Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363791_0001.png
Årsrapport 2020
Spillemyndigheden
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Påtegning af det samlede regnskab .................................................................................................2
Beretning ......................................................................................................................................................4
Præsentation af Spillemyndigheden ...................................................................................................... 5
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 6
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 8
Målrapportering .................................................................................................................................................. 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................................................13
Regnskab .................................................................................................................................................. 14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................15
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................17
Balancen ...............................................................................................................................................................20
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................22
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................23
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................23
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................24
Bilag............................................................................................................................................................. 25
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................26
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................27
Note 3: Hensatte forpligtelser ...................................................................................................................28
Note 4: Eventualforpligtelser .....................................................................................................................28
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................28
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................28
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................29
Forelagte investeringer ................................................................................................................................29
It-omkostninger ................................................................................................................................................29
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................29
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0003.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0004.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Spillemyndighedens økonomi-
ske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det
medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-num-
mer 34 73 04 15, er ansvarlig for:
§ 09.41.01. Spillemyndigheden
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten
er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 23. marts 2021
Odense, d. 16. marts 2021
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________________
Anders Dorph
Direktør
Spillemyndigheden
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0005.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Spillemyndighedens og regnskabsårets fag-
lige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at
påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives forventningerne til det kom-
mende år.
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
’Spillemyndigheden sikrer rammerne for et fair spilmarked’
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til gavn
for spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de relevante tilladelser til spilud-
bud i Danmark og fører et risikobaseret tilsyn med området.
Spillemyndigheden udfører analyser af spilmarkedet og leverer klar og gennemskuelig vej-
ledning og information. Det er en forudsætning for Spillemyndighedens arbejde at være frem-
synede og handlekraftige i forhold til den hastige udvikling på markedet. Derfor udveksler
Spillemyndigheden viden og erfaring med andre lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, Spillemyndigheden arbejder på. Spille-
myndigheden har fokus på at have et konstruktivt samarbejde med interessenter, og Spille-
myndighedens ledere og medarbejdere løser de mange udfordrende opgaver professionelt
og med stort engagement. Spillemyndighedens ekspertise går hånd i hånd med dedikationen
til at sikre et lovligt og trygt spilmarked i Danmark.
Spillemyndigheden tager ansvar, og samarbejder om den samlede opgave og i de daglige
beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Spillemyndig-
heden fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Spillemyndighedens kerneopgaver er sammenfattet i finanslovsformålene på finansloven
2020:
Sagsbehandling.
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilladelse
til udbud af væddemål, udbud af onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende spilleau-
tomater, lokale puljevæddemål, Danske Spil A/S, Det Danske Klasselotteri A/S, almennyttige
lotterier, landbaserede kasinoer og offentlige pokertuneringer.
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde.
Spillemyndigheden skal som ek-
spertmyndighed arbejde med oplysning, kommunikation og rådgivning på flere planer samt
sikre effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende overvågning og initiati-
ver. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmarkedet. Samtidig skal
Spillemyndigheden løbende oplyse interessenterne om det danske spilmarked. Spillemyn-
digheden skal endvidere være orienteret om den internationale udvikling på spilmarkedet så-
ledes, at Spillemyndigheden blandt andet er på forkant på området for ludomani, nye spilfor-
mer mv. Spillemyndigheden deltager i det globale myndighedsarbejde på spilområdet, her-
under i EU.
Tilsyn og kontrol.
Spillemyndighedens vigtigste område er at sikre, at spil bliver udbudt på en
måde, der er i overensstemmelse med de overordnede formål i lov om spil. Der skal føres
tilsyn med udbud af spil, så spillerne kan garanteres en høj sikkerhed ved alle former for spil.
I den forbindelse skal Spillemyndigheden blandt andet sikre, at det tekniske udstyr, der bliver
anvendt til spiludbuddet, er kontrolleret og godkendt til formålet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Ved årets begyndelse trådte flere bekendtgørelser på spilområdet i kraft. Bekendtgørelserne
medførte nye regler vedrørende markedsføring af salgsfremmende foranstaltninger såsom
bonusser. I den forbindelse har Spillemyndigheden udgivet en vejledning til spiludbyderne,
og i september blev de første sager om markedsføring af bonus behandlet i retten. 2020 har
også været året, hvor flere aktiviteter er sat i værk med afsæt i Ansvarlighedspakken, der blev
underskrevet august 2019, herunder et forskningsprojekt om børn og unges forhold til ga-
ming og gambling i samarbejde med VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd). Et andet fokus har været ulovligt spil, hvor Spillemyndigheden ligeledes har været i
byretten for at få blokeret hjemmesider med ulovligt spil. Hvidvask har fortsat været et stort
indsatsområde, hvor tilsynet er lagt om til en holistisk tilgang kombineret med stikprøver.
