Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2261746_0001.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. mail:
[email protected]
[email protected]
Den 21. september 2020
Sags nr.: 2018-09-0022
Telefonnr.: 4146 2010
E-mail: [email protected]
www.kommissionenomskat.dk
UNDERSØGLKOMIAT
Udtalelse om fremdriften i kommissionens arbejde
Justitsministeriet har ved e-mail af 24. august 2020 anmodet Undersøgelseskommissionen om
SKAT om en udtalelse til brug for en orientering af Folketingets Udvalg for Forretningsordenen
om fremdriften i kommissionens arbejde, herunder i lyset af at kommissionen i foråret 2020 måtte
udsætte afhøringer grundet situationen med COVID-19, ligesom medarbejdere i sekretariatet i
en længere periode har arbejdet hjemmefra.
I den anledning kan kommissionen oplyse følgende om fremdriften i kommissionens arbejde
siden kommissionens udtalelse af 23. august 2019 til Justitsministeriet:
Kommissionen orienterer løbende på sin hjemmeside om undersøgelsen og fremdriften i arbej-
det. Kommissionen har siden den 23. august 2019 offentliggjort Orientering nr. 8-11 samt en
række nyheder, og kommissionen henviser hertil. Orienteringerne og nyhederne er vedlagt denne
udtalelse.
Kommissionen har siden den 23. august 2019 afholdt 10 interne møder.
Kommissionen har over 52 afhøringsdage afhørt 92 personer navnlig til brug for undersøgelserne
vedrørende tillægskommissoriet, og der er i resten af 2020 planlagt afhøring af yderligere 14
personer, herunder de 9 skatteministre i perioden 2010-2017. Kommissionen har vurderet, at det
kan vise sig nødvendigt at afhøre personer, som ikke på nuværende tidspunkt fremgår af planen
for afhøringerne, ligesom det på et senere tidspunkt kan blive nødvendigt at indkalde enkelte
personer på ny med henblik på at stille supplerende spørgsmål. Kommissionens afhøringsplan
findes på hjemmesiden og vedlægges til orientering.
Kommissionen har i medfør af lov om undersøgelseskommissioner § 21, stk. 2, efter anmodning
beskikket bisiddere for 101 personer. Der er beskikket i alt 47 bisiddere. Som det fremgår af
kommissionens nyhed af 3. april 2020, har kommissionen efterfølgende besluttet at afbeskikke
bisiddere for 14 personer. Som det ligeledes fremgår, vil kommissionen løbende, efterhånden
som undersøgelsen skrider frem, vurdere, om der er grundlag for yderligere afbeskikkelser.
Kommissionen har afgivet indstillinger til Justitsministeriet om fastsættelse af salær, acontosalær
og godtgørelse til bisidderne for arbejde udført i 3. og 4. kvartal 2019 samt 1. og 2. kvartal 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Kommissionens arbejde under COVID-19
Som oplyst i Orientering nr. 11 har det været nødvendigt at udsætte kommissionens planlagte
afhøringer i perioden fra den 17. marts til den 27. maj 2020. Kommissionen genoptog afhørin-
gerne den 9. juni 2020. Udsættelsen som følge af COVID-19 medfører, at afhøringerne i stedet
gennemføres i løbet af 2. halvår 2020.
Kommissionen har i den periode, hvor afhøringerne har været udsat som følge af situationen med
COVID-19, fokuseret på at sikre fremdriften i undersøgelsen på andre måder end ved afhøringer
således, at andre dele af undersøgelsen i stedet er blevet fremrykket i tid. Kommissionens med-
arbejdere har omstillet arbejdet for at kunne arbejde hjemmefra, og omstillingen er lykkedes, idet
medarbejderne har haft fuld digital adgang til materiale, it-søgeredskaber og lignende. Det må
dog forventes, at aflysningen af afhøringerne i foråret 2020 vil få betydning for den samlede
varighed af kommissionens undersøgelse.
Fremdriften i materialeudleveringen
Som oplyst i kommissionens orienteringer har kommissionen løbende siden oktober 2017 anmo-
det en række myndigheder, organisationer og private aktører om at udlevere materiale, der em-
nemæssigt er relevant for kommissionens undersøgelser vedrørende hovedkommissoriet og til-
lægskommissoriet, samt fastsat frister herfor.
Fremdriften i materialeudleveringen siden den 23. august 2019 er løbende beskrevet i Orientering
nr. 8-11.
Den indledende materialeudlevering følges op med supplerende anmodninger om udlevering af
nærmere specificeret materiale, redegørelser og møder, ligesom kommissionen forventer at gen-
nemføre selvstændige søgninger direkte i journalsystemer og stikprøvekontroller. Kommissionen
er således i løbende dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om udlevering af konkrete
dokumenter, som undersøgelsen, herunder de igangværende afhøringer, giver anledning til.
Kommissionen har været i dialog med Skattestyrelsen om indholdet af styrelsens materialeleve-
rancer, idet kommissionen var blevet opmærksom på uoverensstemmelser mellem indholdet i det
materiale, Skattestyrelsen havde oplyst at have udleveret til kommissionen, og indholdet af det
materiale, kommissionen faktisk havde modtaget ved materialeudleveringerne fra Skattestyrel-
sen. Der blev i den forbindelse foretaget en omfattende gennemgang og sammenligning af ind-
holdet i det materiale, Skattestyrelsen havde oplyst at have udleveret til kommissionen, med ind-
holdet af det materiale, kommissionen havde modtaget, med henblik på nærmere at identificere
uoverensstemmelserne.
Dialogen er nu afsluttet med vedlagte redegørelser fra Skattestyrelsen, hvori styrelsen har rede-
gjort for, hvordan uoverensstemmelserne må antages at være opstået, og hvilke tiltag styrelsen
har iværksat for fremover at undgå lignende problemstillinger. Skattestyrelsen har sideløbende
med dialogen udleveret det materiale, der manglede i tidligere leverancer. Kommissionen har
haft uddybende spørgsmål til redegørelserne, der er blevet besvaret af Skattestyrelsen.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Kommissionen vurderer på den anførte baggrund, at forløbet ikke på nuværende tidspunkt har
haft konkret betydning for oplysningsgrundlaget, idet kommissionen nu har modtaget det mate-
riale, som det var Skattestyrelsens hensigt at udlevere, efter at styrelsen havde foretaget udsøg-
ninger og relevansvurderinger. Kommissionen har derfor taget redegørelserne til efterretning.
Kommissionens it-redskaber m.v.
Som det fremgår af Orientering nr. 9 og 10, har kommissionen i samråd med Justitsministeriet
den 29. november 2019 godkendt driftsprøven af det avancerede it-søgeredskab, Nuix, som er
indkøbt ved et EU-udbud til brug for kommissionens undersøgelser. Siden ibrugtagningen er
kommissionens materiale blevet indlæst i it-søgeredskabet, og kommissionen arbejder intensivt
med de avancerede søgefunktioner til brug for kommissionens undersøgelse. Som tidligere rede-
gjort for har kommissionen siden marts 2019 i sammenhæng hermed udelukkende modtaget ma-
teriale i elektronisk form.
Med venlig hilsen
Michael Ellehauge
Formand
Vedlagt:
Bilag 1 - Orientering nr. 8-11
Bilag 2 - Kommissionens nyheder
Bilag 3 - Afhøringsplan for perioden september-december 2020
Bilag 4 - Redegørelser om Skattestyrelsens materialeudlevering til UKS
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0004.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Orientering nr. 8 - oktober 2019
Mandag d. 28. oktober 2019
Kontakt, tidligere orienteringer og aktindsigt
Undersøgelseskommissionen om SKAT skal fortsat opfordre personer, som måtte være i besiddelse af relevant viden for
kommissionens undersøgelse, til at rette henvendelse til kommissionen. Der henvises til hjemmesiden her.
Kommissionen offentliggør løbende orienteringer om kommissionens undersøgelse og fremdriften i kommissionens arbejde
samt korte nyheder.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt offentliggjort Orientering nr. 1 - 8.
Orienteringerne og nyhederne kan ses på hjemmesiden.
Offentligheden har vist betydelig interesse for kommissionens arbejde, bl.a. i form af forespørgsler og anmodninger om
aktindsigt. Det følger af undersøgelseskommissionsloven, at kommissionen ikke er omfattet af offentlighedsloven.
Kommissionen videresender derfor som udgangspunkt aktindsigtsanmodninger til den relevante myndighed. Derudover kan
kommissionen henvise til de orienteringer m.v., der allerede er tilgængelige på kommissionens hjemmeside.
Afhøringer vedrørende tillægskommissoriet
Undersøgelseskommissionen om SKAT har efter sommerferien fortsat afhøringerne vedrørende tillægskommissoriet ved
Retten på Frederiksberg. Afhøringerne har i august, september og oktober 2019 i det væsentlige koncentreret sig om SKAT’s
administration af udbytteskatteområdet og skattemyndighedernes øvrige kontrolsystemer. I uge 43 påbegyndte
kommissionen afhøringerne vedrørende skattemyndighedernes ledelsesorganer og øverste ledelse.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt foretaget afhøring af 64 personer, og der er planlagt afhøring af yderligere 39
personer. Enkelte personer har endvidere været indkaldt på ny, fordi deres afhøringer i første omgang ikke kunne afsluttes
inden for den afsatte tid. De planlagte afhøringer vil strække sig frem til den 27. maj 2020.
Planen for afhøringerne kan ses på kommissionens hjemmeside her.
Om den nærmere praktiske gennemførelse af afhøringerne, herunder om offentlighedens adgang til at overvære afhøringerne,
henvises til menupunktet ”Information om Undersøgelseskommissionens afhøringer” under nyheder på kommissionens
hjemmeside her.
Fremdriften i materialeudleveringen
Undersøgelseskommissionen om SKAT har siden oktober 2017 løbende anmodet en række myndigheder og private aktører
om at udlevere materiale, der er relevant for kommissionens undersøgelser som beskrevet i kommissoriet af 3. juli 2017 og
tillægskommissoriet af 9. april 2018 med udvidelsen af 26. oktober 2018.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Kommissionen har siden foråret 2018 været i dialog med de myndigheder, organisationer og private aktører, der er anmodet
om at udlevere materiale, vedrørende relevansvurderingen af det materiale, der er fremfundet.
Den indledende materialeudlevering fra Skatteministeriet, Skattestyrelsen, Statsministeriet og Justitsministeriet vedrørende
hovedkommissoriet og tillægskommissoriet blev afsluttet den 1. juni 2019.
Kommissionen er i løbende dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om udlevering af yderligere konkrete
dokumenter, som undersøgelsen giver anledning til, samt redegørelser efter undersøgelseskommissionslovens §
9, stk. 2.
Kommissionen er endvidere fortsat i dialog med Udenrigsministeriet om udlevering af materiale til tillægskommissoriet og
med KMD, Deloitte, Gartner og Valcon om udlevering af yderligere materiale til hovedkommissoriet.
Kommissionen har over for myndigheder og private aktører, der har leveret materiale til kommissionen, præciseret, at
kommissionen forventer at modtage alt relevant materiale, som vedrører den periode, undersøgelsen angår, og at dette også
omfatter materiale, der er udarbejdet efterfølgende. Det er tillige præciseret, at sådant materiale skal fremsendes løbende til
kommissionen.
Undersøgelseskommissionens it-redskaber m.v.
Som beskrevet i kommissionens nyhed af 9. august 2019 har Justitsministeriet efter gennemførelse af et EUudbud den 5.
august 2019 indgået kontrakt med Avian ApS om levering af et avanceret it-søgeredskab til behandling af det meget
omfangsrige materiale, som kommissionen modtager.
It-søgeredskabet er under implementering i kommissionen og forventes at være klar til drift i løbet af oktober 2019.
Afbeskikkelse af bisiddere, salærer m.v.
Kommissionen har den 21. august 2019 afbeskikket bisidderne for 16 personer, som har afgivet vidneforklaring for
kommissionen. Bisidderne blev afbeskikket, idet kommissionen vurderede, at der ikke længere var grundlag for at antage, at
de pågældende personer ville kunne anses for omfattet af den personkreds, der efter undersøgelseskommissionsloven har ret
til at få beskikket en bisidder.
Som beskrevet i kommissionens Orientering nr. 7 afgiver kommissionen indstilling til justitsministeren om fastsættelse af
salær og godtgørelse til bisidderne.
Kommissionen har den 27. september og den 11. og 18. oktober 2019 afgivet indstilling om fastsættelse af salær, acontosalær
og godtgørelse til 31 bisiddere.
Michael Ellehauge, formand
Undersøgelseskommissionen om SKAT, den 28. oktober 2019
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0006.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Orientering nr. 9 - december 2019
Fredag d. 20. december 2019
Kontakt, tidligere orienteringer og aktindsigt
Undersøgelseskommissionen om SKAT skal fortsat opfordre personer, som måtte være i besiddelse af relevant viden for
kommissionens undersøgelse, til at rette henvendelse til kommissionen. Der henvises til hjemmesiden her.
Kommissionen offentliggør løbende orienteringer om kommissionens undersøgelse og fremdriften i kommissionens arbejde
samt korte nyheder.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt offentliggjort Orientering nr. 1 - 9.
Orienteringerne og nyhederne kan ses på hjemmesiden.
Offentligheden har vist betydelig interesse for kommissionens arbejde, bl.a. i form af forespørgsler og anmodninger om
aktindsigt. Det følger af undersøgelseskommissionsloven, at kommissionen ikke er omfattet af offentlighedsloven.
Kommissionen videresender derfor som udgangspunkt aktindsigtsanmodninger til den relevante myndighed. Derudover kan
kommissionen henvise til de orienteringer m.v., der allerede er tilgængelige på kommissionens hjemmeside.
Arbejdet med hovedkommissoriet
Som beskrevet i kommissionens Orientering nr. 4 skal kommissionen undersøge og redegøre for det samlede
begivenhedsforløb fra 2002 og frem til kommissionens nedsættelse, som knytter sig til
forvaltningen af inddrivelsesområdet og planlægningen, udviklingen, idriftsættelsen og nedlukningen af det digitale
inddrivelsessystem EFI (Et Fælles Inddrivelsessystem),
sammenlægningen af den statslige og kommunale inddrivelsesmyndighed i SKAT og
beslutningsgrundlaget for, implementeringen af og opfølgningen på de generelle effektiviseringstiltag i SKAT.
Som ligeledes beskrevet i kommissionens Orientering nr. 4 er kommissoriet såvel emne- som tidsmæssigt blandt de mest
omfattende kommissorier i nyere tid.
Kommissionen har løbende modtaget et omfattende materiale fra offentlige myndigheder og private aktører i forbindelse med
materialeudleveringen vedrørende hovedkommissoriet. Kommissionen har arbejdet med at undersøge og strukturere
materialet, herunder foretage søgninger i materialet, udarbejde ekstrakt, notater, tidslinjer og organisationsdiagrammer m.v.
Kommissionen har i den forbindelse også arbejdet med at identificere de personer, som kommissionen forventer at skulle
afhøre vedrørende hovedkommissoriet. Dette arbejde er foregået sideløbende med kommissionens fortløbende undersøgelser
og afhøringer vedrørende tillægskommissoriet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Det modtagne materiale vedrørende hovedkommissoriet har et meget betydeligt omfang, og der forestår stadig en mindre del
af den indledende materialeudlevering, ligesom afhøringerne vedrørende tillægskommissoriet som nævnt fortsat pågår. Det
er derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt at oplyse nærmere om, hvornår afhøringerne vedrørende hovedkommissoriet
forventes påbegyndt.
