Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363790_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Toldstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Toldstyrelsen ....................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 18
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................19
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 20
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 22
Balancen............................................................................................................................... 25
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 28
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 28
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 29
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 29
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Bilag .........................................................................................................................31
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 32
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 32
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 33
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 34
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 34
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 34
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 35
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 35
Forelagte investeringer .................................................................................................. 35
It-omkostninger ................................................................................................................. 35
Supplerende bilag ............................................................................................................ 36
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0003.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0004.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Toldstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Toldstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.04. Toldstyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter (Anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 22. marts 2021
Aarhus, d. 17. marts 2021
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Charlotte Møller
Direktør
Toldstyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0005.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Toldstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Toldstyrelsen
’Toldstyrelsen understøtter smidig handel på tværs
af de ydre grænser og sik-
rer en effektiv toldkontrol’
Toldstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen, som blev etableret den 1. juli
2018. Toldstyrelsens opgave er at understøtte enkel angivelse af korrekt told og
effektiv forvaltning af EU’s regelsæt
på toldområdet, så vareimport og
–eksport
foregår nemt og smidigt. Samtidig er det Toldstyrelsens ansvar at opretholde en
effektiv toldkontrol og at beskytte det danske samfund mod indførsel af illegale
varer.
Styrelsen understøtter korrekt toldafregning gennem klar vejledning, en effektiv
kontrolindsats og en række digitale services, der gør det let for virksomheder og
borgere at betale den korrekte told. I samarbejde med andre myndigheder ar-
bejder Toldstyrelsen for at forhindre illegal import og beskytte borgere og virk-
somheder mod farlige eller sundhedsskadelige varer som fx våben og narkotika.
Toldstyrelsen løser fagligt krævende opgaver i komplekse processer og leverer
samtidigt et højt serviceniveau og en effektiv kontrol i alle dele af opgaven. Der-
for er det nødvendigt med høj faglighed og en stærk koordinering både internt
og med andre aktører, nationalt såvel som internationalt.
Toldstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave i de dag-
lige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet er
Toldstyrelsen med til at sikre fundamentet for finansieringen af den offentlige
sektor i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Toldstyrelsen fortsatte i 2020 driften af kerneområderne, som er smidig handel
og effektiv toldkontrol med fokus på høj kvalitet og faglighed. Styrelsen behand-
lede ca. 2,8 mio. import- og eksportangivelser, besvarede 47.553 opkald fra
borgere og virksomheder og gennemførte ca. 11.600 fysiske kontroller og ca.
5.600 dokumentkontroller.
Ligeledes arbejdede Toldstyrelsen i 2020 med at forberede Brexit. Her har fokus
været på kapacitetsudvidelsen på Esbjerg Havn, ligesom der gennem hele året
har været en tæt dialog med erhvervslivet om håndtering af Brexit, blandt andet i
Toldkontaktudvalget. Toldstyrelsen har også afholdt en lang række webinarer
primært henvendt til virksomheder, der ikke har handlet med et tredjeland tidli-
gere. Endvidere er der blevet oprettet en særlig hotline til Brexit-relaterede
spørgsmål fra både virksomheder og borgere, og der er løbende udsendt rele-
vant information til virksomheder via nyhedsbreve. I november blev der lanceret
en online informationskampagne rettet mod borgere om nethandel på britiske
hjemmesider efter den 31. december 2020.
Som en del af den samfundsbeskyttende opgave gennemførte Toldstyrelsen 18
kontrolaktioner målrettet illegal indførsel syv kontrolaktioner målrettet post- og
pakkeforsendelser, hvoraf flere har været i samarbejde med andre myndighe-
der. Kontrolaktionerne er et supplement til de daglige løbende kontroller.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 6
Desuden har COVID-19 pandemien betydet, at der har været stort fokus på kon-
trol af værnemidler i 2020. Toldstyrelsen har på kort tid omstillet sin kontrolind-
sats, så der fortsat blev ført forsvarlig toldkontrol, samtidig med at der blev etab-
leret en hurtig forsyningskæde af værnemidler ind i Danmark. Toldstyrelsen har i
den sammenhæng arbejdet sammen med Lægemiddelstyrelsen, Sikkerhedssty-
relsen og Miljøstyrelsen og har foretaget kontrol af 3.239 tons værnemidler,
heraf 1.641 tons masker og mundbind. På trods af COVID-19 pandemien har
Toldstyrelsen opretholdt et højt aktivitetsniveau gennem hele 2020.
For at overholde EU's toldkodeks (EUTK) skal størstedelen af de eksisterende
toldsystemer udskiftes frem mod udgangen af 2025. I 2020 er der indgået leve-
randøraftale om den kommende fælles toldangivelsesplatform, kaldet Declara-
tion Management System (DMS Import). Ligeledes er der indgået leverandøraf-
tale om kontrol-, risiko-, informations- og afrapporteringssystemet (KRIA) og
ICS2 Gateway, som skal sikre koblingen mellem de danske systemer og EU-sy-
stemerne i implementeringen af Import Control System 2 (ICS2). Desuden er der
gennemført udbud på et automatiseret risiko-, profil- og analysesystem (ARPA),
hvor leverandøraftale blev underskrevet i januar 2021. De eksisterende toldsy-
stemer kører videre, mens de nye systemer udvikles og implementeres (parallel-
drift). Desuden indebærer udskiftningen af systemerne en større transition i Told-
styrelsen, herunder nye arbejdsgange, nye opgaver, uddannelse af medarbejde
mv. Det er et fokusområde for Toldstyrelsen, at erhvervslivet oplever en smidig
udskiftning af toldsystemerne, og implementeringen af de nye toldsystemer drøf-
tes ved hvert møde i Toldkontaktudvalget.
