Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2021-5855
Forslag
til
Lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om
midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse
med covid-19
(Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms, midlertidig forlængelse af
maksimal varighed for betalingsordninger for skattekontoen og nedsættelse af beløbsgrænse for
kreditsaldo på skattekontoen som følge af covid-19)
§1
I lov nr. 572 af 5. maj 2020 om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og
fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1620 af 17. november 2020, § 3 i lov nr. 248 af 23. februar 2021 og § 2 i lov nr. 779 af 4. maj
2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 6, stk. 1,
udgår »§ 1, 1. pkt., § 2, 1. pkt., og«.
2.
I
§ 6, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, 2. pkt., og § 2, 2. pkt., skal tilbagebetales senest den 1. februar
2022« til: »§ 1, 1. og 2. pkt., og § 2 skal tilbagebetales senest den 1. april 2022«.
§2
I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister
m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19, som ændret ved § 11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020,
§ 1 i lov nr. 871 af 14. juni 2020, § 1 i lov nr. 1620 af 17. november 2020, § 1 i lov nr. 248 af 23.
februar 2021 og § 3 i lov nr. 779 af 4. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
overskriften
til kapitel 3 indsættes efter »Beløbsgrænse«: »og betalingsordninger«.
2.
I
§ 9, 2. pkt.,
ændres »1. maj 2023« til: »31. januar 2022«.
3.
I
§ 9
indsættes som
3. pkt.:
»I perioden fra og med den 1. februar 2022 til og med den 1. maj 2023 udgør beløbsgrænsen 350
mio. kr.«
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
4.
Efter § 9 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ
9 a.
En betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er indgivet af virksomheden i
perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022, er indgået med told- og
skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der opkræves via skattekontoen, kan have en varighed på
indtil 24 måneder.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 22. oktober 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Midlertidig forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger for skattekontoen
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Nedsættelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo på skattekontoen
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
3.2. Midlertidig forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld
3.3. Nedsættelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo på skattekontoen
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
4.2. Midlertidig forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld
4.3. Nedsættelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo på skattekontoen
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
1. Indledning
For at afbøde de økonomiske konsekvenser af coronakrisen har Folketinget løbende vedtaget
omfattende hjælpepakker for at holde hånden under danske lønmodtagere og
virksomheder. Der er
bl.a. gennemført flere udskydelser af virksomhedernes betalingsfrister for A-skat,
arbejdsmarkedsbidrag og moms og indført låneordninger for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms
og lønsumsafgift. På den måde har staten styrket likviditeten i danske virksomheder med godt 590
mia. kr. i perioden fra april 2020 til maj 2023.
Efter nedlukningerne i dele af økonomien er der nu igen fremgang i dansk økonomi. Der er dog
fortsat nogle brancher, som har været særligt hårdt ramt af nedlukning end andre brancher, og som
fortsat har brug for hjælp.
På den baggrund har regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet den 9. september 2021 indgået »Aftale om udfasning af likviditetstiltag på
skatteområdet«.
Nærværende lovforslag har til formål at udmønte denne aftale.
Det foreslås således at udskyde tilbagebetalingsfristen for de momslån, der forfalder til betaling den
1. november 2021 og den 1. februar 2022, til den 1. april 2022. Dermed vil tilbagebetalingsfristerne
for ca. 61.000 momslån for samlet knap 21 mia. kr. blive udskudt med henholdsvis fem og to
måneder. Udskydelsen af tilbagebetalingsfristerne for lånene giver virksomhederne tid til at afvikle
eksisterende gæld til Skatteforvaltningen, så virksomhederne har mulighed for at oprette en samlet
betalingsordning hos Skatteforvaltningen vedrørende tilbagebetalingen af bl.a. lånene.
Det foreslås herudover, at den maksimale varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld forlænges fra 12 til 24 måneder i en midlertidig periode omkring den 1. april 2022.
Det vil give virksomhederne mulighed for at oprette en samlet og lang betalingsordning for bl.a. de
momslån, som får udskudt tilbagebetalingsfristen til den 1. april 2022, og det A-skattelån, som i
forvejen skal tilbagebetales den 1. april 2022. På den måde får virksomheder, der har svært ved at
betale lånene eller et skatte- eller afgiftskrav, under visse betingelser mulighed for at udjævne
betalingerne over op til 24 måneder ved at oprette en betalingsordning på skattekontoen mod en
rente på 0,7 pct. pr. måned.
Det foreslås endeligt, at beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen nedsættes fra 100 mia.
kr. til 350 mio. kr. fra og med den 1. februar 2022. Nedsættelsen følger af, at den faktiske
anvendelse af likviditetstiltagene og det konkrete behov for en højere beløbsgrænsen nu kendes, og
at en nedsættelse af beløbsgrænsen til det faktiske behov begrænser mulighederne for utilsigtet
anvendelse.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
2.1.1. Gældende ret
Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 (herefter moms- og lønsumsafgiftslåneloven)
indeholder regler om rentefrie lån baseret på bl.a. angivet moms.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens §
57, stk. 3, anvender kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen som et
rentefrit lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for fjerde kvartal
2019.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1, 2. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens §
57, stk. 3, anvender kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen som et
rentefrit lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for tredje og
fjerde kvartal 2020.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 2, 1. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens §
57, stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen
som et rentefrit lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for andet
halvår 2019.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 2, 2. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens §
57, stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen
som et rentefrit lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for første
og andet halvår 2020.
I henhold til moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 1, skal udbetalte lån efter § 1, 1. pkt., og §
2, 1. pkt., tilbagebetales senest den 1. november 2021 via indbetaling til skattekontoen. Det følger af
moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 2, 1. pkt., at udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., og § 2, 2.
pkt., skal tilbagebetales senest den 1. februar 2022 via indbetaling til skattekontoen. Er lånet
bevilget til et iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er kommet under likvidation, konkurs
eller tvangsopløsning, er fristen for tilbagebetaling dog den 1. november 2021, medmindre det
senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister fremgår, at iværksætterselskabet
er omregistreret til et anpartsselskab.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der er på skatteområdet stillet likviditet til rådighed for virksomhederne for at hjælpe dem, der har
været hårdt ramt på grund af de sundhedsmæssige inddæmningstiltag og det økonomiske
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
tilbageslag, som coronakrisen har forårsaget. Likviditeten er bl.a. stillet til rådighed i form af
udskydelse af betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms og rentefrie lån baseret på
bl.a. indberettet A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms.
De første momslåneordninger skal efter gældende regler tilbagebetales henholdsvis den 1.
november 2021 og den 1. februar 2022. I samme periode skal virksomhederne ligeledes foretage
betalinger af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, for hvilke betalingsfristen er blevet udskudt i medfør
af §§ 1 og 2 lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i
forbindelse med covid-19 (herefter angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven). Erhvervslivet
har i den forbindelse udtrykt bekymring for, om virksomhederne kan tilbagebetale lånene, når de
forfalder, og der er fra flere organisationer blevet efterspurgt en længere afdragsperiode.