Afhøringer vedrørende tillægskommissoriet
Undersøgelseskommissionen om SKAT har i oktober, november og december 2019 fortsat afhøringerne vedrørende
tillægskommissoriet ved Retten på Frederiksberg, som kommissionen påbegyndte den 5. marts 2019. Som beskrevet i
kommissionens Orientering nr. 8 har afhøringerne siden uge 43 i det væsentlige koncentreret sig om skattemyndighedernes
ledelsesorganer og øverste ledelse. Skattemyndighedernes ledelsesorganer og øverste ledelse vil også være centrale for
kommissionens afhøringer i 2020.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt foretaget afhøring af 78 personer, og der er planlagt afhøring af yderligere 24
personer. Enkelte personer har endvidere været indkaldt på ny, fordi deres afhøringer i første omgang ikke kunne afsluttes
inden for den afsatte tid, ligesom enkelte personer i 2020 vil blive indkaldt på ny til fortsat afhøring. De planlagte afhøringer
vil strække sig frem til den 27. maj 2020.
Planen for afhøringerne kan ses på kommissionens hjemmeside her.
Om den nærmere praktiske gennemførelse af afhøringerne, herunder om offentlighedens adgang til at overvære afhøringerne,
henvises
til menupunktet ”Information om Undersøgelseskommissionens afhøringer” under nyheder på kommissionens
hjemmeside her.
Fremdriften i materialeudleveringen
Undersøgelseskommissionen om SKAT har siden oktober 2017 løbende anmodet en række myndigheder og private aktører
om at udlevere materiale, der er relevant for kommissionens undersøgelser som beskrevet i kommissoriet af 3. juli 2017 og
tillægskommissoriet af 9. april 2018 med udvidelsen af 26. oktober 2018.
Fremdriften i materialeudleveringen er løbende beskrevet i kommissionens tidligere orienteringer.
Den indledende materialeudlevering fra Udenrigsministeriet, der alene er anmodet om at udlevere materiale vedrørende
tillægskommissoriet, blev afsluttet den 20. november 2019.
Kommissionen er fortsat i løbende dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om udlevering af yderligere konkrete
dokumenter, som undersøgelsen giver anledning til, samt redegørelser efter undersøgelseskommissionslovens § 9, stk. 2.
Kommissionen er endvidere fortsat i dialog med KMD, Deloitte, Gartner og Valcon om udlevering af yderligere materiale
vedrørende hovedkommissoriet.
Undersøgelseskommissionens it-redskaber m.v.
Som beskrevet i kommissionens Orientering nr. 8 har Justitsministeriet indgået kontrakt med Avian ApS om levering af et
avanceret it-søgeredskab til behandling af det meget omfangsrige materiale, som kommissionen modtager.
Driftsprøven for it-søgeredskabet blev godkendt af kommissionen i samråd med Justitsministeriet fredag den 29. november
2019, og it-søgeredskabet er nu taget i brug af kommissionen.
Afbeskikkelse af bisiddere, salærer m.v.
Undersøgelseskommissionen vurderer løbende, om der bør ske afbeskikkelse af bisiddere som følge af, at der ikke længere
er grundlag for at antage, at den pågældende person ville kunne anses for omfattet af den personkreds, der efter
undersøgelseskommissionsloven har ret til at få beskikket en bisidder.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Kommissionen har den 15. november 2019 afbeskikket bisidderen for en person, som var indkaldt til at afgive forklaring,
men som tidligere på året blev afvarslet. Bisidderen blev afbeskikket, idet kommissionen vurderede, at der ikke længere var
grundlag for at antage, at den pågældende person ville kunne anses for omfattet af den personkreds, der efter
undersøgelseskommissionsloven har ret til at få beskikket en bisidder.
Som beskrevet i kommissionens Orientering nr. 7 afgiver kommissionen indstilling til justitsministeren om fastsættelse af
salær og godtgørelse til bisidderne.
Kommissionen har løbende afgivet indstillinger om fastsættelse af salær, acontosalær og godtgørelse til bisidderne for arbejde
udført i perioden fra den enkelte bisidders beskikkelse frem til den 30. september 2019.
Michael Ellehauge, formand
Undersøgelseskommissionen om SKAT, den 20. december 2019
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0009.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Orientering nr. 10 - marts 2020
Tirsdag d. 24. marts 2020
Kontakt, tidligere orienteringer og aktindsigt
Undersøgelseskommissionen om SKAT skal fortsat opfordre personer, som måtte være i besiddelse af relevant viden for
kommissionens undersøgelse, til at rette henvendelse til kommissionen. Der henvises til hjemmesiden her.
Kommissionens sekretariat kan som hidtil kontaktes pr. e-mail og telefon som anført på kommissionens hjemmeside.
Tilsvarende gælder, at de enkelte medarbejdere i kommissionens sekretariat ligeledes kan kontaktes pr. telefon og e-mail,
uanset at de som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 for tiden arbejder hjemmefra.
Kommissionen offentliggør løbende orienteringer om kommissionens undersøgelse og fremdriften i kommissionens arbejde
samt korte nyheder.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt offentliggjort Orientering nr. 1 - 10.
Orienteringerne og nyhederne kan ses på hjemmesiden.
Offentligheden har vist betydelig interesse for kommissionens arbejde, bl.a. i form af forespørgsler og anmodninger om
aktindsigt. Det følger af undersøgelseskommissionsloven, at kommissionen ikke er omfattet af offentlighedsloven.
Kommissionen videresender derfor som udgangspunkt aktindsigtsanmodninger til den relevante myndighed. Derudover kan
kommissionen henvise til de orienteringer m.v., der allerede er tilgængelige på kommissionens hjemmeside.
Arbejdet med hovedkommissoriet
Kommissionens arbejde med det meget omfattende materiale, som kommissionen har modtaget fra offentlige og private
aktører vedrørende hovedkommissoriet, er nærmere beskrevet i kommissionens Orientering nr. 9.
Arbejdet koncentrerer sig fortsat om at undersøge og strukturere materialet, herunder foretage søgninger i materialet,
udarbejde ekstrakt, notater, herunder sagsfremstilling, tidslinjer og organisationsdiagrammer m.v. samt identificere de
personer, som kommissionen forventer at skulle afhøre vedrørende hovedkommissoriet. Hvor kommissionens foreløbige
undersøgelser giver anledning til det, vil kommissionen konkret anmode om udlevering af yderligere relevant materiale.
Arbejdet med hovedkommissoriet foregår sideløbende med kommissionens fortløbende undersøgelser og afhøringer
vedrørende tillægskommissoriet.
Som det fremgår nedenfor, er kommissionen ved at gennemføre afhøringer vedrørende tillægskommissoriet, men disse
afhøringer vil blive forsinkede som følge af situationen med hensyn til COVID-19. Det må derfor forventes, at der tillige vil
skulle foretages afhøringer vedrørende tillægskommissoriet i andet halvår af 2020. I lyset heraf er kommissionens mål på
nuværende tidspunkt, at afhøringerne vedrørende hovedkommissoriet påbegyndes så tidligt som muligt i første halvår af
2021. Kommissionen vil senest ca. et halvt år forud for opstarten af afhøringerne informere om afhøringsplanen, herunder
datoerne for afhøringerne. Kommissionen kan dog allerede nu oplyse, at afhøringerne forventes gennemført tirsdage og
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
onsdage i lige uger. Personer, der forventer at deltage som bisidder i afhøringerne vedrørende hovedkommissoriet, kan derfor
med fordel allerede nu reservere tirsdage og onsdage i lige uger i januar - juni og september - december 2021.
Afhøringer vedrørende tillægskommissoriet
Undersøgelseskommissionen om SKAT har i januar, februar og marts 2020 fortsat afhøringerne vedrørende
tillægskommissoriet ved Retten på Frederiksberg, som blev påbegyndt den 5. marts 2019. Som beskrevet i kommissionens
Orientering nr. 9 har afhøringerne i det væsentlige koncentreret sig om skattemyndighedernes ledelsesorganer og øverste
ledelse, hvilket også vil være tilfældet for de resterende afhøringer vedrørende tillægskommissoriet.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt afhørt 87 personer, og der er planlagt afhøring af yderligere 15 personer,
heriblandt de ni skatteministre i perioden 2010-2017. Enkelte personer har været indkaldt til fortsat afhøring, idet afhøringen
af dem i første omgang ikke kunne afsluttes inden for den afsatte tid. Det kan også fremover i enkelte tilfælde blive nødvendigt
at indkalde personer på ny til fortsat afhøring. Kommissionen vurderer endvidere, at det vil kunne vise sig nødvendigt at
afhøre personer, som ikke på nuværende tidspunkt fremgår af planen for afhøringerne, ligesom det vil kunne vise sig
nødvendigt på et senere tidspunkt at indkalde enkelte vidner på ny med henblik på at stille supplerende spørgsmål.
