Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2286033_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 652
Offentligt
21. oktober 2020
J.nr. 2020 - 7348
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 652 af 26. august 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Bilaget tilbagetaget
2286033_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren ændre bekendtgørelsen om almennyttige lotterier, så detaljer i bekendtgø-
relsen ikke truer danske bankoforeninger på deres eksistens?
Svar
Den 1. januar 2012 trådte det delvist liberaliserede spilmarked i kraft. Lotteri fortsatte
som monopolspil, bortset fra onlinebingo, der blev liberaliseret pr. 1. januar 2018.
Monopolet medfører, at det kun er Danske Spil (Danske Lotteri Spil) og de tre klasselot-
teriselskaber, der må udbyde hhv. lotteri og klasselotteri, og overskuddet fra Danske Spils
lotterier og Klasselotteriet A/S går til udlodningsmidlerne. Det betyder som udgangs-
punkt, at det er ulovligt for andre end Danske Spil og klasselotteriselskaberne at udbyde
lotteri.
Almennyttige lotterier er dog undtaget fra forbuddet. Det skyldes, at almennyttige lotte-
rier har mere karakter af donation til et velgørende formål end af spil, og reglerne for bl.a.
udbud og afvikling af almennyttige lotterier afspejler dette.
Fysisk afholdelse af banko/bingo kan være et ”almennyttigt lotteri”, hvis betingelserne
for at afholde almennyttige lotterier er opfyldt, herunder at arrangementet afvikles til for-
del for velgørenhed eller andre almennyttige formål. Dette vil sige, at lotteriet skal komme
en ’bredere kreds’ til gode.
Når bankoforeninger alene udlodder en beskeden procentdel eller slet ingenting til velgø-
rende formål, kan bingo-/bankoarrangementerne ikke anses for at være afholdt med det
formål at indsamle midler til det almennyttige formål.
Spillemyndigheden havde en formodning om, at en stor del af bingo-/bankoarrangemen-
terne ikke blev afviklet korrekt og iværksatte derfor i 2018 en undersøgelse af omfanget,
som har ledt til den nuværende tilsynsindsats.
Spillemyndighedens tilsyn har desværre afdækket en meget lav regelefterlevelse, herunder
at 46 ud af 48 spilsteder ikke vurderes at betale den afgift, som de burde, hvis spillet over-
hovedet kunne udbydes lovligt, og en del sager, hvor bingo-/bankoforeninger alene udlod-
der i størrelsesordenen 0
10 pct. Dette skal ses i lyset af, at nogle af disse foreninger har
meget store omsætninger. Til illustration har der i en forening været en omsætning på i alt
ca. 50 mio. kr. over en treårig periode, men der er kun blevet udloddet i alt ca. 75.000 kr.
til velgørende formål.
Det er således ikke blot detaljer i en bekendtgørelse, der truer bankoforeningernes eksi-
stens, men den måde spilmarkedet er indrettet på. Jeg er dog enig i, at reglerne for almen-
nyttige lotterier trænger til en modernisering, og jeg kan forstå, at der tidligere har været
gjort forsøg herpå. Jeg mener, at der skal være plads til, at foreninger kan afholde banko-
spil til fordel for fx foreningens almennyttige formål eller et andet anerkendelsesværdigt
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Bilaget tilbagetaget
2286033_0003.png
formål. Derfor og for at værne om det danske foreningsliv, har jeg bedt mine embeds-
mænd se på mulige ændringer af reglerne, og hvordan vi kan sikre større viden om reg-
lerne og bedre regelefterlevelse fremadrettet.
Side 3 af 3