Virksomheder har allerede efter gældende regler under visse betingelser mulighed for at oprette en
betalingsordning, hvor betalingen af fordringer, der opkræves via skattekontoen, opdeles i flere
rater. Virksomheder har dog kun mulighed for at have én betalingsordning ad gangen. Hvis en
virksomhed allerede har en betalingsordning, har virksomheden således ikke mulighed for at oprette
en ny betalingsordning. Da tilbagebetalingsfristerne for de rentefrie lån baseret på virksomhedernes
betaling af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms efter gældende regler er jævnt fordelt frem mod
maj 2023, har virksomhederne på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at lave en samlet
betalingsordning for tilbagebetalingen af lånene.
Efter nedlukningerne i dele af økonomien er der nu igen fremgang i dansk økonomi. Der er dog
fortsat nogle brancher, som har været særligt hårdt ramt af nedlukning end andre brancher, og som
fortsat har brug for hjælp. Regeringen og aftalepartierne bag »Aftale om udfasning af
likviditetstiltag på skatteområdet« er på baggrund heraf enige om at udskyde betalingsfristen for to
momslån til den 1. april 2022, hvor der allerede er tilbagebetalingsfrist for et A-skattelån.
Virksomhederne får på den måde mulighed for at lave en samlet betalingsordning for
tilbagebetalingen af disse lån.
Det foreslås således, at tilbagebetalingsfristen for lån efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1,
1. og 2. pkt., og § 2 udskydes til den 1. april 2022.
Herved vil tilbagebetalingsfristen for de momslån, der skal tilbagebetales den 1. november 2021 og
1. februar 2022, blive udskudt til den 1. april 2022. Løbetiden for de rentefrie momslån vil herved
blive forlænget med henholdsvis yderligere 5 og 2 måneder.
Forslaget har til formål at sikre, at tilbagebetalingsfristerne for disse momslån samles den 1. april
2022, hvor udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., i lov om rentefrie lån svarende til indberettet A-skat og
arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19 (herefter A-skattelåneloven) også senest skal
tilbagebetales, så virksomhederne på dette tidspunkt under visse betingelser får mulighed for at
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
oprette en samlet betalingsordning med Skatteforvaltningen vedrørende lånene og eventuelle andre
skatte- og afgiftskrav.
Forslagene skal endvidere ses i sammenhæng med forslaget beskrevet i pkt. 2.2.2, hvorved den
maksimale varighed for betalingsordninger vedrørende skattekontogæld foreslås midlertidigt
forlænget fra 12 til 24 måneder, så virksomhederne kan vælge en længere tilbagebetalingsperiode og
således kan opdele tilbagebetalingen af lånene i endnu flere rater.
2.2. Midlertidig forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld
2.2.1. Gældende ret
Offentlige fordringshavere tilrettelægger selv deres opkrævningsarbejde, der afhængigt af
lovgivningen og praksis på de enkelte områder sædvanligvis omfatter bl.a. udsendelse af
opkrævninger og rykkere. Herudover kan fordringshaveren f.eks. indgå betalingsordninger med
skyldneren om, at betalingen af det skyldige beløb opdeles i flere rater, der afdrages over en fastsat
periode, jf. § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige. Udgangspunktet er, at
fordringshavere selv kan fastsætte de betingelser og vilkår, der skal gælde for sådanne
betalingsordninger.
Skatteforvaltningen opkræver virksomheders betaling af bl.a. A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms
via skattekontoen, jf. opkrævningslovens kapitel 5. Det følger af opkrævningslovens § 16 a, stk. 1, at
ind- og udbetalinger af skatter og afgifter m.v. omfattet af § 16 automatisk modregnes efter et
saldoprincip. Overstiger den samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens
skattekonto den samlede sum af registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden, udgør
forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf. § 16
a, stk. 2, 1. pkt. Er den samlede sum af registrerede og forfaldne krav på indbetalinger fra
virksomheden derimod mindre end de registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede tilgodehavende fra
Skatteforvaltningen. Efter § 16 c, stk. 1, 1. pkt., forrentes en debetsaldo med den rente, der er fastsat
i § 7, stk. 1, jf. stk. 2 (aktuelt en månedlig rente på 0,7 pct.). Renten beregnes dagligt og tilskrives
månedligt, jf. § 16 c, stk. 1, 2. pkt. Der beregnes således renters rente på skattekontoen, og renten vil
være beregnet af den til enhver tid værende debetsaldo og ikke af de enkelte krav på kontoen, jf. dog
stk. 2.
På grund af den store volumen af fordringer, der opkræves via skattekontoen, er der udviklet en
selvbetjeningsløsning på Skatteforvaltningens hjemmeside, hvorved virksomheder kan oprette en
betalingsordning for visse eller alle fordringer, som virksomheden har under opkrævning på
skattekontoen, med henblik på at opdele betalingen heraf i flere rater. Betalingsordningerne indgås
automatisk, hvis en virksomhed, der opfylder visse objektive betingelser, jf. nedenfor, anmoder om
at oprette en sådan betalingsordning via selvbetjeningsløsningen. Virksomheden kan selv bestemme,
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
om betalingsfrekvensen skal være hver 14. dag eller månedligt. Ratebeløbet skal dog mindst være på
400 kr.
Oprettelsen af ovennævnte betalingsordninger er underlagt en række betingelser m.v., der er fastsat
af Skatteforvaltningen. Disse betingelser m.v. er således ikke fastsat i lovgivningen, men fremgår af
Skatteforvaltningens hjemmeside og er ens for alle virksomheder. Bl.a. må virksomheder ikke have
fordringer,
der
er
opkrævet
via
skattekontoen,
under
inddrivelse
hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Herudover må virksomheden ikke inden for den seneste måned
have misligholdt en anden betalingsordning på skattekontoen. Ligeledes skal beløb, som ikke er
omfattet af betalingsordningen, løbende betales rettidigt, idet betalingsordningen ellers bortfalder.
Endvidere er det en betingelse, at den samlede værdi af fordringerne omfattet af betalingsordningen
er på mindst 800 kr., og betalingsordningen må ikke omfatte toldfordringer. Endelig skal
virksomheder, der har fået deres tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt fastsat, fordi
virksomhederne ikke har indsendt angivelse for en afregningsperiode, jf. opkrævningslovens § 4, stk.
1, 1. pkt., have indsendt disse angivelser, før virksomhederne kan oprette en betalingsordning.
Betalingsordninger, der oprettes for fordringer opkrævet via skattekontoen, kan højst have en
varighed på 12 måneder, og betalingsordningen skal starte senest 30 dage efter oprettelsesdatoen.
Fordringerne omfattet af betalingsordningen tilskrives fortsat renter efter de almindelige regler i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 1, og renterne vil blive opkrævet sammen med betalingsordningens
sidste rate. Hvis virksomheden ønsker at undgå renterne, kan virksomheden kontakte
Skatteforvaltningen om at betale fordringerne, der er omfattet af betalingsordningen, før tidspunktet
aftalt i betalingsordningen og dermed undgå yderligere renter.