Afledt af Ansvarlighedspakken kunne den oprettede hjælpelinje StopSpillet i januar 2020
fejre 1-års fødselsdag. Efter nu godt to år har over 1.000 danskere søgt hjælp hos StopSpillet,
og i oktober blev hjælpelinjen medlem af RådgivningsDanmark. Register Over Frivilligt Ude-
lukkede Spillere (ROFUS) har fået sit eget telefonnummer, og opkaldene besvares nu af Stop-
Spillets rådgivere for at skabe en bedre sammenhæng mellem de to tjenester og øge servicen
til borgerne. Pr. 1. januar blev ordningen
Nej tak til spilreklamer
obligatorisk i forbindelse med
en registrering i ROFUS, så spillere, der ønsker at udelukke sig fra at spille, automatisk ikke
modtager reklamer.
Spillemyndigheden udstedte i 2020 de første tilladelser til serversupporterede spilleauto-
mater, som gør det muligt at downloade nye spil direkte til en spilleautomat uden at bryde
plomberingen og bekoste et nyt syn af automaten. Spillemyndigheden hjemtog desuden
Spilsystemet, der blandt andet understøtter driften af ROFUS fra KMD. Dette indebærer, at
Spillemyndigheden nu selv udvikler IT-applikationerne til systemerne, mens driften af ser-
verne sker i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
2020 har været et år præget af COVID-19, hvilket ligeledes har påvirket Spillemyndigheden.
Konsekvenserne af dette har været mindre international aktivitet, og at Spillemyndighedens
fysiske tilsyn har været minimeret. Herudover har Spillemyndigheden oplevet færre sager om
almennyttige lotterier, men har i stedet skulle håndtere anderledes og nye lotteri-koncepter.
For markedet generelt har det betydet en nedgang i BSI (spiludbydernes indtægt efter skat
og afgifter samt gevinstudbetalinger) på cirka 718 mio. kr. total set og på alle områder på nær
onlinekasino (tal opgjort fra 1.
3. kvartal 2020 i sammenligning med samme periode 2019).
Spillemyndighedens direktør gennem 10 år, Birgitte Sand, takkede af i det forgangne år, og d.
1. november 2020 tiltrådte Anders Dorph som Spillemyndighedens nye direktør.
Økonomi
Årets resultat viser et underskud på 2,1 mio. kr., som kan henføres til et merforbrug på 0,8
mio. kr. på forskningsprojektet om unges forhold til gaming og gambling, og et merforbrug
på 1,3 mio. kr., som primært kan henføres til et fald i gebyrindtægter og hjemtagelsen af drif-
ten af spilsystemet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0008.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
101,9
0,5
106,0
0,5
111,8
0,6
53,7
5,9
72,4
7,1
94,2
8,5
8,1
6,0
-28,5
-7,5
-18,7
13,8
6,1
-26,5
-15,7
-19,8
18,8
-
-25,2
-18,8
-
-86,1
86,0
0,0
0,5
0,9
-85,1
86,6
1,5
1,5
2,1
-92,0
89,8
-2,2
-2,2
-1,3
2019
2020
2021
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. flyttet fra den
bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Spillemyndighedens grundbudget 2021.
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Spillemyndighe-
den i 2020 har haft et samlet underskud på 2,1 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling og
gebyrindtægter på 85,1 mio. kr. Underskuddet kan hovedsageligt henføres til merforbrug
vedrørende forskningsprojekt om unges forhold til gaming og gambling, husleje på lejemålet
i København og transition og drift af spilsystemet. Skatteministeriet har givet Spillemyndig-
heden dispensation til at overskride driftsrammen. Underskuddet består af underskud fra
gebyrvirksomhed på 0,8 mio. kr. og underskud på bevilling på 1,3 mio. kr. Underskuddet fi-
nansieres af Spillemyndighedens overførte overskud. En nærmere redegørelse af årets øko-
nomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er steget fra 53,7 pct. i 2019 til 72,4 pct. i 2020, hvilket
kan henføres til den fortsatte udvikling af spilsystemet.
Spillemyndighedens drift og administrerede ordninger
Spillemyndigheden er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklarin-
ger til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Spillemyndighedens driftskonto er følgende:
§ 09.41.01. Spillemyndigheden (Driftsbevilling)
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0009.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 8
Spillemyndigheden har ingen administrerede ordninger.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
Bevilling
(FL + TB)
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
(mio. kr.)
