Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363789_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Kompetence-
sekretariatet
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0002.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Kompetencesekretariatet .............................................................. 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
Regnskab ...............................................................................................................11
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 12
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 14
Balancen............................................................................................................................... 16
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 18
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 19
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 19
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 19
4.
Bilag .........................................................................................................................21
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 22
4.1.1 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 22
4.1.2 Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 23
4.1.3 Note 3: Eventualforpligtelser ....................................................................................... 24
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 24
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 24
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 24
Forelagte investeringer .................................................................................................. 25
It-omkostninger ................................................................................................................. 25
Supplerende bilag ............................................................................................................ 25
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder,
at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0003.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0004.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Kompetencesekre-
tariatets økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres
for sekretariatets målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering
samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Kompetencesekretari-
atet, CVR-nummer 11835228, er ansvarlig for:
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet (driftsbevilling)
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond (reservationsbevilling)
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 17. marts 2021
København, d. 15. marts 2021
________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
__________________________________
Anne-Kathrine Mandrup
Konst. sekretariatschef
Kompetencesekretariatet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0005.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0006.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Kompetencesekretariatets og
regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold,
der har påvirket eller forventes at påvirke sekretariatets aktiviteter og forhold.
Endvidere beskrives forventningerne til det kommende år.
Præsentation af Kompetencesekretariatet
Kompetencesekretariatet er etableret af parterne på det statslige overens-
komstområde, Finansministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU) for at understøtte det fælles arbejde med kompetenceudvikling på statens
arbejdspladser. Kompetencesekretariatet (tidligere Statens Center for Kompe-
tenceudvikling) blev etableret ved overenskomstforhandlingerne i 1999 og er vi-
dereført i de efterfølgende overenskomstperioder. Kompetencesekretariatet er
opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende hovedkonto og
har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar.
Kompetencesekretariatet er organiseret med en partssammensat styregruppe,
en partssammensat teknikergruppe og fire fondsgrupper bestående af medlem-
mer udpeget af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samt den relevante cen-
tralorganisation. Kompetencesekretariatet ledes af en sekretariatschef, der har
ansvaret for en administrationschef, seksten fastansatte medarbejdere samt to
medarbejdere, der er indstationeret fra overenskomstparterne.
Mission
I et arbejdsmarked i forandring supplerer, fremmer og styrker Kompetencese-
kretariatet værdiskabende og strategisk kompetenceudvikling for den enkelte
medarbejder og statens arbejdspladser.
Vision
Kompetencesekretariatet er en naturlig sparringspartner for statslige arbejds-
pladser om systematisk og strategisk kompetenceudvikling med fokus på job-
og kompetenceudvikling. Kompetencesekretariatet styrker dialogen mellem le-
dere og medarbejdere om strategisk kompetenceudvikling for at sikre medar-
bejderens faglige udvikling og arbejdspladsens nuværende og fremtidige opga-
veløsning. Kompetencesekretariatet medvirker til at øge kompetenceniveauet
hos statens ansatte gennem professionel rådgivning og udmøntning af supple-
rende økonomisk støtte til individuel kompetenceudvikling.
I finansloven for 2020 er målene for Kompetencesekretariatet formuleret såle-
des:
”Målet
er at fremme og understøtte de statslige arbejdspladsers kompetenceud-
viklingsindsats og sikre medarbejderne et øget kompetenceniveau til gavn for
både arbejdspladsernes opgaveløsning og medarbejdernes udviklingsmulighe-
der på arbejdsmarkedet (employability). Det sker primært ved at levere faglig
kompetent og målrettet rådgivning og økonomisk støtte til individuel kompeten-
cegivende uddannelse. Herudover skal sekretariatet understøtte videndeling på
tværs af statens arbejdspladser. Fokus er på at sikre effektfuld tilrettelæggelse
af kompetenceudvikling i staten og at udbrede viden om effektfuld kompetence-
udvikling”.
Ifølge OK18-teksten har Kompetencesekretariatet følgende opgaver:
1.
