Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 109
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast 21. januar 2021
J.nr. 2020-9652
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og lov om spil
(Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til
oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-
støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten)
Nye elementer til forslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som ændret bl.a. ved § 5 i
lov nr. 1420 af 17. december 2019 og § 2 i lov nr. 1421 af 17. december 2019 og senest ved § 2 i
lov nr. 2219 af 29. december 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 7
indsættes som
nr. 35:
»
35) Beløb, der er modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, og som er tilbage-
betalt senest 3 år efter modtagelsen.
«
2.
[…]
3.
[…]
4.
I
§ 30
indsættes som
stk. 7:
»
Stk. 7.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke værdien af test for covid-19,
test for antistoffer for covid-19 og personlige værnemidler, der har til formål at begrænse sprednin-
gen af smitte med covid-19, når test og værnemidler modtages som led i et ansættelsesforhold eller
som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som led i virket som medlem af el-
ler medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer, her-
under Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser. Skattefriheden efter 1. pkt. omfatter test af
personen selv og dennes husstand for covid-19 og test for antistoffer for covid-19 og personlige
værnemidler, der har til formål at begrænse spredningen af smitte med covid-19, til personen selv
og dennes husstand.
«
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
§2
[…]
§3
Stk. 1.
[…]
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, har virkning for beløb, der er modtaget den 11. marts 2020 eller senere.
Stk. 3.
§ 1, nr. 4, har virkning fra og med indkomståret 2021.
Stk. 4.
[…]
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets formål og baggrund
2. Lovforslagets indhold
[…]
2.3. Skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige værnemidler
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Skattefritagelse af covid-19-støtte som tilbagebetales
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
[…]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
[…]
3.1.3. Skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige værnemidler
3.1.4. Skattefritagelse af covid-19-støtte som tilbagebetales
[…]
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets formål og baggrund
[…]
Ud over udmøntning af de ovenfor nævnte elementer fra aftalen om finansloven for 2021 foreslås
det i lyset af den helt særlige situation som følge af den aktuelle covid-19-pandemi at skattefritage
arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige værnemidler, der har til formål begrænse sprednin-
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
gen af smitte med covid-19. Skattefritagelsen foreslås at omfatte arbejdsgiverbetalte test og person-
lige værnemidler til den ansatte m.fl. selv og den ansatte m.fl.s husstand. Formålet med skattefrita-
gelsen er at understøtte tiltag, som kan begrænse spredningen af smitte med covid-19 i det danske
samfund samtidig med, at aktiviteten i samfundet opretholdes i størst muligt omfang.
Det foreslås endvidere at skattefritage beløb, der er modtaget i henhold til en hjælpepakke som
følge af covid-19, og som tilbagebetales senest 3 år efter modtagelsen. Beløb, der modtages i hen-
hold til en hjælpepakke som følge af covid-19, er skattepligtig indkomst for de virksomheder og
personer, der modtager beløbet. I nogle tilfælde vælger den skattepligtige frivilligt at tilbagebetale
det modtagne beløb, selv om den skattepligtige ikke er forpligtet til at betale beløbet tilbage. Imid-
lertid vil det modtagne beløb være skattepligtigt, når der er erhvervet endelig ret til beløbet, selv om
beløbet efterfølgende tilbagebetales. Tilbagebetalingen vil heller ikke være fradragsberettiget. Den
skattepligtige kan derfor stå med en skatteregning, selv om beløbet er blevet tilbagebetalt. Med for-
slaget vil et beløb, der er modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, være skatte-
frit, når den skattepligtige tilbagebetaler beløbet senest 3 år fra modtagelsen. Hvis kun en del af
støtten tilbagebetales, vil der efter forslaget være skattefrihed for den del af støtten, som er tilbage-
betalt.
2. Lovforslagets indhold
[…]
2.3. Skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige værnemidler
2.3.1. Gældende ret
Det skattemæssige udgangspunkt efter statsskattelovens § 4 og ligningslovens § 16 er, at enhver
form for aflønning
uanset om det sker i form af kontanter eller naturalier
er skattepligtig for den
ansatte. Det gælder også for arbejdsgiverbetalte test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og
personlige værnemidler, der har til formål at begrænse spredningen med smitte med covid-19, f.eks.
mundbind og visirer. Det samme gør sig gældende for personer, der modtager goderne som led i en
aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som led i virket som medlem af eller medhjælp
for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer, herunder Folketin-
get, regionsråd og kommunalbestyrelser.