Virksomheder kan kun have én betalingsordning vedrørende fordringer, der opkræves via
skattekontoen, ad gangen. Overholder virksomheden ikke vilkårene for betalingsordningen,
bortfalder den. F.eks. bortfalder betalingsordningen, hvis virksomheden ikke indberetter for en
afregningsperiode og derfor får sit tilsvar foreløbigt fastsat til et skønsmæssigt beløb, jf. ovenfor om
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., uanset om virksomheden efterfølgende erstatter den foreløbige
fastsættelse med en efterangivelse vedrørende den pågældende afregningsperiode. Når
betalingsordningen bortfalder, indebærer det, at Skatteforvaltningen vil rykke for betalingen af
fordringerne, og at fordringerne vil blive overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden, når den
sædvanlige rykkerprocedure forgæves er gennemført, jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
Det er ikke muligt for virksomheder, der har oprettet en betalingsordning for fordringer under
opkrævning på skattekontoen, at ændre deres afgiftsperiode, så længe betalingsordningen er aktiv.
Hvis en virksomhed opsiger eller misligholder en betalingsordning, er der en karensperiode på 30
dage, før virksomheden kan oprette en ny afdragsordning. Hvis virksomheden betaler forfaldne
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
fordringer, der var omfattet af den tidligere afdragsordning, bortfalder karensperioden.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som nævnt i pkt. 2.1.2 har erhvervslivet udtrykt bekymring for, om virksomhederne kan
tilbagebetale lånene, der er udbetalt i henhold til bl.a. moms- og lønsumsafgiftslåneloven, når
lånene forfalder, og der er fra flere organisationer blevet efterspurgt en længere afdragsperiode.
Som endvidere nævnt i pkt. 2.1.2 er det regeringen og aftalepartiernes opfattelse, at selvom der nu
igen er fremgang i dansk økonomi, er der nogle brancher, som har været særligt hårdt ramt af
nedlukning end andre brancher, og som fortsat har brug for hjælp. Regeringen og aftalepartierne
bag »Aftale om udfasning af likviditetstiltag på skatteområdet« er på baggrund heraf enige om, at
virksomheder midlertidigt bør gives mulighed for at oprette betalingsordninger med en længere
varighed end normalt.
Det foreslås således, at der i angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven indsættes en ny
bestemmelse (§ 9 a), der fastsætter, at en betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er
indgivet af virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022, er
indgået med Skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der opkræves via skattekontoen, kan have en
varighed på indtil 24 måneder.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den efter Skatteforvaltningens praksis
bestående adgang for virksomheder til
under visse betingelser, jf. beskrivelsen heraf i pkt. 2.2.1
at indgå betalingsordninger, hvor tilbagebetalingen af fordringer opkrævet via skattekontoen opdeles
i flere rater. Som beskrevet i pkt. 2.2.1 kan disse betalingsordninger efter gældende praksis højst have
en varighed på 12 måneder. Formålet med den foreslåede bestemmelse er at skabe et sikkert
hjemmelsgrundlag for en midlertidig ændring af Skatteforvaltningens praksis for betalingsordningers
maksimale varighed. Den foreslåede bestemmelse vil således alene indebære den ændring i forhold
til gældende praksis, at en betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er indgivet af
virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022, er indgået med
Skatteforvaltningen vedrørende fordringer opkrævet via skattekontoen, kan have en varighed på indtil
24 måneder. Den foreslåede bestemmelse vil således ikke ændre på de øvrige betingelser m.v., som
virksomhederne ifølge gældende praksis vil skulle opfylde for at kunne indgå en betalingsordning for
skattekontogæld, herunder at virksomheden kun kan have én betalingsordning ad gangen. Det
indebærer bl.a., at virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15.
april 2022 ikke opfylder de almindelige betingelser for at oprette en betalingsordning for
skattekontogæld, ikke vil kunne oprette en ny betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder.
Det indebærer endvidere, at virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med
den 15. april 2022 allerede har en betalingsordning med en maksimal varighed på 12 måneder, ikke
vil kunne oprette en ny betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder. Virksomheder, der i
perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022 ønsker at oprette en lang
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
betalingsordning, vil dog kunne opsige en eksisterende betalingsordning og betale de forfaldne
fordringer, der var omfattet af denne betalingsordning, og herefter oprette en ny betalingsordning med
en varighed på indtil 24 måneder.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at hjælpe virksomheder, der har udfordringer med at
tilbagebetale lån efter bl.a. moms- og lønsumsafgiftslåneloven. Den foreslåede bestemmelse vil
imidlertid ikke være begrænset til betalingsordninger, der indgås for tilbagebetalingen af sådanne lån,
da det systemmæssigt og administrativt ikke er muligt kun at indføre en længere afdragsperiode, som
kun vedrører betalingsordninger med de pågældende låneordninger. Betalingsordningerne, der i
perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022 kan indgås med en varighed på
indtil 24 måneder, vil således også kunne omfatte andre typer af fordringer, der opkræves via
skattekontoen, end Skatteforvaltningens tilbagebetalingskrav vedrørende de nævnte lån.
Den foreslåede bestemmelse vil alene få betydning for betalingsordninger, der indgås med
Skatteforvaltningen som følge af en anmodning, der er indgivet af virksomheden i perioden fra og
med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022. Den foreslåede bestemmelse vil således ikke
få betydning for varigheden af betalingsordninger, der er oprettet før den 15. marts 2022, og disse
betalingsordninger vil således fortsat maksimalt kunne have en varighed på de 12 måneder, der
tillades i praksis.
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse, vil det alene være i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022, at virksomhederne vil få mulighed for at indgive anmodning
om en betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder. Dette skal ses i sammenhæng med, at
det som beskrevet i pkt. 2.1.2 samtidig foreslås at udskyde tilbagebetalingsfristen for nogle af
momslåneordningerne, så tilbagebetalingsfristen for disse låneordninger vil være den 1. april 2022.
Den foreslåede begrænsede periode vil dermed give virksomheder mulighed for at indgå en samlet
betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder for bl.a. disse låneordninger.
2.3. Nedsættelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo på skattekontoen
2.3.1. Gældende ret
Virksomheders indbetaling af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, moms m.v. skal ske til
skattekontoen, jf. opkrævningslovens § 16, nr. 1. Ind- og udbetalinger af skatter og afgifter m.v.
modregnes automatisk efter et saldoprincip, jf. § 16 a, stk. 1, 1. pkt.
Hvis den samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens konto overstiger den
samlede sum af registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden, udgør forskellen
(debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf.
opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, 1. pkt. Hvis den samlede sum af registrerede og forfaldne krav på
indbetalinger fra virksomheden derimod er mindre end de registrerede og forfaldne krav på
udbetalinger til virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
tilgodehavende fra Skatteforvaltningen, jf. 2. pkt.
Krav på ind- og udbetalinger registreres efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 3, på skattekontoen fra
det tidspunkt, hvor der er sket angivelse heraf, eller hvor kravene med sikkerhed kan opgøres.