2.
3.
Sekretariatsbetjening af en nyetableret styregruppe og fire fondsgrupper.
Administration og udmøntning af midler samt rådgivning om mulighed for at
opnå støtte fra Kompetencefonden.
Rådgivning om anvendelsen af aftalen om kompetenceudvikling.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0007.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 6
4.
5.
6.
7.
8.
Rådgivning om effektfuld tilrettelæggelse af kompetenceudvikling på ar-
bejdspladserne.
Understøtte videndeling på tværs af statens arbejdspladser og udbrede vi-
den om effektfuld kompetenceudvikling. Herunder også opsamling og for-
midling af erfaringer om kompetenceudvikling på statens arbejdspladser.
Sekretariatsmæssig understøttelse af opfølgning på kompetencefondsmid-
lerne.
Rådgivning af parterne om relevant lovgivning på uddannelsesområdet og
varetagelse, efter anvisning fra parterne, af lovpligtige opgaver på området,
eksempelvis Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommu-
nikation og Ledelse (HAKL).
Sekretariatsbistand ved særlige indsatser aftalt inden for eller på tværs af
fondsområderne. Fx udvikling af uddannelsesforløb.
Overenskomstparterne har aftalt grundlaget for den statslige kompetenceind-
sats i OK18. Tre udmøntende aftaler (cirkulærer) er udarbejdet:
Aftale om Kompetenceudvikling ”Kompetenceaftalen”
Aftale om organiseringen af parternes fælles arbejde med kompetenceudvik-
ling i staten
Aftale om Den Statslige Kompetencefond.
Ledelsesberetning
Den Statslige Kompetencefond blev aftalt i overenskomstforliget mellem de
statslige overenskomstparter i 2018 og er opdelt i fire fondsgrupper efter de fire
centralorganisationer: Akademikerne, CO10, LC og OAO. Antallet af ansøgninger
til fonden og forbruget af fondsmidlerne i 2020 viser, at Den Statslige Kompeten-
cefond har bidraget til at kompetenceudvikle et stort antal statsligt ansatte med-
arbejdere. I 2020 har sekretariatet således behandlet 7.782 ansøgninger, givet
6.720 tilsagn og 1.062 afslag.
De tre mest støttede aktiviteter er: master-/kandidatuddannelser, diplomuddan-
nelser og øvrige kompetenceudviklingsaktiviteter af mere end fem dages varig-
hed. Det faglige indhold i aktiviteterne har i flest tilfælde været: Faglig efter- og
videreuddannelse, Ledelse og Kommunikation. Akademikerne, LC, CO10 og OAO
HK Stat har i stort omfang brugt støttemidlerne i 2020, mens OAO Øvrige i min-
dre grad har brugt deres midler.
Den store kommunikationsindsats, der i 2019 blev iværksat for at fremme kend-
skabet til fonden, er fortsat i 2020, fysisk og digitalt og både via parternes og se-
kretariatets kanaler. Fysiske inspirations- og informationsmøder har dog været
på standby siden marts som følge af COVID-19. Statistik fra sekretariatets hjem-
meside, nyhedsbreve, sociale medier mv. melder om, at information om fonden
når langt ud, og er efterspurgt.
Sideløbende har arbejdet med nedlukningen af de to tidligere fonde, FUSA og
Kompetencefonden, pågået hen over året og fortsætter planmæssigt i 2021.
Kompetencesekretariatet rådgiver statslige arbejdspladser om Kompetenceaf-
talens forskellige temaer/elementer. Efterspørgslen fra statens arbejdspladser
er generelt stigende, om end en del af aktiviteterne blev aflyst som følge af CO-
VID-19. I 2020 har sekretariatet gennemført 80 rådgivninger, hvoraf omkring
hver fjerde er foregået digitalt. Efterspørgslen er størst på kompetencestrategi
og MUS/GRUS.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 7
I perioden har Kompetencesekretariatet udviklet to nye redskaber, der skal
støtte samarbejdsudvalgene i arbejdet med arbejdspladsens kompetenceudvik-
ling. Kompetenceløftet er et e-læringsmodul, der informerer om Kompetenceaf-
talen. Kompetencetjekket er et digitalt redskab, der bidrager til at styrke arbejds-
pladsens dialog om arbejdspladsens indsatser for kompetenceudvikling ved at
give en struktur og en systematik for drøftelserne.
Kompetencesekretariatet har sammen med parterne iværksat ny udpegning til
og møderække for den statslige referencegruppe, som er det formelle partsop-
hæng i efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og
Ledelse (HAKL).
Kompetencesekretariatet har medvirket til at udvikle og revidere AMU-kurser
målrettet medarbejdere i Folkekirken, som nu kører stabilt. Herudover er der ud-
arbejdet en Fælles Kompetencebeskrivelse (FKB) for militære service- og støtte-
funktioner med henblik på at skabe et AMU-udbud til Forsvarets medarbejdere.
Kompetencesekretariatet har fået ny hjemmeside, som fremstår mere tilgænge-
lig for brugerne. Brugervenlighed har været styrende for den nye hjemmeside.
De besøgende kan nu tilgå samme informationer via forskellige indgange, få
læst artikler højt og hurtigt få et overblik over de statslige overenskomstparter,
fondens puljer, fondsgrupper og dertil hørende retningslinjer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0009.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 8
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Kompetence-
sekretariatet.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-17,8
18,6
0,8
-1,4
-1,3
-16,4
21,3
4,9
-0,8
-0,7
-19,7
24,0
4,3
-0,0
0,0
3,2
1,2
7,7
2,7
3,8
2,5
2,2
-8,4
-2,7
-2,9
1,1
-
8,4
1,1
-
78,1
100,0
61,9
100,0
27,0
100,0
14,5
0,8
16,9
0,7
18,9
0,7
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) samt Statens Budgetsystem (SBS)
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Kompetencesekretariatet i 2020 har haft et samlet overskud på 0,7 mio. kr. i for-
hold til årets samlede bevilling. Resultatet er overført til egenkapitalen. En nær-
mere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsen af lånerammen er faldet fra 78,1 pct. til 61,9 pct., hvilket skyldes at
der ikke har været større investeringer i 2020.
Kompetencesekretariatets drift og administrerede ordninger
Kompetencesekretariatet er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Kompetencesekretariatets driftskonti er følgende:
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet (Driftsbevilling)
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling (Driftsbevilling)
Den administrerede ordning udgør bevillingen under § 09.61.04.
Den Statslige
Kompetencefond,
som fremgår af tabel 12.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0010.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 9
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Bevilling
(FL + TB)
23,3
-6,9
122,9
-
Regnskab
21,4
-5,7
90,4
-
Overført
overskud
ultimo
8,0
61,3
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
Kerneopgaver og ressourcer
Kompetencesekretariatet har ét hovedformål, som er angivet i finansloven for
2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i for-
hold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Kompetencesekretariatets ressourceforbrug, herunder bevil-
lingen for 2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finans-
loven og tillægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Styrke effektfuld kompetence-
udvikling i staten gennem rådgiv-
ning, økonomisk støtte og vi-
densdeling af erfaringer
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-3,4
Øvrige
Indtægter
-2,1
Omkost-
ninger
5,5
Andel af
årets
overskud
0,0
-13,0
-3,6
15,9
-0,7
-16,4
-5,7
21,4
-0,7
Anmærkning: Det er forudsat at opgaven 0. Generel ledelse og administration hverken skal give over- eller
underskud, og derfor er bevillingen som udgangspunkt sat lig forbruget.
Kilde: Statens Koncernsystem og Navision Stat
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administra-
tion,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til 5,5 mio. kr., der omfat-
ter udgifter til sekretariatets støttefunktioner og daglig ledelse af driften. Yderli-
gere omfatter opgaven også betaling af husleje, systembetalinger samt admini-
stration af øvrige hovedopgaver.
Under hovedopgave 1.