Regnskab
87,1
-79,1
Overført
overskud
ultimo
25,1
85,2
-79,2
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Spillemyndigheden har tre hovedformål, som er angivet i finansloven for 2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i forhold til bevilling samt de realise-
rede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Spillemyndighedens ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2020 for-
delt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og tillægsbevillingsloven
for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilla-
delser til spiludbydere
2. Klar opbygning om spilmarkedet
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gen-
nem målrettet tilsyn af spiludbydere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
Øvrige
Indtægter
-24,4
Omkost-
ninger
26,9
Andel af
årets over-
skud
0,9
-1,6
-0,5
-1,2
-2,7
-6,0
-8,0
-8,1
-38,6
-79,1
8,8
8,9
42,5
87,1
0,3
-0,4
1,3
2,1
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse. Øvrige Indtægter er fastlagt til at
skulle dække den gebyrfinansierede virksomhed og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen sker administrativt på grundlag af de faktiske
omkostninger på opgaverne. Omkostninger på opgaver afhænger af ledelsens beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer og øvrig drift
inden for de lovgivningsmæssige rammer. Tilsvarende gælder for bevillingen, der hovedsageligt finansierer almennyttigt lotteri.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt andet er registre-
ret omkostninger til HR, husleje, koncernfælles funktioner, kurser, kontorartikler, IT og fælles-
aktiviteter.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er registre-
ret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Afvigelser på
hovedopgaver i forhold til finansloven for 2020 er beskrevet nedenfor.
Formål 0: Der er et merforbrug på 0,9 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 0. Mer-
forbruget skyldes blandt andet øgede omkostninger til husleje, idet fraflytning af lejemålet
på Havneholmen i København ikke skete så tidligt som beregnet. Derudover er andelen af
lønudgifterne generelt øget på grund af COVID-19, da en række medarbejdere har været
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0010.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 9
nødsaget til at tidsregistrere på
”coronakoden” på grund af manglende mulighed for at ud-
føre deres normale arbejde. Modsat har Spillemyndigheden i en del af året ikke haft en di-
rektør, hvorfor der har været besparelser på direktørlønnen. Gebyrindtægterne er en smule
lavere end forventet i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven.
Formål 1: Der er et merforbrug på 0,3 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 1. Mer-
forbruget skyldes blandt andet øgede omkostninger til revisorerklæringer i forbindelse med
ansøgninger. Gebyrindtægterne er en smule lavere end forventet i forbindelse med udarbej-
delsen af finansloven.
Formål 2: Der er et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 2.
Mindreforbruget skyldes hovedsageligt besparelser på internationalt samarbejde, som på
grund af COVID-19 har været reduceret til et minimum i 2020. Modsat er gebyrindtægterne
en smule lavere end forventet i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven.
Formål 3: Der er et merforbrug på 1,3 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 3. Mer-
forbruget skyldes primært et bevilliget merforbrug på 0,8 vedrørende undersøgelsen om un-
ges forhold til gaming og gambling. Gebyrindtægterne er en smule lavere end forventet i for-
bindelse med udarbejdelsen af finansloven.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Spillemyndighedens mål- og
resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår
den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til,
at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Spillemyndigheden for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Spillemyndigheden skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig
og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsori-
enteret
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af den årlige om-
dømmemåling, som foretages
i 3. kvartal 2020, skal som mini-
mum være 3,7 point. Der må-
les på en skala fra 1-5.
Der foretages i 2020 en nul-
punktsmåling.
Resultatet af den årlige om-
dømmemåling er 3,7 point.
Opfyldt
1.2 Kundetilfreds-
hed (koncernfæl-
les)
Spillemyndigheden indgik
ikke i den koncernfælles må-
ling.
Mål ophævet
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0011.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Spillemyndigheden skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risiko-
baseret tilsyn med spilmarkedet
2.1 Kvalitet i tilsy-
net
Der udarbejdes en metode i
1. kvartal og foretages en
baselineundersøgelse i 2.
kvartal. Undersøgelsen gen-
tages i 4. kvartal, hvor resul-
tatet skal være lig eller bedre
end resultatet i 2. kvartal.
Der gennemføres i 1. kvartal
tilsyn med alle online spilud-
byderes markedsføring af
bonusser. Eventuelle over-
trædelser sagsbehandles.
Tilsynet gentages i 4. kvartal,
hvor antallet af lovovertræ-
delser skal være faldet med
25 pct.
2.3 Vejledning til
onlineudbydere
Minimum 85 pct. af certifice-
ringsrapporter fra online spil-
udbydere er modtaget inden
for fristen.
