Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2261556_0001.png
Notat
12. oktober 2020
J.nr. 2020-8456
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og det økonomiske og sociale
udvalg om handlingsplan for at bringe toldunionen til det næste niveau (KOM (2020) 581).
Nyt notat
Notatet oversendes i kopi til SAU for orientering.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 28. september 2020 (rundsendt i dansk sprogversion den 29. september
2020) meddelelse om handlingsplan for at bringe toldunionen til det næste niveau. Samlet foreslår Kom-
missionen 17 tiltag fordelt på 4 områder: (1) risikostyring, (2) håndtering af e-handel, (3) styrke og øge
compliance, samt at (4) toldmyndighederne i EU agerer, som var de én. Enkelte tiltag er allerede under
behandling i Rådet og Europa-Parlamentet eller tæt på fremlæggelse (nyt toldprogram og en toldudstyrsfond
behandles pt, og der ventes fremlagt forslag om et fælles Single Window i løbet af oktober 2020). De fleste
tiltag er dog på tegnebrættet, hvilket kræver grundige analyser m.m. fra Kommissionen inden, der eventuelt
fremlægges forslag. Dette gælder ikke mindst et muligt fremtidigt forslag om etablering af et toldagentur.
Meddelelsen og handlingsplanen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet. Det forventes, at det tyske EU-formand-
skab vil foranstalte rådskonklusioner, som Rådets ”svar” til Kommissionens handlingsplan,
og at disse
vedtages under tysk formandskab. Regeringen støtter generelt, at EU's toldunion udvikler sig og kan hånd-
tere nye handelstendenser mm. Det er samtidig vigtigt, at tiltag baserer sig på grundige analyser og en
business case-baseret tilgang med respekt for EU-traktaten og den ansvarsfordeling, der er mellem EU og
medlemsstaterne.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 28. september 2020 (i dansk sprogversion den 29. septem-
ber 2020) meddelelse om handlingsplan for at bringe toldunionen til det næste niveau.
Kommissionen anfører, at det de seneste år er blevet tydeligt, at medlemsstaternes told-
myndigheder kæmper med at varetage deres forskellige funktioner, og at der er problemer
i form af bl.a. underfakturering af varer for at undgå told og moms, samt smugling af
ulovlige eller farlige varer. Kommissionen oplever herudover en ubalance mellem med-
lemsstaterne i forhold til at udføre toldkontrol. Desuden udgør den stigende e-handel en
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for toldområdet, fra skatteministeren
2261556_0002.png
udfordring for toldmyndighederne i forhold til at gennemføre og håndhæve EU-lovgiv-
ningen om import og eksport. Samtidig skal toldmyndighederne altid stræbe efter at skabe
lettelser for den lovlige handel, fordi den internationale handel er afgørende for at skabe
fremgang i EU.
Det forestående ’Brexit’
øger arbejdsbyrden for EU-toldmyndighederne.
Dette pres giver stor risiko for tab af indtægter på EU-budgettet, risiko for trusler mod
EU-borgernes sikkerhed samt uforholdsmæssigt store byrder for den lovlige handel. En-
delig har COVID-19-krisen vist, at det er centralt for Unionen, at toldmyndighederne ar-
bejder effektivt og udviser fleksibilitet og modstandsdygtighed i krisetider samt foregriber
problemer bedre.
Kommissionen vurderer på baggrund heraf, at det er nødvendigt at styrke samarbejdet
mellem de nationale toldmyndigheder i hele EU.
Formanden for Kommissionen, Ursula von der Leyen, varslede i sine politiske retnings-
linjer for den næste Kommission, at: "tiden er inde til at bringe toldunionen et skridt vi-
dere og udstyre den med en stærkere ramme, der vil muliggøre en bedre beskyttelse af vo-
res borgere og det indre marked", og at Kommissionen ville foreslå: "en integreret euro-
pæisk tilgang, der skal styrke toldrisikostyringen og støtte medlemsstaterne i at foretage
effektiv kontrol".