Toldkontaktudvalget er et forum for drøftelse af administration på toldområdet
og består af repræsentanter for virksomheder, erhvervsorganisationer og Skat-
teforvaltningen. Udvalget afholdt tre ordinære møder i 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0008.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Toldstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
1
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
1
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-414,9
410,0
-4,9
-4,9
-3,7
-521,6
522,7
1,1
-0,5
0,0
-597,9
598,1
0,2
-1,1
0,0
15,3
11,9
-9,8
-15,3
-72,3
12,5
22,4
-9,7
-12,5
-88,4
33,4
-
-9,7
-33,4
-
38,3
98,9
31,2
96,6
83,5
94,5
733,4
0,5
788,6
0,5
908,6
0,5
Anmærkning
1
: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 5,8 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Toldstyrelsen i 2020 har haft et samlet resultat på 0,0 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling, heraf 414,1 mio. kr. til løn og 89,7 mio. kr. på øvrig drift. En
nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver udgør 22,4 mio. kr. i 2020 hvilket er en stigning på 10,5 mio.
kr. i forhold til 2019. Stigningen kan i det væsentligste henføres til tilgodeha-
vende afregning for toldfaglig bistand til EUTK-programmet for fjerde kvartal fra
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Kortfristet gæld udgør 88,4 mio. kr. i 2020 hvilket er en stigning på 16,1 mio. kr. i
forhold til 2019. Stigningen kan i det væsentligste henføres til en stigning i ferie-
pengeforpligtelsen i form af en primokorrektion på 5,6 mio. kr. (se
afsnit 3.1),
samt en stigning i antal gennemsnitligt resterende feriedage.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 38,3 pct. i 2019 til 31,2 pct. i
2020, hvilket kan henføres til, at der ikke har været større anlægsinvesteringer i
2020. Se mere herom i
afsnit 3.5.
Antal årsværk er steget fra 733,4 i 2019 til
788,6 i 2020, hvilket i det væsentligste skyldes overførsel af elever fra Admini-
strations- og servicestyrelsen samt rekrutteringer i forbindelse med EUTK-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0009.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 8
programmet. Prisen pr. årsværk er uændret og udgør ca. 0,5 mio. kr. i 2019 og
2020.
Toldstyrelsens drift og administrerede ordninger
Toldstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Toldstyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.31.04. Toldstyrelsen (Driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.41 Toldgebyrer og
-afgifter, som fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
517,2
-13,4
-
-0,9
Regnskab
523,3
-19,5
-
-0,4
Overført
overskud
ultimo
3,6
-
-
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af
afsnit 3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Toldstyrelsen har to hovedformål, som er angivet i finansloven for 2020, jf.
tabel
3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformålene og opgøres i forhold til bevil-
ling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Toldstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0010.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 9
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Facilitere smidig handel og
sikre korrekt angivelse og afreg-
ning af told
2. Sikre en effektiv toldkontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-115,7
-165,6
Øvrige
indtægter
0,0
-11,4
Omkost-
ninger
119,0
176,4
Andel af
årets
overskud
3,2
-0,6
-222,5
-503,8
-8,1
-19,5
228,0
523,3
-2,6
-
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordeling af Bevilling (FL) på hovedopgaver tager udgangspunkt i finanslovens tabel 6,
korrigeret med forskellen på -2,8 mio. kr. mellem den fordelte bevilling i Tabel 6 på 509,4 mio. kr. og
nettoudgiftsbevillingen på 506,6 mio. kr. Fordelingen af bevilling (TB) er foretaget med udgangspunkt i
fordeling på FL-formål
i Grundbudget for 2020, hvor en del af TB’ere er indarbejdet. Resterende TB er enten
fordelt ud fra en konkret vurdering eller forholdsmæssigt i forhold til fordelingen i grundbudgettet.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0 Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger forbundet med den overord-
nede ledelse i direktionen, understøttelse heraf samlet i styrelsens direktionsse-
kretariat, samt udgifter til husleje og fælles administrationsudgifter. Hertil kom-
mer administrative opgaver, som omfatter HR-opgaver, økonomistyring, opga-
ver forbundet med beredskab og informationssikkerhed, intern og ekstern kom-
munikation samt pressehåndtering og opgaver forbundet med persondatafor-
ordningen. Merforbruget på 3,2 mio. kr. kan i det væsentligste henføres til en
øget huslejebetaling vedrørende husleje for toldekspeditionen i Esbjerg på 1,7
mio. kr. samt øget betaling til Administrations- og Servicestyrelsen for fælles ad-
ministrationsudgifter på 1,9 mio. kr.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1 og 2
alene er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse
af opgaverne, hvilket også inkluderer omkostninger til EUTK-implementering og
udvikling.
Hovedopgave 1, som angår at sikre smidig handel over grænserne og enkel an-
givelse af korrekt told, dækker blandt andet over ekspedition, vejledning via tele-
fon, mail og møder, udstedelse af bindende tariferingsoplysninger og toldbevil-
linger, men også bevillingstilsyn. Hertil kommer understøttende aktiviteter som
processtyring, internationalt samarbejde og toldjuridisk bistand. Mindreforbruget
på 0,6 mio. kr. kan henføres til diverse mindre aktivitetsafvigelser.
