Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2418070_0001.png
Juni 2021
Borger- og retssikkerhedschefen
Borger- og retssikker-
hedschefens
beretning for 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
Beretning for 2020
Side 1
Indholdsfortegnelse
Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020 .......................................... 2
Forord ..................................................................................................................................................... 3
Udvalgte temaer fra årets indsigelsessager ............................................................. 5
Skatteforvaltningens kommunikation ....................................................................................... 5
Sammenhængskraften i Skatteforvaltningen ..................................................................... 11
Notat- og journaliseringspligten .............................................................................................. 16
Årets indsigelser i tal .................................................................................................. 24
Nye indsigelsessager .................................................................................................................... 24
Afsluttede indsigelsessager ....................................................................................................... 26
Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen ........................................... 30
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0003.png
Beretning for 2020
Side 2
Borger- og retssikkerhedschefens beretning for
2020
I overensstemmelse med retningslinjerne for behandling af indsigelser over
Skatteforvaltningens behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser
(SKM2018.349.SKTST), afgives hermed Borger- og retssikkerhedschefens beret-
ning for 2020.
Beretningen bliver sendt til skatteministeren, ligesom den bliver offentliggjort på
Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0004.png
Beretning for 2020
Side 3
Forord
Denne beretning har som det overordnede formål at redegøre for de indsigelser
over Skatteforvaltningens sagsbehandling, som borgere og virksomheder har
rejst det forgange år, og som jeg og Skatteforvaltningen har taget stilling til.
Med udgangspunkt heri har jeg i dette års beretning udvalgt tre temaer, som har
givet anledning til mange indsigelser over Skatteforvaltningens sagsbehandling
fra borgere og virksomheder, og som samtidig har almen interesse. Disse tre te-
maer er; Skatteforvaltningens kommunikation, sammenhængskraften i Skattefor-
valtningen samt notat- og journaliseringspligten.
Med udgangspunkt i disse tre temaer vil jeg forsøge at fremhæve nogle væsent-
lige retssikkerhedsmæssige pointer, som gør sig gældende for Skatteforvaltnin-
gen samtidig med, at de mest relevante indsigelsessager og henvendelser inden
for disse temaer beskrives med henblik på læring og refleksion. Jeg vil desuden
fremhæve relevante pointer og læringspunkter fra de undersøgelsessager, som
jeg har afsluttet i år om blandt andet Skatteforvaltningens brug af kommunikati-
onskanaler og om henstandsområdet i Skatteforvaltningen.
Kort om Borger- og retssikkerhedschefens funktion:
Fungerer selvstændigt og uafhængigt af hele Skatteministeriet.
Kan iværksætte egen drift-undersøgelser. Vurderer selv, hvilke sager der skal undersøges.
Kan foreslå og gennemføre initiativer, der sætter fokus på retssikkerhed.
Sparringspartner i forhold til Skatteforvaltningens medarbejdere.
Kan henstille til ændringer i Skatteforvaltningens procedurer og arbejdsgange.
Behandler indsigelser i 2. instans over Skatteforvaltningens sagsbehandling om fx medarbejderes adfærd,
lang sagsbehandlingstid og kommunikation mv., jf. SKM2018.349.SKTST.
I beretningsåret har jeg i øvrigt gjort mig nærmere tanker om, hvordan Borger-
og retssikkerhedschefens funktion bedst prioriterer arbejdet med at forankre og
udbrede kendskabet til retssikkerhed som et bærende værdigrundlag i Skatte-
forvaltningens arbejde.
Derfor har jeg i løbet af 2020 haft drøftelser med relevante interessenter i Skat-
teforvaltningen for at få et bredere perspektiv på, hvordan min funktion efter in-
teressenternes opfattelse kan skabe størst mulig værdi for både skatteyderne og
Skatteforvaltningen.
Blandt andet på baggrund af disse drøftelser har jeg prioriteret en større del af
min funktions indsats på at arbejde med retssikkerhed i et mere fremadrettet
perspektiv, fx med større vægt på sparring, vejledning og undervisning om rets-
sikkerhedsmæssige emner.
På baggrund af denne prioritering har jeg i 2021 blandt andet iværksat to under-
søgelser om henholdsvis tavshedspligt og Skatteforvaltningens anvendelse af
oplysninger fra internettet, som begge skal være med til at sætte rammerne for
Skatteforvaltningens fremadrettede praksis på disse områder og dermed under-
støtte vejledningen af medarbejderne.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0005.png
Beretning for 2020
Side 4
En forudsætning for at kunne prioritere det fremadrettede arbejde med retssik-
kerhed i Skatteforvaltningen er imidlertid, at min funktion bliver inddraget retti-
digt i Skatteforvaltningens arbejde, og at der er væsentlig synlighed om funktio-
nen i forvaltningen.
Denne synlighed kan fx skabes ved løbende undervisning af medarbejdere og et
fokus på løbende at vejlede medarbejdere om retssikkerhedsmæssige emner,
som kan være med til at sikre en ensartet praksis og efterlevelse af skatteyder-
nes rettigheder på tværs af Skatteforvaltningen.
Derfor har jeg aftalt med Skatteforvaltningen, at min funktion varetager en del af
undervisningen af nye medarbejdere og nye ledere i Skatteforvaltningen, herun-
der ved at fortælle om vores rolle i organisationen, og om det af være embeds-
mand i forvaltningen.
Desuden arrangerede min funktion i maj 2021 en retssikkerhedskonference på
Christiansborg med deltagelse af blandt andet skatteministeren og andre in-
terne og eksterne samarbejdspartnere. Dette har også i væsentlig grad bidraget
til at skabe synlighed om Borger- og retssikkerhedschefens funktion både i og
uden for Skatteministeriets koncern.
Det er min opfattelse, at et sådant fremadrettet perspektiv på retssikkerhed i
endnu højere grad kan bidrage til at sikre, at retssikkerhed fortsætter med at
være en grundsten i Skatteforvaltningens arbejde og fast indarbejdet i organisa-
tionen og medarbejdernes daglige rutiner og tankegang.
God læselyst.
Nicolai Pii
Borger- og retssikkerhedschef
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0006.png
Beretning for 2020
Side 5
Udvalgte temaer fra årets indsigelsessager
I denne del af beretningen gennemgås tre temaer, som har givet anledning til
mange indsigelser over Skatteforvaltningens sagsbehandling, og som samtidig
har almen interesse:
Skatteforvaltningens kommunikation
Sammenhængskraften i Skatteforvaltningen
Notat- og journaliseringspligten
Hvert tema består af en gennemgang af emnet på baggrund af udvalgte, kon-
krete indsigelsessager og henvendelser, som Borger- og retssikkerhedschefen
og Skatteforvaltningen har behandlet i løbet af dette år samt relevante egen
drift-undersøgelser.
Skatteforvaltningens kommunikation
Den måde, som Skatteforvaltningen kommunikerer på, er vigtig. Både fordi det
indhold, som Skatteforvaltningen kommunikerer, kan være af stor økonomisk be-
tydning for modtageren. Men også på grund af omfanget af Skatteforvaltningens
kommunikation, idet Skatteforvaltningen mere eller mindre kommunikerer med
alle skattepligtige borgere og virksomheder i hvert fald én gang årligt.
Kommunikation med modtageren i centrum
Derfor er det også vigtigt, at den måde, som Skatteforvaltningen kommunikerer
på, er god. God kommunikation forudsætter, at en række forhold tænkes ind i
kommunikationen. Fx er det vigtigt, at Skatteforvaltningen skriver i et sprog, som
passer til modtageren.
Tiltaleformen er ikke uden betydning
En skatteyder henvendte sig til Skattestyrelsen for at få ændret sin forskudsopgørelse. Skatteyderen henvendte
sig skriftligt i De-form til Skattestyrelsen, men vedkommende blev selv konsekvent i løbet af korrespondancen
tiltalt i du-form.
Det, at Skattestyrelsen ikke imødekom skatteyderen og tiltalte vedkommende i De-form, var ikke i overensstem-
melse med Skattestyrelsens egen sprogpolitik om at skrive imødekommende og tilpasse tekstens tone efter mod-
tagerens situation. Derfor beklagede Skattestyrelsens fagdirektør over for skatteyderen for den anvendte kom-
munikation.
Også når der rettes henvendelse til særlige befolkningsgrupper, er det vigtigt at
have modtagerens forudsætninger in mente.
Skatteforvaltningens kommunikation skal være i øjenhøjde
Skatteforvaltningen reviderede i 2020 sine retningslinjer for, hvornår og hvordan medarbejdere i Skatteforvaltnin-
gen skal kommunikere med mindreårige i konkrete sager.
Det følger blandt andet af disse retningslinjer, at Skatteforvaltningens kommunikation med mindreårige skal ske
på en måde, så den mindreårige forstår, hvad sagen handler om, så den mindreårige mødes af Skatteforvaltnin-
gen i øjenhøjde.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0007.png
Beretning for 2020
Side 6
Det svære skal skrives på en forståelig måde
God kommunikation indebærer også, at Skatteforvaltningen skriver i et sprog,
der er til at forstå
også når der ydes vejledning inden for et kompliceret emne
eller komplekst skatteforløb, så risikoen for misforståelser minimeres.
En klar og tydelig kommunikation
både i skrift og tale
er en forudsætning for,
at skatteyderne forstår det, som Skatteforvaltningen henvender sig om. Ved at
formulere sig og skrive i et sprog, som skatteyderen kan forstå, giver forvaltnin-
gen desuden den enkelte skatteyder mulighed for på en nem måde at sætte sig
ind i, hvorfor en sag får det resultat, som den får. En klar og tydelig kommunika-
tion er dermed også med til at sikre skatteydernes retssikkerhed og tillid til Skat-
teforvaltningen.
Kompliceret kommunikation førte til overvejelse om ændring af vejledningstekst på skat.dk
En borger ringede ind til Skatteforvaltningens Kundecenter for at få vejledning om sin forskudsopgørelse for at
kunne foretage en korrekt indberetning af indkomst.
Borgeren oplevede den telefoniske vejledning som unødvendig kompliceret, teknisk og decideret utroværdig.
