Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2337320_0001.png
ANALYSE
Februar 2021
Virksomhedernes
skattebetaling
Digitale værktøjer og vejledning gør
virksomhedernes momsbetaling lettere
og mere korrekt
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
Virksomhedernes skattebetaling
Side 1
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................ 2
1.
Nøgletal om virksomhedernes skattebetaling ............................................ 4
Skatter og afgifter fra virksomhederne runder 388 mia. kr. ........................................... 5
Selskaber bidrager mest til samlet provenu .......................................................................... 7
Mindre automatisering øger risiko for fejl ............................................................................... 9
Halvdelen af virksomhederne begår ubevidste fejl ......................................................... 10
Selvstændigt erhvervsdrivende begår i stigende grad ubevidste fejl .................... 11
2.
Digitale værktøjer og vejledning på momsområdet................................13
Flere virksomheder indberetter moms .................................................................................. 14
Øget digitalisering styrker momsområdet ........................................................................... 16
Digitale værktøjer understøtter kontrol i registreringsfasen....................................... 17
Lettere at indberette moms ....................................................................................................... 20
Målrettet vejledning på momsområdet................................................................................. 21
Digitale stopklodser aktiveret 350.000 gange .................................................................. 22
Digitalt værktøj understøtter kontrol med udbetaling af negativ moms ................. 24
Styrket kontrol på momsområdet ............................................................................................ 26
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
Virksomhedernes skattebetaling
Side 2
Indledning
Virksomheder i Danmark indbetalte i 2018 tilsammen ca. 388 mia. kr. i skatter
og afgifter. Provenuet fra virksomhederne udgør dermed ca. 40 pct. af det sam-
lede skatte- og afgiftsprovenu på mere end 1.000 mia. kr., som bidrager til fi-
nansieringen af det danske velfærdssamfund.
Det er Skattestyrelsen, der har ansvaret for at sikre, at virksomheder indbetaler
korrekte skatter og afgifter til tiden. Det sker blandt andet ved målrettet kontrol
og vejledning af både små og store virksomheder.
Virksomhedernes skattebetaling
er en årlig publikation, der udgives for første
gang i år. Publikationen sætter fokus på skattebetalingen hos samtlige virksom-
heder i Danmark og et udvalgt tema i relation til virksomhedernes skattebeta-
ling. Virksomheder dækker i denne publikation over alle virksomheder i Dan-
mark, lige fra den lille selvstændige tømrermester til det største aktieselskab.
I første del af publikationen præsenteres en række nøgletal om virksomheder-
nes skattebetalinger, herunder provenuet fra forskellige skatter og afgifter samt
virksomhedernes efterlevelse af skatte- og momsreglerne.
Temaet i denne første udgave af
Virksomhedernes skattebetaling
er brugen af
digitale værktøjer og vejledning på momsområdet. Her beskrives, hvordan Skat-
testyrelsen anvender digitale værktøjer til at sikre en effektiv kontrol på moms-
området, der forhindrer fejl og forsøg på snyd. Derudover præsenterer temade-
len, hvordan Skattestyrelsen gennemfører målrettet vejledning på området.
Undervejs i temadelen præsenteres vigtige digitale værktøjer såsom digitale
scoringsmodeller, automatiserede indberetningsløsninger og digitale stopklod-
ser, der understøtter Skattestyrelsens kontrolaktiviteter i momsprocessen.
Den årlige opkrævning af moms udgør ca. 20 pct. af Danmarks samlede skatte-
og afgiftsprovenu. Derfor hjælper de digitale værktøjer og vejledningen på
momsområdet med at understøtte løsning af en vigtig samfundsopgave.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0004.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 3
1
Nøgletal om
virksomhedernes skattebetaling
Erhvervslivet yder et
væsentligt bidrag til
samlet provenu
Moms og lønsumsafgift
udgør over halvdelen af
det samlede provenu fra
virksomheder
Virksomhederne
begår ofte
ubevidste fejl
388 mia. kr.
I 2018 indbetalte virksomhederne
ca. 388 mia. kr. i skatter og afgifter.
226 mia. kr.
Virksomhederne indbetalte tilsammen
ca. 226 mia. kr. i moms og lønsumsaf-
gift, hvilket svarer til ca. 58 pct. af det
samlede skatte- og afgiftsprovenu fra
virksomhederne.
50 %
Halvdelen af virksomhederne
angiver ubevidst ikke deres
skatteoplysninger korrekt. 50
pct. begår ubevidste fejl.
2
Digitale værktøjer og vejledning
på momsområdet
Softwareløsning gør
indberetning af
moms nemmere
Digitale stopklodser
understøtter korrekt
momsangivelse
Scoringsmodel
understøtter
målrettet kontrol
12.000
Siden lancering af et indberetnings-
værktøj i december 2019 og frem til
medio 2020, har over 12.000 virk-
somheder gjort brug af softwareløs-
ningen.
350.000
Virksomhedernes momsangivelser
har aktiveret de digitale stopklodser
vedrørende negativ moms mere end
350.000 gange.
6,4 mia. kr.
Digital scoringsmodel har sik-
ret målrettet kontrol med udbe-
taling af negativ moms. Samti-
dig har værktøjet bidraget til at
bremse fejludbetalinger af ne-
gativ moms for 6,4 mia. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0005.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om
virksomhedernes
skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0006.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 5
Skatter og afgifter fra virksomhederne runder
388 mia
.
kr
.
Virksomheder i Danmark indbetaler hvert år en række skatter og afgifter. Det
gælder selskabsskat, personskat af virksomhedens overskud, moms, lønsums-
afgift og en række andre afgifter. Tilsammen udgør erhvervslivets skatte- og af-
giftsindbetalinger en væsentlig indtægtskilde for den danske stat.
I 2018 udgjorde skatte- og afgiftsprovenuet opkrævet hos virksomhederne ca.
388 mia. kr.,
jf. figur 1.
Det svarer til ca. 40 pct. af det samlede skatte- og afgifts-
provenu i Danmark på ca. 1.000 mia. kr.
Fra 2014 til 2018 er provenuet steget med ca. 44 mia. kr. Stigningen kan ses i
lyset af den generelle prisudvikling og den økonomiske udvikling, der er sket i
samme periode. I perioder med økonomisk fremgang producerer og sælger
virksomheder mere, hvilket øger deres moms- og afgiftsindbetalinger og kan
forøge deres skattepligtige overskud.
Figur 1. Udvikling i virksomhedernes skatte- og afgiftsprovenu, 2014-2018
Mia. kr.
450
400
344
350
300
250
200
150
100
50
0
2014
2015
2016
2017
2018
350
300
250
200
150
100
50
0
388
Mia. kr.