3. Formål og indhold
Meddelelsen
om at bringe EU’s toldunion til det næste niveau
har til formål at udfolde og
opliste de tiltag, som Kommissionen mener er nødvendige for at kunne løfte de mange
opgaver, der påhviler EU's toldmyndigheder på en effektiv, fleksibel og modstandsdygtig
måde.
Handleplanen er fokuseret på fire områder: (1) risikostyring, (2) håndtering af e-handel, (3)
styrkelse og forøgelse af compliance, samt at (4) toldmyndighederne i EU agerer, som var
de én.
Ad pkt. 1: Risikostyring
Toldmyndighederne varetager allerede risikostyringen på basis af en fælles ramme for risi-
kostyring i EU bestående af fælles risikokriterier og standarder, foranstaltninger til udveks-
ling af risikooplysninger og udførelse af elektroniske risikoanalyser.
Konkret omfatter denne del af planen to tiltag. Det ene tiltag vedrører oprettelsen af en
fælles EU-analysefunktion (JAC). Her vil Kommissionen fremme dataindsamlingen og ud-
nytte data fra toldmyndighederne og ikke-toldrelaterede kilder bedre, samt tilvejebringe
værktøjer for bedre deling og sammenkobling af disse data. Det andet tiltag er en revidering
af strategien for risikostyring. Tiltagene har til formål at hjælpe toldmyndighederne med at
identificere risikable handelsstrømme fx i krisesituationer, samt at kunne gennemføre mere
målrettet, effektiv og omkostningsbesparende kontrol og optimere udnyttelsen af begræn-
sede ressourcer. Den fælles EU-analysefunktion vil i begyndelsen fokusere på det kom-
mende importkontrolsystem, som Kommissionen og medlemsstaterne allerede er ved at
udvikle. Senere, hvis ressourcerne er til det, vil Kommissionen udvide til andre områder.
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for toldområdet, fra skatteministeren
2261556_0003.png
Ad. pkt. 2: Håndtering af e-handel
Et velfungerende e-handelsmarked er en af hjørnestenene i strategien for et digitalt indre
marked. Momspakken for e-handel, der blev vedtaget den 5. december 2017, og som skal
gennemføres fra og med 1. juli 2021, sigter mod at bekæmpe momssvig og skabe lige vil-
kår for virksomheder i EU og samtidig lette den grænseoverskridende handel. Toldlovgiv-
ning og it-systemer tilpasses for at tage højde for disse nye momsregler. Nye rapporte-
ringsforpligtelser vedrørende posttjenester vil fra 15. marts 2021 bidrage til at sikre e-han-
delssikkerheden ved import. Kommissionen vurderer, at der imidlertid er behov for yder-
ligere tiltag, herunder internationalt samarbejde, for at understøtte, at toldmyndighederne
kan udføre effektiv kontrol med disse indførsler.
Under dette punkt fremfører Kommissionen to tiltag. Det ene vedrører brug af momsop-
lysninger til toldrelaterede formål og baserer sig på etableringen af et EU-knudepunkt inden
for Eurofisc-netværket for bekæmpelse af skattesvig med skatteoplysninger, der ikke kun
anvendes i forbindelse med betaling af moms, men også i told og andre svigsøjemed. Kom-
missionen varslede allerede dette i
handlingsplan for en mere retfærdig og enklere beskatning til støtte
for genopretningsstrategien fra 15. juli 2020.
Med tiltaget vil toldmyndighederne få direkte adgang
til skatteoplysninger. Kommissionen fokuserer på, at toldmyndighederne kan udnytte de
nye betalingsdataindberetningsforpligtelser, der vil blive pålagt momsregistrerede betalings-
tjenesteudbydere pr. 1. januar 2024. Det andet tiltag omfatter undersøgelser, som bl.a. skal
afklare mulighederne for at pålægge platforme for e-handel toldindberetningsforpligtelser
for at imødegå udfordringerne for e-handel, herunder se på virkningerne af e-handel på
toldopkrævningen.
