Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 251
Offentligt
2403906_0001.png
Konsekvenserne af COVID-19
på Skatteministeriets område
Orientering af Skatteudvalget den 27. maj 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0002.png
Dagsorden
Indhold
1 Overblik over aktiviteter påvirket af COVID
2 Gennemgang af udfordrede områder
3 Videre proces og spørgsmål
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0003.png
Aktiviteter der er påvirket af COVID-19
Sagsbehandling
Forlængede sagsbehandlingstider for flere styrelser,
herunder risiko for manglende overholdelse af frister.
Udgående kontrol- og tilsynsaktivitet
Begrænsede muligheder for at foretage udgående kontrol-
og tilsynsbesøg, samt udlægsforretninger hos virksomheder.
Opkrævning
Forsinkelser i bl.a. oprydning af rentefejl på Skattekontoen
som følge af, at specialiserede medarbejdere allokeres til
administration af hjælpepakker.
Tilvækst af gæld
Periodeforskydning i gælden til det offentlige.
It-udviklingsprojekter
Reduceret produktivitet i perioden som følge af manglende
mulighed for fysisk fremmøde og omprioritering.
3
En række områder på tværs af
Skatteministeriets styrelser er
påvirket af nedlukningen af
samfundet samt hjælpepakker
ifm. COVID-19. Der er foretaget
forskellige mitigerende tiltag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0004.png
Konsekvenser ifm. sagsbehandlingen
Udfordringer
Mitigerende handlinger
Eksempelvis ved at afholde virtuelle møder, når det er
muligt.
Afholde flere møder op til sommerferien.
Fremadrettet håndtering
Udfordringerne forventes mindsket i takt med
genåbningen af samfundet.
Selv under nedlukningen har det været muligt at
opretholde en stor del af sagsbehandlingen i det
omfang, det ikke har været nødvendigt at foretage
udgående kontroller.
Udfordringer for udvalgte sagsområder
Sagsbehandlingen på udvalgte områder er påvirket. Det
gælder fx straffesagsområdet, som er blevet sat på ‘stand-
by’, fordi skatteyder ønsker et fysisk møde.
Udfordringer ifm. fysiske besigtigelser
Begrænset risiko for forlænget sagsbehandling pga.
manglende mulighed for fysiske besigtigelser.
Udfordringer ifm. afholdelse af ankenævns- og retsmøder
Risiko for, at målopfyldelsen ift. afgørelse af borgernære
sager inden for 12 måneder påvirkes, da ankenævns-
møder, retsmøder og lignende har været aflyst ifm.
nedlukningen.
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0005.png
Konsekvenser ifm. udgående kontrol- og tilsynsaktiviteter
Udfordringer
Mitigerende handlinger
Gennemføre og afslutte skrivebords- og
opfølgningskontroller på baggrund af tidligere kontroller,
samt større og mere komplicerede kontroller.
Større opmærksomhed på at tilvejebringe materiale til
sagsbehandling via andre kanaler, herunder
tredjepartsoplysninger, fx bankoplysninger.
Fremadrettet håndtering
Efter genåbningen kan igen foretages udgående
kontroller under hensyntagen til sikkerhed og sundhed.
Synlighedskontroller og udgående kontrol prioriteres højt
blandt medarbejdere, som efter den 21. maj 2021
vender tilbage.
5
Begrænset mulighed for udgående kontrol og tilsyn
Færre udgående kontroller og tilsyn, som vurderes at have
ført til mindre synlighed. Kritiske og uopsættelige opgaver
er fortsat gennemført.
Øget fokus på hurtig og smidig frigivelse af værnemidler
På toldområdet har der været øget fokus på at sikre en
hurtig og smidig indførsel af værnemidler samt fokus på
kontrol af, at kopiprodukter eller farlige og ulovlige
værnemidler ikke indføres.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0006.png
Konsekvenser ifm. opkrævningsområdet
Udfordringer
Mitigerende handlinger
Skattestyrelsen monitorerer løbende konsekvenser på
området.
Der implementeres 7 nye låneordninger i løbet af 2021 for
at mindske betalingsbelastninger på virksomhederne.
Der arbejdes løbende på prioritering af ressourcer til
arbejdet med Skattekontoen for at sikre bedst mulig
fremdrift.
Fremadrettet håndtering
Opkrævningsprovenuet forventes tidligst normaliseret i
løbet af 2022.
Der udarbejdes løbende forslag til nye tiltag for at sikre
en lempeligere tilbagevenden til normal betalingscyklus,
fx gennem øget brug af proaktiv kommunikation og
6
vejledning.
Risiko for lavere opkrævningsprovenu
Udskudte betalingsfrister samt økonomiske konsekvenser
som følge af COVID-19 har påvirket området.
Antallet og værdien af nye skattekrav fra jan 2020 til feb
2021 er ca. 6 pct. lavere sammenlignet med et indeks for
2019. Der er risiko for et lavere opkrævningsprovenu som
følge af udskudte betalingsfrister.
Forsinkelser med arbejdet vedr. Skattekontoen
Højt specialiserede medarbejdere er igennem en længere
periode allokeret til arbejdet med hjælpepakker ifm.
COVID-19. Det forsinker bl.a. oprydning efter rentefejl på
Skattekontoen, afskrivninger på Skattekontoen mv.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0007.png
Konsekvenser ifm. tilvækst af gæld
Udfordringer
Mitigerende handlinger
Inddrivelse sker under hensyntagen til, at økonomisk sunde
virksomheder kan komme gennem COVID-19 krisen.
Gældsstyrelsen foretager en konkret vurdering af
virksomhedens situation og gældens opståen.
Understøttelse af sunde virksomheder påvirket af krisen,
kan ske ved at tilpasse afdragsordninger til
virksomhedernes aktuelle situation.
Fremadrettet håndtering
Inddrivelsen er uforandret.
Formålet er fortsat at inddrive gæld til det offentlige og
hindre tilvækst af gæld.
7
Lavere tilgang af gæld
Lavere tilgang af ny gæld under inddrivelse i 2020
sammenlignet med 2019. Det kan bl.a. henføres til
udskydelsen af en række betalingsfrister og låneordninger.
Periodeforskydning
Det forventes, at der vil være tale om en
periodeforskydning, før effekterne på
samfundsøkonomien og udskydelsen slår igennem i
gælden til det offentlige. Det forventes, at den yderligere
udskydelse af betalingsfristerne vil forlænge
periodeforskydningen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0008.png
Konsekvenser ifm. it-udviklingsprojekter
Udfordringer
Mitigerende handlinger
For mindre projekter er produktivitetstabet mitigeret ved at
omprioritere inden for projekternes rammer.
For større projekt- og programaktiviteter med kritisk
betydning er produktivitetstabet forsøgt imødegået ved
delvist at kalde udvalgte medarbejdere på arbejde.
Fremadrettet håndtering
Øget fysisk fremmøde vil styrke samarbejdet om
komplekse løsninger og projekt- og
programaktiviteternes fremdrift.
Der vil være et efterslæb som følge af hjemmearbejde.
Det vil blive søgt mitigeret gennem omprioritering,
mindre væsentlige justeringer i tidsplaner mv.
Produktivitetstab ifm. hjemmearbejde
It-udviklingsprojekter og -programmer har haft et
produktivitetstab, fordi der ifm. udviklingen bl.a. er et behov
for at kunne koordinere og samarbejde tæt om at finde
løsninger på komplekse problemer.
Omprioriteret udviklingskapacitet
Understøttelse af administrationen af COVID-19-
initiativerne i Erhvervsstyrelsen lægger beslag på
udviklingskapacitet i Udviklings-og Forenklingsstyrelsen og
hos Skatteforvaltningens leverandører.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 251: Plancher fra gennemgang den 27. maj 2021 om konsekvenserne af COVID-19 på Skatteministeriets område
2403906_0009.png
Videre proces og spørgsmål
Spørgsmål
9