Ultimo 2020 skal mindst 100
bingo/banko-haller være
kontrolleret ift. regelefterle-
velse, hvoraf minimum 25
pct. af sager skal være fær-
digbehandlet og om nødven-
digt politianmeldt.
Ultimo 2020 skal der være
gennemført kontrol for ulov-
ligt lotterispil på mindst 800
værtshuse som led i det al-
mindelige tilsyn.
2.5 Effektiv sags-
behandling
Der foretages i 1. kvartal en
registrering af alle sager
vedr. tilladelse til opstilling af
spilleautomater mhp. at
måle omfanget af tilbageløb i
sagsbehandlingen.
Såfremt målingen giver an-
ledning til det, evalueres re-
sultatet, og nødvendige tiltag
iværksættes i 3. kvartal.
Målingen kan herefter genta-
ges i 1. kvartal 2021.
Metoden blev udarbejdet i 1.
kvartal, og baselineundersø-
gelsen blev foretaget i 2.
kvartal. Pga. COVID-19 har
det ikke været muligt at fore-
tage fysiske tilsyn i 4. kvartal.
Ikke opfyldt
2.2 Effekt af tilsy-
net med online
spiludbydere
Tilsyn med alle online spilud-
byderes markedsføring af
bonusser blev gennemført i
2. kvartal (udsat pga. COVID-
19). Der blev identificeret 26
overtrædelser.
I 4. kvartal blev der identifice-
ret 8 overtrædelser. Et fald
på 69 pct.
79 pct. af certificeringsrap-
porterne blev modtaget in-
den for fristen.
Opfyldt
Ikke opfyldt
2.4 Kontrol med
ulovligt lotteri
103 sager vedr.
bingo/banko-haller er opret-
tet, hvoraf 36 er færdigbe-
handlet, svarende til 35 pct.
Heraf er 20 anmeldt til politi-
anmeldt.
Pga. COVID-19 har det ikke
været muligt at udføre tilsyn
på værtshuse i en anseelig
periode i 2020. 421 kontrol-
ler er gennemført.
Ikke opfyldt
Alle sager blev registreret i 1.
kvartal.
Med et tilbageløb i 8 ud af
543 indkomne ansøgninger
gav det ikke anledning til at
iværksætte yderligere tiltag.
Dermed udgår målingen
også i 1. kvartal 2021.
Opfyldt
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0012.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Spillemyndigheden skal være på forkant med udviklingen af spilmarkedet og skal med-
virke til et ansvarligt og lovligt spilmarked, herunder sikre, at den størst mulige andel af spiludbydere er
regulerede
3.1 Kendskab til
StopSpillet
Der foretages en måling af
kendskabet til StopSpillet på
baggrund af en survey. Må-
lingen sammenholdes med
en måling fra 3. kvartal 2019,
før Spillemyndigheden lan-
cerede en kendskabskam-
pagne. Kendskabet skal
være steget med minimum
10 pct.
Antal årlige udsøgninger af
hjemmesider øges fra 3 til 5,
og Spillemyndigheden gen-
nemgår 100 pct. af de ud-
søgte sider.
Der gennemføres risikovur-
deringer af online spiludby-
deres evne til at overholde
hvidvaskforpligtelserne. En
metode til risikovurdering
udarbejdes i 1. kvartal.
På baggrund af risikovurde-
ringer foretages en undersø-
gelse af 5 online spiludbyde-
res overholdelse af hvid-
vaskforpligtelserne.
Der er afholdt møder om
awareness ift. hvidvaskfor-
pligtelserne med alle rele-
vante spiludbydere via kon-
taktudvalgsmøder mv.
3.4 Indvirkning på
det regulerede
marked
Spillemyndighedens indvirk-
ning på det regulerede on-
line-marked opgøres ved at
måle, i hvor høj grad danske
spillere benytter spiludby-
dere med licens (”kanalise-
ringsgrad”). Danmark skal
her være placeret i top 5.
Målingen blev gennemført
men viste, at kendskabet
ikke var steget fra det hidti-
dige kendskab på 12 pct.
Ikke opfyldt
3.2 Ulovlige hjem-
mesider
Antallet af udsøgninger blev
øget fra 3 til 5, og Spillemyn-
digheden gennemgik 100
pct. af de udsøgte sider.
Opfyldt
3.3 Hvidvask
Metoden blev udarbejdet og
indsendt i 1. kvartal.
På baggrund af risikovurde-
ringerne er 5 online spilud-
bydere udvalgt og tilsynet er
igangsat. Spillemyndigheden
har modtaget materiale fra
alle 5.