Borgeren blev fx vejledt til at indberette sin lønindkomst som kontanthjælp i forskudsopgørelsen.
På baggrund af borgerens klage over Skattestyrelsens sagsbehandling kom fagdirektøren i styrelsen frem til, at
den vejledning, som borgeren havde fået, ikke var korrekt og desuden var unødvendigt kompliceret og teknisk.
Derfor beklagede fagdirektøren over for borgeren.
På baggrund af borgerens klage konstaterede Skattestyrelsen, at vejledningen om emnet på skat.dk ikke inde-
holdt en tilstrækkelig beskrivelse. Borgerens klage gav derfor Skattestyrelsen anledning til at overveje vejlednings-
teksten på skat.dk.
Nemt at komme i kontakt med Skatteforvaltningen
God kommunikation i Skatteforvaltningen handler også om andet end den måde,
der skrives og tales på til skatteyderne. God kommunikation handler også om,
hvordan og ved hjælp af hvilke kanaler kommunikationen foregår, herunder den
adgang, som skatteyderne har til at kommunikere med Skatteforvaltningen.
Det skal fx være nemt for skatteyderne at finde ud af, hvordan man kommer i
kontakt med Skatteforvaltningen
såvel mundtligt som skriftligt.
Det indebærer, at Skatteforvaltningen er klar og forståelig i forhold til oplysninger
om, hvilken kommunikationskanal skatteydere skal anvende i deres kontakt med
forvaltningen, så risikoen for misforståelser minimeres. Det betyder også, at
Skatteforvaltningen skal gøre en indsats for at vejlede og håndtere henvendelser
fra skatteydere, der er kommet det forkerte sted hen i forvaltningen.
Vejledning om kommunikationskanaler skal være til at forstå
En skatteyder fik et bindende svar fra Motorstyrelsen vedrørende værdifastsættelse af en bil, herunder også om
muligheden for eksportgodtgørelse, som skulle ske via Motorregistret, medmindre vedkommende ikke havde
NemID eller digital post, hvorefter registreringen kunne ske via mail.
Skatteyderen, der var tilmeldt digital post, ansøgte herefter om eksportgodtgørelse for bilen via mail til Motorsty-
relsen og ikke via Motorregistret, som var den korrekte kommunikationskanal i det pågældende tilfælde.
I den konkrete sag anerkendte Motorstyrelsen, at formuleringen i det bindende svar kunne misforstås. Klagen fra
borgeren gav derfor anledning til, at Motorstyrelsen sidenhen ændrede formuleringen i de bindende svar vedrø-
rende den korrekte kommunikationskanal for eksportgodtgørelse.
Direktøren for Motorstyrelsen indskærpede desuden over for medarbejderne i styrelsen, at det er vigtigt, at der
straks tages kontakt til borgere og virksomheder, hvis man støder på henvendelser, der er sendt det forkerte sted
hen, eller som skulle have været håndteret via Motorregistret.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0008.png
Beretning for 2020
Side 7
Hvis skattevæsenet virker lukket og svært at gennemskue rent kommunikativt,
kan det være med til at mindske skatteydernes tillid til Skatteforvaltningen.
Det gælder også i forbindelse med Skatteforvaltningens telefonbetjening af bor-
gere og virksomheder.
En borger kunne ikke komme i telefonisk kontakt med Skatteforvaltningen
En borger tog telefonisk kontakt til Skatteforvaltningens Kundecenter for at få vejledning om anvendelsen af hen-
holdsvis skatte- og bikort. Efter 21 minutters ventetid kom borgeren igennem til en medarbejder i Kundecenteret.
Herefter blev borgeren viderestillet til en anden medarbejder, hvilket genererede yderligere 22 minutters vente-
tid.
Borgeren oplevede ventetiden efter viderestillingen som om, at Kundecenteret havde viderestillet forkert og der-
med afbrudt samtalen. Derfor lagde borgeren på og fik ikke den vejledning, som vedkommende havde regnet
med. Borgeren var derfor meget utilfreds og klagede efterfølgende over den dårlige oplevelse i mødet med Kun-
decenteret.
Fagdirektøren havde forståelse for, at borgeren havde oplevet den yderligere ventetid ved viderestillingen som
om, at samtalen blev afbrudt. Derfor beklagede fagdirektøren ventetiden over for borgeren.
Samtidig er det også vigtigt at være opmærksom på, at skatteyderne kan have
en vis forventning om, hvordan Skatteforvaltningen kommunikerer med dem,
dvs. om det er via skattemappen på skat.dk, mail eller en helt tredje kommunika-
tionskanal.
Når en skatteyder fx henvender sig til Skatteforvaltningen via en bestemt kom-
munikationskanal, såsom skattemappen på skat.dk, vil vedkommende også
have en forventning om, at Skatteforvaltningen svarer via samme kommunikati-
onskanal.
Det følger også af de almindelige uskrevne forvaltningsretlige principper, hvoref-
ter en myndighed som udgangspunkt bør anvende den kommunikationsform,
som en borger eller virksomhed har henvendt sig via, medmindre denne ikke kan
anses for tilstrækkelig sikker i forhold til identifikation af vedkommende og af-
værgelse af risiko for uberettiget spredning af fortrolig information.
1
Dermed skal Skatteforvaltningen som udgangspunkt også efterleve en skatte-
yders kommunikationspræference.
Til trods for tekniske vanskeligheder og hjemsendelse af medarbejdere burde Skattestyrelsen
have imødekommet en virksomheds kommunikationspræference
En virksomhed anmodede udtrykkeligt Skattestyrelsen om, at al kontakt til virksomhed skulle ske pr. brev eller via
e-Boks.
Af tekniske årsager var det imidlertid ikke muligt for sagsbehandleren i Skattestyrelsen i den type sager at kom-
munikere med virksomheden via e-Boks. Det var som følge af hjemsendelse pga. COVID-19 heller ikke muligt for
Skattestyrelsen at afsende breve i sagen. I stedet kommunikerede Skattestyrelsen derfor til virksomheden via en
helt tredje kommunikationskanal (Bluewhale).
Virksomheden klagede over den manglende imødekommelse af kommunikationspræferencen, hvilket Skattesty-
relsens fagdirektør beklagede. Skattestyrelsen konkluderede desuden, at styrelsen i sagen burde have kopieret
selve afgørelsen til virksomheden til et andet it-system, så afgørelsen på den måde kunne fremsendes til virksom-
hedens e-Boks via dette system.
Der er imidlertid også undtagelser til udgangspunktet om, at Skatteforvaltningen
skal efterleve skatteydernes kommunikationspræferencer.
1
Niels Fenger m.fl. (red.), Forvaltningsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2018, s. 657.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0009.png
Beretning for 2020
Side 8
Dette gør sig som nævnt gældende i kommunikation, der indeholder fortrolige
oplysninger, såsom oplysninger om en skatteyders økonomiske forhold. I et så-
dant tilfælde vil Skatteforvaltningen være forpligtet til at besvare en henvendelse
fra en skatteyder via en krypteret kommunikationskanal såsom sikker post, skat-
temappen på skat.dk, e-Boks eller Bluewhale (krypteret meddelelsessystem).
Fortrolige oplysninger kunne ikke sendes til en skatteyders private og ukrypterede mail
En skatteyder fik fremsendt en afgørelse fra Skattestyrelsen pr. brev. Kort efter anmodede skatteyderen om også
at få fremsendt afgørelsen elektronisk til sin private mail. Afgørelsen omhandlede skatteyderens økonomiske for-
hold og indeholdt derfor fortrolige oplysninger. Derfor skulle afgørelsen sendes via en krypteret kommunikations-
kanal.
Skattestyrelsen kunne derfor ikke imødekomme skatteyderens anmodning om at få sendt afgørelsen til den pri-
vate mailadresse, idet denne ikke var en krypteret kommunikationskanal.
Men Skattestyrelsen tilbød samtidig ikke borgeren at få fremsendt afgørelsen elektronisk og krypteret via fx skat-
temappen på skat.dk eller Bluewhale, der er et system til krypteret kommunikation. Skatteyderen modtog derfor
ikke afgørelsen elektronisk.
Herudover er der på Skatteforvaltningens område udstedt en række bekendtgø-
relser, der fastlægger obligatorisk brug af digitale kommunikationskanaler i en
række tilfælde. I disse situationer kan Skatteforvaltningen også fravige skatte-
ydernes kommunikationspræferencer.
Skatteforvaltningens kommunikationskanaler
Når Skatteforvaltningen kommunikerer skriftligt med skatteydere, sker dette via
mange forskellige kommunikationskanaler, såsom brev og diverse digitale kana-
ler (mail, sikker mail, skattemappen på skat.dk, Bluewhale og e-Boks).
Det er imidlertid Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse, at det skal være
nemt for skatteydere at finde ud af, hvordan man kommunikerer med Skattefor-
valtningen
desuagtet de mange forskellige kommunikationsmuligheder.
Blandt andet bør skatteydere som udgangspunkt kunne forvente, at Skattefor-
valtningen ikke i løbet af det samme sagsforløb henvender sig via flere forskel-
lige kommunikationskanaler.
Borger- og retssikkerhedschefen er imidlertid via konkrete henvendelser fra
skatteydere blevet opmærksom på, at Skatteforvaltningen ikke har en ensartet
praksis for anvendelsen af kommunikationskanaler i den skriftlige kommunika-
tion med borgere og virksomheder.
Eksempler på vilkårlig anvendelse af kommunikationskanaler i skatteforvaltningen
En skatteyder havde oplevet, at Skatteforvaltningen anvendte forskellige kommunikationskanaler i lø-
bet af samme sagsforløb uden umiddelbar logisk prioritering. Desuden var visse af kommunikationska-
nalerne envejs
dvs. at borgeren ikke kunne besvare henvendelser fra Skatteforvaltningen via den
samme kommunikationskanal.
En anden skatteyder modtog meddelelser via én kommunikationskanal, men fik samtidig besked af
Skatteforvaltningen om at svare via en helt anden kommunikationskanal.