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 er de planlagte afhøringer blevet udsat foreløbigt fire uger. Dette har
indtil videre medført, at de afhøringer, der var berammet til den 17., 18., 31. marts og 1. april 2020, har måttet udskydes.
Kommissionen vil udarbejde en revideret berammelsesplan, når der er udsigt til, at afhøringerne kan genoptages.
Kommissionen vil i den forbindelse tage hensyn til, at de personer, hvis afhøring ikke i første omgang har kunnet afsluttes
inden for den afsatte tid, afhøres som de første, når afhøringerne genoptages. Den reviderede afhøringsplan vil i øvrigt blive
baseret på den samme afhøringsrækkefølge, som fremgår af den tidligere plan for afhøringerne. Da det i lyset af situationen
må forventes, at der tillige vil skulle foretages afhøringer i andet halvår af 2020, har kommissionen reserveret følgende
yderligere dage til mulige afhøringer vedrørende tillægskommissoriet:
Den 1., 2., 15., 29. og 30. september 2020
Den 27. og 28. oktober 2020
Den 10., 11., 24. og 25. november 2020
Den 8. og 9. december 2020
Bisiddere kan derfor med fordel reservere disse yderligere dage.
Den tidligere plan for afhøringerne kan ses på kommissionens hjemmeside her.
Om den nærmere praktiske gennemførelse af afhøringerne, herunder om offentlighedens adgang til at overvære afhøringerne,
henvises til menupunktet ”Information om Undersøgelseskommissionens afhøringer” under nyheder på kommissionens
hjemmeside her. Kommissionen vil i nødvendigt omfang opdatere informationen, når der er udsigt til, at afhøringerne kan
genoptages.
Fremdriften i materialeudleveringen
Undersøgelseskommissionen om SKAT har siden oktober 2017 løbende anmodet en række myndigheder og private aktører
om at udlevere materiale, der er relevant for kommissionens undersøgelser som beskrevet i kommissoriet af 3. juli 2017 og
tillægskommissoriet af 9. april 2018 med udvidelsen af 26. oktober 2018.
Fremdriften i materialeudleveringen er løbende beskrevet i kommissionens tidligere orienteringer.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Kommissionen er fortsat i løbende dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen om udleveringen af materiale, såvel det
nærmere indhold af hidtidige leverancer som udlevering af yderligere dokumenter og redegørelser,
undersøgelseskommissionslovens § 9, stk. 1 og 2.
Kommissionen er endvidere fortsat i dialog med KMD og Deloitte om udlevering af yderligere materiale vedrørende
hovedkommissoriet.
Kommissionen har medio marts 2020 på grundlag af undersøgelserne vedrørende hovedkommissoriet anmodet DXC
Technology Danmark A/S (tidligere CSC Danmark A/S) om at udlevere materiale, der er relevant for kommissionens
undersøgelser.
Undersøgelseskommissionens it-søgeredskaber
Som beskrevet i kommissionens Orientering nr. 9 har kommissionen taget et avanceret it-søgeredskab i brug til behandling
af det meget omfangsrige materiale, der indgår i kommissionens undersøgelse. Siden ibrugtagningen er kommissionens
materiale blevet indlæst i it-søgeredskabet, og kommissionen arbejder intensivt med itsøgeredskabets avancerede
søgefunktioner.
Afbeskikkelse af bisiddere, salærer m.v.
Undersøgelseskommissionen vurderer løbende, om der bør ske yderligere afbeskikkelse af bisiddere som følge af, at der ikke
længere er grundlag for at antage, at den pågældende person vil kunne anses for omfattet af den personkreds, der efter
undersøgelseskommissionsloven har ret til at få beskikket en bisidder. Der henvises herved til Orientering nr. 9, hvori der er
redegjort for kommissionens seneste beslutning om yderligere afbeskikkelse af bisiddere.
Kommissionen har afgivet indstillinger til Justitsministeriet om fastsættelse af salær, acontosalær og godtgørelse til
bisidderne for arbejde udført i 4. kvartal af 2019. Kommissionen forventer, at kommissionens indstillinger til
Justitsministeriet om fastsættelse af salær, acontosalær og godtgørelse til bisidderne for arbejde udført i 1. kvartal af 2020
afgives omkring kvartalets slutning.
Michael Ellehauge, formand
Undersøgelseskommissionen om SKAT, den 24. marts 2020
jf.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0012.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Orientering nr. 11 - juni 2020
Tirsdag d. 23. juni 2020
Kontakt, tidligere orienteringer og aktindsigt
Undersøgelseskommissionen om SKAT skal fortsat opfordre personer, som måtte være i besiddelse af relevant viden for
kommissionens undersøgelse, til at rette henvendelse til kommissionen. Der henvises til hjemmesiden her.
Kommissionen offentliggør løbende orienteringer om kommissionens undersøgelse og fremdriften i kommissionens arbejde
samt korte nyheder.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt offentliggjort Orientering nr. 1 - 11.
Orienteringerne og nyhederne kan ses på hjemmesiden.
Offentligheden har vist betydelig interesse for kommissionens arbejde, bl.a. i form af forespørgsler og anmodninger om
aktindsigt. Det følger af undersøgelseskommissionsloven, at kommissionen ikke er omfattet af offentlighedsloven.
Kommissionen videresender derfor som udgangspunkt aktindsigtsanmodninger til den relevante myndighed. Derudover kan
kommissionen henvise til de orienteringer m.v., der allerede er tilgængelige på kommissionens hjemmeside.
Arbejdet med hovedkommissoriet
Kommissionens arbejde med det meget omfattende materiale, som kommissionen har modtaget fra offentlige og private
aktører vedrørende hovedkommissoriet, er nærmere beskrevet i kommissionens Orientering nr. 9 og 10.
Kommissionen har
parallelt med arbejdet med tillægskommissoriet
arbejdet fokuseret med at forberede afhøringerne til
brug for hovedkommissoriet, herunder med at udarbejde en samlet ekstrakt, en oversigt over personer, der muligt vil blive
indkaldt til at afgive forklaring for kommissionen, organisationsdiagrammer, oversigtsog støttebilag samt et
beretningsorienteret udkast til sagsfremstilling.
Som nærmere beskrevet i kommissionens Orientering nr. 10 er det fortsat kommissionens mål, at afhøringerne til brug for
hovedkommissoriet påbegyndes så tidligt som muligt i første halvår af 2021. Kommissionen vil senest ca. et halvt år forud
for opstarten af afhøringerne informere om afhøringsplanen, herunder datoerne for afhøringerne, der i 2021 forventes
gennemført tirsdage og onsdage i lige uger i marts - juni og september - december.
Arbejdet med tillægskommissoriet
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 har det været nødvendigt at udsætte kommissionens planlagte afhøringer
i perioden fra den 17. marts til den 27. maj 2020. Kommissionen har i forbindelse med genoptagelsen af afhøringerne den 9.
juni 2020 udarbejdet en ny afhøringsplan, som kan ses her. Kommissionen forventer, at afhøringerne til brug for
tillægskommissoriet kan afsluttes ved udgangen af 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Kommissionen har inden genoptagelsen af afhøringerne været i dialog med Retten på Frederiksberg med henblik på
indretning af kommissionens afhøringslokaler m.v., således at afhøringerne gennemføres på en sundhedsmæssigt forsvarlig
måde og i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes retningslinjer og anbefalinger.
Kommissionen har på nuværende tidspunkt afhørt 89 personer. Der er planlagt afhøring af yderligere 15 personer, heriblandt
de ni skatteministre i perioden 2010-2017. Enkelte personer har været indkaldt til fortsat afhøring, idet afhøringen af dem i
første omgang ikke kunne afsluttes inden for den afsatte tid. Kommissionen vurderer, at det vil kunne vise sig nødvendigt at
afhøre personer, som ikke på nuværende tidspunkt fremgår af planen for afhøringerne, ligesom det vil kunne vise sig
nødvendigt på et senere tidspunkt at indkalde enkelte vidner på ny med henblik på at stille yderligere spørgsmål.
Kommissionen har i den periode, hvor afhøringerne har været aflyst grundet myndighedernes tiltag mod COVID19, arbejdet
videre med et beretningsorienteret udkast til sagsfremstilling. Kommissionen har endvidere arbejdet med at forberede de
resterende afhøringer vedrørende tillægskommissoriet og har til brug herfor foretaget en række yderligere undersøgelser af
det modtagne materiale ved brug af kommissionens it-søgeredskaber.
Tilrettelæggelsen af arbejdet under COVID-19
Kommissionen har i den periode, hvor kommissionens afhøringer har været aflyst som følge af myndighedernes tiltag mod
COVID-19, fokuseret på at sikre fremdriften i kommissionens undersøgelse på andre måder end ved afhøringer som beskrevet
ovenfor og således, at andre dele af undersøgelsen i stedet er blevet fremrykket i tid. Det kan dog ikke udelukkes, at
aflysningen af afhøringer som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 vil få betydning for den samlede varighed af
kommissionens undersøgelse.
Kommissionens medarbejdere har som følge af situationen med COVID-19 omstillet arbejdet for at kunne arbejde
hjemmefra. Denne omstilling er i høj grad lykkedes, idet medarbejderne hjemmefra har haft fuld digital adgang til materialet,
it-søgeredskaber og lignende.
Kommissionens medarbejdere har nu igen mulighed for at møde fysisk i kommissionens lokaler.
Fremdriften i materialeudleveringen
Kommissionen har siden oktober 2017 løbende anmodet en række myndigheder og private aktører om at udlevere materiale,
der er relevant for kommissionens undersøgelser som beskrevet i kommissoriet af 3. juli 2017 og tillægskommissoriet af 9.
april 2018 med udvidelsen af 26. oktober 2018.
Fremdriften i materialeudleveringen er løbende beskrevet i kommissionens tidligere orienteringer.
Kommissionen er fortsat i løbende dialog med Skatteministeriet og Skattestyrelsen både om udleveringen af materiale, og
om det nærmere indhold af hidtidige leverancer som udlevering af yderligere dokumenter og redegørelser, jf.
undersøgelseskommissionslovens § 9, stk. 1 og 2.
Kommissionen har modtaget yderligere materiale fra KMD og Deloitte.
Kommissionen er fortsat i dialog med DXC Technology Danmark A/S (tidligere CSC Danmark A/S) om udlevering af
materiale, der er relevant for kommissionens undersøgelser.
Afbeskikkelse af bisiddere
Undersøgelseskommissionen vurderer løbende, om der bør ske afbeskikkelse af bisiddere som følge af, at der ikke længere
er grundlag for at antage, at det pågældende vidne er omfattet af den personkreds, der efter undersøgelseskommissionsloven
har ret til at få beskikket en bisidder. Der henvises herved til Orientering nr. 9, hvori der er redegjort for kommissionens
seneste beslutning om yderligere afbeskikkelse af bisiddere.
Michael Ellehauge, formand
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
Undersøgelseskommissionen om SKAT, den 23. juni 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0015.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
UNDERSØGLKOMIAT
Mødeinvitation til journalister
Torsdag d. 16. januar 2020
Undersøgelseskommissionen om SKAT inviterer journalister, der følger
kommissionens arbejde, til et møde om den praktiske afvikling af afhøringerne i
Retten på Frederiksberg den 21. januar 2020, kl. 08.00.
Tilmelding kan ske til [email protected].
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0016.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Udsættelse af afhøringer - COVID-19
Torsdag d. 12. marts 2020
Senest opdateret den 19. marts 2020
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 er de planlagte afhøringer
udsat foreløbigt fire uger.
Det medfører, at i hvert fald de afhøringer, der er berammet til den 17., 18., 31.
marts og 1. april 2020, aflyses.
Kommissionen vil udarbejde en revideret berammelsesplan, når der er udsigt til, at
afhøringerne kan genoptages.
Kommissionens sekretariat kan kontaktes pr. e-mail og telefon som anført på
kommissionens
hjemmeside www.kommissionenomskat.dk.
Medarbejderne i kommissionens sekretariat arbejder hjemmefra og kan ligeledes
kontaktes pr. telefon og e-mail.
Der henvises vedrørende COVID-19 i øvrigt til den fælles myndighedsside
www.coronasmitte.dk.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0017.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Udsættelse af afhøringer - COVID-19
Onsdag d. 1. april 2020
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 er kommissionens planlagte
afhøringer udsat indtil videre.
Det har medført, at i hvert fald de afhøringsdage, der har været berammet den 17.,
18. og 31. marts samt den 1. og 15. april 2020, er blevet aflyst.
Kommissionen vil udarbejde en revideret berammelsesplan, når der er udsigt til, at
afhøringerne kan genoptages. De dage, der på nuværende tidspunkt er reserveret til
afhøringer, kan ses her.
Medarbejderne i kommissionens sekretariat arbejder hjemmefra og kan kontaktes
pr. e-mail og telefon som anført på kommissionens hjemmeside
www.kommissionenomskat.dk.
Der henvises vedrørende COVID-19 i øvrigt til den fælles myndighedsside
www.coronasmitte.dk.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0018.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Afbeskikkelse af bisiddere
Fredag d. 3. april 2020
Undersøgelseskommissionen har i dag afbeskikket bisiddere for i alt 14 personer,
hvoraf 11 i løbet af 2019 har afgivet vidneforklaring for kommissionen, mens tre er
blevet afvarslet uden at have afgivet forklaring.
Kommissionen har i lyset af de nu foreliggende oplysninger, herunder de
gennemførte vidneafhøringer, vurderet, at der ikke længere er grundlag for at
antage, at de pågældende vil kunne anses for omfattet af den personkreds, der i
henhold til lov om undersøgelseskommissioner § 21, stk. 1 og 2, har ret til at få
beskikket en bisidder.
Undersøgelseskommissionen
vil
løbende,
efterhånden
som kommissionens undersøgelse skrider frem, vurdere, om der er grundlag for
yderligere afbeskikkelser.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0019.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Yderligere udsættelse af afhøringer - COVID19
Tirsdag d. 7. april 2020
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 er kommissionens planlagte afhøringer udsat indtil videre.
Det har medført, at i hvert fald de afhøringsdage, der har været berammet den 17., 18. og 31. marts samt den 1., 15., 28. og
29. april 2020, er blevet aflyst.
Kommissionen vil udarbejde en revideret berammelsesplan, når der er udsigt til, at afhøringerne kan genoptages. De dage,
der på nuværende tidspunkt er reserveret til afhøringer, kan ses her.
Medarbejderne i kommissionens sekretariat arbejder hjemmefra og kan kontaktes pr. e-mail og telefon som anført på
kommissionens hjemmeside www.kommissionenomskat.dk.
Der henvises vedrørende COVID-19 i øvrigt til den fælles myndighedsside www.coronasmitte.dk.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0020.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Yderligere udsættelse af afhøringer - COVID19
Tirsdag d. 5. maj 2020
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 er kommissionens planlagte afhøringer udsat indtil videre.
Det har medført, at i hvert fald de afhøringsdage, der har været berammet den 17., 18. og 31. marts, den 1., 15., 28. og 29.
april samt den 12. og 13. maj 2020, er blevet aflyst.
Kommissionen vil udarbejde en revideret berammelsesplan, når der er udsigt til, at afhøringerne kan genoptages. De dage,
der på nuværende tidspunkt er reserveret til afhøringer, kan ses her.
Medarbejderne i kommissionens sekretariat arbejder hjemmefra og kan kontaktes pr. e-mail og telefon som anført på
kommissionens hjemmeside www.kommissionenomskat.dk.
