Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2285191_0001.png
19. november 2020
Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's øko-
nomi- og finansministre den 1. december 2020
1) Indberetningspligt for skatteoplysninger fra digitale platforme
KOM(2020)314
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Det europæiske semester: Kommissionens varslingsrapport og anbefalinger til euroom-
rådet som helhed for 2021 samt efterårsprognose 2020
KOM(2020)745 og KOM(2020)746
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Rådskonklusioner om kapitalmarkedsunionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
5) Internationale emner: Rådskonklusioner om international gældslettelse, særligt i Afrika,
samt opfølgning på G20-møde 13. november 2020 om gæld
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Udenrigsministeriet
6) Rådskonklusioner om effektiv beskatning, skatteudfordringer forbundet med digitalise-
ring og god skatteforvaltning i og uden for EU.
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
7) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen for 2019
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 2 af 18
Dagsordenspunkt 1:
Indberetningspligt for skatteoplysninger fra
digitale platforme
KOM(2020)314
1. Resume
Kommissionen har 15. juli 2020 fremsat forslag til ændring af direktiv 2011/16/EU om ad-
ministrativt skattesamarbejde (DAC), som overordnet indeholder regler om bekæmpelse af skat-
teunddragelse og -undgåelse, og som er ændret og udbygget et antal gange i forbindelse
med EU’s
styrkede indsats på området i de senere år.
Kommissionens nye forslag til ændringsdirektiv (DAC7) pålægger digitale platforme at indberette
oplysninger om de indtægter, som generes på platformene i forbindelse med levering af varer eller
tjenesteydelser. Oplysningerne skal efterfølgende udveksles mellem EU-landene.
Kommissionen foreslår endvidere, at EU-landene skal indføre sanktioner ved manglende eller
mangelfuld indberetning af de oplysninger, som er omfattet af indberetningspligten.
Kommissionens forslag indeholder desuden en række ændringer af de eksisterende regler om infor-
mationsudveksling, som skal styrke det administrative samarbejde mellem EU-landene.
Det tyske formandskab har 13. november 2020 fremsat et kompromisforslag. Formandskabet
ventes at lægge op til enighed om sagen på ECOFIN 1. december 2020.
Regeringen er positiv over for forslaget, som giver EU-landenes nationale skattemyndigheder endnu
et instrument mod grænseoverskridende skatteundgåelse og udhuling af landenes skattegrundlag.
2. Baggrund
ECOFIN vedtog 15. februar 2011 direktivet om administrativt skattesamarbejde
(Directive
on Administrative Cooperation
DAC).
Direktivet indeholder en rækker regler
om (automatisk) udveksling af oplysninger mellem EU-landenes skattemyndighe-
der. Direktivet er siden revideret og styrket flere gange, første gang 9. december
2014 med DAC2, som ophæver bankhemmeligheden i EU, og senest 25. maj 2018
med DAC6, som indfører indberetningspligt for skatterådgivere, når de anvender
ordninger med særlige kendetegn, som kan indikere aggressiv skatteplanlægning,
jf.
bilag 1.
Direktivet om administrativt skattesamarbejde er en del af den styrkede indsats,
som EU i de senere år har gennemført mhp. at modvirke skatteundgåelse og
–und-
dragelse gennem en forøget gennemsigtighed på skatteområdet. Der er således fo-
retaget væsentlige forbedringer og sket store fremskridt, herunder mht. udveksling
af oplysninger.
Kommissionen præsenterede 12. september 2019 en evaluering af rammerne for
det administrative skattesamarbejde. Evalueringen viste store fremskridt på områ-
det, men også at der fortsat er behov for at forbedre de eksisterende bestemmelser.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 3 af 18
Rådet vedtog 2. juli 2020 i lyset af evalueringen rådskonklusioner om den fremtidige
udvikling i det administrative skattesamarbejde.
På den baggrund fremsatte Kommissionen 15. juli 2020 en samlet pakke om fair og
enkel beskatning, der skal støtte genopretningen af EU efter COVID-19. Pakken
indeholder en handlingsplan, der præsenterer en række initiativer til retfærdig og
enkel beskatning, en meddelelse fra Kommissionen om god skatteforvaltning i og
uden for EU og et forslag til en revision af direktivet om administrativt skattesam-
arbejde.
OECD har 3. juli 2020 offentliggjort rapporten
“Model Rules for Reporting by
Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy”.
Rap-
porten vedrører indberetning og udveksling af oplysninger om indtægter i forbin-
delse med udlejning af fast ejendom og levering af tjenesteydelser via digitale plat-
forme.
Kommissionens forslag til en revision af direktivet for administrativt skattesamar-
bejde tager udgangspunkt i de regler, som er beskrevet i OECD-rapporten mhp. at
indføre regler for udveksling af oplysninger om salg via digitale platforme i EU.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 115 og skal behandles efter den
særlige lovgivningsprocedure, som kræver enstemmighed i Rådet og høring af Eu-
ropa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale udvalg.
3. Formål og indhold
Forslaget til revision af direktivet for administrativt skattesamarbejde (DAC7) har
til hensigt at styrke de eksisterende regler om automatisk udveksling af oplysninger
på skatteområdet og adressere udfordringer forbundet med den stigende digitalise-
ring af økonomien. Forslaget skal bl.a. øge gennemsigtigheden på skatteområdet og
hjælpe skattemyndighederne med bedre og mere effektivt at opkræve skatter samt
med at holde trit med udviklingen.