Ad. pkt. 3: Styrke og fremme compliance
Kommissionen vurderer, at det er afgørende at styrke og fremme compliance for at frigøre
toldressourcer til at fokusere på mistænkelige varebevægelser. Der findes allerede en ord-
ning (Authorized Economic Operator, AEO), der har til formål at give pålidelige virksom-
heder fordele, hvis de opfylder kravene i EU's toldlovgivning. Ordningen anvendes i vid
udstrækning, men Kommissionen vurderer, at den skal forvaltes bedre for at forhindre
misbrug. Samtidig skal der fortsat gøres en indsats for at gøre det lettere for lavrisikovirk-
somheder, som overholder de gældende regler, navnlig ved at sikre, at de forenklinger af
toldprocedurerne, som toldlovgivningen giver, faktisk fungerer i praksis.
Fortsat udvikling af samarbejdet med vigtige internationale partnere på bilateralt og multi-
lateralt plan samt overvågning af gennemførelsen af EU's eksisterende præferencehandels-
ordninger med tredjelande og håndhævelse af deres regler er vigtige elementer i forhold til
at styrke compliance.
Der er under dette punkt anført otte tiltag. Et tiltag omhandler intensivering af den eksi-
sterende AEO-ordning, hvor Kommissionen, på baggrund af kontrolbesøg i medlemssta-
terne, vil overveje at indføre lovgivning, der pålægger medlemsstaterne mere præcise for-
pligtelser til at overvåge de autoriserede økonomiske operatører således, at de fortsat op-
fylder AEO-kriterierne. Kommissionen vil særskilt ajourføre AEO-retningslinjerne, der er
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for toldområdet, fra skatteministeren
2261556_0004.png
udformet til at yde bistand til medlemsstaterne og de erhvervsdrivende med hensyn til an-
vendelsen af AEO-ordningen.
Et andet tiltag omhandler etablering af et egentligt single window på toldområdet, hvor
virksomheder vil kunne ordne alle grænseformaliteter, hvad angår told og eksempelvis
sundhed, miljø, produkt- og fødevaresikkerhed og fødevaresikring, i én elektronisk arbejds-
gang samt opnå en hurtigere grænsekontrol af varer ved ind- og udførsel. For statslige
myndigheder vil foranstaltningen give mulighed for fælles behandling, deling og udveksling
af oplysninger og bedre risikovurdering.
Et tredje tiltag omfatter evaluering af EU-toldkodeksen, der har fundet anvendelse siden
medio 2016, og medfører indførelse af en lang række it-løsninger. Mere end halvdelen af
systemerne er allerede taget i brug, og de øvrige systemer skal efter planen være gennemført
senest inden udgangen af 2025. Kommissionen vil inden udgangen af 2021 afslutte en fo-
reløbig evaluering for at fastslå, om EU-toldkodeksen og de elektroniske systemer, der er
gennemført inden da, stadig er egnede til formålet under hensyntagen til målet, som var at
sikre nutidige, strømlinede og forenklede processer til hjælp for virksomheder, der over-
holder de gældende regler, og toldmyndighederne. Evalueringen vil støtte afgørelser om,
hvorvidt kodeksen og dens gennemførelse og delegerede retsakter skal revideres. Det vil
navnlig blive overvejet, om kodeksen er tilstrækkelig fleksibel i forhold til at håndtere for-
valtningen af toldformaliteterne under kriser som COVID-19 og nye forretningsmodeller
som e-handel.
Et fjerde tiltag dækker fælles sanktioner for overtrædelser af toldlovgivningen, hvor Kom-
missionen i 2013 fremlagde et forslag, som dog senere blev trukket tilbage, da det ikke
kunne samle støtte i Rådet. EU-toldkodeksens artikel 42 fastsætter, at medlemsstaterne skal
fastlægge sanktioner, der er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har af-
skrækkende virkning. Kommissionen vil via nye analyser vurdere behovet for at fremlægge
et nyt forslag om et fælles setup for sanktioner.
Et femte tiltag omfatter en analyse af, om den eksisterende forordning om gensidig bistand
mellem toldmyndighederne (forordning (EF) nr. 515/97) stadig er egnet og relevant til at
håndtere de udfordringer, som nye toldsvigsmønstre medfører. Kommissionen vil på
grundlag af analysen afgøre, om der er behov for at revidere forordningen.
