Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 297
Offentligt
Adfærdskodeks for spilbranchen
(Socialt ansvarlig markedsføring m.v.)
Aftaleparter:
CEGO A/S
Danish Online Gambling Association (DOGA)
Dansk Automat Brancheforening
Dansk Kasinoforening
Danske Licens Spil A/S
Danske Lotteri Spil A/S
Elite Gaming A/S
Klasselotteriet A/S
Landbrugslotteriet
Royal Casino
Varelotteriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
Februar 2021
Indhold
Introduktion
Adfærdskodeksets formål og rolle
Hvem er omfattet af adfærdskodekset
Rammerne for adfærdskodekset
Begrænsning af spilreklamer på tv
Begrænsning i udformning af spilreklamer
Ansvarligt spil budskab
Aldersgrænse budskab
Sponsorering af sportsbegivenheder
Internet og sociale medier
Pop-up vinduer med oplysning om tids-
og pengeforbrug (”reality-check”)
Branchenævn
Opfølgning og revision
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
Introduktion
Adfærdskodekset for spilbranchen er udarbejdet på baggrund af
Aftale om nye tiltag mod
spilafhængighed og justering af spil-aftale
fra den 29. juni 2018. Aftalen opfordrede branchen til at
udarbejde et fælles adfærdskodeks, og det er en opfordring, Aftaleparterne i høj grad byder
velkommen.
Siden den delvise liberalisering af spilmarkedet i 2012 har udviklingen på spilmarkedet været positiv.
Markedet for spil er velfungerende, der er bedre kontrol med spilafhængighed og spilindustrien bidrager
med skatteindtægter til den danske stat. Ifølge en undersøgelse lavet af VIVE (Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd) i 2016 er udbredelsen af spilproblemer mindre i Danmark end i f.eks.
Norge, England og Finland.
I tæt samarbejde med de danske myndigheder ønsker Aftaleparterne at sikre en effektiv og ensartet
regulering af markedet, der både fremmer fair konkurrence mellem udbydere af spil og imødegår
potentielle risici forbundet med spil om penge. Spil er for langt de fleste forbrugere en underholdende
fritidsaktivitet. Der er dog enkelte spillere, der udvikler spilproblemer. Der påhviler derfor spilbranchen
et særligt ansvar for at tage alle rimelige skridt til at minimere den potentielle skadevirkning af spil,
herunder sikre at børn under 18 ikke får adgang til spil om penge. Det er hensigten med dette kodeks
at styrke forbrugerbeskyttelsen og medvirke til at sikre, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til
afhængighed.
Adfærdskodeksets formål og rolle
Formålet med adfærdskodekset er bl.a. at styrke den sociale ansvarlighed af spilbranchens
markedsføring ved at fastsætte rammer og værktøjer, der går udover de krav, der allerede er pålagt af
lovgivere og myndigheder for der igennem at øge forbrugerbeskyttelsen og medvirke til, at spil ikke
udvikler sig fra underholdning til spilafhængighed.
Kodekset skal betragtes som et pejlemærke og et sæt minimumskrav til industrien. Den enkelte
spiludbyder kan gå længere end kodekset foreskriver.
Kodekset har til formål at være et supplement til den eksisterende lovgivning og regulering.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
Hvem er omfattet af adfærdskodekset
Det er Aftaleparternes intention at opnå tilslutning til efterlevelse af adfærdskodekset fra hele
spilbranchen. Aftaleparterne vil arbejde intensivt på at sikre tilslutning fra alle spiludbydere på det
danske marked og vil løbende offentliggøre en liste over de spiludbydere, der har tilsluttet sig
kodekset. Alle spiludbydere og brancheorganisationer er velkomne
og opfordres
til at tilslutte sig
adfærdskodekset. Udover omkostninger forbundet med at efterleve kravene i kodekset, kræver det
ingen betaling at tilslutte sig kodekset, men der kan senere være omkostninger i forbindelse med
etablering og drift af et branchenævn. Spiludbyderne, der tilslutter sig og efterlever kodekset, vil få
mulighed for at henvise til kodekset på deres hjemmeside.
