Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2380787_0001.png
26. april 2021
J.nr. 2021 - 2587
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til Skatteudvalgets orientering vedlægges Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-un-
dersøgelse om henstand, opkrævning og inddrivelse. Jeg sender undersøgelsen, da det er
vigtigt med synlighed og åbenhed om Borger- og retssikkerhedschefens arbejde, jf. også
aftalen om
Retssikkerhedspakke II
Borgeren skal stå stærkere,
hvoraf det følger, at Borger- og
retssikkerhedschefens beretninger mv. skal oversendes til Folketinget.
Undersøgelsen omhandler Skatteforvaltningens behandling af sager om henstand med be-
talingen af et skattekrav, når en borger eller virksomhed har klaget over kravet. Borger-
og retssikkerhedschefen har bl.a. undersøgt sagsbehandlingstiden og skatteydernes rets-
stilling i disse sager og sætter i undersøgelsen særligt fokus på perioden fra indgivelse af
anmodningen om henstand, til Skattestyrelsen har truffet afgørelse om henstand.
Undersøgelsen har bl.a. vist, at Skattestyrelsens sagsbehandlingstid for anmodninger om
henstand igennem de seneste år har været for lang. Dette har medført, at der fortsat er fo-
retaget opkrævning og inddrivelse af kravet under behandlingen af henstandsanmodnin-
gen, da en anmodning om henstand ikke automatisk medfører, at selve opkrævningen og
inddrivelsen sættes i bero.
Borger- og retssikkerhedschefen finder det derfor også tilfredsstillende, at det gennem en
række initiativer er lykkedes Skattestyrelsen at nedbringe sagspuklen, ved at der er blevet
afgjort væsentligt flere henstandssager i 2019 end i 2018 (1.733 i 2019 mod 1.303 i 2018).
Borger- og retssikkerhedschefen henstiller til, at fokus fastholdes på, at sagsbehandlingsti-
den for henstandssager er så kort, som det er muligt og forsvarligt.
Jeg er enig med Borger- og retssikkerhedschefen i, at det er helt centralt at have fokus på
sagsbehandlingstiden i henstandssagerne, da nedbringelsen af sagsbehandlingstiderne er
den væsentligste faktor til at skabe et godt samlet forløb i disse sager. Undersøgelsen un-
derbygger desuden vigtigheden af, at Skatteforvaltningen agerer som samlet myndighed i
mødet med borgeren.
Undersøgelsen kan tillige læses på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
www.skm.dk