3.1. Kommissionens forslag
Kommissionens forslag indebærer, at digitale platforme skal indberette oplysninger
om de indtægter, som genereres via platformene i forbindelse med levering af varer
eller tjenesteydelser. Oplysningerne skal efterfølgende udveksles automatisk mellem
EU-landene. Forslaget indebærer ensartede retningslinjer for digitale platformes
indberetning af oplysninger til skattemyndighederne under hensyntagen til, at de
samme oplysninger ikke indberettes til skattemyndigheder i mere end ét EU-land.
Den ensartede og entydige indberetning af oplysninger skal sikre korrekt beskatning
af brugere, som sælger varer eller leverer tjenesteydelser mv. via de digitale plat-
forme.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
2285191_0004.png
Side 4 af 18
Kommissionens forslag indeholder desuden en række ændringer af de eksisterende
regler om udveksling af oplysninger og en udvidelse af anvendelsesområdet for au-
tomatisk udveksling af oplysninger, som skal adressere de indsatsområder, som eva-
lueringen af direktivet for administrativt skattesamarbejde har påvist, og dermed
styrke det administrative skattesamarbejde mellem EU-landene.
Indberetningsregler for digitale platforme
Kommissionens forslag indebærer, at digitale platforme pålægges at indsamle, kon-
trollere og indberette oplysninger mhp. at identificere brugere, som sælger varer,
leverer tjenesteydelser, investerer i eller låner til projekter i forbindelse med crowd-
funding (hvor et projekt finansieres ved at skaffe penge fra et stort antal mennesker,
som hver især bidrager med et relativt lille beløb) eller udlejer fast ejendom eller
transportmidler. Kommissionens forslag går således længere end OECDs model-
regler, hvorefter der alene skal indberettes om udlejning af fast ejendom og levering
af tjenesteydelser. Der skal dog efter forslaget ikke indberettes om brugere, som er
offentlige virksomheder.
Bestemmelserne omfatter platforme etableret i EU, platforme med fast driftssted i
EU og platforme etableret i tredjelande uden fast driftssted i EU. Indberetning skal
alene ske til skattemyndighederne i ét EU-land. En platform etableret i EU skal
indberette oplysninger til skattemyndighederne i det land, hvor platformen er etab-
leret. En platform med fast driftssted i EU skal indberette oplysninger til skatte-
myndighederne i det EU-land, hvor det faste driftssted er etableret. Hvis en plat-
form har fast driftssted i mere end et EU-land, skal platformen efter eget valg ind-
berette oplysninger til skattemyndighederne i ét af disse lande. En platform etableret
uden for EU skal efter eget valg indberette oplysninger til skattemyndighederne i ét
EU-land.
Derudover indebærer Kommissionens forslag, at de enkelte landes skattemyndig-
heder pålægges automatisk at udveksle de indberettede oplysninger med skattemyn-
dighederne i det EU-land, hvor brugeren, som har salg mv. på de digitale platforme,
er hjemmehørende, og
hvis der er tale om udlejning af fast ejendom
med skat-
temyndighederne i det EU-land, hvor den faste ejendom er beliggende.
Kommissionen foreslår desuden, at EU-landene skal indføre sanktioner, hvis de
digitale platforme ikke lader sig registrere eller ikke indsamler og indberetter de an-
viste oplysninger. Efter forslaget skal sanktionerne være effektive, stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende effekt.
Det bemærkes, at der er tale om et minimumsdirektiv. EU-landene kan derfor efter
eget ønske vedtage yderligere indberetningspligter nationalt.
Ændring af de eksisterende bestemmelser
Kommissionens forslag indeholder desuden en række ændringer af det eksisterende
direktiv for administrativt skattesamarbejde, som har til hensigt at præcisere regler
om informationsudveksling.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 5 af 18
Her gennemgås alene de ændringer, som har været centrale i forhandlingerne, eller
som kræver lovgivningsændring i Danmark. For en mere udtømmende gennem-
gang af ændringerne af de eksisterende regler henvises til Skatteministeriets grund-
og nærhedsnotat, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg 18. september
2020.
Præcisering af begrebet "forudsigelig relevans"
Efter det gældende direktiv om administrativt samarbejde udveksles nogle oplys-
ninger automatisk, mens andre oplysninger alene udveksles, hvis et EU-land anmo-
der herom. Et EU-land kan alene anmode et andet EU-land om udveksling af op-
lysninger, som vurderes at være af
forudsigelig relevans.
Kravet om
forudsigelig relevans
indebærer, at et EU-land alene kan anmode om oplysninger, hvis der er en rimelig
sandsynlighed for, at oplysningerne vil være relevante. Derved forhindres et EU-
land i at anmode om oplysninger uden belæg for, men alene i håb om, at de efter-
spurgte oplysninger kan indeholde brugbar information.
De gældende regler giver imidlertid ikke en nærmere beskrivelse af, hvordan kravet
om
forudsigelig relevans
skal fortolkes, og det har givet anledning til forskelle i fortolk-
ning i EU. Kommissionen foreslår derfor den definition af
forudsigelig relevans,
at der
på tidspunktet for anmodningen om oplysningerne er en rimelig sandsynlighed for,
at oplysningerne er relevante for en eller flere skatteydere, og at oplysningerne er
nødvendige for undersøgelsen af disse. Kommissionen foreslår desuden, at et EU-
land, der anmoder om oplysninger fra et andet EU-land, skal kunne påvise, at op-
lysningerne er af
forudsigelig relevans.
Udvidelse af anvendelsesområdet for automatisk informationsudveksling
Af det gældende direktiv fremgår det, hvilke typer af indkomst der er omfattet af
reglerne om automatisk informationsudveksling mellem EU-landene. Kommissio-
nen foreslår, at royalties (dvs. en betaling for rettigheden til at anvende et patent el.
lign.) føjes til listen af indkomsttyper, der er omfattet af reglerne om automatisk
informationsudveksling.