Krav på indbetalinger fra virksomheder påvirker (debiteres) saldoopgørelsen efter stk. 2 fra den
seneste rettidige betalingsdag for beløbet, jf. opkrævningslovens § 16 a, stk. 4. Indbetalinger fra
virksomheder til opfyldelse af krav efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 4, påvirker (krediteres)
saldoopgørelsen efter stk. 2 fra indbetalingsdagen uanset betalingsmetoden, jf. stk. 5.
Tilgodehavender til virksomheder omfattet af opkrævningslovens kapitel 5 om skattekontoen
påvirker (krediteres) saldoopgørelsen efter opkrævningslovens § 16 a, stk. 2, fra det tidspunkt, hvor
beløbet kan opgøres efter § 12 om udbetaling af blandt andet negativ moms, jf. § 16 a, stk. 6.
Udbetalinger til virksomheder til opfyldelse af krav efter stk. 6 påvirker (debiteres) saldoopgørelsen
efter stk. 2 på det tidspunkt, hvor der sker udbetaling til virksomheden, jf. stk. 7.
For indbetalinger til skattekontoen gælder et FIFO-princip, jf. opkrævningslovens § 16 a, stk. 8, der
bestemmer, at hvor virksomheders indbetaling helt eller delvist anvendes til betaling af en
debetsaldo, der er sammensat af flere krav, går betalingen først til dækning af det ældst forfaldne
krav. Der kan således ikke ske en øremærket indbetaling til skattekontoen.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 1, er det bestemt, at en debetsaldo forrentes med den rente, der er
fastsat i § 7, stk. 1, jf. stk. 2. Renten beregnes dagligt og tilskrives månedligt. Renten er ikke
fradragsberettiget. En debetsaldo på 200 kr. eller derunder forrentes ikke efter registreringen af
virksomhedens ophør. For toldskyld gælder ifølge § 16 c, stk. 2, at en sådan uanset stk. 1 forrentes
med renten fastsat i EU-toldkodeksens artikel 114. En kreditsaldo forrentes ikke, jf.
opkrævningslovens § 16 c, stk. 3.
Hvis en debetsaldo for en virksomhed overstiger 5.000 kr., skal hele beløbet indbetales straks, og
Skatteforvaltningen udsender et rykkerbrev herom til virksomheden, jf. opkrævningslovens § 16 c,
stk. 4, 1. pkt. Skatteforvaltningen udsender ikke rykkerbreve om en debetsaldo på 5.000 kr. eller
derunder, jf. 2. pkt. Rykkerbrev udsendes dog ifølge 3. pkt. til ophørte virksomheder, også hvor
debetsaldoen er større end 200 kr. og mindre end 5.000 kr. Betales beløbet ikke inden den frist, der
er fastsat i rykkerbrevet, kan beløbet overgives til inddrivelse, jf. 4. pkt. Et beløb, der overgives til
inddrivelse, vil fremgå af skattekontoen, jf. 5. pkt. Der pålægges gebyr efter § 6 ved udsendelse af
rykkerbrev, jf. § 16 c, stk. 4, 6. pkt.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr. Udbetaling
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan
uanset 3. pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en
kreditsaldo kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at indsende angivelser for
afsluttede perioder eller at give Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2, jf.
opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af virksomhedens ophør, jf. § 16 c, stk. 5, 6. pkt.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige betalingsfrist inden for 5 hverdage
fra kreditsaldoens opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at virksomhedens tilsvar for en
afregningsperiode er negativt, udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest i henhold til fristen i
§ 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af
angivelsen henholdsvis indberetningen for den pågældende periode.
I angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9 er det bestemt, at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den 25. marts
2020 til og med den 6. maj 2020 og udgør 100 mia. kr. i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og
med den 1. maj 2023.
2.3.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Formålet med bestemmelsen i angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9, hvorefter
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., midlertidigt fastsættes til et højere beløb,
er bl.a. at afbøde de eventuelle negative konsekvenser, som udskydelserne af en række
betalingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms og lønsumsafgift måtte påføre visse
virksomheder uden behov for den yderligere likviditet. Herudover giver bestemmelsen
virksomhederne mulighed for at reducere negative bankrenter ved at tilbagebetale lånebeløbet via
skattekontoen tidligere end 5 hverdage før den sidste rettidige betalingsdag.
De sidste udskudte betalingsfrister efter angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven indtræder i
januar 2022. Samtidig foreligger der nu et mere præcist overblik over virksomhedernes anvendelse
af de rentefrie lån. På baggrund heraf finder regeringen og aftalepartierne bag »Aftale om udfasning
af likviditetstiltag på skatteområdet«, at beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen kan
nedsættes til et beløb, der ikke i praksis svarer til en ophævelse af beløbsgrænsen, men som stadig
vil give alle virksomheder mulighed for at tilbagebetale lån efter A-skattelåneloven og moms- og
lønsumsafgiftslåneloven tidligere end 5 hverdage før den sidste rettidige betalingsdag uden at blive
begrænset af beløbsgrænsen på kreditsaldoen for skattekontoen. Samtidig vil en nedsættelse af
beløbsgrænsen, som i højere grad svarer til det faktiske behov, begrænse mulighederne for utilsigtet
anvendelse af skattekontoen.
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
Det foreslås således, at angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9 ændres, så
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., fra og med den 1. februar 2022 nedsættes
fra 100 mia. kr. til 350 mio. kr.
Med den foreslåede nedsættelse af beløbsgrænsen til 350 mio. kr. vurderes alle virksomheder fortsat
at ville have mulighed for at tilbagebetale lån efter A-skattelåneloven og moms- og
lønsumsafgiftslåneloven tidligere end 5 hverdage før den sidste rettidige betalingsdag med henblik
på at undgå negative bankrenter. Dette skal ses i sammenhæng med, at den virksomhed, der samlet
set har anvendt ordningerne med de rentefrie lån til at låne det største beløb, i alt har lån for ca. 300
mio. kr., og at de sidste udskudte betalingsfrister vedrørende A-skat og moms m.v. indtræder i
januar 2022. Der vurderes derfor ikke fra og med den 1. februar 2022 at være behov for, at
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen fastsættes til et højere beløb end 350 mio. kr.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes samlet at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 210 mio. kr. og et
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 120 mio. kr. i 2021 og 2022 under ét. Der skønnes
ingen økonomiske konsekvenser for regionerne og kommunerne. De økonomiske konsekvenser for
det offentlige ved de enkelte dele af lovforslaget er beskrevet nedenfor.
Lovforslaget vurderes at medføre administrative udgifter på 0,2 mio. kr. i 2021, 2,2 mio. kr. i 2022,
1,7 mio. kr. i 2023, 0,5 mio. kr. i 2024 og 0,1 mio. kr. årligt i 2025 og 2026. Udgifterne kan henføres
til sagsbehandling, vejledning, kommunikation og systemtilpasninger.
3.1. Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
For det momslån, der udløber den 1. november 2021, er der givet lån for ca. 7,4 mia. kr., og for det
momslån, der udløber den 1. februar 2022, er der givet lån for 13,4 mia. kr.