Hovedopgave 2 omfatter kontrol af korrekthed i toldangivelser, samt at sikre en
effektiv samfundsbeskyttende kontrol. Den samfundsbeskyttende kontrol sker
blandt andet gennem fysisk kontrol i lufthavne, havne og ved landegrænser. Her-
til kommer understøttende opgaver som overvågning af tendenser, risikoprofile-
ring, processtyring og internationalt samarbejde. Mindreforbruget på 2,6 mio. kr.
kan henføres til diverse mindre aktivitetsafvigelser.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0011.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 10
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Toldstyrelsens mål-
og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
ta-
bel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Toldstyrelsen for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Toldstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effek-
tiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen
som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2020, skal som mini-
mum være 3,6 point.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
skal i gennemsnit mini-
mum være 4,5 point for
telefonbetjening og 4,1
point for mailbesvarel-
ser. For sagsbehand-
lingsområdet gennem-
føres der i 2020 en nul-
punktsmåling. Der må-
les på en skala fra 1-5.
Resultatet af den årlige
omdømmemåling er 3,4
point.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
er 4,6 point for telefon-
betjening og 4,5 point
for mailbesvarelser.
Kundetilfredshedsmå-
lingerne med sagsbe-
handlingsområdet er
udskudt til 2021.
Delvist opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0012.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af
told ved handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejled-
ning.
2.1 Kontrol af
legal indførsel
Det samlede antal risi-
kobaserede og stikprø-
vevise kontroller er
mindst 13.500 i 2020,
hvoraf mindst 15 pct. er
statistisk tilfældigt ud-
valgt.
Træfprocenten for im-
portangivelser i den risi-
kobaserede kontrol er
mindst 20 pct. i doku-
mentkontrollen og
mindst 15 pct. i den fysi-
ske kontrol.
2.2 Risikoba-
seret fysisk
kontrol af legal
indførsel
Der er foretaget manuel
risikoscreening af 100
pct. af importemner ud-
peget af risikofiltret, og
der er i samtlige kvarta-
ler foretaget kontrol af
mindst 95 pct. af de ud-
pegede importemner.
Der er gennemført seks
kontrolaktioner målret-
tet privat indførsel af
post- og pakkeforsen-
delser fra tredjelande,
og der er afrapporteret
kvartalsvist til departe-
mentet på resultaterne
af de enkelte kontrolak-
tioner.
100 pct. af modtagne
risikomeddelelser er
korrekt opdateret eller
oprettet inden for to
uger efter modtagelsen.
Der er dokumenteret
fravalg for 100 pct. af
tilfælde, hvor der ikke er
opdateret eller oprettet
risikoprofiler.
Der er foretaget manuel
risikoscreening af 100
pct. af importemner ud-
peget af risikofiltret, og
der er foretaget kontrol
af 95,8 pct. af de udpe-
gede importemner.
Der er gennemført og
afrapporteret syv kon-
trolaktioner.
Opfyldt
I alt 17.284 kontroller,
heraf er 19,6 pct. stati-
stisk udvalgt. Træfpro-
centen er i den risikoba-
serede kontrol i doku-
mentkontrollen 24,9
pct. og i den fysiske er
den 13,5 pct.
Ikke opfyldt
2.3 Kontrolak-
tioner målret-
tet privat ind-
førsel af post-
og pakkefor-
sendelser fra
tredjelande
Opfyldt
2.4 Risikoprofi-
ler på bag-
grund af risiko-
meddelelser
100 pct. af modtagne
AM/RIF-risikomeddelel-
ser er korrekt opdateret
og oprettet inden for to
uger efter modtagelsen.
Der er dokumenteret
fravalg for 100 pct. af
tilfælde, hvor der ikke er
opdateret eller oprettet
AM/RIF-risikoprofiler.
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0013.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 12
Mål
2.5 Tilsyn med
bevillingsha-
vere
Succeskriterium
Der er ført tilsyn med
100 pct. af nye bevil-
lingshavere inden for
det første år, og der er
ført et risikobaseret til-
syn med eksisterende
bevillingshavere.
Forslag til afgørelser
om konstaterede regel-
overtrædelser er frem-
sendt til virksomheden
senest 30 dage efter til-
synet, og 100 pct. af
konstaterede overtræ-
delser er bragt i orden
senest to måneder efter
endelig afgørelse.
Opnåede resultater
Der er ført tilsyn med:
- 100 pct. af nyetable-
rede virksomheder.
- 100 pct. af nye bevil-
lingshavere.
- 100 pct. af øvrige risi-
kobaserede.
- 100 pct. af virksomhe-
derne har haft forslag til
afgørelse i høring inden
for 30 dage.
- 100 pct. har haft gen-
tilsyn 2 mdr. efter afgø-
relse.
- 92 pct. af konstate-
rede regelovertrædel-
ser er bragt i orden se-
nest efter to måneder.
Der er udvalgt og
igangsat vejlednings-
indsatser for alle fire
kvartaler i 2020.
Målopfyldelse
Ikke opfyldt
2.6 Sammen-
hæng mellem
kontrol og vej-
ledning
Der er foretaget kvar-
talsvis prioritering af
vejledningsindsatser på
baggrund af resulta-
terne fra den løbende
kontrol og de gennem-
førte kontrolaktioner.