Der gælder ikke særlige regler om skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte test for sygdomme eller
arbejdsgiverbetalte personlige værnemidler til beskyttelse mod smitte fra sygdomme.
I ligningslovens § 30 er der fastsat skattefritagelse af ydelser, som afholdes af arbejdsgiveren m.fl.
til behandling af ansatte m.fl.s misbrug af medicin, alkohol eller andre rusmidler eller til rygeafvæn-
ning, når nærmere fastsatte betingelser er opfyldt. Skattefritagelsen gælder også for personer, der
modtager goderne som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som led i virket
som medlem af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollek-
tive organer, herunder Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser.
Der gælder endvidere en række generelt gældende undtagelser til den ovenfor nævnte skattepligt.
Hvis test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 eller benyttelse af personlige værnemidler,
der har til formål at begrænse spredningen med smitte med covid-19, er arbejdsmæssigt begrundet,
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
vil det ikke være skattepligtigt for ansatte m.fl., at arbejdsgivere m.fl. afholder udgiften. Dette om-
fatter kun test af den ansatte m.fl. selv for covid-19 og for antistoffer for covid-19 og personlige
værnemidler til den ansatte m.fl. selv.
Stilles test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og/eller personlige værnemidler til rådighed
på arbejdspladsen, kan det endvidere være omfattet af den såkaldte personaleplejefritagelse, hvis det
kun er til rådighed på arbejdspladsen og for alle medarbejdere, og det ikke har en væsentlig økono-
misk værdi.
Arbejdsgiverbetalte personlige værnemidler til nøglemedarbejdere kan endvidere være omfattet af
bagatelgrænsen for arbejdsrelaterede personalegoder på 6.500 kr. pr. år (2021). Dette omfatter kun
personlige værnemidler til den ansatte m.fl. selv. Der vil i så fald ikke ske beskatning, hvis værdien
heraf sammen med andre arbejdsrelaterede personalegoder ikke overstiger beløbsgrænsen på 6.500
kr. pr. år (2021).
Endeligt kan test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og personlige værnemidler, som ikke
er skattefrie efter ovenstående regler, være omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder
på 1.200 kr. pr. år (2021). Dette omfatter også test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og
personlige værnemidler, som den ansatte m.fl. får vederlagsfrit af arbejdsgiveren m.fl., men som
benyttes af andre, f.eks. den ansatte m.fl.s husstand.
Når test for covid-19 og/eller test for antistoffer for covid-19 og/eller personlige værnemidler er
omfattet af den lille bagatelgrænse for mindre personalegoder, er de skattefri, hvis værdien heraf
sammenlagt med eventuelle andre mindre personalegoder, som den ansatte m.fl. får i årets løb fra
en eller flere arbejdsgivere m.fl., ikke overstiger 1.200 kr. pr. år (2021).
2.3.2. Den foreslåede ordning
Målet i den danske håndtering af covid-19 er at holde aktiviteten i alle dele af samfundet så høj som
muligt og samtidig holde smitten nede. Regeringen ønsker at understøtte tiltag, som kan inddæmme
og afbøde spredningen af covid-19 i det danske samfund.
Regeringen vil derfor i lyset af den helt særlige situation, som covid-19-pandemien udgør, sikre, at
ansatte m.fl. ikke bliver beskattet, når de får test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og
personlige værnemidler af deres arbejdsgivere m.fl. Herved ønsker regeringen at understøtte, at ar-
bejdsgivere m.fl. bidrager til at begrænse spredningen af smitte med covid-19 ved at tilbyde test og
værnemidler til deres ansatte m.fl..
Det foreslås således at skattefritage arbejdsgiverbetalte test for covid-19, test for antistoffer for co-
vid-19 og personlige værnemidler.
