Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 319
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (1)
J.nr. 2021-2032
Forslag
til
Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, aktieavance-
beskatningsloven og kursgevinstloven
(Korrektion af fejlindbetalinger til pensionsordninger, flytning af årets pensionsindbetalinger til an-
det pensionsinstitut og mindre justeringer af pensionsbeskatningsloven og pensionsafkastbeskat-
ningsloven)
§1
---
§2
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 6. marts 2020, som ændret ved §
3 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og § 5 i lov nr. 789 af 4. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 3,
indsættes som
nr. 13:
”13)
Depotet tillægges beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign., som pensionsinstituttet har
modtaget fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der hidrører fra pensionsinstituttets
fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og lign.),
der tilskrives forsikringens depot, på anden måde er knyttet til forsikringen eller pensionskasseord-
ningen eller udbetales direkte til den berettigede i årets løb med tillæg af skattebeløb indeholdt efter
§ 21, stk. 2.”
2.
I
§ 4 a, stk. 2,
indsættes som
nr. 7:
”7)
Beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign., som pensionsinstituttet har modtaget fra formue-
forvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der hidrører fra pensionsinstituttets fortjeneste ved for-
mueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og lign.), der tilskrives for-
sikringens depot, på anden måde er knyttet til forsikringen eller pensionskasseordningen eller udbe-
tales direkte til den berettigede i årets løb med tillæg af skattebeløb indeholdt efter § 21, stk. 2.”
3.
I
§ 6, stk. 1,
indsættes efter ”beskatningsgrundlaget”: ”,
herunder beløb, der hidrører fra rabat,
provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der udgør fortjeneste ved
formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste
og lign.)”.
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
4.
I
§ 7, stk. 1,
indsættes efter ”beskatningsgrundlaget”: ”,
herunder beløb, der hidrører fra rabat,
provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der udgør fortjeneste ved
formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og lign.)”.
5.
I
§ 7, stk. 2, nr. 9,
udgår ”og”.
6.
I
§ 7, stk. 2, nr. 10,
ændres ”Grønland.” til: ”Grønland, og”.
7.
I
§ 7, stk. 2,
indsættes som
nr. 11:
”11)
beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og
beløb, der udgør fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet for-
tjeneste og lign.), og som beskattes efter §§ 4 eller 4 a.”
8.
I
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter ”fradrages,”: ”
herunder den del af omkostningerne, der tilba-
gebetales i form af en rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og den
del af omkostningerne, der udgør fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler
(indregnet fortjeneste og lign.),”, og i
2. pkt.
indsættes efter ”af forsikringen”: ”,
herunder den del af
omkostningerne, der tilbagebetales til pensionsinstituttet i form af en rabat, provision og lign. fra
formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og den del af omkostningerne, der udgør pensionsinstitut-
tets fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.)”.
---
§3
---
§4
---
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
---
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
---
2.8. Beskatning af indregnet fortjeneste, kickback og lign.
2.8.1. Gældende ret
2.8.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2. Lovforslagets indhold
---
2.8. Beskatning af indregnet fortjeneste, kickback og lign.
2.8.1. Gældende ret
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, har bl.a. pensionskasser m.v. og pensionsopsparere
med såkaldte markedsrenteprodukter fradrag for formueforvaltningsomkostninger. Formueforvalt-
ningsomkostninger er de omkostninger, der afholdes i forbindelse med pensionsinstituttets investe-
ringsvirksomhed, dvs. omkostninger forbundet med at investere de pensionsberettigedes opsparing,
f.eks. betaling til eksterne formueforvaltere for investering i værdipapirer, depotgebyrer, ekstern in-
vesteringsrådgivning, drift af særlige it-systemer til overvågning af investeringer og handel med vær-
dipapirer, omkostninger til intern porteføljepleje og overvågning af eksterne formueforvaltere m.v.
Livsforsikringsselskaber har ikke fradrag for formueforvaltningsomkostninger ved opgørelsen af in-
stitutbeskatningen efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8, da der efter denne bestemmelse sker en
beskatning af nettoafkastet, hvorfor et direkte fradrag for formueforvaltningsomkostninger ville med-
føre et dobbeltfradrag.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
Hvis pensionsopsparingen er en såkaldt markedsrenteordning, foretages fradraget i stedet i pensions-
opsparernes individuelle beskatningsgrundlag opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 el-
ler 4 a, jf. § 9, stk. 2, 2. pkt. Markedsrenteordninger er forsikringer uden ret til rentebonus som f.eks.
unit-link ordninger, hvor pensionsopspareren har direkte indflydelse på investeringen af pensions-
midlerne, og hvor pensionsopsparernes afkast i den rene udgave følger de faktiske investeringer.