De gennemsnitlige
sagsbehandlingstider
for toldgodtgørelser og
bevillinger er reduceret
til 65 dage i bruttosags-
behandlingstid i 2020,
og 97% pct. af afgørel-
serne for godtgørelser,
bevillinger og bindende
tariferingsoplysninger
(BTO) gives inden for
EUTK-fristerne.
Den nuværende bi-
dragssats (3,5 promille)
medfører ikke under-
skud på ordningen.
Der er senest ved ud-
gangen af 3. kvartal
2020 indsendt et
grundlag for en evt. ju-
stering af bidragssatsen
for 2021.
Opfyldt
2.7 Effektiv
sagsbehand-
ling
Den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er
59,3 dage.
EU-fristerne er over-
holdt i 97 pct. af sa-
gerne.
Opfyldt
2.8 Monitore-
ring af sikker-
hedsstillelses-
ordningen for
eksisterende
toldskyld
Der er nedsat en tvær-
gående arbejdsgruppe i
Skatteforvaltningen, der
bl.a. arbejder med im-
plementering af en ny
opgørelsesmetode for
beregning af bidrags-
satsen af sikkerhedsstil-
lelsesordningen. Stil-
lingtagen til bidragssat-
sen afventer implemen-
tering af den nye opgø-
relsesmetode.
Ikke opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0014.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 13
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Toldstyrelsen skal beskytte samfundet mod indførslen af farlige og ille-
gale varer gennem effektiv kontrol, målrettet vejledning og tæt samarbejde med an-
dre myndigheder.
3.1 Kontrolak-
tioner på det il-
legale område
Der er gennemført 18
kontrolaktioner fordelt
på konkrete nationale
prioriteringer, og der er
afrapporteret kvartals-
vist til departementet
på resultaterne af de
enkelte kontrolaktioner.
Der er gennemført
mindst tre kampagner i
samarbejde med rele-
vante myndigheder.
Der er gennemført og
afrapporteret 18 kon-
trolaktioner.
Opfyldt
3.2 Forebyg-
gende kam-
pagner
Der er gennemført tre
kampagner (om kopiva-
rer, våben og Brexit) i
samarbejde med rele-
vante myndigheder.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Toldstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor
nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
4.1 Vellykket
onboarding af
nye medarbej-
dere og ledere
(koncernfæl-
les)
4.2 Høj faglig-
hed i et lang-
sigtet perspek-
tiv (koncern-
fælles)
Alle nye ledere og med-
arbejdere ansat i styrel-
sen har gennemført
koncernfælles obligato-
riske onboardingmodu-
ler senest 6 mdr. efter
start.
1. halvår: Styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens kerne-
opgaver og kompeten-
cer, samt de faktorer
styrelsen forventer vil
påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de væsent-
ligste fokusområder,
der skal bidrage til at
sikre fortsat høj faglig-
hed i et langsigtet per-
spektiv. Endeligt har sty-
relsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Målet er ophævet på
grund af udfordringer
med data.
Mål ophævet
Styrelsen har præsente-
ret et overblik over ker-
neopgaver og kompe-
tencer.
Opfyldt
Styrelsen har identifice-
ret fokusområder samt
beskrevet forventet ef-
fekt.
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0015.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 14
Mål
4.3 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
Succeskriterium
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
må ikke overstige 5 pct.
i samtlige fire kvartaler i
finansåret.
Målet er opfyldt med 50
pct., såfremt afvigelsen
ikke overstiger 5 pct. i
tre ud af fire kvartaler i
finansåret.
Opnåede resultater
1. kvartal: 5,0 pct.
2. kvartal: 3,2 pct.
3. kvartal: 1,5 pct.
4. kvartal: 4,4 pct.
Målopfyldelse
Opfyldt
Pejlemærke 5: Toldstyrelsen skal sikre drifts- og kundenær implementering af den nye
EU-Toldkodeks og den nødvendige proces- og toldfaglige viden i udviklingen af de nye
toldsystemer og i overgangsfasen også af de eksisterende toldsystemer.
5.1 Onboar-
ding af Udvik-
lings- og For-
enklingsstyrel-
sens medar-
bejdere i
EUTK-pro-
grammet
Toldstyrelsen har af-
holdt et specialdesignet
onboardingkursus af to
dages varighed om
toldmyndighedernes
opgaver for Udviklings-
og Forenklingsstyrel-
sens nye medarbejdere
tre gange i løbet af
2020.
En plan for Toldstyrel-
sens deltagelse i udvik-
lingen og en procedure
for revision af planen
foreligger i 1. kvartal
2020.
Der er for samtlige kvar-
taler i 2020 sket fysisk
deltagelse af mindst 95
pct. af de i programle-
delsen aftalte toldres-
sourcer til udvikling mv.
i EUTK-programmet.
Der som led i Toldstyrel-
sens kvartalsrapporte-
ring og EUTK-program-
mets månedsvise rap-
portering er fulgt op på
Toldstyrelsens ressour-
ceanvendelse i udvik-
lingsdelen af EUTK-pro-
grammet.
Forsættes på næste side…
Der er afholdt fire kur-
ser.
Opfyldt
5.2 Toldstyrel-
sens delta-
gelse i udvik-
lingen af told-
systemer i
EUTK-pro-
grammet
Toldstyrelsen har leve-
ret 100 pct. af de efter-
spurgte ressourcer til
udviklingsarbejdet I lø-
bet af året.
