Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 208
Offentligt
2370735_0001.png
12. april 2021
6009433
HENVENDELSE TIL SKATTEMINISTERIET
Til Skatteministeriet
Forespørgsel vedr. udtalelse i forarbejderne til L 156 2019/20
genfremsat som L29 2020/21.
Jeg tillader mig at rette henvendelse til Skatteministeriet med henvisning til ovenstående lovforslag som
vedtaget den 3. december 2020. Min henvendelse vedrører den vedtagne bestemmelse i
aktieavancebeskatningsloven § 35D, stk. 5, 2. og 3. pkt.
Efter stk. 5, 2. og 3. pkt. gælder:
Har fonden i det indkomstår, hvor et beløb forfalder efter stk. 3 og 4, foretaget uddelinger eller
hensættelser til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, der opfylder betingelserne
i fondsbeskatningslovens § 4, nedskrives saldoen for stifterskat endvidere med et beløb svarende til
uddelingerne eller hensættelserne ganget med skattesatsen i fondsbeskatningslovens § 11, stk. 1, og
den forfaldne stifterskat nedsættes med det tilsvarende beløb. 2. pkt. finder alene anvendelse, når
uddelingerne eller hensættelserne ikke er fradragsberettigede ved opgørelsen af fondens skattepligtige
indkomst.
Har fonden i det indkomstår, hvor et beløb forfalder efter § 35 D, stk. 3 og 4, foretaget uddelinger eller
hensættelser til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, der opfylder betingelserne i
FBL § 4, nedskrives saldoen for stifterskat således endvidere med den del af det forfaldne beløb, der
modsvares af et beløb beregnet af uddelingerne eller hensættelserne med skattesatsen i FBL § 11, stk. 1
(pt. 22 pct.), jf. § 35 D, stk. 5.
Efter FBL § 4 har fonde fradrag for uddelinger til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål, ligesom der er fradrag for hensættelser til sådanne formål. Ved sådanne uddelinger eller
hensættelser nedskrives saldoen for stifterskatten altså med 22 % af de foretagne uddelinger /
hensættelser.
Det er jf. § 35 D, stk. 5, 3. pkt. en betingelse for nedskrivning af saldoen, at uddelingerne eller
hensættelserne
”ikke
er fradragsberettigede ved opgørelsen af fondens skattepligtige indkomst”.
Der kan
således ikke opnås ”dobbeltfradrag” i form
af både nedskrivning af saldoen for stifterskat og fradrag i
skattepligtig indkomst.
Prioriteringsreglen
Vedr. fradrag for uddelinger og hensættelser i fondes skattepligtige indkomst gælder en prioriteringsregel
i FBL § 6, stk. 1, således at skattefrie indtægter i form af det skattefrie bundfradrag på 25.000 kr. (2010-
niveau) i FBL § 3, stk. 2, og skattefrie udbytter jf. FBL § 10, i størst muligt omfang anses for medgået til
uddelingerne og hensættelserne. Der kan med andre ord kun foretages fradrag for uddelinger og
hensættelser, i det omfang de pågældende uddelinger og hensættelser overstiger bundfradraget og
skattefrie udbytter.
Den gældende stk. 1 har følgende ordlyd:
Stk. 1. Indtægter, som i henhold til § 3, stk. 2 og § 10 ikke skal medregnes til den
skattepligtige indkomst, anses i størst muligt omfang for medgået til de i §§ 4 og 5 nævnte
uddelinger og hensættelser, forinden nogen del af den efter § 3 opgjorte indkomst anses
for medgået hertil.
DAHL Advokatpartnerselskab | www.dahllaw.dk | CVR 37310085
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Henvendelse af 12/4-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om den vedtagne bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 35 D
2370735_0002.png
Bestemmelsen omhandler derimod ikke skattefrie aktieavancer.
Prioriteringsreglen blev ved L 29 2020/21 udvidet ved indsættelse af nyt stk. 2 i FBL § 6:
Stk. 2. Ved afståelse af aktier, der er omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-
35 F, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse, når gevinsten i henhold til
aktieavancebeskatningslovens § 8 ikke skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, og der i det pågældende år er eller har været en positiv saldo
for stifterskat. Den skattefri gevinst ved aktieafståelsen opgøres efter reglerne i § 35 D,
stk. 2. Ved anvendelsen af stk. 1 anses uddelinger og hensættelser for fortrinsvis at
hidrøre fra gevinst ved afståelse eller udbytte af aktier, der er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F.
Skattefrie aktieavancer ved afståelse af fondens modtagne aktier anses således også
ligesom skattefrie
udbytter - for i størst muligt omfang for medgået til uddelingerne og hensættelserne. De skattefrie avancer
skal således udloddes eller hensættes til almennyttige formål, før der er fradrag for sådanne uddelinger og
hensættelser.
Bestemmelsen sikrer, at fonde med almennyttige formål kan foretage afdrag på stifterskatten ved at
anvende de oppebårne avancer / udbytter til uddelinger eller hensættelser til almennyttige formål.
For fonde omfattet af ordningen vil der formentlig ofte være tale om, at fonden kun oppebærer skattefrie
indtægter i form af udbytte (og eventuelt gevinst ved salg) på aktierne, som er overdraget til fonden.
Sådanne fonde vil ikke have skattepligtige indtægter, og fradragsberettigede uddelinger og hensættelser
vil således ubeskåret kunne danne grundlag for nedskrivning af saldoen for stifterskat.
I lovforslaget er om denne prioriteringsregel angivet følgende eksempel:
2 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Henvendelse af 12/4-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om den vedtagne bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 35 D
2370735_0003.png
Og i høringssvar fra FSR og besvarelsen heraf, jf. høringsskema til lovforslaget angives:
3 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Henvendelse af 12/4-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om den vedtagne bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 35 D
2370735_0004.png
Jeg tillader mig at forespørge Skatteministeriet om det angivne eksempel er korrekt i relation til opgørelsen
af det beløb, som der skal ske nedskrivning af stifterskatten med.
I eksemplet er oplyst, at der skattefrie avancer fra afståelse af aktier for 25 mio. kr., og der oppebæres
25 mio. kr. skattefrie indtægter (hvilket jeg forudsætter er aktieudbytte på fondens aktier). Samlet er
således oppebåret 50 mio. kr. skattefrie indtægter.
I eksemplet er også oplyst, at fonden uddeler 50 mio. kr. til almenvelgørende formål. Dvs. uddelinger, der
opfylder betingelserne i fondsbeskatningsloven § 4.
4 af 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 208: Henvendelse af 12/4-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om den vedtagne bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens § 35 D
2370735_0005.png
Jf. prioriteringsreglen i FBL § 6, stk. 1 anses de skattefrie modtagne udbytter medgået for til uddelinger,
og jf. prioriteringsreglen i FBL § 6, stk. 2 anses de skattefrie gevinster ved afståelse for medgået til
uddelinger.
Fonden uddeler således i eksemplet 50 mio. kr. til almennyttige formål, og saldoen for stifterskat
nedskrives med 22 pct. heraf, dvs. med 11 mio. kr. Som følge af prioriteringsreglen FBL § 6, stk. 1 og stk.
2 er samtlige disse uddelinger ikke fradragsberettigede ved opgørelsen af fondens skattepligtige indkomst,
og derfor er betingelsen i ABL § 35 D, stk. 5, 3. pkt. opfyldt for det samlede beløb. I eksemplet i lovforslaget
jf. ovenfor synes det som om, at det kun er uddelingen, der kan rummes i de skattefrie gevinster, der kan
danne grundlag for nedskrivning af saldoen for stifterskat, dvs. 22 % af 25 mio. kr., men det er min
opfattelse, at dette tilsvarende gør sig gældende for uddelingen på 25 mio. kr., der relaterer sig til de
modtagne skattefrie udbytter.
Samlet uddeles således 50 mio. kr., der som følge af prioriteringsreglen modregnes i de skattefrie indtægter
(25. mio. kr. gevinster, jf. FBL § 6, stk. 2, og 25 mio. kr. udbytter jf. FBL § 6, stk. 1) og således ikke giver
fradrag i den skattepligtige indkomst.
Eksemplet burde derfor efter min opfattelse se således ud (min tilføjelse med rød):
Avancer fra afståelse af aktier omfattet af successionsreglerne
(eller skattefrit udbytte fra sådanne aktier)
Øvrige skattefrie indtægter
(udbytter)
Skattepligtige indtægter
Uddelinger
Nedskrivning af stifterskatten
Fradrag for uddelinger i skattepligtig indkomst
Skattepligtig indkomst
Skat
(a)
(b)
(c)
(d)
(e) = 22 pct.*(a)+(b)
(f) = (d)-(a)-(b)
(g) = (c)-(f)
(h) = 22 pct.*(g)
Beløb
25
25
25
60
5,5
11
10
15
3,3
Plads i prioritering
1.
2.
3.
Jeg beder venligst Skatteministeriet meddele, om det kan bekræftes at eksemplet skulle se således ud,
således at saldoen for stifterskat i eksemplet rettelig nedskrives med 11 mio. kr.
Hvis ministeriet ønsker yderligere oplysninger, står jeg naturligvis til rådighed.
På forhånd mange tak.
VH Torben Buur
DAHL Advokatpartnerselskab
[email protected]
Tlf. 88 91 92 43 / 30 51 92 45
5 af 5