Tilstedeværelse af embedsmænd fra et EU-land ifm. undersøgelse i et andet EU-land og fælles
revision
Hvis en embedsmand fra et EU-land deltager i en undersøgelse i et andet EU-land,
kan denne embedsmand efter gældende regler ikke intervenere i undersøgelsen.
Kommissionen foreslår, at embedsmanden som led i kontrollen får mulighed for at
intervenere ved at interviewe personer og gennemgå sagsakter.
Desuden foreslår Kommissionen, at to eller flere EU-lande kan udføre fælles revi-
sioner af skatteydere, som landene måtte have en fælles interesse i.
Kommissionen foreslår, at direktivet træder i kraft 1. januar 2022.
3.2. Formandskabets kompromisforslag
Det tyske formandskab har 13. november 2020 fremsat et kompromisforslag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
2285191_0006.png
Side 6 af 18
Indberetningsregler for digitale platforme
I kompromisforslaget fastholdes det, at digitale platforme pålægges at indsamle,
kontrollere og indberette oplysninger mhp. at identificere brugere, som sælger varer,
leverer tjenesteydelser eller udlejer fast ejendom eller transportmidler. Efter kom-
promisforslaget er crowdfunding, i modsætning til i Kommissionens forslag, imid-
lertid ikke omfattet af indberetningspligt.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at platforme etableret
i EU, platforme med fast driftssted i EU og platforme etableret i tredjelande uden
fast driftssted i EU er omfattet af indberetningspligten. Indberetning sker til skat-
temyndighederne i ét EU-land.
Kompromisforslaget undtager (i modsætning til Kommissionens forslag) platforme
fra indberetningspligt, hvis platformene ikke har brugere, hvorom der efter direkti-
vet skal indberettes. Platforme, der gør brug af undtagelsen fra indberetningspligt,
skal hvert år godtgøre over for skattemyndighederne i ét EU-land, at platformen
ikke har brugere, hvorom der efter direktivet skal indberettes, og derfor er omfattet
af undtagelsen. Det EU-land, som har fået godtgjort, at en platform er omfattet af
undtagelsen, skal udveksle oplysning herom med samtlige andre EU-lande.
For at lette de administrative byrder og undgå, at de samme oplysninger indberettes
flere gange, indfører kompromisforslaget som noget nyt (sammenlignet med Kom-
missionens forslag) desuden regler, der indebærer, at en platform undtages fra ind-
beretningspligten, hvis den har bevis for, at samtlige indberetningspligtige oplysnin-
ger, indberettes af en anden platform og evt. til et andet EU-land.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at offentlige virksom-
heder er undtaget fra indberetningspligt, men tilføjer som noget nyt, at også børs-
noterede virksomheder og større hoteller (over 2.000 årlige udlejninger) også und-
tages fra indberetningspligt. Endelig indfører kompromisforslaget som noget nyt
en bagatelgrænse for salg af varer, således at en platform ikke skal indberette oplys-
ninger om brugere, der i et kalenderår både har mindre end 30 salg og samtidig en
samlet omsætning, som ikke overstiger 2.000 euro. Der skal således fortsat indbe-
rettes oplysninger om brugere, som i et kalenderår har mindre end 30 salg, hvis den
samlede omsætning ved disse salg overstiger 2.000 euro.
Som noget nyt sammenlignet med Kommissionens forslag indfører kompromisfor-
slaget desuden regler, der skal hindre, at platforme i tredjelande indberetter dobbelt.
Reglerne vedrører platforme, som er etableret i et tredjeland, og som ikke har fast
driftssted i EU, men er aktiv i et eller flere EU-lande. Hvis sådanne platforme er
etableret i et land, som har indgået aftaler med EU-landene om, at platformene
indberetter oplysninger til skattemyndighederne i etableringslandet med henblik på
automatisk udveksling med EU-landene, undtages disse platforme fra indberet-
ningspligt i EU. I stedet udveksler etableringslandet de indberettede oplysninger
med EU-landene.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 7 af 18
Det er dog en forudsætning for undtagelse fra indberetningspligt, at de oplysninger,
der indberettes til et tredjeland og efterfølgende udveksles med EU-landene, svarer
til de oplysninger, der udveksles efter DAC7. Kommissionen skal ved implemen-
terende retsakter afgøre, om denne forudsætning er opfyldt.
Kompromisforslaget lægger som Kommissionens forslag op til, at de enkelte landes
skattemyndigheder pålægges at udveksle de indberettede oplysninger med skatte-
myndighederne i det EU-land, hvor brugeren, som har salg mv. på de digitale plat-
forme, er hjemmehørende, og
hvis der er tale om udlejning af fast ejendom
med
skattemyndighederne i det EU-land, hvor den faste ejendom er beliggende.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at der skal indføres
sanktioner, hvis de digitale platforme ikke lader sig registrere eller ikke indsamler og
indberetter de anviste oplysninger. Hvis en platform fra et tredjeland har ladet sig
registrere i et EU-land, men efter to påmindelser fortsat ikke opfylder indberet-
ningspligten, skal det EU-land, hvor platformen er registreret, efter kompromisfor-
slaget (i modsætning til Kommissionens forslag) iværksætte de nødvendige foran-
staltninger for at inddrage platformens registrering. Kompromisforslaget anviser
også som noget nyt sammenlignet med Kommissionens forslag, at EU-landene skal
bestræbe sig på at iværksætte passende og koordinerede handlinger, hvis en plat-
form i et tredjeland ikke har ladet sig registrere i et EU-land og
som sidste udvej
forsøge at forhindre platformen i at operere i EU.
