Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363797_0001.png
Årsrapport 2020
Skatteankestyrelsen
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Påtegning af det samlede regnskab .................................................................................................2
Beretning ......................................................................................................................................................4
Præsentation af Skatteankestyrelsen.................................................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 5
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 8
Målrapportering .................................................................................................................................................. 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................................................15
Regnskab .................................................................................................................................................. 17
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................18
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................20
Balancen ...............................................................................................................................................................23
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................26
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................27
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................27
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................28
Bilag............................................................................................................................................................. 29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................30
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................31
Note 3: Nedskrivninger .................................................................................................................................32
Note 4: Hensatte forpligtelser ...................................................................................................................32
Note 5: Eventualforpligtelser .....................................................................................................................32
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................32
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................33
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................33
Forelagte investeringer ................................................................................................................................33
It-omkostninger ................................................................................................................................................33
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................33
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0003.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0004.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Skatteankestyrelsens økono-
miske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for styrelsens målopfyldelse,
det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteankestyrelsen, CVR-num-
mer 10 24 28 94, er ansvarlig for:
§ 09.11.02 Skatteankestyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.31 Klagegebyr (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten
er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 24. marts 2021
København, d. 16.03.2021
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________________
Winnie Jensen
Direktør
Skatteankestyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0005.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skatteankestyrelsen og regnskabsårets fag-
lige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at
påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives forventningerne til det kom-
mende år.
2.1 Præsentation af Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsens hovedformål er at sikre kompetent og uafhængig klagebehandling på
skatteområdet.
Skatteankestyrelsen er et fælles sekretariat for flere klagemyndigheder, der omfatter Lands-
skatteretten og en række regionale ankenævn: skatteankenævn, vurderingsankenævn, fæl-
lesankenævn og motorankenævn. Det betyder, at Skatteankestyrelsen behandler og forbe-
reder afgørelsesudkast i klagesagerne, men at det er Landsskatteretten eller ankenævnet,
der træffer den endelige afgørelse i sagen. Der er dog visse sagsområder, hvor styrelsen
selv træffer afgørelse.
Skatteankestyrelsen skal sikre en ensartet, gennemskuelig og uafhængig klagesagsbehand-
ling, så borgere og virksomheder kan have tillid til, at deres klager behandles ordentligt. End-
videre sikrer Skatteankestyrelsen klar vejledning om klagebehandlingen og god service til
borgere og virksomheder. Styrelsen bestræber sig på altid at forberede og levere korrekte
og velfunderede udkast til afgørelser for afgørelsesmyndighederne inden for rimelig tid.
Skatteankestyrelsen behandler hver enkelt klage ansvarsfuldt, og det kommunikeres klart
og tydeligt, hvad der ligger til grund for afgørelsen.
Medarbejderne i Skatteankestyrelsen er højt specialiserede og håndterer dagligt komplekse
opgaver. Den høje faglighed og det stærke samarbejde giver styrelsens medarbejdere faglig
ballast og kompetence til at skrive udkast til afgørelser af ensartet og god kvalitet. Skattean-
kestyrelsens medarbejdere er åbne og servicemindede, når de er i kontakt med borgere,
virksomheder og de afgørelsesmyndigheder, der samarbejdes med.
2.2 Ledelsesberetning
Skatteankestyrelsen har i 2020 fastholdt fokus på sagsproduktionen og på at nedbringe
sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiderne.
I 2020 er sagsbeholdningen nedbragt yderligere og er på sit laveste niveau, siden Skattean-
kestyrelsen blev etableret i 2014. Sagsbeholdningen er i løbet af 2020 nedbragt fra 12.925
sager ved årets begyndelse til 11.902 sager.
Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid er fortsat høj og påvirket af, at der er af-
sluttet mange ældre sager. I 2020 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle sager
på 25,7 måneder. I 2019 var gennemsnittet 28,6 måneder.
Der blev i alt afsluttet 9.045 sager i 2020. Såvel antal afsluttede sager som gennemsnitlig
sagsbehandlingstid opfylder styrelsens resultatmål for 2020.
Skatteankestyrelsen følger myndighedernes anbefalinger om smittehåndteringen af COVID-
19, og epidemien har ligesom i det øvrige samfund i høj grad påvirket tilrettelæggelsen af ar-
bejdet. Siden marts 2020 har styrelsens medarbejdere derfor i vidt omfang arbejdet hjem-
mefra. Styrelsens digitale arbejdsgange og medarbejdernes fleksibilitet har gjort det muligt
at foretage denne omstilling med en begrænset påvirkning af sagsbehandlingen. Eksempel-
vis er møder med borgere og virksomheder i vidt omfang holdt digitalt og over telefonen.
Det er således lykkedes at fastholde produktionen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 6
Den generelle nedlukning af samfundet i foråret 2020 gjorde det nødvendigt at udskyde af-
gørelsen af de sager, der skulle behandles på retsmøder i Landsskatteretten og på møder i
skatte-, vurderings-, motor- og fællesankenævnene. Dette har medvirket til en længere gen-
nemsnitlig sagsbehandlingstid.
På de borgernære sagsområder, hvor der er en målsætning om, at der skal træffes afgørelse
inden for 12 måneder, har udskydelser af møder på grund af nedlukningen betydet, at en
del af sagerne ikke kunne afgøres som planlagt. Målsætningen for sagsbehandlingstiden er
en del af
Aftale om en ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet -
Retssikkerhedspakke IV.
Retssikkerhedspakke IV omfatter også en ny struktur for skatteankenævnene, der blev im-
plementeret 1. juli 2020. Arbejdet med implementeringen har omfattet indstilling, screening
og udnævnelse af medlemmer. Det gælder både de kommunale medlemmer og de 10 sær-
lige medlemmer af skatteankenævnene med skattefaglig indsigt.
Skatteankestyrelsen har forberedt sig på at modtage klager over de kommende ejendoms-
vurderinger, og planerne for styrelsens arbejde tilpasses løbende den overordnede tidsplan.
Forberedelserne har blandt andet bestået i ansættelsen af en ledende vurderingsanke-
nævnsformand, der vil spille en afgørende rolle i forhold til at gøre klar til at afgøre de forven-
tede mange sager om ejendomsvurderingerne.