Det individuelle fradrag for formueforvaltningsomkostninger for markedsrenteordninger blev indført
med lov nr. 1339 af 19. december 2008. Det var forudsat i bemærkningerne, at der ikke var tale om
en udvidelse af fradragsretten for markedsrenteordninger, men blot en omplacering af fradragsretten
fra pensionsinstituttet til pensionsopsparerne, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, L 41 som frem-
sat, side 1045. Bestemmelsen omplacerer fradraget for formueforvaltningsomkostninger for markeds-
renteprodukter fra pensionsinstituttet til instituttets pensionsopsparere med markedsrenteprodukter.
Ifølge et bindende svar (SKM2018.16.SR) har pensionsopsparere med markedsrenteordninger i livs-
forsikringsselskaber fradrag for betaling af fortjenstmargin, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 9,
stk. 2. Ved fortjenstmargin forstås i denne sammenhæng en form for tillæg til de faktiske formuefor-
valtningsomkostninger, som udgør livsforsikringsselskabets fortjeneste på forvaltning af pensionsop-
sparernes formue (indregnet fortjeneste). Fortjenstmargin har således en anden betydning i det bin-
dende svar, end det har i § 68 i bekendtgørelse nr. 937 af 27. juli 2015 om finansielle rapporter for
forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser. Det bindende svar skal ses i sammenhæng med,
at pensionsopsparernes betaling af fortjenstmargin til livsforsikringsselskaberne vil medføre en til-
vækst i egenkapitalen, der selskabsbeskattes. Det er dog en betingelse for fradraget, at fortjenstmargin
ikke på et senere tidspunkt tilbageføres fra livsforsikringsselskabet til pensionsopsparerne.
I det bindende svar bemærkes, at der ikke er taget stilling til, om en fortjenstmargin på formuefor-
valtningsomkostninger er fradragsberettiget efter pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, for
markedsrenteordninger i pensionskasser, da der i dette tilfælde i givet fald vil ske en egenkapitalop-
bygning, som hverken selskabsbeskattes eller pensionsafkastbeskattes.
Af det bindende svar fremgår endvidere, at pensionskasser og lign. på institutniveau udelukkende kan
fradrage de faktisk afholdte formueforvaltningsomkostninger efter pensionsafkastbeskatningslovens
§ 9, stk. 2, ved opgørelsen af instituttets beskatningsgrundlag efter § 7, og at der derfor ikke kan
fradrages en fortjenstmargin, som lægges oven i de faktisk afholdte omkostninger. Dette var også
tilfældet i de før 2010 gældende regler.
2.8.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Pensionsafkastbeskatningsloven indeholder ikke en specifik regulering af den skattemæssige be-
handling af fortjenstmargin (indregnet fortjeneste), kickback og lign.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
2444857_0005.png
I det bindende svar SKM2018.16.SR har Skatterådet udtalt sig om den skattemæssige behandling af
markedsrentekunders betaling af fortjenstmargin på formueforvaltningsomkostninger til et livsfor-
sikringsselskab. Efter denne afgørelse skal betaling af fortjenstmargin efter pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 9, stk. 2, behandles forskelligt afhængigt af, om en markedsrentekunde har sin ord-
ning i en pensionskasse eller et livsforsikringsselskab. Det gøres desuden til en betingelse for fra-
draget for fortjenstmargin for markedsrentekunder i livsforsikringsselskaber, at fortjenstmargin ikke
efterfølgende overføres til pensionsopsparerne, da der i så fald er risiko for, at den ikke bliver be-
skattet.
Det bindende svar vedrører ikke direkte den skattemæssige behandling af kickback. Ved kickback
forstås en form for tilbagebetaling af en andel af formueforvaltningsomkostningerne i form af en
provision, rabat og lign. fra formueforvalterne m.v. til pensionsinstituttet. Både kickback og for-
tjenstmargin (indregnet fortjeneste) er således betalinger, der udgør fortjeneste for pensionsopspa-
rernes pensionsinstitut. Forskellen er, at pensionsinstituttet ved indregnet fortjeneste får betalingen
direkte fra pensionskunderne, fordi det selv foretager formueforvaltningen, mens det ved kickback
får betalingen fra den eksterne formueforvalter, der foretager formueforvaltningen, som en form for
tilbagebetaling af en andel af de afholdte formueforvaltningsomkostninger i form af rabat, provision
og lign.
Det bemærkes, at indregnet fortjeneste relativt nemt kan konverteres til kickback ved, at pensionsin-
stituttet i stedet for selv at forestå formueforvaltningen, f.eks. lægger formueforvaltningen over i et
datterselskab. Efter Skatteministeriets opfattelse bør kickback og indregnet fortjeneste derfor som
udgangspunkt behandles skattemæssigt ens.
Efter gældende regler er der ikke krav om, at pensionsinstitutter regnskabsmæssigt skal udskille el-
ler registrere den del af egenkapitalen, der er opbygget af indregnet fortjeneste eller kickback. Mu-
lighederne for at kontrollere, hvorvidt indregnet fortjeneste og kickback tilbageføres fra pensionsin-
stituttets egenkapital til pensionsopsparerne er således begrænsede.
