Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 115
Offentligt
2327470_0001.png
Notat
1. februar 2021
J.nr. 2021 - 542
Kontor:
Moms, afgifter og told [MAT]
Notat om orientering om forventet ændring af EU's momsdirektiv
pga. covid-19 (SAU alm. del
bilag 45).
EU-Kommissionen har den 29. oktober 2020 fremsat et forslag om en ændring af EU´s
momsdirektiv, som forventes vedtaget gennem en skriftlig hasteprocedure i EU.
Ændringen betyder, at medlemsstaterne kan vælge midlertidigt at indføre nedsat moms på
levering af covid-19 medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik eller en nulsats (ingen betaling
af moms men fuld fradragsret for moms betalt i det foregående led) for levering af covid-
19 vacciner og in vitro-diagnostisk medicinsk udstyr. Medlemsstaterne kan i forvejen ind-
føre nedsat moms på levering af vacciner. De eventuelle nedsatte satser eller 0-satser er
midlertidige og kan kun gælde frem til den 31. december 2022. En evt. dansk anvendelse
af de midlertidige foranstaltninger vil kræve en ændring af momsloven.
Baggrunden for direktivændringen
I lyset af covid-19-pandemien er der såvel nationalt som på EU-plan truffet ekstraordi-
nære foranstaltninger for at hjælpe ofrene for udbruddet. Såvel WHO som EU-Kommis-
sionen har udtalt, at det er afgørende for at overvinde pandemien, at vacciner, testsæt og
behandlinger er tilgængelige og overkommelige for alle, der har brug for dem. Kommissi-
onen deltager og bidrager f.eks. i COVAX-faciliteten. COVAX-faciliteten sigter mod at
fremskynde udviklingen og fremstillingen af covid-19-vacciner og sikre en retfærdig ad-
gang for alle lande i verden. COVAX ledes af Gavi, Vaccine Alliance, Coalition for Epi-
demic Preparedness Innovations (CEPI) og WHO.
Som en del af bestræbelserne på at hjælpe med at beskytte mennesker overalt i verden, og
især i EU, fremsatte Kommissionen den 17. juni 2020 en EU-strategi for covid-19-vacci-
ner. Den foreslåede EU-tilgang til sikring af vacciner til EU-borgere supplerer EU´s ind-
sats for universel adgang til overkommelig vaccination, behandling og test. Målet er at
fremskynde udviklingen, fremstillingen og anvendelsen af vacciner mod virussen og sørge
for, at ingen i EU bliver efterladt i kampen mod covid-19. Inden for rammerne af EU's
vaccinestrategi er der allerede indgået aftaler om at købe potentielle vacciner med nogle
farmaceutiske virksomheder.
På momsområdet vedtog Kommissionen den 3. april 2020 beslutning (EU) 2020/491,
der giver medlemsstaterne mulighed for midlertidigt og på visse vilkår at tillade, at offent-
lige myndigheder, nødhjælpsorganisationer og velgørende organisationer told- og kan im-
portere visse vitale varer til bekæmpelse af covid-19, herunder fx testudstyr og værnemid-
ler, momsfrit. Beslutningen er senere blevet forlænget og udløber nu den 30. april 2021.
Initialer:
llj
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 115: Berigtigelse af oversendt notat om moms på covid-19 vaccinationer, fra skatteministeren
2327470_0002.png
Denne beslutning dækker kun import og ikke leverancer inden for Fællesskabet eller in-
denlandske leverancer, da Kommissionens autonome beføjelser er begrænset til dette om-
råde.
EU’s nuværende momsregler indeholder i forvejen to værktøjer, der allerede giver med-
lemsstaterne mulighed for at mindske omkostningerne ved covid-19-vacciner og medi-
cinsk udstyr til in vitro-diagnostik.
For det første indeholder momsdirektivet en obligatorisk momsfritagelse uden fradragsret
for hospitals- og lægebehandling. Formålet med fritagelsen er at reducere udgifterne til
lægebehandling og gøre dem mere tilgængelige for enkeltpersoner. Fritagelsen er gennem-
ført i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1. De ydelser, der relaterer sig til at give covid-19 vacci-
nationer og udføre covid-19 tests, vil blive anset som omfattet af momsfritagelsen, hvis
visse betingelser er opfyldt. Dette gælder også eventuelle private virksomheders udførelse
af hurtigtests. Ved vurderingen er blandt andet lagt til grund, at der er tale om en pan-
demi, og at det må antages, at alle er i potentiel risiko for at have eller få sygdommen.
Vurderingen af, om konkrete ydelser opfylder betingelserne for at være momsfritaget, fo-
retages af Skattestyrelsen.
Herudover skal det nævnes, at der her i Danmark findes ordninger, hvorigennem stats-
lige, regionale og kommunale institutioner kan få refunderet købsmoms, der ikke er fra-
dragsberettiget i selve momssystemet, således at institutionerne ikke belastes af moms.
For det andet kan medlemsstaterne i henhold til de nuværende momsregler vælge at
anvende en reduceret momssats (ikke nulsats) på farmaceutiske produkter. Farmaceutiske
produkter inkluderer vacciner, som derfor i øjeblikket kan omfattes af nedsat momssats.
Denne mulighed anvendes ikke her i landet. I modsætning til vacciner tillader de generelle
momsregler i momsdirektivet hverken nedsat moms eller nulsats for covid-19 medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik.
Af disse grunde foreslog Kommissionen den nu vedtagne ændring af momsdirektivet om,
at medlemsstaterne midlertidigt indtil 31. december 2022 kan vælge at anvende en nedsat
momssats på levering af covid-19 medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, eller til at an-
vende nulsats for levering af covid-19 vacciner og in vitro-diagnostisk medicinsk udstyr.
Konsekvenser af direktivændringen
Direktivændringen vil alene give medlemsstaterne en mulighed for at gennemføre de mid-
lertidige foranstaltninger, og der er således ikke pligt til at gennemføre dem i dansk ret.
Forud for en eventuel dansk anvendelse af mulighederne vil et evt. forslag til ændring af
momsloven skulle vedtages af Folketinget.
Regeringens umiddelbare holdning
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 115: Berigtigelse af oversendt notat om moms på covid-19 vaccinationer, fra skatteministeren
2327470_0003.png
Det er umiddelbart regeringens vurdering, at der, jf. det ovenfor anførte, ikke er behov
for at gennemføre de pågældende midlertidige foranstaltninger. Regeringen følger lø-
bende udviklingen, og såfremt denne vurdering ændrer sig, vil regeringen undersøge mu-
lighederne for at gennemføre de midlertidige foranstaltninger i praksis.
Side 3 af 3