Et sjette tiltag vedrører en ny forordning om markedsovervågning, som træder i kraft i 2021
og gør det muligt at gennemføre mere effektiv kontrol med produkter, der føres ind i EU.
Kommissionen vil vedtage gennemførelseslovgivning, der sigter mod at gøre indgreb fra
toldmyndighederne og samarbejde mere effektivt, herunder gennem en styrket ramme for
risikostyring og udvikle en ny grænseflade mellem told- og markedsovervågningssyste-
merne for at støtte deling af oplysninger.
Et syvende tiltag omhandler overvågning af præferencehandelsordningernes funktion. Her
vil Kommissionen fortsætte med at overvåge gennemførelsen af reglerne og procedurerne
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for toldområdet, fra skatteministeren
2261556_0005.png
vedrørende præferenceoprindelse og udvide dens overvågningsaktiviteter til at omfatte fri-
handelsaftaler og indførsler fra primære partnerlande samt EU's eksportinteresser. Dermed
identificeres områder, hvor reglerne kan forbedres og ajourføres. Ligeledes vil Kommissi-
onen forbedre samarbejdet med alle aktører, navnlig myndighederne, men også eksportø-
rer, i de præferenceberettigede lande. Samtidig overvejes det, hvordan forpligtelserne bedst
håndhæves. Det overvejes at give øget adgang til oplysninger, detaljerede retningslinjer,
teknisk bistand og uddannelse, så der kun indrømmes toldpræferencer for produkter, der
virkelig er berettigede dertil, samtidig med at der sikres præferenceadgang for EU-produk-
ter til partnerlandenes markeder.
Ottende og sidste tiltag omfatter en analyse af styrkelse af Unionens internationale samar-
bejde i toldspørgsmål med vigtige handelspartnere, fx i forhold til Kina. Kommissionen vil
desuden overveje at udvikle eller øge samarbejdet med andre handelspartnere under hen-
syntagen til kriterier såsom EU-tiltrædelsesperspektiv, geografisk nærhed og nabolande,
transitruter og EU's handelsinteresser. Det kan bl.a. omfatte en revision af eksisterende
bilaterale aftaler med henblik på at styrke elementer vedrørende håndhævelsen.
Ad. pkt 4: At toldmyndighederne i EU agerer, som var de én
Kommissionen vil arbejde for et bredere og mere operationelt samarbejde mellem told-
myndighederne på et tematisk eller geografisk grundlag for at sikre gennemførelse af prio-
riterede områder. EU skal fungere som en samlet enhed i toldspørgsmål på internationalt
plan. Det er nødvendigt at se på, hvordan man håndterer kriser, forvalter omkostningerne
til de elektroniske toldsystemer, og hvordan man sikrer tilstrækkelige og egnede toldred-
skaber og uddannelse. Derudover er det nødvendigt at se på de organisatoriske strukturer,
og hvordan man skaber synlighed om toldmyndighedernes rolle i samfundet og tiltrækker
talenter og motiverede medarbejdere til at arbejde for toldmyndighederne.
Kommissionen foreslår fem tiltag, hvoraf to vedrører to forslag, der allerede er på vej gen-
nem Rådet og Europa-Parlamentet (forslaget om et toldprogram (Customs 2027) og op-
rettelsen af en ”toldudstyrsfond”).
Derudover omfatter punktet et tiltag, der skal øge samarbejdet mellem toldmyndighederne
og sikkerheds- og grænseforvaltningsmyndighederne samt synergierne mellem de pågæl-
dende myndigheders informationssystemer. Kommissionen arbejder allerede på at oprette
en interoperabilitetsramme for informationssystemer til sikkerheds-, grænse- og migrati-
onsforvaltning. Det drejer sig om en sammenkobling af Schengeninformationssystemet
(SIS) og Europols oplysninger med det kommende ICS2-system på toldsiden. Kommissi-
onen vil foretage en gennemførlighedsundersøgelse med henblik på at vurdere mulighe-
derne for interoperabilitet mellem disse tre systemer og de dermed forbundne finansielle,
operationelle, tekniske og retlige udfordringer, herunder problemer med beskyttelse af data
og fortrolighed.
