Hillerød den 12. marts 2021
Til Folketingets Skatteudvalg
Under en telefonsamtale med Gældsstyrelsens medarbejder Ole Nielsen den 3. december 2020 i en sag
vedrørende lønindeholdelse i et skattekrav mod mig (dette krav har skattestyrelse og Gældsstyrelsen siden
trukket tilbage og de lønindeholdte penge er refunderet) har denne medarbejder oplyst mig, at han var
nødt til at hente min sag i IT-systemet EFI (Ét Fælles Inddrivelsessystem). Den pågældende medarbejder
informerede mig nogenlunde således: ”Jeg
beder dig have lidt tålmodighed. Jeg ved ikke om du har hørt om
EFI, men dette IT-system er lidt langsomt, så det kan godt tage lidt tid”.
Efter nogle minutters venten var
min sag fundet frem, og han forsøgte at besvare mine spørgsmål. Det viste sig dog, at den pågældende
medarbejder var ny i jobbet og ikke havde de rette kompetencer til at svare. Han lovede mig at en anden
medarbejder ville kontakte mig, hvilket også skete nogle dage senere.
Jeg husker udmærket den voldsomme polemik omkring EFI, der herskede specielt i årene 2014-2016 og jeg
husker også, at EFI i Kammeradvokatens rapport fra september 2015 blev erklæret ulovligt. Det var
nærmest chokerende for mig at konstatere, at min sag var under behandling i EFI i december 2020.
Det pågældende skattekrav, som min forespørgsel til Gældsstyrelsen den 3. december 2020 drejede sig om,
var helt absurd og er siden trukket tilbage. Gældsstyrelsen og Skattestyrelsen havde forinden
telefonsamtalen den 3. december 2020 informeret mig om, at dette krav er resultatet af ”en automatisk
proces”, men ønskede på det tidspunkt ikke at fortælle hvilket ”system”, der automatisk havde genereret
dette krav. Efter oplysningen fra Gældsstyrelsens medarbejder Ole Nielsener det nærliggende at tro, at det
drejer sig om EFI.
Det må forekomme indlysende for enhver, at det er en voldsomt krænkende oplevelse, at skattestyrelsen
fremsender et krav (i mit tilfælde om betaling af 28.730 kr.) og at Gældsstyrelsen skrider til lønindeholdelse
på et fuldstændig absurd grundlag. Det tog mig ca. 5 måneders intens indsats, men mange skrivelser,
telefonopkald og aktindsigtsanmodninger at få Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen til at afstå fra kravet.
Af Skatteministeriets pressemeddelelse af 14. september 2016 fremgår det, at It-systemet ”Et Fælles
Inddrivelsessystem” (EFI) er nedlagt i september 2015. Af underrubrikken til denne pressemeddelelse
fremgår det: ”It-systemet Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI) slog fejl og blev lukket ned i september 2015.
Skatteministeriet går nu rettens vej for at få fastslået, at leverandørerne har et ansvar for de store
økonomiske tab. Leverandørerne stævnes derfor for knap 700 mio. kr.”
Et meget omfattende antal (flere hundrede) dokumenter i folketingets elektroniske og offentligt
tilgængelige arkiv henviser til nedlæggelsen af EFI i 2015.
Af Statsrevisorernes "Beretning om Skatteministeriets økonomistyring" 11. november 2015 fremgår det af
Statsrevisorernes indledende bemærkninger (citat): ”SKAT har haft svært ved at styre og realisere de
forudsatte effektiviseringer, bl.a. fordi de var baseret på nye digitale løsninger som EFI og DMI, der siden er
lukket ned”. Statsrevisorerne har altså den 11. november 2015 den opfattelse, at EFI på dette tidspunkt er
lukket ned.
I Skatteministeriets svar på Statsrevisorernes beretning af 11. november 2015 berigtiger skatteministeren
Statsrevisorernes formulering, at EFI ”er lukket ned”.
Blandt mange spørgsmål og kommentarer i Folketingssalen skal blot henvises til ordfører Louise Schack
Elholm (V), der den 23-02-2016 konstaterer, at EFI er lukket ned.