Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2326584_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
29. januar 2021
CVR 10172748
Til Skatteudvalget
Til orientering vedlægger jeg den halvårlige afrapportering om den fælles myndig-
hedsindsats for at sikre ordnede forhold på det danske arbejdsmarked (indsatsen mod
social dumping) i perioden fra 1. januar 2012
30. juni 2020.
Indsatsen mod social dumping har som så meget andet været præget af COVID-19.
Under nedlukningen som følge af COVID-19
fra den 13. marts 2020 til den 11.
juni 2020
var det ikke muligt at gennemføre fællesaktioner, da det som udgangs-
punkt kræver deltagelse fra alle tre myndigheder, og i perioden var medarbejderne
fra Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen helt eller delvist hjemsendt. Derfor har Ar-
bejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet kun gennemført to landsdækkende aktioner
og 10 regionale aktioner i 1. halvår af 2020. Det betyder, at to landsdækkende og 10
regionale aktioner blev aflyst.
Det fremgår af tallene for Arbejdstilsynets tilsyn med social dumping i rapporten, at
antallet af tilsyn med social dumping på danske og udenlandske virksomheder i 1.
halvår 2020 er faldet med knap 17 pct. i forhold til 1. halvår 2019. På samme vis er
Arbejdstilsynets samlede antal arbejdsmiljøafgørelser til udenlandske virksomheder
i 1. halvår af 2020 faldet med knap 25 pct. i forhold til 1. halvår af 2019.
Det vurderes, at udviklingen skyldes, at Arbejdstilsynet i den første del af perioden
med nedlukning kun gennemførte tilsyn på baggrund af alvorlige ulykker og klager.
Under den gradvise genåbning gennemførte Arbejdstilsynet et særligt tilsyn med fo-
kus på smitterisiko i brancher med social dumping.
Skatteministeriet har oplyst, at Skattestyrelsen under nedlukningen bl.a. har fokuse-
ret på at få afsluttet flest mulige af de igangværende opfølgningskontroller (fra tidli-
gere udgående kontroller), herunder få afsluttet større og mere komplicerede kon-
troller og at udsøge og gennemføre relevante skrivebordskontroller. Afrapporterin-
gen viser, at andelen af sager med reguleringer og reguleringsbeløb har været sti-
gende i 1. halvår 2020. Skattestyrelsens fokus under nedlukningen vurderes at have
været en medvirkende årsag hertil, da der fx har været bedre tid til at sagsbehandle
og få afsluttet større sager.
2020
J.nr.
2019 - 5925
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 114: Afrapportering af den fælles myndighedsindsats 1. halvår af 2020, fra beskæftigelsesministeren
Konkret har Skatteministeriet oplyst, at Skattestyrelsens træfprocent var 58 pct. i 1.
halvår 2020. Skattestyrelsen er løbende blevet bedre til at sikre en effektiv kontrol
og målrette kontrolindsatsen mod de virksomheder, hvor der sker brud på skattereg-
lerne.
Dertil har Skatteministeriet oplyst, at det beregnede nettoprovenu
som følge af
Skattestyrelsens kontrol med beskatningsforhold vedrørende udenlandske virksom-
heder/arbejdstagere
i 1. halvår 2020 er på 142 mio. kr. Det samlede beregnede
nettoprovenu som følge af Skattestyrelsens kontrol er godt 1,1, mia. kr. for perioden
2015-1. halvår 2020.
Afslutningsvist vil jeg nævne, at de fælles myndighedsaktioner efter nedlukningen
blev genoptaget den 11. juni 2020. Der har været gennemført det oprindeligt aftalte
antal fælles myndighedsaktioner for 2. halvår af 2020 bortset fra én regional aktion,
der blev aflyst, da den skulle være foregået i en kommune, som var en af de syv
kommuner, der blev ramt af nedlukning i Nordjylland.
Den fælles myndighedsindsats og indsatsen mod social dumping er meget vigtig for
mig, og jeg ser frem til, at vi forhåbentlig for alvor kan se resultaterne af vores poli-
tiske prioritering af indsatsen, når myndighedernes samlede indsats ikke er præget
og berørt af COVID-19
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2