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0016.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 15
Mål
5.3 Plan for
transition og
parallel-drift
2020-2025
Succeskriterium
Der er rapporteret kvar-
talsvist (senest d. 10. ef-
ter afslutningen af det
foregående kvartal) om
den opdaterede plan
for transition og paral-
leldrift (2020-2025),
der foreligger i januar
2020, og planen i nød-
vendigt omfang revide-
ret i overensstemmelse
med den fastlagte pro-
cedure for revision af
planen.
Der i 1. kvartal 2020 er
indsendt en plan for in-
teressenthåndtering
med mål for oplysning
og inddragelse af virk-
somhederne.
Der i 1. kvartal 2020 er
gennemført en under-
søgelse af virksomhe-
dernes oplevelse af im-
plementeringen. Under-
søgelsen gentages i 4.
kvartal 2020, hvor re-
sultatet er lig eller
bedre end i 1. kvartal.
Opnåede resultater
Der er udarbejdet en
generisk model for tran-
sition. Modellen vil ud-
gøre rammen for imple-
menteringen af syste-
mernes konkrete transi-
tionsplaner.
Målopfyldelse
Opfyldt
5.4 Inddra-
gelse af inte-
ressenter i
EUTK-pro-
grammet
Der er udarbejdet en
plan for interessent-
håndtering og gennem-
ført to målinger af virk-
somhedernes oplevelse
af implementeringen.
Resultatet af den anden
måling var lig med re-
sultatet fra første må-
ling.
Opfyldt
Kilde: Toldstyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 19 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 14 mål
nået, et mål er ophævet, og fire er ikke opfyldt.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1 Omdømme
Mål 2.1 Kontrol af legal indførsel
Mål 2.5 Tilsyn med bevillingshavere
Mål 2.6 Sammenhæng mellem kontrol og vejledning
Mål 2.8 Monitorering af sikkerhedsstillelsesordningen for eksisterende told-
skyld
Mål 5.2 Toldstyrelsens deltagelse i udviklingen af toldsystemer i EUTK-pro-
grammet
Mål 5.3 Plan for transition og paralleldrift 2020-2025
Mål 1.1 Omdømme
Målet er ikke opfyldt. Toldstyrelsen er med en score på 3,4 på niveau med de an-
dre styrelser i Skatteforvaltningen og Toldstyrelsens score i 2019. Der måles
blandt andet på kendskab og tillid til styrelsen. Toldstyrelsens score på paramet-
rene kompetence og tillid er steget lidt. Resultaterne af undersøgelsen vil indgå
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 16
konstruktivt i Toldstyrelsens arbejde, hvor der i 2021 fortsat er ambition om at
øge scoren.
Mål 2.1 Kontrol af legal indførsel
Målet er ikke opfyldt. Målet indeholder fire delmål vedrørende kontrol af legal
indførsel, hvoraf tre ud af fire delmål er opfyldt. I forhold til det fjerde delmål om
fysiske kontroller har Toldstyrelsen imidlertid en træfprocent på 13,5, hvilket er
under resultatkravet om 15 pct. Den lavere træfprocent hænger sammen med,
at det på grund af COVID-19 har været nødvendigt at prioritere omfattende kon-
trol af værnemidler. Prioriteringen har betydet, at der er foretaget færre kontrol-
ler efter almindelige risikoprofiler, hvor der erfaringsmæssigt er højere træfpro-
cent.
Mål 2.5 Tilsyn med bevillingshavere
Målet er ikke opfyldt. Målet indeholder fire delmål vedrørende tilsyn med bevil-
lingshavere, hvoraf tre ud af fire delmål er opfyldt. I forhold til det fjerde delmål
har Toldstyrelsen bragt orden i 92 pct. af konstaterede regelovertrædelser efter
to måneder, hvilket er under resultatkravet om 100 pct. Toldstyrelsen har haft fo-
kus på at vejlede virksomhederne, men den endelige målopfyldelse er afhængig
af virksomhedens egen indsats. Virksomheder, som ikke bringer regelovertræ-
delser i orden, sanktioneres.
Mål 2.6 Sammenhæng mellem kontrol og vejledning
Målet er opfyldt. Toldstyrelsen har gennemført fire vejledningsprojekter i 2020,
blandet andet med fokus på korrekt brug af bevilling om godkendt frembydel-
sessted og Brexitvejledning. Vejledningsprojekterne er valgt på baggrund af sty-
relsens kontrolresultater i kontrolaktionerne og i forbindelse med den løbende
kontrol.
Mål 2.8 Monitorering af sikkerhedsstillelsesordningen for eksisterende toldskyld
Målet er ikke opfyldt. Der er identificeret uhensigtsmæssigheder ved den gæl-
dende toldbehandlingsbekendtgørelse i forhold til hvornår ordningen kan dække
eventuelle tab. Det betragtes derfor ikke muligt ud fra det hidtidige grundlag at
vurdere ordningens balance, og dermed bidragssatsen for ordningen.
Derfor justeres toldbehandlingsbekendtgørelsen, så ordningen kan dække tab
tidligere og der etableres i forlængelse heraf et bedre grundlag for opgørelse af
balancen i sikkerhedsstillelsesordningen.
Der er nedsat en tværgående arbejdsgruppe i Skatteforvaltningen, der blandt
andet arbejder med implementering af den nye opgørelsesmetode som skal un-
derstøtte korrekt fastsættelse af bidragssatsen for sikkerhedsstillelsesordnin-
gen. Stillingtagen til bidragssatsen afventer implementering af den nye opgørel-
sesmetode.
