Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2257296_0001.png
7. oktober 2020
Til Skatteministeren
Renteloftreglen i SEL § 11B i forhold til virksomhedernes grønne omstilling og konkurrenceevne
SEL § 11B (renteloftreglen) medfører en begrænsning af fradrag for selskabers nettofinansieringsudgifter
(NFU), der overstiger en beregnet standardrente (2,5 % i 2020) af de skattemæssige værdier af selskabets akti-
ver. Der er dog altid fradrag for NFU, der ikke overstiger et grundløb på 21,3 mio. kr. Begrænsningen blev ind-
ført i 2007 (lovforslag om CFC-beskatning og indgreb mod kapitalfonde m.v.) sammen med den tidligere EBIT-
regel i SEL § 11C for at forhindre, at danske selskaber, som opkøbtes af udenlandske kapitalfonde ikke undgik at
betale dansk skat som følge af fradrag for omkostningerne til finansiering af købet af aktierne i de pågældende
danske selskaber.
Standardrenten fastsættes til
et simpelt gennemsnit af den af Danmarks Nationalbank opgjorte kassekredit-
rente for ikke-finansielle selskaber.
EBIT-reglen blev fra og med indkomståret 2019 afløst af den direktivbestemte EBITDA-regel i SEL § 11C, som
alle medlemslande har forpligtet sig til at implementere som værn mod skatteomgåelse. Det kan lægges til
grund, at ingen andre medlemslande har en tilsvarende renteloftregel.
På denne baggrund anmodes ministeren om at svare på, hvor mange selskaber/sambeskatninger, der i ind-
komståret 2019, jf. selvangivelsens indberetningsfelter 196 og 197 har fået begrænset deres fradrag for NFU
efter SEL § 11B herunder fordelt på selskaber, der kontrolleres af henholdsvis danske og udenlandske ejere her-
under kapitalfonde?
Er ministeren enig i, at renteloftreglen også kan ramme helt almindelige forretningsmæssige dispositioner, hvor
virksomheder eksempelvis gældsfinansierer store investeringer i deres grønne omstilling, og at renteloftsreglen
dermed kan være med til at hæmme virksomhedernes grønne omstilling?
I den forbindelse bemærkes, at investeringer i forskning og udvikling omfattet af LL § 8B som udgangspunkt
ikke indgår i den skattemæssige aktivbase, hvoraf der kan beregnes en kompenserende renteindtægt, medens
grønne investeringer i nye anlæg efter skattemæssig afskrivning som udgangspunkt kun indgår med 75 % i år 1,
56 % i år 2 og 42 % i år 3 i aktivbasen.
Er ministeren i lyset af COVID-19 situationen og udviklingen i skattereglerne særligt indenfor værn mod skatte-
omgåelse positiv overfor at se nærmere på, om der er samme behov for SEL § 11B i dag som i 2007, herunder
om reglen kan ophæves eller lempes til fordel for virksomhedernes grønne omstilling og konkurrenceevne?
Vil ministeren redegøre for provenuet ved at forøge grundløbet fra 21,3 mio. kr. til eks. 50 mio. kr. eller/og ved
en forøgelse af standardrenten med eks. 2,5 % i tillæg til den fastsatte standardrente?
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner