Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2375192_0001.png
April 2021
NOTAT – FORETRÆDE FOR FOLKETINGETS SKATTEUDVALG OG
TRANSPORTUDVALG, 22. APRIL 2021
Den danske ladeoperatør Clever har torsdag d. 22. april foretræde for Folketingets Transportudvalg og Skatteudvalg.
Clever driver Danmarks største offentlige ladenetværk til elbiler og tilbyder i dag opladning på mere end 1.600 åbne,
offentlige ladepunkter i hele landet for alle elbilister uanset kundeforhold.
Forud for de afgørende forhandlinger om infrastruktur for blandt andet elbiler, ønsker Clever at bidrage med viden om
de udfordringer, som branchen af ladeoperatører og ikke mindst de danske elbilister står overfor.
Hvordan sikrer vi grøn og effektiv opladning af elbilerne?
Udbredelsen af elbiler i Danmark er en afgørende forudsætning for at nå de danske klimamål om 70% reduktion af
CO2-udledning i 2030. Hvis danskerne skal tage elbilen til sig, er det vigtigt, at der er adgang til lettilgængelig
opladning med gennemsigtige og rimelige priser.
Der er allerede i EU’s AFI-direktiv stillet klare krav om nem og ikke-diskriminerende adgang til opladning til rimelige
priser på tværs af operatører. Dansk Elbil Alliance, der består af de væsentligste aktører i branchen, indgik i starten af
2021 en brancheaftale, der yderligere skal sikre, at AFI-direktivet og den frie roaming gør sig gældende i Danmark.
Regeringen og Folketingets partier har også vist gode takter i arbejdet med at udbrede elbilerne i Danmark. Først med
en aftale i efteråret, der sikrer bilafgifter og lav afgift på el til opladning, der understøtter det grønne valg og senest
med regeringens infrastrukturudspil, der lægger op til klarere rammer for etableringen af ladeinfrastruktur.
Branchen er allerede godt i gang med at etablere både offentlige normal- og lynladere samt private hjemmeladere i
hele landet. Danmark er i dag forud på ladeinfrastruktur sammenlignet med Norge og Sverige, og Clever annoncerede
i efteråret, at selskabet vil etablere mere end 10.000 nye offentlige ladepunkter i hele landet inden udgangen af 2025.
Det er en tredobling i forhold til i dag. Investeringsviljen er altså til stede – også fra olieindustrien –, og vi bør politisk
fokusere ressourcerne på at sikre de rette rammer fremfor at økonomisk understøtte etableringen af ny
ladeinfrastruktur i hele Danmark.
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har allerede grundigt redegjort for de væsentlige udfordringer og
løsninger i udbredelsen af elbilerne. Men hvis vi skal nå i mål med at sikre rammerne for en grøn omstilling af
bilparken, er der særligt tre opmærksomhedspunkter, som er afgørende:
1.
2.
3.
Krav om intelligent opladning, hvis der skal opnås lav afgift på el til opladning
Adgang til gode lokationer til offentlige ladepunkter med smidige og effektive godkendelsesprocesser
Roaming skal fortsat være fri og bygges ind i ladeoperatørernes apps
1. Krav om intelligent opladning
En elbil bruger i runde tal lige så meget strøm som en almindelig dansk husstand med fire personer per år. 750.00
elbiler i 2030 vil dermed belaste det danske elnet enormt, hvis vi ikke tænker smart fra start og stiller rimelige krav,
der vil komme forbrugere, det danske elnet og omstillingen til gode.
Ca. 80 % af alle opladninger foregår i hjemmet. Når vi indretter fremtidens elafgifter, skal vi stille krav om, at
hjemmeopladningen af elbiler er intelligent – dvs. at elbilen lader når strømmen er grønnest og billigst. Intelligent
opladning er defineret af DTU og Dansk Elbil Alliance ved:
1.
2.
3.
Sikker åben og standardiseret kommunikation
Dynamisk ladebegrænsning – hurtigt og med styretrin
Måling af strøm med MID-godkendt måler med datalagring i høj opløsning
Med intelligent opladning sænkes belastningen af elnettet markant i de daglige spidsbelastningsperioder, så Danmark
kan spare op til 16. mia. DKK i unødige overinvesteringer i elnettet. Samtidig vil intelligent opladning betyde, at
elbilerne fortrinsvis bruger grøn strøm, når vi sørger for at anvende nattens vedvarende energi optimalt, så danskerne
kan køre på den om dagen. I 2020 i Danmark var der i gennemsnit hen over året 40 % mere vedvarende energimixet
i tidsrummet 23:00 til 06:00.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 212: Henvendelse af 16/4-21 Clever A/S vedrørende foretræde om afgift på el til opladning af elbiler
Det er altså oplagt at beregne den lave afgift på el til opladning af elbiler gennem de MID-godkendte
hjemmeladebokse, hvor man samtidig stiller lovkrav om, at opladningen skal foretages intelligent, hvis man ønsker en
lav afgift på el til opladning. Det står i modsætning til en skematisk afgiftsmodel, hvor al strømforbrug over en vis
grænse bliver afgiftsfritaget og der dermed ikke gives incitamenter til hvornår opladningen foregår uden hensyn til det
danske elnet og klimabelastningen.