450
400
40 %
Skatte- og afgiftsprovenu
Skatte- og afgiftsprovenuet opkrævet fra
erhvervslivet udgør samlet set ca. 40 pct.
af Danmarks samlede skatteprovenu.
Kilde: Skattestyrelsen.
Langt størstedelen af afgifter og moms betales af forbrugerne i tilknytning til køb
af varer og ydelser, men det er virksomhederne, der står for indbetalingen til
Skattestyrelsen. I tillæg hertil står virksomhederne for indberetning af lønoplys-
ninger, der skaber en væsentlig del af grundlaget for personbeskatningen.
I perioden fra 2014 til 2018 har provenuet fra moms og lønsumsafgift udgjort
den største andel af det samlede provenu fra virksomhederne,
jf. figur 2.
Moms er en afgift, som momspligtige virksomheder skal opkræve af deres
momspligtige salg. Virksomheder, som sælger ydelser, der er fritaget for moms,
fx den finansielle sektor, dagblade, taxakørsel og sundhedsydelser betaler i ste-
det lønsumsafgift. I 2018 indbetalte virksomhederne ca. 226 mia. kr. i moms og
lønsumsafgift, hvilket svarer til mere end halvdelen af de samlede skatte- og af-
giftsindbetalinger på ca. 388 mia. kr.,
jf. figur 2.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0007.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 6
Provenuet fra selskabsskat og skat af personligt ejede virksomheders overskud
udgjorde i samme år ca. 95 mia. kr., og virksomhedernes afgiftsindbetalinger
udgjorde ca. 67 mia. kr.,
jf. figur 2.
Se
boks 1
for gennemgang af skatte- og af-
giftssatserne.
Figur 2. Udvikling i provenu fra skatter og afgifter, 2014-2018
Mia. Kr.
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2014
2015
2016
Selskabsskat og personskat af overskud
2017
Moms og lønsumsafgift
2018
Afgifter
85,1
86,2
89,2
106,7
94,6
216,5
193,9
198,6
206,8
225,6
65,2
66,1
65,7
300
250
200
150
100
50
0
66,7
67,4
Mia. Kr.
450
400
350
226 mia.
Provenu fra moms og lønsumsafgift
I 2018 indbetalte virksomhederne ca.
226 mia. kr. i moms og lønsumsafgift.
Det svarer til ca. 58 pct. af det samlede
skatte- og afgiftsprovenu fra virksom-
hederne.
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: 1) Provenuet fra personskat af overskud er opgjort som et skøn på 40 pct. af virksomhedens skattemæssige
resultat. 2) Selskabsskatter omfatter selskabsskat og kulbrinteskat. Selskabsskattesatsen udgjorde 24,5 pct. for
2014, 23,5 pct. for 2015 og 22 pct. for de øvrige år. 3) Refusion af energiafgifter er fratrukket i det samlede
afgiftsprovenu. Tallene er opgjort august 2020. Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Med den økonomiske udvikling i 2020 kan det forventes, at flere virksomheder
vil opnå mindre eller intet overskud, hvilket medfører færre indtægter til stats-
kassen fra henholdsvis selskabsskat og personskat for indkomståret 2020. La-
vere produktion og salg vil ligeledes medføre et mindre provenu fra moms og
andre afgifter.
Boks 1: Satser for skatter og afgifter
Selskabsskat
- satsen var i 2018 på 22 pct. af overskuddet i selskabet.
Personskat af overskud
- selvstændigt erhvervsdrivende (ejerne) skal som udgangspunkt
betale skat af virksomhedens nettoresultat, hvor satsen afhænger af personlige skattefor-
hold. I tillæg kan selvstændigt erhvervsdrivende vælge at anvende virksomhedsordningen
eller kapitalafkastordningen der giver skattemæssige vilkår, som til en vis grad kan sidestil-
les med selskabernes.
Moms
satsen udgør 25 pct. af solgte varer (salgsmoms), hvor virksomheden kan fra-
trække den moms, virksomheden selv har betalt ved køb af varer (købsmoms).
Lønsumsafgift -
der findes i lønsumsafgiftsloven fire forskellige metoder hvor satser og af-
giftsgrundlag varierer. Satsen var i 2018 på mellem ca. 4 pct. og 14,5 pct. Afgiftsgrundlaget
afhænger af metode og omfatter lønsum, omsætning og/eller overskud.
Afgifter
- indbetales af virksomheder, der handler med eller forbruger en række produkter,
som er afgiftsbelagte. Afgiftssatsen og -grundlaget varierer mellem forskellige typer af afgif-
ter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0008.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 7
Selskaber bidrager mest til samlet provenu
I 2018 var der ca. 900.000 registrerede virksomheder i Danmark. Virksomhe-
derne varierer både i størrelse og driftsform og omfatter alt fra personligt ejede
virksomheder til store multinationale selskaber. Dermed varierer det også, hvor
meget virksomhederne indbetaler i skatter og afgifter, og hvilke skatte- og af-
giftspligter de er underlagt. I denne publikation er virksomhederne grupperet ef-
ter to ejerformer:
Selskaber
dækker over den type virksomhed, som ikke er personligt
ejet, men drives i en selskabsform, hvor ejerne fx ejer anparter eller ak-
tier i selskabet. Typiske eksempler på selskaber er aktie- og anpartssel-
skaber, men betegnelsen dækker også over fonde og foreninger mv.
Selvstændigt erhvervsdrivende
dækker over alle de driftsformer, der
har personlig hæftelse. Eksempelvis en enkeltmandsvirksomhed, hvor
ejeren hæfter personligt.
Hovedparten af selskaberne er registreret som anpartsselskaber. Anpartssel-
skaber er ofte mindre selskaber, da der er et kapitalkrav på 40.000 kr. Aktiesel-
skaber er derimod ofte større selskaber, da der er et kapitalkrav på 400.000 kr.
For uddybende gennemgang af de særlige forhold, som knytter sig til selskaber,
kan der henvises til publikationen
Selskabernes skattebetaling.
De selvstændigt erhvervsdrivende er kendetegnet ved, at det ofte er enkelte
personer, der ejer og driver virksomheden som en enkeltmandsvirksomhed
alene eller med få ansatte. Mange selvstændigt erhvervsdrivende driver ofte
virksomhed, der knytter sig til serviceerhverv, såsom håndværksvirksomhed og
detailhandel.
Der er væsentligt flere selskaber end selvstændigt erhvervsdrivende. Omtrent
519.000 af virksomhederne var i 2018 registreret som selskaber, mens ca.
368.000 var registreret som selvstændigt erhvervsdrivende,
jf. figur 3.
Figur 3. Antal virksomheder og skatte- og afgiftsprovenu fordelt på ejerform, 2018
Selskaber
Antal:
519.303
Selvstændigt
erhvervsdrivende
Antal:
368.085
Skatte- og afgiftsprovenu:
Skatte- og afgiftsprovenu:
338,2
mia. kr.