Ændring af de eksisterende bestemmelser om informationsudveksling
Kompromisforslaget adskiller sig i nogle henseender også fra Kommissionens for-
slag til ændring af de eksisterende bestemmelser i direktivet for administrativt sam-
arbejde.
Præcisering af begrebet "forudsigelig relevans"
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag til en definition af begrebet
forudsigelig relevans
og forslaget om, at et EU-land, der anmoder om oplysninger fra
et andet EU-land, skal kunne påvise, at oplysningerne er af
forudsigelig relevans.
Kompromisforslaget uddyber som noget nyt, at det EU-land, som anmoder om
oplysningerne, skal redegøre for det skatteformål, som oplysningerne skal bruges
til, og specificere de informationer, der er nødvendige for at administrere eller hånd-
hæve det pågældende EU-lands nationale lovgivning.
Udvidelse af anvendelsesområdet for automatisk informationsudveksling
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at royalties føjes til li-
sten af indkomsttyper, der omfattes af regler for automatisk informationsudveks-
ling.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 8 af 18
Tilstedeværelse af embedsmænd fra et EU-land ifm. undersøgelse i et andet EU-land og fælles
revision
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om, at en embedsmand fra
et EU-land, som deltager i en kontrol i et andet EU-land, får mulighed for at inter-
venere.
Kompromisforslaget fastholder Kommissionens forslag om fælles revisioner. Be-
stemmelsen har dog i henhold til kompromisforslaget
af hensyn til de EU-lande,
der endnu ikke har sådanne bestemmelser i deres nationale lovgivning
fået en
længere implementeringsfrist end de øvrige initiativer i DAC7.
Kompromisforslaget anviser, til forskel fra Kommissionens forslag om ikrafttræden
1. januar 2022, at direktivet skal træde i kraft 1. januar 2023, dog således, at bestem-
melsen om fælles revision først træder i kraft 1. januar 2024.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF art. 115.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Grænseoverskridende skatteunddragelse og -undgåelse bekæmpes bedst på EU-ni-
veau og internationalt, hvilket bestyrkes af, at nationale initiativer har vist sig kun at
have begrænset effekt. Gennem fælles regulerende tiltag, fx pligt til indberetning af
oplysninger, vil man kunne undgå smuthuller for skatteunddragelse og -undgåelse.
Regler om udveksling af indberettede oplysninger mellem EU-landene bidrager til
et større vidensniveau i de enkelte EU-lande, end der kan opnås gennem nationale
regler, hvormed et fælles regelsæt vil være mere effektivt til at bekæmpe skatteund-
dragelse og -undgåelse end nationale regelsæt. Regeringen vurderer på den bag-
grund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Skatteindberetningslovens § 43 indeholder regler om indberetning af deleøkonomi-
ske aktiviteter. Fra 1. januar 2021 omfatter bestemmelsen indberetning af indtægter
fra udlejning af fritidsboliger, helårsbolig samt biler, lystbåde og campingvogne mv.
Indberetningspligten omfatter udlejning af såvel danske som udenlandske boliger
ejet af danske skatteydere og påhviler den danske virksomhed, som formidler ud-
lejningen. Udenlandske virksomheder, der ikke er indberetningspligtige, kan indbe-
rette de samme oplysninger, som er omfattet af indberetningspligten for danske
virksomheder.
De danske reglers anvendelsesområde er dog smallere end anvendelsesområdet for
DAC7.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 9 af 18
Udlejning af anden form for fast ejendom end boliger (fx parkeringspladser og pro-
duktionslokaler), salg af varer, tjenesteydelser og udlejning af andre transportmidler
end biler, lystbåde og campingvogne (fx fly, cykler og løbehjul) omfattes således
ikke af de danske regler. Desuden er det efter de danske regler
i modsætning til
DAC7
frivilligt for udenlandske platforme at indberette.
Det nuværende internationale retsgrundlag for administrativ bistand i skattesager
indebærer i visse tilfælde, at udenlandske, færøske eller grønlandske embedsmænd
kan være til stede ved Skatteforvaltningens kontrol af fx en dansk virksomhed.
Bestemmelsen i skattekontrollovens § 67 giver udenlandske skattemedarbejdere
samme rettigheder og pligter, som Skatteforvaltningens medarbejdere, når de del-
tager i en skattekontrol på danske områder. Udenlandske embedsmænd har bl.a.
samme tavshedspligt om den skattepligtiges økonomiske forhold og skal overholde
reglerne i straffelovens 16. kapitel om forbrydelser i offentlig tjeneste og hverv m.v.,
Bestemmelsen giver dog ikke udenlandske embedsmænd beføjelser til at interve-
nere i sagsbehandlingen på dansk territorium.
Udveksling af oplysninger med andre landes skattemyndigheder er implementeret i
dansk ret ved en henvisning i skattekontrollovens § 66.
Det fremgår af formandskabets kompromisforslag, at DAC7 skal være implemen-
teret i dansk ret, så de nye bestemmelser kan træde i kraft 1. januar 2023.
En gennemførelse af DAC7 vil indebære, at skatteindberetningslovens § 43 vil
skulle tilpasses, så de aktiviteter, der vil skulle indberettes oplysninger om efter
DAC7, afspejles i skatteindberetningslovens § 43.
Skattekontrollovens § 67 vil skulle ændres, så udenlandske embedsmænd vil kunne
deltage aktivt under gennemførelse af en kontrol på dansk territorium.
Der vil skulle indføres sanktioner, som skal anvendes i tilfælde, hvor forpligtelserne
efter DAC7 ikke overholdes. Sanktionerne skal være effektive, stå i et rimeligt for-
hold til overtrædelsen og have en afskrækkende effekt.