Udskydelsen af ejendomsvurderingerne, der blev meldt ud i efteråret 2019 og 2020, har gi-
vet Skatteankestyrelsen mulighed for at afsætte flere ressourcer til behandling af klagesa-
ger på andre fagområder og prioritere nedbringelsen af sagsbeholdningen. Det er et væ-
sentligt skridt henimod kortere sagsbehandlingstider, der sikrer et godt udgangspunkt for
klagebehandlingen af de kommende ejendomsvurderinger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0008.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteankestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
488,1
0,6
449,3
0,6
512,5
0,6
44,4
99,9
83,1
100
92,0
100
21,1
9,0
-35,1
-20,5
-65,5
24,4
5,6
-52,8
-22,5
-64,2
26,3
5,6
-52,8
26,3
64,2
-366,5
366,9
0,4
0,4
1,3
-364,7
346,1
-18,6
-18,9
-17,8
-433,7
432,4
-1,3
-1,3
0,0
2019
2020
2021
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 1,2 mio. kr. flyttet fra den
bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret, hvor det er relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Skatteankesty-
relsen i 2020 har haft et samlet overskud på 17,8 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling,
heraf 14,8 mio. kr. til løn og 3,0 mio. kr. på øvrig drift. Overskuddet skyldes, at der i 2020 har
været en tilbageholdenhed i forhold til rekrutteringen af medarbejdere på grund af udsky-
delsen af de nye ejendomsvurderinger, samt at aktivitetsniveauet har været lavere på grund
af COVID-19. En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Antal årsværk er faldet fra 488,1 i 2019 til 449,3 i 2020. Prisen pr. årsværk er uændret og ud-
gør 0,6 mio. kr. i 2019 og 2020. Faldet i årsværk skyldes, at Skatteankestyrelsen har været
tilbageholdende med at rekruttere set i lyset af udskydelsen af de nye ejendomsvurderin-
ger. I årsværksprisen indgår honorarer til rets- og nævnsmedlemmer, der i 2019 og 2020 har
udgjort henholdsvis 21,1 mio. kr. og 19,9 mio. kr. Rets- og nævnsmedlemmer indgår ikke i
Skatteankestyrelsens årsværk.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er steget fra 44,4 pct. i 2019 til 83,1 pct. i 2020, hvilket
kan henføres til, at lånerammen er faldet fra 47,6 mio. kr. i 2019 til 29,4 mio. kr. i 2020. Se
mere herom i afsnit 3,5.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0009.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 8
Skatteankestyrelsens drift og administrerede ordninger
Skatteankestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklarin-
ger til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Skatteankestyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.11.02 Skatteankestyrelsen (Driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.31 Klagegebyr, som fremgår af
tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
Bevilling
(FL + TB)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
(mio. kr.)
Regnskab
347,2
-0,4
0,0
-2,6
Overført
overskud
ultimo
49,7
364,6
0,0
0,1
-49,4
-
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skatteankestyrelsen har to hovedformål samt formål 0
Generelle fællesomkostninger,
som
er angivet i finansloven for 2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og
opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Skatteankestyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2020
fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og tillægsbevillingslo-
ven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Klar vejledning og god service til bor-
gere og virksomheder samt korrekte ad-
ministrative afgørelser
2. Let tilgængelig og dækkende infor-
mationsvirksomhed
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-76,3
Øvrige
indtægter
-0,1
Omkost-
ninger
68,2
Andel af
årets over-
skud
-8,2
-286,8
-0,2
277,8
-9,2
-1,5
-
1,2
-0,3
-364,6
-0,4
347,2
-17,8
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra styrelsens organisering.. Ved fordeling af bevilling er der taget højde for
årets afmeldinger af bevilling..
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 9
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt andet er registre-
ret omkostninger til generel ledelse og støttefunktioner. Derudover indgår omkostninger til
husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt andet kompetenceudvikling.
Skatteankestyrelsen har i 2020 haft omkostninger på 68,2 mio. kr. under hovedopgave 0.
Ge-
nerel ledelse og
administration.
Ressourceforbruget har været 8,2 mio. kr. lavere end forventet. Det skyldes primært situatio-
nen omkring COVID-19, som har reduceret styrelsens samlede aktivitetsniveau i 2020,
blandt andet med aflysning af planlagt personaleseminar, lavere uddannelsesaktivitet og en
reduktion af de aktivitetsbestemte betalinger vedrørende Facility Management. Endelig var
den interne statslige overførsel til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen lavere end forudsat
på finansloven for 2020.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1 og 2 alene er regi-
streret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse af opgaverne.
1. Klar vejledning og god service til borgere og virksomheder samt korrekte administrative
afgørelser:
Hovedopgaven omfatter klagesagsbehandling af ejendomsvurderinger, skattesager og mo-
torområdet samt opgaver, der understøtter klagesagsbehandlingen direkte. Herudover va-
retages opgaver i relation til rets- og nævnsadministrationen. Hovedparten af udgifterne er
lønomkostninger til medarbejdere i forbindelse med klagebehandlingen, herunder Skatte-
ankestyrelsens udgifter til Landsskatteretten og ankenævnene.
Mindreforbruget på 9,2 mio. kr. skal ses i sammenhæng med, at COVID-19 har påvirket årets
aktivitetsniveau særligt inden for møder og rejser, samt at udskydelsen af de nye ejendoms-
vurderinger har medført en tilbageholdenhed både i forhold til rekrutteringen af medarbej-
dere og til aktiviteter inden for digital understøttelse af klager over ejendomsvurderinger
(DUKE).
2. Let tilgængelig og dækkende informationsvirksomhed:
Hovedopgaven omfatter ressourcer anvendt på formidling af administrativ praksis gennem
offentliggørelse af afgørelser i afgørelsesdatabasen. Det er alene lønomkostninger til vedli-
geholdelse af databasen og omkostninger til selve offentliggørelsen, som medgår. Afvigel-
sen på -0,3 mio. kr. skyldes, at fordelingen af bevillingen ud på finanslovsformål er sket ud
fra en fordelingsnøgle i forbindelse med finansloven 2020.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Skatteankestyrelsens mål- og
resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår
den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til,
at målene er opfyldt eller ikke opfyldt.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0011.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 10
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skatteankestyrelsen for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Skatteankestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig
og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsori-
enteret
1.1 Omdømme
(koncernfælles).
Resultatet af den årlige om-
dømmemåling, som foreta-
ges i 3. kvartal 2020, skal
som minimum være 3,2 po-
int. Der måles på en skala fra
1-5.