Spillemyndigheden deltog
med en hvidvasksession på
det seneste online kontakt-
udvalgsmøde d. 10. dec.,
som er det eneste, der er
blevet afholdt i 2020 pga.
COVID-19.
Opfyldt
Ud fra det første estimat fra
H2GC er kanaliseringsgraden
for Danmark på 95pct., hvil-
ket placerer Danmark på en
3. plads ift. EU, Storbritan-
nien, Schweiz og Norge.1
Opfyldt
Fortsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0013.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 4: Spillemyndigheden skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed, samar-
bejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fag-
ligt ansvar, sætter retning og prioriterer
4.1 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere og
ledere (koncern-
fælles)
Alle nye ledere og medarbej-
dere ansat i styrelsen har
gennemført koncernfælles
obligatoriske oboarding mo-
duler, senest 6 mdr. efter
start.
1. halvår: Styrelsen har præ-
senteret et overblik over sty-
relsens kerneopgaver og
kompetencer, samt de fakto-
rer styrelsen forventer vil på-
virke løsningen af kerneop-
gaver i et tre til femårigt per-
spektiv.
2. halvår: Styrelsen har iden-
tificeret de væsentligste fo-
kusområder, der skal bi-
drage til at sikre fortsat høj
faglighed i et langsigtet per-
spektiv. Endeligt har styrel-
sen beskrevet den forven-
tede effekt heraf.
4.2 Prognosepræ-
cision (koncern-
fælles)
Målet er opfyldt, når afvigel-
sen mellem faktiske indtæg-
ter og prognosen for gebyr-
indtægter ikke overstiger 5
pct. for hele året.
Målet er ophævet på grund
af udfordringer med data.
Målet er ophævet
4.2 Høj faglighed
i et langsigtet per-
spektiv (koncern-
fælles)
Styrelsen har præsenteret et
overblik over kerneopgaver
og kompetencer.
Opfyldt
Styrelsen har identificeret fo-
kusområder samt beskrevet
forventet effekt.
Afvigelsen er -8,9 pct. CO-
VID-19 har medført færre
indtægter end forventet.
Ikke opfyldt
Anmærkning:: 1) Al data fra Danmark leveres først til H2GC ultimo marts, og lignende forhold kan gøre sig gældende i lang række lande. Data er
derfor ikke endeligt stadfæstet.
Kilde: Spillemyndighedens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 12 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af syv mål nået.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0014.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 13
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Spillemyndighedens forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2020
-85,1
87,2
2,1
Grundbudget
2021
-92,0
90,7
-1,3
Bevilling og øvrige indtægter for Spillemyndighedens samlede virksomhed i 2021 er budget-
teret til 92,0 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 90,7 mio. kr. Hermed bliver det forven-
tede resultat et overskud på 1,3 mio. kr.
I 2021 vil et af de primære fokusområder være ulovligt spil, og Spillemyndigheden vil for-
sætte dialogen med spilbranchen om blandt andet hvidvask og unges adgang til pengespil
via computerspil. Der vil være fortsat fokus på at udbrede kendskabet til hjælpelinjen,
’Stop-
Spillet’, hvor spilafhængige og deres pårørende kan søge råd og vejledning.
Et andet stort
fokusområde vil være rebranding af ROFUS i ønsket om at udbrede kendskabet til mulighe-
den for selvudelukkelse til endnu flere spillere.
Økonomisk ventes spilmarkedet forsat at udvise positiv vækst og dermed bidrage til stadigt
let stigende gebyrindtægter, om end antallet af nyansøgere på onlinekasino og væddemål-
ventes at være færre end tidligere år. I 2021 skal en del udbydere af onlinekasino og vædde-
mål genansøge om tilladelse til at udbyde spil i Danmark, dog forventes det ikke, at alle ud-
bydere vælger at genansøge. Forventningen om et reduceret antal ansøgere og genansø-
gere i 2021 skal ses i lyset af afgiftsstigningen på onlinespil, som er trådt i kraft den 1/1
2021. Øvrige driftsomkostninger ventes at være på samme niveau som 2020, dog forventes
der faldende omkostninger til husleje, idet Spillemyndighedens lejemål i København er op-
sagt, ligesom der ikke i 2021 budgetteres med omkostninger til transition af spilsystemet.
Modsat er der stigende omkostninger til rejse- og kursusaktiviteter, som forventes genopta-
get i 2021, efter en pause i 2020 på grund af COVID-19. Der forventes en stigning i persona-
leomkostninger. Stigningen kan tilskrives oprettelsen af nye stillinger til tilsyn med ulovligt
spil, samt at en række stillinger, som har været ledige store dele af 2020, er genbesat ved
udgangen af 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0015.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 14
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 15
I dette afsnit redegøres for Spillemyndighedens ressourceforbrug i finansåret 2020 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter af-
snittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i
2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr. hovedkonto,
samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økono-
misk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egen-
kapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). Ved
budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives
som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengeforpligtelse i 2020.
Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag i
modsætning til tidligere år skal medtages i beregningsgrundlaget for opgørelse af løn under
ferie. Som konsekvens heraf er feriepengeforpligtelsen opreguleret med 0,7 mio. kr. ved en
primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er baseret på
følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er som følge af
den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder, at der ultimo
2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmodtagernes Feriemidler ved-
rørende de indefrosne feriemidler for perioden 1. september 2019 til 31. august 2020, og
en forpligtelse over for de ansatte vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge
dele er registreret særskilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke indefrosne fe-
riedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig feriegodtgørelse til den
optjente indefrosne ferie i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medarbejders ek-
sakte ferietilgodehavende i Spillemyndigheden. Det vil sige, at beregningen er foreta-
get ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr.
31. december 2020, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige ferie-
godtgørelse. Særlig feriegodtgørelse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af
den ferieberettigede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende
måneder af 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 16
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter
kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort
pr. lejemål, både statslige og private lejemål, og under de forudsætninger, som fremgår af
kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Honorering af særlig indsats:
Der er foretaget hensættelse til honorering af særlig indsats
til ledere for 2020 i Spillemyndigheden. Hensættelsen svarer ca. til en månedsløn til le-
dere i optjeningsåret.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ingen hovedkonti vedrørende det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0018.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelsen for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
3
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) pg Spillemyndigheden s grundbudget 2021.
2019
2020
2021
-5,1
-
-
-
-
-81,0
-86,1
-6,0
-
-
-
-
-79,1
-85,1
-7,8
-
-
-
-
-84,2
-92,0
-
-
-
3,0
3,0
4,4
4,4
3,0
3,0
47,9
7,3
-1,3
0,1
53,9
3,6
3,9
21,7
86,0
0,0
52,5
7,7
-1,5
-0,3
58,3
1,9
7,6
14,4
86,6
1,5
54,5
8,2
-0,8
0,1
62,0
3,8
5,5
15,6
89,8
-2,2
-
0,5
0,5
-
-
1,5
-
-
-2,2
-
0,4
0,9
-
0,5
2,1
-
0,9
-1,3
-
-
0,9
-
-
2,1
-
-
-1,3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0019.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 18
Spillemyndighedens har for 2020 realiseret et underskud på 2,1 mio. kr. Årets resultat kan
hovedsageligt henføres til merforbrug vedrørende forskningsprojekt om unges forhold til
gaming og gambling, husleje på lejemålet i København og transition og drift af spilsystemet.
Ordinære driftsindtægter
Årets bevilling på 6,0 mio. kr. er forhøjet med 0,9 mio. kr. i forhold til 2019. Forhøjelsen dæk-
ker over bevilling givet til tilsyn med ulovligt spil inden for almennyttigt lotteri og bevilling til
forskningsprojektet om unges forhold til gaming og gambling.
Gebyrindtægter er faldet med 1,9 mio. kr. i 2020. På grund af COVID-19 er indtægterne på
landbaseret kasino faldet på grund af lukningen af kasinoerne. Indtægter på spilleautomater
er også faldet og skyldes udsættelse af gebyrudløsende imageskifte på automaterne på
grund af COVID-19 og tab på fordringer vedrørende tidligere år. Gebyrindtægter på vædde-
mål og onlinekasino under ét er uændrede i forhold til 2019, hvor spilområdet for væddemål
viser en stigning, onlinekasino er status quo, mens ansøgningsgebyrerne er faldet. Indtæg-
ter fra Danske Lotteri Spil er steget og kan henføres til Spillemyndighedens tilsyn med mo-
nopolområdet.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er 0,6 mio. kr. højere end året før. Stigningen skyldes øgede
udgifter til husleje, personaleomkostninger og internt køb af tjenesteydelser, mens af- og
nedskrivninger og andre ordinære driftsomkostninger er faldet.
Stigning i husleje på 1,4 mio. kr. i 2020 kan henføres til ophør af videreudlejningen af lejemå-
let i København og at lejemålet i Odense indgår med et helt år.
Personaleomkostningerne er steget med 4,0 mio. kr. og kan henføres til fortsat rekruttering
af medarbejdere og ændring i opgørelsesmetode af feriepengehensættelsen.