Styrke effektfuld kompetenceudvikling i staten
er alene
registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
ven. Med henblik på at styrke effektfuld kompetenceudvikling i staten leverer
Kompetencesekretariatet faglig, kompetent og målrettet rådgivning om strate-
gisk og systematisk kompetenceudvikling samt rådgivning om og økonomisk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0011.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 10
støtte til individuelle kompetenceudviklingsaktiviteter. Der er blandt andet regi-
streret omkostninger til 15,9 mio. kr., der omhandler rådgivning af statslige ar-
bejdspladser, rådgivning om individuel kompetenceudvikling og Den Statslige
Kompetencefond, udvikling af nye rådgivningsværktøjer, kommunikationsindsat-
ser, mødeafholdelse, transport mv. Mindreforbruget på 0,7 mio. kr. skyldes va-
kance og færre igangsatte strategiske aktiviteter på grund af COVID-19.
Målrapportering
Kompetencesekretariatet er undtaget for udarbejdelse af afsnit 2.4
Målrapporte-
ring
på baggrund af sekretariatets størrelse og strategi, jf.
Økonomistyrelsens
godkendelse og vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2020.
Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Kompetencesekretariatets forventninger til det økonomiske
resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2020
-22,1
21,4
-0,7
Grundbudget
2021
-24,0
24,0
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) samt Statens Budgetsystem (SBS)
Bevilling og øvrige indtægter for Kompetencesekretariatets samlede virksomhed
i 2021 er budgetteret til 24,0 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 24,0 mio.
kr. Hermed bliver det forventede resultat 0,0 mio. kr. Den primære ændring i
be-
villing og øvrige indtægter
skyldes tillægsbevilling i 2020 fra driftsbevilling §
09.61.03.
Kompetencesekretariatet
til reservationsbevilling § 09.61.04.
Den
Statslige Kompetencefond.
2021 er et overenskomstår, og derfor er der kun fastlagt arbejdsprogram for
Kompetencesekretariatet til og med første kvartal 2021. Ny strategi og arbejds-
program for de øvrige kvartaler kan først fastlægges, når resultatet af overens-
komsten er kendt.
I første kvartal 2021 vil et fokus være at få afsluttet de sidste væsentlige og
større indsatser fra overenskomstperioden. Derudover bliver opgaven at fort-
sætte med at skabe opmærksomhed om Den Statslige Kompetencefond og råd-
give statslige medarbejdere om mulighederne i fonden. Samtidig skal Kompe-
tencesekretariatets rådgivningsydelser til statslige arbejdspladser udvikles og
digitaliseres, da kvartalet forventes at blive præget af COVID–19.
Det forventes, at Kompetencesekretariatets resultat for 2021 vil udvise et resul-
tat i balance.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0012.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 11
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0013.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 12
I dette afsnit redegøres for Kompetencesekretariatets ressourceforbrug i finans-
året 2020 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balan-
cen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som sekretariatet har haft det
budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
Anvendt regnskabspraksis
Kompetencesekretariatet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabs-
væsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Fi-
nansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 0,2 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Kompetencesekretariatet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder med skønnene.
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Kompetencesekretariatet. Det vil
sige, at beregningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medar-
bejder, herunder antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift pr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 13
skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig
feriegodtgørelse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den fe-
rieberettigede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de reste-
rende måneder af 2020.
Reetablering:
Hensættelsesforpligtelsen er baseret på skøn. Opgørelsen er
baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter kontorareal hen-
holdsvis øvrige arealer, herunder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort under de
forudsætninger, som fremgår af kontrakten. Opgørelsen følger samme me-
tode som sidste år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Kompetencesekretariatet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det udgiftsbaserede område. Sekretariatet har ikke anvendt regn-
skabsmæssige skøn vedrørende det udgiftsbaserede regnskab.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0015.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 14
Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-17,8
-
-
-
-
-
-17,8
-16,4
-
-
-
-
-
-16,4
-19,7
-
-
-
-
-
-19,7
-
-
-
1,3
1,3
1,3
1,3
1,4
1,4
9,7
1,4
-0,0
0,3
11,4
0,9
0,9
4,0
18,6
0,8
10,9
1,5
-
-0,3
12,0
2,8
1,1
4,1
21,3
4,9
11,6
1,6
-0,0
0,2
13,4
1,4
1,0
6,9
24,0
4,3
-2,2
0,0
-1,4
-5,7
0,0
-0,8
-4,3
0,0
-0,0
-
0,1
-1,3
-
0,1
-0,7
-
0,0
0,0
-
-
-1,3
-
-
-0,7
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0016.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 15
Kompetencesekretariatets omkostningsbaserede driftsregnskab viser et over-
skud 0,7 mio. kr. Der er overført 3,1 mio. kr. på tillægsbevilling fra § 09.61.03.
Kompetencesekretariatet
til § 09.61.04.
Den Statslige Kompetencefond.
Årets resultat kan hovedsageligt henføres til vakancer samt færre igangsatte
strategiske aktiviteter på grund af COVID-19.
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsindtægter er faldet med 1,4 mio. kr. i 2020 sammenlignet med
2019. Faldet skyldes primært en større overførsel på tillægsbevilling fra §
09.61.03.
Kompetencesekretariatet
til § 09.61.04.
Den Statslige Kompetence-
fond
på 1,7 mio. kr. sammenlignet med 2019. Dertil kommer en stigning i PL-re-
gulering på 0,3 mio. kr. i 2020.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 2,7 mio. kr. fra 2019 til 2020. Stig-
ningen skyldes primært afskrivninger på it-system til administration af ansøgnin-
ger til Den Statslige Kompetencefond. Udgifter relateret til it-systemet dækkes
via intern statslig overførsel fra § 09.61.04.
Den Statslige Kompetencefond,
hvor-
for andre driftsindtægter også er steget i 2020 sammenlignet med 2019.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Kompetencesekretariatet for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
0,7
Årets overskud overføres til egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Kompetencesekretariatet har i 2020 tilbageført/reguleret hensættelser vedrø-
rende feriepengeforpligtelse, åremål samt lønhensættelser. På grund af sekreta-
riatets størrelse er beløb ikke oplyst, da oplysningen kan være personhenførbar.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0017.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 16
Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Kompetencesekretariatets balance fordelt på hen-
holdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31
december 2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2,9
-
0,3
3,1
2,2
-
0,3
2,5
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
8,8
1,8
-
10,6
11,8
15,4
11,1
-1,2
-
9,9
12,1
15,0
-
1,2
0,0
-
-
2,2
-
-
0,4
-
0,4
3,6
0,4
-
0,4
2,9
0,0
-
-
-
0,0
-
0,1
0,0
-
-
-
-
-
0,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Den samlede balance udgør 15,0 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 15,4 mio.
kr. pr. 31. december 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0018.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 17
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set et fald på 0,7 mio. kr. fra 2019 til
2020. Anlægsaktiver udgør 2,9 mio. kr. i 2020. Faldet i anlægsaktiver skyldes
primært fald i færdiggjorte udviklingsprojekter, som primært kan henføres til af-
skrivninger. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 13
og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 0,2 mio. kr. fra
2019 til 2020. Omsætningsaktiver udgør 12,1 mio. kr. i 2020. Faldet i den likvide
beholdning på samlet 0,7 mio. kr. skyldes primært stigning i tilgodehavende ul-
timo 2020.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2019
2020
-0,4
-
-
-
-
-7,3
-7,7
-1,2
-0,4
-
-
-
-
-8,0
-8,4
-1,0
-2,7
-0,1
-
-
-2,7
-2,7
-
-
-
-2,7
-1,3
-0,2
-1,5
-
-0,8
-
-3,8
-6,5
-15,4
-0,8
-0,2
-0,6
-0,9
-0,5
-
-2,9
-5,6
-15,0
3
Passiver i alt
Anmærkning : Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0019.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 18
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set et fald på 0,2 mio. kr. fra
2019 til 2020. Hensatte forpligtelser udgør 1,0 mio. kr. i 2020. Udviklingen skyl-
des regulering i hensættelse til reetablering af sekretariatets lejemål samt løn-
hensættelser.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set et fald på 0,9 mio. kr. fra 2019 til
2020. Kortfristet gæld udgør 2,9 mio. kr. i 2020. Under kortfristet gæld er sal-
doen for igangværende arbejdet faldet med 0,4 mio. kr., hvilket skyldes nedbrin-
gelse af igangværende arbejder for fremmed regning vedrørende interne fonds-
projekter. Yderligere er der et fald på 0,5 mio. kr. i kortfristet gæld til leverandø-
rer af varer og tjenesteydelser. Faldes skyldes blandt andet færre udgifter til le-
verandører på grund af mindre aktivitet i 2020.
Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Kompetencesekretariatet egenkapi-
tal. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets
ændringer som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt
bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
2019
-0,4
-
-0,4
-
-
-
-
-
-
-5,9
-
-
-1,3
-
-
-7,3
-7,7
-7,7
2020
-0,4
-
-0,4
-
-
-
-
-
-
-7,3
-
-
-0,7
-
-
-8,0
-8,4
-8,4
Kompetencesekretariatets egenkapital udgør 8,4 mio. kr. ultimo 2020, hvoraf
8,0 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2020 øget med 0,7
mio. kr. svarende til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0020.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 19
Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
2020
2,5
4,0
61,9
Kompetencesekretariatets låneramme ultimo 2020 udgør 4,0 mio. kr. Trækket
på lånerammen ultimo 2020 udgør 2,5 mio. kr. Ved årets udgang var udnyttel-
sesgraden 61,9 pct. mod 78,1 pct. i 2019. Reduktionen i udnyttelsen af låneram-
men afspejler udviklingen i anlægsmassen.
Opfølgning på lønsumsloft
Kompetencesekretariatet er ikke opfattet af lønsumsloft. Dette betyder, at tabel
11 udgår fra årsrapporten.
Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Kompetencesekre-
tariatet. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Kompetencesekre-
tariatet er ansvarlig for, som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.61.03
Kompeten-
cesekretari-
atet
Initiativer
vedr. kom-
petenceud-
vikling
Drift
Udgifter
Indtægter
Drift
Udgifter
Indtægter
21,8
-5,4
1,5
-1,5
21,1
-5,4
0,3
-0,3
0,7
0,0
1,2
-1,2
-
-8,0
09.61.05
Reservationsbevilling
09.61.04
Den Statslige
Kompeten-
cefond
Reservation
Udgifter
Indtægter
122,9
-
90,4
-
32,5
-
-61,3
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevilling henvi-
ses til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigel-
ser vedrørende Kompetencesekretariatets reservationsbevilling indgår i det føl-
gende.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 20
Hovedkonto 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond
Der er på § 09.61.04. en bevilling i 2020 på 122,9 mio. kr. Der er realiseret udgif-
ter på 90,4 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på 32,5 mio. kr. svarende til en af-
vigelse på 23,4 pct.
Mindreforbruget skyldes færre tilsagn til individuel kompetenceudvikling til sta-
tens ansatte fra Den Statslige Kompetencefond i 2020 end budgetteret blandt
andet på grund af COVID-19. De uforbrugte midler videreføres til 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0022.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 21
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0023.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 22
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-3
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Kompetencesekretaria-
tets anvendte økonomisystem Navision Stat.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
4,1
-
2,1
-0,1
6,1
-4,0
-
-4,0
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
4,1
-
2,1
-0,1
6,1
-4,0
-
-4,0
2,2
-2,7
-
-2,7
-
-
-
-
2,2
-2,7
-
-2,7
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,3
2,1
-
2,1
0,3
Færdiggjorte udviklingsprojekter er ultimo 2020 opgjort til 2,2 mio. kr. og inde-
holder ESDH-system, it-system til administration af Den Statslige Kompetence-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0024.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 23
fond, værktøjet Kompetencetjekket samt sekretariatets hjemmesiden. Der er fo-
retaget skrotning af anlæg
CMS til hjemmesiden
på 0,1 mio. kr., da anlægget ikke
længere benyttes, idet sekretariatet har fået ny hjemmeside.
