Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 199
Offentligt
2366448_0001.png
Februar 2021
Orientering om konsekvenser
af COVID-19 for opgaveløsningen på
Skatteministeriets område
2. halvår 2020
Orientering til Folketingets Skatteudvalg
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Orientering om konsekvenserne for opgavevaretagelsen på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 i 2. halvår 2020
2366448_0002.png
Orientering om konsekvenser af COVID-19
2. halvår 2020
Som opfølgning på afrapporteringen af konsekvenser for opgaveløsningen på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 for
1. halvår 2020 følger en opdatering for 2. halvår 2020, der adresserer de væsentligste udfordringer for Skatteministeriets styrelser.
Generel status:
Styrelserne på Skatteministeriets område har oplevet udfordringer som følge af de COVID-19 relaterede foranstaltninger og initiativer,
men har i vidt omfang været i stand til at opretholde en normal opgaveløsning i perioderne med hjemmearbejde. Skatteministeriet
følger udviklingen tæt og vil på den baggrund løbende foretage mitigerende handlinger.
Styrelserne har løbende været opmærksomme på, hvordan de mest kritiske funktioner, såsom dele af de udgående kontrolbesøg og
dele af it-udviklingsprojekterne, kan opretholdes og varetages.
På den baggrund har fysisk fremmøde været bibeholdt for de mest kritiske funktioner, i det omfang det har været vurderet muligt,
hvilket har medvirket til at afbøde konsekvenserne.
Fem udvalgte områder, der er påvirket af nedlukningen:
Grundlæggende medfører nedlukningen af samfundet fem overordnede udfordringer for Skatteministeriets styrelser:
1. Sagsbehandling: Forlængede sagsbehandlingstider for en række styrelser og risiko for manglende overholdelse af frister.
2. Begrænset udgående kontrol- og tilsynsaktivitet: Begrænsede muligheder for at foretage udgående kontrol- og tilsynsbesøg hos
virksomheder.
3. Forsinkelse af it-projekter: Forsinkelse af større it-projekter som følge af reduceret udviklingsaktivitet/produktivitet i perioden.
4. Opkrævningsområdet: Fald i værdien af nye skattekrav under opkrævning og forsinkelser i bl.a. oprydning af rentefejl.
5. Stigende restancer: Stigning i gælden til det offentlige fra virksomheder og borgere.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Orientering om konsekvenserne for opgavevaretagelsen på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 i 2. halvår 2020
2366448_0003.png
Udvalgte styrelsers udfordringer som følge af COVID-19
Udvalgte styrelser
Udvalgte udfordringer
Sagsbehandling:
Udfordringer i sagsbehandlingen har været begrænset, hvilket bl.a. skyldes muligheden for at afholde virtuelle møder. Fx på straffesagsområdet afholdes møder
med skatteydere på nuværende tidspunkt virtuelt.
Udgående kontrol:
Skattestyrelsen har i mindre grad haft mulighed for at gennemføre udgående kontroller. Det vurderes at have ført til mindre synlighed, idet nogle brancher i mindre
grad eller slet ikke har oplevet kontrol. I stedet for at gennemføre udgående kontroller har Skattestyrelsen bl.a. fokuseret på at gennemføre og få afsluttet skrivebords- og
opfølgningskontroller på baggrund af tidligere udgående kontroller, samt gennemføre og få afsluttet større og mere komplicerede kontroller.
Opkrævning:
Udskudte betalingsfrister for A-skat, AM-bidrag, moms og lønsum samt økonomiske konsekvenser for virksomhederne som følge af COVID-19 har påvirket
opkrævningsområdet. Der er et fald i skatteprovenuet i 2020 som følge af, at antallet og værdien af nye skattekrav under opkrævning er ca. 10 pct. lavere i 2020 end i 2019. Der har
været en stigning i værdien af forfaldne ubetalte krav fra virksomheder på Skattekontoen i 2020 sammenlignet med 2019. Dertil er en del af Skattestyrelsens aktiviteter relateret til
Skattekontoen forsinket som følge af, at højt specialiserede medarbejdere er allokeret til arbejdet med hjælpepakker ifm. COVID-19. Det gælder bl.a. oprydning efter rentefejl på
Skattekontoen, afskrivninger på Skattekontoen mv.
Gældsstyrelsen
Stigende restancer:
Der har i 2020 været en lavere tilgang af ny gæld under inddrivelse sammenlignet med 2019. Det kan bl.a. henføres til udskydelsen af en række betalingsfrister
på virksomhedsområdet, herunder afregning af A-skat, AM-bidrag og moms samt B-skatterater for selvstændigt erhvervsdrivende og låneordninger for moms- og lønsumsafgift. Det
forventes, at der vil være tale om en periodeforskydning, før effekterne på samfundsøkonomien og udskydelsen slår igennem i restancerne.
Det forventes generelt, at en afmatning i samfundsøkonomien vil føre til øget gældsopbygning hos virksomheder og borgere. Det er forventningen, at det på sigt vil give udslag i en
øget tilgang i person- og virksomhedsrestancerne og langsommere afvikling af allerede eksisterende gæld. Hertil kommer potentielt øgede afskrivninger af virksomhedsrestancer i
takt med afslutningen af et forventet øget antal konkursboer.
Skattestyrelsen
Vurderingsstyrelsen
Sagsbehandling:
Vurderingsstyrelsen har i 2. halvår foretaget færre fysiske besigtigelser af ejendomme. Dette kan medføre længere sagsbehandlingstider, da de pågældende sager
ikke kan afsluttes, indtil besigtigelsen kan foretages. Ved en længere nedlukning vil fysiske besigtigelser blive gennemført, hvis ejerens accept opnås, for at sagerne ikke får meget
lange liggetider.
Sagsbehandling:
Der er øget sagsbehandlingstid på eksportområdet, bl.a. på grund af en stigning i antallet af henvendelser ifm. begrænsninger på bilernes grænsepassage. Det har
medført, at det i perioder har været vanskeligt at overholde den lovbestemte udbetalingsfrist på ni uger på eksportgodtgørelsen.
Udgående kontrol:
Motorstyrelsen har ikke kunne foretage de planlagte kontrolaktiviteter i 2. halvår 2020, herunder synlighedskontroller, kørende kontroller og virksomhedskontroller.
Det er ikke muligt at opgøre nærmere konsekvenser af den reducerede kontrolaktivitet.
Motorstyrelsen har, i det omfang det har været muligt, afholdt møder med virksomheder virtuelt, hvilket kontrolmedarbejderne altid vil tilbyde som en mulighed, så længe der er
restriktioner ifm. COVID-19, der bevirker, at der ikke kan afholdes fysiske møder.
Motorstyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 199: Orientering om konsekvenserne for opgavevaretagelsen på Skatteministeriets område som følge af COVID-19 i 2. halvår 2020
2366448_0004.png
Udvalgte styrelsers udfordringer som følge af COVID-19
Udvalgte styrelser
Udvalgte udfordringer
Toldstyrelsen
Kontrol og tilsyn:
På toldområdet har der været øget fokus på at sikre en smidig og hurtig indførsel og frigivelse af værnemidler (medicinsk udstyr, ansigtsmasker mv.) samt fokus på
kontrol af, at kopiprodukter eller farlige og ulovlige værnemidler ikke indføres. Det har betydet færre kontroller på det finansielle område, og Toldstyrelsen forventer derfor at
gennemføre flere efterkontroller på området. Samtidig har det været udfordrende at afvikle bevillingstilsyn, særligt som følge af at flere virksomheder har været nedlukket og/eller
medarbejdere har været hjemsendt samt at nogle bevillingstyper ikke er mulige at gennemgå virtuelt, fx et toldoplag.
Sagsbehandling:
Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten og ankenævnene har kun i mindre grad været påvirket af COVID-19 tiltagene i 2. halvår 2020. Der er få ankenævn, der har
været nødsaget til at aflyse møder, mens det har været muligt at afholde retsmøder i Landsskatteretten i hele perioden.
Tilsyn:
Der er gennemført færre tilsyn i perioden. Spillemyndigheden har fx ikke kunne føre tilsyn i kiosker, tankstationer og supermarkeder, som har haft åbent hele tiden. Det
vurderes dog ikke at have større konsekvenser, da det udgør en lille del af Spillemyndighedens tilsynsopgave.
Forsinkelse af it-projekter:
Skatteministeriets større it-projekter er forankret i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, men situationen kan også have påvirkning på andre fagstyrelser. Der
har været en produktivitetsnedgang på tværs af porteføljen af it-projekter som følge af hjemsendelse af medarbejdere. Det skyldes, at der i forbindelse med udvikling af it-projekterne
er et stort behov for at kunne koordinere og samarbejde tæt om at finde løsninger på komplekse problemer på tværs af fagligheder, hvilket har vist sig vanskeligt at gennemføre i
tilstrækkelig grad virtuelt.
De enkelte projekters produktivitetsnedgang afhænger imidlertid bl.a. af projektets størrelse, og hvor i forløbet projektet befinder sig. Generelt har store projekter, projekter under
opstart, og projekter, der har skulle replanlægge, haft den største produktivitetsnedgang. For at mitigere en eventuel produktivitetsnedgang er der bl.a. givet mulighed for fysisk
fremmøde blandt enkelte nøglemedarbejdere og ledere. Det er ikke muligt at opgøre den samlede produktivitetsnedgang.
Særligt kan følgende udvalgte projekter nævnes:
Der har ifm. udvikling af it-projekter på ejendomsområdet været fysisk fremmøde i 2. halvår frem til 9. december, hvorefter medarbejderne er hjemsendt. Det forventes at medføre
en produktivitetsnedgang på 20-25 pct. som resultat af hjemsendelse af medarbejdere.
Der vurderes ifm. EUTK-projektet på toldområdet at have været en produktivitetsnedgang i 2. halvår på 15-20 pct. som følge af perioder med hjemsendelse.
Udviklingen af One Stop Moms har trods produktivitetsnedgang et mål om, at tidsplanen kan fastholdes frem mod afgørende deadlines i april og juli 2021. Der vil dog være behov
for at videreudvikle den samlede løsning yderligere efter EU-fristerne.
Skatteankestyrelsen
Spillemyndigheden
Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen