Bilag:
Grundlovens § 64 sikrer domstolenes og dommernes uafhængighed. I "Dansk Statsret, 3. udgave" af
Jens Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen og Michael Hansen Jensen, fremstår følgende om
dommernes ansættelsesforhold (side 138):
"Hvis man forestillede sig ansættelsesformen udformet således, at dommere blev ansat for et relativt
kort åremål med mulighed for genudnævnelse, ville reglerne om uafsættelighed
–
og det formål, der
ligger bag disse regler, nemlig at beskytte dommernes funktionelle uafhængighed
–
kunne blive
undermineret. Dommeren ville under sådanne omstændigheder kunne få et incitament til at lade
sine afgørelser påvirke af, hvilke interesser ansættelsesmyndigheden
–
justitsministeren
–
måtte
forventes at have.
Det antages derfor at følge som en refleksvirkning af dommernes uafsættelighed, at
dommerstillinger som hovedregel skal besættes uden anden tidsbegrænsning end den, der måtte
følge af en generel aldersgrænse. Således har retsstillingen da også været for dommerne ved de
almindelige domstole lige siden 1849-grundloven. Hvis åremålsansættelse skal kunne accepteres
som grundlovsmæssig, må det kræves, at åremålet er langt, så der ikke bliver tale om meget
hyppige udskiftninger, og det må tillige kræves, at der ikke er mulighed for genudnævnelse. Under
alle omstændigheder kan åremålsansættelse af dommere, hvad enten åremålet er kort eller langt,
imidlertid indebære grundlovsmæssige betænkeligheder, på tilsvarende måde som en lav, generel
afskedigelsesalder kan. Hvis dommeren efter åremålsansættelsens udløb eller efter afskedigelse som
følge af en lav, generel afskedigelsesalder er i den situation, at han vil skulle søge anden
beskæftigelse, kan dette indebære, at dommeren kan være i risiko for at lade sig påvirke af
uvedkommende hensyn."
Om overladelse af suverænitet til en international organisation, fremstår det ligeledes i ”Dansk
Statsret” (side 255): "Lovgivningsmagten er … afskåret fra at overlade en mellemfolkelig
myndighed kompetence, som strider mod grundlovens materielle indhold, herunder bestemmelser
til beskyttelse af borgene (sic) i forhold til statsmagten. Det må på denne baggrund antages, at der
efter grundlovens § 20 ikke kan overlades dømmende magt til et organ, der ikke besidder en
uafhængighed, der i det væsentlige
svarer til danske domstoles, jf. herved grundlovens § 64.”
I " STATUTTEN FOR DEN FÆLLES PATENTDOMSTOL"
–
bilag 1 til patendomstolsaftalen
står om dommernes embedsperiode i Artikel 4, afsnit 1: "Dommerne udnævnes for en periode på
seks år regnet
fra den dato, der er fastsat i udnævnelsesdokumentet. De kan genudnævnes”. Uanset
at dommerne ved patentdomstolen skal aflægge ed (Artikel 6 i statutten), er det vanskeligt at se,
hvordan så kort en åremålsansættelse med mulighed for genudnævnelse kan forenes med
grundlovens § 64.