49,4
mia. kr.
nu: e u:
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: 1) Provenuet for gruppen af selvstændigt erhvervsdrivende omfatter både selvstændige
erhvervsvirksomheder med SE-numre og dem uden SE-numre, såsom hobbyvirksomheder og mindre
udlejningsvirksomheder.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0009.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 8
Langt størstedelen af virksomhedernes skatte- og afgiftsprovenu stammer fra
selskaber. Det kan ses i sammenhæng med, at de største virksomheder typisk
drives i selskabsform. I 2018 indbetalte selskaberne skatter og afgifter for ca.
338 mia. kr., hvilket svarer til ca. 87 pct. af det samlede provenu fra erhvervsli-
vet. Til sammenligning indbetalte selvstændigt erhvervsdrivende ca. 49 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Selvom ca. 40 pct. af alle virksomheder i 2018 var selvstændigt erhvervsdri-
vende, udgjorde provenuet fra denne gruppe således kun ca. 13 pct. af det sam-
lede provenu. Det skyldes, at gruppen af selvstændigt erhvervsdrivende hoved-
sageligt udgøres af virksomheder, der foretager mindre skatte- og afgiftsindbe-
talinger på grund af deres størrelse og begrænsede virksomhed.
Hvor selvstændigt erhvervsdrivende primært indbetaler personskat af overskud
samt moms og lønsumsafgift, indbetaler selskaber i langt højere grad flere for-
skellige typer afgifter. Det gælder særligt punktafgifter, som kan henføres til pro-
duktion, herunder fx sukkerafgift, tobaksafgifter samt miljø- og energiafgifter.
At selvstændigt erhvervsdrivende har en lavere afgiftsbetaling skyldes, at de ty-
pisk ikke er produktionsvirksomheder eller handelsvirksomheder, men i højere
grad er servicevirksomheder, hvis ydelser ikke i samme omfang er afgiftsbelagt.
Det ses ligeledes, at selskaber samlet set foretager de største skatteindbetalin-
ger. Tilsammen indbetalte selskaberne således ca. 65 mia. kr. i selskabsskat i
2018, mens de selvstændigt erhvervsdrivende indbetalte sammenlagt ca. 30
mia. kr. i skat af overskud i 2018,
tabel 1.
Tabel 1. Samlet skatte- og afgiftsprovenu fordelt på ejerform og skatter og afgiftstyper, 2018
Mia. kr. (løbende priser)
Selskabsskat
Personskat af overskud
Selskaber
64,8
0
Selvstændigt
erhvervsdrivende
0,0
29,8
Samlet
64,8
29,8
87 %
Andel af provenu fra selskaberne
I 2018 indbetalte selskaberne skatter
og afgifter for ca. 338 mia. kr., hvilket
svarer til ca. 87 pct. af det samlede
provenu fra erhvervslivet.
30 mia.
Personskat af overskud
De selvstændigt erhvervsdrivende
indbetalte sammenlagt ca. 30 mia.
kr. i personskat af overskud i 2018.
Moms og lønsumsafgift
203,8
21,8
225,6
Afgifter
69,6
-2,2
67,4
Samlet
338,2
49,4
387,6
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: 1) For selvstændigt erhvervsdrivende er provenuet for personskat af overskud opgjort som et
skøn på 40 pct. af virksomhedens skattemæssige resultat. 2) Det
samlede provenu for ”afgifter” ved
selvstændigt erhvervsdrivende er negativt, fordi de selvstændigt erhvervsdrivende samlet set har mod-
taget mere i refusion af elafgifter og andre energiafgifter end de har betalt i punktafgifter. 3) For selska-
ber inkluderer tabellen det samlede skatteprovenu indbetalt af aktie- og anpartsselskaber, fonde og
foreninger samt øvrige selskaber. Selskabsskatter omfatter selskabsskat og kulbrinteskat. Refusion af
energiafgifter er fratrukket i det samlede afgiftsprovenu. Tallene er opgjort i august 2020. Der kan fore-
komme afrundingsdifferencer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0010.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 9
Mindre automatisering øger risiko for fejl
Danske virksomheders efterlevelse af skatte- og momsregler varierer. Samtidig
ses en stigende tendens til, at virksomheder begår fejl ved angivelsen af skatte-
og momsoplysninger. Det viser Skattestyrelsens repræsentative stikprøver, der
over de senere år har undersøgt regelefterlevelsen blandt små og mellemstore
virksomheder med under 250 ansatte.
Formålet med undersøgelserne er at danne et billede af virksomheders vilje og
evne til at efterleve skatte- og momsreglerne. Det gør Skattestyrelsen i stand til
at målrette deres vejlednings- og kontrolindsats mod de virksomheder, som har
størst risiko for at begå fejl eller snyd,
jf. boks 2.
Kompleksiteten i store virksomheder med 250 eller flere ansatte vanskeliggør
repræsentative stikprøveundersøgelser af regelefterlevelsen blandt disse. Skat-
testyrelsen indsamler i stedet viden ved hjælp af blandt andet målrettede kon-
troller og international udveksling af oplysninger.
Der begås flere fejl blandt virksomheder end på personområdet. Det skyldes
især, at ca. 92 pct. af skatteoplysningerne i årsopgørelsen på personområdet er
overført automatisk fra tredjeparter, såsom arbejdsgivere, banker og pensions-
selskaber. Virksomheder skal i langt højere grad selvangive en række oplysnin-
ger om overskud, gæld, omkostninger, underskudsanvendelse mv., og det kan
øge risikoen for fejl.
Boks 2. Sådan måler Skattestyrelsen små og mellemstore virksomheders regelefterlevelse
Små og mellemstore virksomheders regelefterlevelse måles ved at kontrollere en tilfældigt ud-
valgt stikprøve af virksomhederne. Stikprøven udvælges, så den udgør et repræsentativt udsnit
af alle de små og mellemstore virksomheder med under 250 ansatte. Undersøgelsen afdækker
ikke told og afgifter.
Ved hver kontrol foretages en grundig gennemgang af alle virksomhedernes skattemæssige
forhold. Blandt alle kontrollerede virksomheder, som er momsregistrerede, er der tillige foreta-
get en kontrol af virksomhedens momsforhold. Som hovedregel har Skattestyrelsen ved kon-
trollen aflagt virksomheden et på forhånd aftalt besøg. I hvert tilfælde, hvor der ikke er selvangi-
vet korrekt, registreres de forskellige typer af fejl, og den samlede ændring af beskatnings-
grundlaget opgøres. For hver virksomhed vurderes viljen og evnen til at angive korrekt baseret
på antallet og karakteren af fejl.
