Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 268
Offentligt
2416441_0001.png
Bilag 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 268: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem ICE (bilag 1 er fortroligt og omdeles særskilt)
2416441_0002.png
Konklusion - It-tilsynets vurdering af ICE (ejerboliger)
1
Der er mange gode elementer at bygge videre på fremadrettet
It-tilsynet konstaterer, at der er mange gode elementer at bygge videre på. It-tilsynet konstaterer, at
der med release 3.0 er manuelt idriftsat en release (ca. 80.000 prøvevurderinger af ejerboliger), hvor
slutbrugerne er tilfredse, og sagsbehandlere i Vurderingsstyrelsen finder systemet intuitivt og let at
anvende.
It-tilsynet er pt. ikke stødt på forhold, som gør det umuligt at levere en produktionsklar applikation for
ejerboliger, som kan it-driftes og
organisatorisk implementeres i fagstyrelser.
Det konstateres, at der på de fleste områder er udviklet konkret funktionalitet med forskellig
færdiggørelsesgrad, som med fordel kan anvendes i en samlet løsning. Bl.a. er der udviklet en
beregningsmodel for ejerboliger, suppleret med geografisk information om beliggenhed og reference-
ejendomme (GIS-funktionalitet).
4
Tidsplan og estimeret økonomi er realistisk under forudsætning af klar ledelse, stram risikostyring og
- mitigering, fokus på beslutningskraft og ekstern hjælp med leverandøransvar
It-tilsynet konstaterer, at tidsplan af 12. maj 2021 er optimeret, og estimatet er væsentlig reduceret i forhold til
tidligere udkast, bl.a. baseret på indarbejdelse af It-tilsynets anbefalinger om en yderligere anvendelse af en
minimumsløsningstilgang (MVP), en mere effektiv organisation, færre konsulenter og at effekten fra en mere
automatiseret og produktionsklar it-platform er indregnet.
It-tilsynet vurderer, at den fremlagte tidsplan og estimerede økonomi er realistisk under forudsætning af, at der
fokuseres på at fastholde og tilføre de nødvendige kompetencer, der skal til for at gennemføre et komplekst it-
program med store udfordringer.
Programledelsen skal have et klart mandat og skal tage ansvar for at gennemføre den nødvendige "turn
around”,
samt have mod til at foretage radikale tilpasninger.
Desuden er der behov for tættere samarbejde
med og opbakning til programledelsen fra fagstyrelser, departement og ledelsen i Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen.
It-tilsynet er af den opfattelse, at den nødvendige teknologiske, kulturelle samt styrings- og ledelsesmæssige
transformation af programmet ikke vil kunne gennemføres af UFST alene. Der er behov for ekstern bistand fra
eksisterende leverandører under leverandøransvar til at løse afgrænsede opgaver og behov for at tilføre
yderligere kompetencer og erfaringer indenfor ledelse, it-faglig viden og erfaring med at gennemføre så stort
og komplekst et program.
2
Faseopdelt udsendelsesplan skal
planlægges, så ICE-programmet ikke
forsinkes
It-tilsynet vurderer det fornuftigt med en
faseopdelt udsendelsesplan med en
afgrænset mængde af simple boliger i første
fase for at høste erfaringer.
Udsendelsesplan skal planlægges, så det
ikke forsinker ICE-programmet.
It-tilsynet har ikke haft lejlighed til at
trykprøve programmets udsendelsesplan og
-metode i tilstrækkelig grad. Det vil blive
gennemført, når der foreligger et tilstrækkelig
detaljeret grundlag til efterprøvelse
3
Der er samlet set tale om et program med høj
risiko for forsinkelser og fordyrelser, men det
vurderes at kunne håndteres
Håndtering af den høje risiko kræver stram
risikostyring og -mitigering.
Det er It-tilsynets vurdering, at den nødvendige
teknologiske, kulturelle, styrings- og
ledelsesmæssige transformation af ICE-
programmet ikke kan gennemføres af
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen alene.
Der er behov for ekstern bistand til at løse
afgrænsede opgaver.
Tidsplan, estimat og risikopuljer er over markedsniveau med muligheder for forbedring
It-tilsynet konstaterer, at niveauet for estimatet er højt ift. markedsniveau. Det kan optimeres. Der er fortsat
store risikotillæg og risikopuljer, der kan reduceres, hvis programledelsen, fagstyrelser og departementet
arbejder aktivt og fokuseret med risikostyring. Et fortsat arbejde med at forbedre teknologiplatformen kan
forbedre leverancehastigheden og parallelisere aktiviteter i tidsplanen yderligere.