Rammerne for adfærdskodekset
Kodekset vil i de kommende afsnit adressere en række konkrete områder, hvor supplerende rammer
og retningslinjer udstikkes. I gældende lovgivning er der dog allerede en række regler, som
spiludbydere skal følge. Disse er bl.a.:
1. Al markedsføring af spil skal være lovlig, herunder ikke være vildledende
2. Markedsføring af spil skal være socialt ansvarlig og have særlig fokus på at beskytte børn, unge og
sårbare målgrupper mod skade eller udnyttelse
3. Markedsføring af spil må hverken i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes
mod børn og unge under 18 år
4. Markedsføring af spil må ikke ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at
deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes
5. Markedsføring af spil må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer
en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept
6. Markedsføring af spil skal fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde således, at
der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større, end den i realiteten er
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
2435419_0005.png
Begrænsning af spilreklamer på tv
De politiske partier bag den seneste spilaftale har udtrykt bekymring for, at spilreklamer fylder meget
i alle danske medier, og at spilreklamer vises på tv på alle tidspunkter af døgnet. Aftaleparterne
anerkender den bekymring og vil med de følgende tiltag begrænse hvornår spilreklamer vises på tv,
særligt med fokus på at undgå markedsføring i tiden omkring børne- og ungdomsudsendelser.
7. Aftaleparterne anerkender, at antallet af spilreklamer på tv har nået et højt niveau. Derfor indledes
snarest muligt en forpligtende dialog med de kommercielle tv-stationer med det formål at opnå en
markant reduktion af antallet af spilreklamer i sendefladen. Udover en reduktion i antallet af
reklamer, ønsker Aftaleparterne en aftale om, hvornår spilreklamer må vises, således at
spilreklamer ikke placeres i reklameblokke lige før eller efter børne- og ungdomsudsendelser og
ikke placeres i samme reklameblokke som kviklånsreklamer m.v.
Begrænsning i udformning af spilreklamer
Der har været udtrykt bekymring over, at nogle spilreklamer giver indtryk af social accept igennem
spil, hvilket kan være i strid med spillovens regler. For at styrke den sociale ansvarlighed i
udformning af spilreklamer, fastsætter adfærdskodekset følgende krav, der supplerer den gældende
lovgivning.
Henset til, at børn og unge under 18 år primært modtager markedsføring via web og sociale medier og
ikke via flow tv, skal spiludbyderne ved reklamering på web og på sociale media markedsføring
benytte sig af relevante dataværktøjer og den data, de har til rådighed om kunder, til at undgå at
markedsføringen rettes mod til denne gruppe af personer.
8. Markedsføringsmaterialer må ikke:
8.1.
Være rettet mod unge under 18 år via valg af medie eller den kontekst
markedsføringen fremgår i
Ved direkte markedsføring af spil anvende personer under 25 år eller anvende personer, der
af spilleren kan opfattes som ”autoriteter”, der har særlig indsigt i spillet. Dette gælder dog
ikke ved aktivering af sponsorater
Vise eller opmuntre til socialt uansvarlig spilleadfærd, der kan lede til finansiel, social
eller emotionel skade
På utilbørlig vis udnytte svagheder, godtroenhed, uerfarenhed eller manglende viden
5
8.2.
8.3.
8.4.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
hos sårbare personer
8.5.
Indikere, at spil kan være en flugt fra personlige, professionelle eller
uddannelsesmæssige problemer såsom ensomhed eller depression
Indikere, at spil kan være en løsning på økonomiske problemer
Vise spil som uundværligt eller noget der tager forrang i livet, f.eks. over familie, venner
eller professionelle eller uddannelsesmæssige forpligtelser
Forbinde spil med forførelse, seksuel succes eller forbedret attraktivitet
Indikere at spil på egen hånd er at foretrække frem for sociale spil
8.6.
8.7.
8.8.
8.9.
8.10. Udnytte kulturelle overbevisninger for spil eller held
8.11. Vise spilreklamer op af kviklånsreklamer
8.12. På utilbørlig vis opmuntre til hastværk
Ansvarligt spil budskab
9. Adfærdsparterne finder, at det er god skik at inkludere et spil ansvarligt budskab i al markedsføring,
hvor det er praktisk muligt, og det er et krav, at et sådant budskab indgår i alle tv-reklamer for spil
10. Et spil ansvarligt budskab har til formål at tilskynde den enkelte bruger til mådehold og bevidsthed
om eget forbrug. Budskabet kan formuleres på mange måder og nogle formuleringer kan være
underlagt copyright. Eksempler på formuleringer kan være: ”Spil med omtanke”, ”Spil for sjov, ikke
for at vinde”, ”Lad ikke spillet spille dig”, ”Vindere ved hvornår de skal stoppe”.