Informationer om regelefterlevelsen giver Skattestyrelsen indblik i, hvilke fejltyper der er hyp-
pigst, og hvilke forhold der karakteriserer virksomheder, som begår henholdsvis bevidste og
ubevidste fejl. Målingerne af regelefterlevelsen er en vigtig del af grundlaget for, at Skattestyrel-
sen kan tilrettelægge sit arbejde efter risiko og væsentlighed.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0011.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 10
Halvdelen af virksomhederne begår ubevidste fejl
Undersøgelserne fra 2009 til 2015 viser, at mere end halvdelen af virksomhe-
derne ikke angiver deres skatteoplysninger korrekt. Andelen af virksomheder,
der begår fejl, er steget fra 51 pct. i 2009 til 58 pct. i 2015.
Når der konstateres fejl, kan langt de fleste henføres til manglende viden, uhen-
sigtsmæssige interne processer og misforståelser. Således viser undersøgel-
serne, at andelen af virksomheder, der ubevidst angiver forkerte skatteoplysnin-
ger, er steget fra 42 pct. til 50 pct. i perioden fra 2009 til 2015. I samme periode
har andelen af virksomheder, der bevidst har forsøgt at omgå skattereglerne,
ligget stabilt mellem 8 og 9 pct.,
jf. figur 4.
Figur 4. Udvikling i virksomheders efterlevelse af skatteregler, 2009-2015
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2009
Virksomheder uden fejl
2011
2013
2015
Virksomheder med bevidste fejl
Virksomheder med ubevidste fejl
48
46
44
42
42
45
47
50
9
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
50 %
Ubevidste fejl
I 2015 angav 50 pct. af virksomhe-
derne ubevidst forkerte skatteoplys-
ninger. Det svarer til, at hver anden
virksomhed begik ubevidste fejl.
9
9
8
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Afrundinger kan gøre, at summen af de enkelte bidrag ikke giver 100 pct.
Virksomhederne begår i mindre grad fejl på momsområdet end på skatteområ-
det. Men undersøgelserne viser samme tendens til, at der også bliver begået
flere fejl i momsangivelsen. I 2009 havde 40 pct. af virksomhederne fejl i moms-
angivelsen, og i 2015 var andelen steget til 48 pct.
Udviklingen skyldes særligt, at der er sket en stigning fra 30 pct. til 39 pct. i an-
delen af virksomheder, der begår ubevidste fejl. Andelen af virksomheder med
bevidste fejl har i perioden ligget på mellem 11 og 9 pct.,
jf. figur 5.
Figur 5. Udvikling i virksomheders efterlevelse af momsregler, 2009-2015
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2009
Virksomheder uden fejl
2011
2013
Virksomheder med ubevidste fejl
60
59
54
52
30
31
35
39
10
10
11
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2015
Virksomheder med bevidste fejl
9
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Afrundinger kan gøre, at summen af de enkelte bidrag ikke giver 100 pct.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0012.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 11
Selvstændigt erhvervsdrivende begår
i stigende grad ubevidste fejl
Når de selvstændigt erhvervsdrivende begår fejl i moms- og skatteangivelsen,
sker det ofte ubevidst. Fra 2009 til 2015 er andelen af selvstændigt erhvervsdri-
vende med ubevidste fejl i skatteangivelsen steget fra 44 pct. til 53 pct. I samme
periode er der sket en stigning fra 30 pct. til 42 pct. i andelen af virksomheder,
der begår ubevidste fejl i momsangivelsen,
jf. figur 6.
Figur 6. Udvikling i ubevidste fejl for selvstændigt erhvervsdrivende, 2009-2015
Pct.
60
53
50
50
42
40
30
30
30
Pct.
60
44
40
20
20
10
10
0
2009
2011
2013
2015
Selvstændigt erhvervsdrivende ubevidste fejl i skatteangivelsen
Selvstændigt erhvervsdrivende ubevidste fejl i momsangivelsen
0
Kilde: Skattestyrelsen.
Andelen af selvstændigt erhvervsdrivende, der begår bevidste fejl, har i perio-
den fra 2009 til 2015 ligget på et stabilt niveau for både angivelsen af skatter
og moms. Andelen har udgjort mellem 8 og 11 pct.
Når de selvstændigt erhvervsdrivende begår fejl i skatteangivelsen, hører fejlene
oftest til fejltypen
Private udgifter.
Fejltypen omfatter udgifter, der fejlagtigt er
fratrukket i virksomheden som erhvervsmæssige udgifter, men som rimelig
åbenbart er udgifter, der skal kvalificeres som private udgifter. For eksempel har
en erhvervsdrivende fratrukket udgifter til privat hestehold i form af forsikring,
foderstoffer og dyrlæge.
I gennemsnit begik knap 22 pct. af de selvstændigt erhvervsdrivende denne
type fejl i perioden fra 2009 til 2015,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Hyppige fejltyper i skatteangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende
Fejltyper
Andel med fejl
(gennemsnit, 2009-2015)
Private udgifter
Ikke fradragsberettigede udgifter
Ikke selvangivne indtægter erhvervsmæssige
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Der er tale om både bevidste og ubevidste fejl.
21,8 pct.
12,1 pct.
9,4 pct.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0013.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 12
Ved momsangivelsen begår selvstændigt erhvervsdrivende ofte fejl, der hører til
fejltypen
Manglende dokumentation for købsmomsen.
Fejltypen omfatter fra-
drag for købsmomsen, der ikke er godkendt på grund af manglende dokumen-
tation for udgiften. For eksempel har en virksomhed fratrukket moms af hotel-
regninger og restaurationsydelser uden at kunne fremlægge dokumentation for,
at udgifterne er afholdt.
Undersøgelserne viser, at ca. 7 pct. af de selvstændigt erhvervsdrivende begår
fejl, der relaterer sig til manglende dokumentation for købsmoms,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Hyppige fejltyper i momsangivelsen for selvstændigt erhvervsdrivende
Fejltyper
Andel med fejl
(gennemsnit, 2009-2015)
7%
Manglende dokumentation for
købsmoms
Skattestyrelsen anslår på bag-
grund af undersøgelser fra 2009
til 2015, at ca. 7 pct. af de selv-
stændigt erhvervsdrivende fejlag-
tigt fratrækker købsmoms fra ud-
gifter uden dokumentation for ud-
giften.
Diverse private udgifter
Privat andel
Manglende dokumentation for købsmomsen
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Der er tale om både bevidste og ubevidste fejl.
17,2 pct.
13,3 pct.
7,3 pct.
