Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 297
Offentligt
2435420_0001.png
Frederiksberg den 12. maj 2021
Forretningsorden for
Spilreklamenævnet
Nævnets sammensætning mv.
§ 1.
Spilreklamenævnet ledes af en uafhængig formand. Formanden skal enten være dommer eller
advokat og skal være neutral og uafhængig af den samlede spilleindustri. Såfremt formanden er
dommer, udpeges denne efter indstilling fra Dommerforeningen. Såfremt formanden er advokat,
udpeges denne af Nævnets medlemmer sammen med sekretariatet. Spilreklamenævnets formand
udpeges for en 4-årig periode med mulighed for forlængelse.
Stk. 2. Spilreklamenævnet består
ud over formanden - af 4 udpegede medlemmer.
Som medlemmer af Nævnet udpeges 2 medlemmer fra spilleindustrien. Ét medlem fra væddemåls- og
onlinekasino-operatørerne og ét medlem fra lotterierne.
Dansk Kasinoforening og Dansk Automat Brancheforening udpeger derudover hver et ad hoc-medlem
til Spilreklamenævnet. Såfremt den klage, som Nævnet skal behandle, vedrører et landbaseret kasino,
træder lotteriernes repræsentant ud og erstattes af det af Dansk Kasinoforening udpegede ad hoc-
medlem, som indtræder i Nævnet som fuldgyldigt medlem for så vidt angår behandlingen af den
pågældende klage. Såfremt den klage, som Nævnet skal behandle, vedrører landbaserede
spilleautomater, træder lotteriernes repræsentant ud og erstattes af det af Dansk Automat
Brancheforening udpegede ad hoc-medlem, som indtræder i Nævnet som fuldgyldigt medlem for så
vidt angår behandlingen af den pågældende klage.
De af Dansk Kasinoforening og Dansk Automat Brancheforening udpegede ad hoc-medlemmer kan i
øvrigt deltage i Nævnets møde som observatører uden stemmeret.
Derudover udpeges 2 medlemmer, som skal repræsentere spilbrugernes interesser. Disse medlemmer
kan repræsentere Forbrugerorganisationer, forskningsinstitutioner eller andre institutioner, som må
anses for at repræsentere spilbrugernes interesser. Der kan også udpeges personer, som skønnes at
have en særlig viden på området, uden at disse personer repræsenterer eller er knyttet til en specifik
organisation, dette kan f.eks. være en forsker eller en anden person, som vurderes at have særlig viden
eller kompetencer på området.
Stk. 3. Der kan udpeges suppleanter for de udpegede medlemmer. Beslutning herom træffes af den
organisation, som har udpeget medlemmet.
Stk. 4. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan deltage som observatør ved Spilreklamenævnets møder.
HORESTA • Vodroffs ej
Frederiksberg • tlf. +
.horesta.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
2435420_0002.png
Stk. 5. Medlemmer af Nævnet udpeges for en 3-årig periode med mulighed for forlængelse.
Stk. 6. Nye medlemmer kan efter ansøgning optages i Spilreklamenævnet, hvis alle medlemmer er enige
herom. Antallet af medlemmer skal altid være et lige tal.
§ 2.
Spilreklamenævnet træffer, jf. § 12, beslutning i sager om Spilmarkedsføring, i henhold til det af
spilleindustrien vedtagne spilkodeks samt i henhold til markedsføringslovens regler og de regler om
markedsføring af spil, som findes i spilleloven og tilhørende bekendtgørelser. spilleindustriens
Adfærdskodeks er udtryk for, hvad der af spilleindustriens aktører anses for at være god
markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 3.
§ 3.
Spilreklamenævnets formand tilrettelægger Spilreklamenævnets arbejde og fastlægger efter
drøftelse med Nævnets medlemmer mødedatoerne. Det tilstræbes, at der fastlægges mødedatoer i
Nævnet for minimum et halvt år af gangen. Formanden leder møderne. Spilreklamenævnet afholder 5-
8 møder årligt, og i øvrigt når sagernes ekspedition nødvendiggør dette.
§ 4.
Spilreklamenævnet bistås af et sekretariat. HORESTA varetager sekretariatsfunktionen for
Spilreklamenævnet.
Klager og sagsbehandling
§ 5.
Der er fri klageadgang til Spilreklamenævnet, og klager kan indgives af privatpersoner,
virksomheder, organisationer m.v. Klager indgives skriftlig til sekretariatet. Endvidere har
Spilreklamenævnet mulighed for at tage sager op af egen drift, såfremt et eller flere medlemmer
anmoder herom.