Skattefritagelsen foreslås at omfatte arbejdsgiverbetalte test og personlige værnemidler til den an-
satte selv og den ansattes husstand. Skattefritagelsen foreslås endvidere også at gælde for personer,
der modtager test og personlige værnemidler til dem selv og/eller deres husstand i forbindelse med
personligt arbejde i øvrigt, og for personer, der modtager test og personlige værnemidler til dem
selv og/eller deres husstand, i forbindelse med deres hverv som medlem af eller medhjælp for besty-
relser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer, herunder Folketinget, regi-
onsråd og kommunalbestyrelser.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
2.4. Skattefritagelse af covid-19-støtte som tilbagebetales
2.4.1. Gældende ret
Beløb, der modtages i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, er som udgangspunkt skat-
tepligtig indkomst for modtageren. Skattepligten indtræder på det tidspunkt, hvor modtageren er-
hverver endelig ret til beløbet. Det gælder eksempelvis beløb, som det offentlige udbetaler til virk-
somheder som lønkompensation eller som kompensation for faste udgifter som følge af coronakri-
sen.
Tilbagebetaling af modtaget støtte kan ske frivilligt eller som følge af, at modtageren er forpligtet til
at tilbagebetale støtten, f.eks. fordi betingelserne for at modtage støtten ikke er opfyldt.
Hvis tilbagebetalingen sker som følge af, at betingelserne for at modtage støtten ikke er opfyldt, vil
den tilbagebetalte støtte efter de almindelige regler, som udgangspunkt ikke være skattepligtig.
Hvis den skattepligtige vælger frivilligt at tilbagebetale det modtagne beløb uden at være forpligtet
til dette, afhænger de skattemæssige konsekvenser af, om tilbagebetalingen sker før eller efter det
tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til beløbet. Sker tilbagebetalingen, inden den skatteplig-
tige har erhvervet endeligt ret til beløbet, vil støtten som udgangspunkt ikke være skattepligtig. Det
skyldes, at der er givet rettidigt afkald på støtten. Sker en frivillig tilbagebetaling derimod efter det
tidspunkt, hvor modtageren har erhvervet endelig ret til beløbet, og hvor beskatningen således er
indtrådt, vil beskatningen af det modtagne beløb blive fastholdt.
2.4.2. Den foreslåede ordning
Det er generelt en betingelse for at modtage beløb i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-
19, at den skattepligtige anmoder om støtten inden for nærmere fastsatte frister. På det tidspunkt,
hvor beløbet kommer til udbetaling, kan det være vanskeligt for virksomheden at vurdere, om den
får behov for den pågældende støtte under krisen som følge af covid-19. Der har således været til-
fælde, hvor virksomheder efterfølgende har vurderet, at de godt kunne undvære pengene, selv om
de lever op til de givne betingelser for modtagelse af støtten, og f.eks. for at vise samfundssind har
besluttet at betale beløbet tilbage.
Det findes ikke rimeligt at fastholde beskatningen, når støtten således er blevet tilbagebetalt. Det
foreslås derfor, at beløb, der modtages i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19, skattefri-
tages, når beløbet er tilbagebetalt senest 3 år efter modtagelsen.
Det foreslås, at skattefritagelsen af tilbagebetalt covid-19-støtte skal omfatte alle beløb, der siden
indførelsen af de første restriktioner den 11. marts 2020 er modtaget i henhold til en hjælpepakke
som følge af covid-19. Det vil bl.a. omfatte kompensationer for mistede indtægter eller afholdte ud-
gifter og anden offentlig støtte, eksempelvis støtte udbetalt i henhold til hjælpepakker med hjemmel
i lov om erhvervsfremme. Som eksempler kan nævnes lønkompensation, kompensation for faste
omkostninger, kompensation efter ordningen for selvstændige eller efter ordningen for freelancere,
kompensation ved aflysning af større arrangementer m.v. Forslaget omfatter også beløb, der udbeta-
les i henhold til hjælpepakker med hjemmel i anden lovgivning som følge af covid-19, eksempelvis
kompensation for tabt deltagerbetaling til folkehøjskoler, den folkeoplysende voksenundervisning,
daghøjskoler og Folkeuniversitetet m.v.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
Det foreslås, at skattefritagelsen omfatter alle modtagere af støttebeløb i henhold til hjælpepak-
kerne, dvs. privatpersoner og virksomheder i enhver form, institutioner og fonde og foreninger.