Blandt selskaberne ses en lignende udvikling i regelefterlevelsen, hvor andelen
af selskaber, der begår fejl i angivelsen af skatter og moms, er steget i perioden
fra 2009 til 2015. For nærmere gennemgang af udviklingen henvises til publika-
tionen
Selskabernes skattebetaling.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0014.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 13
Digitale værktøjer og
vejledning på
momsområdet
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0015.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 14
Flere virksomheder indberetter moms
I 2018 var omtrent halvdelen af de 900.000 registrerede virksomheder i Dan-
mark momsregistreret. Virksomheder skal momsregistreres, hvis deres årlige
omsætning overstiger 50.000 kr., men det er muligt at lade sig frivilligt regi-
strere, hvis virksomhedens omsætning er under registreringsgrænsen.
Fra 2014 til 2018 er antallet af momsregistrerede virksomheder steget med
omtrent 30.000 virksomheder fra ca. 425.000 i 2014 til ca. 455.000 i 2018,
jf.
figur 7.
Flere virksomheder skal derfor forholde sig til momsreglerne.
Stigningen skyldes en generel stigning i antallet af virksomheder i Danmark, og
at beløbsgrænsen for, hvornår en virksomhed skal momsregistreres, ikke lø-
bende har været reguleret i forhold til den økonomiske udvikling.
Særligt antallet af momsregistrerede anpartsselskaber og iværksætterselskaber
har været stigende i perioden fra 2014 til 2018,
jf. figur 7.
Det kan ses i sammen-
hæng med, at det har været relativt billigt at oprette de to slags selskabsformer,
der har den fordel, at ejerne har begrænset hæftelse. Et iværksætterselskab ko-
stede blot én krone at oprette, hvor et anpartsselskab kostede 50.000 kr.
Figur 7. Udvikling i antallet af momsregistrerede virksomheder, 2014-2018
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
2014
Selvstængige erhvervsvirksomheder
2015
2016
2017
Aktieselskaber
2018
Fonde, foreninger og øvrige
Anpartsselskaber og iværksætterselskaber
424.954
430.617
439.063
449.040
455.123
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
500.000
30.000
Stigning i antallet af momsplig-
tige virksomheder
Fra 2014 til 2018 steg antallet af
momspligtige virksomheder i
Danmark med ca. 30.000.
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: 1) Virksomheder registreret med CVR-nr., der ved udgangen af året havde en aktiv momsregistrering. Virksomheder, der er registreret med SE-nr.,
herunder konkursboer og visse udenlandske virksomheder, indgår ikke i opgørelsen. 2) Virksomheder med registrering for One Stop Moms er ikke
medtaget i opgørelsen, da disse virksomheder ikke afregner moms til Danmark via denne registrering, men til de øvrige lande i EU. 3) Udsøgningen er
baseret på data om virksomhedens registreringsforhold mv., der var til rådighed på opgørelsestidspunktet (oktober 2019). Virksomheden kan løbende
ændre data, og resultatet af opgørelsen vil således ændre sig over tid.
I 2018 indbetalte virksomhederne samlet ca. 216 mia. kr. i moms. Det gør
momsområdet til statens næststørste indtægtskilde, og bidrager således med
godt en femtedel til det samlede skatte- og afgiftsprovenu på ca. 1.000 mia. kr.
Momspligtige virksomheder skal opkræve moms af deres momspligtige salg og
kan fradrage momsen på deres momspligtige indkøb. I praksis indberetter virk-
somhederne en momsangivelse for en afregningsperiode, hvor summen af virk-
somhedens købsmoms og salgsmoms fremgår.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0016.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 15
Er salgsmomsen større end købsmomsen, skal virksomheden indbetale moms til
staten, kaldet positiv moms,
jf. figur 8.
Er købsmomsen større end salgsmomsen,
har virksomheden krav på at få udbetalt moms fra staten
også kaldet negativ
moms.
Figur 8. Eksempel på et momsforløb med positiv momsafregning
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0017.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 16
Øget digitalisering styrker momsområdet
Afregningen af moms bygger på et selvangivelsesprincip, hvor virksomhederne
selv angiver moms til afregning uden medfølgende dokumentation. Det medfø-
rer et behov for at vejlede virksomhederne i momsreglerne og for at sikre effek-
tiv kontrol af virksomhedernes momsafregning.
Skattestyrelsen har gennem en årrække arbejdet på en modernisering og styr-
kelse af momsområdet. Skattestyrelsen har blandt andet implementeret en
række digitale værktøjer i momsprocessen, der fx understøtter en mere målrettet
registreringskontrol, og gør momsangivelsen mere automatiseret,
jf. figur 9.
Formålet med værktøjerne er at sikre mere effektiv og målrettet kontrol, og sam-
tidig at gøre det nemmere for virksomheder at afregne moms til Skattestyrelsen.
I de følgende afsnit præsenteres udvalgte digitale værktøjer, som Skattestyrel-
sen har implementeret i momsprocessens tre første faser,
jf. boks 3.
Figur 9. Digitale værktøjer i momsprocessens tre første faser
Registreringsfasen
Angivelsesfasen
Betalingsfasen
Maskinel udsøgning og
digital scoringsmodel
understøtter kontrollen i
registreringsfasen.
Softwareløsning gør det
lettere at angive moms
og understøtter kontrol-
len i angivelsesfasen.
Digitale stopklodser i
momsangivelsen un-
derstøtter kontrollen i
angivelsesfasen.
Digital scoringsmodel risi-
koscorer virksomheder
og understøtter kontrol-
len i betalingsfasen.
ing
af negativ moms
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 3. Skattestyrelsens kontrolarbejde i momsprocessen
Momsprocessen er en forretningsmodel bestående af fire faser: registreringsfasen, angivelsesfa-
sen, betalingsfasen og efterprøvelsesfasen. Skattestyrelsen tilpasser deres kontrolaktiviteter og
kontrolværktøjer til faserne. I registreringsfasen foregår der fx kontrol af, om virksomheder regi-
streres for blandt andet moms alene med et formål om at begå svig. I angivelsesfasen kontrolle-
res, om der er tegn på snyd eller fejl i momsangivelserne. I betalingsfasen foretages der kontrol
af, om afregningen sker korrekt, fx i forbindelse med udbetalingen af negativ moms. I efterprøvel-
sesfasen foretages kontrol af, om virksomheden har angivet og betalt korrekt moms i de øvrige
faser. Jo tidligere en fejl opdages i processen, desto bedre mulighed har virksomheden for at
rette op på fejl og Skattestyrelsen for at forhindre og standse bevidst snyd.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0018.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 17
Digitale værktøjer understøtter kontrol i
registreringsfasen
Skattestyrelsen modtager årligt mere end 80.000 anmodninger fra virksomhe-
der, der ønsker at blive registeret for at kunne indberette skatter, moms og afgif-
ter. For at styrke kontrollen i registreringsfasen har Skattestyrelsen implemente-
ret digitale værktøjer, der sikrer en mere automatisk og databaseret udvælgelse
af risikovirksomheder, der gør kontrollen effektiv og målrettet,
jf. figur 10.
