UKS Side 6620
SKAT
Forelæggelse for direktøren for SKAT
Udbyttesagerne - renterisiko og segmentstrategi
Journal nr.: 15-3278497
Frist departementschef
VÆLG DATO
Frist ekstern
Sagens karakter
Orientering
Presse (udfyldes af dep.)
Lagt i kopi til
-
.
Bemærkninger
□
Afdelingschef
□
Kontorchef
□
Chefrådgiver
□
Særlig rådgiver
Med denne til
ga
ng skønnes det, at sagerne vil kunne være færdigbehandlede senest ved ud
ga
ngen af juli 2016 af
hængig af sagernes sværhedsgrad og - måske især - hvor hurtigt, pengeinstitutterne kan fremsende den indkræ
vede dokumentation for refusionskravets rigtighed.
Departementet stiller sig tvivlende over for SKATs strategi og er bekymret for risikoen for eventuelle fejludbeta
linger. SKATs kontrol af de standsede ca. 27.000 sager er baseret på en complianceundersøgelse svarende til
SKATs indsats på en række andre områder, fx udbetalingskontrol. Indsatsanalyse har segmenteret tilbagesøgnin
gerne ud fra væsentlighed og konkrete risikofaktorer, og på det grundlag udfærdiget et kontroldesi
gn
, hvor visse
segmenter kontrolleres 100% (fx de største sager og dem der li
gn
er svig sagerne), og andre indledningsvis kon
trolleres stikprøvevis. Er der væsentlige fejl i stikprøverne udvides kontrollen. Er der meget få fejl overvejes frigi
velse af segmentet til udbetaling. En 100 % kontrol vil give SKAT alvorlige ressourcemæssige udfordringer, og
det vil forlænge sagsbehandlingstiden betydeligt med deraf følgende øgede rentegodtgørelsesbeløb. Pt. skønnes
det, at rentegodtgørelsesbeløbet i en worst case situation maksimalt vil udgøre ca. 8,7 millioner kr. om måneden.
Jura er blevet forespurgt om muligheden for at kunne suspendere rentegodtgørelsesberegningen under sagsbe
handlingen, hvis der ikke fra start foreli
gg
er den fornødne dokumentation.
Jura har oplyst, at det er Juras opfattelse, at der er en væsentlig risiko for, at udbetalingsfristen ikke lovligt kan
afb
ry
des, hvis ikke SKAT først har vejledt og anmodet udbyttemodtageren om at fremsende tilstrækkelig doku
mentation inden for rimelig tid, og udbyttemodtageren herefter ikke efterkommer SKATs anmodning. Det er
således Juras opfattelse, at der er en væsentlig risiko for, at der ikke lovligt vil kunne ske afb
ry
delse af udbeta
lingsfristen, blot fordi refusionsanmodningen fra start ikke var bilagt tilstrækkelig dokumentation.
U
KS
På baggrund af vedhæftede notat af 2. december 2015 "Udbyttesagerne og renterisikoen" med tilhørende bilag
har der været drøftelser med departementet i fredags den 18. december 2015. Fra departementets side blev der
lagt mest vægt på SKATs strategi i forhold til den manuelle kontrol af de pt. ca. 27.000 sager, hvor det er SKATs
til
ga
ng, at sagerne inddeles i 8 segmenter baseret på risikovurdering og beløbsgrænser. For hvert segment er der
forskellige grader af kontroltryk fra 100 % til en stikprøvevis kontrol. Segmenteringen af sagerne og de varie
rende grader af kontroltryk er afstemt med SIR og godkendt af styregruppen for tilrettelæ
gg
else og implemente
ring af den nye manuelle udbytteadministration.