En udskydelse af betalingsfristen for disse to momslån til den 1. april 2022 skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på 210 mio. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
120 mio. kr. i 2021 og 2022 under ét,
jf. tabel 3.1.
For det momslån, der i dag løber til den 1.
november 2021, vil de forventede tab på debitorer blive rykket fra 2021 til 2022. Det medfører, at
der isoleret set i 2021 bliver tale om et merprovenu. Det samlede mindreprovenu i 2021 og 2022
afspejler forøgelsen af statens finansieringsomkostning og den yderligere kreditrisiko, som staten
påtager sig i medfør af forlængelsen. Der er forudsat en effektiv rente på 4 pct., som afspejler et
skøn for statens rentetab og den yderligere kreditrisiko.
Forslaget medfører en skatteudgift svarende til den umiddelbare virkning af forslaget.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
2447229_0014.png
Tabel 3.1. Provenumæssige konsekvenser ved en udskydelse af
tilbagebetalingsfristen for låneordninger vedr. moms
Finansår
Mio. kr. (2021-niveau)
2021 2022
2023
2024 Varigt 2022
Umiddelbar virkning
345 -555
0
0
0
0
Virkning efter tilbageløb
230 -370
0
0
0
-
Virkning efter tilbageløb og adfærd
195 -310
0
0
0
-
Anm.: Provenuvirkning afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Afrunding kan betyde, at summen af afrundede
provenuvirkninger i enkelte år ikke præcist svarer til den samlede provenuvirkning.
3.2. Midlertidig forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld
Forslaget om midlertidigt at forlænge den maksimale varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld skønnes ikke at indebære væsentlige provenumæssige konsekvenser. En
forlængelse af den maksimale periode for afdragsordninger på skattekontoen fra 12 til 24 måneder
kan medføre en øget kreditrisiko og dermed højere forventede tab på skattekontoen. På den anden
side vil gælden blive forrentet i betalingsordningens forlængede periode, hvilket medfører forhøjede
renteindtægter. Samlet set vurderes forslaget derfor ikke er medføre væsentlige provenumæssige
konsekvenser.
3.3. Nedsættelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo på skattekontoen
Forslaget om at nedsætte beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen skønnes ikke at indebære
væsentlige provenumæssige konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den foreslåede udskydelse af tilbagebetalingsfristerne for momslåneordninger og midlertidige
forlængelse af den maksimale varighed for betalingsordninger vedrørende skattekontogæld vil
primært bidrage til at afhjælpe det likviditetspres, som visse virksomheder i øjeblikket lider under.
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet ved de enkelte dele af lovforslaget
er beskrevet nedenfor.
4.1. Udskydelse af tilbagebetalingsfrister for låneordninger for moms
Det skønnes, at den foreslåede udskydelse af tilbagebetalingsfristen for momslåneordningerne vil
styrke likviditeten i de berørte virksomheder i henholdsvis fem og to måneder med i alt knap 21
mia. kr.
4.2. Midlertidig forlængelse af maksimal varighed for betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld
Forslaget om midlertidigt at forlænge den maksimale varighed af betalingsordninger vedrørende
skattekontogæld fra 12 til 24 måneder vil give virksomhederne mulighed for at oprette en samlet og
lang betalingsordning for bl.a. de momslån, som får udskudt tilbagebetalingsfristen til den 1. april
14
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
2022, og det A-skattelån, som i forvejen skal tilbagebetales den 1. april 2022. På den måde får
virksomheder, der har svært ved at betale et skatte- eller afgiftskrav, under visse betingelser mulighed
for at udjævne betalingerne over op til 24 måneder ved at oprette en betalingsordning på
skattekontoen mod en rente på 0,7 pct. pr. måned.
4.3. Nedsættelse af beløbsgrænsen for kreditsaldo på skattekontoen
Forslaget om at nedsætte beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen vil ikke ændre på, at
virksomhederne fortsat har mulighed for at tilbagebetale lån fra de låneordninger for moms og A-skat
m.v. til skattekontoen tidligere end efter gældende regler. Virksomhederne vil således fortsat have
mulighed for at undgå udfordringer med negative renter, hvis alternativet er, at beløbene i stedet skal
stå på en konto hos et pengeinstitut indtil betalingsfristen.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget om at udskyde tilbagebetalingsfristen for lån efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1,
1. og 2. pkt., og § 2 vurderes at indebære statsstøtte, da de pågældende låneordninger kun omfatter
små og mellemstore virksomheder. Udskydelsen af tilbagebetalingsfristen for disse låneordninger
kan derfor først sættes i kraft, når Europa-Kommissionen har godkendt de justeringer af ordningen,
som er beskrevet i pkt. 2.1.2. Ordningerne er tidligere statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen.
Forslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra og med den 16. september 2021 til og med den 23.
september 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Business Danmark, CEPOS, Cevea, Danmarks Restauranter og Caféer, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Rejsebureau Forening, Danske
Advokater, Danske Soloselvstændige, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
Team
Effektiv Regulering, Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, FSR
danske revisorer,
HORESTA, Justitia, Kraka, Landsskatteretten, SEGES, SMVdanmark og SRF Skattefaglig
15
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
2447229_0016.png
Forening.
Baggrunden for den korte høringsperiode er lovforslagets hastende karakter, da det er nødvendigt,
at lovforslaget behandles hurtigst muligt og vedtages senest den 22. oktober 2021, hvis
Skatteforvaltningen skal kunne nå at foretage de nødvendige systemtilretninger m.v. til at
understøtte den med lovforslagets § 1 foreslåede udskydelse af tilbagebetalingsfrist for momslån,
der forfalder til betaling den 1. november 2021, til den 1. april 2022.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Forslaget om at nedsætte
staten
beløbsgrænsen for
kreditsaldoen på skattekontoen
skønnes ikke at indebære
væsentlige provenumæssige
konsekvenser.
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart
mindreprovenu på 210 mio.
kr. og et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca.
120 mio. kr. i 2021 og 2022
under ét.
Implementeringskonsekvenser Ingen
Lovforslaget vurderes at
for staten
medføre administrative
udgifter på 4,8 mio. kr. i
2021-2026 under ét.
Økonomiske konsekvenser for Forslaget vil stille knap 21 mia. Ingen
erhvervslivet
kr. til rådighed for
virksomhederne i henholdsvis
2 og 5 måneder.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen nævneværdige
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for borgerne
Klima- og miljømæssige
Ingen
Ingen
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Forslaget om at udskyde tilbagebetalingsfristen for lån efter
moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. og 2. pkt., og § 2
vurderes at indebære statsstøtte, da de pågældende
låneordninger kun omfatter små og mellemstore virksomheder.
Forslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.
16
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
2447229_0017.png
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 (herefter moms- og lønsumsafgiftslåneloven)
indeholder regler om rentefrie lån baseret på bl.a. angivet moms.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1, 1. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens § 57,
stk. 3, anvender kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen som et rentefrit
lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for fjerde kvartal 2019.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 1, 2. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens § 57,
stk. 3, anvender kvartalet som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen som et rentefrit
lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for tredje og fjerde kvartal
2020.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 2, 1. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens § 57,
stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen som et
rentefrit lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for andet halvår
2019.
Efter moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 2, 2. pkt., kan virksomheder, der efter momslovens § 57,
stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode, efter anmodning til Skatteforvaltningen som et
rentefrit lån få udbetalt et beløb svarende til virksomhedens angivne momstilsvar for første og andet
halvår 2020.
I henhold til moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 1, skal udbetalte lån efter § 1, 1. pkt., og §
2, 1. pkt., tilbagebetales senest den 1. november 2021 via indbetaling til skattekontoen. Det følger af
moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 6, stk. 2, 1. pkt., at udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., og § 2, 2.
pkt., skal tilbagebetales senest den 1. februar 2022 via indbetaling til skattekontoen. Er lånet bevilget
til et iværksætterselskab, som ikke efterfølgende er kommet under likvidation, konkurs eller
tvangsopløsning, er fristen for tilbagebetaling dog den 1. november 2021, medmindre det senest den
29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister fremgår, at iværksætterselskabet er
17
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
omregistreret til et anpartsselskab.
Det foreslås, at
§ 6, stk. 2, 1. pkt.,
ændres, så udbetalte lån efter § 1, 1. og 2. pkt., og § 2 skal
tilbagebetales senest den 1. april 2022. Som konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen i
§ 6, stk.
1,
til § 1, 1. pkt., og § 2, 1. pkt., udgår.
Herved vil tilbagebetalingsfristen for momslån for henholdsvis andet halvår 2019 og fjerde kvartal
2019 blive udskudt fra den 1. november 2021 til den 1. april 2022, og tilbagebetalingsfristen for
momslån for henholdsvis første og andet halvår 2020 og tredje og fjerde kvartal 2020 vil blive udskudt
fra den 1. februar 2022 til den 1. april 2022.
Dermed vil tilbagebetalingsfristen for de momslån, der skal tilbagebetales den 1. november 2021 og
1. februar 2022, blive rykket til den 1. april 2022. Løbetiden for de rentefrie momslån forlænges
således med yderligere henholdsvis 5 og 2 måneder.
Udskydelsen af tilbagebetalingsfristen vil dog ikke omfatte iværksætterselskaber, medmindre det
senest den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister fremgår, at iværksætterselskabet er
omregistreret til et anpartsselskab.
Til § 2
Til nr. 1
Overskriften til kapitel 3 i angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven er »Beløbsgrænse for
skattekontoen«. Dette hænger sammen med, at den eneste bestemmelse i kapitlet er § 9 om midlertidig
forlængelse af beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt.
Det foreslås, at der i
overskriften
til kapitel 3 efter »Beløbsgrænse« indsættes »og
betalingsordninger«.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås at indsætte en ny
bestemmelse i angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens kapitel 3 som § 9 a. Den foreslåede §
9 a omhandler en midlertidig forlængelse af den maksimale varighed for virksomheders
betalingsordninger vedrørende skattekontogæld. Det er som følge heraf nødvendigt at ændre
overskriften til kapitel 3.
Til nr. 2
Det følger af angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9, 1. pkt., at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den 25. marts
2020 til og med den 6. maj 2020.
18
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
Det følger af angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9, 2. pkt., at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med den 1.
maj 2023 udgør 100 mia. kr.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr. Udbetaling
af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan
uanset 3. pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en
kreditsaldo kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at indsende angivelser for
afsluttede perioder eller at give Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2, jf.
opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af virksomhedens ophør, jf. § 16 c, stk. 5, 6. pkt.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige betalingsfrist inden for 5 hverdage
fra kreditsaldoens opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at virksomhedens tilsvar for en
afregningsperiode er negativt, udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest i henhold til fristen i
§ 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af
angivelsen henholdsvis indberetningen for den pågældende periode.
Det foreslås, at der i angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens
§ 9, 2. pkt.,
foretages den
ændring, at »1. maj 2023« ændres til »31. januar 2022«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at det med lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås, at
der i angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9 indsættes en ny bestemmelse som 3. pkt.,
der vil medføre, at beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med
den 1. februar 2022 til og med den 1. maj 2023 vil være 350 mio. kr.
Til nr. 3
Det følger af angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9, 1. pkt., at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i perioden fra og med den 25. marts
2020 til og med den 6. maj 2020.
Det følger af angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens § 9, 2. pkt., at beløbsgrænsen i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 7. maj 2020 til og med den 1.
maj 2023 udgør 100 mia. kr.
En kreditsaldo udbetales til virksomhedens NemKonto, medmindre virksomheden har ønsket en
19
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo, jf. opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 1. pkt. En
beløbsgrænse for udbetaling af en kreditsaldo kan ifølge 2. pkt. højst udgøre 200.000 kr. Udbetaling
af en kreditsaldo kan ikke ske, før der kan udbetales mindst 200 kr., jf. 3. pkt. Virksomheder kan
uanset 3. pkt. anmode om at få ethvert beløb uanset størrelse udbetalt, jf. 4. pkt. Udbetaling af en
kreditsaldo kan ifølge 5. pkt. ikke ske, hvis virksomheden mangler at indsende angivelser for
afsluttede perioder eller at give Skatteforvaltningen oplysninger efter skattekontrollovens § 2, jf.
opkrævningslovens § 12, stk. 4. En kreditsaldo på 200 kr. eller derunder tilhørende en ophørt
virksomhed bortfalder 3 år efter registreringen af virksomhedens ophør, jf. § 16 c, stk. 5, 6. pkt.
Fristen efter 6. pkt. kan ikke afbrydes eller suspenderes, jf. 7. pkt.
I opkrævningslovens § 16 c, stk. 6, 1. pkt., er det bestemt, at udbetaling af en kreditsaldo afventer
forfaldne skatte- og afgiftskrav, hvis kravet har sidste rettidige betalingsfrist inden for 5 hverdage
fra kreditsaldoens opståen. Opstår kreditsaldoen, som følge af at virksomhedens tilsvar for en
afregningsperiode er negativt, udbetales kreditsaldoen ifølge 2. pkt. dog senest i henhold til fristen i
§ 12, stk. 2, hvorefter udbetaling af et negativt tilsvar sker senest 3 uger efter modtagelsen af
angivelsen henholdsvis indberetningen for den pågældende periode.
Det foreslås, at det i angivelses- og betalingsfristudskydelseslovens
§ 9
indsættes som
3. pkt.,
at
beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 1. februar 2022
til og med den 1. maj 2023 vil udgøre 350 mio. kr.
Den foreslåede bestemmelse vil
sammen med ændringen foreslået i lovforslagets § 2, nr. 2
indebære, at beløbsgrænsen i opkrævningslovens § 16 c, stk. 5, 2. pkt., i perioden fra og med den 1.
februar 2022 til og med den 1. maj 2023 nedsættes fra 100 mia. kr. til 350 mio. kr. Med den
foreslåede nedsættelse af beløbsgrænsen til 350 mio. kr. vurderes alle virksomheder fortsat at ville
have mulighed for at tilbagebetale lån efter A-skattelåneloven og moms- og
lønsumsafgiftslåneloven tidligere end 5 hverdage før den sidste rettidige betalingsdag med henblik
på at undgå negative bankrenter. Dette skal ses i sammenhæng med, at den virksomhed, der samlet
set har anvendt ordningerne med de rentefrie lån til at låne det største beløb, i alt har lån for ca. 300
mio. kr., og at de sidste udskudte betalingsfrister vedrørende A-skat og moms m.v. indtræder i
januar 2022. Der vurderes derfor ikke fra og med den 1. februar 2022 at være behov for, at
beløbsgrænsen for kreditsaldoen på skattekontoen fastsættes til et højere beløb end 350 mio. kr.
Til nr. 4
Skatteforvaltningen opkræver virksomheders betaling af bl.a. A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms
via skattekontoen, jf. opkrævningslovens kapitel 5. Det følger af opkrævningslovens § 16 a, stk. 1, at
ind- og udbetalinger af skatter og afgifter m.v. omfattet af § 16 automatisk modregnes efter et
saldoprincip. Overstiger den samlede sum af registrerede forfaldne krav på virksomhedens
skattekonto den samlede sum af registrerede og forfaldne tilgodehavender til virksomheden, udgør
forskellen (debetsaldoen) det samlede beløb, som virksomheden skylder Skatteforvaltningen, jf. § 16
20
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
a, stk. 2, 1. pkt. Er den samlede sum af registrerede og forfaldne krav på indbetalinger fra
virksomheden derimod mindre end de registrerede og forfaldne krav på udbetalinger til
virksomheden, udgør forskellen (kreditsaldoen) virksomhedens samlede tilgodehavende fra
Skatteforvaltningen. Efter § 16 c, stk. 1, 1. pkt., forrentes en debetsaldo med den rente, der er fastsat
i § 7, stk. 1, jf. stk. 2 (aktuelt en månedlig rente på 0,7 pct.). Renten beregnes dagligt og tilskrives
månedligt, jf. § 16 c, stk. 1, 2. pkt. Der beregnes således renters rente på skattekontoen, og renten vil
være beregnet af den til enhver tid værende debetsaldo og ikke af de enkelte krav på kontoen, jf. dog
stk. 2.
På grund af den store volumen af fordringer, der opkræves via skattekontoen, er der udviklet en
selvbetjeningsløsning på Skatteforvaltningens hjemmeside, hvorved virksomheder kan oprette en
betalingsordning for visse eller alle fordringer, som virksomheden har under opkrævning på
skattekontoen, med henblik på at opdele betalingen heraf i flere rater. Betalingsordningerne indgås
automatisk, hvis en virksomhed, der opfylder visse objektive betingelser, jf. nedenfor, anmoder om
at oprette en sådan betalingsordning via selvbetjeningsløsningen. Virksomheden kan selv bestemme,
om betalingsfrekvensen skal være hver 14. dag eller månedligt. Ratebeløbet skal dog mindst være på
400 kr.
Oprettelsen af ovennævnte betalingsordninger er underlagt en række betingelser m.v., der er fastsat
af Skatteforvaltningen. Disse betingelser m.v. er således ikke fastsat i lovgivningen, men fremgår af
Skatteforvaltningens hjemmeside og er ens for alle virksomheder. Bl.a. må virksomheder ikke have
fordringer,
der
er
opkrævet
via
skattekontoen,
under
inddrivelse
hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Herudover må virksomheden ikke inden for den seneste måned
have misligholdt en anden betalingsordning på skattekontoen. Ligeledes skal beløb, som ikke er
omfattet af betalingsordningen, løbende betales rettidigt, idet betalingsordningen ellers bortfalder.
Endvidere er det en betingelse, at den samlede værdi af fordringerne omfattet af betalingsordningen
er på mindst 800 kr., og betalingsordningen må ikke omfatte toldfordringer. Endelig skal
virksomheder, der har fået deres tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt fastsat, fordi
virksomhederne ikke har indsendt angivelse for en afregningsperiode, jf. opkrævningslovens § 4, stk.
1, 1. pkt., have indsendt disse angivelser, før virksomhederne kan oprette en betalingsordning.
Betalingsordninger, der oprettes for fordringer opkrævet via skattekontoen, kan højst have en
varighed på 12 måneder, og betalingsordningen skal starte senest 30 dage efter oprettelsesdatoen.
Fordringerne omfattet af betalingsordningen tilskrives fortsat renter efter de almindelige regler i
opkrævningslovens § 16 c, stk. 1, og renterne vil blive opkrævet sammen med betalingsordningens
sidste rate. Hvis virksomheden ønsker at undgå renterne, kan virksomheden kontakte
Skatteforvaltningen om at betale fordringerne, der er omfattet af betalingsordningen, før tidspunktet
aftalt i betalingsordningen og dermed undgå yderligere renter.
Virksomheder kan kun have én betalingsordning vedrørende fordringer, der opkræves via
21
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
skattekontoen, ad gangen. Overholder virksomheden ikke vilkårene for betalingsordningen,
bortfalder den. F.eks. bortfalder betalingsordningen, hvis virksomheden ikke indberetter for en
afregningsperiode og derfor får sit tilsvar foreløbigt fastsat til et skønsmæssigt beløb, jf. ovenfor om
opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., uanset om virksomheden efterfølgende erstatter den foreløbige
fastsættelse med en efterangivelse vedrørende den pågældende afregningsperiode. Når
betalingsordningen bortfalder, indebærer det, at Skatteforvaltningen vil rykke for betalingen af
fordringerne, og at fordringerne vil blive overdraget til restanceinddrivelsesmyndigheden, når den
sædvanlige rykkerprocedure forgæves er gennemført, jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
Det er ikke muligt for virksomheder, der har oprettet en betalingsordning for fordringer under
opkrævning på skattekontoen, at ændre deres afgiftsperiode, så længe betalingsordningen er aktiv.
Hvis en virksomhed opsiger eller misligholder en betalingsordning, er der en »karensperiode« på 30
dage, før virksomheden kan oprette en ny afdragsordning. Hvis virksomheden betaler forfaldne
fordringer, der var omfattet af den tidligere afdragsordning, bortfalder karensperioden.
Det foreslås, at der i angivelses- og betalingsfristudskydelsesloven indsættes en ny bestemmelse som
§ 9 a,
der fastsætter, at en betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er indgivet af
virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022, er indgået med
Skatteforvaltningen vedrørende fordringer, der opkræves via skattekontoen, kan have en varighed på
indtil 24 måneder.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den efter Skatteforvaltningens praksis
bestående adgang for virksomheder til
under visse betingelser, jf. ovenfor
at indgå
betalingsordninger, hvor tilbagebetalingen af fordringer opkrævet via skattekontoen opdeles i flere
rater. Som beskrevet ovenfor kan disse betalingsordninger efter gældende praksis højst have en
varighed på 12 måneder. Formålet med den foreslåede bestemmelse er at skabe et sikkert
hjemmelsgrundlag for en midlertidig ændring af Skatteforvaltningens praksis for betalingsordningers
maksimale varighed. Den foreslåede bestemmelse vil således alene indebære den ændring i forhold
til gældende praksis, at en betalingsordning, der som følge af en anmodning, der er indgivet af
virksomheden i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022, er indgået med
Skatteforvaltningen vedrørende fordringer opkrævet via skattekontoen, kan have en varighed på indtil
24 måneder. Den foreslåede bestemmelse vil således ikke ændre på de øvrige betingelser m.v., som
virksomhederne ifølge gældende praksis vil skulle opfylde for at kunne indgå en betalingsordning for
skattekontogæld, herunder at virksomheden kun kan have én betalingsordning ad gangen. Det
indebærer bl.a., at virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15.
april 2022 ikke opfylder de almindelige betingelser for at oprette en betalingsordning for
skattekontogæld, ikke vil kunne oprette en ny betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder.
