Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2256570_0001.png
Skatteudvalget
Dette er en guide om Skatteudvalgets arbejde. Guiden vil løbende blive justeret
og udbygget, efterhånden som udvalget træffer beslutninger om
udvalgsprocedurer og arbejdsformer m.m.
Formand:
Bjørn Brandenborg (S)
Næstformand:
Kim Valentin (V)
Mødetid:
Torsdag kl. 10.15
Alternativt mødetidspunkt:
Tirsdag kl. 15
Lokale:
S-092
Sekretariatet indkalder til udvalgsmøder via kalenderen i Outlook.
Udvalgets sekretariat
Udvalgssekretær Tina Grønlund, tlf.: 33 37 55 52,
e-mail:
[email protected]
Udvalgssekretær Mads Fallesen, tlf.: 33 37 36 42,
e-mail:
[email protected]
Udvalgsassistent Jette Marlene Hansen, tlf.: 33 37 55 32,
e-mail:
[email protected]
Herudover har Folketingssekretariatet tilknyttet et antal konsulenter, der kan
bistå udvalgene med yderligere faglig bistand i form af f.eks. mundtlige
orienteringer/uddybende skriftlige oplæg om juridiske og økonomiske
problemstillinger, EU-sager, internationale forhold m.v.
Udvalget har desuden tilknyttet en kontaktperson i biblioteket, der bl.a.
udarbejder baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag og forespørgsler,
som sendes på mail til udvalget ugen før sagen behandles i folketingssalen.
Biblioteket kan kontaktes på lokal nr. 3400 eller e-mail:
[email protected].
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte sekretariatet om
både faglige og praktiske spørgsmål, herunder om bistand fra de tilknyttede
konsulenter.
6. oktober 2020
J.nr.: 20-000710-1
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Udvalgets sagsområde
Skatteudvalgets sagsområde er: Personskatter, ejendomsværdiskat, kommunal
ejendomsskat og kommunal indkomstskat, bygnings- og boligregistrering, bo-
og gaveafgift, børne- og ungeydelse, selskabsskatter,
dobbeltbeskatningsoverenskomster, pensionsafkastskat, pensionsbeskatning,
tinglysningsafgift, moms, miljøafgifter, energiafgifter, afgifter vedrørende
Side 1 | 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2256570_0002.png
motorkøretøjer, punktafgifter, afgifter på spil, arbejdsmarkedsbidrag, told samt
de offentlige ansattes overenskomstforhandlinger, løn, pension, ledelse og
personale.
Skatteministeriet er udvalgets primære ressortministerium.
Finansministeriet er udvalgets ressortministerium, for så vidt angår EU-sager,
der behandles på ECOFIN-rådsmøder.
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
De stående fagudvalg følger i overvejende grad de samme procedurer for
udvalgsarbejdet, hvilket er beskrevet uddybende i publikationerne:
’Udvalgsvejledningen’, som kan findes her:
https://nettinget.ft.dk/udvalgsarbejde og
’Håndbog i Folketingsarbejdet’, kapitel 4, som kan findes her:
https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-
publikationer/publikationer/haandbog-i-folketingsarbejdet/haandbog-i-
folketingsarbejdet/kapitel-4
I nedenstående er oplistet særlige procedurer og praksis for Skatteudvalget.
A. Behandling af lovforslag og beslutningsforslag
Skatteudvalget er et af de udvalg, der behandler mange lovforslag.
De lovforslag, som regeringen forventer at fremsætte i et folketingsår, fremgår
af regeringens lovprogram. Lovprogrammet bliver sendt til Folketinget i starten
af oktober. Lovprogrammet opdateres i december, februar og marts måned.
Lovprogrammet (lovforslag inden for Skatteudvalgets ressort) bliver sat på
dagsordenen på det første udvalgsmøde i hver folketingssamling. Udvalget
opfordres til at drøfte lovprogrammet og overveje, om der er behov for at bede
ministeren om en teknisk gennemgang af hele lovprogrammet eller af enkelte
lovforslag.
For uddybende beskrivelse af udvalgets behandling af forslag henvises der til
Udvalgsvejledningens
kapitel 6
Udvalgsbehandling af lov- og
beslutningsforslag (s. 14).
B. Skriftlige orienteringer, som skatteministeren/Skatteministeriet efter aftale
med udvalget af egen drift skal oversende til udvalget
Side 2 | 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2256570_0003.png
Udvalget har en aftale med skatteministeren om faste oversendelser af
orienteringer, rapporter og andre redegørelser.
Den seneste liste over faste orienteringer findes på SAU alm. del
bilag 48
(folketingsåret 2019-20):
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/sau/bilag/48/index.htm
C. Spørgsmål til skatteministeren
Spørgsmål, som sekretariatet automatisk stiller
Årligt spørgsmål om lovovervågningsoversigt (stilles i oktober)
Halvårlige spørgsmål om den aktuelle status for arbejdet med
dobbeltbeskatningsoverenskomster (stilles i oktober og april)
Rykker for ubesvarede spørgsmål
Sekretariatet rykker automatisk for ministerens tilbagemeldinger på ubesvarede
spørgsmål, hvor spørgsmålsfristen er overskredet. Derudover følger
sekretariatet jævnligt op på, om konkret fastsatte svarfrister overholdes.