Det foreslås, at det skal være en betingelse for skattefrihed, at beløbet tilbagebetales senest 3 år efter
den faktiske modtagelse. Hvis kun en del af støtten tilbagebetales, vil kun denne del være skattefri
efter forslaget.
Hvis der inden tilbagebetalingen foreligger en skatteansættelse, hvori det modtagne beløb indgår
som skattepligtig indkomst, vil den skattepligtige skulle sikre skattefritagelsen ved at anmode Skat-
teforvaltningen om at genoptage skatteansættelsen efter de almindelige regler herom. Den alminde-
lige frist for genoptagelse af skatteansættelsen er den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets ud-
løb, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. En anmodning om genoptagelse vedrørende et tilskud,
hvortil der er erhvervet ret eksempelvis i indkomståret 2020, skal således senest indgives den 1. maj
2024.
Hvis tilbagebetalingen finder sted så hurtigt, at det modtagne beløb endnu ikke er oplyst på oplys-
ningsskemaet (selvangivelsen) og dermed ikke indgår i en skatteansættelse, vil det normalt være til-
strækkeligt, at den skattepligtige blot undlader at medtage det modtagne og tilbagebetalte beløb på
oplysningsskemaet. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis beløbet er tilbagebetalt inden oplysningsfri-
sten for det indkomstår, hvor der er erhvervet endelig ret til beløbet, jf. skattekontrollovens §§ 10-
12. I så fald vil det ikke være nødvendigt at anmode om genoptagelse af skatteansættelsen.
Det foreslås, at skattefritagelsen af tilbagebetalt covid-19-støtte skal have virkning for beløb modta-
get den 11. marts 2020 eller senere, idet samtlige tilskud som følge af covid-19 er udbetalt efter
denne dato. Den 11. marts 2020 er dagen, hvor statsministeren meddelte den danske befolkning, at
Danmark lukkede ned som følge af spredningen af covid-19. Det er således hensigten, at alle beløb
modtaget i henhold til en hjælpepakke som følge af covid-19 vil skulle omfattes af den foreslåede
skattefritagelse, i det omfang de tilbagebetales senest 3 år fra modtagelsen.
[…]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
[…]
3.1.3. Skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige værnemidler
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte test for covid-19, test for
antistoffer for covid-19 og personlige værnemidler, der har til formål at begrænse spredningen af
smitte med covid-19, vil medføre et umiddelbart mindreprovenu i 2021, idet et antal skattepligtige
test og værnemidler bliver skattefritaget. Det er imidlertid ikke muligt at skønne præcist over stør-
relsen heraf, da der ikke foreligger en opgørelse af, hvor mange private test der foretages på foran-
ledning af og betales af virksomhederne, herunder hvor mange heraf der efter gældende regler er
skattepligtige for medarbejderne. Der forventes alene en umiddelbar provenuvirkning i 2021, hvor-
efter behovet for test m.v. forventes væsentligt reduceret.
Det umiddelbare mindreprovenu skal ses i lyset af, at tiltag, der medvirker til at begrænse smitte-
spredningen, vil have positive økonomiske konsekvenser, herunder for de offentlige finanser. Det
må således forventes, at skattefritagelsen i et vist omfang medvirker til mindre nedlukning og øget
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
aktivitet, der medfører øgede indtægter fra beskatningen af personer, virksomheder og selskaber.
Disse effekter, som det ligeledes ikke er muligt at skønne over, vil modvirke mindreprovenuet ved-
rørende skattefritagelsen, men det er ikke muligt at fastslå, om den samlede provenuvirkning efter
adfærd er positiv eller negativ.
For kommunerne vil forslaget medføre et umiddelbart mindreprovenu, der imidlertid må forventes
at blive helt eller delvist modsvaret af forslagets afledte positive konsekvenser.
Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift, der henset til usikkerheden vedrørende omfanget
ikke vil indgå i Skatteministeriets opgørelse over skatteudgifter.
3.1.4. Skattefritagelse af covid-19-støtte som tilbagebetales
Forslaget vil betyde en ensretning af skattereglerne for covid-19 støttebeløb, der vælges tilbagebe-
talt frivilligt, og covid-19 støttebeløb, der tilbagebetales tvangsmæssigt, fordi de er modtaget ube-
rettiget, og hvor tilbagebetalingen medfører, at der ikke sker beskatning af støtten.