En tredje sag viste, at der var en uensartet praksis for, hvilke kommunikationskanaler Skatteforvaltnin-
gen anvendte til at sende remindere til virksomheder om fx moms og A-skat. Nogle remindere blev så-
ledes sendt via mail, andre via e-Boks eller pr. brev.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0010.png
Beretning for 2020
Side 9
På baggrund af henvendelser om Skatteforvaltningens uensartede anvendelse
af kommunikationskanaler besluttede Borger- og retssikkerhedschefen at un-
dersøge Skatteforvaltningens brug af skriftlige kommunikationskanaler, hvilket
resulterede i en egen drift-undersøgelse, der blev afsluttet i dette beretningsår.
Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse af kommunikationskanaler
Undersøgelsen af Skatteforvaltningens brug af kommunikationskanaler tog ud-
gangspunkt i oplysninger fra Skatteforvaltningen samt en spørgeskemaundersø-
gelse på tværs af Skatteforvaltningen rettet mod kontor- og funktionsledere med
ansvar for enheder, der har direkte kontakt med borgere og virksomheder.
2
Spørgeskemaundersøgelsen viste overordnet set, at der anvendes mange for-
skellige kommunikationskanaler i de enkelte enheder i Skatteforvaltningen. Helt
konkret anvendes der tre til fem forskellige kommunikationskanaler til både ud-
gående og indgående kommunikation med borgere og virksomheder.
Undersøgelsen viste også, at Skatteforvaltningens medarbejdere ikke synes at
følge en ensartet praksis ved valg af kommunikationskanaler, når der rettes hen-
vendelse til borgere og virksomheder. Tværtimod kan det fremstå som om, at
der på kontor- og/eller medarbejderniveau i Skatteforvaltningen laves egne ret-
ningslinjer for, hvilke kommunikationskanaler der anvendes.
En fælles kommunikationskanalstrategi er en god strategi
Det er Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse, at Skatteforvaltningen i val-
get af kommunikationskanal bør inddrage en række momenter, som dels består
af de retlige rammer (fx lovgivning om digital kommunikation, forvaltningsret, in-
formationssikkerhed samt databeskyttelse) og dels af mere driftsmæssige hen-
syn (fx skatteyderpræferencer, omkostninger og systembegrænsninger). Det er
yderst vanskeligt på kontor- eller medarbejderniveau i Skatteforvaltningen at
inddrage disse hensyn korrekt i forbindelse med valg af kommunikationskanal.
På den baggrund anbefalede Borger- og retssikkerhedschefen i undersøgelsen,
at Skatteforvaltningen udarbejder overordnede, generelle retningslinjer for med-
arbejdernes valg af kommunikationskanaler.
Sådanne generelle retningslinjer kan fx være i form af en kanalstrategi eller lig-
nende, der fastlægger en prioritering af Skatteforvaltningens medarbejderes an-
vendelse af kommunikationskanaler ud fra forholdene i de enkelte sager eller
sagstyper, herunder eventuelle systembegrænsninger.
Borger- og retssikkerhedschefens anbefalinger til Skatteforvaltningen
Vedrørende retningslinjer for medarbejderne:
Der udarbejdes overordnede,
generelle retningslinjer
for medarbejdernes valg af kommunikationska-
naler.
Der skabes et
samlet overblik
over de forskellige kommunikationskanaler med henblik på at under-
støtte vejledningen af medarbejderne.
De eksisterende kommunikationskanaler gennemgås for eventuelle
overlap
i funktioner.
Skatteforvaltningen skal
i sager med risiko for sagsoplysninger i flere systemer
sikre, at der sker en
undersøgelse
af systemerne for relevante oplysninger fra skatteydere.
Vedrørende vejledning til borgere og virksomheder:
Borgere og virksomheder
vejledes
i fornødent omfang om, via hvilken kanal de kan forvente, at Skat-
teforvaltningen kommunikerer.
2
Undersøgelsen kan læses i sin helhed på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside under punktet
”Redegørelser og beretning”.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0011.png
Beretning for 2020
Side 10
Skatteforvaltningen er opmærksom på, at det ikke
fremstår som om,
at ikke-obligatoriske kommuni-
kationskanaler er obligatoriske at bruge.
Skatteforvaltningens opfølgning på undersøgelsen
Som opfølgning på undersøgelsen, har Skatteforvaltningen generelt udtalt til
Borger- og retssikkerhedschefen, at forvaltningen bakker op om undersøgelsens
konklusioner, herunder i forhold til at udarbejde en sammenhængende kanal-
strategi for forvaltningen.
Skatteforvaltningen har i forlængelse heraf iværksat forskellige initiativer i over-
ensstemmelse med Borger- og retssikkerhedschefens anbefalinger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0012.png
Beretning for 2020
Side 11
Sammenhængskraften i Skatteforvaltningen
Siden SKAT i 2018 gik fra at være én styrelse til Skatteforvaltningen med syv for-
skellige styrelser med hvert deres opgaveområde, har sammenhængskraften i
Skatteforvaltningen været et emne, der i høj grad har optaget Borger- og retssik-
kerhedschefen.
De syv styrelser er således i en juridisk ramme at anse som én forvaltningsmyn-
dighed, hvilket ifølge Skatteforvaltningens hjemmeside
3
kan sikre, at borgere og
virksomheder altid kan få de svar, der er brug for i skattemæssigt regi, idet de
syv styrelser samarbejder på tværs af Skatteforvaltningen.
Sammenhængskraften er et vigtigt emne, fordi den samlede Skatteforvaltning
til trods for den ændrede organisering
fortsat har til opgave at være den myn-
dighed, hvor borgere og virksomheder kan få behandlet alle sager om skat, af-
gifter og told mv. For at kunne løse denne opgave på tværs af Skatteforvaltnin-
gens styrelser skal der være en god sammenhængskraft og et godt samarbejde
mellem alle grene af forvaltningen, idet organiseringen for borgere og virksom-
heder kan opleves som kompleks.
Skatteyder forvirret over organiseringen af skattevæsenet
En pårørende til en skatteyder kontaktede Skattestyrelsen for at få afklaring på skatteyderens gælds-
forhold, der omfattede flere styrelser i Skatteforvaltningen. Gældsforholdet omfattede således Motor-
styrelsen, fordi styrelsen havde beregnet de pågældende afgiftskrav, Skattestyrelsen, der stod for op-
krævningen af det motorrelaterede krav, samt Gældsstyrelsen, der foretog inddrivelse af de krav, der
ikke var betalt til Skattestyrelsen i tide.
I den konkrete sag forsøgte Skattestyrelsen bedst muligt at vejlede den pårørende om gældsforløbet
ved at fremsende oversigter over de forskellige krav og deres status, samt ved at vejlede om, at det er
muligt at skylde forskellige krav til Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen samtidig. Den pårørende var
imidlertid ikke tilfreds med vejledningen og klagede derfor til Skattestyrelsens fagdirektør.
Fagdirektøren havde forståelse for, at gældsforløbet kunne opleves som kompliceret
men udtalte i
øvrigt ikke kritik af Skattestyrelsens vejledning i sagen. Fagdirektøren redegjorde herefter igen for hele
gældsforløbet over for den pårørende.
Sammenhængende service på tværs af Skatteforvaltningen
Organiseringen af Skatteforvaltningen i syv styrelser og samtidig som én fælles
juridisk myndighed indebærer som sagt
med forvaltningens egne ord
at for-
valtningen kan skabe en sammenhængende service på tværs af styrelserne for
borgere og virksomheder.
Dette forudsætter, at der er et godt samarbejde mellem Skatteforvaltningens syv
styrelser om at give skatteyderne de svar og den vejledning, der er brug for rent
skattemæssigt.
Det er derfor særlig vigtigt med et godt samarbejde mellem de styrelser, der fo-
retager sagsbehandling over for borgere og virksomheder, herunder at der i sa-
ger, der involverer flere styrelser i Skatteforvaltningen, er en tæt koordination
mellem de involverede styrelser, så der ikke opstår misforståelser om blandt an-
det ansvarsområder.
3
Skatteforvaltningens hjemmeside
(https://www.skatteforvaltningen.dk/om-skatteforvaltningen/).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0013.png
Beretning for 2020
Side 12
Borger blev vejledt forkert om en anden styrelses ansvarsområde
En borger havde ikke betalt sin skat til tiden, og derfor sendte Skattestyrelsen skattekravet til inddrivelse hos
Gældsstyrelsen.
Borgeren indbetalte herefter skattegælden, men betalingen skete til den forkerte styrelse i Skatteforvaltningen.
Borgeren havde nemlig indbetalt beløbet til Skattestyrelsen, men beløbet skulle rettelig være betalt til Gældssty-
relsen, som nu var rette kreditor. Skattestyrelsen sendte derfor det indbetalte beløb videre til Gældsstyrelsen.
Da borgeren tog kontakt til Skattestyrelsen fik vedkommende besked på, at Gældsstyrelsen ville foretage mod-
regning, således at borgerens skattegæld ville blive betalt med indbetalingen.
Det skete imidlertid ikke. For Gældsstyrelsen havde endnu ikke retskraftvurderet borgerens gæld, og derfor
kunne det indbetalte beløb ikke bruges til at betale skattegælden (en retskraftvurdering består i at vurdere, om et
skattekrav er gyldigt eller ej
fx kan vurderingen gå på, om der er indtrådt forældelse). Derfor tilbagebetalte
Gældsstyrelsen indbetalingen til borgeren.
Borgeren klagede over sagsforløbet og over, at skattegælden ikke blev udlignet, selvom gælden var betalt, og
selvom Skattestyrelsen havde oplyst om, at det ville ske. Direktøren for Gældsstyrelsen fandt imidlertid ikke, at
der var sket fejl i sagsbehandlingen, idet Gældsstyrelsen ikke må foretage modregning, så længe et skattekrav ikke
er fundet retskraftigt.
Det er således vigtigt, at hver enkelt styrelse gør en stor indsats for at vejlede
skatteyderne om de forskellige styrelsers ansvarsområder og funktioner i for-
hold til vedkommendes skattesager.