Figur 10. Digitale værktøjer ved kontrolindsatser i registreringsfasen
Maskinel udsøgning
på baggrund af risikoparametre
Risikoscoring af virksomheder vha.
digital risikoscoringsmodel
Manuel kontrol
baseret på resultater
fra digitale værktøjer
Kilde: Skattestyrelsen.
Den maskinelle udsøgning markerer automatisk en anmodning, hvor visse risiko-
parametre opfyldes. Det kan fx være tilfælde, hvor virksomheden eller ejerkred-
sen har betydelig gæld til det offentlige eller tidligere har påført staten tab.
Risikoscoringsmodellen benytter ligeledes risikoparametre. Men modellen er
mere avanceret end den maskinelle udsøgning, idet den på baggrund af flere
parametre automatisk tegner et samlet risikobillede af de enkelte virksomheder
allerede under selve anmodningen om registrering.
Over tid vil modellen blive bedre til at risikovurdere virksomheder i takt med, at
den videreudvikles og forbedres via feedback fra sagsbehandlerne. Første ver-
sion af modellen blev sat i drift i april 2020 og vil løbende blive videreudviklet, så
modellen bliver endnu bedre til at spotte risikovirksomheder.
De digitale værktøjer hjælper i sidste ende sagsbehandlerne med at foretage en
risikobaseret udvælgelse, hvilket øger sandsynligheden for fx at identificere po-
tentielle svigsvirksomheder.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0019.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 18
Registreringskontrol forebygger svindel
Blandt registreringsanmodningerne findes anmodninger fra virksomheder, der
udelukkende registreres med henblik på svindel med skatter, moms og afgifter,
fx til kædesvig, momskarrusselsvig og svig med indberetninger af indkomst.
Derfor kontrollerer Skattestyrelsen virksomheder, når de anmoder om registre-
ring. Formålet med kontrolindsatsen er at forhindre, at svigsvirksomhederne
overhovedet bliver registreret, og at de dermed ikke får mulighed for at påføre
staten tab af skatte-, moms- og afgiftsindtægter.
Skattestyrelsen identificerer potentielle svindelvirksomheder ved hjælp af både
digitale og manuelle kontroller. Indikerer den indledende kontrol, at der er tale
om en mulig svigsvirksomhed, udtages virksomheden til nærmere kontrol og
sagsbehandling. Hvis den nærmere kontrol bestyrker mistanken om, at der er
tale om en svigsvirksomhed, vil Skattestyrelsen nægte virksomheden at blive re-
gistreret.
I perioden fra 2015 til 2019 nægtede Skattestyrelsen i alt registrering af mere
end 2.700 potentielle svigsvirksomheder,
jf. figur 11.
Figur 11.
Antal nægtede registreringer af potentielle svigsvirksomheder, 2015-2019
3.000
2.721
3.000
2.700
Nægtede registreringer
Fra 2015 til 2019 har Skattesty-
relsen nægtet mere end 2.700
virksomheder i at blive registreret
for skatter, moms og afgifter.
2.500
1.981
2.000
1.392
2.500
2.000
1.500
1.500
1.000
821
1.000
500
253
500
0
2015
2016
Nægtede registreringer
2017
2018
2019
Nægtede registreringer akkumuleret
0
Kilde: Skattestyrelsen.
Stigningen i antallet af nægtede registreringer skyldes blandt andet, at Skattesty-
relsen siden 2015 løbende har intensiveret kontrollen i registreringsfasen, fx via
udgående kontrolbesøg på virksomhedernes adresser, ved mødeafholdelse og
ved gennemgang af forskellige materialer og virksomhedsoplysninger. Herud-
over fik Skattestyrelsen også tilført yderligere ressourcer til registreringskontrol-
lens fremrykkede svigsbekæmpelse i forbindelse med
Aftale om styrket kontrol
og vejledning
fra 2017.
De allerede registrerede svigsvirksomheder, som Skattestyrelsen fanger i øvrige
kontrolindsatser, påfører i gennemsnit staten et tab i skatte-, moms- og afgifts-
indtægter for ca. 1,4 mio. kr. pr. virksomhed. Hvis det antages, at de ca. 2.700
virksomheder, som Skattestyrelsen har nægtet at registrere, ville have begået
svig i samme omfang, kan det skønnes, at registreringskontrollen i perioden fra
2015 til 2019 vil have forhindret tab af indtægter for ca. 3,8 mia. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0020.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 19
Registreringskontrol forebygger tab for staten
Registrering af en virksomhed kan også være forbundet med risiko for, at virk-
somheder potentielt påfører staten et tab i form af ubetalte skatter, moms og af-
gifter.
Derfor har Skattestyrelsen tilrettelagt en forebyggende kontrolindsats mod po-
tentiel gældsopbygning, hvor udsøgningen af risikovirksomheder ligeledes un-
derstøttes af såvel maskinelle restancekontroller som de digitale værktøjer, der
også anvendes i kontrolindsatsen mod potentielle svigsvirksomheder.
Ved udtagelse til manuel kontrol foretager Skattestyrelsen en vurdering af, om
virksomheden skal sanktioneres for at forebygge tab for staten. Sanktionerne
dækker over kreditbegrænsning, hvor virksomheden bliver pålagt en forkortet
momsafregning, eller krav om sikkerhedsstillelse som betingelse for registrering.
Virksomheden bliver nægtet registrering, hvis virksomheden ikke kan stille den
krævede sikkerhed, der skal give staten en betryggende sikkerhed mod stiftelse
af ny gæld.
I perioden fra 2014 til 2019 har Skattestyrelsen i alt gennemført ca. 16.300
sanktioner i indsatsen mod potentiel gældsopbygning. I samme periode er der
sket en løbende stigning i antallet af gennemførte sanktioner. Det gjorde sig sær-
ligt gældende i årene fra 2014 til 2017, hvor antallet af sanktioner steg fra
ca.1.250 til ca. 3.350,
jf. figur 12.
Figur 12.
Gennemførte sanktioner i indsats mod potentiel gældsopbygning, 2015-2019
4.000
3.500
3.105
3.000
2.500
2.171
2.000
1.500
1.000
500
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2.000
1.500
1.000
500
0
3.351
3.147
3.000
2.500
3.278
4.000
3.500
16.300
Gennemførte sanktioner
Fra 2014 til 2019 har Skattestyrelsen
foretaget ca. 16.300 gældsforbyg-
gende sanktioner over for virksomhe-
der, der har anmodet om at blive regi-
streret for skatter, moms og afgifter.
1.254
Nægtelse af registrering (manglende sikkerhedsstillelse)
Krav om sikkerhedsstillelse
Kreditbegrænsning
Kilde: Skattestyrelsen.
Stigningen i antallet af sanktioner kan blandt andet forklares ved, at Skattestyrel-
sen i perioden har styrket området med flere ressourcer og en række procesop-
timeringer.