Hertil kommer, at den forskellige fortolkning af den samme fradragsbestemmelse ved opgørelsen af
beskatningsgrundlaget for henholdsvis markedsrentekunder i livsforsikringsselskaber og pensions-
kasser samt for pensionskasser m.v. skaber usikkerhed om beskatningen af indregnet fortjeneste,
kickback og lign.
Af analyser, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet i regi af Konkurrencerådet
1
,
der
bygger på analyser og data fra rapporten ”Konkurrencen på markedet for pension” fra
2019, er
det blevet påvist, at forskellen mellem den pris pensionsopsparerne betaler for at få investeret pensi-
1
KFST
uafhængig konkurrencemyndighed
Velfungerende markeder: # 41 December 2020
”Pensionsselskabernes
indtjening på kapitalforvaltning”
og #50 August 2021
– ”Pensionsselskabernes priser og afkast”.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
onsopsparingen i forhold til selskabernes faktiske investeringsomkostninger, dvs. pensionsselska-
bernes fortjeneste på kapitalforvaltning, er i vækst, og at fortjenesten på pensionsselskabernes kapi-
talforvaltning ligger i den høje ende.
Der vurderes derfor at være et aktuelt behov for en præcisering og justering af reglerne om den
skattemæssige behandling af kickback, indregnet fortjeneste og lign. Det foreslås således at skabe
sammenhæng i reglerne om fradrag for formueforvaltningsomkostninger og beskatning af kickback,
indregnet fortjeneste og lign. med henblik på at sikre, at fradragsberettigede beløb ikke kan akku-
muleres hos eller udbetales skattefrit til pensionskassen eller pensionsopsparerne. Samtidig skal
dobbeltbeskatning af kickback, indregnet fortjeneste og lign. undgås.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1-4, 7 og 8.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om beskatning af indregnet fortjeneste, kickback og lign. skønnes ikke at indebære prove-
numæssige konsekvenser. Forslaget kan imidlertid påvirke periodiseringen af pensionsafkastskat-
ten. Det foreligger ikke umiddelbart oplysninger, som kan kvantificere størrelsen heraf.
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen på 1,0
mio. kr. i 2022 og 0,8 mio. kr. fra 2023 og frem. Udgifterne vedrører kontrol og vejledning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet under 4 mio. kr.,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Lovforslaget vurderes ikke at påvirke virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende
nye digitale teknologier og forretningsmodeller og/eller udmøntning i en erhvervsrettet digital løs-
ning. Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes derfor ikke at være relevante.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget om beskatning af indregnet fortjeneste, kickback og lign. har ingen administrative konse-
kvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
2444857_0007.png
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. september 2021 til den 6. oktober 2021 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Akademi-
kerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltnin-
gen, CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dan-
ske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, ISOBRO, Justitia, KL, Kraka,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Moderniseringsstyrelsen, Retssikkerhedssekretari-
atet, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening, Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis ja, an-
giv omfang/Hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Implementeringskonsekven-
ser for stat, kommuner og re-
gioner
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige kon-
sekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen.
Lovforslaget vurderes isoleret
set at medføre administrative
udgifter for Skatteforvaltnin-
gen på 1,0 mio. kr. i 2022 og
0,8 mio. kr. fra 2023 og frem.
Udgifterne vedrører kontrol
og vejledning.
Ingen.
Ingen
Ingen.
Ingen.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
2444857_0008.png
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Efter pensionsafkastbeskatningsloven skal pensionsopsparerens beskatningsgrundlag enten opgøres
efter reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a. Valget træffes af pensionsinstituttet
og er bindende for alle pensionsordningerne i instituttet.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 beskattes forskellen mellem et korrigeret ultimodepot og
et korrigeret primodepot. Formålet er som udgangspunkt at beskatte rente i henhold til aftalen og
rentebonus, da det som udgangspunkt er udtryk for pensionsopsparerens andel af pensionsinstituttets
samlede formueafkast og dermed formueafkastet af den pågældendes pensionsopsparing.
I pensionsafkastbeskatningslovens
§ 4, stk. 3, nr. 13,
foreslås det, at det tydeliggøres, at ultimodepotet
i alle tilfælde skal tillægges beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign., som pensionsinstituttet
har modtaget fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der hidrører fra pensionsinsti-
tuttets fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.), der tilskrives forsikringens depot, på anden måde er knyttet til forsikringen eller pensionskas-
seordningen eller udbetales direkte til den berettigede i årets løb med tillæg af skattebeløb indeholdt
efter § 21, stk. 2.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at pensionsopsparerne i livsforsikringsselskaber og
pensionskasser i alle tilfælde skal beskattes af kickback, indregnet fortjeneste og lign., hvis disse
beløb tilskrives depotet, udbetales direkte til den pensionsberettigede eller på anden måde er knyttet
til forsikringen eller pensionskasseordningen.
Til nr. 2
Efter pensionsafkastbeskatningsloven skal pensionsopsparerens beskatningsgrundlag enten opgøres
efter reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a. Valget træffes af pensionsinstituttet
og er bindende for alle pensionsordningerne i instituttet.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 4 a opgøres pensionsopsparernes beskatningsgrundlag efter
en mere direkte metode, hvor der som udgangspunkt kun sker beskatning af aftalt rente og rentebonus,
der tilskrives den pensionsberettigedes depot, samt formueafkast, der udbetales direkte til pensions-
opspareren eller på anden måde, er tilknyttet forsikringen eller pensionskasseordningen.
I pensionsafkastbeskatningslovens
§ 4 a, stk. 2, nr. 7,
foreslås det, at det tydeliggøres, at pensionsop-
spareren i alle tilfælde skal beskattes af beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign., som pensi-
onsinstituttet har modtaget fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der hidrører fra
pensionsinstituttets fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet
fortjeneste og lign.), der tilskrives forsikringens depot på anden måde er knyttet til forsikringen eller
pensionskasseordningen eller udbetales direkte til den berettigede i årets løb med tillæg af skattebe-
løb indeholdt efter § 21, stk. 2.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at pensionsopsparerne i livsforsikringsselskaber og
pensionskasser i alle tilfælde skal beskattes af kickback, indregnet fortjeneste og lign., hvis disse
beløb tilskrives depotet, udbetales direkte til den pensionsberettigede eller på anden måde er knyttet
til forsikringen eller pensionskasseordningen.
Til nr. 3
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 6, stk. 1, skal de institutter, der er nævnt i pensionsafkastbe-
skatningslovens § 1, stk. 2, nr. 3-6, 9, 13 og 14, medregne alle former for formueafkast til beskat-
ningsgrundlaget.
Det foreslås, at det i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 6, stk. 1,
indsættes, at beskatningsgrundlaget
også omfatter beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og
lign.), og beløb, der udgør fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (ind-
regnet fortjeneste og lign.).
De institutter, der er nævnt i pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 2, nr. 3-6, 9, 13 og 14, er
henholdsvis Den Sociale Pensionsfond, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Lønmodtagernes Dyrtids-
fond, hjælpe- og understøttelsesfonde, der er godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 52 og andre
hjælpe- og understøttelsesfonde med pensionslignende formål, såkaldte afviklingskasser, der har
valgt beskatning på institutniveau, visse statsgaranterede pensionskasser, der opgør beskatnings-
grundlaget på institutniveau, samt Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler.
Den foreslåede ændring sikrer, at ATP, LD, hjælpe- og understøttelsesfonde og afviklingskasser m.v.
også beskattes af kickback, indregnet fortjeneste og lign. i det omfang, de modtager sådanne beløb.
Forslaget skal dels ses i sammenhæng med den foreslåede ændring i lovforslagets § 2, nr. 8, af pen-
sionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
Formålet med forslaget er samlet set at sikre en uændret beskatning i forhold til gældende ret, hvor
institutter omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 6 skal modregne kickback og lign. i fradra-
get for formueforvaltningsomkostninger efter pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2.
Til nr. 4
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 1, skal de pensionskasser m.v., der er nævnt i § 1, stk.
2, nr. 1, 2, 7 og 8, medregne alle former for formueafkast til beskatningsgrundlaget.
Det foreslås, at det i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 7, stk. 1,
indsættes, at beskatningsgrundlaget
også omfatter beløb, der hidrører fra rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og
lign.), og beløb, der udgør fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (ind-
regnet fortjeneste og lign.).
De pensionskasser m.v., der er nævnt i pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, 2, 7 og 8,
er henholdsvis pensionskasser, pensionsfonde, der er undtaget fra skattepligt efter selskabsskattelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 9, arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskaber omfattet af § 307 i lov
om finansiel virksomhed og administrationsboer, der administrerer en lukket bestand af pensionstil-
sagn fra en likvideret pensionskasse eller en lukket bestand af livsforsikringer fra et likvideret ar-
bejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab.
Den foreslåede ændring sikrer, at pensionskasser m.v. beskattes af kickback, indregnet fortjeneste og
lign. i det omfang de modtager sådanne beløb. Det bemærkes, at bestemmelsen omfatter kickback,
indregnet fortjeneste og lign., der betales til pensionskasser m.v., uanset om betalingerne sker i for-
bindelse med formueforvaltning af pensionskassens gennemsnitsrenteordninger og markedsrenteord-
ninger.
Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 9, stk. 2 i lovforslagets § 2, nr. 8.
Formålet med forslaget er dels samlet set at sikre en uændret beskatning i forhold til gældende ret,
hvor pensionskasser m.v. omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 7 skal modregne kickback
og lign. i fradraget for formueforvaltningsomkostninger efter pensionsafkastbeskatningslovens § 9,
stk. 2, 1. pkt., dels at sikre at kickback og lign., der kan henføres til markedsrentekunderne i pensi-
onskasser m.v., og som stammer fra markedsrentekundernes fradragsberettigede formueforvaltnings-
omkostninger, ikke kan akkumuleres skattefrit i pensionskassen.
For så vidt angår indregnet fortjeneste og lign., vil beskatningen efter forslaget skulle ske i samme år
som instituttet får fradrag for betalingen af formueforvaltningsomkostningerne. For så vidt angår
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
kickback og lign. vil beskatningen efter forslaget skulle ske i det år, hvor beløbet retserhverves af
pensionsinstituttet.
Det bemærkes, at pensionskassen, uden den foreslåede ændring af pensionsafkastbeskatningslovens
§ 7, stk. 1, ville kunne omgå den beskatning, der foreslås indført for bl.a. markedsrentekunder i pen-
sionskasser af beløb, der hidrører fra kickback og lign., og som f.eks. tilskrives markedsrentekunder-
nes depoter, jf. forslagets § 2, nr. 1 og 2. Den foreslåede ændring af pensionsafkastbeskatningslovens
§ 7, stk. 1, er således nødvendig for at sikre, at kickback og lign., der kan henføres til markedsrente-
kunderne i pensionskasser m.v., og som stammer fra markedsrentekundernes fradragsberettigede for-
mueforvaltningsomkostninger, ikke kan akkumuleres skattefrit i pensionskassen.
Til nr. 5 og 6
Der er tale om tekniske ændringer som følge af lovforslagets § 2, nr. 7, hvor det foreslås at indsætte
et nyt nr. 11 i pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 2.
Til nr. 7
Pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 2, opregner de beløb, som pensionskasser m.v., der er
nævnt i § 1, stk. 2, nr. 1, 2, 7 og 8, kan fradrage ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget.
Det foreslås, at det i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 7, stk. 2, nr. 11,
indsættes, at beløb, der hid-
rører fra rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og beløb, der udgør
fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og lign.),
og som beskattes efter §§ 4 eller 4 a, fradrages ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget.
De pensionskasser m.v., der er nævnt i pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 2, nr. 1, 2, 7 og 8,
er henholdsvis pensionskasser, pensionsfonde, der er undtaget fra skattepligt efter selskabsskattelo-
vens § 3, stk. 1, nr. 9, arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskaber omfattet af § 307 i lov
om finansiel virksomhed og administrationsboer, der administrerer en lukket bestand af pensionstil-
sagn fra en likvideret pensionskasse eller en lukket bestand af livsforsikringer fra et likvideret ar-
bejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at pensionskasser m.v. ved opgørelsen af beskat-
ningsgrundlaget får et korresponderende fradrag, når de overfører kickback, indregnet fortjeneste og
lign. til pensionsopsparere, der beskattes af de overførte beløb.
Til nr. 8
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, 1. pkt., kan der ved opgørelsen af beskatnings-
grundlaget efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3, 6 og 7, fradrages de omkostninger, der i ind-
komståret er afholdt til forvaltning af den skattepligtige formue.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
Formueforvaltningsomkostninger er de omkostninger, der afholdes i forbindelse med pensionsinsti-
tuttets investeringsvirksomhed, dvs. omkostninger forbundet med at investere de pensionsberettige-
des opsparing.
Bestemmelsen medfører dels, at pensionsopsparere med skattebegunstigede pensionsordninger i bl.a.
penge- og kreditinstitutter omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 3 kan fradrage formuefor-
valtningsomkostninger ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget, dels at pensionskasser m.v. omfat-
tet af pensionsafkastbeskatningslovens § 7 og pensionsinstitutter omfattet af pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 6, som f.eks. ATP, LD og hjælpe- og understøttelsesfonde, kan fradrage formuefor-
valtningsomkostninger ved opgørelsen af pensionsinstituttets beskatning.
Det foreslås i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
at det indsættes, at pensionsinsti-
tuttet også har fradrag for betaling af den del af formueforvaltningsomkostningerne, der tilbagebetales
i form af en rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og den del af
omkostningerne, der udgør fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes midler (ind-
regnet fortjeneste og lign.).
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede beskatning af kickback og lign. ved opgørelsen
af beskatningsgrundlaget for institutter omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens §§ 6 og 7, jf.
lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, og den foreslåede beskatning af kickback og lign. af pensionsopsparerne,
jf. lovforslagets § 2, nr. 1 og 2.
Uden den foreslåede ændring af pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, 1. pkt., ville en pensi-
onskasse m.v., der f.eks. i år 1 betalte 100 mio. kr. i formueforvaltningsomkostninger vedrørende
gennemsnitsrenteordningerne og i år 2 fik 10 mio. kr. i kickback, kun have fradrag for de 90 mio. kr.
i år 1, mens det efter forslaget opnår fradrag i år 1 for alle 100 mio. kr. Med ændringen i forslagets §
2, nr. 4, vil pensionskassen blive beskattet af den modtagne kickback på 10 mio. kr. i år 2, hvis rets-
erhvervelsen af kickback sker i dette år.
