Resumé af forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende
til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med co-
vid-19, lov om rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsaf-
gift og fremrykket udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med
covid-19 og lov om midlertidig udskydelse af angivelses- og beta-
lingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19 (Udvi-
delse af A-skattelåneordningen og momslåneordningen som følge af
covid-19 m.v.)
Coronakrisen påvirker fortsat danske virksomheder og lønmodtagere. Særligt restaurations-
branchen, rejsebureauer, hoteller og butikker forventes også i 2. kvartal af 2021 at være
presset på deres likviditet som følge af lavere omsætning i tiden med skærpede restriktio-
ner, der er indført for at inddæmme coronasmitten. For at afbøde de økonomiske konse-
kvenser har regeringen og Folketingets partier bl.a. gennemført flere udskydelser af virk-
somhedernes betalingsfrister for A-skat, AM-bidrag og moms samt indført låneordninger
for A-skat, AM-bidrag, moms og lønsumsafgift. Der er dog fortsat virksomheder, der risi-
kerer at komme i en alvorlig likviditetsklemme, når de skal betale indeholdt A-skat og AM-
bidrag samt moms i de kommende måneder. Regeringen ønsker, at virksomhederne kom-
mer så godt som muligt gennem krisen, og foreslår derfor yderligere likviditetstiltag.
For det første foreslås det at udvide låneordningen for A-skat og AM-bidrag til også at om-
fatte alle virksomheders ordinære betaling af A-skat og AM-bidrag i april 2021 og den ud-
skudte betaling af A-skat og AM-bidrag i maj 2021. Lånene foreslås at skulle tilbagebetales
senest den 1. februar 2023 (aprilbetalingen) og den 1. maj 2023 (majbetalingen).
For det andet foreslås det at udvide låneordningen for moms til også at omfatte mellem-
store virksomheders betaling af moms for første kvartal den 1. juni 2021. Lånene foreslås
at skulle tilbagebetales senest den 1. november 2022.
For det tredje foreslås det, at perioden, hvor loftet på skattekontoen er ophævet, forlænges
til den 1. maj 2023. Dette foreslås af systemmæssige grunde gennemført, ved at beløbs-
grænsen forhøjes så markant, at det reelt svarer til en ophævelse af beløbsgrænsen.
Det foreslås, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, og at lovforslaget
kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse. Det foreslås dog, at skatteministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af lovens del om udvidelse af momslåneordningen, da denne
del af loven vurderes at indebære statsstøtte, hvorfor denne del først kan sættes i kraft, når
Europa-Kommissionen har godkendt udvidelsen af momslåneordningen.
Lovforslaget vurderes at medføre administrative omkostninger for Skatteforvaltningen på i
alt ca. 24,5 mio. kr. i 2021-2023. Derudover kan forslaget potentielt få økonomiske konse-
kvenser på Justitsministeriets område. Lovforslaget skønnes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 115 mio. kr. i 2022 og ca. 135 mio. kr. i
2023.
7. april 2021
J.nr. 2021 - 1635