Skattestyrelsen henviste til Gældsstyrelsen, selvom sagen var en del af Skattestyrelsens om-
råde
Med henblik på at inddrive en skattegæld foretog Gældsstyrelsen lønindeholdelse af en borgers løn. Rent praktisk
sker dette ved, at der genereres et e-skattekort med en forhøjet trækprocent for en given periode.
Ved en fejl anvendte borgerens arbejdsgiver skattekortet med den forhøjede trækprocent tidligere, end skatte-
kortet trådte i kraft, hvilket medførte, at borgeren fik lønindeholdt skattekravet to gange.
Rent skattemæssigt bliver en merindbetaling som denne indbetalt som forskudsskat for det næstkommende ind-
komstår. Det betyder også, at det er Skattestyrelsen, som er ansvarlig for personskatteområdet, der er rette myn-
dighed i forhold til at få udbetalt en merindbetaling. Dette orienterede Gældsstyrelsen borgeren og dennes ar-
bejdsgiver om.
Da borgeren og dennes arbejdsgiver herefter henvendte sig til Skattestyrelsen, forstod styrelsen imidlertid ikke
problematikken og henviste i stedet tilbage til Gældsstyrelsen, selvom Skattestyrelsen var rette myndighed for
borgerens sag.
Det betød, at borgeren og dennes arbejdsgiver fik en oplevelse af at være kastebold mellem to styrelser.
Direktøren for Gældsstyrelsen beklagede over for borgeren, hvis Skattestyrelsen ikke havde forstået sagens pro-
blematik og i stedet tilbageviste vedkommende til Gældsstyrelsen.
En god vejledning om de forskellige styrelsers ansvarsområder og funktioner
kan også være med til at give skatteyderne det fornødne overblik over en skatte-
sag. Vejledning kan derfor være med til at skabe forståelse for og gennemsigtig-
hed omkring sagsprocesserne og dermed medvirke til at øge tilliden til Skattefor-
valtningen som helhed.
Skattestyrelsen glemte at vejlede om mulig eftergivelse af gæld hos Gældsstyrelsen
En borger blev vurderet fuldt skattepligtig i udlandet. Som følge af nogle konkrete omstændigheder i den forbin-
delse traf Skattestyrelsen afgørelse om, at borgeren havde en restskat.
Borgeren blev imidlertid først opmærksom på restskatten to år efter. I den forbindelse oplyste Skattestyrelsen
fejlagtigt til borgeren, at restskatten var betalt
selvom det ikke var tilfældet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0014.png
Beretning for 2020
Side 13
Som følge heraf blev restskatten ikke betalt af borgeren, og skattekravet blev herefter videresendt til inddrivelse
hos Gældsstyrelsen. Borgeren fik flere rykkere og henvendte sig flere gange til Skattestyrelsen uden at få en afkla-
ring i sagen.
Borgeren klagede over sagsbehandlingen og anførte i den forbindelse, at skattekravet burde blive frafaldet som
følge af Skattestyrelsens fejlinformation. I 1. instansbehandlingen af borgerens indsigelse beklagede fagdirektøren
i Skattestyrelsen sagsbehandlingen, men fandt i øvrigt ikke grundlag for at ændre skatteansættelsen. Fagdirektø-
ren vejledte i stedet om muligheden for at få eftergivet de påløbne morarenter hos Gældsstyrelsen.
Borgeren klagede over svaret fra fagdirektøren til Borger- og retssikkerhedschefen. Borger- og retssikkerhedsche-
fen var enig med fagdirektøren i, at sagsforløbet havde været kritisabelt.
I forhold til spørgsmålet om at frafalde skattekravet bemærkede Borger- og retssikkerhedschefen, at fagdirektø-
ren i sit 1. instanssvar til borgeren også burde have vejledt om muligheden for at rette henvendelse til Gældssty-
relsen med henblik på at anmode om eftergivelse af selve skattekravet og ikke kun de påløbne morarenter.
Vejledning er særlig vigtig, når en borger eller virksomhed skal finde ud af, hvor
vedkommende skal henvende sig for fx at få sine partsrettigheder indfriet såsom
retten til at klage over en afgørelse.
Hvem skal man klage til, når en sag omfatter flere styrelser?
Et skattekrav var ikke blevet betalt af en skatteyder, og derfor forsøgte Skattestyrelsen at opkræve beløbet. Da
opkrævningen viste sig ikke at være mulig, oversendte Skattestyrelsen skattekravet til Gældsstyrelsen med hen-
blik på inddrivelse af kravet.
Gældsstyrelsen forsøgte herefter at inddrive kravet hos skatteyderen. Skatteyderen mente imidlertid ikke, at skat-
tekravet, der udgjorde en restskat, var retmæssigt. Derfor påklagede skatteyderen restskattens eksistens og stør-
relse til Gældsstyrelsen.
Selvom Gældsstyrelsen stod for selve inddrivelsen af skattekravet, var det Skattestyrelsen, som skatteyderen ret-
teligt skulle klage til. Gældsstyrelsen vejledte således skatteyderen om, at selvom Gældsstyrelsen stod for inddri-
velse generelt, var det stadigvæk den myndighed (Skattestyrelsen), der havde truffet afgørelsen om skattekravet,
der var fordringshaver og dermed rette klagesubjekt.
Gældsstyrelsen anmodede derfor Skattestyrelsen om at tage kontakt til skatteyderen med henblik på at svare på
skatteyderens spørgsmål i forbindelse med en eventuel klagesag.
Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse af henstandsområdet
Som følge af en konkret indsigelsessag valgte Borger- og retssikkerhedschefen
at iværksætte en egen drift-undersøgelse på henstandsområdet, som blandt an-
det omhandlede samarbejdet mellem Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen.
4
Undersøgelsen omhandlede ligningsmæssig henstand efter skatteforvaltnings-
lovens § 51, hvorefter en skatteyder kan anmode Skattestyrelsen om henstand
for betalingen af et skattekrav. Hvis der gives henstand, betyder det, at skatte-
yderen får udsættelse med betalingen af den del af skatten, som vedkommende
har klaget over.
Reglerne om henstand er begrundet i, at det kan have store ulemper for en skat-
teyder at skulle betale et beløb, som måske uretmæssigt er blevet pålagt skatte-
yderen. Desuden antages det, at adgangen til henstand også udspringer af, at et
omtvistet skattekrav skal kunne afprøves i Skatteforvaltningens klagesystem, in-
den myndighederne opkræver og inddriver skattekravet.
4
Undersøgelsen kan læses i sin helhed på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside under punktet
”Redegørelser og beretning”.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
Beretning for 2020
Side 14
Formålet med undersøgelsen var derfor at se nærmere på skatteyderens retstil-
ling i forbindelse med sager om henstand i Skatteforvaltningen, især med fokus
på perioden fra indgivelse af en anmodning om henstand til Skattestyrelsen
træffer afgørelse om henstand.
Undersøgelsen viste, at selv om der igennem de seneste år har været lange
sagsbehandlingstider for henstandsanmodninger i Skattestyrelsen, så var det på
baggrund af en række initiativer lykkedes Skattestyrelsen at afgøre væsentligt
flere sager end tidligere, hvilket var tilfredsstillende. Samtidig henstillede Borger-
og retssikkerhedschefen til, at Skattestyrelsen fortsat har fokus på, at sagsbe-
handlingstiderne vedrørende henstandssager er så kort, som det er muligt og
forsvarligt.
Undersøgelsen viste også, at Skattestyrelsens sagsbehandling af henstandsan-
modninger
både sagsbehandlingstiden og processerne
har indvirkning på
Gældsstyrelsens inddrivelse af de skattekrav, som er omfattet af en ubehandlet
henstandsanmodning.
Idet Skatteforvaltningen udgør én samlet forvaltningsmyndighed, udtalte Borger-
og retssikkerhedschefen i undersøgelsen, at det må påhvile Skatteforvaltningen
at organisere opgaveløsningen på en sådan måde, at lang sagsbehandlingstid i
én enhed så vidt muligt ikke medfører unødige ulemper for de berørte skatte-
ydere andre steder i forvaltningen.
Samtidig lagde Borger- og retssikkerhedschefen vægt på, at udgangspunktet i
Skatteforvaltningen er, at skattekrav, der er omfattet af en ubehandlet anmod-
ning om henstand, ikke tvangsinddrives.
På den baggrund anbefalede Borger- og retssikkerhedschefen derfor blandt an-
det i undersøgelsen, at Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen undersøgte, om det
var muligt og hensigtsmæssigt at ændre eksisterende processer, så skattekrav,
der er omfattet af en ubehandlet anmodning om henstand, som udgangspunkt
ikke bliver oversendt til inddrivelse i Gældsstyrelsen.
Det skyldes, at en oversendelse af et skattekrav til inddrivelse kan medføre en ri-
siko for, at der foretages tvangsinddrivelse af skattekravet i videre omfang end
forudsat, hvorved formålet med henstand kan blive udhulet.
Undersøgelsen indeholdt desuden en række anbefalinger i forhold til inddrivelse
af skattekrav, der er omfattet af en ubehandlet anmodning om henstand, herun-
der i forhold til processerne i Gældsstyrelsen for lønindeholdelse i systemet
PSRM, ligesom det blev anbefalet, at Gældsstyrelsen præciserer deres proces-
vejledninger for udlæg og konkursbegæringer i disse sager.
Skatteforvaltningens opfølgning på undersøgelsen
Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen har udtalt til Borger- og retssikkerhedschefen,
at styrelserne i den kommende tid i samarbejde vil se nærmere på undersøgel-
sens anbefalinger og følge op over for Borger- og retssikkerhedschefen.
Skattestyrelsen har desuden udtalt, at det er styrelsens opfattelse, at en kortere
sagsbehandlingstid på henstandsområdet er det mest centrale sted at fokusere i
forhold til at reducere risikoen for, at der sker inddrivelse af krav, hvor der er en
ubehandlet anmodning om henstand til gene for skatteyderen. Derfor har
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
Beretning for 2020
Side 15
Skattestyrelsen iværksat en række yderligere initiativer for at nedbringe sagsbe-
handlingstiden for henstandssager.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0017.png
Beretning for 2020
Side 16
Notat- og journaliseringspligten
Spørgsmål og klager, der relaterer sig til notat- og journaliseringspligten, har i
det forgange år givet anledning til flere henvendelser samt konkrete indsigelses-
sager fra borgere og virksomheder.