Mål 5.2 Toldstyrelsens deltagelse i udviklingen af toldsystemer i EUTK-program-
met
Målet er opfyldt. Toldstyrelsen har leveret de ønskede ressourcer til udvikling og
dialog med projekterne og leverandører. Der er en stigning i forbruget af toldfag-
lige ressourcer over året i programmet, hvilket er i overensstemmelse med pla-
nen og takten i udviklingsarbejdet.
Mål 5.3 Plan for transition og paralleldrift 2020-2025
Målet er opfyldt. Toldstyrelsen har udarbejdet en generisk model for transition,
som anvendes i arbejdet med at implementere de kommende it-systemer og til-
hørende processer. Det vurderes, at modellen kan understøtte den løbende sty-
ring af idriftsættelsen og de omkringliggende forandringsaktiviteter. Desuden er
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 17
der udarbejdet konkrete transitionsplaner for implementering af H7 samt KRIA-
og ARPA-systemerne i forbindelse med den første release i implementeringen af
ICS2. Der er endvidere lanceret en række toldstøttesystemer, blandt andet BTO-
løsningen, INF-systemet og REX-modulet i Trader Portalen og AEO-systemet er
formelt overdraget fra udvikling til drift.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0019.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 18
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Toldstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2020
-523,3
523,3
0,0
Grundbudget
2021
-599,2
599,2
0,0
Bevilling og øvrige indtægter for Toldstyrelsens samlede virksomhed i 2021 er
budgetteret til 599,2 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 599,2 mio. kr. Her-
med bliver det forventede resultat på 0,0 mio. kr.
Toldstyrelsen vil i 2021 fortsat prioritere sikker drift af kerneområderne som er
smidig handel og effektiv toldkontrol med fokus på blandt andet sammenhæng
mellem kontrol og vejledning.
Der vil være væsentlige opgaver i 2021 forbundet med udvikling af nye toldsy-
stemer i EUTK-programmet, forberedelse af overgangen til idriftsættelse af kom-
mende systemer samt ibrugtagning af flere EUTK-systemer. Det forenklede angi-
velsessystem for varer med lav toldværdi (H7) tages i brug pr. 1. juli, hvor moms-
frihed på varer til en værdi under 80 kroner bortfalder. Toldstyrelsen vil iværk-
sætte en oplysningsindsats med henblik på at informere og vejlede borgere om
de nye regler. Derudover skal første etape af et nyt importkontrol system (Import
Control System 2, ICS2) øge kontrollen af post- og kurérforsendelser, der ankom-
mer med fly fra tredjelande (lande udenfor EU) med fokus på sikkerhed.
Arbejdet med styrket toldkontrol af fysisk og finansiel kontrol af varer ved de
danske landegrænser samt af post- og kurérforsendelser vil fortsætte og blive
yderligere styrket. Kontrolindsatsen forventes styrket særligt i forhold til
mængde- og aldersbegrænsning ved privatindførelse af lattergas. Den 3. juni
træder EU’s nye pengeforordning i kraft samtidig med ændringer til den
danske toldlov. Toldstyrelsen vil kommunikere og vejlede om de ændrede regler,
som påvirker pengekurérer og borgere som transporterer penge over græn-
serne. Reglerne indebærer en forbedret registrering og kontrol af pengebevæ-
gelser på grænserne, og styrker samarbejdet mellem myndigheder både natio-
nalt og i EU i indsatsen mod hvidvask.
Erhvervslivets omstilling i forbindelse med Brexit vil ligeledes være et væsentligt
tema i 2021. Med indgåelse af en aftale mellem EU og Storbritannien den 24. de-
cember 2020 er der fortsat behov for at vejlede og informere virksomheder og
borgere om, hvad aftalen har af konsekvenser. Derudover forventes det, at flere
virksomheder vil ansøge om nødvendige registreringer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0020.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 19
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 20
I dette afsnit redegøres for Toldstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2020
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Toldstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 5,6 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Toldstyrelsen. Det vil sige, at bereg-
ningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder
antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift pr. skyldig feriedag
samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig feriegodtgørelse
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 21
er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den ferieberettigede løn i
de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende måneder af
2020.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2020, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til nyansatte aka-
demikere mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én må-
neds løn pr. år i stilling eller én måneds løn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag for medarbejdere:
Opgørelsen er foretaget på grundlag af
det rammebeløb, der indgår i lønforhandlinger i efterfølgende år, som kan
henføres til perioden 1. april til 31. december. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år
Honorering af særlig indsats til ledere:
Opgørelsen er baseret på rammebeløb,
der indgår i forhandlinger i efterfølgende år, og følger samme metode som
tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen hovedkonti på det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0023.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 22
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
2019
2020
2021
-410,5
-0,2
-0,2
-
-4,2
-
-414,9
-503,8
-15,9
-0,1
-15,7
-2,0
-
-521,6
-564,9
-30,9
-0,1
-30,8
-2,1
-
-597,9
-
-
-
0,1
0,1
22,6
22,6
22,9
22,9
332,4
47,1
-10,0
0,0
369,6
7,7
0,2
32,5
410,0
-4,9
371,9
52,6
-13,3
1,7
412,9
6,9
52,8
27,6
522,7
1,1
421,3
59,6
-11,8
-
469,1
7,6
50,1
48,4
598,1
0,2
2
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-4,9
-1,6
0,0
-0,5
-1,3
-
-1,1
-
1,2
-3,7
-
0,6
0,0
-
1,1
0,0
-
-
-3,7
-
-
0,0
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 23
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et merfor-
brug på driftsudgifter på 6,1 mio. kr., der modsvares af tilsvarende yderligere
driftsindtægter, således at årets samlede resultat udgør 0,0 mio. kr. Forskydnin-
gen i driftsforbruget og driftsindtægter kan henføres bevillingstekniske forhold i
forbindelse med EUTK-programmet.