For så vidt angår udveksling af oplysninger, vil DAC7 skulle føjes til listen i skatte-
kontrolloven over henvisning til direktiver, hvorefter der skal udveksles oplysnin-
ger.
For en mere udførlig beskrivelse af de gældende regler og de nødvendige ændringer
af regelsættet henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt til
Folketingets Europaudvalg 18. september 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 10 af 18
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
I det omfang forslaget reducerer skatteundgåelse og
–unddragelse
og bidrager til, at
de danske skattemyndigheder bedre og mere effektivt kan opkræve skatter, vil det
kunne have positive statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionen anviser, at forslaget ventes at medføre engangsomkostninger og lø-
bende omkostninger til udvikling og drift af IT-systemer ifm. gennemførelsen af
den automatiske indberetning i EU.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængigt af forslagets endelige udformning kan det indebære administrative byr-
der for erhvervslivet, idet reglerne vil forpligte operatører af digitale platforme til at
indberette oplysninger til skattemyndighederne.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (OBR) har vurderet, at direktivfor-
slaget vil medføre administrative konsekvenser på under 4 mio. kr. årligt.
8. Høring
For høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt
Folketingets Europaudvalg 18. september 2020.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har blandt EU-landene været forskellige synspunkter på reglerne for indberet-
ning og udveksling af oplysninger om indtægter via digitale platforme. En gruppe
lande har ønsket,
at direktivet skulle lægge sig tæt op ad OECD’s modelregler, så-
ledes at der alene skal indberettes om udlejning af fast ejendom og levering af tje-
nesteydelser. En anden gruppe lande har ønsket, at indberetningspligten har et bre-
dere anvendelsesområde og også omfatter udlejning af transportmidler og salg af
varer. Det vurderes sandsynligt, at der blandt EU-landene vil kunne opnås enighed
herom. Det skal ses i lyset af, at OECD har utrykt villighed til at genforhandle an-
vendelsesområdet for OECD-modelreglerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har en ambitiøs tilgang til bekæmpelse af skatteundgåelse og
–unddra-
gelse og er positiv over for direktivforslaget, som giver EU-landenes nationale skat-
temyndigheder endnu et instrument mod grænseoverskridende skatteundgåelse og
mod udhuling af landenes skattegrundlag.
Forslaget kan medvirke til at øge gennemsigtigheden ifm. salg af varer og tjeneste-
ydelser via digitale platforme. Med forslaget øges muligheden for at sikre, at bru-
gere, som har salg på platformene, betaler den korrekte skat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 11 af 18
Forslaget kan i øvrigt have en præventiv effektiv, idet den foreslåede indberetnings-
pligt kan virke afskrækkende på de brugere, der har skattepligtigt salg mv. via digi-
tale platforme, og som overvejer helt eller delvist at undlade at selvangive indtægter
forbundet med salget.
Regeringen ønsker et bredt anvendelsesområde, der på linje med det foreslåede
medtager samtlige oplysninger, der er relevante for at sikre korrekt beskatning. For
at lette byrder for skattemyndighederne støtter regeringen dog, at der for salg af
varer indføres en bagatelgrænse, således at mængden af oplysninger om ikke-skat-
tepligtige salg af varer begrænses.
Regeringen støtter forslaget om sanktioner af platforme, som ikke opfylder deres
indberetningspligt.
Regeringen har arbejdet aktivt for, at det i forslaget blev uddybet, hvorledes indbe-
retningspligt for platforme etableret i tredjelande uden fast driftssted i EU kan
håndhæves effektivt. Derfor støtter regeringen også kompromisforslaget om, at EU
skal tilstræbe at iværksætte koordineret handling mod platforme, der er hjemmehø-
rende i tredjelande, som ikke opfylder deres indberetningspligt i EU.
Regeringen kan samlet set støtte kompromisforslaget af 13. november 2020 eller et
forslag, der overordnet er på linje hermed.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusioner af 2. juli 2020 med opfordring til Kommissionen om at fremsætte
forslag til revision af det administrative skattesamarbejde blev 19. maj 2020 forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN 19. maj 2020.
Folketingets Europaudvalg blev senest orienteret om forslag til revision af det ad-
ministrative skattesamarbejde 30. oktober 2020 forud for ECOFIN 4. november
2020 under "siden sidst".
Der henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om sagen oversendt til
Folketingets Europaudvalg 18. september 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 12 af 18
Bilag 1: Revisioner af direktivet om administrativt skattesamarbejde
Siden vedtagelse af direktivet om administrativt samarbejde i 2011, har EU-landene
i perioden 2014-2018 mhp. at styrke samarbejdet og øge udvekslingen af informa-
tioner vedtaget en række revisioner af direktivet:
-
DAC2 implementerer minimumsstandarderne for spontan udveksling af
oplysninger om finansielle konti og renteindtægter
(afskaffelse af
bankhemmelighed i EU på basis af en OECD-standard).
DAC3 indebærer automatisk udveksling af
oplysninger om skatteafgø-
relser
mellem EU-landenes skattemyndigheder.
DAC4 implementerer såkaldt
land-for-land-rapportering,
hvor virksom-
heder pålægges at indberette oplysning om aktiviteter og selskabsskattebe-
talinger opdelt på de lande, hvor virksomheden er aktiv (BEPS-punkt 13).
DAC5 giver skattemyndighederne systematisk adgang til den information,
som jf.
Hvidvaskdirektivet
skal opbevares eller indberettes til hvidvask-
myndighederne.