På den ene side vil skattefritagelsen af de støttebeløb, der er frivilligt tilbagebetalt, indebære et iso-
leret umiddelbart mindreprovenu. I omvendt retning trækker dog, at der må forventes endnu større
besparelser for det offentlige ved flere frivillige tilbagebetalinger, når sådanne tilbagebetalinger
neutraliseres skattemæssigt. I mangel på en ophævelse af skattepligten af de modtagne støttebeløb,
der er tilbagebetalt, må omfanget af endelige tilbagebetalte beløb således forventes at være af bety-
deligt mindre størrelse end efter den foreslåede justering. Det skyldes, at den gældende utilsigtede
skattemæssige behandling vil påføre virksomheder en skatteregning, uanset om der foretages frivil-
lig tilbagebetaling eller ej. Hermed vil virksomheder, efter at være blevet bekendt med de gældende
regler, i et langt større omfang end ellers forventeligt undlade at vælge frivilligt at tilbagebetale støt-
tebeløb. Med en vis usikkerhed som følge af bl.a. adfærdsvirkninger vurderes de modsatrettede
virkninger for det offentlige af nogenlunde samme størrelse og således at ophæve hinanden.
[…]
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
[…]
Lovforslagets del vedrørende skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte test for covid-19 og personlige
værnemidler vurderes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser for det offent-
lige.
[Udestår
vurdering af implementeringskonsekvenser for det offentlige fsva. skattefritagelsen af
tilbagebetalt covid-19-støtte.]
[…]
Det vurderes, at lovforslaget opfylder de syv principper om digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
[…]
Den del af forslaget, der vedrører skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige
værnemidler vurderes at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v., idet skatte-
fritagelsen i et vist omfang vil medvirke til mindre nedlukning og øget aktivitet. Virkningen kan
dog ikke kvantificeres nærmere.
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse af tilbagebetalt covid-19-støtte, vil modvirke
en utilsigtet beskatning af virksomheder, der tilbagebetaler støttebeløb, selv om der ikke består en
forpligtelse hertil. Samtidig forventes forslaget at medvirke til, at virksomheder i større omfang vil
vælge eller fastholde frivilligt at tilbagebetale støttebeløb, da skattereglerne ensrettes i forhold til
situationer, hvor der består en forpligtelse til tilbagebetaling af støtte, og en sådan tilbagebetaling
medfører, at den del af støtten, der er tilbagebetalt, ikke beskattes.
[…]
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[…]
Den del af forslaget, der vedrører skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige
værnemidler, vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse af covid-19-støtte, hvor støtten tilbagebetales
senest 3 år fra modtagelsen, skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
[…]
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at lovforslaget medfører admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr. årligt,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget.
OBR har ingen bemærkninger hertil.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
[…]
Forslagene om at skattefritage arbejdsgiverbetalte covid-19-test og personlige værnemidler, at skat-
tefritage covid-19-støtte, der tilbagebetales indenfor 3 år
[…]
har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
[…]
De dele af lovforslaget, der vedrører
[…]
covid-19-test og personlige værnemidler, skattefritagelse
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
af covid-19-støtte, der tilbagebetales senest 3 år fra modtagelsen, og
[…]
har ingen nævneværdige
klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
[…]
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte covid-19-test og person-
lige værnemidler og skattefritagelse af covid-19-støtte der tilbagebetales senest 3 år fra modtagel-
sen, har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et særskilt udkast med de to nye elementer i lovforslaget har i perioden fra og med den 21. januar
2021 til og med den 27. januar 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner m.v.: 3 F, Advokatsamfundet, Akademikerne, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Bilfærgernes Rederiforening, Boligselskabernes Landsfor-
ening, Borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Business Denmark, Børsmæglerfor-
eningen, CEPOS, Cevea, Cirkusdirektørforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Skibskredit, Dansk Aktionærforening, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danmarks Teaterforeninger, Danske Biografer, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk Mu-
siker Forbund, Dansk Journalistforbund, Dansk Live, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening,
Dansk Teater, Dansk Told og Skatteforbund, Dansk Trav og Galop Union, Danske Advokater, Dan-
ske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, Danske Havne, Danske Koncert og Kulturhuse,
Danske Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, DGI, DI, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, Ejendom-
Danmark, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regulering, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, Finans Danmark, Finansforbundet, Finans og Leasing, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, For-
eningen af Kunsthaller i Danmark, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark, Foreningen til Sø-
fartens Fremme, Forsikring og Pension,Frie Funktionærer, FSR
danske revisorer, HK-Kommunal,
HK-Privat, HORESTA, Justitia, Kasinoforeningen, KL, Kraka, Kulturhusene i Danmark, Landba-
sed Gambling Association Denmark, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes Hovedor-
ganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Live Nation, Lønmod-
tagernes Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Nordsøfonden, Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, ODM, Parcelhusejernes Landsorganisation,
Revy Danmark, RockwoolFonden, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SPILLEBRAN-
CHEN (DOGA), SRF Skattefaglig Forening, Tekniq, Vindmølleindustrien, VELTEK, Ældre Sagen.
