 3, stk. 1, at afgiften på forbrug af ledningsført vand udgør 6 kr. og
18 øre pr. m
3
.
Det foreslås, at afgiftssatsen i
§ 3, stk. 1,
forhøjes, så afgiftssatsen på forbrug af ledningsført vand
vil komme til at udgøre 6 kr. og 37 øre pr. m
3
.
Den betyder, at vandafgiften forhøjes med 19 øre pr. m
3
ledningsført vand, hvilket svarer til
drikkevandsbidraget, som skal betales til og med den 31. december 2020.
Til nr. 2
Det følger af vandafgiftslovens § 3, stk. 2, at der til og med den 31. december 2020 skal betales et
bidrag til drikkevandsbeskyttelse. Drikkevandsbidraget udgør i 2020, 19 øre pr. m
3
ledningsført
vand.
Det foreslås, at
§ 3, stk. 2,
ophæves.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
Den foreslåede ophævelse sker som følge af, at drikkevandsbidraget ophører den 31. december
2020, hvilket betyder, at bestemmelsen fra og med den 1. januar 2021 vil være overflødig.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af vandforsyningslovens § 11 b, at der opkræves et bidrag pr. m
3
afgiftspligtigt vand efter
vandafgiftslovens § 3, stk. 2, til dækning af udgifter forbundet med Miljø- og Fødevareministeriets
opgaver med grundvandskortlægning og udpegning som nævnt i vandforsyningslovens § 11 og § 11
a, stk. 1, nr. 1 - 5, og med kommunernes omkostninger til koordinationsforum og udarbejdelse af
indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens §§ 12, 13 og 13 a.
Det foreslås, at vandforsyningslovens
§ 11 b
ophæves.
Den foreslåede ophævelse sker som følge af, at bidraget til drikkevandsbeskyttelse efter
vandafgiftsloven § 3, stk. 2, ophører med udgangen af 2020, og at finansieringen af den statslige
grundvandskortlægning og kommunernes indsatsplanlægning og koordinationsforum i
vandforsyningslovens § 11 b som følge heraf overgår til Miljø- og Fødevareministeriets bevilling på
Finanslov for 2021.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Vandforsyningslovens § 52 a, stk. 1, indeholder en udtømmende opregning af de udgifter, som en
almen vandforsyning kan indregne i vandprisen under overholdelse af den indtægtsramme eller den
regnskabsmæssige kontrolramme, som måtte være fastsat for forsyningen i medfør af §§ 6 eller 6 a i
lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Det fremgår af vandforsyningslovens
§ 52 a, stk. 1, nr. 13,
at udgifter til dækning af afgifter i
forbindelse med vandafgiftslovens § 3, stk. 2, og vandforsyningslovens § 11 b kan indregnes i
vandprisen.
Som en konsekvens af de foreslåede ophævelser af vandforsyningsloven § 11 b, jf. lovforslagets §
2, nr. 1, og vandafgiftslovens § 3, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås vandforsyningslovens §
52 a, stk. 1, nr. 13, ophævet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2021.
Det foreslås i
stk. 2,
at ændringerne i lovens § 1, nr. 1, om forhøjelse af vandafgiften, finder
anvendelse på leverancer der sker fra og med den 1. februar 2020.
Det foreslås i
stk. 3,
at for løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden påbegyndes inden
lovens ikrafttrædelsestidspunkt og afsluttes efter dette tidspunkt, beregnes den ændrede afgift af så
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
stor en del af leverancen, som tidsrummet fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt til
afregningsperiodens afslutning udgør i forhold til den samlede afregningsperiode. Er
afregningsperioden eksempelvis perioden med månederne januar, februar, marts i 2021, vil der
skulle betales afgift med 6 kr. og 18 øre pr. m
3
vand for januar måned og med 6 kr. og 37 øre pr. m
3
vand for februar og marts måned.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om afgift af ledningsført vand, jf.
lovbekendtgørelse 171 af 25. februar 2020,
foretages følgende ændringer:
§ 3.
Afgiften udgør 6 kr. og 18 øre pr. m
3
vand.
Stk. 2.
Der skal indtil den 31. december 2020
betales et bidrag til drikkevandsbeskyttelse.
Bidraget udgør 39 øre pr. kubikmeter vand i
perioden fra den 1. januar 2016 til den 31.
december 2017 og 19 øre pr. kubikmeter vand
i perioden fra den 1. januar 2018 til den 31.
december 2020.
1.
I
§ 3, stk. 1,
ændres »6 kr. og 18 øre« til: »6
kr. og 37 øre«.
2.
§ 3, stk. 2,
ophæves.
§2
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 22. februar 2018,
foretages følgende ændringer:
§ 11 b.
Til dækning af Miljø- og
Fødevareministeriets udgifter forbundet med
1.
§ 11 b
ophæves
den kortlægning og udpegning, der er nævnt i
§ 11 og § 11 a, stk. 1, nr. 1-5, og
kommunernes udgifter til et
koordinationsforum, jf. § 12, og udarbejdelse
af indsatsplaner, jf. § 13, samt udarbejdelse af
indsatsplaner for andre områder end udpegede
indsatsområder, jf. § 13 a, inden for områder
med særlige drikkevandsinteresser og
indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områder med
særlige drikkevandsinteresser opkræves et
bidrag pr. m
3
afgiftspligtigt vand efter § 3,
stk. 2, i lov om afgift af ledningsført vand.
§ 52 a.
Ved levering af vand fra en almen
vandforsyning kan der under overholdelse af
den indtægtsramme eller den
regnskabsmæssige kontrolramme, som måtte
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af vandafgiftsloven og vandforsyningsloven (forhøjelse af vandafgiften og ophævelse af bestemmelser om drikkevandbidraget)
være fastsat for forsyningen i medfør af § 6
eller § 6 a i lov om vandsektorens
organisering og økonomiske forhold, i prisen
indregnes de i denne bestemmelse anførte
udgifter, jf. dog stk. 3 og 4. Udgifter omfatter
1-12) ---
13) Udgifter til dækning af udgifter, jf. § 3,
stk. 2, i lov om afgift af ledningsført vand og
§ 11 b.
14-15) ---
Stk. 2-3. ---
2.
§ 52 a, stk. 1, nr. 13,
ophæves.
11