DAC6 pålægger
skatterådgivere
indberetningspligt, når der anvendes
skattekonstruktioner med særlige kendetegn, som kan være udtryk for
skatteundgåelse. De indberettede oplysninger udveksles automatisk mel-
lem skattemyndighederne (BEPS-punkt 12).
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 13 af 18
Dagsordenspunkt 6:
Rådskonklusioner om effektiv beskatning,
skatteudfordringer forbundet med digitalisering
og god skatteforvaltning i og uden for EU
1. Resume
Kommissionen fremlagde 15. juli 2020 en samlet pakke om retfærdig og enkel beskatning til støtte
for genopretningen. Pakken indeholder forslag til en revision af direktivet for administrativt skat-
tesamarbejde, en meddelelse om god skatteforvaltning i og uden for EU samt en handlingsplan for
retfærdig og enkel beskatning til støtte for genopretningsstrategien.
Det tyske formandskab har på baggrund af Kommissionens pakke fremlagt udkast til rådskon-
klusioner om det videre arbejde på skatteområdet.
Udkastet til rådskonklusioner udstikker en vej for det videre EU-samarbejde på en række om-
råder, herunder direkte beskatning med fokus på beskatning af den digitale økonomi, moms,
punktafgifter, det administrative skattesamarbejde og god skatteforvaltning i og uden for EU.
Det tyske formandskab arbejder for enighed om rådskonklusioner på linje med det aktuelle ud-
kast. Der arbejdes i forlængelse heraf desuden for snarlig enighed om en revision af Adfærdsko-
dekgruppens mandat.
ECOFIN ventes 1. december 2020 på baggrund af udkastet til rådskonklusioner og udkastet
til revision af Adfærdskodeksgruppens mandat at drøfte forskellige aspekter af international be-
skatning. Der er lagt op til en bred drøftelse, hvor de centrale temaer ventes at være digital beskat-
ning, det administrative skattesamarbejde og revisionen af Adfærdskodeksgruppens mandat, her-
under det videre arbejde med EU's fælles liste over skattely.
Regeringen kan støtte rådskonklusioner på linje med det aktuelle udkast og arbejder for en ambi-
tiøs styrkelse af adfærdskodeksgruppens mandat, ikke mindst mht. det videre arbejde med EU's
fælles sortliste over skattely.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 15. juli 2020 en samlet pakke om retfærdig og enkel be-
skatning, der skal støtte genopretningen af EU efter COVID-19. Pakken indeholder
forslag til en revision af direktivet om administrativt skattesamarbejde (Directive on
Administrative Cooperation
DAC), en meddelelse fra Kommissionen om god
skatteforvaltning i og uden for EU, samt en handlingsplan, der præsenterer en
række initiativer til at sikre retfærdig og enkel beskatning.
Det Europæiske Råd (DER) nåede 21. juli 2020
i tillæg til en aftale om den fler-
årige finansielle ramme (MFF) 2021-27
til enighed om mulige nye egne indtægter.
Aftalen peger på, at det kræver en hidtil uset og innovativ tilgang, der fremmer
konvergens, modstandsdygtighed og omstilling i EU og indebærer bl.a., at Kom-
missionen i første halvår af 2021 skal fremsætte forslag om en digital afgift
(’digital
levy’) og i næste MFF-periode
arbejde for at introducere nye egne indtægter, som
kan omfatte en afgift på finansielle transaktioner.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
2285191_0014.png
Side 14 af 18
3. Formål og indhold
Som opfølgning på meddelelsen om god skatteforvaltning i og uden for EU og
handlingsplanen om retfærdig og enkel beskatning har EU-landene på teknisk ni-
veau drøftet udkast til rådskonklusioner om det videre arbejde på skatteområdet.
Udkastet til rådskonklusioner understreger, at retfærdige og effektive skattesyste-
mer i EU er afgørende for en bæredygtig genopretning efter COVID-19 og vil bi-
drage til skatteprovenu i EU-landene.
Udkastet til rådskonklusioner erindrer overordnet om DER-aftalens budskab om
behovet for en hidtil uset indsats i EU for at afbøde konsekvenser af COVID-19-
krisen, henviser til, at beskatning kan være et politisk instrument til at understøtte
omstillingen til en grøn og klimaneutral økonomi og noterer sig Kommissionens
forslag om at drøfte beslutningstagen på skatteområdet mhp. at aktivere alle eksi-
sterende politiske muligheder for at levere fyldestgørende på EU's skattedagsorden.
Udkastet til rådskonklusioner adresserer en række områder, jf. nedenfor i prioriteret
uddrag.
Direkte beskatning
Beskatning af den digitale økonomi
Udkastet til rådskonklusioner byder fremskridtene i arbejdet med beskatning af den
digitale økonomi i OECD velkomne og støtter det videre arbejde i OECD's to spor,
som indebærer omfordeling af beskatningsret til markedslandet (spor 1) og en glo-
bal standard for effektiv minimumsbeskatning (spor 2). Desuden støttes målet om
en global konsensusløsning medio 2021 mhp. at sikre retfærdig beskatning af den
profit, som selskaber har genereret på baggrund af aktiviteter i EU.
Udkastet til rådskonklusioner bekræfter, at EU-landene og Kommissionen skal ar-
bejde for, at en mulig global løsning skal implementeres i EU hurtigst muligt. Ud-
kastet til rådskonklusioner minder desuden om, at Det Europæiske Råd (DER) i
marts 2021 vil vurdere spørgsmålet i marts 2021 og opfordrer Kommissionen til på
den baggrund at igangsætte det relevante forberedende arbejde i Rådet.