Sekretariatet kan også rykke særskilt efter anmodning fra et medlem.
D. Teknisk gennemgang
Udvalget kan bede ministeren om en teknisk gennemgang af et konkret
lovforslag, afgrænsede politikområder m.v.
Faste tekniske gennemgange
Teknisk gennemgang af finanslovsforslaget (normalt) i
august/september
Teknisk gennemgang af skatteudgifter (afholdes samme dag som
teknisk gennemgang af finanslovsforslaget)
E. EU-sager
Europaudvalget giver mandat til regeringen forud for rådsmøder.
Europaudvalget anmoder dog med jævne mellemrum de(t) relevante fagudvalg
om at afgive indstilling om nye politiske udspil eller høringsdokumenter. Det
gælder bl.a. grøn- og hvidbøger og forslag til større reformer. Skatteudvalget
har i forbindelse med afgivelse af sådanne indstillinger til Europaudvalget ofte
benyttet sig af muligheden for at holde et møde med en af Folketingets EU-
konsulenter og for at bede Skatteministeriet om en teknisk gennemgang af den
pågældende EU-sag forud for udfærdigelse af indstillingen. På baggrund af
Side 3 | 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
fagudvalgets indstilling udarbejder Europaudvalget herefter en fælles udtalelse
til Kommissionen.
Skatteudvalget har ikke praksis for at afholed samråd med finansministeren
forud for hver enkelt ECOFIN-rådsmøde. Medlemmer skal give besked til
sekretariatet, såfremt de ønsker et samråd forud for et ECOFIN-rådsmøde og
inden sagen behandles i Europaudvalget. Sekretariatet sender en mail rundt,
om de sager der er relevante udvalget, og som forventes behandlet på et
kommende ECOFIN-rådsmøde. Derudover stiller sekretariatet af egen drift
samrådsspørgsmål til finansministeren, hvis der er nye sager eller sager til
endelig vedtagelse på dagsordenen til ECOFIN-rådsmødet.
Der henvises endvidere til Udvalgsvejledningens
kapitel 9
Udvalgenes
arbejde med EU-politik (s. 30)
F. Ministerkommentar til henvendelser
Sekretariatet stiller af egen drift spørgsmål til henvendelser vedrørende lov- og
beslutningsforslag og i forbindelse med foretræder.
Derudover stilles kun spørgsmål til henvendelser på alm. del efter anmodning
fra et medlem.
G. Studierejser
Udvalget har mulighed for at foretage studierejser i ind- og udland for at
indhente viden om bestemte emner inden for udvalgets område til brug for det
fremtidige parlamentariske arbejde.
H. Invitationer til besøg, konferencer etc.
Skatteudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og
konferencer. Når udvalget modtager en invitation, omdeles denne i udvalget.
Hvis deltagelse er gratis, kan interesserede medlemmer tilmelde sig direkte til
arrangøren (medmindre det er aftalt med arrangøren, at udvalgssekretariatet
samler tilmeldinger sammen og sender en samlet tilmelding).
Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, eller
som indebærer rejseudgifter, som ønskes dækket af udvalget, skal udvalget
formelt godkende dette på et udvalgsmøde.
Udvalget har følgende regler for deltagelse i konferencer i Danmark:
Hvis konferenceinvitationen er stilet til og omdelt til hele udvalget, og
udgifterne til deltagergebyr, evt. overnatning, kost m.v., ikke overstiger
1.000 kr., og
Side 4 | 5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
kun et mindre antal medlemmer fra udvalget ønsker at tilmelde sig
behøver udvalgsmedlemmerne ikke forelægge deres ønske om deltagelse til
udvalgets godkendelse, men kan tilmelde sig direkte hos udvalgssekretæren.
Ved konferencer, som ligger uden for de tre nævnte betingelser, eller hvor der
er tvivl om, hvorvidt det er en konference, der har relevans for Skatteudvalget,
forelægges ønske om deltagelse for udvalget til godkendelse.
I.
Partiansattes, erhvervspraktikanters m.v. deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er i udgangspunktet lukkede, hvorfor kun medlemmer eller
inviterede kan deltage i møderne.
Det tidligere udvalg besluttede, at:
partiansatte kan deltage ved tekniske gennemgange ifølge med et
medlem,
erhvervspraktikanter kun kan deltage ved åbne møder.
J. Underudvalg
I forbindelse med udvalgenes aktiviteter såsom rejser, høringer, ekspertmøder
m.v. nedsættes et ad hoc-underudvalg, så snart der er truffet beslutning om at
igangsætte en given aktivitet. Underudvalget bistår i planlægningsprocessen og
træffer løbende beslutninger om de praktiske forhold. Underudvalget søges
sammensat således, at begge valggrupper er repræsenteret.
Det er praksis, at medlemmer, som stiller forslag om en aktivitet i udvalget, er til
stede på udvalgsmødet, hvor forslaget drøftes. Herudover bør udvalget i
forbindelse med forslag til aktiviteter og lign. involveres fra starten, dvs. allerede
når en aktivitet er på idéstadiet, så udvalget kan tage stilling til forslaget, og
interesserede kan melde sig til at sidde i underudvalg.
Side 5 | 5