Kravene til løsningen er ikke detaljerede efter release 5.0, hvorfor et fortsat fokus på MVP-tilgang forventeligt
kan reducere estimatet. Det vurderes også, at et mere tydeligt ansvar, eksekveringskraft og fokus på økonomi
og ændringsstyring kan reducere estimatet.
It-tilsynet anerkender, at der er begrænsende faktorer ift. optimering. Herunder kan nævnes den til dels
umodne organisation ift. store programmer og muligheden for at tiltrække relevante og erfarne kompetencer.
2
Der er komplicerede regler fx varianter indenfor ejerboliger, og der er opbygget en kompliceret it-arkitektur, der
kræver en høj grad af tværgående koordinering af leverancer og forankring af it-tekniske ændringer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 268: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem ICE (bilag 1 er fortroligt og omdeles særskilt)
2416441_0003.png
It-tilsynets anbefalinger ift. ICE (1/4)
1. Klare mandater, ny tilgang til ledelse med en mere enkel og effektiv
organisation
2. Der skal snarest etableres en automatiseret og produktionsklar it-platform,
og udarbejdes plan for kritisk vej og kritiske leverancer
Det er pt. den største udfordring er at få skabt en automatiseret og produktionsklar it-
platform, der både kan afvikle den samlede applikation, og hvor der kan udvikles og
iværksættes nye releases i den nødvendige lovgivnings-og forretningsmæssige takt.
It-tilsynet anbefaler, at der fokuseres på fremdrift i leverancer, herunder stram styring af
kritisk vej og kritiske leverancer. Særlige taskforces (teknik, arkitektur, løsning) skal sikre
styring af beslutninger samt sikre eksekvering og fremdrift
It-tilsynet anbefaler, at der gennemføres en "turn around" i tilgangen til programmet
med gennemførelse af nødvendige, radikale ændringer.
Der er brug for markant mere ledelsesmæssig beslutnings- og eksekveringskraft på alle
ledelsesniveauer i et nødvendigt tempo for at sikre fremdrift i leverancer.
Mellemlederne i programmet har for stort ansvar ift. både at være personaleledere og
leveranceansvarlig ift. kompetencer og erfaring
ICE er en selvstyrende, agil organisation uden en samlet koordinering og uden fokus på
kritisk vej og fremdrift i leverancer.
It-tilsynet anbefaler en markant simplificering af programmets organisering og en radikal
ny tilgang til ledelse, hvor der er fokus på ansvar, klare mandater, eksekvering og
fremdrift.
Der bør skabes et konsolideret overblik over teknisk mulige optimeringer og deres
kritikalitet.
Der bør sættes fokus på samlet arkitekturoverblik, udpeges ansvarlig for data på tværs
af ICE, ligesom viden om data i højere grad bør udnyttes til planlægning af releases.
Det anbefales, at der etableres et entydigt ansvar for IT-drift og -vedligehold, ligesom
der skal udpeges ansvarlige for at implementere nonfunktionelle krav.
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 268: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem ICE (bilag 1 er fortroligt og omdeles særskilt)
2416441_0004.png
It-tilsynets anbefalinger ift. ICE (2/4)
3. Samarbejdet mellem departement, fagstyrelser og UFST bør styrkes, og
fagstyrelserne bør tage et større ansvar
Der har manglet en tilstrækkelig ansvarstagen fra fagstyrelserne ift. den
forretningsmæssige løsning, herunder ift. at sikre en minimumsløsning (MVP-tilgang) og
den tilhørende administrative løsning.
Fagstyrelserne (med en ansvarlig fagstyrelse for bordenden) bør påtage sig et større
ansvar for styring af scope, herunder bør fagstyrelserne sikre lovmedholdelighed, en
mere effektiv ændringsstyring og etablering af evt. manuelle administrative løsninger.
Fagstyrelserne bør desuden sikre, at der etableres en robust forretningsmæssig
udsendelsesplan for vurderinger af ejerboliger, som indeholder både ICE og projektet til
implementering af boligforliget fra 2017 (BF17). VURDST bør sætte sig i spidsen for at
sikre gennemførelsen af udsendelsesplanen.
It-tilsynet anbefaler, at udsendelsesplanen overvåges meget nøje af en særlig taskforce
med klare mandater og med VURDST som hovedansvarlig. Taskforcen skal have
repræsentanter fra VURDST, DEP, SKTST og UFST. Særligt første fase af
udsendelsesplanen, som planlægges gennemført "semiautomatisk" skal planlægges
og overvåges nøje, så der sikres korrekt samspil med en automatiseret it-platform.
Herudover skal borgerreaktioner overvåges, så læring kan indarbejdes.
Udsendelsesplanens tilrettelæggelse må ikke forstyrre ICE-programmets kritiske vej.