§ 6.
Formanden kan afvise klager, som ikke hører under Spilreklamenævnets kompetence, som er
åbenbart grundløse, eller som er indgivet anonymt. Beslutning herom træffes efter indstilling fra
sekretariatet.
§ 7.
Sagsbehandlingen foregår på skriftligt grundlag. Sekretariatet videresender en indgiven klage til den
indklagede erhvervsdrivende til udtalelse.
Stk. 2 Klagen skal vedrøre en aktuel markedsføring eller en markedsføring, der har fundet sted inden for
det seneste halve år.
Stk. 3. Sekretariatet fastsætter en frist på minimum 2 uger for den indklagede erhvervsdrivende til at
afgive udtalelse og eventuelt andre oplysninger, som sekretariatet finder påkrævede i behandlingen af
den konkrete sag. Fristen regnes fra datoen for sekretariatets anmodning til den indklagede om en
udtalelse. Hvis sekretariatet ikke har modtaget en udtalelse fra den indklagede inden fristens udløb,
kontaktes den indklagede på ny og gives yderligere minimum 1 uges frist til at afgive bemærkninger.
HORESTA • Vodroffs ej
Frederiksberg • tlf. +
.horesta.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
2435420_0003.png
Hvis ikke indklagede afgiver bemærkninger indenfor den anførte frist, tager Spilreklamenævnet stilling
til sagen på det foreliggende grundlag.
Nævnet kan anmode den indklagede virksomhed om at fremkomme med en kopi af den markedsføring,
som der er klaget over, herunder i form af lydoptagelser (hvis radioreklame), billeder, tekst eller video.
Hvis ikke den indklagede fremkommer med dette materiale, træffes der beslutning på baggrund af de
af klager fremkomne oplysninger.
Stk. 4. Sekretariatet drager i øvrigt omsorg for sagens oplysning og indhenter af egen drift det fornødne
grundlag for Nævnets behandling. Sekretariatet vejleder i fornødent omfang klager og indklagede.
§ 8
Spilreklamenævnet tilstræber, at sagsbehandlingstiden for en klage ikke overstiger 3 måneder fra
klagen modtages, til Nævnets beslutning sendes ud til klager og indklagede.
§ 9.
Materiale til møder sendes minimum 7 dage før mødets afholdelse, medmindre særlige
omstændigheder betyder, at denne frist ikke kan overholdes.
§ 10.
Spilreklamenævnet er beslutningsdygtigt, når formanden, én repræsentant fra spilleindustrien og
én repræsentant, som repræsenterer spilbrugerne, er til stede.
§ 11.
Spilreklamenævnet træffer beslutning ved simpelt stemmeflertal, hvor alle medlemmer samt
formanden har én stemme.
Stk. 2. Hvis medlemmerne ikke er enige, skal dissensen gengives i Nævnets udtalelse. Navnene på
dissentierende medlemmer anføres.
Stk. 3. Såfremt et medlem er inhabil i en sag, overføres dette medlems stemme til dennes suppleant
eller til det andet medlem, som repræsenter hhv. spilleindustrien eller spilbrugerne.
Stk. 4. Et medlem er inhabil, hvis et flertal i Spilreklamenævnet, herunder formanden, anser et medlem
for at være inhabil, eller hvis et medlem selv erklærer sig inhabil. Inhabilitet vil bl.a. foreligge, hvis et
medlem er ansat i den indklagede virksomhed, eller hvis et medlem har personlige, familiære eller
økonomiske interesser i en indklaget virksomhed, eller hvis et medlem er i familie med eller i øvrigt har
nære personlige relationer til en klager.
§ 12.
Spilreklamenævnet kan efter behandlingen af en klage reagere på følgende vis:
1. Kritik
Vurderer Spilreklamenævnet, at det indklagede markedsføringstiltag er i strid med spilleindustriens
adfærdskodeks eller spillelovgivningens eller markedsføringslovens regler om markedsføring, udtaler
Spilreklamenævnet kritik heraf. Spilreklamenævnet forventer, at en sådan beslutning om kritik bliver
fulgt op af umiddelbar handling, enten gennem direkte stop for markedsføringen eller gennem ændring
af markedsføringstiltaget. Kritikken kan blive offentliggjort gennem en pressemeddelelse.