9. Sammenfattende skema
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
Til nr. 1
Efter gældende ret er beløb, der udbetales til en fysisk eller juridisk person i henhold til en hjælpe-
pakke som følge af covid-19, som udgangspunkt skattepligtig indkomst for modtageren. Beløbet
skal beskattes på det tidspunkt, hvor den skattepligtige har erhvervet endelig ret til beløbet.
Hvis den skattepligtige vælger frivilligt at tilbagebetale det modtagne beløb eller en del heraf, efter
at der er erhvervet endelig ret til beløbet, er der som udgangspunkt ikke hjemmel til at anse denne
tilbagebetaling for fradragsberettiget. Tilbagebetalingen indebærer heller ikke, at skattepligten af
det modtagne beløb ophører.
Hvis f.eks. en virksomhed modtager en indtægt, er udgangspunktet således, at indtægten beskattes i
det indkomstår, hvor virksomheden erhverver endelig ret til indtægten. Selv om virksomheden gen-
nem en efterfølgende frivillig tilbagebetaling giver afkald på indtægten, fastholdes beskatningen af
indtægten i det indkomstår, hvor virksomheden har erhvervet endelig ret til indtægten.
Det foreslås at indsætte
nr. 35
i ligningslovens § 7, hvorefter beløb, der er modtaget i henhold til en
hjælpepakke som følge af covid-19, og som er tilbagebetalt senest 3 år efter den faktiske modta-
gelse, ikke bliver beskattet.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle finde anvendelse på alle beløb, der er modtaget i henhold til
en hjælpepakke som følge af covid-19. Det vil bl.a. omfatte kompensationer for mistede indtægter
eller afholdte udgifter og anden offentlig støtte modtaget i henhold til hjælpepakker med hjemmel i
lov om erhvervsfremme. Forslaget vil også omfatte beløb, der modtages i henhold til anden lovgiv-
ning om udbetaling af støtte som følge af covid-19, eksempelvis kompensation for tabt deltagerbe-
taling til folkehøjskoler, den folkeoplysende voksenundervisning, daghøjskoler og Folkeuniversite-
tet m.v.
Den foreslåede regel vil indebære, at det vil være muligt at opnå skattefrihed for sådanne modtagne
støttebeløb, hvis de tilbagebetales senest 3 år fra modtagelsen. Fristen på 3 år vil skulle regnes fra
det tidspunkt, hvor den skattepligtige har modtaget tilskudsbeløbet via en udbetaling fra myndighe-
derne. Der vil således ikke skulle lægges vægt på retserhvervelsestidspunktet, eller hvornår tilskud-
det er bevilget. Et tilskudsbeløb, der er indbetalt på den skattepligtiges konto den 1. marts 2021, vil
således skulle være tilbagebetalt til det offentlige senest den 1. marts 2024 som betingelse for, at til-
skuddet vil være skattefrit efter forslaget. Hvis en del af tilskuddet f.eks. først modtages året efter
f.eks. 1. marts 2022, vil denne del af beløbet skulle være tilbagebetalt senest den 1. marts 2025.