Internt køb af varer og tjenesteydelser udviser en stigning på 3,8 mio. kr. og kan primært
henføres til afholdelse af omkostninger til hjemtagelsen af driften af spilsystemet på 1,5
mio. kr. og afholdelse af udgift til forskningsprojektet om unges forhold til gaming og gamb-
ling på 2,0 mio. kr.
Andre ordinære driftsomkostninger udviser et fald på 7,3 mio. kr. Faldet dækker over, at om-
kostninger til kurser og internationalt samarbejde er væsentligt lavere end tidligere, da det
på grund af COVID-19 ikke har været muligt at deltage i rejser og kurser i samme omfang
som normalt. Faldet dækker også over, at der ikke har været gennemført kampagne for
StopSpillet i lighed med 2019 og at hensættelse til udbud af spilsystemet er tilbageført fordi
indregningskriterierne ikke har været opfyldt i tilstrækkelig grad. Hjemtagelsen af spilsyste-
met har medført afholdelse af engangsudgifter til eksterne konsulenter.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Spillemyndigheden for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets resultat
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
2,1
Årets underskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 19
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Spillemyndigheden har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret primo 2020:
Åremål:
Den fulde hensættelse på 0,4 mio. kr. er tilbageført i 2020 som følge af fratræ-
delse af direktør med åremålsforpligtelse. Der er herefter ingen ansatte i Spillemyndighe-
den på åremål med fratrædelsesgodtgørelse.
Udbud af spilsystemet:
I regnskabet har der været indregnet hensættelse til udbud af
spilsystemet på grund af at kontrakten på driften af systemet var tidsbegrænset. Hen-
sættelsen på 1,3 mio. kr. er tilbageført i 2020, da det er vurderet at indregningskriterierne
for at optage hensættelsen i regnskabet ikke har været opfyldt.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0021.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 20
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på henholdsvis kapitalanven-
delsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december 2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
42,4
-1,5
-
40,9
46,9
56,4
41,5
0,8
-
42,3
48,4
63,6
-
2,1
3,9
-
-
1,5
4,7
-
1,4
-
1,4
9,4
1,4
-
1,4
15,2
0,1
-
-
-
0,4
-
0,5
0,4
-
-
-
1,2
-
1,6
3,3
-
4,3
7,6
9,2
-
3,0
12,2
2019
2020
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. flyttet fra den bogførte
registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
På grund af ændring i opgørelse af feriepengeforpligtelsen i 2020 jf. anvendt regnskabspraksis er der bogført primokorrektion på i alt 0,7 mio. kr.
under tilgodehavender og skyldige feriepenge. Primokorrektionen indgår ikke i sammenligningstallene for 2019.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0022.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 21
Den samlede balance udgør 63,6 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 57,1 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2019.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 15,2 mio. kr. i 2020. Saldoen er forøget med 5,8 mio. kr. fra 2019 til
2020. Investeringerne vedrører især spilsystemet og ESDH. De immaterielle anlægsaktiver
er nærmere beskrevet under note 1 (tabel 13) og de materielle anlægsaktiver er nærmere
beskrevet under note 2 (tabel 14).
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 48,4 mio. kr. i 2020. Saldoen er på niveau med foregående år.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
4
Passiver i alt
-9,3
-1,3
-6,7
-
-
-1,3
-18,7
-26,2
-56,4
-6,8
-1,4
-3,3
-5,3
-
-3,0
-19,8
-37,1
-63,6
-7,5
-
-
-
-7,5
-15,7
-
-
-
-15,7
-1,4
-
-
-
-
-27,1
-28,5
-1,7
-1,4
-
-
-
-
-25,1
-26,5
-1,6
2019
2020
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet en stigning på 8,2 mio. kr. fra 2019 til 2020. Stig-
ningen følger de øgede investeringer i de immaterielle og materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0023.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 22
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld for 2020 viser netto en stigning på 0,5 mio. kr. fra 2019 til 2020. Stigningen
dækker over et fald i skyldige poster til leverandører, mens skyldige feriepenge og periode-
afgrænsningsposter begge viser en stigning. Fald i de skyldige poster til leverandører skyl-
des ændring i aktiviteter sammenhold med december 2019, hvor der blev afholdt kend-
skabskampagne. Stigningen i skyldige feriepenge består af ændring i opgørelsesmetode
som følge af den nye ferielov jf. omtalen under anvendt regnskabspraksis. Stigning i perio-
deafgrænsningsposter kan henføres til regulering af årsgebyr for spiludbydere, som fakture-
res i efterfølgende år.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Spillemyndighedens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-28,0
-
-
0,9
-
-
-27,1
-28,5
-28,5
2020
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-27,1
-
-
2,1
-
-
-25,1
-26,5
-26,5
Spillemyndighedens egenkapital udgør ultimo 2020 26,5 mio. kr., hvoraf 25,1 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2020 reduceret med 2,1 mio. kr. svarende til årets
resultat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0024.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 23
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
13,8
19,0
72,4
Spillemyndighedens låneramme ultimo 2020 udgør 19,0 mio. kr. Lånerammen er i 2020 ble-
vet forhøjet med 4,0 mio. kr. Trækket på lånerammen ultimo 2020 udgør 13,8 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af ty-
pen driftsbevilling, som hører under Spillemyndigheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.41.01.