Der foretages i 2020 en nul-
punktsmåling af tilfredshe-
den med Skatteankestyrel-
sens sagsbehandlingsind-
sats.
Resultatet af den årlige om-
dømmemåling er 3,2 point.
Opfyldt.
1.2 Kundetilfreds-
hed (koncernfæl-
les).
Kundetilfredshedsmålin-
gerne med sagsbehand-
lingsområdet er udskudt til
2021.
Mål ophævet.
Pejlemærke 2. Skatteankestyrelsen skal sikre en effektiv og ensartet klagebehandling af høj kvalitet,
samt at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid nedbringes.
2.1 Sagsafgang.
Målet er opfyldt, når antallet
af afsluttede sager for 2020
er 9.000-10.000.
Målet er opfyldt, når den
gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid i 2020 er 24-27
måneder.
Målet er opfyldt, når alle bor-
gernære sager modtaget ef-
ter 1. januar 2019 er afsluttet
inden for 12 måneder fra sa-
gens modtagelse.
Ved opgørelsen af målopfyl-
delse tages højde for, at
sagsbehandlingstiden kan
være længere, fx hvis:
- Sagen er stillet i bero
- Der er anmodet om syn og
skøn
- Der er tale om en principiel
sag
- Der er anmodet om rets-
møde
Skatteankestyrelsen har af-
sluttet 9.045 sager.
Opfyldt.
2.2 Samlet gen-
nemsnitlig sags-
behandlingstid.
Den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid var på 25,7 mdr.
Opfyldt.
2.3 Opfyldelse af
sagsbehandlings-
mål for borger-
nære sager ind-
kommet efter 1.
januar 2019.
Skatteankestyrelsen modtog
i 2019 1.637 sager med
sagsbehandlingsmål. Heraf
blev de 1.407 sager afsluttet
med en sagsbehandlingstid
på under 12 måneder
sva-
rende til 86 pct.
I de resterende 14 pct. af sa-
gerne, hvor sagen ikke blev
afsluttet indenfor de 12 må-
neder, er der følgende ho-
vedårsager til forsinkelser:
4 pct. af sagerne er omfattet
af eksterne processkridt, 3
pct. skyldes klagers mang-
lende medvirken, 2 pct. er et
resultat af nævnsmødets for-
sinkelse pga. COVID-19 og i 5
pct. af sagerne skyldes for-
sinkelsen Skatteankestyrel-
sen.
Ikke opfyldt.
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0012.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 11
Mål
2.4 Nye områder
med sagsbe-
handlingsmål i
2021.
Succeskriterium
Målet er opfyldt, når følg-
ende er indfriet:
- Der er udpeget nye sags-
områder, der er omfattet af
sagsbehandlingsmål, og der
er etableret en governance-
model.
Målet er opfyldt, når nye
skatte- og vurderingsanke-
nævn er klar til ikrafttrædelse
i henhold til nedenstående
tidsplan:
1. kvartal:
- Skatteankestyrelsen har
modtaget kommunernes
indstilling og påbegyndt
screening af kandidater til
skatteankenævnene, vurde-
ringsankenævnene og fæl-
lesankenævnene.
- Design af overordnede
rammer for indslusningsfor-
løb for skatteankenævn.
2. kvartal:
- Nævnsmedlemmer til skat-
teankenævn og fællesanke-
nævn er udpeget.
- Design af overordnede
rammer for indslusningsfor-
løb for kommunalt udpe-
gede medlemmer til vurde-
ringsankenævn.
- Digital understøttelse af
skatteankenævnene er af-
prøvet og klar til implemen-
tering.
3. kvartal:
- Design af overordnede
rammer for indslusningsfor-
løb for Finans Danmark og
Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening.
4. kvartal:
- Nævnsmedlemmer til vur-
deringsankenævn er udpe-
get.
- Digital understøttelse af
vurderingsankenævnene,
herunder at skriftlig votering
er afprøvet og klar til imple-
mentering.
Opnåede resultater
Der er udpeget forslag til nye
sagsområder, der er omfat-
tet af sagsbehandlingsmål,
og der er udarbejdet et for-
slag til en governancemodel.
Målopfyldelse
Opfyldt.
2.5 Implemente-
ring af en ny an-
kenævnsstruktur.
Vedtaget lovforslag om æn-
dring af ejendomsvurde-
ringsloven indebærer, at vur-
deringsankenævnsmedlem-
mer skal udpeges fra 1. ja-
nuar 2022.
Lovforslaget blev vedtaget
den 21. december 2020,
hvormed Skatteankestyrel-
sen ikke kunne opfylde del-
målet om, at nævnsmedlem-
mer til vurderingsankenævn
var udpeget.
Øvrige delmål er opfyldt.
Ikke opfyldt.
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0013.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3. Skatteankestyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed, samar-
bejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fag-
ligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
3.1 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere og
ledere (koncern-
fælles).
Alle nye ledere og medarbej-
dere ansat i styrelsen har
gennemført koncernfælles
obligatorisk onboarding mo-
duler, senest 6 mdr. efter
start.
1. halvår2020: Styrelsen har
præsenteret et overblik over
styrelsens kerneopgaver og
kompetencer samt de fakto-
rer styrelsen forventer vil på-
virke løsningen af kerneop-
gaver i et tre- til femårigt per-
spektiv.
2. halvår 2020: Styrelsen har
identificeret de væsentligste
fokusområder, der skal bi-
drage til at sikre fortsat høj
faglighed i et langsigtet per-
spektiv. Endelig har styrelsen
beskrevet den forventede ef-
fekt heraf.
3.3 Prognosepræ-
cision (koncern-
fælles).
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for bud-
get for den samlede driftsbe-
villing må ikke overstige 5
pct. i samtlige fire kvartaler i
finansåret.
Målet er opfyldt med 50 pct.,
såfremt afvigelsen ikke over-
stiger 5 pct. i tre ud af fire
kvartaler i finansåret.
Pejlemærke 4. Skatteankestyrelsen skal sikre et godt samarbejde med de øvrige styrelser i koncernen,
herunder systematisk tilbagemelding på observationer fra klagebehandlingen
4.1 Samarbejde
med de øvrige
styrelser.
Der afholdes koordinations- Skatteankestyrelsen har holdt
møder med tre styrelser pr. møde med fire styrelser hvert
kvartal. Møderne vil foregå
kvartal i 2020.
på enten direktions-, afde-
lings- eller kontorchefniveau.
Opfyldt.
Målet ophæves på grund af
udfordringer med data.
Mål ophævet.
3.2 Høj faglighed i
et langsigtet per-
spektiv (koncern-
fælles).
Styrelsen har præsenteret et
overblik over kerneopgaver
og kompetencer.
Opfyldt.
Styrelsen har identificeret fo-
kusområder samt beskrevet
forventet effekt.
1. kvartal: 2,4 pct.
2. kvartal: -11 pct.
3. kvartal: -4,4 pct.
4. kvartal: -10,4 pct.
Ikke opfyldt.
Kilde: Skatteankestyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 11 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af seks mål nået, tre mål
er ikke nået og to mål er ophævet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0014.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 13
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede mål og re-
sultater.
Mål 2.1. Sagsafgang
Mål 2.2. Samlet gennemsnitlig sagsbehandlingstid
Mål 2.3. Opfyldelse af sagsbehandlingsmål for borgernære sager indkommet efter 1. ja-
nuar 2019
Mål 2.5. Implementering af ny ankenævnsstruktur
Mål 3.3 Prognosepræcision
Mål 2.1. Sagsafgang
Det samlede resultatkrav for sagsafgang er opfyldt. Samlet set afsluttede Skatteankestyrel-
sen 9.045 sager i 2020, og styrelsen nåede derfor det samlede resultatkrav på mindst 9.000
sager.
Målet for sagsafgang er nået på trods af COVID-19 epidemiens påvirkning. Således er det
lykkedes styrelsen at omstille sig til en høj grad af hjemmearbejde. Nedlukning i dele af før-
ste halvår betød, at en større sagsbunke til afgørelse i Landsskatteretten og ankenævnene
blev opbygget. Der var således ved udgangen af maj 2020 cirka 800 flere sager, som afven-
tede afgørelse i Landsskatteretten eller ankenævn end samme måned året før. Det lykke-
des, med hjælp fra Landsskatten og ankenævnene, at planlægge og afholde nye nævns- og
retsmøder i stedet for de møder, som blev aflyst på grund af COVID-19. Skatteankestyrelsen
har endvidere iværksat flere produktionsfremmende tiltag for at nå produktionsmålet.
Begge dele har været afgørende for, at produktionsmålet blev nået.
Skatteankestyrelsens sagsbeholdning steg i årene 2014 til 2016 fra 17.500 sager til knap
33.000 sager, hvorefter beholdningen har været faldende,
jf. figur 1.
Stigningen i 2014-2016
skyldes primært, at styrelsen i denne periode modtog et stort antal FFF-klager (sager om fra-
drag for forbedringer i grundværdien). Hovedparten af disse klager er nu afviklet, og der kom-
mer ikke nye sager ind af denne type.
Styrelsens sagsbeholdning var ved udgangen af 2020 faldet til 11.902 sager,
jf. figur 1.
Det er
et fald på 1.023 sager i forhold til udgangen af 2019, hvilket svarer til 7,9 pct.
Figur 1. Samlet sagsbeholdning og gennemsnitlig sagsbehandlingstid, 2014 til 2020
Kilde: Baseret på registreringer i Skatteankestyrelsens sagsbehandlingssystem.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 14
Mål 2.2. Samlet gennemsnitlig sagsbehandlingstid
Det samlede resultatkrav for 2020 er opnået. Af figur 1 fremgår det, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid var stigende i perioden 2014- 2018. Det skyldes, at styrelsen over en
længere periode modtog flere klager, end der blev afsluttet. Sagsbeholdningen er således
siden 2014 generelt blevet ældre, hvilket har resulteret i længere sagsbehandlingstider.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er på grund af mange gamle sager i sagsbeholdnin-
gen fortsat høj. Sagsbehandlingstiden har dog været faldende i 2019 og 2020. I 2020 var der
en samlet gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 25,7 måneder, hvilket ligger inden for målet
for året. Målet blev opfyldt til trods for, at tiden, hvor en sag afventer en afgørelse, tæller med
i den samlede sagsbehandlingstid. Således var nedlukning i Landsskatteretten og anke-
nævnene med til at forlænge sagsbehandlingstiden i 2020. Den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for alle sager var på 28,6 måneder i 2019.
For inddrivelsessager er der et særligt krav om, at sagsbehandlingstiden ikke må overstige
én måned fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for disse sager var i 2020 på 0,7 måned.
Mål 2.3. Opfyldelse af sagsbehandlingsmål for borgernære sager indkommet efter 1. januar
2019
Målet er ikke opfyldt. Opfyldelse af sagsbehandlingsmål for borgernære sager, indkommet
efter 1. januar 2019, omfatter personskattesager, motorsager og visse erhvervsskattesager.
For sager modtaget fra 1. januar 2019 er der indført et mål om en maksimal sagsbehand-
lingstid på 12 måneder.
Skatteankestyrelsen har haft stor fokus på borgernære sager i 2020 og har månedligt fulgt
op på, hvor mange af de indkomne sager, der blev afsluttet.
Ved årets udgang er 86 pct. af de borgernære sager blevet afsluttet indenfor 12 måneder.
Sagsbehandlingsmål for borgernære sager indkommet efter 1. januar 2019 er derfor ikke
opfyldt i 2020. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle de borgernære sager var 6,1
måneder.
En af hovedårsagerne til den manglende målopfyldelse for de borgernære sager er eksterne
processkridt, som Skatteankestyrelsen ikke kan påvirke (berostillelse, principiel sag, rets-
møde). Tælles de sager ikke med, er målopfyldelsen 90 pct.
Andre årsager til den manglende målopfyldelse er blandt andet klagerens manglende med-
virken og nævnsmødets forsinkelse på grund af COVID-19. Endelig er et antal sager blevet
fejloprettet i visitationsfasen. Skatteankestyrelsen har fokus på, at dette ikke gentager sig.
Mål 2.5. Implementering af ny ankenævnsstruktur
Styrelsen har i 2020 haft fokus på at sikre implementeringen af den nye ankenævnsstruktur,
og syv ud af otte delmål i mål 2.5 er gennemført. I første kvartal 2020 modtog Skatteanke-
styrelsen kommunernes indstilling og fik screenet kandidater til skatteankenævnene, vurde-
ringsankenævnene og fællesankenævnene. Ligeledes bistod Skatteankestyrelsen formand-
skabet for Foreningen Danske Skatteankenævn med at designe de overordnede rammer for
indslusningsforløb for skatteankenævn.
I andet kvartal 2020 blev nævnsmedlemmer til skatteankenævn og fællesankenævn udpe-
get, ligesom de overordnede rammer for indslusningsforløb for kommunalt udpegede med-
lemmer til vurderingsankenævn blev designet. Ligeledes blev digital understøttelse af skat-
teankenævnene afprøvet og gjort klar til implementering.
I tredje kvartal 2020 blev de overordnede rammer for indslusningsforløb for Finans Dan-
mark og Dansk Ejendomsmæglerforening designet, og endeligt blev dele af den digitale un-
derstøttelse af vurderingsankenævnene klar i fjerde kvartal, herunder blev skriftlig votering
afprøvet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0016.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 15
Aktiviteterne, som Skatteankestyrelsen har gennemført i 2020 for at understøtte implemen-
teringen af den nye ankenævnsstruktur, som en del af Retssikkerhedspakke IV, betyder, at
skatteankenævnene har været i fuld funktion fra den 1. juli 2020, og at Skatteankestyrelsen
ved udgangen af 2020 er relativt velforberedt til, at den nye struktur for vurderingsankenæv-
nene træder i kraft i januar 2022.
Det sidste delmål i implementering af en ny ankenævnsstruktur er ikke opfyldt. Vedtagelsen
af lovforslag L107 A om ændring af ejendomsvurderingsloven indebærer, at nye vurderings-
ankenævnsmedlemmer skal tiltræde fra 1. januar 2022. Det har derfor ikke været muligt for
Skatteankestyrelsen at opfylde delmålet om, at nævnsmedlemmer til vurderingsankenæv-
nene er udpeget. De øvrige delmål er opfyldt i 2020, men samlet set er mål 2.5 ikke opfyldt.
Mål 3.3 Prognosepræcision
Prognosepræcisionen er ikke opfyldt, da der ikke er opnået målopfyldelse i andet og fjerde
kvartal 2020. Den manglende målopfyldelse skyldes primært aktivitetsændringer som følge
af COVID-19, et periodiseringsproblem i forhold til lønforhandlingen i 2020, at der har været
et mindre behov for lønhensættelser til 2021 end forventet, samt at den interne statslige
overførsel til Udviklings
og Forenklingsstyrelsen blev lavere end oprindeligt forudsat. Skat-
teankestyrelsen vil fremadrettet have øget fokus på periodiseringer for at sikre prognose-
præcisionen.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skatteankestyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2020
-365,0
347,2
-17,8
Grundbudget
2021
-433,7
433,7
0,0
Anmærkning: Bevilling og øvrige indtægter omfatter en bevilling på 364,6 mio. kr. og øvrige indtægter, herunder bidrag fra Kompetencefonden.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Bevilling og øvrige indtægter for Skatteankestyrelsens samlede virksomhed i 2021 er bud-
getteret til 433,7 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 433,7 mio. kr. Styrelsens øgede be-
villingsniveau kan primært henføres til aktiviteter i tilknytning til forberedelsen og udsendel-
sen af de nye ejendomsvurderinger samt implementeringen af retssikkerhedspakke IV. Her-
med bliver det forventede resultat på 0,0 mio. kr.
I 2021 vil Skatteankestyrelsen fortsat fokusere på at sikre en høj sagsproduktion og på at
nedbringe sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiderne og dermed styrke retssikkerhe-
den for borgere og virksomheder. Der vil være særligt fokus på målet for sagsbehandlingsti-
den på 12 måneder i de borgernære sager.
COVID-19 forventes også i 2021 at præge styrelsens arbejde og behovet for, at medarbej-
derne arbejder hjemmefra. Myndighedernes retningslinjer kan også betyde, at retsmøder og
nævnsmøder må udskydes. Skatteankestyrelsen vil bestræbe sig på, at sagsbehandlingen
og sagsbehandlingstiden påvirkes så lidt som muligt.
I 2021 fortsætter forberedelserne af klagebehandlingen af de kommende ejendomsvurde-
ringer for ejerboliger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 16
Folketinget vedtog i slutningen af 2020, at der i 2021 åbnes for klageadgangen for de videre-
førte vurderinger af erhvervsejendomme samt landbrugs- og skovbrugsejendomme. Det har
høj prioritet at tilrettelægge rammerne for klagebehandlingen af disse sager.
Samtidig vedtog Folketinget, at den nye struktur for vurderingsankenævnene i stedet for at
træde i kraft den 1. januar 2021 udsættes et år. Derfor fortsætter arbejdet med etableringen
af de 15 vurderingsankenævn pr. 1. januar 2022. Vurderingsankenævnene kommer til at be-
stå af 175 kommunale lægmænd og af 175 sagkyndige medlemmer, der er indstillet af Fi-
nans Danmark og Dansk Ejendomsmæglerforening.
Den ledende vurderingsankenævnsformand suppleres i 2021 af et antal nævnsformænd.
Det nye, professionelle formandskab skal etablere et praksisudvalg, der med bistand fra se-
kretariatet i Skatteankestyrelsen skal sikre ensartetheden af afgørelser og beslutninger på
tværs af vurderingsankenævnskredse og sagstyper.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0018.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 17
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 18
I dette afsnit redegøres for Skatteankestyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2020 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter af-
snittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i
2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr. hovedkonto,
samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteankestyrelsen følger bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økono-
misk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egen-
kapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). Ved
budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives
som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengeforpligtelse i 2020.
Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag i
modsætning til tidligere år skal medtages i beregningsgrundlaget for opgørelse af løn under
ferie. Som konsekvens heraf er feriepengeforpligtelsen opreguleret med 4,0 mio. kr. ved en
primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skatteankestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det
omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelsen af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er baseret på
følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er som følge af
den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder, at der ultimo 2020
både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmodtagernes Feriemidler vedrø-
rende de indefrosne feriemidler for perioden 1. september 2019 til 31. august 2020, og
en forpligtelse over for de ansatte vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge
dele er registreret særskilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke indefrosne fe-
riedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig feriegodtgørelse til den
optjente indefrosne ferie i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medarbejders ek-
sakte ferietilgodehavende i Skatteankestyrelsen. Det vil sige, at beregningen er foreta-
get ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr.
31. december 2020, den gennemsnitlige udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse
over den særlige feriegodtgørelse. Særlig feriegodtgørelse er som følge af ny ferielov
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 19
opgjort med 0,5 pct. af den ferieberettigede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5
pct. for de resterende måneder af 2020.