Notat- og journaliseringspligten er nogle af de forvaltningsretlige spilleregler, der
er med til at sikre borgere og virksomheders retssikkerhed i processen frem til
og efter, der træffes en afgørelse. Derfor har Borger- og retssikkerhedschefen i
dette års beretning fokus på disse grundlæggende regler i Skatteforvaltningens
sagsbehandling.
Notatpligten
Skatteforvaltningen har
lige som alle øvrige myndigheder
pligt til at notere
oplysninger i sager, hvor der træffes afgørelser. Dette følger af offentlighedslo-
vens § 13.
Forpligtelsen til at tage notat i konkrete sager indtræder, når forvaltningen
mundtligt eller på anden vis modtager oplysninger om en sags faktiske grundlag
eller eksterne faglige vurderinger, der har betydning for sagens afgørelse.
Notatpligten gælder fx, når en sagsbehandler i forvaltningen bliver bekendt med
oplysninger, som bidrager til at supplere sagens bevismæssige grundlag eller i
øvrigt tilvejebringes for at skabe klarhed med hensyn til en sags faktiske grund-
lag.
Notatpligten gælder også anonyme henvendelser om mistanke om sort arbejde
Når Skatteforvaltningen modtager en anmeldelse telefonisk
fx med en mistanke om skattesnyd eller sort ar-
bejde - og anmelderen oplyser sit navn, men samtidig ønsker at være anonym, skal Skatteforvaltningen gøre an-
melderen opmærksom på, at Skatteforvaltningen har notatpligt.
Notatpligten indebærer, at Skatteforvaltningen skal notere indholdet af de mundtlige oplysninger, herunder også
navnet på den, der giver oplysningerne til Skatteforvaltningen (Den juridiske vejledning pkt. A.A. 7.4.4 og
SKM2016.123).
Hvis en skatteyder ønsker at forblive anonym, skal vedkommende derfor undlade at nævne sit navn eller andre
personhenførbare oplysninger.
Det kan fx være oplysninger om fastslåede økonomiske forhold
5
, såsom en skat-
teyders indkomstforhold fra en bank eller en arbejdsgivers oplysninger til brug
for fastsættelse af et befordringsfradrag. Hvis disse oplysninger er modtaget te-
lefonisk, under en besigtigelse eller på anden ikke-skriftlig vis, skal sagsbehand-
leren efterfølgende gøre notat om de oplysninger, der har betydning for sagens
afgørelse.
6
5
6
Niels Fenger m.fl. (red.), Forvaltningsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2018, s. 540.
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide, afsnit om notatpligt, pkt. 3.2.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0018.png
Beretning for 2020
Side 17
Manglende notat om dokumenter efterlod tvivl om hændelsesforløbet i en sag
En borger havde medtaget ca. 30 kg dokumentation, som borgeren fandt relevant for sin skattesag, til et møde
med Skattestyrelsen.
Der opstod efterfølgende uenighed om, hvorvidt de medbragte dokumenter var blevet overleveret til Skattesty-
relsen eller ej.
Skattestyrelsen havde imidlertid ikke noteret i mødereferatet, om de medbragte dokumenter rent faktisk var ble-
vet overleveret til styrelsen eller ej. Det fremgik alene af mødereferatet, at borgeren havde medbragt en taske og
to bæreposer med bilag til mødet. Der forelå heller ikke andet dokumentation for, om de medbragte dokumenter
var afleveret til Skattestyrelsen eller ej.
Borger- og retssikkerhedschefen fandt det beklageligt, at det ikke fremgik af Skattestyrelsens mødereferat, hvor-
vidt dokumenterne blev afleveret til Skattestyrelsen efter mødet. Som følge af det manglende notat om spørgs-
målet, var det ikke muligt at fastslå, om Skattestyrelsen havde modtaget dokumenterne til brug for borgerens
skattesag.
Der er ligeledes pligt til snarest muligt at tage notat om væsentlige ekspeditions-
skridt i afgørelsessager, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter. Dette
følger af offentlighedslovens § 13, stk. 2.
Det er ikke muligt generelt at fastlægge, hvornår et ekspeditionsskridt skal be-
tragtes som væsentligt. Det beror i stedet på en konkret vurdering af det pågæl-
dende sagsbehandlingsskridts betydning i sagen.
Dog kan det nævnes, at sager, hvor Skatteforvaltningen meddeler en afgørelse
mundtligt eller orienterer om, at en afgørelse om aktindsigt først kan træffes ef-
ter lovens sagsbehandlingsfrist på syv arbejdsdage, må betragtes som væsent-
lige ekspeditionsskridt i en sag.
7
Dokumentationshensyn
Et af formålene med at føre notat er at varetage et dokumentationshensyn i for-
bindelse med Skatteforvaltningens sagsbehandling.
Notatpligten sikrer, at der ikke blot sagsbehandles efter hukommelsen
Under et møde mellem Skattestyrelsen og en borger havde borgeren informeret styrelsen om, at vedkommende
havde medbragt alle bilag til brug for skattesagen til mødet, men at materialet ikke ville blive udleveret til styrel-
sen.
Oplysningen om, at materialet ikke var udleveret til Skattestyrelsen, fremgik imidlertid ikke af referatet fra mødet.
Dog kunne sagsbehandlerne i sagen huske det, hvorfor oplysningen herom indgik i den videre behandling af bor-
gerens skattesag.
Ved at skrive notat om oplysninger af betydning for en sags afgørelse dokumen-
teres det bevismæssige grundlag, der har ligget til grund for Skatteforvaltnin-
gens afgørelse. Dermed danner notatpligten grundlag for, at Skatteforvaltningen
har mulighed for at klarlægge og dokumentere over for forvaltningen og skatte-
yderen, hvad der er sket i en sag.
7
Folketingets Ombudsmands myndighedsguide, afsnit om notatpligt, pkt. 4.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0019.png
Beretning for 2020
Side 18
Notat som dokumentation for hændelsesforløb
En borger, der tidligere havde været ansat i Skatteforvaltningen, klagede over forvaltningens behandling af ved-
kommendes skattesag. Ifølge borgeren havde en medarbejder i Skatteforvaltningen brudt sin særlige tavsheds-
pligt i forbindelse med behandlingen af borgerens skattesag ved at have taget kontakt til borgerens tidligere leder
i Skatteforvaltningen.
Skatteforvaltningen kunne ikke afvise, at der kunne være blevet foretaget en generel forespørgsel om generelle
ansættelsesforhold, men afviste, at der var blevet spurgt til den konkrete medarbejders ansættelsesforhold. Argu-
mentet fra Skatteforvaltningen var, at en sådan henvendelse i så fald ville fremgå af et notat på borgerens skatte-
sag.
Idet Skatteforvaltningen på daglig basis træffer mange afgørelser, hvortil der
indsamles en betydelig mængde oplysninger, herunder i forbindelse med møder,
under besigtigelser, mundtlige orienteringer eller via informationssøgning mv., er
det vigtigt, at forvaltningen sikrer sig dokumentation for, hvad der har ligget til
grund for en afgørelse.
Kontrolhensyn
En efterlevelse af notatpligten sikrer som nævnt, at Skatteforvaltningen kan do-
kumentere, hvad der er sket i en sag. Denne dokumentation danner desuden
grundlag for, at der er mulighed for at føre en effektiv kontrol med, om Skattefor-
valtningen nu også har handlet korrekt i den pågældende sag.
For hvis de oplysninger, som har haft betydning i sag, ikke er dokumenteret i sa-
gen, er det heller ikke muligt at kontrollere, om oplysningerne fx er fortolket rig-
tigt eller anvendt på den rigtige måde i forhold til retsgrundlaget for afgørelsen.
Borger- og retssikkerhedschefen var afskåret fra at føre kontrol med Gældsstyrelsen som følge
af manglende dokumentation
En virksomhed henvendte sig til Borger- og retssikkerhedschefen, fordi virksomheden ikke mente, at
Gældsstyrelsen havde undersøgt alle faktiske forhold i virksomhedens sag, inden styrelsen havde an-
modet Skifteretten om at begære virksomheden konkurs.
For at vurdere, om Gældsstyrelsen i den konkrete sag havde overholdt de gældende retningslinjer for
konkursbegæringer, anmodede Borger- og retssikkerhedschefen Gældsstyrelsen om det materiale, der
var indgået i styrelsens undersøgelse af, om virksomheden kunne begæres konkurs.
Det eneste materiale, der var i sagen, var selve konkursbegæringen. Selvom Gældsstyrelsens interne
procesvejledning om konkurssager stillede krav om, at der altid blev foretaget en grundig undersø-
gelse af hver sag, var disse undersøgelsesskridt hverken noteret eller på anden måde dokumenteret i
den konkrete sag.
Idet der ingen dokumentation var i sagen, var Borger- og retssikkerhedschefen afskåret fra reelt at un-
dersøge, om virksomheden havde ret i, at Gældsstyrelsen ikke havde undersøgt alle faktiske forhold i
sagen og dermed overholdt sine egne retningslinjer om konkurssager.
Borger- og retssikkerhedschefen fandt det derfor særdeles beklageligt, at Gældsstyrelsen i den kon-
krete sag ikke havde gjort notat på sagen om undersøgelserne samt vurdering af, om betingelserne for
indgivelse af konkursbegæringen var opfyldt.
Krav om notat på ulovbestemt grundlag
I sager, hvor Skatteforvaltningen ikke træffer afgørelser
og som derfor ikke er
omfattet af offentlighedslovens § 13
kan der alligevel, på baggrund af tilsva-
rende forvaltningsretlige principper på ulovbestemt grundlag, være pligt til at
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0020.png
Beretning for 2020
Side 19
gøre notat om væsentlige sagsoplysninger eller ekspeditionsskridt, hvis disse
ikke fremgår af sagen i øvrigt.