59,2
59,2
58,3
0,9
34,5
35,4
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 58,3 mio. kr. Lønsumsloftet for 2020
er 59,2 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 35,4 mio. kr. ultimo
2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0025.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 24
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på hovedkon-
toniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Spillemyndigheden. Bevillingsregnska-
bet indeholder de hovedkonti, som Spillemyndigheden er ansvarlig for, som de er opgjort i
bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.41.01.
Spillemyndig-
heden
Drift
Udgifter
Indtægter
85,2
-79,2
87,1
-79,1
-1,9
-0,1
-25,1
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0026.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 25
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0027.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 26
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Spillemyndighedens anvendte økonomisystem
SAP Intern og SKS.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
26,8
-
7,7
-
34,4
-25,2
-
-25,2
9,2
-1,7
-
-1,7
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
26,8
-
7,7
-
34,4
-25,2
-
-25,2
9,2
-1,7
-
-1,7
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
4,3
6,3
-
-7,7
3,0
I 2020 er der investeret 6,3 mio. kr. i IT-systemer, heraf 5,0 mio. kr. vedrørende spilsystemet
og 1,3 mio. kr. vedrørende ESDH. Investeringerne i spilsystemet består primært af tiltag til
fortsat forbedring af tilsynet med spilmarkedet, men også at systemet kan håndtere nye
spilformer på hestevæddeløb. Spillemyndighedens investering i ESDH er sket for at sagsbe-
handlingen i styrelsen understøttes i højere grad. Der er ultimo 2020 immaterielle anlægsak-
tiver for 12,2 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0028.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 27
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
bygninger
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,1
-
0,3
-
0,4
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,4
-
1,0
-
1,3
-0,1
-
-0,1
0,5
-
1,3
-
1,7
-0,2
-
-0,2
0,4
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,2
-0,1
-
-0,1
1,6
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
I 2020 er der investeret for i alt 1,3 mio. kr. i materielle anlægsaktiver. Heraf udgør 1,0 mio. kr.
servere, der er købt i forbindelse med hjemtagelsen af spilsystemet. Øvrige investeringer
vedrører etablering af ventilationsanlæg på lejemålet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0029.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 28
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til resultatløn
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
1,2
0,4
1,6
Spillemyndigheden har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for samlet 1,6 mio. kr. Af
hensættelsen til reetablering vedrører 0,6 mio. kr. det fraflyttede lejemål på Havneholmen i
København. Lejemålet blev fraflyttet i 4. kvartal, men forpligtelsen er opretholdt på grund af
at istandsættelsen først afregnes i 2021.
4.1.4
Note 4: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Spillemyndigheden har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. decem-
ber 2020 opgjort til 2,3 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1
mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2020.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 17
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, der er administra-
tivt fastsat.
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Klasselotteriet
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2017
Årets resultat
2018
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
7.885.983
7.782.461
103.523
8.946.181
8.951.633
-5.452
8.575.983
8.576.497
-514
9.720.402
9.720.402
0
614.062
616.807
-2.745
219.562
220.210
-648
204.515
204.515
0
286.458
286.458
0
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0030.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 29
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, hvor gebyret er
fastsat ved lov.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gevinstgivende spil-
leautomater
Væddemål og online-
kasino
Landbaseret kasino
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2017
-1.595.732
Årets resultat
2018
-915.337
Årets resultat
2019
900.134
Årets resultat
2020
-327.579
8.161.108
1.819.871
7.433.611
1.631.905
-2.556.204
-35.224
926.732
-1.354.581
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Spillemyndigheden har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Spillemyndigheden har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de sy-
stemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer
og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
2,5
3,8
1,0
2,3
1,8
2,3
11,9
4.7 Supplerende bilag
Spillemyndigheden har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363791_0031.png
Årsrapport 2020 Spillemyndigheden
Side 30
spillemyndigheden.dk