Der henvises vedrørende COVID-19 i øvrigt til den fælles myndighedsside www.coronasmitte.dk.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0021.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
Genoptagelse af afhøringerne
Torsdag d. 14. maj 2020
Som følge af myndighedernes tiltag mod COVID-19 har det været nødvendigt at udsætte kommissionens planlagte afhøringer
siden den 17. marts 2020 indtil videre, og afhøringerne til og med de planlagte afhøringer den 26. og 27. maj 2020 er derfor
blevet aflyst.
Af den politiske aftale ”Aftale om plan for genåbning af Danmark” (www.regeringen.dk) fremgår bl.a., at der under fase 3
af genåbningen vil kunne gennemføres en række initiativer, hvori indgår initiativet ”Offentlig sektor der er særligt udsat for
”sagspukler””. Endvidere fremgår det, at såfremt udviklingen er
mere gunstig end ventet, og de matematiske modeller viser
plads til en større genåbning i fase 3, vil en øget fysisk tilstedeværelse på offentlige arbejdspladser kunne overvejes.
Kommissionens planlagte afhøringer, der i marts 2020 blev udsat indtil videre, angår kommissionens undersøgelse af
udbytteskatteområdet (tillægskommissoriet), og der udestår som følge af udsættelsen en længere afhøringsrække vedrørende
denne del af kommissionens undersøgelse. Kommissionen vil først, når disse afhøringer er afsluttet, kunne påbegynde
afhøringerne vedrørende inddrivelsesområdet og de generelle effektiviseringstiltag i SKAT (hovedkommissoriet). Også disse
afhøringer forventes at være af længere varighed. Af kommissionens kommissorium pkt. 10 fremgår, at kommissionen bør
tilrettelægge sit arbejde, således at den kan afgive beretning hurtigst muligt. Det er af væsentlig betydning for kommissionens
fremdrift, at afhøringerne snarest muligt genoptages.
På denne baggrund og i lyset af indholdet af den politiske aftale er det kommissionens forventning, at afhøringerne
hvis
forudsætningerne ikke ændres
vil blive genoptaget med virkning fra de planlagte afhøringer den 9. og 10. juni 2020, ligesom
kommissionen vil overveje at øge den fysiske tilstedeværelse i kommissionens sekretariat under iagttagelse af de gældende
sundhedsmæssige anbefalinger for tilstedeværelse på arbejdspladser.
Kommissionen vil i overensstemmelse hermed udarbejde en revideret berammelsesplan for de resterende afhøringer
vedrørende tillægskommissoriet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0022.png
UNDERSØGELSESKOMMISSIONEN OM SKAT
BERAMMELSESPLAN VEDRØRENDE TILLÆGSKOMMISSORIET
Opmærksomheden henledes på, at der løbende kan forekomme ændringer i berammelsesplanen.
Afhøringerne foretages kl. 9-15 med frokostpause kl. 12-13.
< Se tidligere afhøringer fra 5. marts 2019 til 10. juni 2020
Skattemyndighedernes ledelsesorganer og øverste ledelse
1. september 2020
Afhøring af:
Birgitte Christensen
Bisidder:
Advokat René Offersen
2. september 2020
Afhøring af:
Jesper Skovhus Poulsen
Bisidder:
Advokat Stine Gry Johannessen
15. september 2020
Afhøring af:
Jesper Rønnow Simonsen
Bisidder:
Advokat Jakob Lund Poulsen
29. september 2020
Afhøring af:
Andreas Berggreen
Bisidder:
Advokat Hanne Rahbæk
30. september 2020
Afhøring af:
Helene Skovsted
Steffen Normann Hansen
Merete Agergaard
Bisidder:
Advokat Karen-Margrethe Schebye
Advokat Torben Koch
Advokat Martin Cumberland
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0023.png
27. oktober 2020
Afhøring af:
Peter Loft
Bisidder:
Advokat Lars Svenning Andersen
28. oktober 2020
Afhøring af:
Jens Brøchner
Bisidder:
Advokat Lars Kjeldsen
10. november 2020
Afhøring af:
Reserveret til afhøringer
Bisidder:
Skatteministre
11. november 2020
Afhøring af:
Kristian Jensen
Troels Lund Poulsen
Peter Christensen
Bisidder:
Advokat Nicolai Mallet
Advokat Karoly Laszlo Németh
Advokat René Offersen
24. november 2020
Afhøring af:
Thor Möger Pedersen
Holger K. Nielsen
Jonas Dahl
Bisidder:
Advokat Pernille Backhausen
Advokat Arvid Andersen
Advokat Christian Ditlev Hindkjær
25. november 2020
Afhøring af:
Morten Østergaard
Benny Engelbrecht
Bisidder:
Advokat Mads B. Skelbæk-Knudsen
Advokat Knud Ravn Meden
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0024.png
8. december 2020
Afhøring af:
Karsten Lauritzen
Bisidder:
Advokat Mette Vestergaard Huss
9. december 2020
Afhøring af:
Reserveret til afhøringer
Bisidder:
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0025.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Jura
Copenhagen Towers 1
Hannemanns Allé 25
2300 København S
Telefon 72 22 18 18
Skat.dk
Undersøgelseskommissionen om SKAT
Att.: Formand Michael Ellehauge
Ceresbyen 68B, 1. sal
8000 Aarhus C
19. februar 2020
J. nr.
19-0126239
Opfølgning på Skattestyrelsens levering af materiale vedr. Under-
søgelseskommissionen om SKATs anmodning nr. 10 om et nær-
mere angivet materiale vedr. tillægskommissoriet
Undersøgelseskommissionen om SKAT anmodede den 21. juni 2019 Skatte-
styrelsen om et nærmere angivet materiale vedr. tillægskommissoriet.
Den 2. juli 2019 udleverede Skattestyrelsen materiale vedrørende anmodnin-
gens pkt. 1-4 (i undersøgelseskommissionens systematik benævnt leverance
nr. 53). Ved samme lejlighed informerede Skattestyrelsen om, at fremfinding
af materiale til opfyldelse af anmodningens pkt. 5 krævede en større undersø-
gelse, herunder medvirken af fagområdet Økonomi, hvorfor dette materiale
ville blive eftersendt hurtigst muligt.
Skattestyrelsen er desværre først ultimo januar 2020 blevet opmærksom på, at
der udestår levering af materiale vedr. anmodningens pkt. 5. Da det er nødven-
digt at foretage supplerende udsøgninger af materiale, forventer Skattestyrel-
sen at kunne udlevere det resterende materiale til undersøgelseskommissionen
tidligst ultimo februar 2020. Skattestyrelsen orienterede undersøgelseskom-
missionen herom pr. mail den 7. februar 2020.
Skattestyrelsen beklager meget forløbet omkring besvarelsen af undersøgel-
seskommissionens anmodning.
Skattestyrelsen har i forlængelse heraf fundet anledning til at iværksætte en
kontrol af, om der skulle være lignende udeståender i relation til undersøgel-
seskommissionens øvrige anmodninger samt Skattestyrelsens materialeudleve-
ring generelt. En kontrol af samtlige anmodninger og udleveringer viser, at der
ikke er sådanne udeståender. Herudover har Skattestyrelsen iværksat tiltag for
at sikre, at en lignende fejl ikke kan opstå igen, bl.a. ved en styrket opfølg-
ningsproces i forhold til indhentning af materialebidrag internt i styrelsen.
.
Fremsendelse af materiale til Undersøgelseskommissionen om SKAT
Side 1 / 2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0026.png
Venlig hilsen
Peter Vogelsang
Kontorchef
Direkte telefon 72373663
Fremsendelse af materiale til Undersøgelseskommissionen om SKAT
Side 2 / 2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0027.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Jura
Copenhagen Towers 1
Hannemanns Allé 25
2300 København S
Telefon 72 22 18 18
Skat.dk
Undersøgelseskommissionen om SKAT
Att.: Formand Michael Ellehauge
Ceresbyen 68B, 1. sal
8000 Aarhus C
14. august 2020
J. nr.
18-1355661
Redegørelse til Undersøgelseskommissionen om SKAT om Skatte-
styrelsens materialeudlevering
Undersøgelseskommissionen har ved mail af 20. februar 2020 anmodet Skattesty-
relsen om en
”redegørelse for hvorfor ikke alle filer i SKTSTs
opgørelse er leveret
i første omgang, herunder årsagen til de manglende og ekstra filer i leveran-
cerne.”
Anmodningen skal ses i sammenhæng med den dialog om og gennemgang af
Skattestyrelsens materialeudleveringer, som er gennemført i 2020.
1. Grundlaget for Skattestyrelsens besvarelse af undersøgelseskommissio-
nens spørgsmål
1.1 Baggrund
Undersøgelseskommissionen anmodede ved brev af 11. oktober 2017 SKAT (nu
Skatteforvaltningen) om
”at fremsende kopi af alt materiale, der kan være rele-
vant for kommissionens undersøgelse, som den er beskrevet i kommissoriet.”
Denne materialebestilling er den 20. april 2018 og 29. oktober 2018 suppleret med
lignende bestillinger vedrørende Undersøgelseskommissionens tillægskommisso-
rium. Herudover har Undersøgelseskommissionen løbende sendt bestillinger på
nærmere angivet materiale, begyndende med tillægsbestilling nr. 1 af 19. februar
2019, ligesom der er anmodet om en række redegørelser i medfør af lov om under-
søgelseskommissioner § 9, stk. 2., som også har inkluderet fremsendelse af sup-
plerende materiale.
Skattestyrelsens materialeudlevering er sket i form af en lang række delleverancer,
begyndende med første materialeudlevering den 20. december 2017. Til og med
den 16. januar 2020 har Skattestyrelsen fremsendt i alt 70 delleverancer af materi-
ale til Undersøgelseskommissionen. Det er en gennemgang af disse 70 delleveran-
cer, som ligger til grund for Skattestyrelsens besvarelse af Undersøgelseskommis-
sionens spørgsmål.
Side 1 / 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0028.png
1.2 Overblik
Der kan ved en gennemgang af Skattestyrelsen delleverancer for perioden 20. de-
cember 2017 til og med 16. januar 2020 (i alt 70) konstateres indholdsmæssige
differencer af forskellig karakter i 29 ud af de 70 delleverancer. Disse differencer
behandles nærmere i det følgende.
2. Opgørelser over og sammenligning af de enkelte leverancers indhold
I forbindelse med gennemgangen af Skattestyrelsens delleverancer, med henblik
på at identificere eventuelt manglende materiale samt mulige årsager hertil, har
Undersøgelseskommissionen og Skattestyrelsen aftalt at udarbejde logfiler over de
enkelte delleverancer med henblik på sammenligning af indholdet. Undersøgelses-
kommissionen og Skattestyrelsen har i den forbindelse desuden aftalt at benytte
samme IT-værktøj til denne opgave. Dog er det af praktiske grunde aftalt ikke at
benytte sammenligning af logfiler som metode, for så vidt angår de omfangsmæs-
sigt største delleverancer (delleverancer med mere end 40.000 filer), jf. nedenfor.
I en række tilfælde har det vist sig vanskeligt for Skattestyrelsen at identificere
indholdet af de specifikke delleverancer og dermed udarbejde præcise logfiler over
det udleverede materiale. Dette gælder, hvor Skattestyrelsens kopi af det udleve-
rede materiale alene er gemt i en tematisk struktur og ikke i en tilsvarende krono-
logisk. I disse tilfælde har Skattestyrelsen forsøgt at rekonstruere de enkelte delle-
verancer baseret på fremsendelsesbreve, overbliksnotater, mv., men de udarbej-
dede logfiler er behæftet med usikkerhed.
Der er gennemført sammenligninger af Undersøgelseskommissionens og Skatte-
styrelsens logfiler for alle delleverancer med under 40.000 filer. Sammenlignin-
gerne viser forskelle i en række af delleverancerne. Forskellene går begge veje -
dvs. der er både tilfælde, hvor undersøgelseskommissionen angiver at have modta-
get flere filer, end Skattestyrelsen angiver at have udleveret, og omvendt.
Indholdsmæssigt er forskellene af forskellig karakter:
For to delleverancer gælder, at der er forskelle i det opgjorte filformat, dvs.
at der indholdsmæssigt er overensstemmelse, men forskel på filernes for-
mat (tekstfil vs. mailformat eller html-fil vs. pdf-format).
For de 27 delleverancer, der er oversendt via krypteret mail gælder, at der
er forskelle i antal opgjorte filer, fordi der i Undersøgelseskommissionens
version indgår systemfiler, som genereres i forbindelse med selve oversen-
delsen via krypteret mail.
Ovenstående indholdsmæssige forskelle har Undersøgelseskommissionen anmodet
Skattestyrelsen om at løse på adækvat vis, baseret på en konkret vurdering af hver
enkelt delleverance. I forbindelse hermed er fem delleverancer genfremsendt i de-
res helhed, ligesom Skattestyrelsen i 14 tilfælde har fremsendt enkelte supplerende
filer. Dette materiale er fremsendt til Undersøgelseskommissionen hhv. den 18. fe-
bruar 2020 og 12. juni 2020.
Side 2 / 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0029.png
For så vidt angår de omfangsmæssigt største delleverancer, dvs. delleverancer in-
deholdende mere end 40.000 filer (i alt 12), har Undersøgelseskommissionen og
Skattestyrelsen aftalt en anden fremgangsmåde. Undersøgelseskommissionen har
udarbejdet kopier af de delleverancer, som Skattestyrelsen tidligere har fremsendt,
med henblik på en sammenligning med Skattestyrelsens egne kopier. Skattestyrel-
sens sammenligning viser, at der samlet set er 13 filer i de største leverancer, som
ikke ses udleveret til Undersøgelseskommissionen, jf. nedenfor pkt. 3.6. Skattesty-
relsen har eftersendt disse filer til Undersøgelseskommissionen den 11. august
2020. Herudover er der identificeret en række udfordringer med en specifik delle-
verance, jf. nedenfor pkt. 4.
3. Mulige årsagsforklaringer på forskelle i delleverancerne
I forbindelse med udarbejdelsen af nærværende redegørelse har Skattestyrelsen
anmodet Udviklings- og Forenklingsstyrelsen om bistand til at vurdere mulige for-
klaringer på manglende og ekstra filer i Skattestyrelsens materialeleverancer.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har oplyst, at der er en række mulige forkla-
ringer:
3.1 Tekniske udfordringer ved overførsel af det endelige materiale til elektro-
nisk medie
Det relevansvurderede materiale er som sidste trin i udleveringsprocessen overført
til et elektronisk medie (USB-nøgle eller harddisk), som herefter er udleveret til
Undersøgelseskommissionen. Det kan ikke afvises, at selve processen med at
overføre materialet til det pågældende elektroniske medie kan have resulteret i, at
enkelte filer ikke er medtaget grundet en teknisk fejl.
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har i den forbindelse oplyst, at der er en sær-
lig udfordring i forhold til de ofte meget lange filnavne, når materialet overføres til
et elektronisk medie. På de fleste elektroniske medier er der en begrænsning på
256 karakterer for filnavne (incl. ”stien” til filen), og det kan ikke afvises, at der er
enkelte tilfælde, hvor filer med filnavne på mere end 256 karakterer ikke er over-
ført korrekt. Typisk vil der komme en fejlmeddelelse, når det forsøges at overføre
en fil, hvis navn er for langt, men det kan ifølge Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen ikke garanteres med absolut sikkerhed.
3.2 Generering af yderligere filer ved overførsel via BlueWhale
Ved udlevering af elektronisk materiale med brug af BlueWhale (krypteret mail),
hvilket Skattestyrelsen navnlig har benyttet ved de mindre delleverancer, genererer
BlueWhale en række tillægsfiler i forbindelse med selve afsendelsen og modtagel-
sen af den krypterede mail. Dette medfører således i sig selv en forskel i antal
fremsendte og modtagne filer.
3.3 Forskelle i antal filer relateret til særlige filformater
Skattestyrelsen har konstateret forskelle i antal filer relaterende til to særlige filfor-
mater:
Side 3 / 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0030.png
For det første såkaldte ”thumbs-filer”, som i en række tilfælde ikke frem-
går af Undersøgelseskommissionens kopi af delleverancerne. Disse filer
genereres automatisk af Windows for at medvirke til en hurtigere visning
af indholdet i en mappe med mange filer. Thumbs-filerne er i sig selv uden
indhold.
For det andet en række mails gemt i et særligt format (.eml), som i to til-
fælde ikke fremgår af Undersøgelseskommissionens kopi af delleveran-
cerne. Disse i alt 13 mails er eftersendt til undersøgelseskommissionen den
11. august 2020.
Der er tale om dokumenter gemt i et ældre filformat til brug for mails. Da
dette filformat ikke længere benyttes, kan der i særlige tilfælde opstå ud-
fordringer med kopiering af filer i dette format til et elektronisk medie (fx
en harddisk eller en USB-nøgle).
4. Særligt om Skattestyrelsens delleverancer 52 og 52a
Skattestyrelsen har konstateret specifikke udfordringer i relation til delleveran-
cerne 52 og 52a, som er genfremsendelser af delleverance 26.
Skattestyrelsens delleverance 26 af 3. december 2018 blev trukket tilbage den 6.
februar 2019 med henvisning til Skattestyrelsens civilretlige tiltag i udbyttesagen,
og i stedet fremsendte Skattestyrelsen en ny udgave af denne delleverance (be-
nævnt delleverance 52) den 21. juni 2019, inkl. en redegørelse for ændringerne i
indholdet.
På baggrund af en henvendelse fra Undersøgelseskommissionen blev delleverance
52 efterfølgende også genfremsendt (den 11. december 2019) i form af delleve-
rance 52a.
Skattestyrelsens gennemgang af delleverance 52 og 52a viser, at der er mangler i
forhold til det materiale, som burde være udleveret til undersøgelseskommissionen
i forbindelse med genfremsendelsen den 21. juni 2019. Konkret drejer det sig om
en række filer, som er trukket tilbage grundet en fejl i dateringen i Skattestyrelsens
journalsystem, samt en række filer, hvor Skattestyrelsen ikke med absolut sikker-
hed kan garantere, at der er tale om dubletter.
Henset til ovenstående finder Skattestyrelsen det mest korrekt hurtigst muligt at
fremsende det manglende materiale som en supplerende leverance. Det bemærkes
i den forbindelse, at der
ikke
dermed fremsendes nyt materiale, som undersøgel-
seskommissionen ikke tidligere har modtaget som en del af den slettede leverance
26.
Side 4 / 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0031.png
5. Skattestyrelsens materialeudlevering nu og fremadrettet
I forlængelse af Skattestyrelsens dialog med Undersøgelseskommissionen om ma-
terialeudleveringen har Skattestyrelsen implementeret følgende tiltag:
Førend materiale udleveres, gennemfører Skattestyrelsen en kvalitetssik-
ring på dokumentniveau, så det sikres, at alt materiale er medtaget. Denne
kontrol på dokumentniveau gennemføres uanset materialets omfang. Skat-
testyrelsen skal beklage, at denne kvalitetssikring ikke tidligere har fundet
sted i fornødent omfang.
For alle materialeudleveringer oplyses det antal filer, der oversendes. Hvis
materialet fremsendes pr. mail (BlueWhale), vil denne information fremgå
af selve mailen. Hvis materialet udleveres via et elektronisk medie (f.eks.
harddisk), vil informationen fremgå af et følgebrev.
Skattestyrelsen står naturligvis til rådighed for en fortsat dialog om materialeudle-
vering.
Venlig hilsen
Karin Degnboel Thostrup
Fagdirektør Jura
Side 5 / 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0032.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Jura
Copenhagen Towers 1
Hannemanns Allé 25
2300 København S
Telefon 72 22 18 18
Skat.dk
Undersøgelseskommissionen om SKAT
Att.: Formand Michael Ellehauge
Ceresbyen 68B, 1. sal
8000 Aarhus C
11. september 2020
J. nr.
18-1355661
Uddybende redegørelse til Undersøgelseskommissionen om SKAT
om Skattestyrelsens materialeudlevering
Undersøgelseskommissionen har ved mail af 20. februar 2020 anmodet Skattesty-
relsen om en
”redegørelse for hvorfor ikke alle filer i SKTSTs
opgørelse er leveret
i første omgang, herunder årsagen til de manglende og ekstra filer i leveran-
cerne.”
Skattestyrelsen sendte den ønskede redegørelse til undersøgelseskommissionen
den 14. august 2020. I forlængelse heraf anmodede undersøgelseskommissionen
den 8. september 2020 Skattestyrelsen om en uddybende redegørelse for så vidt
angår en række specifikke delleverancer.
1. Vedrørende delleverancerne 52, 52a og 52b
Udgangspunktet for Skattestyrelsens delleverancer 52, 52a og 52b er Skattestyrel-
sens oprindelige delleverance af 3. december 2018 (benævnt nr. 26).
Delleverance 52 blev fremsendt af Skattestyrelsen den 21. juni 2019 som erstat-
ning for delleverance 26, som Skattestyrelsen trak tilbage ved brev af 6. februar
2019.
Delleverance 52 består således overordnet set af det materiale, der blev fremsendt
den 3. december 2018 bortset fra det materiale, som Skattestyrelsen efter aftale
med undersøgelseskommissionen trak tilbage. Det er Skattestyrelsens vurdering, at
der ved denne genfremsendelse grundet en teknisk fejl blev udeladt relevant mate-
riale, herunder væsentlige dele af undermappen benævnt ”16
- Udtræk - Udbytte -
Tillægsperiode - tidligere udtræk - nye grønne sager (påny)”.
Efter dialog med undersøgelseskommissionen fremsendte Skattestyrelsen den 11.
december 2019 en ny udgave af delleverance 52 (benævnt 52a). I denne leverance
indgår bl.a. de filer i ovenfor nævnte undermappe 16 (i alt 11.143), som ved en fejl
ikke indgik i delleverance 52. Beklageligvis er der opstået andre fejl ved udarbej-
delsen af delleverance 52a, hvorfor delleverance 52 og 52a samlet set ikke har væ-
Side 1 / 2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Om fremdriften i Undersøgelseskommissionen om SKAT's arbejde.
2261746_0033.png
ret fyldestgørende. Dette har medført, at Skattestyrelsen den 18. august 2020 frem-
sendte en række supplerende filer som delleverance 52b, således at alt relevant
materiale nu er genfremsendt.
Som anført i Skattestyrelsens redegørelse af 14. august 2020 har styrelsen anmodet
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen om bistand til at identificere og forklare mu-
lige årsager til differencerne mellem de to delleverancer. Som det fremgår, har Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen oplyst, at det kan skyldes fejl ved download af
filer fra ftp-serveren, fejl ved overførsel af det endelige materiale til elektronisk
medie samt forskelle i antal filer relateret til særlige filformater. Skattestyrelsen
kan ikke afvise, at der også kan være sket menneskelige fejl i forbindelse med ud-
arbejdelsen af de to delleverancer.
2. Vedrørende delleverance 53a
Skattestyrelsens delleverance 53a af 25. februar 2020 supplerer Skattestyrelsens
delleverance 53 af 2. juli 2019. Som det fremgår af følgebrevet til delleverance
53a skyldes eftersendelsen af materiale, at det for at opfylde undersøgelseskom-
missionens oprindelige anmodning var nødvendigt for Skattestyrelsen at gennem-
føre yderligere undersøgelser. Disse undersøgelser blev beklageligvis forsinket,
hvorfor Skattestyrelsen først den 25. februar 2020 kunne fremsende det ønskede
materiale.
Skattestyrelsen har ikke ladet ovenstående indgå i redegørelsen om materialeudle-
vering af 14. august 2020, idet der er tale om en særlig problemstilling vedrørende
opfyldelsen af en specifik tillægsbestilling fra undersøgelseskommissionen og ikke
om en problemstilling relateret til Skattestyrelsens materialeudlevering i alminde-
lighed.
Skattestyrelsen står naturligvis til rådighed for en fortsat dialog om materialeudle-
vering.
Venlig hilsen
Karin Degnboel Thostrup
Fagdirektør Jura
Side 2 / 2