Øvrige udfordringer fsva. direkte beskatning
Udkastet til rådskonklusioner noterer Kommissionens hensigt om at foreslå indfø-
relse af et fælles, standardiseret EU-dækkende kildeskattesystem ift. udbytter fra
værdipapirer, som har til hensigt at sikre, at der ifm. udbetaling af udbytte opkræves
korrekt kildeskat.
Udkastet til rådskonklusioner henviser desuden til Kommissionens hensigt om at
etablere en ekspertgruppe for prisfastsættelse ved koncerninterne transaktioner.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
2285191_0015.png
Side 15 af 18
Moms
Udkastet til rådskonklusioner støtter Kommissionens hensigt om at tydeliggøre,
forenkle og modernisere EU's fælles momslovgivning, herunder at momsregler for
grænseoverskridende handel i EU forenkles, at administrative byrder reduceres, og
at svig bekæmpes mere effektivt. Samtidig anmodes Kommissionen med udkastet
til rådskonklusioner om at sikre, at økonomiske og administrative konsekvenser
samt it-udfordringer for virksomheder og myndigheder er fuldt oplyste for alle for-
slag.
I udkastet til rådskonklusioner noteres det, at Kommissionen vil analysere en række
områder forbundet med bl.a. momsregistrering, platformsøkonomi, finansielle
ydelser, rejsebureauer og passagertransport mhp. evt. at fremsætte forslag til for-
bedring og forenkling.
Punktafgifter
Udkastet til rådskonklusioner noterer sig, at der på punktafgiftsområdet er blevet
gjort store fremskridt og inviterer Kommissionen til at tage de nødvendige skridt
for at sikre, at lovgivningen kan anvendes i praksis. Desuden noterer udkastet til
rådskonklusioner Kommissionens intention om at fremsætte forslag om punktaf-
gifter ifm. e-handel og understreger, at punktafgifter udgør en betydelig provenu-
kilde for EU-landene.
Endvidere anmodes Kommissionen om på baggrund af tekniske analyser mv. at
fremsætte forslag, der adresserer de udfordringer, som er beskrevet i rådskonklusi-
oner af 5. december 2019 om EU's energibeskatningsdirektiv. Rådskonklusionerne
om energibeskatningsdirektivet bemærker bl.a., at det gældende energibeskatnings-
direktiv ikke er i overensstemmelse med EU’s klimamål og bør revideres for at un-
derstøtte omstillingen til et klimaneutralt EU.
Tilsvarende anmodes Kommissionen om at fremsætte forslag, der adresserer de
udfordringer, som er beskrevet i rådskonklusioner af 2. juni 2020 om EU's tobaks-
beskatningsdirektiv. Rådskonklusionerne om tobaksbeskatningsdirektivet opfor-
drer bl.a. til at hæve de eksisterende minimumssatser for en række tobaksprodukter
mhp. bl.a. at mindske afgiftsspændet på tværs af EU-landene og sikre, at minimums-
satserne i tilstrækkelig grad tilskynder til at mindske forbruget af tobak samt at ud-
vide direktivets anvendelsesområde til også at omfatte nye tobaksprodukter, herun-
der bl.a. væsker til e-cigaretter.
Det administrative skattesamarbejde
Udkastet til rådskonklusioner minder om rådskonklusioner af 2. juni 2020 om den
fremtidige udvikling af det administrative skattesamarbejde og byder forslaget til en
revision af direktivet for administrativt skattesamarbejde (DAC7) velkomment. Re-
visionen skal sikre, at en digital platform indberetter de oplysninger, som er nød-
vendige for at identificere brugere, som genererer skattepligtige indtægter ved salg
mv. på platformen. Oplysningerne udveksles automatisk mellem EU-landene. Det
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
2285191_0016.png
Side 16 af 18
bemærkes samtidig, at handlingsplanen for retfærdig og enkel beskatning introdu-
cerer endnu en fremtidig revision af direktivet for administrativt skattesamarbejde
mhp. at tage højde alternative betalings- og investeringsmidler som kryptovaluta og
anden elektronisk betaling.
God skattepraksis i og uden for EU
Udkastet til rådskonklusioner påpeger vigtigheden af god skattepraksis i og uden
for EU og understreger Adfærdskodeksgruppens vigtige arbejde og resultater, her-
under også i relation til EU's fælles sortliste over skattely. Udkastet til rådskonklu-
sioner henviser desuden til, at arbejdet med sortlisten skal styrkes, hvor nødvendigt.
Adfærdskodeksgruppens mandat
Udkastet til rådskonklusioner påpeger vigtigheden af de videre drøftelser af revisi-
onen af Adfærdskodeksgruppens mandat, som er påbegyndt under det tyske for-
mandskab.
Udkastet til rådskonklusioner støtter at man fortsætter drøftelserne om udvidelse af
Adfærdskodeksgruppens mandat, således at Adfærdskodeksgruppen ikke længere
alene skal vurdere diskriminerende skatteordninger (dvs. særordninger, som inde-
bærer, at nogle borgere, virksomheder eller investorer beskattes lempeligere end
hvad de burde efter landenes normale skatteregler), men fremadrettet også skal vur-
dere andre potentielt skadelige skatteordninger (dvs. skatteregler, som gælder i lan-
dene generelt og derfor ikke er diskriminerende, men som kan indvirke negativt på
det indre marked, fx nul- eller lavskatteordninger).
Udkastet til rådskonklusioner bekræfter behovet for at drøfte yderligere tilpasninger
af mandatet så snart der er relevant udvikling i det internationale samarbejde, her-
under i OECD, men ikke senere end i begyndelsen af 2022.