Der har i 2020 været et marginalt merforbrug i forhold til bevilling og driftsind-
tægter på under 0,1 mio. kr., som er disponeret fra opsparing for tidligere år.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 93,3 mio. kr. fra 2019 til 2020, og udgør i
2020 503,8 mio. kr. Samtidig er driftsindtægterne steget med 13,5 mio. kr. til
17,9 mio. kr. Stigningen i bevilling kan henføres til overførsel af bevilling fra Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen vedrørende huslejeudgifter, øvrige fælles ad-
ministrationsudgifter og lønudgifter for elever, nye bevillinger i 2020 i forbin-
delse med EUTK-programmet, og fuld effekt af bevilling til styrkelse af toldkontrol
i 2019. Stigningen i driftsindtægter kan henføres til afregning for toldfagligt bi-
drag til EUTK-programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, samt færre til-
skud til egen drift, der skyldes at indtægter fra Custom 2020 programmet indgår
under andre driftsindtægter i 2020.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 112,7 mio. kr. fra 2019 til 2020, og
udgør 522,7 mio. kr. i 2020. Stigningen i driftsomkostninger kan henføres til ud-
gifter til husleje og administrative fællesudgifter (Internt køb af varer og tjeneste-
ydelser) jf. den overførte bevilling herfor i 2020 fra Administrations- og Service-
styrelsen, øget lønforbrug blandt andet som følge af lønudgifter til elever, jf. den
overførte bevilling herfor i 2020 fra Administrations- og Servicestyrelsen, øgede
lønudgifter som følge af rekrutteringer i forbindelse med EUTK-programmet,
større feriepengeforpligtelse, som følge af en stigning i gennemsnitlige resterede
feriedage pr. medarbejder ved udgangen af 2020 i forhold til 2019, samt øgede
lønrefusioner, der i det væsentligste er i forbindelse med barselsorlov. Herudover
er der færre driftsudgifter blandt andet som følge af lavere aktivitet på grund af
COVID-19 restriktioner, herunder lavere rejseaktivitet og aflysning af temadage
Andre driftsindtægter er steget med 1,6 mio. kr. fra 2019 til 2020 og udgør 1,6
mio. kr. Stigningen kan i det væsentligste henføres til at indtægter fra Custom
2020 programmet indgår under andre indtægter i 2020, mens de i 2019 indgår
under tilskud til egen drift. Indtægter vedr. Custom 2020 programmet er samlet
set faldet fra 2019 til 2020 med 0,9 mio. kr., hvilket er en konsekvens af færre
rejseomkostninger i forbindelse med programmet.
Finansielle omkostninger er faldet med 0,6 mio. kr. fra 2019 til 2020 og udgør
0,6 mio. kr. Faldet kan i det væsentligste henføres til at der ikke har været rente-
udgifter på FF7 Finansieringskontoen, blandt andet på grund af en ændring af
rentesatsen til 0 pct. i foråret 2020 på grund af COVID-19 situationen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0025.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 24
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Toldstyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
-0,0
Årets resultat overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Toldstyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2020:
Engangsvederlag:
Hensættelsen på 6,4 mio. kr. er fuldt tilbageført, og mod-
regnet i de samlede udbetalte engangsvederlag til medarbejdere og ledere i
2020 på i alt 7,7 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er udgiftsført periodiseringsposter for i alt 1,1 mio. kr.
ud af en samlet periodisering ultimo 2019 på 1,2 mio. kr. ekskl. forudbetalt løn.
De resterende 0,1 mio. kr., vedrører saldi på rejsekort, som er stort set uændret
ved udgangen af 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0026.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 25
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Toldstyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapital-
anvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31. december
2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
70,9
-
70,9
82,8
104,2
70,9
7,2
-
78,2
100,5
119,1
-
4,2
7,7
-
-
15,5
6,9
-
6,1
-
6,1
21,4
6,1
-
6,1
18,6
-
-
-
15,3
-
-
15,3
-
-
-
12,5
-
-
12,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 5,8 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 26
Den samlede balance udgør 119,1 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 104,2
mio. kr. pr. 31. december 2019.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 18,6 mio. kr. i 2020. Saldoen kan henføres til finansielle an-
lægsaktiver på 6,1 mio. kr. og materielle anlægsaktiver på 12,5 mio. kr. De mate-
rielle anlægsaktiver omfatter produktionsanlæg, til kontrolopgaven blandt andet
mobile containerscannere, bagage- og pakkescannere, samt narkotikatestere.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 100,5 mio. kr. i 2020, hvoraf hovedparten udgøres af
likvide beholdninger på 78,1 mio. kr. og tilgodehavender på 15,5 mio. kr. Tilgo-
dehavender er steget med 11,3 mio. kr. i årets løb, som i det væsentligste kan
henføres til tilgodehavende afregning for toldfaglig bistand til EUTK-programmet
for fjerde kvartal. fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0028.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 27
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-6,1
-
-
-
-
-3,7
-9,8
-6,8
-6,1
-
-
-
-
-3,6
-9,7
-8,5
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
-15,3
-
-
-
-15,3
-12,5
-
-
-
-12,5
-6,7
-12,9
-52,7
-
-
-
-72,3
-87,6
-104,2
-5,8
-13,4
-30,0
-39,1
-
-
-88,4
-100,9
-119,1
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 8,5 mio. kr. i 2020, hvilket er en stigning på 1,7 mio.