Skattestyrelsen forventer, at den nye digitale scoringsmodel sammen med yder-
ligere manuel kontrol vil sikre, at kontrolindsatserne i registreringsfasen beskyt-
ter staten endnu bedre mod svigsvirksomheder og gældsopbygning.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0021.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 20
Lettere at indberette moms
Skattestyrelsen arbejder løbende på tiltag, der kan effektivisere og digitalisere
virksomhedernes momsindberetninger. Tiltagene er en del af Skattestyrelsens
målsætning om at gøre det lettere for virksomheder at indberette korrekte skat-
ter og afgifter til tiden. Det er forventningen, at tiltagene nedbringer antallet af
fejl og mindsker dobbeltarbejde i virksomhederne.
Skattestyrelsens tiltag for at styrke og digitalisere momsindberetningerne skal
særligt ses i lyset af, at henholdsvis 39 pct. af virksomhederne og 42 pct. af de
selvstændigt erhvervsdrivende begår ubevidste fejl i momsangivelsen,
jf. figur 5
og 6.
Virksomhederne skal foretage mange manuelle indtastninger, hvilket øger
risikoen for fx at begå tastefejl.
I december 2019 lancerede Skattestyrelsen en ny softwareløsning, en såkaldt
API (Application Programming Interface), som gør det muligt for virksomheder at
indberette moms direkte til Skattestyrelsen via regnskabssystemer. Softwareløs-
ningen er primært rettet mod de selvstændigt erhvervsdrivende. Indtil videre er
der fire forskellige regnskabssystemer, som gør brug af muligheden for overfør-
sel via API.
Den nye software etablerer en forbindelse mellem virksomhedens regnskabssy-
stem og TastSelv Erhverv og sparer de erhvervsdrivende for det dobbeltarbejde,
der ligger i først at skulle indtaste oplysninger i eget regnskabsprogram og der-
efter kopiere tallene over i TastSelv Erhverv. Med API’en overføres tallene direkte
og skal blot godkendes en sidste gang, inden momsen er endeligt indberettet.
Herved mindskes risikoen for tastefejl, ligesom API’en sikrer korrekt oversættelse
af regnskabsoplysningerne til momsangivelsen,
jf. figur 13.
Frem til medio 2020 har ca. 12.000 virksomheder gjort brug af løsningen.
12.000
Antal virksomheder der bruger API
Siden lanceringen af API’en
i decem-
ber 2019 og frem til medio 2020 har
over 12.000 virksomheder gjort brug
af softwareløsningen.
Figur 13. Overblik over brugen af API ved momsindberetninger
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0022.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 21
Målrettet vejledning på momsområdet
Samtidig med udviklingen af digitale indberetningsløsninger har Skattestyrelsen
også løbende øget vejledningsindsatsen, så virksomheder fx får bedre forudsæt-
ninger for at foretage korrekte momsangivelser, der understøtter en korrekt
momsafregning.
Overordnet set bestræber Skattestyrelsen sig på at levere en målrettet og proak-
tiv vejledning på momsområdet. Det indebærer blandt andet servicekommunika-
tion op til alle momsfrister og udarbejdelse af vedledninger til fx at sondre mel-
lem private og erhvervsmæssige udgifter.
Derudover inviterer Skattestyrelsen nystartede virksomheder til informationsmø-
der og udsender målrettede mails med tjeklister og guidelines til korrekt afreg-
ning af moms.
Over for de nystartede selvstændige erhvervsdrivende tilbyder Skattestyrelsen
webinarer, en bogføringsguide og en Start-up guide, der har hjulpet et stort antal
virksomheder i 2019 med blandt andet at få styr på momsregnskabet,
jf. figur
14.
Figur 14. Nøgletal om vejledningsindsatsen over for momsregistreret selvstændigt erhvervsdrivende i 2019
Webinarer
Bogførings-
guiden
Start-up
guide
5.000
Ca. 5.000 momspligtige og selv-
stændigt erhvervsdrivende har i
2019 benyttet webinarer på
skat.dk. Her har de via video fået
hjælp til momsregnskabet.
36.000
I 2019 er der registret ca. 36.000 klik på
Bogføringsguiden på skat.dk. Her kan de
selvstændigt erhvervsdrivende få hjælp til
at lave et momsregnskab.
11.500
I 2019 er der registreret ca. 11.500
besøg på siden Start-up med skat,
der indeholder en start-up guide,
som målrettet hjælper nyopstartede
selvstændigt erhvervsdrivende med
indberetning og betaling af moms.
Kilde: Skattestyrelsen.
Anm.: Bogføringsguide.skat.dk henvender sig til momsregistrede selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0023.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 22
Digitale stopklodser aktiveret 350.000 gange
Skattestyrelsen har i 2019 implementeret de første digitale stopklodser i angivel-
sesløsningen for moms. Her fungerer værktøjet som en ”alarm”, der hjælper med
at målrette vejledning og kontrol og dermed forhindre fejl eller forsøg på snyd.
En af stopklodserne vedrører aflevering og opdatering af kontaktoplysninger,
som er vigtige i forhold til skatteforvaltningens mulighed for at kunne yde målret-
tet service. Denne stopklods præsenteres for samtlige momsregistrerede virk-
somheder. Derudover er der stopklodser, der aktiveres af selve angivelsen, fx på
grund af unormale tal.
En aktivering af digitale stopklodser ved momsangivelsen vil typisk resultere i, at
virksomheden bliver bedt om at begrunde angivelsen, men virksomheden bliver
ikke blokeret og kan derfor fortsætte indberetningen. På den måde får virksom-
hederne mulighed for at redegøre for deres angivelser, og samtidig gøres Skat-
testyrelsen opmærksom på potentielle fejl eller forsøg på svindel med momsbe-
talingen.
Skattestyrelsen anvender digitale stopklodser i forbindelse med virksomheders
angivelse af negativ moms, dvs. at købsmomsen er større end salgsmomsen, og
virksomheden dermed har krav på at få udbetalt moms fra staten,
jf. figur 15.
Siden de digitale stopklodser ved angivelse af negativ moms blev introduceret i
slutningen af 2019 og frem til oktober 2020, har de været aktiveret mere end
350.000 gange,
jf. figur 16.
Figur 15. Eksempel på digitale stopklodser ved angivelse af negativ moms
350.000
Aktiveringer af digitale stopklodser
ved angivelse af negativ moms
Siden de digitale stopklodser blev im-
plementeret ved angivelse af negativ
moms, er de blevet aktiveret mere end
350.000 gange.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0024.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 23
Figur 16. Aktiveringer af digitale stopklodser ved angivelse af negativ moms, december 2019 - oktober 2020
400.000
350.185
350.000
290.405
300.000
250.000
200.000
147.706
150.000
100.000
50.000
5.372
0
December
Januar
Februar
Marts
April
Aktiveringer
Maj
Juni
Juli
August
September Oktober
0
34.804
90.153
126.904
150.000
100.000
50.000
185.381
167.439
222.695
300.000
250.000
200.000
323.084
350.000
400.000
Aktiveringer Akkumuleret
Kilde: : Skattestyrelsen.
Anm.: I februar og august er der sket flest aktiveringer, fordi mange virksomheder afregner moms halvårligt eller pr. kvartal.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0025.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 24
Digitalt værktøj understøtter kontrol med udbe-
taling af negativ moms
Skattestyrelsen behandler hvert år ca. 350.000 anmodninger om udbetaling af
negativ moms, men ikke alle anmodninger imødekommes. Nogle anmodninger
kan være uberettigede, som følge af fejl eller forsøg på snyd.
For at sikre en mere effektiv og målrettet kontrol implementerede Skattestyrel-
sen allerede i 2014 et nyt digitalt hjælpeværktøj til at styrke kontrolindsatsen,
som siden har hjulpet med at identificere de uberettigede anmodninger, og der-
med gjort kontrollen mere effektiv.
Værktøjet er en digital scoringsmodel, ligesom scoringsmodellen i registrerings-
fasen. Modellen supplerer også her den eksisterende kontrolindsats ved at risi-
koscore de enkelte virksomheder, der anmoder om tilbagebetaling af negativ
moms.
Risikoscoringen er blandt andet baseret på tidligere erfaringer, branchetal mv.
Herved bliver det muligt at målrette kontrollen mod de virksomheder, hvor risi-
koen for uberettigede anmodninger forventes at være størst. Modellen er lø-
bende blevet videreudviklet og forbedret siden idriftsættelsen i 2014.
Skattestyrelsen har i perioden fra 2014 til 2019 kontrolleret ca. 35.000 anmod-
ninger om tilbagebetaling af negativ moms. Flere end 21.000 af kontrollerne vi-
ste, at virksomhederne ikke skulle have tilbagebetalt hele eller dele af momsen.
Det svarer til, at der var træf i mere end 6 ud af 10 kontroller.
Den samlede træfprocent er samtidig blevet styrket med ca. 20 procentpoint. I
2014 førte ca. 5.400 kontroller til knap 2.700 træf, hvilket resultererede i en
træfprocent på 50 pct., mens ca. 5.650 kontroller førte til godt 4.000 træf og der-
med en træfprocent på over 70 pct. i 2019,
jf. figur 17.
Figur 17. Udvikling i træfprocent og antallet af kontroller
Antal
10.000
71
9.000
65
8.000
55
7.000
6.000
5.000
4.100
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2014
2015
2016
Antal kontroller
Antal træf
2017
Træfprocent
2018
2019
10
2.700
2.850
20
3.600
4.150
4.000
30
50
6.000
5.400
5.150
40
6.300
6.200
5.650
50
60
60
67
70
Pct.
80
0
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0026.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 25
Det digitale værktøj har dermed været med til at sikre, at der udvælges de virk-
somheder til kontrol, som vurderes at have størst risiko for at indberette forkert
moms.
Værktøjet har således været medvirkende til at sikre, at Skattestyrelsen i perio-
den fra 2014 til 2019 via kontrolindsatsen stoppede fejlagtige anmodninger om
tilbagebetalinger af negativ moms for i alt 6,4 mia. kr.,
jf. figur 18.
Figur 18. Stoppede fejludbetalinger ved kontrol med negativ moms, 2014-2019
Mia. kr.
7
6,4
5,5
4,6
3,7
Mia. kr.
7
6,4 mia.
I perioden 2014 til 2019 har Skattesty-
relsens kontrol med tilbagebetaling af
negativ moms medført, at fejludbeta-
linger for 6,4 mia. kr. er blevet stoppet.
6
6
5
5
4
4
3
2,4
1,5
3
2
2
1
1
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Stoppede udbetalinger
Stoppede udbetalinger (akkumuleret)
0
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
Virksomhedernes skattebetaling
Side 26
Styrket kontrol på momsområdet
Momsområdet er sårbart over for fejl og snyd, fordi virksomhederne selv skal an-
give deres momsbetaling. Det er udtryk for et tillidsbaseret system, hvor det i høj
grad er den enkelte virksomhed, som skal sætte sig ind i reglerne og sørge for at
overholde dem.
Rigsrevisionen har i revisionsundersøgelser påpeget, at skattekontrollen flere
steder i momsprocessen har været utilstrækkelig. Det gælder blandt andet kon-
trollen med udbetaling af negativ moms.
Gennem de seneste år er vejledningen og kontrollen på momsområdet blevet
styrket. Området er tilført flere ressourcer, og Skattestyrelsen har løbende arbej-
det med at forbedre deres kontrol- og vejledningsindsatser på området.
Arbejdet har blandt andet resulteret i, at Rigsrevisionen i 2019 vurderede, at de
tiltag, som Skattestyrelsen har gennemført for at understøtte bedre kontrol med
udbetalingen af negativ moms, er tilfredsstillende.
Senest er området blevet styrket yderligere med aftalen
En styrket skattekontrol
fra april 2020, hvor regeringen og Folketinget har besluttet at styrke momsområ-
det med ca. 90 medarbejdere og gennemføre tre initiativer.
Styrkelse af hele momskæden:
Generel styrkelse af momskontrollen, så
flere virksomheder kontrolleres og antallet af momskontroller øges. Her-
under en styrkelse af kontrollen af risikofyldte angivelser af positiv
moms.
Nye digitale stopklodser:
Der ses på mulighederne for at udvikle nye di-
gitale stopklodser el.lign., som skal understøtte, at flere momsangivelser
kontrolleres ved angivelsestidspunktet, så fejl og evt. svig opdages så
tidligt som muligt.
Nyt center mod sort økonomi og social dumping:
Der oprettes et nyt
center mod sort økonomi og social dumping, som skal styrke indsat-
serne på tværs af de to områder. Indsatsen mod sort arbejde og social
dumping indebærer kontrol af mange forskellige skattearter, herunder
bl.a. moms.
Udover et øget fokus på kontrol vil Skattestyrelsen fortsat have fokus på at ud-
vikle løsninger, som gør det nemt at angive korrekt moms og hjælpe, når der op-
står tvivl om momsreglerne. Derfor fortsættes arbejdet med at udvikle nye effek-
tive og automatiske indberetnings- og kontrolværktøjer. Ligesom der fortsat vil
være fokus på at levere målrettet kommunikation og vejledning med henblik på
at forebygge fejl.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Publikation om virksomhedernes skattebetaling, fra skatteministeren
2337320_0028.png
Virksomhedernes skattebetaling
Side 27
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen