Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 214
Offentligt
2376393_0001.png
1
Hvordan sikrer vi
grøn og effektiv
ladeinfrastruktur
til elbilerne?
Lynladestation i Fredericia
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Præsentation af 20/4-21 fra Clever A/S til foretræde om afgift på el til opladning af elbiler den 22/4-21
2376393_0002.png
Den gode og den dårlige nyhed:
Roamingen er allerede fri. Men hvis vi ikke lader intelligent, vil det
koste samfundet op til 16 mia. kr.
Elbilerne er på vej og infrastrukturen skal være klar til at tage imod dem. Heldigvis er markedet rigtigt godt i gang. Clever annoncerede i
efteråret, at vi vil etablere 10.000 nye offentlige ladepunkter i hele landet. Det svarer til en tredobling i forhold til i dag. Og med en ny
brancheaftale fra Dansk Elbil Alliance går markedets vigtigste aktører nu sammen om fælles mål for etableringen af den nødvendige
infrastruktur.
Tilbage står to væsentlige opmærksomhedspunkter, som er vigtige for de nuværende politiske forhandlinger:
Det er afgørende at vi stiller krav om intelligent opladning.
Der skal fortsat være fri roaming for danske elbilister uanset kundeforhold
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Præsentation af 20/4-21 fra Clever A/S til foretræde om afgift på el til opladning af elbiler den 22/4-21
2376393_0003.png
Udfordring:
Elbiler risikerer at
belaste elnettet unødigt
Elbilerne er en vigtig forudsætning for, at vi når vores
klimaambitioner.
Men de risikerer samtidig at udgøre en stor
belastning for elnettet. En elbil bruger nemlig omtrent lige så meget
strøm som en almindelig dansk husstand.
Ca. 80 % af alle opladninger foregår i hjemmet.
Det giver god
mening, for her er det mest bekvemt og omkostningseffektivt at
etablere sikker og intelligent opladning
Hvis vi skal nå klimamålene, skal vi ikke bare sikre, at der kommer
flere elbiler på vejene.
Vi skal også sikre, at de bliver opladet
intelligent derhjemme, så vi anvender kapaciteten i vores elnet og
den vedvarende energi smartest muligt.
En elbil, der kører på sort
strøm, er hverken grøn eller billig.
Hvis ikke vi stiller krav til den måde, elbiler lades op på, så vil det
kræve enorme unødige overinvesteringer i udbygning af elnettet, der
skal sikre strøm til et voksende antal elbiler. På den måde får vi ikke
udnyttet den grønne strøm, vi allerede producerer i dag.
En elbil har ca. samme
strømforbrug som en
almindelig husstand
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Præsentation af 20/4-21 fra Clever A/S til foretræde om afgift på el til opladning af elbiler den 22/4-21
2376393_0004.png
Mulighed:
Intelligent opladning
sikrer grøn strøm og mindsker
belastningen af elnettet
Med intelligent opladning stiller vi krav til den måde, som
elbilerne bliver ladet op på. Det betyder, at
de intelligente
ladebokse kan kommunikere med elnettet og lade op, når
strømmen er grønnest og belastningen af elnettet er mindst.
Intelligent opladning vil også betyde, at elbilerne fortrinsvis
bruger grøn strøm. Der var
i 2020 var der gennemsnitligt 40
% mere vedvarende energi i strømmixet i Danmark om
natten.
Kilder: Energinet, Nord Pool, Tomorrow.
Intelligent opladning gør det altså muligt at
bruge danskernes
elbiler som batterier, der om dagen kan køre på nattens
overskud af grøn strøm.
Intelligent opladning også sænker belastningen af elnettet
markant, så
vi sparer op til 16 mia. DKK, som der ellers ville
være gået til unødig overinvestering i udvidelse af elnettet
en overinvestering, som forbrugerne kommer til at betale.
Kilde.
Illustration af forholdet mellem intelligent opladning og samfundets strømforbrug
NAT
MORGEN
MIDDAG
AFTEN
Strømforbrug for
intelligente ladestandere
Strømforbrug for
samfundet generelt
Illustration af elnettets belastning (kW) pr. time over et døgn
Kapacitetsbehov:
‘Den dyre vej’
Kapacitetsbehov:
‘Den smarte vej’
Elnettets kapacitet i dag:
‘Business as usual’
1
2
3 4 5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
DØGNETS TIMER
‘Den dyre vej
‘Den smarte vej
I dag
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Præsentation af 20/4-21 fra Clever A/S til foretræde om afgift på el til opladning af elbiler den 22/4-21
2376393_0005.png
Løsning:
Den lave afgift kobles sammen
med intelligent opladning, så strømmen
bliver billigst og grønnest
Der er indgået en politisk aftale om at forlænge processtrømordningen til
2030, hvilket gør det billigere at købe strøm til elbilen, fordi besparelsen går
videre til forbrugeren. I delrapport 2 fra Eldrup-kommissionen foreslås to
afregningsmodeller for den lave afgift: 'skematisk' afregning og afregning
med 'bimåler'.
Med en 'skematisk' løsning bliver alt forbrug over en vis grænse
afgiftsfritaget. Afgiftslettelsen vil derfor ikke være målrettet elbilens
forbrug, men hustandens. Med en 'bimåler' vil afgiftslettelsen være
målrettet elbilens forbrug,
men det er stadig ikke intelligent opladning.
Intelligent opladning er,
når opladningen af bilerne bliver
styret
udenom
spidsbelastningen. På den måde sikrer vi den billigste og grønneste strøm til
elbilerne uden unødvendige ekstrainvesteringer i elnettet.
Derfor skal den
lave afgift kobles med et krav om intelligent opladning.
På den måde
kvalitetssikres opladningen og måling gennem professionelle
aktører.
Fradragsberegning gennem tredjepart er en model, der i forvejen er
foretrukket af Skat i andre brancher som fx sommerhus- og biludlejning.
Intelligent opladning er defineret og kortlagt af DTU og
Dansk Elbil Alliance i rapporten
Smart fra start.
Kommunikation,
sikker,
åben og standardiseret.
Dynamisk ladebegrænsning,
hurtigt og i styretrin
Data og måling,
MID-
godkendt måler og data
lagret i høj opløsning.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Præsentation af 20/4-21 fra Clever A/S til foretræde om afgift på el til opladning af elbiler den 22/4-21
2376393_0006.png
Den gode nyhed:
Roamingen er allerede fri
– og nu bliver det endnu lettere
Roaming = fri adgang til åbne ladenetværk med fair priser.
Det betyder, at du kan lade
på alle operatørers netværk uanset kundeforhold. Det kan du som elbilist allerede i dag
blandet andet på grund af EU’s AFI-direktiv.
Clever arbejder tæt sammen med FDM og Dansk Elbil Alliance for at sikre, at
forbrugerne også i fremtiden har nem og ikke-diskriminerende adgang til opladning til
rimelige priser - både via forbrugsafregnet betaling og flat rate-abonnementer.
I februar 2021 præsenterede Dansk Elbil Alliance en brancheaftale med deltagelse af
Clever og en række andre aktører på markedet samt eksperter fra DTU og FDM.
Aftalen indeholder blandt andet fælles mål for geografisk spredning af offentlige
lademuligheder og forbedrede roamingmuligheder.
Sådan ser det ud, når du roamer på
en ladestander fra Clever [video].
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Præsentation af 20/4-21 fra Clever A/S til foretræde om afgift på el til opladning af elbiler den 22/4-21
2376393_0007.png
Kontakt:
Casper Kirketerp-Møller, direktør i Clever
+45 52 19 08 30
[email protected]
Rendering af kommende lynladestation