April 2021
NOTAT – FORETRÆDE FOR FOLKETINGETS SKATTEUDVALG OG
TRANSPORTUDVALG, 22. APRIL 2021
Den danske ladeoperatør Clever har torsdag d. 22. april foretræde for Folketingets Transportudvalg og Skatteudvalg.
Clever driver Danmarks største offentlige ladenetværk til elbiler og tilbyder i dag opladning på mere end 1.600 åbne,
offentlige ladepunkter i hele landet for alle elbilister uanset kundeforhold.
Forud for de afgørende forhandlinger om infrastruktur for blandt andet elbiler, ønsker Clever at bidrage med viden om
de udfordringer, som branchen af ladeoperatører og ikke mindst de danske elbilister står overfor.
Hvordan sikrer vi grøn og effektiv opladning af elbilerne?
Udbredelsen af elbiler i Danmark er en afgørende forudsætning for at nå de danske klimamål om 70% reduktion af
CO2-udledning i 2030. Hvis danskerne skal tage elbilen til sig, er det vigtigt, at der er adgang til lettilgængelig
opladning med gennemsigtige og rimelige priser.
Der er allerede i EU’s AFI-direktiv stillet klare krav om nem og ikke-diskriminerende adgang til opladning til rimelige
priser på tværs af operatører. Dansk Elbil Alliance, der består af de væsentligste aktører i branchen, indgik i starten af
2021 en brancheaftale, der yderligere skal sikre, at AFI-direktivet og den frie roaming gør sig gældende i Danmark.
Regeringen og Folketingets partier har også vist gode takter i arbejdet med at udbrede elbilerne i Danmark. Først med
en aftale i efteråret, der sikrer bilafgifter og lav afgift på el til opladning, der understøtter det grønne valg og senest
med regeringens infrastrukturudspil, der lægger op til klarere rammer for etableringen af ladeinfrastruktur.
Branchen er allerede godt i gang med at etablere både offentlige normal- og lynladere samt private hjemmeladere i
hele landet. Danmark er i dag forud på ladeinfrastruktur sammenlignet med Norge og Sverige, og Clever annoncerede
i efteråret, at selskabet vil etablere mere end 10.000 nye offentlige ladepunkter i hele landet inden udgangen af 2025.
Det er en tredobling i forhold til i dag. Investeringsviljen er altså til stede – også fra olieindustrien –, og vi bør politisk
fokusere ressourcerne på at sikre de rette rammer fremfor at økonomisk understøtte etableringen af ny
ladeinfrastruktur i hele Danmark.
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har allerede grundigt redegjort for de væsentlige udfordringer og
løsninger i udbredelsen af elbilerne. Men hvis vi skal nå i mål med at sikre rammerne for en grøn omstilling af
bilparken, er der særligt tre opmærksomhedspunkter, som er afgørende:
1.
2.
3.
Krav om intelligent opladning, hvis der skal opnås lav afgift på el til opladning
Adgang til gode lokationer til offentlige ladepunkter med smidige og effektive godkendelsesprocesser
Roaming skal fortsat være fri og bygges ind i ladeoperatørernes apps
1. Krav om intelligent opladning
En elbil bruger i runde tal lige så meget strøm som en almindelig dansk husstand med fire personer per år. 750.00
elbiler i 2030 vil dermed belaste det danske elnet enormt, hvis vi ikke tænker smart fra start og stiller rimelige krav,
der vil komme forbrugere, det danske elnet og omstillingen til gode.
Ca. 80 % af alle opladninger foregår i hjemmet. Når vi indretter fremtidens elafgifter, skal vi stille krav om, at
hjemmeopladningen af elbiler er intelligent – dvs. at elbilen lader når strømmen er grønnest og billigst. Intelligent
opladning er defineret af DTU og Dansk Elbil Alliance ved:
1.
2.
3.
Sikker åben og standardiseret kommunikation
Dynamisk ladebegrænsning – hurtigt og med styretrin
Måling af strøm med MID-godkendt måler med datalagring i høj opløsning
Med intelligent opladning sænkes belastningen af elnettet markant i de daglige spidsbelastningsperioder, så Danmark
kan spare op til 16. mia. DKK i unødige overinvesteringer i elnettet. Samtidig vil intelligent opladning betyde, at
elbilerne fortrinsvis bruger grøn strøm, når vi sørger for at anvende nattens vedvarende energi optimalt, så danskerne
kan køre på den om dagen. I 2020 i Danmark var der i gennemsnit hen over året 40 % mere vedvarende energimixet
i tidsrummet 23:00 til 06:00.