11. Da der findes mange former for markedsføring og markedsføringskanaler, er det vanskeligt at
opsætte præcise krav til hvordan spil ansvarligt budskab skal præsenteres. Det bør dog sikres, at
budskabet vises på en sådan måde, at modtageren bliver opmærksom på budskabet
12. Mere oplysning om tiltag, som forebygger spilafhængighed enten i form af en reklame afmelding,
der oplyser bedre eller i form af særskilte reklamer, som oplyser forbrugere om, hvilke muligheder
man har for at begrænse sit spil, og hvorledes man søger hjælp.
13. Online spiludbydere (Udbydere med kasino- og væddemålslicens) skal have en automatiseret
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
proces implementeret, der overvåger spillernes adfærd, således spilafhængighed aktivt kan
forebygges.
Aldersgrænse budskab
14.
Markedsføring af spil på tv, sociale medier eller i trykte medier skal inkludere et ”18+” eller
”Aldersgrænse 18 år” eller tilsvarende budskab. Der kan dog være et ”16+” eller ”Aldersgrænse
16 år” ved reklamer for lotterispil, dog et ”16+” eller ”Aldersgrænse 16 år” eller tilsvarende
budskab for så vidt angår landbaseret lotteri og klasselotteri.
Sponsorering af sportsbegivenheder
15. Logoer eller markedsføringsbudskaber fra spiludbydere må ikke vises på merchandise, der er
målrettet eller designet kun til børn.
Internet og sociale medier
16. Alle spiludbydere skal på deres officielle hjemmesider have oplysninger om ansvarligt spil samt
henvisninger til kilder med mere detaljeret information
17. Spiludbyderes profiler og sider på sociale medier (fx Facebook, Youtube, Twitter, Instagram mv.)
skal tydeligt oplyse om aldersgrænsen for spil (et ”18+ budskab”), samt henvise til
spilafhængigheds-hotlinen
(”Stopspillet”).
18. Ved markedsføring på sociale medier, der tilbyder mulighed for at screene for brugerens alder (fx
Twitter) eller aldersbegrænse indhold (fx Youtube), skal spiludbydere benytte en sådan mulighed
for på den vis at sikre, at markedsføringsmateriale ikke vises til børn eller unge under 18 år.
Pop-up vinduer med oplysning om tids-
og pengeforbrug (”reality-check”)
19. For at øge spillernes opmærksomhed om tids- og pengeforbrug, skal spiludbydere med
regelmæssige mellemrum give spilleren klare meddelelser om gevinster og tab samt oplysninger
om, hvor længe spilleren har været logget ind, jf. dog punkt 19 og 20.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 297: Henvendelse af 20/8-21 fra HORESTA om orientering af etablering af et Spilreklamenævn
20. Meddelelser om tids- og pengeforbrug skal vises tilstrækkelig lang tid til, at spilleren kan orientere
sig om oplysningerne. Meddelelserne skal efterfølgende accepteres af spilleren, og spilleren skal
sammen med bekræftelsen gives mulighed for enten at standse eller fortsætte med at spille.
21. Spiludbydere med tilladelse til udbud af gevinstgivende spilleautomater eller landbaseret kasino kan
på anden vis gøre spilleren opmærksom på tidsforbrug, eksempelvis ved at have et ur hængende
på stedet, hvor spillet udbydes.
22. Punkterne 19-21 gælder ikke for klasselotterier og indtægtsbegrænsede udbydere af onlinekasino
og væddemål.
Uddannelse
23. Ansatte skal uddannes i spilansvarlighed. Onlinespiludbyderne skal uddanne alle ansatte, der har
kundekontakt, i forståelse og forebyggelse af spilproblemer. I landbaserede væddemålsbutikker
skal den spilansvarlige bestyrer uddannes.
Branchenævn
24. Aftaleparterne har til hensigt snarest muligt at etablere et branchenævn, som skal behandle
klager over Aftaleparters overtrædelser af adfærdskodeksets bestemmelser.
Opfølgning og revision
Adfærdskodekset er formuleret med fokus på de mest almindelige former for markedsføring, herunder
trykte medier og tv-reklamer. Den teknologiske udvikling muliggør hele tiden nye
markedsføringskanaler. Hvor det er muligt, bør adfærdskodeksets hensigter og principper tolkes som
gældende også for nye medier og kanaler til forbrugeren.
25. Kodekset vil blive evalueret og revideret løbende og minimum én gang årligt. Evaluering og
revision foretages af Aftaleparterne i dialog med lovgiver og de danske myndigheder på området.
Det står dog hver af Aftaleparterne frit at sætte yderligere eller alternative krav for deres spiludbud
og orientere de andre Aftaleparter og Spillemyndigheden herom.
Nærværende udgave træder i kraft den 15. februar 2021.
8