Hvis en virksomhed f.eks. har modtaget støtte fra flere forskellige myndigheder på forskellige tids-
punkter, vil der kunne opnås skattefrihed efter den foreslåede bestemmelse, i det omfang et modta-
get støttebeløb er blevet tilbagebetalt til den myndighed, støtten er modtaget fra, senest 3 år efter
modtagelsen af beløbet.
Hvis der alene sker tilbagebetaling af en del af det modtagne støttebeløb, vil der efter forslaget
alene være skattefrihed af den del af det modtagne støttebeløb, der tilbagebetales.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle finde anvendelse uden hensyn til, hvad der er årsagen til, at
der er sket tilbagebetaling. Bestemmelsen vil imidlertid kun have selvstændig betydning, hvis en hel
eller delvis tilbagebetaling af støtten ikke allerede efter de gældende regler medfører, at modtagen
ikke er skattepligtig af det støttebeløb, der er blevet tilbagebetalt.
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
Efter forslaget vil alle, der har modtaget skattepligtige beløb i henhold til en hjælpepakke som følge
af covid-19, skulle være omfattet af skattefritagelsen ved tilbagebetaling af beløbet senest 3 år fra
modtagelsen. Forslaget vil således omfatte privatpersoner og virksomheder, uanset organisations-
form, fonde og foreninger, institutioner, folkehøjskoler, museer og andre kulturinstitutioner og
kunstnere m.v.
[…]
Til nr. 4
Det skattemæssige udgangspunkt efter statsskattelovens § 4 og ligningslovens § 16 er, at enhver
form for aflønning - uanset om det sker i form af kontanter eller naturalier - er skattepligtig for den
ansatte. Det gælder også for goder i form af arbejdsgiverbetalte test for covid-19, test for antistoffer
for covid-19 og personlige værnemidler, der har til formål at begrænse spredningen med smitte med
covid-19, f.eks. mundbind og visirer. Det samme gør sig gældende for personer, der modtager go-
derne som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som led i virket som medlem
af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer,
herunder Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser.
Der gælder ikke særlige regler om skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte test for sygdomme eller
arbejdsgiverbetalte personlige værnemidler til beskyttelse mod smitte fra sygdomme.
I ligningslovens § 30 er der fastsat skattefritagelse af ydelser, som afholdes af arbejdsgiveren m.fl.
til behandling af ansatte m.fl.s misbrug af medicin, alkohol eller andre rusmidler eller til rygeafvæn-
ning, når nærmere fastsatte betingelser er opfyldt. Skattefritagelsen gælder også for personer, der
modtager goderne som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som led i virket
som medlem af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollek-
tive organer, herunder Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser.
Hvis test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 eller benyttelse af personlige værnemidler,
der har til formål at begrænse spredningen med smitte med covid-19 er arbejdsmæssigt begrundet,
vil det ikke være skattepligtigt for den ansatte m.fl., at arbejdsgiveren m.fl. afholder udgiften. Dette
omfatter kun test af den ansatte m.fl. selv for covid-19 og for antistoffer for covid-19 og personlige
værnemidler til den ansatte m.fl. selv.
Stilles test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og/eller personlige værnemidler til rådighed
på arbejdspladsen, kan det endvidere være omfattet af den såkaldte personaleplejefritagelse, hvis det
kun er til rådighed på arbejdspladsen og for alle medarbejdere, og det ikke har en væsentlig økono-
misk værdi.
Arbejdsgiverbetalte personlige værnemidler til nøglemedarbejdere kan endvidere være omfattet af
bagatelgrænsen for arbejdsrelaterede personalegoder på 6.500 kr. pr. år (2021). Dette omfatter kun
test af den ansatte m.fl. selv for covid-19 og for antistoffer for covid-19 og personlige værnemidler
til den ansatte m.fl. selv. Der vil i så fald ikke ske beskatning, hvis værdien heraf sammen med an-
dre arbejdsrelaterede personalegoder ikke overstiger beløbsgrænsen på 6.500 kr. pr. år (2021).
Endelig kan test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og personlige værnemidler, som ikke
er skattefrie efter ovenstående regler, være omfattet af bagatelgrænsen for mindre personalegoder
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
2322238_0013.png
på 1.200 kr. pr. år (2021). Dette omfatter også test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og
personlige værnemidler, som den ansatte m.fl. får vederlagsfrit af arbejdsgiveren m.fl., men som
benyttes af andre, f.eks. den ansatte m.fl.s husstand.
Når test for covid-19 og/eller test for antistoffer for covid-19 og/eller personlige værnemidler er
omfattet af den lille bagatelgrænse for mindre personalegoder, er de skattefri, hvis værdien heraf
sammenlagt med eventuelle andre mindre personalegoder, som den ansatte m.fl. får i årets løb fra
en eller flere arbejdsgivere m.fl., ikke overstiger 1.200 kr. pr. år (2021).
Det foreslås at fastsætte i ligningsloven
§ 30, stk. 7, 1. pkt.,
at der ikke ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst medregnes værdien af test for covid-19, test for antistoffer for covid-19 og per-
sonlige værnemidler, der har til formål at begrænse spredningen af smitte med covid-19, når test og
værnemidler modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af person-
ligt arbejde i øvrigt eller som led i virket som medlem af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg,
kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer, herunder Folketinget, regionsråd og kom-
munalbestyrelser.
Den foreslåede skattefritagelse omfatter således goder i form af test for covid-19. Det har ikke be-
tydning for skattefritagelsen, hvilken testform der benyttes. Endvidere omfattes test for antistoffer
for covid-19. Den foreslåede skattefritagelse omfatter ikke test for andre sygdomme.
Den foreslåede skattefritagelse omfatter desuden goder i form af personlige værnemidler, der har til
formål at begrænse spredningen af smitte med covid-19, når personer erhverver værnemidlet som
led i et ansættelsesforhold. Ved personlige værnemidler forstås alt udstyr, herunder masker, mund-
bind, visir, handsker og andet beklædning, der er bestemt til at skulle beskytte en selv eller andre
mod smitte med covid-19, og ethvert tilbehør der tjener dette formål. Det er ikke en betingelse for
skattefritagelsen, at det pågældende værnemiddel er CE-godkendt/godkendt som personligt værne-
middel.
Den foreslåede skattefritagelse foreslås at gælde, når goderne gives af en arbejdsgiver eller som led
i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt eller som led i virket som medlem af eller med-
hjælp for bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer, herunder Fol-
ketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser.
Det foreslås at fastsætte i ligningsloven
§ 30, stk. 7, 2. pkt.,
at skattefriheden efter det foreslåede 1.
pkt. skal omfatte test af personen selv og dennes husstand for covid-19 og test for antistoffer for co-
vid-19 og personlige værnemidler, der har til formål at begrænse spredningen af smitte med covid-
19, til personen selv og dennes husstand.
Ved personens husstand forstås efter forslaget de personer, som den skattepligtige deler folkeregi-
steradresse med, § 6, stk. 1, i
lov om Det Centrale Personregister.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Lovudkast: Udkast til to nye elementer, der vil blive indarbejdet i forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om spil (Ny undertitel: Lempelse af BoligJobordningen i 2021, skattefritagelse af visse arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelsesøkonomi i 2021, af arbejdsgiverbetalte covid-19-test m.v. og af tilbagebetalt covid-19-støtte og nedsættelse af procentsatsen for det særlige bidrag til hestevæddeløbssporten) samt resumé for det samlede lovforslag
Til § 2
[…]
Til § 3
[…]
Det foreslås i
stk. 2,
at skattefritagelsen af tilbagebetalt covid-19-støtte skal have virkning for beløb,
der er modtaget den 11. marts 2020 eller senere. Hermed vil forslaget om skattefritagelse af covid-
19-støtte, der tilbagebetales senest 3 år fra modtagelsen, have virkning for alle tilskudsbeløb, der
modtages under covid-19 krisen, når beløbet tilbagebetales senest 3 år efter den faktiske modta-
gelse.
Det foreslås endvidere i
stk. 3,
at skattefritagelsen af arbejdsgiverbetalt covid-19-test og personlige
værnemidler har virkning fra og med indkomståret 2021. Bestemmelsen vil således få tilbagevir-
kende kraft. Bestemmelsen er begunstigende, idet den udelukkende kan medføre skattefritagelse af
indkomst, der efter gældende regler er skattepligtig.
[…]
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
14