Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 312
Offentligt
2440498_0001.png
Oplæg til møde i Erhvervsforum
Vækst
Skatteministeren, den 3. december 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0002.png
Dagsorden
Dansk økonomi og corona
FL21: Trygt gennem krisen
en grøn, retfærdig og
ansvarlig genopretning af økonomien
Grøn skattereform
Klimaudspil for vejtransport
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0003.png
Dansk økonomi har foreløbigt klaret sig relativt godt gennem krisen
Dansk økonomi befinder sig i en krise, hvor Finansministeriet venter et fald i BNP på 4,5 pct. for hele 2020.
Danmark er blandt de lande, der tidligt fik udviklingen under kontrol, og som derved har kunne sætte en genåbning i gang og øge
aktiviteten i nødlidende erhverv.
Genopretningen er undervejs, og der ventes en stigning i BNP på 4,2 pct. i 2021. Der er dog fortsat betydelig usikkerhed for dansk
økonomi. Det gælder ikke mindst eksporten.
BNP-vækst, udvalgte lande
-8,8 pct. i
1. halvår
Kilde: Finansministeriet
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0004.png
Corona:
Hjælpepakker og stimuli
Før coronapandemien var dansk økonomi
grundlæggende sund og uden væsentlige
ubalancer.
Det har været med til at muliggøre de
omfattende hjælpepakker, der indtil videre har
understøttet økonomien under krisen.
Hjælpepakker
Hjælpepakkerne holdt
hånden under
virksomhederne og
arbejdstagere
Aktiv finanspolitik
Godt udgangspunkt og
aktiv finanspolitik
bidrager til vækst og
jobskabelse
Genopretning
Der er stadig lang vej
ud af krisen, og der er
stor risiko for, at
væksten kan blive
afsporet
Regeringen vil sikre økonomisk tryghed og
danske jobs
det skal sikres gennem en grøn
genstart af Danmark
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0005.png
Genopretning af BNP vil vare ud over 2021
Vi har oplevet et økonomisk tilbageslag, som vi vil mærke konsekvenserne af i flere år fremad.
Vi har allerede investeret mange milliarder i den
økonomiske genopretning, bl.a.:
Udskydelse af betalingsfrister for virksomheder
Rentefri låneordning for moms og lønsumsafgift
Udbetaling af tre ugers indefrosne feriepenge
Højere fradrag for F&U-udgifter
Aftaler om styrket opkvalificering og
ekstraordinært løft af ledige
BNP
Regeringen forhandler aktuelt om yderligere
økonomiske stimuli-tiltag, som skal sikre danske
jobs og en genopretning af økonomien.
Kilde: Finansministeriet
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0006.png
Kommende
finanslovsaftale for 2021
Regeringens forslag til en finanslov
for 2021 er præget af
coronapandemien, der fortsat skaber
både sundhedsmæssig og
økonomisk usikkerhed.
Skarpt fokus på at føre Danmark trygt
gennem coronakrisen og sikre en
grøn genopretning af økonomien.
Et velfærdssamfund for alle
3,2 mia. kr. i 2021 til at løfte velfærden
Det skal gå til kommunal service,
sundhed, ældre og udsatte børn.
Reserve til genstart af dansk
økonomi og corona
9,2 mia. kr. i 2021 til genopretningen
af økonomien og håndtering af
coronapandemien.
Klima og miljø
Ekstraordinært tilskud på 750 mio.
kr. til grøn forskning i 2021
50 mio. kr. årligt i 2021-2024 til
natur og biodiversitet
Tryghed og tillid til hinanden
Løfte skattevæsenet med 1,3 mia.
kr. i 2021
2,1 mia. kr. i 2021 til politiet og
anklagemyndighed
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0007.png
Mere ensartet beskatning er hovedmotor i en grøn skattereform
Det nuværende afgiftsniveau varierer
markant på tværs af anvendelsen af
fossile brændsler.
Flere sektorer er i dag ikke omfattet af
afgiftssystemet eller kun pålagt lave
afgifter.
Regeringen vil indrette fremtidens
afgiftssystem på en måde, så
afgiftsniveauet i højere grad afspejler
de omkostninger, som klimagas-
udledninger fra husholdninger og
erhvervsliv påfører samfundet.
Elementer i den grønne skattereform
Mere ensartet
CO
2
e-beskatning
Implementering
i flere faser
Håndsrækning til
erhvervslivet
En mere ensartet
beskatning af klima-
belastende udled-
ninger er hoved-
motoren i en grøn
skattereform.
Implementering i flere
faser sikrer tid til
omstilling i erhvervslivet,
og mulighed for at
skabe et retvisende
afgiftsgrundlag.
Erhvervslivet får en
håndsrækning på
den korte bane. Det
giver tid til omstilling
og økonomisk
vækst.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0008.png
Forhøjelse af energiafgift for erhverv
Fase 1 omhandler det nuværende energi-
afgiftssystem. Her forhøjes erhvervenes
energiafgift med 6 kr. pr. GJ gradvist fra 2023.