Et yderligere tiltag under dette punkt omhandler målinger af toldunionens resultater. Kom-
missionen arbejder således på at formalisere og eventuelt fastlægge en retlig ramme for
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for toldområdet, fra skatteministeren
2261556_0006.png
indsamling af årlige og kvartalsvise oplysninger fra medlemsstaterne vedrørende toldrela-
terede processer som erstatning for den nuværende frivillige indsamling af data om "told-
unionens resultater", som forårsager visse mangler i processen og skaber tvivl om datakva-
liteten. Kommissionen anfører, at mere omfattende indberetning vil sikre bedre benchmar-
king og i sidste ende tilnærmelse af praksis mellem forskellige jurisdiktioner, ligesom det vil
give vigtige aggregerede oplysninger, som bidrager til analysekapaciteten til risikovurderin-
ger.
Endelig foreslår Kommissionen, at der nedsættes en refleksionsgruppe bestående af med-
lemsstater og interessenter for at overveje, hvordan man kan gøre toldunionen smartere,
mere fleksibel, teknologisk avanceret og bedre krisesikret. Desuden finder Kommissionen,
at tiden muligvis er inde til at overveje en mere operationel ramme for toldaktiviteter. Un-
der hensyntagen til de begrænsninger, som traktaten pålægger ved at tildele visse beføjelser
til et agentur, kunne agenturstrukturen undersøges. Kommissionen vil senere iværksætte en
konsekvensanalyse for at vurdere, om et EU-toldagentur (enten som et nyt eller som en del
af et eksisterende agentur) med passende beføjelser kunne give mulighed for bedre og mere
koordineret operativ krisereaktion fra toldmyndighedernes side, og gøre det muligt at over-
våge tendenser og mønstre samt identificere sårbarheder. Desuden vil konsekvensanalysen
tage sigte på at fastlægge, om et agentur kunne give mulighed for forvaltning, opbevaring,
udvikling og effektiv deling af dataanalyser som hjælp til alle medlemsstaters risikostyring
og bekæmpelse af svig. Herunder skal det fastlægges, om det også kunne være med til at
skabe en mere effektiv og ensartet tilgang til risikostyring i hele EU's toldområde. Analysen
vil også fastslå, om forvaltningen, udviklingen og vedligeholdelsen af de elektroniske told-
systemer ville blive bedre, hvis de blev varetaget af et EU-agentur med det formål at ned-
bringe de omkostninger, som medlemsstaterne selv skal betale, hvis de finansierer disse
systemer hver for sig. Kommissionen vil også vurdere, om et agentur kunne udgøre en
formel struktur for samarbejdet mellem medlemsstaterne i forhold til at udføre toldkontrol
og hurtig reaktion på tværs af nationale ekspertgrupper, når behovet opstår, hjælp til at
styrke tolderhvervet og reducere medlemsstaternes omkostninger til uddannelse gennem
mobilitetsprogrammer og fælles uddannelse.
Det forventes, at Rådet vil vedtage rådskonklusioner, der forholder sig til ovennævnte ele-
menter i Kommissionens meddelelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Det vides ikke pt., om Europa-Parlamentet agter at udtale sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 10: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens handlingsplan for toldområdet, fra skatteministeren
2261556_0007.png
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive foretaget en
vurdering af de enkelte lovgivningstiltag, såfremt der fremsættes sådanne.
8. Høring
Meddelelsen sendes ikke i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt op om, at toldunionen udvikler sig og kan følge med udviklin-
gen i de opgaver, den skal håndtere. Det er vigtigt for regeringen, at eventuelle tiltag og
nye forslag baseres på grundige analyser og en business case-baseret tilgang, således at til-
tagene medfører en reelt bedre funktion af toldunionen, forenklinger for erhvervslivet og
myndighederne samt en bedre og mere effektiv udnyttelse af såvel EU's som medlemssta-
ternes ressourcer samtidig med, at traktatens bestemmelser og fordelingen af kompeten-
cerne mellem medlemsstaterne og EU respekteres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7 af 7