2. Adgang til gode lokationer til offentlige ladepunkter med smidig og effektive godkendelsesprocesser
Det er afgørende, at ladeinfrastrukturen er foran elbilerne, så der er relevante og rigelige offentlige ladepunkter til det
stærkt stigende antal elbiler, som danskerne køber nu og de kommende mange år. Relevant og rigelig infrastruktur
skaber ro og tro på, at elbilen er fremtiden for den danske, så de danske forbrugere fortsat trygt kan vælge en elbil til
og den fossile bil fra.
Relevant offentlige ladepunkter sikres ved at gøre det attraktivt for markedet at investere langsigtet og ambitiøst i
infrastrukturen. Derfor er det vigtigt, at ladeoperatørerne får lige adgang via udbud til at byde ind på attraktive
lokationer med lang løbetid til afskrivninger langs de trafikale knudepunkter i hele Danmark. Det bør også overvejes,
om meget attraktive placeringer via udbud skal bindes sammen med mindre attraktive placeringer på tværs af landet,
så infrastrukturen mere effektivt udbredes til landsdele, hvor markedet normalt ikke ville installere offentlige
ladepunkter.
Rigelige offentlige ladepunkter sikres ved at gøre ansøgnings- og godkendelsesprocesserne smidige og effektive.
Derfor er det vigtigt at indsamle viden og udvikle best practice-beskrivelser, som kan bruges på tværs af kommunerne
og statens myndigheder, så ansøgningen og behandlingen af godkendelserne af placeringer og installationer kan ske i
rette tide til at sikre rigelig infrastruktur på forkant af væksten i antal elbiler.
3. Roaming skal fortsat være fri
Danmark har Skandinaviens mest åbne ladenetværk, hvor 95% af alle ladepunkter er tilmeldt den åbne roaming-
platform Hubject, som brancheaftalen fra Dansk Elbil Alliance baserer sig på og dermed giver alle underskrivere af
brancheaftalen nemmere mulighed for at bygge andre ladenetværk direkte ind i de respektive apps.
Der er allerede i dag fri adgang til åbne ladenetværk på alle operatørernes netværk uanset kundeforhold, som EU's
AFI-direktiv også sikrer. På samtlige Clevers ladepunkter i det offentlige ladenetværk kan alle elbilister køre direkte
hen og start, stoppe og betale for opladningen direkte ved ladestanderne via Clevers app – efter præcis samme
principper, som det kendes fra fx parkering via eksempelvis EasyParks app. Derfor kan kunder og ikke-kunder lade til
den samme lave pris på 3,5 kr. pr. kWh, hvor betalingen sker direkte i Clevers app med enten kreditkort, Apple Pay,
MobilePay eller de svenske og norske pendanter. Det er vigtigt, at roaming sker gennem apps, da dette giver
forbrugeren gennemsigtighed og vished om prisen, da den altid kan ses før, under og efter opladningen. Med en start,
stop og betalingsverificering med ladebrik alene vil forbrugeren ikke vide, hvad prisen er, før fakturaen sendes op mod
en måned efter opladningen.
Clever arbejder tæt sammen med FDM og Dansk Elbil Alliance for at sikre, at forbrugerne også i fremtiden har nem og
ikke-diskriminerende adgang til opladning til rimelige priser - både via forbrugsafregnet betaling og flat rate-
abonnementer. I februar præsenterede Dansk Elbil Alliance en brancheaftale med deltagelse af Clever og en række
andre aktører på markedet samt eksperter fra DTU og FDM. Aftalen indeholder blandt andet fælles mål for geografisk
spredning af offentlige lademuligheder og endnu bedre roamingmuligheder.
Om Clever
Clever er Danmarks førende ladeoperatør. Virksomheden kom til verden i 2009 og har siden da arbejdet på at styrke
den offentlige ladeinfrastruktur og lademulighederne hos privatpersoner og virksomheder i hele landet.
Clever tilbyder i dag opladning på mere end 1.600 åbne, offentlige ladepunkter i hele landet. Alle kan lade på Clevers
ladenetværk til rimelige priser uanset kundeforhold. Clever vil inden for de kommende fem år installere over 10.000
nye, offentlige ladepunkter i Danmark. Det svarer til omkring tre gange så mange ladepunkter, som der findes i
Danmark i dagAlene i 2020 installerede Clever flere end 15.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt
i hele landet.
Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).
Mvh
Casper Kirketerp-Møller
Direktør i Clever