Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 144
Offentligt
2343559_0001.png
1. marts 2021
– korrekt afregning af skat og moms
Fælles myndighedsindsats for ordnede forhold
Social dumping
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 144: Oplæg fra møde den 1. marts 2021 om social dumping og myndighedsindsatsen med beskæftigelsesministeren, skatteministeren, Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Rigspolitiet
2343559_0002.png
Skattestyrelsens arbejde
med social dumping
Sikre at udenlandske virksomheder og arbejdstagere er registreret
og afregner korrekte skatter og moms
– også når afregningen skal foregå hos danske hvervgivere.
Formål
Fastsættelse af begrænset/fuld skattepligt, fx:
• Fast driftssted
(virksomhed)
• Ledelsens sæde
(virksomhed)
• Ophold
(lønmodtagere/virksomhedsejer)
Korrekt registrering og angivelse af A-skat mm. for udenlandsk
arbejdskraft, bl.a.:
• Entrepriseaftaler som reelt er ansættelsesforhold
• Entrepriseaftaler som reelt er arbejdsudleje
Haderslev
Hvad kigger vi særligt efter?
Horsens
Frederikssund
Taastrup
Næstved
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 144: Oplæg fra møde den 1. marts 2021 om social dumping og myndighedsindsatsen med beskæftigelsesministeren, skatteministeren, Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Rigspolitiet
2343559_0003.png
Tre hovedbudskaber fra indsatsen 2015-2020
Generelt stigende provenu
over årene
Stor stigning i træfprocent
Bedre til at finde de rigtige sager
med fejl og mangler.
Sager med fejl og især større sager
kræver mere tid.
Faldende antal kontroller
Bedre til at finde sager med større provenu.
Antal kontroller, antal træf, træfprocent og nettoprovenu 2015 – 2020
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I alt
Antal kontroller
Antal kontroller med regulering
Træfprocent
Beregnet nettoprovenu (mio. kr.)
3.489
1.149
32,9 %
118
3.347
1.197
35,8 %
289
2.820
1.231
43,7 %
136
3.282
1.525
46,5 %
190
2.866
1.425
49,7 %
239
2.640
1.434
54,3 %
245
18.444
7.961
43,8 %
1.218
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 144: Oplæg fra møde den 1. marts 2021 om social dumping og myndighedsindsatsen med beskæftigelsesministeren, skatteministeren, Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Rigspolitiet
2343559_0004.png
Fokusområder for Social dumping
Hvilke brancher har vi særligt
fokus på?
Bygge/anlæg
Servicebranchen herunder
transportbranchen
Det ”grønne” område
Øvrige relevante brancher
(bl.a. industri,
autoværksteder, offshore)
Vikar/formidlingsbureauer med
udenlandsk arbejdskraft
Danske virksomheder med
”udenlandsk ejer” og
udenlandske ansatte
Udenlandske arbejderes fradrag
og skattefri godtgørelse
(rejseudgifter og transport -
nyere praksis)
Nye tendenser
Vejledning og fremrykket
kontrol
Større anlægsarbejder
Transportbranchen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 144: Oplæg fra møde den 1. marts 2021 om social dumping og myndighedsindsatsen med beskæftigelsesministeren, skatteministeren, Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og Rigspolitiet
2343559_0005.png
Social dumping 2012-2020
Vognmand
med
udenlandsk
datterselskab
Vognmand med
udenlandsk
datterselskab, hvor
ledelsens sæde
blev betragtet som
hjemmehørende i
Danmark. Det
medførte regulering
på 6 mio. kr.
For 2012-2020 har projektet haft mange tunge og omfangsrige sager. Her kan fx nævnes:
Hvepsebo-
sagen
Vognmandsfirma
med udenlandsk
datterselskab
Entreprise ændret
til arbejdsudleje
eller lønmodtager
Dykkersagen
Industrisagen
Coatingfirma
Polsk firma
Hvor en hollandsk
virksomhed blev
anset for at have fast
driftssted, hvilket
bl.a. medførte, at ca.
220 ansatte
hollandske og irske
dykkere blev
begrænset
skattepligtige. Sagen
endte med en
regulering på ca.
107 mio. kr.
Hvor en større
ombygning af et
industrikompleks
medførte fast
driftssted for et antal
italienske
virksomheder og
dermed begrænset
skattepligt for deres
ansatte. Yderlige blev
der statueret
arbejdsudleje. Samlet
skete der reguleringer
på ca. 203 mio. kr.
Ca. 100 af
sagerne i det
medieomtalte
kompleks blev
afsluttet i Social
Dumping-
projektet, der blev
foretaget
reguleringer for
ca. 35 mio. kr.
hos en række
hovedsageligt
rumænere.
Coatingfirma på
skibsværft blev
betragtet som
arbejdsudlejede,
hvilket medførte
regulering på 17,5
mio. kr.
Vognmandsfirma med
udenlandsk
datterselskab blev
anset for at leje
arbejdskraft hos
datterselskab, hvilket
medførte regulering af
arbejdsudlejeskat på
5,5 mio. kr.
Polsk firma, der
rengjorde lastbiler,
blev anset for at
have fast driftssted,
hvilket medførte
beskatning af
virksomhed og
ansatte med
regulering på ca. 13
mio. kr.
Der er foretaget ændring
i 1.284 sager, hvor en
entrepriseaftale er
ændret til enten at være
omfattet af arbejdsudleje-
beskatning eller
lønmodtagerlignende
forhold. Der er reguleret
for 405 mio. kr.
Der er afsluttet 662 sager
vedr. arbejdsudleje med
293 mio. kr.
Der er afsluttet 622 sager
vedr.
lønmodtagerlignende
forhold med 112 mio. kr.
Side 4