Formålet med forslaget er så vidt muligt at sikre, at indregnet fortjeneste, kickback og lign. beskattes
og samtidig sikre en sammenhæng i beskatningen således, at de nævnte institutter ikke beskattes to
gange af den tilbagebetalte kickback og lign.
én gang i form af en beskæring af fradraget og én gang
til i form af beskatning af den modtagne kickback.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, 1. pkt., omfatter også fradrag for formueforvaltningsom-
kostninger for pensionsopsparere med skattebegunstigede pensionsordninger i pengeinstitutter m.v.
omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 3. For disse pensionsopsparere medfører den foreslå-
ede ændring af bestemmelsen ingen ændring i pensionsopsparerens fradragsret for formueforvalt-
ningsomkostninger. Pensionsopsparere i pengeinstitutter har således fortsat fradrag for de faktisk af-
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
holdte formueforvaltningsomkostninger, uanset om omkostningerne indeholder elementer af provi-
sion og lign. Det bemærkes, at sådanne beløb, der tilbagebetales til pensionsopsparere i pengeinsti-
tutordninger, anses som en rentebetaling, der er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens
§ 3.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, 2. pkt., skal de omkostninger, der i indkomståret
er afholdt til forvaltning af forsikringen, fradrages i beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbe-
skatningslovens §§ 4 eller 4 a for forsikringer uden ret til rentebonus.
Forsikringer uden ret til rentebonus er såkaldte markedsrenteordninger som f.eks. unit-link ordninger,
hvor pensionsopspareren har direkte indflydelse på investeringen af pensionsmidlerne, og hvor pen-
sionsopsparernes afkast i den rene udgave følger de faktiske investeringer.
Bestemmelsen medfører, at formueforvaltningsomkostningerne for markedsrenteordninger i stedet
for at skulle fradrages i beskatningsgrundlaget for pensionskassen m.v. skal fradrages i pensionsop-
sparernes individuelle beskatningsgrundlag opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller
4 a.
Det individuelle fradrag for formueforvaltningsomkostninger for markedsrenteordninger blev indført
med lov nr. 1339 af 19. december 2008. Det var forudsat i bemærkningerne, at der ikke var tale om
en udvidelse af fradragsretten for markedsrenteordninger, men blot en omplacering af fradragsretten
fra pensionsinstituttet til pensionsopsparerne, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, L 41 som frem-
sat, side 1045.
Bestemmelsen omplacerer fradraget for formueforvaltningsomkostninger for markedsrenteprodukter
fra pensionsinstituttet til instituttets pensionsopsparere med markedsrenteprodukter. De formuefor-
valtningsomkostninger, der er fradrag for, er de omkostninger, der afholdes i forbindelse med pensi-
onsinstituttets investeringsvirksomhed, dvs. omkostninger forbundet med at investere de pensionsbe-
rettigedes opsparing, f.eks. betaling til eksterne formueforvaltere for investering i værdipapirer, de-
potgebyrer, ekstern investeringsrådgivning, drift af særlige it-systemer til overvågning af investerin-
ger og handel med værdipapirer, omkostninger til intern porteføljepleje og overvågning af eksterne
formueforvaltere m.v.
Bestemmelsen indebærer, at de samme formueforvaltningsomkostninger ikke kan fratrækkes to
gange. De formueforvaltningsomkostninger, der er fratrukket i beskatningsgrundlagene efter pensi-
onsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a, jf. § 9, stk. 2, 2. pkt., kan derfor ikke samtidig fratrækkes
i institutskatten efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, jf. § 9, stk. 2, 1. pkt.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
Bestemmelsen indebærer også, at en pensionskasse m.v. ikke kan vælge at tage fradraget for formue-
forvaltningsomkostninger vedrørende markedsrenteordninger i pensionskassens eget beskatnings-
grundlag efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7 i stedet for i markedsrenteordningernes beskat-
ningsgrundlag efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a.
Det foreslås i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 9, stk. 2, 2. pkt.,
at det indsættes, at markedsrente-
kunden også har fradrag for den del af omkostningerne, der tilbagebetales til pensionsinstituttet i form
af en rabat, provision og lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og den del af omkostnin-
gerne, der udgør pensionsinstituttets fortjeneste ved formueforvaltning af de pensionsberettigedes
midler (indregnet fortjeneste og lign.).
Forslaget skal ses i sammenhæng med den foreslåede beskatning af indregnet fortjeneste, kickback
og lign. ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget i lovforslagets § 2, nr. 1-2 og 4.
Formålet med forslaget er så vidt muligt at sikre, at indregnet fortjeneste, kickback og lign. beskattes.
For så vidt angår indregnet fortjeneste og lign., vil beskatningen efter forslaget ske i samme år som
markedsrentekunden får fradrag for betalingen af formueforvaltningsomkostningerne. For så vidt an-
går kickback og lign. vil beskatningen efter forslaget ske i det år, hvor beløbet modtages fra pensi-
onsinstituttet.
Samspillet mellem de foreslåede fradrags- og beskatningsbestemmelser kan illustreres med følgende
forenklede eksempler:
Eksempel 1
hele indkomstårets kickback tilbageføres til markedsrentekunderne
En pensionskasse, der beskattes efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, har 200.000 markedsren-
tekunder, og pensionskassen overvælter en forholdsmæssig andel af pensionskassens faktisk afholdte
formueforvaltningsomkostninger til disse markedsrentekunder, der hver betaler 6.500 kr. i formue-
forvaltningsomkostninger i 2021.
Tilsammen betaler markedsrentekunderne således 1,3 mia. kr. i formueforvaltningsomkostninger i
2021. Pensionskassen modtager 200 mio. kr. i alt i kickback i 2022, der overføres til egenkapitalen. I
2025 tilbagefører pensionskassen 1.000 kr. til hver markedsrentekunde.
Efter forslaget har markedsrentekunden fradrag for alle de betalte 6.500 kr. i formueforvaltningsom-
kostninger for 2021, jf. forslaget til ændring af pensionsafkastbeskatningslovens § 9, stk. 2, jf. forsla-
gets § 2, nr. 8. I 2022 forhøjes beskatningsgrundlaget for pensionskassen med 200 mio. kr. for den
modtagne kickback, jf. forslaget til ændring af pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 1, jf. forsla-
gets § 2, nr. 4.
14
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
I 2025 overføres 200 mio. kr. - svarende til den modtagne kickback i 2022 - fra pensionskassens
egenkapital til markedsrentekunderne, således at de hver får tilskrevet 1.000 kr. til depotet. Efter for-
slaget til ændring af pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 og 4 a, jf. forslagets § 2, nr. 1 og 2, forhøjes
beskatningsgrundlaget for hver markedsrentekunde i 2025 med 1.000 kr. I samme år får pensionskas-
sen et korresponderende fradrag i beskatningsgrundlaget på 200 mio. kr., jf. forslaget til ændring af
pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 2, jf. forslagets § 2, nr. 7.
Eksempel 2
pensionsinstituttet beholder hele indkomstårets kickback
Et livsforsikringsselskab, der beskattes efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8, har udelukkende
markedsrentekunder. Der er 200.000 markedsrentekunder i selskabet. Kunderne opdeles i to grupper
på hver 100.000 kunder med to forskellige risikoprofiler.
Gruppe 1 betaler 3.250 kr. i formueforvaltningsomkostninger pr. kunde i 2021 svarende til 25 pct. af
de gennemsnitlige formueforvaltningsomkostninger i selskabet. Gruppe 2 betaler 9.750 kr. i formue-
forvaltningsomkostninger pr. kunde i 2021 svarende til 75 pct. af de gennemsnitlige formueforvalt-
ningsomkostninger i selskabet. Tilsammen betaler markedsrentekunderne 1,3 mia. kr. i formuefor-
valtningsomkostninger i 2021. Selskabet modtager 200 mio. kr. i kickback i indkomståret 2022, der
overføres til egenkapitalen.
Efter forslaget har markedsrentekunderne i gruppe 1 hver fradrag for 3.250 kr. i formueforvaltnings-
omkostninger i 2021, og markedsrentekunderne i gruppe 2 har hver fradrag for 9.750 kr. i formuefor-
valtningsomkostninger i 2021.
Det bemærkes, at livsforsikringsselskabet selskabsbeskattes af de 200 mio. kr. i kickback, der over-
føres til egenkapitalen i 2022, efter reglerne i selskabsskatteloven. Hvis livsforsikringsselskabet ef-
terfølgende overfører kickback til markedsrentekunderne, får selskabet et tilsvarende fradrag i den
selskabsskattepligtige indkomst, mens markedsrentekunderne efter forslaget skal beskattes af den
overførte kickback.
15
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
2444857_0016.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
---
§2
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 185 af 6. marts 2020, som æn-
dret ved § 3 i lov nr. 672 af 19. april 2021 og §
5 i lov nr. 789 af 4. maj 2021, foretages føl-
gende ændringer:
§ 4.
---
Stk. 3.
Forsikringens depot ved indkomstårets
udgang opgøres således:
1) ---
1.
I
§ 4, stk. 3,
indsættes som
nr. 13:
”13)
Depotet tillægges beløb, der hidrører fra ra-
bat, provision og lign., som pensionsinstituttet
har modtaget fra formueforvaltere m.v. (kick-
back og lign.), og beløb, der hidrører fra pensi-
onsinstituttets fortjeneste ved formueforvaltning
af de pensionsberettigedes midler (indregnet
fortjeneste og lign.), der tilskrives forsikringens
depot, på anden måde er knyttet til forsikringen
eller pensionskasseordningen eller udbetales di-
rekte til den berettigede i årets løb med tillæg af
skattebeløb indeholdt efter § 21, stk. 2.”