kr. i forhold til 2019. Stigningen kan stort set henføres til stigning i hensættelse til
engangstillæg til medarbejdere og ledere.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 88,4 mio. kr., hvoraf 69,1 mio. kr. vedrører feriepenge,
henholdsvis 30,0 mio. kr. i skyldige feriepenge og 39,1 mio. kr. i indefrosne ferie-
penge. De skyldige feriepenge udgjorde 52,7 mio. kr. i 2019 og er således sam-
let set steget med 16,4 mio. kr. Stigningen kan henføres til en primokorrektion på
5,6 mio. kr. (se
afsnit 3.1),
samt en stigning i antal gennemsnitlige resterende fe-
riedage.
Anden kortfristet gæld på 13,4 mio. kr. omfatter blandt andet hensættelse til
over-/merarbejde på 5,9 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0029.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 28
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Toldstyrelsens egenkapital. Forklarin-
gerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som
følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-3,7
-
-
-3,7
-9,8
-9,8
2020
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-3,7
-
-
0,0
-
-
-3,6
-9,7
-9,7
Toldstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2020 9,7 mio. kr., hvoraf 3,6 mio. kr. er
overført overskud. Det overførte overskud er i 2020 reduceret med 0,0 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
12,5
40,0
31,2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0030.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 29
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Toldstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.04
387,6
414,1
412,9
1,2
39,8
41,0
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 412,9 mio. kr. Lønsums-
loftet i starten af 2020 var 387,6 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført løn-
sum på 26,5 mio. kr., som i det væsentligste vedrører EUTK-programmet samt
udmøntning af reserve. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til
41,0 mio. kr. ultimo 2020.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Toldstyrelsen. Be-
villingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Toldstyrelsen er ansvarlig for,
som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.04
Toldstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.41
Toldgebyrer
og -afgifter
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-0,9
-
-0,4
-
-0,5
-
517,2
-13,4
523,3
-19,5
-6,1
6,1
-3,6
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.51.41. Toldgebyrer og-afgifter
Der er på § 09.51.41.
Toldgebyrer og -afgifter
en bevilling i 2020 på 0,9 mio. kr.
Der er realiserede indtægter på 0,4 mio. kr., hvilket er en mindreindtægt på 0,5
mio. kr. svarende til en afvigelse på 55,6 pct. Mindreindtægten kan primært hen-
føres til COVID-19 situationen, der har bevirket et generelt lavere
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 30
aktivitetsniveau. Herudover ophørte TIR-ordningen i september, idet ordningen
ikke er i overensstemmelse med EU-lovgivningen, hvilket også bidrager til afvi-
gelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0032.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 31
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0033.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 32
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Toldstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Toldstyrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0034.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 33
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
62,6
-
2,3
-
64,9
-52,4
-
-52,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
62,6
-
2,3
-
64,9
-52,4
-
-52,4
-
-
-
-
-
-
-
-
12,5
-5,1
-
-5,1
-
-
-
-
-
-
-
-
12,5
-5,1
-
-5,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Afskrivninger jf. resultatopgørelsen tabel 6 udgør 6,9 mio. kr. og er således 1,8
mio. kr. større end årets afskrivninger jf. tabel 14 Materielle anlægsaktiver. For-
skellen kan henføres til tilbageførsel af- og nedskrivninger på i alt 1,8 mio. kr.
vedrørende afgangsførte anlæg i årets løb.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0035.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 34
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
Forpligtigelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
-
-
0,5
8,0
8,5
De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Toldstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2020 opgjort til 18,2 mio. kr. Inden for en femårig periode er
forpligtelsen opgjort til 1,2 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. de-
cember 2020, hvoraf 0,2 mio. kr. vedrører mulige jubilæer i 2021.
Verserende sager
Toldstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Eventualforpligtelsen til verserende
sager pr. 31. december 2020 er opgjort til 0,0 mio. kr., da alle verserende sager
er af en type, hvor salæret dækkes af departementet. Ultimo 2019 var eventual-
forpligtelsen opgjort til 0,1 mio. kr.
Udlæg
Toldstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger og konfiskation
mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner. Modtages
der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlægget som et
tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr. 31. decem-
ber 2020 opgjort til 0,3 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0036.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 35
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, med administrativ fastsatte ge-
byrer, hvorfor tabel 17 udgår af årsrapporten.
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens gebyrordninger, hvor geby-
ret er fastsat ved lov.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gebyrprovenu
Årets resultat
2017
-
Årets resultat
2018
-
Årets resultat
2019
-
Årets resultat
2020
-0,4
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Gebyrprovenu omfatter ekspeditionsgebyrer med 0,3 mio. kr. og TIR-ordningen
med 0,1 mio. kr. TIR-ordningen er ophørt i september 2020, idet ordningen ikke
er i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Gebyrordningerne er overtaget af Toldstyrelsen pr. 1. januar 2020.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Toldstyrelsen har ingen forelagte investeringer eller igangværende anlægspro-
jekter, hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Toldstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
0,9
0,9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 36
4.7 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363790_0038.png
Årsrapport 2020 Toldstyrelsen
Side 37
www.toldst.dk
Toldstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen