Marts 2021
Gældsstyrelsen tredobler
inddrivelsen af kontrolafgifter
Fire af landets største trafikselskaber oplever en markant
fremgang i inddrivelsen af ubetalte kontrolafgifter, efter
at være blevet tilkoblet Gældsstyrelsens nye inddrivelses-
system, PSRM. Foreløbig bliver ca. 46.000 trafikskyldnere
trukket i løn, fordi de har ubetalte kontrolafgifter.
Passagerer, der kører uden billet i bus eller tog, kan blive pålagt en kontrolafgift af trafiksel-
skaberne. Hvis kontrolafgifterne ikke bliver betalt til trafikselskaberne, vil de blive oversendt
til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.
Gældsstyrelsen inddriver gæld på vegne af flere hundrede offentlige kreditorer og har effek-
tive værktøjer til rådighed. Gældsstyrelsens nye inddrivelsessystem, PSRM, gør det blandt
andet muligt at trække skyldnere direkte i deres løn, hvis de ikke betaler deres gæld til det
offentlige. Det gælder blandt andet kontrolafgifter.
De fire trafikselskaber - DSB, Movia, Metro Service og Arriva - er alle begyndt at sende
gældsposter til inddrivelse i det nye system i løbet af 2019. Det har resulteret i, at alle selska-
berne har oplevet en markant fremgang i inddrivelsesprovenuet fra kontrolafgifterne.
I 2020 inddrev Gældsstyrelsen således ca. 116 mio. kr. på vegne af trafikselskaberne, hvilket
er mere end en tredobling i forhold til 2019, hvor provenuet var ca. 37 mio. kr.,
jf. figur 1.
Figur 1. Samlet inddrivelsesprovenu for DSB, Movia, Metro Service og Arriva i mio. kr.
116,3
116mio.
Provenu på vegne af trafikselskaber
I 2020 inddrev Gældsstyrelsen 116 mio. kr.
på vegne af DSB, Movia, Metro Service og
Arriva. Det er mere end en tredobling i for-
hold til 2019.
37,2
2019
2020
Kilde: Gældsstyrelsen.
De fire trafikselskaber har samlet ca. 1,3 mia. kr. til gode hos skyldnerne i ubetalte kontrolaf-
gifter. Af selskaberne har DSB langt det største beløb til gode med ca. 1 mia. kr. i ubetalte