Fleksforpligtelse og over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på et estimat over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2020, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flekstimer, ATN mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgø-
relsen følger samme metode som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædel-
sesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret af-
brydelse. Der er hensat beløb til én medarbejder, og beløbet er opgjort til en måneds åre-
målsløn pr. år i stillingen. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Der er hensat beløb til reetableringsforpligtelsen vedrørende Skatteanke-
styrelsens lejemål, og værdien er opgjort med 1.000 kr. pr. kvadratmeter til kontor og 100
kr. til arkiv, som er optaget over lejemålets uopsigelighedsperiode, og er opgjort pr. leje-
mål og under de forudsætninger, som fremgår af de respektive lejekontrakter. Opgørel-
sen følger samme metode som sidste år, dog med en ændret kvadratmeterpris, idet
Skatteankestyrelsen følger kvadratmeterprisen i den øvrige koncern.
Honorar til skatteankenævnsmedlemmer:
I henhold til bekendtgørelse nr. 635 af 13. maj
2020 om forretningsorden for Skatteankenævn, § 17 er der en variabel del af de faste
medlemmers vederlag, der er afhængig af nævnets samlede antal afgjorte sager på års-
basis fordelt pr. medlem. Den variable del opgøres årligt og udbetales i august. Der er tale
om ny hensættelse.
Lønforhandling:
Der er hensat beløb til lønforhandlingspuljen vedrørende 2021, og den
fordeles med beløb til engangsvederlag til medarbejdere og resultatløn til ledere vedrø-
rende indsatsen i 2020.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Skatteankestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det
udgiftsbaserede område.
Nettobeløbet fra klagegebyr indgår under administrerede ordninger i 2020, mens gebyret
indgik i Skatteankestyrelsens ordinære bevilling i 2019. Klagegebyret bliver indtægtsført på
det tidspunkt, hvor betalingen modtages, og en eventuel tilbagebetaling udgiftsføres på ud-
betalingstidspunktet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0021.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 20
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skatteankestyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede be-
villinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
3
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
2019
2020
2021
-366,0
0,0
0,0
-
-
-0,5
-366,5
-364,6
-0,1
-0,1
-
-
-
-364,7
-433,7
0,0
0,0
-
-
-
-433,7
-
-
-
15,9
15,9
15,8
15,8
16,1
16,1
271,9
40,2
-12,4
1,2
300,8
4,7
8,1
37,3
366,9
0,4
258,2
39,2
-9,2
-0,2
288,0
4,8
8,8
28,6
346,1
-18,6
314,2
44,9
-9,4
0,6
350,3
5,7
26,2
34,1
432,4
-1,3
-0,1
0,0
0,4
-0,3
0,0
-18,9
0,0
0,0
-1,3
0,0
0,9
1,3
0,0
1,1
-17,8
0,0
1,3
0,0
-
-
1,3
-
-
-17,8
-
-
0,0
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0022.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 21
Skatteankestyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud på 17,8 mio.
kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til, at udskydelsen af de nye ejendomsvurde-
ringer har medført en tilbageholdenhed i forhold til rekruttering af medarbejdere samt et la-
vere aktivitetsniveau på grund af COVID-19.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er reduceret med 1,4 mio. kr. fra 2019 til 2020, som konsekvens af ud-
skydelsen af de nye ejendomsvurderinger. Den samlede bevilling udgør 364,6 mio. kr. i
2020. Der er modtaget 0,3 mio. kr. mere fra Kompetencefonden i 2020 til dækning af udgif-
ter til kompetencegivende kurser.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er reduceret med 20,8 mio. kr. fra 2019 til 2020. Ordinære
driftsomkostninger udgør 346,1 mio. kr. i 2020. Heraf udgør løn 288,0 mio. kr. og øvrige
driftsomkostninger 58,1 mio. kr.
Årsagen til faldet i lønudgifterne på 12,8 mio. kr. skyldes, at der har været færre ansatte i
2020. Modsatrettet er der i 2020 modtaget 3,2 mio. kr. færre refusioner vedrørende sygdom
og barsel.
Årsagen til faldet i andre ordinære driftsomkostninger på 8,7 mio. kr. skyldes blandt andet, at
der har været brugt færre konsulenter i 2020 i forhold til 2019 på grund af regeringens kon-
sulentstop. Endvidere har der generelt set været et lavere aktivitetsniveau på grund af CO-
VID-19, der blandet andet har påvirket rejse-, møde- og kursusaktiviteten.
Årets afskrivninger er steget med 0,1 mio. kr., hvilket skyldes ibrugtagning af projekter ved-
rørende digital understøttelse af ejendomsvurderinger (DUKE). Årets renteudgifter er steget,
idet anlægsgælden er forøget.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skatteankestyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB)
-
-
17,8
Årets overskud på 17,8 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skatteankestyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret primo 2020:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2020 var i alt 4,8
mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er tilbageført skyldige omkostninger på 0,3 mio. kr. og tilgode-
havende periodeafgrænsningsposter på 0,8 mio. kr. Der er sket fuld udligning i tilsva-
rende fakturaer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 22
Herudover er følgende hensættelser videreført og reguleret i 2020:
Åremål:
Der er tilbageført 0,3 mio. kr. af den opgjorte hensættelse primo 2020 vedrø-
rende forpligtelser til åremålsansatte. Resultatet er påvirket med 0,1 mio. kr. Den sam-
lede hensættelse udgør 0,4 mio. kr.
Reetablering:
Der er tilbageført 5,6 mio. kr. af den opgjorte hensættelse til reetablering
primo 2020. Resultatet er påvirket med 4,8 mio. kr. Den samlede hensættelse udgør 10,4
mio. kr.
