Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 322
Offentligt
2445588_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Finansudvalget
Skatteudvalget
Afskaffelse af modregning løser samspilsproblem for 50.000
husstande - og øger beskæftigelsen
Forsikring & Pension (F&P) opfordrer til, at forslaget om at afskaffe modregning i
partners arbejdsindkomst i førtids-, senior- og folkepension, som er en del af Re-
geringens reformforslag ”Danmark kan mere I”, gennemføres.
Forslaget har den dobbelte effekt, at det dels:
1. Gør det mere attraktivt at arbejde for personer, hvis ægtefælle modtager en
offentlig folke-, senior- eller førtidspension. Det vil ifølge forslaget øge be-
skæftigelsen med 1.650 fuldtidspersoner, dels
2. Gør pensionsopsparing mere attraktivt
særligt for grupper med lav- og mel-
lemindkomster. Det skyldes, at forslaget gør aldersopsparing til en god løs-
ning for disse grupper. Den politiske aftale om målretning af aldersopsparin-
gen havde til formål at løse samspilsproblemet på pensionsområdet, men
grundet utilsigtet modregning i ægtefællens ydelser på indbetalingstidspunk-
tet er aldersopsparingen blevet langt mindre udbredt end tiltænkt. Forslaget
vil fjerne et samspilsproblem for lønmodtagere i over 50.000 husstande. Og
potentialet for at udbrede aldersopsparingen
og dermed gøre det attraktivt
at spare op til pension
er langt større.
Den sidste effekt er ikke behandlet særskilt i regeringens reformudspil, men er en
meget vigtig brik i forhold til at komme tættere på den centrale pensionspolitiske
målsætning, som blev formuleret helt tilbage med Fælleserklæringen i 1987 og
Arbejdsmarkedspensionsudvalget fra 1989:
Pension er udsat løn, og det skal der-
for altid kunne betale sig at spare op.
15.09.2021
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Karina Ransby
Underdirektør
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2021-00031
430578
Baggrund
Gode incitamenter til pensionsopsparing er en klar forudsætning for opbakningen
til pensionssystemet, og for at fastholde ældre i beskæftigelse. Før 2018 betød
samspilsproblemet med aftrapning af overførselsindkomster, at incitamenterne til
pensionsopsparing ikke var gode nok - særligt tæt på folkepensionsalderen.
Derfor blev der i 2017 og 2018 vedtaget løsninger af samspilsproblemet, der til-
sammen har øget incitamenterne til pensionsopsparing så meget, at samspilspro-
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 322: Henvendelse af 15/9-21 fra Forsikring & Pension om bemærkninger til regeringens forslag om afskaffelse af modregning af partners arbejdsindkomst i ægtefællers førtids-, senior- og folkepension
blemet principielt er håndterbart. Metoden var blandt andet en målretning af al-
dersopsparingen, som er fritaget for modregning i folkepension og andre ind-
komstafhængige ydelser, fordi aldersopsparingen beskattes på indbetalingstids-
punktet. Det indebar, at det maksimale indskud på aldersopsparing blev øget til
52.400 kr. årligt (2021) fra og med fem år før folkepensionsalderen. En lønmod-
tager på FH/DA-området vil typisk have mulighed for at indskyde ca. 30.700 kr.
på aldersopsparing, så de 52.400 kr. er mere end tilstrækkeligt for målgruppen
for aldersopsparing. I alle øvrige aldre kan der maksimalt indbetales 5.400 kr.
årligt (2021).
Men brugen af aldersopsparing er alligevel ikke blevet så udbredt, som det var
tilsigtet.
Det skyldes, at brug af aldersopsparing skaber et utilsigtet problem på indbeta-
lingstidspunktet, idet indkomstafhængige ydelser i pensionsopsparerens familie
kontanthjælp, førtidspension, boligsikring, folkepensionens tillæg
nedjusteres,
så familiens samlede disponible indkomst bliver mindre end, hvis der indbetales
på andre former for pensionsopsparing.
Der er altså samme effekt på familiens indkomst, når pensionen omlægges, som
når en person øger sin arbejdsindsats
i begge tilfælde stiger bruttoindkomsten
for den arbejdende part i husstanden, med nedtrapning af offentlig pension for
den anden part, og det har dermed en negativ påvirkning af husstandens dispo-
nible indkomst.
Det gør det vanskeligt at få denne befolkningsgruppe til at arbejde mere, og til at
indbetale på aldersopsparing fremfor andre pensionsopsparingsprodukter. Derfor
bliver aldersopsparingens potentiale ikke udnyttet godt nok
og slet ikke i over-
ensstemmelse med intentionen ved ordningens indførsel.
Derfor anbefaler F&P at gennemføre regeringens forslag om afskaffelse af mod-
regning af partners arbejdsindkomst i ægtefællens førtids-, senior- og folkepen-
sion. Det vil give den dobbelte gevinst: 1) at beskæftigelsen stiger, og 2) pensi-
onsopsparing kan betale sig for de grupper, der har et samspilsproblem i dag.
Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis I har spørgsmål eller brug for yderligere ud-
dybning.
Med venlig hilsen
Karina Ransby
Side 2