Februar 2021
Opfølgning på eftersyn af akutte it-problemer i skattevæsenet:
Gældsområdet
Regeringen gennemførte i 2019 et eftersyn af skattevæsenets akutte it-problemer. Eftersynet
havde fokus på ejendomsområdet, opkrævningsområdet, gældsområdet samt told- og momsom-
råderne, hvor der i de kommende år skal implementeres nye EU-regler, som stiller store krav til
skattevæsenet.
Folketingets partier har gennem flere år arbejdet for at genoprette de kritiske områder og styrke
skattevæsenet. Eftersynet viste dog, at arbejdet med områderne var mere omfattende og ressour-
cekrævende end hidtil antaget, og at flere opgaver ville strække sig over længere tid end planlagt.
Det var nødvendigt at udskyde færdiggørelsen af en række projekter og investere massivt i udvik-
lingsopgaverne.
Siden eftersynet har regeringen afsat ca. 2,7 mia. kr. mere til skattevæsenet, end der var lagt op til,
da regeringen tiltrådte. Regeringen har tilført ca. 2 mia. kr. til skattevæsenet og derudover annulle-
ret et rammefald på 650 mio. kr., der ellers var udsigt til i 2020. Regeringen har desuden igangsat
et arbejde om en flerårig aftale for skattevæsenet. Det skal samlet set skabe ro om skattevæse-
nets økonomi og prioriteringen af ressourcer.
Samtidig har regeringen strammet styringen og tilsynet med it-projekter på skatteområdet. Rege-
ringen har etableret et uafhængigt it-tilsyn, der løbende vil trykprøve større it-projekter og føre til-
syn med skattevæsenets it-område. Derudover er der oprettet en whistleblowerordning, og ind-
ført en strammere styring på it-området. Det gælder både en strammere styring af projekternes
økonomi, eksterne it-leverandører og håndteringen af de væsentligste risici.
I dette notat følges op på arbejdet med gældsområdet.