En forhøjelse af erhvervenes energiafgifter har lave
samfundsøkonomiske omkostninger og kan
umiddelbart gennemføres.
Den eksisterende differentiering mellem erhvervene
fastholdes i 2025.
Konsekvenserne for den enkelte virksomhed vil være
afhængig af deres omstilling til mere energieffektiv
produktion i de kommende år.
For mineralogiske processer mv. indfases
afgiftsforhøjelsen senere end andre erhverv. Formålet
er at undgå udflytning af arbejdspladser.
8
Alm. processer
(industri)
Landbrug og
gartneri
Mineralogiske
processer mv.
10,5 kr. pr. GJ
Regeringens udspil
7,5 kr. pr. GJ
Regeringens udspil
6 kr. pr. GJ
Regeringens udspil
4,5 kr. pr. GJ
Gældende regler
1,5 kr. pr. GJ
Gældende regler
0 kr. pr. GJ
Gældende regler
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0009.png
Tiltag i den grønne kickstart til erhvervslivet
Hæve grænse for
straksafskrivninger
Selskaber har i dag
mulighed for at straks-
afskrive maskiner mv. med
en anskaffelsespris under
14.100 kr. Grænsen
foreslås forhøjet til 30.000
kr.
Investeringsvindue i
2021 og 2022
Virksomheder kan i dag
fratrække 25 pct. af deres
afskrivninger til bl.a. grønne
investeringer i den
skattepligtige indkomst.
Satsen foreslås hævet til 41
pct. i 2021 og 2022.
Fastholde bundfradrag
i svovlafgift
Bundfradraget i svovl-
afgiften giver en afgifts-
lempelse til særligt
betonindustrien. Fradraget
foreslås fastholdt, såfremt
det er muligt inden for
statsstøttereglerne.
Udvide
Erhvervspuljen
Den nuværende
Erhvervspulje yder tilskud til
virksomheders energi-
investeringer. Erhvervspuljen
foreslås udvidet med ca. 315
mio. kr.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0010.png
Stort milliardbeløb til grøn omstilling er allerede givet
Klimaaftalen
I Klimaaftalen for energi og industri
mv. fra juni 2020 prioriteres 22,5 mia.
kr. frem mod 2030 til blandt andet en
ambitiøs omstilling af industrien.
PSO-aftalen
Udfasning af PSO-aftalen
indebærer en lempelse på ca.
3,6 mia. kr. i 2021 for erhverv.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0011.png
Vejtransporten i Danmark skal være grønnere
Transportsektoren forventes i 2030 at udlede knap
14 mio. ton
CO
2
. Det svarer til ca. 1/3 af Danmarks
samlede
drivhusgasudledninger.
Vejtransport forventes alene at udgøre ca. 90 pct. af
de samlede udledninger fra transportsektoren.
Transportsektorens udledninger, mio. tons CO
2
e
15
Stigende efterspørgsel
efter transport øger
transportsektorens
udledninger.
Vejtransportens
CO
2
-udledninger i 2030 vil
primært stamme fra personbiler, varebiler og
lastbiler. Disse udleder til sammen ca. 12 mio.
ton
CO
2
. Busser og motorcykler står for
yderligere ca. �½ mio. tons
CO
2
.
Vejtransportens udledninger i 2030 fordelt på
transportmiddel, mio. tons CO
2
e.
Motorcykler
Busser
0,1
0,4
10
12,5
5
9,6
13,0
12,6
Lastbiler
2,6
0
1990
Vejtransport
Øget elektrificering af vej-
og banetransporten samt
en øget effektivisering af
køretøjer sænker
udledningerne.
Personbiler
7,3
Varebiler
2,1
2018
Sø- og luftfart
Indenrigs sø-
og luftfart
2025
Forsvar mm.
2030
Jernbane
11
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0012.png
Regeringens klimaudspil til grønnere vejtransport
Regeringen vil reducere CO
2
-udledningen fra
vejtransporten og derved bidrage til opfyldelse af 70
pct.-målsætningen.
Regeringen har følgende principper:
Den grønne omstilling af vejtransportsektoren skal ske økonomisk
ansvarligt og fuldt finansieret inden for vejtransportområdet.
Den grønne omstilling skal balancere mange hensyn og give
størst mulig CO
2
-reduktion for pengene.
Den grønne omstilling af vejtransportsektoren skal være langsigtet
og sikre gode rammevilkår for borgere, virksomheder og den
grønne teknologiske udvikling.
Den grønne omstilling skal ske samtidig med, at vi bevarer et
stærkt velfærdssamfund, der er socialt retfærdigt.
Det samlede udspil er fuldt finansieret år for år.
Regeringens udspil til klimatiltag indeholder bl.a.:
Omlægning af bilafgifter
Grønnere brændstof
Vejafgift for lastbiler
Understøtte grønnere transportformer
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 312: Materiale til samrådsspørgsmål AA den 2. september 2021
2440498_0013.png
Spørgsmål
13