HORESTA • Vodroffs ej
Frederiksberg • tlf. +
.horesta.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
2435420_0004.png
2. Efterretning
Vurderer Spilreklamenævnet, at et markedsføringstiltag er i strid med spilleindustriens adfærdskodeks
eller markedsføringsreglerne, og redegør indklagede allerede i deres bemærkninger til sagen for, at de
har stoppet eller ændret markedsføringstiltaget i en sådan grad, at Spilreklamenævnet vurderer, at
markedsføringen ikke længere er i strid med spilleindustriens adfærdskodeks eller
markedsføringsreglerne, udtaler Spilreklamenævnet kritik, men tager i øvrigt sagen til efterretning.
3. Ingen kritik
Vurderer Spilreklamenævnet, at det indklagede markedsføringstiltag ikke er i strid med spilleindustriens
adfærdskodeks eller markedsføringsreglerne, kommer Spilreklamenævnet med en begrundet udtalelse
herom, således at Spilreklamenævnets overvejelser fremgår.
§ 13.
Forud for nævnsmøderne modtager medlemmerne kopi af klagen, kopi af den indklagedes
bemærkninger til klagen samt øvrig relevant dokumentation i tilknytning til klagen.
Sekretariatet kan, hvis det skønnes relevant, sammen med klagen sende et udkast til Nævnets udtalelse
ud sammen med klagen.
På Nævnsmødet drøfter Nævnets medlemmer de modtagne klager. På baggrund af drøftelserne på
mødet udarbejder sekretariatet skriftlige udkast til Spilreklamenævnets beslutninger vedrørende
klagerne. Disse udkast udsendes til medlemmerne af Nævnet og formanden senest én uge efter mødet.
Nævnsmedlemmerne får én uge til at komme med bemærkninger til de modtagne udkast til Nævnets
beslutninger. Sekretariatet har herefter én uge til at indarbejde eventuelle bemærkninger.
Såfremt der skønnes at være behov herfor, kan sekretariatet efter at have modtaget bemærkninger fra
Nævnets medlemmer udsende et revideret beslutningsudkast til Nævnets bemærkninger.
Udkast til Nævnets beslutninger godkendes endeligt af formanden og udsendes herefter til klageren og
den indklagede virksomhed. Beslutningen offentliggøres også på Nævnets hjemmeside.
Formanden kan, hvis der blandt nævnsmedlemmerne er uenighed om formuleringen af Nævnets
beslutning, beslutte, at formuleringen af beslutningen drøftes på næste nævnsmøde.
§ 14.
Spilreklamenævnet afgiver årligt en beretning om sin virksomhed. Beretningen udarbejdes af
sekretariatet og godkendes af Nævnets medlemmer. Beretningen sendes til Forbrugerombudsmanden
og offentliggøres på Spilreklamenævnets hjemmeside.
Orientering og oversendelse af Nævnets udtalelser
§ 15.
Spilreklamenævnet orienterer Spillemyndigheden - og
Forbrugerombudsmanden - om de beslutninger, som Nævnet træffer.
i
relevant
omfang
også
HORESTA • Vodroffs ej
Frederiksberg • tlf. +
.horesta.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
2435420_0005.png
Udgifter til Nævnets virksomhed
§ 16.
Udgifter til Spilreklamenævnets virksomhed afholdes af HORESTA, jf. aftale herom med
spilleindustriens parter.
Ændring af forretningsorden
§ 17.
Ændringer til forretningsorden skal vedtages med et flertal af Nævnets stemmer, herunder
formandens stemme.
Stk. 2. Forretningsordenen revideres første gang 1 år efter, at den er vedtaget. Herefter kan
Spilreklamenævnets medlemmer revidere forretningsordenen, når der skønnes at være behov herfor.
HORESTA • Vodroffs ej
Frederiksberg • tlf. +
.horesta.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
2435420_0006.png
Vedtagelse af forretningsorden
§ 18. Forretningsordenen underskrives af alle medlemmer af Spilreklamenævnet.
Formand
_________________________________
Jacob Scherfig
Væddemål- og onlinekasino
Lotterierne
_________________________________
Morten Rønde
_________________________________
Kate Jacquerot
Forskningsklinikken for Ludomani
Institut for Kommunikation og Psykologi, AAU
________________________________
Thomas Marcussen
_________________________________
Lars Pynt Andersen
Dansk Kasinoforening
Dansk Automat Brancheforening
________________________________
Erik Jensen
_________________________________
Gunnar Sørensen
HORESTA • Vodroffs ej
Frederiksberg • tlf. +
.horesta.dk