Det indebærer endvidere, at virksomheder, der i perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med
22
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
den 15. april 2022 allerede har en betalingsordning med en maksimal varighed på 12 måneder, ikke
vil kunne oprette en ny betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder. Virksomheder, der i
perioden fra og med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022 ønsker at oprette en lang
betalingsordning, vil dog kunne opsige en eksisterende betalingsordning og betale de forfaldne
fordringer, der var omfattet af denne betalingsordning, og herefter oprette en ny betalingsordning med
en varighed på indtil 24 måneder.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at hjælpe virksomheder, der har udfordringer med at
tilbagebetale lån efter A-skattelåneloven og moms- og lønsumsafgiftslåneloven. Den foreslåede
bestemmelse vil imidlertid ikke være begrænset til betalingsordninger, der indgås for
tilbagebetalingen af sådanne lån, da det systemmæssigt og administrativt ikke er muligt kun at indføre
en længere afdragsperiode, som kun vedrører betalingsordninger med de pågældende låneordninger.
Betalingsordningerne, der i den begrænsede periode kan indgås med en varighed på indtil 24
måneder, vil således også kunne omfatte andre typer af fordringer, der opkræves via skattekontoen,
end Skatteforvaltningens tilbagebetalingskrav vedrørende de nævnte lån.
Den foreslåede bestemmelse vil alene få betydning for betalingsordninger, der indgås med
Skatteforvaltningen som følge af en anmodning, der er indgivet af virksomheden i perioden fra og
med den 15. marts 2022 til og med den 15. april 2022. Den foreslåede bestemmelse vil således ikke
få betydning for varigheden af betalingsordninger, der er oprettet før den 15. marts 2022, og disse
betalingsordninger vil således fortsat maksimalt kunne have en varighed på de 12 måneder, der
tillades i praksis.
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse, vil det alene være i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022, at virksomhederne vil få mulighed for at indgive anmodning
om en betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder. Dette skal ses i sammenhæng med, at
det
jf. lovforslagets § 1
samtidig foreslås at udskyde tilbagebetalingsfristen for en del af
låneordningerne, så tilbagebetalingsfristen for en del af låneordningerne vil være den 1. april 2022.
Den foreslåede begrænsede periode vil dermed give virksomheder mulighed for at indgå en samlet
betalingsordning med en varighed på indtil 24 måneder for disse låneordninger.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 22. oktober 2021, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1.
Baggrunden for dette er, at lovforslagets § 1 om udskydelse af tilbagebetalingsfrist for lån efter
moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 6 vurderes at indebære statsstøtte, og at ordningen derfor først
kan sættes i kraft, når Europa-Kommissionen har godkendt den efter statsstøttereglerne.
23
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
24
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 572 af 5. maj 2020 om
rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af
skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-
19, som ændret ved § 2 i lov nr. 1620 af 17.
november 2020, § 3 i lov nr. 248 af 23.
februar 2021 og § 2 i lov nr. 779 af 4. maj
2021, foretages følgende ændringer:
§ 6.
Udbetalte lån efter § 1, 1. pkt., § 2, 1.
pkt., og §§ 3 og 4 skal tilbagebetales senest
den 1. november 2021 via indbetaling til
skattekontoen.
Stk. 2.
Udbetalte lån efter § 1, 2. pkt., og § 2,
2. pkt., skal tilbagebetales senest den 1.
februar 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Udbetalte lån efter § 1, 3.
pkt., skal tilbagebetales senest den 1.
november 2022 via indbetaling til
skattekontoen. Er lånet bevilget til et
iværksætterselskab, som ikke efterfølgende
er kommet under likvidation, konkurs eller
tvangsopløsning, er fristen for
tilbagebetaling dog den 1. november 2021,
medmindre det senest den 29. oktober 2021
af Det Centrale Virksomhedsregister
fremgår, at iværksætterselskabet er
omregistreret til et anpartsselskab. Told- og
skatteforvaltningen kan efter anmodning fra
et selskab bestemme, at 3. pkt. ikke finder
anvendelse, hvis omregistreringen til et
1.
I
§ 6, stk. 1,
udgår »§ 1, 1. pkt., § 2, 1.
pkt., og«.
2.
I
§ 6, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 1, 2. pkt.,
og § 2, 2. pkt., skal tilbagebetales senest den
1. februar 2022« til: »§ 1, 1. og 2. pkt., og §
2 skal tilbagebetales senest den 1. april
2022«.
25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 333: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19
anpartsselskab fremgår af Det Centrale
Virksomhedsregister efter den 29. oktober
2021. Told- og skatteforvaltningens
afgørelse på en anmodning efter 4. pkt. kan
ikke påklages.
§2
I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om
midlertidig udskydelse af angivelses- og
betalingsfrister m.v. på skatteområdet i
forbindelse med covid-19, som ændret ved §
11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020, § 1 i lov nr.
871 af 14. juni 2020, § 1 i lov nr. 1620 af 17.
november 2020, § 1 i lov nr. 248 af 23. februar
2021 og § 3 i lov nr. 779 af 4. maj 2021,
foretages følgende ændringer:
Kapitel 3.
Beløbsgrænse for skattekontoen
1.
I overskriften til
kapitel 3
indsættes efter
»Beløbsgrænse«: »og betalingsordninger«.
§ 9.
Beløbsgrænsen i opkrævningslovens §
16 c, stk. 5, 2. pkt., udgør 10 mio. kr. i
perioden fra og med den 25. marts 2020 til
og med den 6. maj 2020. I perioden fra og
med den 7. maj 2020 til og med den 1. maj
2023 udgør beløbsgrænsen 100 mia. kr.
2.
I
§ 9, 2. pkt.,
ændres »1. maj 2023« til:
»31. januar 2022«.
3.
I
§ 9
indsættes som
3. pkt.:
»I perioden fra og med den 1. februar 2022
til og med den 1. maj 2023 udgør
beløbsgrænsen 350 mio. kr.«
4.
Efter § 9 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ
9 a.
En betalingsordning, der som følge af
en anmodning, der er indgivet af
virksomheden i perioden fra og med den 15.
marts 2022 til og med den 15. april 2022, er
indgået med told- og skatteforvaltningen
vedrørende fordringer, der opkræves via
skattekontoen, kan have en varighed på indtil
24 måneder.«
26