8
Den ulovbestemte notatpligt finder anvendelse i traditionelle administrative sa-
ger, der har en vis indgribende og væsentlig betydning for skatteyderen.
9
I Skatteforvaltningen kan det fx være sager, hvor der indgives en konkursbegæ-
ring til Skifteretten. I sådanne sager er det Skifteretten, og ikke Skatteforvaltnin-
gen, der træffer afgørelse om at erklære en virksomhed konkurs. Det er derimod
Skatteforvaltningen, der forestår sagsbehandlingen i forbindelse med at frem-
sende en konkursbegæring til vurdering i Skifteretten.
Borger- og retssikkerhedschefen har i en konkret klagesag vurderet, at det
set i
forhold til, hvor indgribende en konkursbegæring er for en virksomhed
er bedst
stemmende med den ulovbestemte notatpligt, at der i disse sager er en forplig-
telse for sagsbehandlerne til at tage notat om visse sagsskridt.
Borger- og retssikkerhedschefen henstilling om, at Gældsstyrelsen bør føre notat i sager om
konkursbegæringer
Borger- og retssikkerhedschefens undersøgelse af en konkret klagesag viste, at Gældsstyrelsen ikke
havde interne retningslinjer, som stillede krav om, at sagsbehandlerne i sager om konkursbegæringer
skulle notere deres undersøgelse og vurderinger af konkurssager.
Borger- og retssikkerhedschefen mente imidlertid, at det
set i forhold til, hvor indgribende en kon-
kursbegæring er for en virksomhed
var bedst stemmende med den ulovbestemte grundsætning om
notatpligt, at grundlaget for Gældsstyrelsens beslutninger i sager om konkursbegæringer generelt
blev noteret.
Derfor henstillede Borger- og retssikkerhedschefen til, at Gældsstyrelsen hurtigst muligt sikrede, at
der fremadrettet i konkurssager blev gjort notat om grundlaget for Gældsstyrelsens beslutning om,
hvorvidt der skal indgives en konkursbegæring.
Gældsstyrelsen har efterfølgende på baggrund af sagen udsendt en instruks til styrelsens sagsbehand-
lere på området, hvor det præciseres, at der i alle tilfælde skal gøres notat om de undersøgelser og
vurderinger, der ligger til grund for indgivelse af konkursbegæringer. Gældsstyrelsen har også oplyst,
at notatpligten vil blive indarbejdet i styrelsens procesvejledning for indgivelse af konkursbegæringer.
Pligten til at foretage notat suppleres desuden af princippet om god forvaltnings-
skik. Det betyder, at Skatteforvaltningen i visse tilfælde også kan være forpligtet
til at tage notat i en sag, selvom det hverken følger af forvaltningslovens § 13 el-
ler den ulovbestemte notatpligt.
Vejledning burde være blevet noteret
En virksomhedsejer henvendte sig til Skatteforvaltningens Kundecenter for at få vejledning om at lukke
sin virksomhed korrekt. I hvert af de efterfølgende tre år henvendte virksomhedsejeren sig igen til
Kundecenteret, fordi det hvert år fremgik af virksomhedsejerens årsopgørelse, at virksomheden endnu
ikke var lukket korrekt. Virksomhedsejeren måtte således tage kontakt til Kundecenteret tre år i træk,
før en medarbejder i Kundecenteret løste problemet.
Skatteforvaltningens Kundecenter havde ikke taget notat om de samtaler, som Kundecenterets medar-
bejdere i en årrække havde haft med virksomhedsejeren om lukningen af virksomheden. Det var der-
for ikke muligt for Kundecenteret at dokumentere, hvad Kundecentrets medarbejdere havde talt med
virksomhedsejeren om, og hvilken vejledning den pågældende havde fået.
8
9
Niels Fenger m.fl. (red.), Forvaltningsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2018, s. 543.
Niels Fenger m.fl. (red), Forvaltningsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2018, s. 542.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0021.png
Beretning for 2020
Side 20
Selvom Kundecentret ikke havde pligt til at føre notat om henvendelserne, vurderede Skattestyrelsens
fagdirektør, at det havde været hensigtsmæssigt, hvis medarbejderne kort havde noteret, hvad hen-
vendelserne vedrørte og den vejledning, den pågældende havde fået.
Princippet om god forvaltningsskik betyder, at Skatteforvaltningen blandt andet
skal sørge for, at der skabes et tillidsforhold mellem skatteydere og forvaltnin-
gen. Det kan blandt andet sikres ved, at forvaltningen via et notat kan dokumen-
tere over for en skatteyder, hvad der rent faktisk er sket i en sag for på den måde
at undgå tvivl om hændelsesforløbet.
10
Vejledning burde være sket på et skriftligt grundlag
En borger kontaktede Skatteforvaltningen telefonisk for at få vejledning om aktiebeskatning. Her fik borgeren op-
lyst, at en bestemt aktieløn skulle beskattes som aktieindkomst, og at borgeren kunne anvende sin ægtefælles
fradrag.
Skatteforvaltningen traf imidlertid en afgørelse med en anden beskatningsform end den, som borgeren var blevet
vejledt om telefonisk. Der forelå således ikke notater, som beskrev, hvad borgeren havde fået oplyst om aktiebe-
skatningen. Skattestyrelsen beklagede dette og det faktum, at borgeren var blevet vejledt om emnet telefonisk og
ikke på et skriftligt grundlag, så der have været mulighed for at undersøge alle forhold i sagen og dermed give bor-
geren en mere korrekt vejledning.
Skatteforvaltningen kunne således ved en skriftlig vejledning have tydeliggjort, at der udelukkende var tale om
vejledning, og at borgeren havde mulighed for at få et bindende svar om den kommende aktiebeskatning.
Journaliseringspligten
Forpligtelsen til at journalisere følger af offentlighedslovens § 15, stk. 1. Det bety-
der, at bl.a. dokumenter, der er modtaget eller afsendt af Skatteforvaltningen
som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, i det
omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt,
skal journaliseres.
Skatteforvaltningens instruks om journalisering
Skatteforvaltningens journaliseringsinstruks danner den overordnede ramme for al journalisering i Skatteforvalt-
ningen
uanset hvilket journaliseringssystem der anvendes.
Journaliseringsinstruksen skal sikre, at alle medarbejdere i Skatteforvaltningen journaliserer ensartet og derved
højner kvaliteten af journaliseringen.
Skatteforvaltningens instruks om journalisering suppleres desuden af kontorinstrukser, som de enkelte enheder i
Skatteforvaltningen laver efter en fast skabelon. Hver styrelse i Skatteforvaltningen skal desuden udpege mindst
én journaliseringskoordinator, som kan videreformidle information om journalisering og udrulle kvalitetsforbed-
rende tiltag.
Journaliseringspligten medfører, at Skatteforvaltningen blandt andet skal jour-
nalisere eksterne dokumenter, der enten er modtaget eller sendt til fx personer,
virksomheder, banker, institutioner mv., og som indgår i behandlingen af en sag.
10
Niels Fenger m.fl. (red.), Forvaltningsret, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2018, 543.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0022.png
Beretning for 2020
Side 21
Skattestyrelsen havde ikke inddraget alle relevante oplysninger i en afgørelse
I en mailkorrespondance mellem Skattestyrelsen og en virksomhed godkendte en medarbejder fra Skattestyrel-
sen skriftligt, at der ikke skulle indeholdes en bestemt afgift i virksomhedens skattesag. Da Skattestyrelsen senere
traf afgørelse i sagen, indgik dokumentationen om korrespondancen ikke i styrelsens forslag til afgørelse.
Det skyldtes, at korrespondancen ikke var blevet journaliseret i umiddelbar forlængelse af modtagelsen, hvilket
var i strid med journaliseringspligten i offentlighedslovens § 15. Derfor var korrespondancen heller ikke indgået i
grundlaget for forslaget til den afgørelse, som Skattestyrelsen havde sendt til virksomheden.
Fagdirektøren beklagede dette, og korrespondancen indgik herefter i den videre behandling af virksomhedens
skattesag.
Samtidig skal alle dokumenter, der har eller kan have betydning for sagens ind-
hold, processen eller fremskridt i sagen, herunder bevismæssigt materiale fra
tredjeparter, korrespondance, orientering om forventet sagsbehandlingstid mv.,
journaliseres.
Manglende journalisering førte til indskærpelse af journaliseringspligt
En borger anmodede pr. mail Skatteforvaltningen om genoptagelse af en skattesag. Men mailkorrespondancen
fremgik imidlertid ikke af borgerens sag, fordi korrespondancen ikke var blevet journaliseret. Mailkorrespondan-
cen var af betydning for borgerens sag og burde have været journaliseret på vedkommendes sag.
Derfor gav sagen anledning til, at fagdirektøren indskærpede Skattestyrelsens journaliseringspligt.
Sikrer den nødvendige dokumentation i en sag
Formålet med journalisering er først og fremmest at sikre den nødvendige doku-
mentation i en sag. Særligt i forhold til at kunne dokumentere, hvad der er sket i
en sag, fx om Skatteforvaltningen har modtaget alle relevante akter til brug for at
træffe afgørelse i en sag.
Ingen indikationer på manglende journalisering af et dokument
Skattestyrelsen traf afgørelse om fuld aktindsigt i dokumenter, som vedrørte en borgers skattesag. Efter borgeren
havde modtaget afgørelsen, klagede vedkommende over, at der manglede en dom i sagen, som vedkommende
tidligere havde fremsendt til brug for sagen i Skattestyrelsen. Borgeren klagede derfor over Skattestyrelsens sags-
behandling, herunder manglende journalisering.