4. Der er behov for mere ekstern bistand med leverandøransvar til afgrænsede
opgaver. Der bør tilføres kompetencer og erfaring med store og komplekse it-
programmer
It-tilsynet vurderer, at delopgaver i højere grad bør outsources, fremfor løftes af indkøbte
konsulenter. Såfremt eksisterende, eksterne leverandører tager ansvar for afgrænsede
leverancer, vil det forventeligt føre til yderligere optimering i både tidsplan og økonomi,
idet programmet tilføres nødvendig faglig ekspertise og yderligere eksekveringskraft.
It-tilsynet anbefaler en ændring i den eksterne bistand således, at eksisterende, centrale
leverandører i højere grad tager et ledelsesmæssigt og leverancemæssigt forpligtende
ansvar for udviklingen indenfor afgrænsede, økonomiske rammer.
Den eksterne ekspertise bør forpligtende indgå i den samlede styring af programmet
sammen med den interne programledelse og med det nødvendige ledelsesmandat.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 268: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem ICE (bilag 1 er fortroligt og omdeles særskilt)
2416441_0005.png
It-tilsynets anbefalinger ift. ICE (3/4)
5. Begræns konsulenter, styrk leverandørstyring og løs kompetenceflaskehalse
Der er mange konsulenter i programmet som driver unødvendige omkostninger. It-
tilsynet anbefaler, at der ryddes op i programmets mange tilknyttede eksterne,
individuelle ressourcer.
De mange enkelte konsulenter arbejder ikke under samlet styring, og der sikres ikke
tilstrækkeligt fokus på effektivitet og omkostningsstyring. Leverandørstyringen skal
fremover styrkes betydeligt - både ift. leverancer og økonomi.
Kammeradvokatens rolle i programmet er uklar (de er både rådgiver og godkender) og
der er ingen styring efter væsentlighed og risiko.
6. Styringsgrundlag og mere effektive styringsværktøjer er nødvendig
Styringsdokumenter, herunder konsolideret styringsgrundlag ( businesscase,
gevinstrealiseringsplan, tidsplan og estimat), samlet løsnings- og arkitekturoverblik, plan
for kritisk vej, samlet releaseplan, fremdriftsrapportering, økonomirapportering og
risikorapportering, eksisterer ikke i tilstrækkelig grad.
De tilgængelige styringsværktøjer er ikke præcise nok og der mangler både erfarne
kompetencer indenfor styring samt ledelsesmæssig anvendelse af styringsværktøjer.
Det betyder, at der ikke styres effektivt på et opdateret grundlag, at estimater ikke er
retvisende, og at der ikke kan sættes ind med korrektioner i tide ift. især de store
omkostningsdrivere, væsentlige risici og skred i tidsplanen.
It-tilsynet anbefaler, at der snarest etableres de nødvendige effektive rapporterings- og
styringsværktøjer inkl. forbedring af anvendt estimeringsmodel og metode til brug for
ledelsen i programmet, som kan understøtte effektiv programstyring.
It-tilsynet anser det for muligt, at Kammeradvokatens deltagelse og store økonomiske
belastning af programmet kan reduceres betragteligt.
It-tilsynet anbefaler, at Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
fremadrettet selv opbygger juridisk ekspertise og er ansvarlig for lovmedholdelighed
inden for egen fagområde.
It-tilsynet konstaterer, at der er kompetenceflaskehalse i programmet, særligt inden for
de it-tekniske områder. De bør løses snarest, så det ikke forsinker programmet.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 268: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem ICE (bilag 1 er fortroligt og omdeles særskilt)
2416441_0006.png
It-tilsynets anbefalinger ift. ICE (4/4)
7. Der skal sikres en enkel borgerrejse
Den samlede borgerrejse synes kompleks for borgeren, og der udestår en mere
detaljeret planlægning af borgerrejsen på tværs af fagstyrelserne.
De konkret besluttede minimumsimplementeringer (MVP) og de afledte konsekvenser
for den manuelle håndtering på tværs af styrelser synes ikke fuldt belyst eller planlagt
håndteret.
It-tilsynet anbefaler, at styrelserne i fællesskab (med den ansvarlig styrelse for
bordenden) sikrer gode og entydige, tværgående processer.
Den samlede borgerrejse bør fastlægges ud fra en klar og målrettet
adfærdskommunikation, og fagstyrelserne bør gennemgå og tilrettelægge borgerrejser
på tværs, fx for klagebehandling.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 268: Orientering om It-tilsynets trykprøvning af det nye ejendomsvurderingssystem ICE (bilag 1 er fortroligt og omdeles særskilt)
2416441_0007.png
08-06-2021