EU's fælles sortliste over skattely
Udkastet til rådskonklusioner anerkender Adfærdskodeksgruppens afgørende rolle
i arbejdet med EU's fælles sortliste over skattely, der har ført til konkrete resultater
1
.
Det fremhæves, at resultaterne kommer på baggrund af Adfærdskodeksgruppens
løbende dialog med de lande, som af EU er blevet udvalgt til at skulle undersøges.
Ift. Adfærdskodeksgruppens reviderede mandat drøftes det, om mandatet skal an-
vise, at undersøgelserne af såvel diskriminerende, skadelige skatteordninger som ge-
nerelle, skadelige skatteordninger skal have et så bredt geografisk fokus som muligt.
Undersøgelserne vil i givet fald også kunne omfatte tredjelande.
Ift. Adfærdskodeksgruppens reviderede mandat drøftes det ligeledes, om der som
noget nyt skal indføres en direkte reference til EU's fælles sortliste over skattely,
1
Kommissionen anviser andetsteds at arbejdet med EU's fælles sortliste over skattely har ført til, at godt 120
skadelige skatteordninger er afviklet, ligesom mere end 50 tredjelande efter den seneste opdatering af sortlisten
ifm. ECOFIN 6. oktober 2020 har ændret adfærd, således at de nu efterlever samtlige oplistede kriterier.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 17 af 18
hvilket indebærer, at Adfærdskodeksgruppen fremadrettet mere formelt har ansva-
ret for at gå i dialog med tredjelande mhp. at sikre at disse efterlever kriterier om
skattegennemsigtighed, fair beskatning og implementering af OECD-minimums-
standarder vedrørende bekæmpelse af udhuling af skattegrundlaget og overførsel af
overskud (Base Erosion and profit Shifting - BEPS).
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne påvirker ikke i sig selv dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har ikke været i ekstern høring, da konklusionerne
ikke medfører ændringer af dansk ret.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner om
effektiv beskatning, skatteudfordringer forbundet med digitalisering og god skatte-
forvaltning i og uden for EU eller et kompromis på linje hermed. EU-landene har
forskellige ønsker og ambitionsniveauer ift. skattesamarbejdet om blandt andet ind-
satsen mod skatteundgåelse og revisionen af adfærdskodeksgruppens mandat samt
sortlisten over skattely.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen prioriterer en ambitiøs international indsats til bekæmpelse af skatte-
undgåelse og
–unddragelse
mhp. at sikre de enkelte landes skattegrundlag.
Det er i den forbindelse afgørende for regeringen, at alle virksomheder, også digitale
selskaber, betaler den skat, de bør.
Arbejdet i OECD med at sikre beskatning af digitale selskaber vil udgøre et solidt
værn mod skatteundgåelse, og regeringen støtter derfor rådskonklusionernes op-
fordring til at sikre hurtig implementering af en OECD-aftale i EU. Regeringen
støtter også rådskonklusionernes opfordring til, at EU skal være parat til at handle,
hvis der ikke findes en løsning i OECD inden midten af 2021.
Regeringen støtter hensigten om indførelse af et fælles, standardiseret EU-dæk-
kende system for opkrævning af kildeskatter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 56: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 1. december 2020, som er relevante for udvalget
Side 18 af 18
Omstillingen til et grøn og klimaneutralt EU er af højeste prioritet, og regeringen
støtter på den baggrund rådskonklusionernes opfordring til Kommissionen om at
fremsætte forslag til en revision af energibeskatningsdirektivet mhp. at sikre en tids-
svarende afgiftsstruktur for energiprodukter. Ligeledes støtter regeringen rådskon-
klusionernes opfordring til Kommissionen om at fremsætte forslag til revision af
tobaksbeskatningsdirektivet med det formål at forbedre folkesundheden og øge
harmonisering af tobaksafgifterne i EU.
Derudover støtter regeringen et enkelt og effektivt momssystem, som er resistent
over for svig.
Det administrative skattesamarbejde har bidraget til øget udveksling af information
og gennemsigtighed i EU, herunder ved at ophæve bankhemmeligheden i EU. Re-
geringen støtter det videre arbejde med at sikre, at samarbejdet løbende styrkes,
herunder også i relation til en øget digitalisering af økonomien.
Regeringen støtter desuden en styrkelse af Adfærdskodeksgruppens mandat mhp.
at bekæmpe skadelige skatteregimer i og uden for EU. I den forbindelse støtter
regeringen, at mandatets anvendelsesområde udbredes til også at omfatte generelle
(dvs. ikke-diskriminerende) skadelige skatteordninger i EU. Samtidig støtter rege-
ringen, at Adfærdskodeksgruppens mandat formelt kobles til EU’s sortliste, som er
et effektivt værktøj til at sikre bedre efterlevelse af internationale skattestandarder
og bedre praksis på skatteområdet også uden for EU. Regeringen arbejder aktivt
for, at udkastet til rådskonklusioner henviser til Adfærdsgruppens vigtige arbejde
med EU’s fælles liste for skattely og ønsket om løbende styrkelser af
listen.
Udkastet til rådskonklusioner har til hensigt at bekæmpe skattesvig og
–omgåelse
og vurderes overordnet at flugte med regeringens ambitiøse tilgang til skattepolitik
i EU. Regeringen kan støtte udkastet til rådskonklusioner eller det kompromis på
linje hermed, som der måtte kunne opnås enighed om, idet regeringen arbejder for
det højst mulige ambitionsniveau for Adfærdskodeksgruppens reviderede mandat,
herunder særligt at rådskonklusionerne bedst muligt afspejler ønsket om løbende
styrkelser af sortlisten og dens kriterier og defensive foranstaltninger.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.