I forbindelse med klagesagen oplyste Skattestyrelsen til borgeren, at den pågældende dom ikke var journaliseret i
Skattestyrelsens systemer. Det var imidlertid ikke muligt for fagdirektøren i Skattestyrelsen at vurdere, om der var
grundlag for at kritisere Skattestyrelsens journalisering. Det skyldtes, at det var ord mod ord. Borgerens udsagn
om at have sendt dommen på den ene side og på den anden side Skattestyrelsens opfattelse af, at styrelsen i sa-
gen havde behandlet dokumenterne i sagen med den fornødne omhu og uden indikationer på, at der manglede
at blive journaliseret dokumenter i sagen. Der var således ingen referencer eller omtale af dommen, ligesom at
andre dokumenter i sagen var blevet journaliseret flere gange i takt med, at forvaltningen modtog disse i forskel-
lige sammenhænge.
Borgeren klagede herefter til Borger- og retssikkerhedschefen, der udtalte, at hvis dommen var sendt til det da-
værende SKAT, burde den have været journaliseret. Men Borger- og retssikkerhedschefen havde samtidig ikke
mulighed for at fastslå, om dommen var modtaget hos det daværende SKAT eller ej.
Derfor havde Borger- og retssikkerhedschefen heller ikke mulighed for at vurdere, om det daværende SKAT
havde foretaget den nødvendige journalisering i sagen.
Journalisering er desuden med til at sikre en ensartet sagsbehandling af bor-
gere og virksomheders sager, hvilket dermed er med til at styrke retssikkerhe-
den.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0023.png
Beretning for 2020
Side 22
Tvivl om brev var modtaget pga. manglende journalisering
I forbindelse med en konkret skattesag fremsendte en borger et brev til Skattestyrelsen med en anmodning om
genoptagelse af en skattesag som følge af et tiltalefrafald i en straffesag.
I sager, hvor der sker tiltalefrafald i en straffesag, bliver den materielle skattesag kun genoptaget, hvis skatteyde-
ren selv henvender sig til Skatteforvaltningen inden for de gældende frister.
Borgeren kunne fremsende en kopi af brevet med datering og stilet til det daværende SKAT. Der blev søgt efter
brevet i Skatteforvaltningens it-systemer og arkiver, men uden held. Resultatet af undersøgelsen tydede på, at det
daværende SKAT ikke havde modtaget brevet.
Skattestyrelsen indledte herefter en undersøgelse af, hvorvidt anmodningen om genoptagelse kunne imødekom-
mes.
Hvis dokumenter af betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt ikke
journaliseres på en sag, kan det være yderst vanskeligt for forvaltningen efterføl-
gende at klarlægge, hvilke oplysninger der er lagt vægt på i en konkret sag.
Journalisering sikrer retten til aktindsigt
Formålet med journalisering er desuden at understøtte borgere og virksomhe-
ders ret til aktindsigt. For hvis de dokumenter, som Skatteforvaltningen har be-
handlet i forbindelse med en konkret sag, ikke er journaliseret på sagen, kan det
medføre, at disse dokumenter enten bliver glemt eller overset i forbindelse med
behandlingen af en anmodning om aktindsigt.
Dermed vil Skatteforvaltningen have svært ved efterfølgende at efterleve en bor-
ger eller virksomheds ret til aktindsigt i disse dokumenter, idet de ikke er journali-
seret på den pågældende sag.
Retten til aktindsigt gælder således uafhængigt af, om et dokument er journalise-
ret eller ej.
Vejledning kan også være omfattet af notat- og journaliseringspligten
Når Skatteforvaltningen yder generel vejledning til borgere og virksomheder, fx
via forvaltningens Kundecenter, er disse oplysninger som udgangspunkt ikke
omfattet af hverken notat- eller journaliseringspligten. Dog kan der være tilfælde,
hvor Skatteforvaltningen yder en så konkret vejledning, at denne kan være om-
fattet af pligten til at notere og journalisere.
Motorstyrelsen overså telefonnotater pga. manglende journalisering
En borger anmodede om aktindsigt i sin egen sag hos Motorstyrelsen. Borgeren kunne konstatere, at
der manglede flere telefonnotater på sagen.
Det drejede sig om telefonnotater fra borgerens henvendelser til Skatteforvaltningens Kundecenter,
herunder et notat om Kundecenterets orientering om en forventet sagsbehandlingstid af borgerens
skattesag hos Motorstyrelsen.
Men selvom Skatteforvaltningens Kundecenter havde taget notat af samtalen med borgeren, så var
notatet ikke blevet journaliseret i sagsbehandlingssystemet i Motorstyrelsen. Telefonnotatet var i ste-
det kun gemt
og ikke journaliseret
i det system, som Kundecentret bruger til deres sager.
Konsekvensen af Kundecenterets manglende journalisering i sagen var, at Motorstyrelsen overså tele-
fonnotat, da borgeren anmodede om aktindsigt i sin sag.
Selvom Kundecenterets hovedopgave er at yde vejledning, der ikke er journaliseringspligtig, var det
Borger- og retssikkerhedschefens opfattelse, at det pågældende notat efter en konkret vurdering var
journaliseringspligtigt. På den baggrund fandt Borger- og retssikkerhedschefen det beklageligt, at det
pågældende notat ikke var blevet journaliseret i Motorstyrelsens sagsbehandlingssystem.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0024.png
Beretning for 2020
Side 23
Sagen gav desuden anledning til mere generelt at undersøge, hvordan Kundecenteret sikrer, at notater
i Kundecenterets sagsbehandlingssystem, som undtagelsesvist er omfattet af journaliseringspligten,
også bliver journaliseret behørigt.
Som følge af undersøgelsen har Skatteforvaltningens Kundecenter taget initiativ til en formalisering af
den nærmere afgrænsning af ansvaret for notat- og journaliseringspligten af journaliseringspligtige op-
lysninger behandlet af Kundecentret i Skatteforvaltningen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0025.png
Beretning for 2020
Side 24
Årets indsigelser i tal
I det følgende afsnit præsenteres en række hovedtal for Borger- og retssikker-
hedschefens og Skatteforvaltningens behandling af indsigelsessager samt de
henvendelser, som Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget fra borgere
og virksomheder i 2020.
Hvad er en indsigelse?
Borgere og virksomheder kan i medfør af retningslinjerne i SKM2018.349.SKTST gøre indsigelse over Skattefor-
valtningens behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser. En indsigelse kan således omhandle spørgsmål, der
ikke har betydning for en afgørelses gyldighed, såsom:
Lang sagsbehandlingstid
Mangelfuld vejledning
En medarbejders adfærd
Kommunikation
Er der tale om en klage over afgørelser og sagsbehandling, der kan medføre, at en afgørelse anses for ugyldig, er
kompetencen henlagt til det almindelige klagesystem i Skatteforvaltningen.
Nye indsigelsessager
I 2020 modtog hele Skatteforvaltningen 145 indsigelser over forvaltningens
sagsbehandling til 1. behandling. Dette er et fald på 23 indsigelser i forhold til
2019, hvor Skatteforvaltningen modtog 168 indsigelser.
Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget 21 indsigelser over Skatteforvalt-
ningens sagsbehandling til 2. behandling i 2020.
Figur 1. Antal indsigelser modtaget i 2018-2020
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2018
11
132
168
145
23
21
2019
2020
Indsigelser, 1. behandling
Indsigelser, 2. behandling
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0026.png
Beretning for 2020
Side 25
Generelt skal det bemærkes, at antallet af sager, hvor der bliver gjort indsigelse
over Skatteforvaltningens sagsbehandling, fortsat er meget lavt set i forhold til
det antal sager, der hvert år samlet set bliver behandlet i Skatteforvaltningen.
Indsigelsessager i 1. instans
I
figur 2
nedenfor kan man se udviklingen i andelen af modtagne indsigelser til 1.
behandling i perioden 2018-2020 fordelt på styrelser i Skatteforvaltningen. Det
bemærkes, at fordelingen af indsigelser på de forskellige styrelser i høj grad af-
hænger af objektive faktorer, herunder styrelsernes størrelser og omfanget af
borgervendt aktivitet.
Figur 2. Andelen af indsigelser modtaget til 1. behandling i 2018-2020 fordelt på styrelser
2018
2019
2020
0%
Skattest
20%
Motor
40%
Vurdering
Told
60%
Gæld
80%
100%
Administration og Service
Således har Skattestyrelsen i 2020 modtaget flest indsigelser over styrelsens
sagsbehandling med i alt 74 indsigelser. Dermed har Skattestyrelsen modtaget,
hvad der svarer til 51 procent af alle de indsigelser, der er modtaget i hele Skat-
teforvaltningen i 2020.
Gældsstyrelsen og Motorstyrelsen har i 2020 modtaget næstflest indsigelser
over styrelsernes sagsbehandling med henholdsvis 27 indsigelser over Gælds-
styrelsens sagsbehandling og 25 indsigelser over Motorstyrelsens sagsbehand-
ling.
Det bemærkes, at der ikke er modtaget indsigelser over sagsbehandlingen i Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen i perioden 2018 til 2020. Det må blandt andet
antages at skyldes, at Udviklings- og Forenklingsstyrelsen kun har meget få op-
gaver, der indebærer sagsbehandling over for borgere og virksomheder. Af
samme grund er Udviklings- og Forenklingsstyrelsen ikke medtaget i nedenstå-
ende tabeller og figurer om modtagne og afsluttede indsigelser.
Indsigelsessager i 2. instans
Borger- og retssikkerhedschefen har modtaget 21 indsigelser til 2. behandling i
2020, hvilket er et lille fald i forhold til 2019, hvor Borger- og retssikkerhedsche-
fen modtog 23 indsigelser.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0027.png
Beretning for 2020
Side 26
Dette antal svarer til, at 12 procent af alle afsluttede indsigelsessager til 1. be-
handling eksklusiv tilbagekaldte/henlagte indsigelser i 2020 blev påklaget til 2.
behandling hos Borger- og retssikkerhedschefen.
Borger- og retssikkerhedschefen har i 2020 modtaget flest indsigelser over
Skattestyrelsens sagsbehandling med 11 klager og næstflest indsigelser over
Gældsstyrelsens sagsbehandling med i alt 7 klager.
Figur 3. Andelen af indsigelser modtaget til 2. behandling i 2018-2020 fordelt på styrelser
2018
2019
2020
0%
Skattest
20%
Motor
40%
Vurdering
Told
60%
Gæld
80%
100%
Administration og Service
Afsluttede indsigelsessager
I 2020 afsluttede Skatteforvaltningen 1. behandlingen af 173 indsigelser over
forvaltningens sagsbehandling. Af disse indsigelser blev 167 afsluttet med et
svar til den, der havde klaget, mens seks indsigelsesklager blev afsluttet ved, at
klagen blev kaldt tilbage eller henlagt.
Tabel 1. Antal afsluttede indsigelser i 2020
Indsigelser, 1. behandling
-
Heraf tilbagekaldt/henlagt
Indsigelser, 2. behandling
-
Heraf tilbagekaldt/henlagt
Afsluttede indsigelser i alt
173
6
15
0
188
I Skattestyrelsen blev fire indsigelser tilbagekaldt og en indsigelse blev henlagt. I Vurderingsstyrelsen blev en
indsigelse tilbagekaldt.
Det skal her bemærkes, at Skatteforvaltningen i 2020 har afsluttet flere indsigel-
sessager (167), end forvaltningen har modtaget af nye sager i samme år (145).
Det må antages navnlig at skyldes, at Skattestyrelsen i 2020 har behandlet
mange indsigelsessager, der er modtaget i 2019, og som styrelsen ikke har
kunne afslutte inden for samme år. Skattestyrelsen har således i 2020 afsluttet
97 indsigelsessager (ikke medregnet tilbagekaldte/henlagte indsigelser),
selvom styrelsen alene har modtaget 74 nye indsigelsessager i samme periode.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0028.png
Beretning for 2020
Side 27
Nedenstående
figur 4
viser andelen af afsluttede indsigelser behandlet i 1. og 2.
instans fordelt på Skatteforvaltningens styrelser:
Figur 4. Andelen af afsluttede indsigelser i 2020 fordelt på styrelser
1. behandling og 2. be-
handling
1. behandling afsluttede
2. behandling afsluttede
0%
Skattest
Motor
20%
Vurdering
Told
40%
Gæld
60%
80%
100%
Administration og Service
Det fremgår af ovenstående
figur 4,
at indsigelser over Gældsstyrelsens sagsbe-
handling udgør 33 procent af de afsluttede 2. instansbehandlinger, mens indsi-
gelser i 1. instans over Gældsstyrelsen kun udgør 17 procent af de afsluttede
indsigelsessager.
Hvad endte indsigelsessagerne med?
En indsigelse over Skatteforvaltningens sagsbehandling kan føre til følgende re-
sultater:
Der udtrykkes
beklagelse
for en mangelfuld eller fejlagtig sagsbehandling
i Skatteforvaltningen.
Der gives
kritik
af en mangelfuld eller fejlagtig sagsbehandling i Skattefor-
valtningen.
Der
henstilles
til, at der fremadrettet sker ændringer i Skatteforvaltnin-
gens arbejdsprocesser, systemer mv.
Skatteforvaltningens 1. instansbehandling af indsigelsessager
Ved en gennemgang af Skatteforvaltningens 1. behandling af indsigelsessager i
2020 ses det, at 66 af de afsluttede indsigelser (ikke medregnet tilbage-
kaldte/henlagte indsigelser) i Skatteforvaltningen gav anledning til beklagelse
eller kritik fra direktøren eller fagdirektøren i forhold til styrelsens eller fagdirek-
tørens egen sagsbehandling.
Dette svarer til beklagelser eller kritik i knap 39 procent af de afsluttede indsigel-
sessager i 2020 (ikke medregnet tilbagekaldte/henlagte indsigelser).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0029.png
Beretning for 2020
Side 28
Figur 5. Hvad endte besvarelsen af 1. behandlingen med i de forskellige styrelser i 2020
Gæld
Told
Vurdering
Motor
Skattest
0
20
Beklagelse/henstilling
40
60
80
100
Ikke beklagelse/henstilling
Som det fremgår af ovenstående
figur 5,
er der stor forskel på, hvor ofte en sty-
relse i Skatteforvaltningen udtrykker beklagelse eller kritik af egen sagsbehand-
ling.
Motorstyrelsen har oftest udtryk beklagelse eller kritik af egen sagsbehandling,
idet Motorstyrelsen har udtryk beklagelse eller kritik i 54 procent af de afsluttede
indsigelsessager i 2020.
Toldstyrelsen har færrest gange udtrykt beklagelse eller kritik, idet Toldstyrelsen
ikke har udtrykt hverken beklagelse eller kritik i nogle af de 15 indsigelsessager,
som styrelsen har afsluttet i 2020.
Borger- og retssikkerhedschefens 2. behandling af indsigelsessager
Borger- og retssikkerhedschefens 2. behandling af indsigelsessager i 2020 gav i
otte ud af 15 afsluttede sager anledning til kritik og/eller henstillinger i forhold til
Skatteforvaltningens sagsbehandling, jf. nedenstående
figur 6.
Dette svarer til kritik og/eller henstillinger i knap 53 procent af de afsluttede ind-
sigelsessager i 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0030.png
Beretning for 2020
Side 29
Figur 6. Hvad endte besvarelsen af 2. behandlingen med i de forskellige styrelser i 2020
Administration og Service
Gæld
Told
Motor
Skattest
0
1
2
3
4
5
6
7
8
Kritik/henstilling
Ikke kritik/henstilling
Sagsbehandlingstid for indsigelsessager
En indsigelsessag behandles således, at en borger eller virksomhed klager til
Skatteforvaltningens visitationsfunktion i Administrations- og Servicestyrelsen.
Herefter modtager klageren en kvittering fra visitationsenheden med oplysning
om den forventede sagsbehandlingstid. Hvis sagsbehandlingstiden ikke kan
overholdes, skal klageren have besked herom sammen med informationen om,
hvornår behandlingen af indsigelsen forventes afsluttet.
Målet er, at en indsigelse over Skatteforvaltningens sagsbehandling afsluttes se-
nest seks uger efter modtagelsen af indsigelsen fra Skatteforvaltningens visite-
ringsfunktion. Undtagelsesvis kan der fastsættes en sagsbehandlingstid på otte
uger, eksempelvis i forbindelse med sommerferie eller juleferie.
Det er vigtigt, at Skatteforvaltningen overholder de udmeldte sagsbehandlingsti-
der i indsigelsessager. Det skyldes, at en lang sagsbehandlingstid i indsigelses-
sagerne ellers kan være med til at forstærke den mistillid til Skatteforvaltningen,
som klageren
på baggrund af den indgivne indsigelse
ofte i forvejen vil have.
Sagsbehandlingstid i 1. instans indsigelsessager
Den udmeldte sagsbehandlingstid blev nået i 85 indsigelsessager i Skattefor-
valtningen, svarende til 51 procent af de i alt 167 afsluttede indsigelsessager i
2020 (ikke medregnet tilbagekaldte/henlagte indsigelser).
Der er imidlertid stor forskel på, i hvilket omfang de enkelte styrelser formår at
overholde den udmeldte sagsbehandlingstid. De fleste styrelser har afsluttet alle
eller næsten alle indsigelsessager inden for den fastsatte frist.
Dog adskiller Skattestyrelsen sig ved kun at have afsluttet 22 ud af styrelsens 97
afsluttede indsigelsessager inden for den udmeldte sagsbehandlingstid (ikke
medregnet tilbagekaldte/henlagte indsigelser). Det svarer til 22 procent af Skat-
testyrelsens afsluttede indsigelsessager.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
Beretning for 2020
Side 30
Der kan være flere grunde til, at en indsigelsessag trækker ud, fx som følge af sa-
gens omfang, kompleksitet, klagerens forhold eller afklaring af principielle
spørgsmål.
Selv om det kan være forklaringen i en del af indsigelserne på Skattestyrelsens
område, er det ikke tilfredsstillende, at Skattestyrelsen i 2020 har afsluttet så få
indsigelsessager inden for den udmeldte frist.
Sagsbehandlingstid 2. instans indsigelsessager
Hos Borger- og retssikkerhedschefen blev den udmeldte sagsbehandlingstid
nået i 12 indsigelsessager, svarende til 80 procent af de afsluttede indsigelses-
sager i 2020.
Øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen
Borger- og retssikkerhedschefen modtager en række henvendelser af forskellig
karakter fra borgere, virksomheder, rådgivere, interesseorganisationer og med-
arbejdere i Skatteforvaltningen. Behandlingen af disse henvendelser afhænger
af det konkrete indhold i henvendelsen.
Eksterne henvendelser kan fx være:
Spørgsmål inden for Skatteforvaltningens sagsområde
Klager over Skatteforvaltningens sagsbehandling (både henvendelser,
der kan blive til indsigelsessager eller klager over materielle afgørelser fra
Skatteforvaltningen)
Klager over manglende svar fra Skatteforvaltningen eller lang sagsbe-
handlingstid
Klager over en afgørelse fra Skatteforvaltningen
Bemærkninger til Skatteforvaltningens systemer og arbejdsprocesser.
Interne henvendelser vedrører for det meste Skatteforvaltningens ønske om juri-
disk sparring om faglige problemstillinger samt til udformningen af systemer og
arbejdsprocesser.
Endelig modtager Borger- og retssikkerhedschefen en række forslag til love, be-
kendtgørelser og styresignaler i høring.
Antallet af henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i perioden 2018-
2020 fremgår af nedenstående
figur 7.
Det fremgår af figuren, at det samlede
antal henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen er faldet i 2020 i forhold
til 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 274: Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2020
2418070_0032.png
Beretning for 2020
Side 31
Figur 7. Antal øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i 2018-2020
450
400
410
349
350
300
250
200
150
100
50
0
2018
2019
2020
284
Faldet i antallet af henvendelser i 2020 skyldes primært et markant lavere antal
interne henvendelser samt et lille fald i antallet af eksterne henvendelser.
Figur 8. Andelen af øvrige henvendelser til Borger- og retssikkerhedschefen i 2018-2020 for-
delt på henvendelsestyper
Eksterne henvendelser
Interne henvendelser
Love, bekendtgørelser mv.
Styresignaler
Diverse
0
2018
50
2019
100
2020
150
200