Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2384265_0001.png
Notat
22. april 2021
J.nr. 21-0366728
Beskrivelse af Skattestyrelsens samarbejde med Fødevare-
styrelsen
Skattestyrelsen har gennem mange år samarbejdet med Fødevarestyrelsen på flere områder.
Samarbejdet omfatter gennemførelse af fælles kontrolaktioner, udveksling af oplysninger og et
bredt tværministerielt samarbejde.
Kontroller - punktafgifter
Skattestyrelsens projekt
”Illegal import af punktafgiftspligtige varer”
samarbejder med Fødeva-
restyrelsens Rejsehold, hvor myndighedernes kontrolbeføjelser understøtter en fælles indsats
med at forhindre, at ulovlige varer ender i detailhandlen. Dette myndighedssamarbejde opfattes
af både Fødevarestyrelsen og Skattestyrelsen som et af de vigtigste midler til at begrænse illegal
handel med punktafgiftspligtige føde- og drikkevarer.
Ved kontrollerne sporer Fødevarestyrelsen varernes bevægelser gennem handelsled, og Skatte-
styrelsen kontrollerer, at afgifter afregnes til staten. Politiet kan herudover deltage ved kontrol-
lerne ud fra en konkret risikovurdering af de kontrollerede.
Samarbejdet mellem Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsens Rejsehold foregår ved planlagte fæl-
les aktioner og ad hoc. Ledelsen af Skattestyrelsens projekt Illegal import af punktafgiftspligtige
varer og Fødevarestyrelsens Rejsehold mødes årligt for at udveksle erfaringer og planlægge
fremtidige fælles kontroller. Der kan fx være tale om koordinerede aktioner i et specifikt geo-
grafisk område (fx et grønttorv) eller en aktion, som aftales at fokusere på en specifik vare
fx
slik eller kaffe
og på forhånd have aftalt et antal virksomheder, som skal besøges.
Coronasituationen har dog givet begrænsninger i Skattestyrelsens mulighed for udgående kon-
trol. Når der åbnes op for udgående kontrol, vil Skattestyrelsen igen planlægge kontrolaktioner
med Fødevarestyrelsen på regelmæssig basis.
Kontroller
moms og skat
Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsen samarbejder herudover på fx bandeområdet i forbindelse
med fælles kontrolbesøg i bl.a. kiosker, caféer og vandpibecaféer, hvor Skattestyrelsen typisk
foretager moms- og arbejdsgiverkontrol (og hvis relevant punktafgiftskontrol), mens Fødevare-
styrelsen kontrollerer bl.a. sporbarheden af fødevarer og hygiejneforhold. Politiet deltager også
i disse kontroller, hvor de undersøger, om bevillingsreglerne er overholdt, eller de deltager som
beskyttelse for kontrolmedarbejderne.
Side 1 / 2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 229: Opfølgning på samråd om Greed (samrådsspørgsmål Q, R og S)
2384265_0002.png
Udveksling af oplysninger
Når Skattestyrelsens kontrolmedarbejdere eller Fødevarestyrelsens Rejsehold i deres normale
kontrolarbejde konstaterer forhold, som kan have den anden myndigheds interesse, sker der
øjeblikkelig underretning. Det betyder, at den tilkaldte myndighed kan støde til, mens kontrol-
len pågår.
For at sikre en hurtige reaktion fra den samarbejdende myndighed, er der udarbejdet en lands-
dækkende liste over kontaktpersoner i de respektive myndigheder. Listerne er gensidigt ud-
vekslet og bliver opdateret årligt.
Herudover samarbejder
Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsen om ”Open Source data”, hvilket
betyder, at Skattestyrelsen (Antisvindel) kvartalsvist foretager monitorering af internettet og i
den forbindelse fremsender løbende oplysninger til Fødevarestyrelsen vedrørende nyregistre-
rede domæner, som markedsfører fødevarer og dyrefoder. For 2020 er der i alt monitoreret
omkring 166.000 domæner, hvoraf ca. 200 er oversendt til nærmere kontrol i Fødevarestyrel-
sen.
Tværministerielt samarbejde
Siden 2018 har Skattestyrelsen varetaget formandskabet for et tværministerielt Koordinations-
forum om bekæmpelse af moms- og afgiftsvig. I forummet deltager foruden Fødevarestyrelsen
også Erhvervsstyrelsen, Rigspolitiet (NEC), Anklagemyndigheden (SØIK) og Finanstilsynet.
Som led i dette samarbejde videregiver Fødevarestyrelsen relevante erfaringer og konkret infor-
mation om mulig skatte- og afgiftssvig til Skattestyrelsen, bl.a. fra Fødevarestyrelsens efterkon-
troller af nystartede fødevarevirksomheder og i slikbranchen.
Side 2 / 2