Udviklingsprojekter under opførelse er 0,3 mio.kr. ultimo 2020 og indeholder an-
lægget
platform til digital læring.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,2
-
-
-
0,2
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
-
-
-0,2
0,1
-0,1
-
-0,1
0,5
-
-
-0,2
0,4
-0,4
-
-0,4
0,0
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
0,1
-
0,1
0,0
0,1
-
0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
De materielle anlægsaktiver er ultimo 2020 opgjort til 0,1 mio. kr. og består af
klimaanlæg, brandalarm samt to touchskærme til møderum. Der er foretaget
skrotning af to kopimaskiner.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0025.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 24
Der er en afvigelse mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 6 og tabel 13-14
på 0,2 mio. kr. Forskellen skyldes afgangsførte anlæg i året.
4.1.3
Note 3: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Kompetencesekretariatet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgrati-
ale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige
forpligtelse er pr. 31. december 2020 opgjort til 0,4 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til under 0,1 mio. kr. til de medarbejdere, der var
ansat pr. 31. december 2020.
Husleje
Kompetencesekretariatet har en eventualforpligtelse i form af husleje, da sekre-
tariatet er forpligtet til at betale seks måneders husleje, såfremt lejemålet fraflyt-
tes. Forpligtelsen er opgjort til 0,7 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
Indtægtsdækket virksomhed
Kompetencesekretariatet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15
og 16 udgår af årsrapporten.
Gebyrfinansieret virksomhed
Kompetencesekretariatet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 17
og 18 udgår af årsrapporten.
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Kompetencesekretariatet har i 2019 udført tilskudsfinansierede aktiviteter for i
alt 0,3 mio. kr. De tilskudsfinansierede aktiviteter udgøres af interne fondsprojek-
ter, der er bevilliget af § 09.61.04.30.
Fonden til udvikling af statens arbejdsplad-
ser,
og som gennemføres i regi af Kompetencesekretariatet via § 09.61.05.
Initi-
ativer vedr. kompetenceudvikling til initiativer for statslige arbejdspladser.
Af
ta-
bel 19
fremgår en oversigt over Kompetencesekretariatets tilskudsfinansierede
aktiviteter.
Tabel 19. Oversigt over akkumuleret resultat for tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Overført
overskud
fra tidli-
gere år
-0,5
-0,4
-0,8
Årets
Tilskud
-
0,0
0,0
Årets
udgifter
0,0
0,3
0,3
Årets
Resultat
-
-
-
Overskud
til videre-
førelse
-0,5
0,0
-0,5
AMU-projekt-
midler 2
Fra ufaglært til
faglært
I alt
Kilde: Navision Stat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0026.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 25
Når et internt fondsprojekt afsluttes, overføres ikke anvendte midler retur til §
09.61.04.
Den Statslige Kompetencefond.
Da tilskudsregnskabet for hvert pro-
jekt skal være i balance, udlignes udgifter løbende med tilsvarende indtægt.
Årets resultat for tilskudsfinansierede aktiviteter går dermed i nul.
Forelagte investeringer
Kompetencesekretariatet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt
Finansudvalget, hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Kompetencesekretariatets it-omkostninger
fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger.
Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-om-
kostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskriv-
ninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
-
0,0
0,9
2,8
2,7
0,1
3,8
Anmærkning: Kompetencesekretariatets registreringsramme giver på nuværende tidspunkt ikke mulighed
for at opgøre de anvendte personaleomkostninger til it, hvorfor disse data ikke indgår i tabellen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat
Supplerende bilag
Kompetencesekretariatet har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363789_0027.png
Årsrapport 2020 Kompetencesekretariatet
Side 26
[email protected]
+45 33 18 69 69
www.kompetenceudvikling.dk