Flex- og ATN-forpligtelse:
Der er tilbageført 0,4 mio. kr. af den opgjorte forpligtelse primo
2020. Resultatet er påvirket med 0,1 mio. kr. Den samlede hensættelse udgør 0,5 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0024.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 23
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Skatteankestyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapitalan-
vendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31. december 2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
100,7
0,6
0,0
101,3
110,3
134,5
101,9
22,5
-
124,4
130,0
157,5
-
4,5
4,5
-
-
4,1
1,5
-
3,1
-
3,1
24,2
3,1
-
3,1
27,5
4,1
-
0,2
-
1,2
-
5,5
3,5
-
0,1
-
0,6
-
4,2
6,4
0,7
8,5
15,6
10,9
0,3
9,0
20,2
2019
2020
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 1,2 mio. kr. flyttet fra den bogførte
registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 24
Den samlede balance udgør 157,5 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 134,5 mio. kr. pr. 31.
december 2019.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 3,3 mio. kr. fra 2019 til 2020. An-
lægsaktiver udgør 27,5 mio. kr. i 2020. Værdien af materielle og immaterielle anlægsaktiver
udgør 24,4 mio. kr. i 2020. Saldoen er forøget med 3,3 mio. kr. fra 2019 til 2020, hvoraf 4,6
mio. kr. kan henføres til stigningen i immaterielle aktiver. Stigningen i immaterielle anlægsak-
tiver skyldes ibrugtagning af dele af projektet DUKE og fortsatte udviklingsomkostninger til
samme projekt. Der kan henføres et fald på 1,2 mio. kr. til materielle anlægsaktiver, svarende
til årets af- og nedskrivninger.
De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 13,
og de materielle an-
lægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 19,7 mio. kr. fra 2019 til
2020. Omsætningsaktiver udgør 130,0 mio. kr. i 2020. Stigningen skyldes udvikling i likvide
beholdninger på 23,1 mio. kr. og kan henføres til mindre forbrug af den tildelte bevilling.
Modsat er saldoen for tilgodehavender 4,1 mio. kr. og periodiseringsposter 1,5 mio. kr. for-
mindsket med henholdsvis 0,3 mio. kr. og 3,0 mio. kr. Reduceringen kan henføres til poster
vedrørende forudbetaling og tilgodehavende kreditnota på statustidspunktet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0026.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 25
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
4
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
2019
2020
-3,1
-
-
-
-
-32,0
-35,1
-13,4
-3,1
-
-
-
-
-49,7
-52,8
-18,0
-20,5
-
-
-
-20,5
-22,5
-
-
-
-22,5
-17,5
-4,9
-43,1
-
-
0,0
-65,5
-86,0
-134,5
-11,7
-4,6
-21,4
-26,5
-
-
-64,2
-86,7
-157,5
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 4,6 mio. kr. fra 2019 til
2020. Hensatte forpligtelser udgør 18,0 mio. kr. i 2020. Stigningen kan henføres til en ændret
prisfastsættelse af reetableringsforpligtelsen, hvor der i 2020 anvendes en pris på 1.000 kr.
pr. kvadratmeter i stedet for 500 kr. pr. kvadratmeter. Opgørelsen følger samme metode
som sidste år, dog med en ændret kvadratmeterpris. Stigningen skyldes, at Administration-
og Servicestyrelsen har erfaret, at udgifterne til reetablering ligger omkring de 1.000 kr. pr.
kvadratmeter. Skatteankestyrelsen følger kvadratmeterprisen i den øvrige koncern.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 2,0 mio. kr. fra 2019 til 2020.
Langfristet gæld udgør 22,5 mio. kr. i 2020. Stigningen skyldes, at der har været en nettotil-
vækst i 2020 til de immaterielle anlægsaktiver.
Kortfristet gæld
Den kortfristet gæld er reduceret med 1,3 mio. kr. fra 2019 til 2020. Den kortfristet gæld ud-
gør 64,2 mio. kr. i 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0027.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 26
Under kortfristet gæld er saldoen for leverandørgæld formindsket med 5,8 mio. kr., idet der
som følge af COVID-19 tiltag er fremskyndet betalinger til kreditorer.
Den samlede forpligtelse til feriepenge er steget med 4,8 mio. kr., hvoraf 4,0 mio. kr. skyldes
ændret regnskabspraksis for opgørelse af feriepengeforpligtelsen. Ændringen betyder, at
det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år er medtaget i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Reguleringen i feriepengeforpligtelsen ul-
timo 2020 udgør herefter 0,8 mio. kr. Stigningen i den opgjorte forpligtelse for 2020 kan pri-
mært henføres til en stigning i overført ferie fra tidligere år og tilskrivning af nye feriedage i
henhold til den nye ferielov i perioden 1. september til 31. december 2020, som generelt
ikke er blevet afviklet ultimo 2020.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Skatteankestyrelsens egenkapital. Forklaring-
erne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af di-
sponering for overført resultat til egenkapitalen samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
2019
-3,1
-
-3,1
-
-
-
-
-
-
-33,3
-
-
1,3
-
-
-32,0
-35,1
-35,1
2020
-3,1
-
-3,1
-
-
-
-
-
-
-32,0
-
-
-17,8
-
-
-49,7
-52,8
-52,8
Skatteankestyrelsens egenkapital udgør 52,8 mio. kr. ultimo 2020, hvoraf 32,0 mio. kr. er
overført overskud fra tidligere år. Det overførte overskud er i 2020 forøget med 17,8 mio. kr.
tilsvarende årets resultat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0028.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 27
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB)
2020
24,4
29,4
83,1
Skatteankestyrelsens låneramme blev ved udgangen af 2019 forhøjet til 47,6 mio. kr., da
den samlede låneramme i Skatteministeriet blev forøget som led i udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem. I 2020 blev Skatteankestyrelsens låneramme nedsat med 18,2
mio. kr. og udgør ultimo 2020 29,4 mio. kr., hvilket svarer til Skatteankestyrelsens behov for
låneramme. Trækket på lånerammen ultimo 2020 udgør 24,4 mio. kr. og skyldes overve-
jende projekter under DUKE.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af ty-
pen driftsbevilling, som hører under Skatteankestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
§ 09.11.02
307,5
297,0
290,0
7,0
38,3
45,4
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 290,0 mio. kr. Lønsumsloftet var på
307,5 mio. kr. i starten af 2020. På tillægsbevilling er der i alt fragået lønsum på 10,5 mio. kr.
Dette kan primært henføres til tværgående prioritering i koncernen
.
Den akkumulerede op-
sparing af lønsum stiger således til 45,4 mio. kr. ultimo 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0029.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 28
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på hovedkon-
toniveau, som opgjort ved bevillingsafregningen for Skatteankestyrelsen. Bevillingsregnska-
bet indeholder de hovedkonti, som Skatteankestyrelsen er ansvarlig for, som de er opgjort i
bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.11.02
Skatteankesty-
relsen
Drift
Udgifter
Indtægter
364,6
-
347,2
-0,4
17,4
0,4
-49,7
Administrerede ordninger
09.51.31
Klagegebyr
Anden
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
0,1
-49,4
0,0
-2,6
0,1
-46,8
For uddybende forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på
øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.11.02.10 Skatteankestyrelsen (driftsbevilling)
Der er på § 09.11.02. en bevilling i 2020 på 364,6 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 347,2
mio. kr. og indtægter på 0,4 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på 17,8 mio. kr. svarende til
en afvigelse på 4,9 pct.
Mindreudgiften kan delvis forklares ved, at COVID-19 har medført mindreforbrug inden for
blandt andet kontordrift og efteruddannelse af medarbejdere. Hertil kommer usikkerheden
omkring udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger, som har medført en tilbageholden-
hed i rekrutteringer. Endvidere har der ikke været behov for at hensætte til den særlige ho-
norering af de nye skatteankenævn, idet betingelserne ikke var opfyldt.
Hovedkonto 09.51.31.10 Klagegebyr (anden bevilling)
Der er på § 09.51.31. en nettobevilling i 2020 på 49,3 mio. kr., heraf 49,4 mio. kr. indtægter og
0,1 mio. kr. udgifter. Der er realiseret udgifter på under 0,1 mio. kr. og indtægter på 2,6 mio.
kr., hvilket er en mindreindtægt på 46,8 mio. kr. svarende til en afvigelse på 94,9 pct.
Mindreindtægten kan henføres til udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger, idet der er
modtaget væsentlig færre klager end forudsat ved budgetteringen. Nettoprovenuet fra kla-
gegebyr afhænger dels af antallet af indgåede sager med klagegebyr og dels af sagsudfal-
det i de afsluttede sager, idet klagegebyret tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvis
medhold.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0030.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 29
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0031.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Skatteankestyrelsens anvendte økonomisy-
stem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
10,9
-2,8
-
-2,8
0,3
-0,4
-
-0,4
11,2
-3,2
-
3,2
9,0
-
8,3
-
17,3
-5,4
-1,1
-6,5
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
1,2
-
-
-
1,2
-0,8
-
-0,8
10,2
-
8,3
-
18,5
-6,2
-1,1
-7,3
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern
Udviklingsprojekter
under udførelse
10,4
7,3
-0,4
-8,3
9,0
I 2020 er anlæg under DUKE taget i anvendelse og 8,3 mio. kr. er flyttet fra projekter under
udvikling til færdige udviklingsprojekter. Tilgangen kan blandt andet henføres til projektet
Opgradering af workzone med 4,0 mio. kr. og projektet DUKE Klagemodtagelse med 3,4 mio.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0032.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 31
kr. Da projektet DUKE Klagemodtagelser var under udvikling, blev det nedskrevet med 1,1
mio. kr., og på denne baggrund er nedskrivningen flyttet til færdige udviklingsprojekter med
1,1 mio. kr.
Igangværende projekter under udvikling vedrører primært DUKE sagsbehandling/sagssty-
ring med 8,2 mio. kr. ud af 9,0 mio. kr.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
8,3
-
-
-
8,3
-4,7
-
-4,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
-
-
-
0,3
-0,2
-
-0,2
2,1
-
-
-
2,1
-1,6
-
-1,6
10,7
-
-
-
10,7
-6,5
-
-6,5
3,5
-
-
0,1
0,6
4,2
-0,5
-
-0,5
-
-
-
-
-
-
-0,1
-
-0,1
-0,7
-
-0,7
-1,3
-
-1,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte anlæg
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Skatteankestyrelsen har ikke foretaget nedskrivning eller skrotning af materielle anlæg. Der
er ikke erhvervet nye anlæg i 2020, der skal optages på balancen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0033.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 32
4.1.3
Note 3: Nedskrivninger
Der er foretaget nedskrivningstest af Skatteankestyrelsens immaterielle anlæg i andet kvar-
tal 2020, og i den forbindelse blev det konstateret, at dele af projektet vedrørende DUKE
”Nævnsunderstøttelse” ikke skulle anvendes,
hvorfor det blev nedskrevet med 0,3 mio. kr.
Ved nedskrivningstesten i tredje kvartal 2020 blev det konstateret, at der var bogført for
mange anlægstimer på projektet DUKE ”Sagsstyring og sagshåndtering”
med 0,1 mio. kr.
Samlet er der foretaget nedskrivning med 0,4 mio. kr. af projekter under udvikling (DUKE).
I 2019, da projektet DUKE
”Klagemodtagelse”
var under udvikling, blev det nedskrevet med
1,1 mio. kr. I 2020 tages dele af projektet i anvendelse og på denne baggrund er nedskrivnin-
gen flyttet fra projekter under udvikling til færdige udviklingsprojekter med 1,1 mio. kr.
4.1.4
Note 4: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 4 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag og resultatløn ledere
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
Forpligtelse til honorar til skatteankenævnsmedlemmer (afgjorte sager)
I alt
Kilde: SAP Intern
2020
7,2
10,4
0,4
-
18,0
Skatteankestyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for samlet 18,0 mio. kr.
De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 7,2 mio. kr. vedrø-
rende beløb til engangsvederlag og resultatløn til ledere og 0,4 mio. kr. vedrørende åremåls-
forpligtelsen. For hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 10,4
mio. kr. til reetableringsforpligtelsen. Betingelserne for at optage en forpligtelse vedrørende
variabelt vederlag til skatteankenævnsmedlemmer er ikke opfyldt i 2020, hvorfor der ikke er
hensat hertil.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skatteankestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. decem-
ber 2020 opgjort til 11,7 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,4
mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2020.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteankestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0034.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 33
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteankestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 17 og 18 udgår af
årsrapporten.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteankestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Skatteankestyrelsen har ikke selvstændigt forelagt investeringsprojekter for Finansudval-
get, hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Skatteankestyrelsens it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de sy-
stemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer
og ydelser, herunder af- og nedskrivninger, samt it til kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern
(mio. kr.)
11,3
1,0
2,7
7,9
-2,8
0,2
20,3
Der er indregnet lønudgifter til kontoret Digitalisering under interne personaleomkostninger
til IT.
I ovennævnte udgifter indgår ikke betaling for IT-pakken til Udvikling- og Forenklingsstyrel-
sen på 6,3 mio. kr.
4.7 Supplerende bilag
Skatteankestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363797_0035.png
Årsrapport 2020 Skatteankestyrelsen
Side 34
skatteankestyrelsen.dk