§ 4 a.
---
Stk. 2.
Det skattepligtige afkast opgøres som
summen af:
1) ---
2.
I
§ 4 a, stk. 2,
indsættes som
nr. 7:
”7) Beløb,
der hidrører fra rabat, provision og
lign., som pensionsinstituttet har modtaget fra
formueforvaltere m.v. (kickback og lign.), og
16
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
2444857_0017.png
beløb, der hidrører fra pensionsinstituttets for-
tjeneste ved formueforvaltning af de pensions-
berettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.), der tilskrives forsikringens depot, på an-
den måde er knyttet til forsikringen eller pensi-
onskasseordningen eller udbetales direkte til den
berettigede i årets løb med tillæg af skattebeløb
indeholdt efter § 21, stk. 2.”
§ 6.
De institutter, der er nævnt i § 1, stk. 2, nr.
3-6, 9, 13 og 14, skal medregne alle former for
formueafkast til beskatningsgrundlaget.
3.
I
§ 6, stk. 1,
indsættes efter ”beskatnings-
grundlaget”: ”, herunder beløb, der hidrører fra
rabat, provision og lign. fra formueforvaltere
m.v. (kickback og lign.), og beløb, der udgør
fortjeneste ved formueforvaltning af de pensi-
onsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.)”.
Stk. 2-9.
---
§ 7.
De pensionskasser m.v., der er nævnt i § 1,
stk. 2, nr. 1, 2, 7 og 8, skal medregne alle for-
mer for formueafkast til beskatningsgrundlaget,
jf. dog stk. 2 og 3.
4.
I
§ 7, stk. 1,
indsættes efter ”beskatnings-
grundlaget”: ”, herunder beløb, der hidrører fra
rabat, provision og lign. fra formueforvaltere
m.v. (kickback og lign.), og beløb, der udgør
fortjeneste ved formueforvaltning af de pensi-
onsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.)”.
Stk. 2.
Ved opgørelsen af beskatningsgrundla-
get kan fradrages følgende:
1) ---
9) beløb, der hensættes til pensionsordninger
5.
I
§ 7, stk. 2, nr. 9,
udgår ”og”.
omfattet af § 53 i pensionsbeskatningsloven, og
17
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 319: Orientering om høring af nyt element i lovforslag om ændring af pensionsskatteloven m.v.
2444857_0018.png
10) beløb, der hensættes til pensionsordninger,
der er tegnet i selskabets filial i udlandet, på
Færøerne eller i Grønland, og hvis ejer ikke er
skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, eller
hvis ejer er skattepligtig efter kildeskattelovens
§ 1, men efter bestemmelserne i en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst er hjemmehørende i en
fremmed stat, på Færøerne eller i Grønland.
6.
I
§ 7, stk. 2, nr. 10,
ændres ”Grønland.” til:
”Grønland, og”.
7.
I
§ 7, stk. 2,
indsættes som
nr. 11:
”11) beløb, der hidrører fra rabat, provision og
lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og
lign.), og beløb, der udgør fortjeneste ved for-
mueforvaltning af de pensionsberettigedes mid-
ler (indregnet fortjeneste og lign.), og som be-
skattes efter §§ 4 eller
4 a.”
§ 9. --
Stk. 2.
Ved opgørelsen af beskatningsgrundla-
get efter §§ 3, 6 og 7 kan de omkostninger, der
i indkomståret er afholdt til forvaltning af den
skattepligtige formue, fradrages, jf. dog 2. pkt.
For forsikringer uden ret til rentebonus fradra-
ges i beskatningsgrundlaget efter §§ 4 eller 4 a
de omkostninger, der i indkomståret er afholdt
til forvaltning af forsikringen. Omkostningerne
opgøres efter skattelovgivningens almindelige
regler om skattepligtig indkomst. Reglerne om
skattemæssige afskrivninger bortset fra reg-
lerne om afskrivning på driftsmidler finder dog
ikke anvendelse.
8.
I
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter ”fradra-
ges,”: ”
herunder den del af omkostningerne, der
tilbagebetales i form af en rabat, provision og
lign. fra formueforvaltere m.v. (kickback og
lign.), og den del af omkostningerne, der udgør
fortjeneste ved formueforvaltning af de pensi-
onsberettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.),”,
og i
2. pkt.
indsættes efter ”af forsikrin-
gen”: ”,
herunder den del af omkostningerne, der
tilbagebetales til pensionsinstituttet i form af en
rabat, provision og lign. fra formueforvaltere
m.v. (kickback og lign.), og den del af omkost-
ningerne, der udgør pensionsinstituttets fortje-
neste ved formueforvaltning af de pensionsbe-
rettigedes midler (indregnet fortjeneste og
lign.)”.
18