UKS Side 3900
Notat
7.
januar
2013
Afdelingschef Andreas Berggren
Direktør Karsten luncher
Intern Revisions opgaver, arbejdsvilkår og nytteværdi
Dette notat - som primært omhandler Intern Revisions formelle og reelle positi-
on i Skatteministeriet - har til formål at danne udgangspunkt for en drøftelse af
formålet med og den ønskede nytteværdi af Intern Revision samt de vilkår der
skal være til stede for at optimere denne nytteværdi.
Formålet
med
og den ønskede nytteværdi af en intern revision
Hvorj()r vælger en minister at have en intern revision?
En minister har i egenskab af sin andel af den udøvende magt ansvaret for at
sikre en forsvarlig forvaltning af lovene - herunder sikre korrekt regnskabsførel-
se - inden for sit ressortområde. Ministeren bestemmer selv hvilke redskaber
han/hun vil bringe i spil for at sikre sig, at han/hun lever op til dette ansvar. En af
mulighederne er at etablere en uafhængig intern revision, som via sit revisions-
arbejde kan/skal bibringe ledelsen information, som er væsentlig for en effektiv
virksomhedsledelse og som ikke kan forventes bragt til veje på anden måde -
jf.
herom nedenfor. Det er altså ministerens afgørelse - som jo naturligvis træffes i
samarbejde med sine øverste embedsmænd - om der skal bruges ressourcer på en
intern revision. Der er således ingen pligt til at etablere interne revisioner i de
statslige forvaltninger og det er
i
øvrigt de færreste ministerier, der har etableret
en intern revision.
Hvordan sikrer en minisierforsvarlig forvaltning?
Ministerens sikring af, at han/hun lever op til sit ansvar om at eksponere lov-
givningen inden for sit ressortområde på økonomisk forsvarlig måde og i over-
ensstemmelse med lovenes ord og lovgivernes (Folketingets) hensigt, kan natur-
ligvis tilrettelægges på mange forskellige måder, men normalt følges en fælles
systematik, som i den her sammenhæng vil blive anskuet fra en revisorvinkel.
En revisor vil anskue en ministers tilrettelæggelse af forvaltningen ud fra, hvilke
risici opbygningen af forvaltningen byder på og hvorledes disse risici søges imø-
degået. Derfor taler man også i revisionssammenhæng om de tre forsvarslinjer til
at imødegå risici, altså imødegå risiko for ukorrekt og uøkonomisk forvaltning -
herunder mangelfuld regnskabsførelse.
U
KS
Side
1 18