Vejle, den 05.07.2021
Til Ska4eminister Morten Bødskov, & Ska4eudvalget
Forslag )l sæsonnummerplader/ fleksibel )l- og framelding af autocampere set med en ny )lgang.
AutocamperGruppen Danmark ønsker at genåbne for et Idligere forslag omkring sæsonplader/af- og
Ilmelding eMer den tyske, den svenske eller helt andre modeller Il autocampere. De4e skal bl.a ses i lyset
af, at det ikke ser økonomisk interessant ud med sæsonplader for motorcykler og veteranbiler, samt at
autocampere ifølge en analyse fra Dansk Kyst- og Naturturisme i 2020 viste at autocampere i gennemsnit
kun beny4es Il 63 overnatninger om året. Ved den begrænsede brug udleder disse køretøjer en minimal
mængde CO
2
og NOx i forhold Il køretøjer der beny4es dagligt. En stor andel af autocamperne betaler fuld
årlig vægtafgiM, med mindre de vil betale for et sæt nye nummerplader og det drejer sig om ca. halvdelen
ifølge analyser. Vi vil ligeledes argumenterer for, hvorfor vi ikke mener at det beregnede mindreprovenu Il
statskassen ved indførsel af sæsonplader har det omfang som Ska4eministeren Ilkendegav i sit svar Il
AutoCamperRådet i 2020 og at det derfor ikke er rimeligt at disse køretøjer ikke kan opnå en ordning, der
muliggør en årlig økonomisk pause i grøn ejerafgiM og forsikring, uden at skulle udskiMe nummerplader.
SIlstandspauser er der mulighed for i landene der omgiver os - Tyskland, Sverige, Holland og i øjeblikket
(2021) er der høring om de4e i Norge.
Selv om registreringafgiMen blev nedsat i slutningen af 2017 for autocampere, fra 60% Il 45% af hele
køretøjet, er niveauet stadig langt højere end i vores nabolande. Man skal her holde sig for øje, at det her
drejer sig om “Ferie- FriIdskøretøjer” med en størrelse der er større end almindelige personbiler, hvorfor
det f.eks på offentlige parkeringspladser, for det meste giver P-problemer med P-båse i personbils størrelse.
Selv med en reduceret registreringsafgiM, steg antallet af solgte fabriksnye autocampere. I 2020 med hele
370% set i forhold Il det sidste år med mindste afgiMen på 60% registreringsafgiM (2017). De4e har bidraget
med en indtægt Il den danske stat på anslået trehundredehalvtres millioner kroner om året, alene fra de
relaIvt få køretøjer i denne køretøjsgruppe, der udløser høje registreringsafgiMer, og der i gennemsnit kun
belaster vejne4et i 63 dage om året ifølge en analyse fra
Dansk Kyst- og Naturturisme,
heraf de 32 dage i
Danmark.
I Ska4eminister Morten Bødskov’s svar Il AutoCamperRådet (ACR) i 2020 vurdere Ska4eministeren at et en
svensk sIlstands model vil indebære et mindre provenu Il staten på 40-50 millioner kroner, såfremt
Ska4eministerens scenarie vil betyde at alle veterankøretøjer og motorcykler også formodes at ville køre
sæsonkørsel ligesom autocampere. Vi mener at Ska4eministeriets skøn hviler på en forkert provenu
vurdering, samt fejlvurdering i antallet af køretøjer. Link:h4ps://www.M.dk/samling/20191/almdel/sau/
spm/218/svar/1631923/2146535.pdf
Vi har derfor sat os for at føre bevis for de4e. I omtalte analyse fra Dansk Kyst- og Naturturisme der blev
gennemført i samarbejde med sparring fra bl.a AutoCamperRådet (ACR) og AutocamperGruppen, viser at
55% af de danske autocamperbrugere ikke har overnatninger fra 1. november Il 28. februar (4 måneder) i
Danmark. De4e resultat kan sammenlignes med en undersøgelse udført af AutoCamperRådet og
AutoCamperGruppen i 2013-14, hvor autocamperbrugerene blev spurgt om de Idligere havde afmeldt
deres autocamper om vinteren. Det blev bevaret med et ja fra 38% af de adspurgte og 53% svare at de har